Er dette en god approksimasjon på hvordan G-Sport-varianten kommer til å se ut?
Rød seteklemme stemmer ihvertfall Har blitt lovet bilder i løpet av uka. Annet firma som gjør grafisk design på Diamant, så litt annet uttrykk enn på Nakamuraen.
Fikk montert Vee-Rubber dekkene i går. Her på 80mm felg vs. Innova 4.0", betydelig bredere og selvsagt mer aggressivt. Målte 100mm bredde ved 20psi på 80mm felg. Blir gromt på 100mm felgen.
Fullstendig transformerte utseendet på Mk1: prototypen: (man får ikke helt inntrykk av hvor fet en fatbike er på bilder, fatbike dekk virker mye voldsommere live)
Hadde limt på den ene dekksiden på Innovadekket med kontaktlim, og det satt bra, hadde ikke vridd seg, så kontaktlim funker. Tips: Biltema selger 1/2kg bokser med kontaktlim for 59kr: http://www.biltema.no/no/Bygg/Kjemikalier/Lim/Kontaktlim-3624021/ Kan fort gå med en del når man bruker på dekk, osv. Selv om dekket var limt var det ikke noe problem å løsne det, noe som er en fordel om man skulle pungtere, etc, for en del dekk/felgkombinasjoner kan være såpass tighte at man må sentrere dekket på felgen for å kunne få det av, spesielt om man ikke har dekkspaker tilgjengelig.
Dro ut en tur sent på kvelden. Hadde knalllgrep, og for opp den bratte kleiva fra Monsetangen i retning Solemskogen som en fjellgeit, men så ble det plutselig veldig glatt. Tydeligvis mindre friksjon mellom dekk og felg her med kevlarbead enn på Spider dekkene (ståltråd bead), så dekket hadde spunnet med 3.5psi og dratt ventilen tvert av. Merk at jeg ikke brukte de vanlige felgbåndene, men kun smal Stan's tape, så mindre friksjon enn med brede felgbånd. Uansett så er det en svært god ide' å lime den ene dekksiden hvis man vil kjøre trykk ned under 4psi. Testet også en 290g slange som ser ut til å funke bra. Den er mye mer tøyelig enn andre slanger rundt ventilen, så man får ikke deformasjon på dekket i det området, selv ved høyt dekktrykk. Et annet tips er å kjøre inn dekk som skal brukes på vinteren på grus først, slik at man får litt mikrostruktur i gummien. Et tredje tips er å ha med to reserveslanger, ihvertfall om man bruker 95g slanger som reserve....
Kjenner at jeg trenger å kjøre slangeløst nå, er for mye mikk med slanger. Testingen med kontaktlim viste at det holder dekket fra å spinne rundt på felgen under lite trykk og stor belastning, så planen er som følger: Legge kontaktlim på den ene dekkveggen/veggen på felgen, så la det tørke noen minutter før jeg legger i slange og blåser opp, og så lar det herde en stund. Den ene dekksiden er nå sikret. Tar så ut luften og forsiktig åpner dekket og tar ut slangen. Setter i en tubeless ventil (noe man faktisk fint kan lage fra en ødelagt slange). Limer andre dekkside/felgside og lar det tørke noen minutter. Så klistres denne dekksiden/felgsiden sammen før dekket blåses opp. Hvis det ser ut til å holde luft rimelig greit dytter jeg inn ca 2 kopper med Stans guffe gjennom ventilen (trenger da ventil med utskiftbar kjerne). Hvis dette funker har kontaktlimet ikke bare erstattet felgbånd/ducttape, men sannsynligvis også gjort det lettere å blåse opp da limet vil holde dekksidene på plass pluss at det vil hindre dekket i å spinne på felgen (noe som kan forårsake lufttap). Er likevel mulig at det trengs tape/felgbånd under beadene, for å hindre at de beveger seg opp og ned og raper luft, men et forsøk verdt. Leser at noen har suksess med dette med silikon istedenfor lim, men jeg tror limet vil funke vel så bra.
Kjenner at jeg trenger å kjøre slangeløst nå, er for mye mikk med slanger. Testingen med kontaktlim viste at det holder dekket fra å spinne rundt på felgen under lite trykk og stor belastning, så planen er som følger: Legge kontaktlim på den ene dekkveggen/veggen på felgen, så la det tørke noen minutter før jeg legger i slange og blåser opp, og så lar det herde en stund. Den ene dekksiden er nå sikret. Tar så ut luften og forsiktig åpner dekket og tar ut slangen. Setter i en tubeless ventil (noe man faktisk fint kan lage fra en ødelagt slange). Limer andre dekkside/felgside og lar det tørke noen minutter. Så klistres denne dekksiden/felgsiden sammen før dekket blåses opp. Hvis det ser ut til å holde luft rimelig greit dytter jeg inn ca 2 kopper med Stans guffe gjennom ventilen (trenger da ventil med utskiftbar kjerne). Hvis dette funker har kontaktlimet ikke bare erstattet felgbånd/ducttape, men sannsynligvis også gjort det lettere å blåse opp da limet vil holde dekksidene på plass pluss at det vil hindre dekket i å spinne på felgen (noe som kan forårsake lufttap). Er likevel mulig at det trengs tape/felgbånd under beadene, for å hindre at de beveger seg opp og ned og raper luft, men et forsøk verdt. Leser at noen har suksess med dette med silikon istedenfor lim, men jeg tror limet vil funke vel så bra.
Nå vet/husker jeg ikke om du har sagt hva du veier, men for oss som ligger i overkant av tresifret antall kg vil vi oppleve problemer rundt dette overhodet?
Sannsynligvis vil jeg måtte kjøre med mye høyere trykk i dekket for å få tilsvarende "fotavtrykk" som en kar på la oss si 75 kg.
Teorien min er at det høyere trykket vil tale til min fordel ved at ventil og slange holder seg på plass av seg selv, og at jeg derfor får en mer problemfri reise og null mikk. Kanskje endelig en fordel av å ikke være fjærvekter?
Holder denne tanken vann, eller er jeg allerede skutt ned uten å vite det?
Forøvrig jobber det en veldig kompetent kar på Sandvika Storsenter. Er han innviet i Fatbikeprosjektet og vet hva han snakker om i tilfelle jeg ville lufte tanken om en bestilling?
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
@supernalle: Testen er 4 år gammel og ting har skjedd siden den gang. Ei heller er den spesielt negativ, men dekkene fremheves som en begrensning. På de fire årene siden da så har mye skjedd på denne unge sykkelfronten, og utvalget er blitt noe helt annet.
@supernalle: Testen er 4 år gammel og ting har skjedd siden den gang. Ei heller er den spesielt negativ, men dekkene fremheves som en begrensning. På de fire årene siden da så har mye skjedd på denne unge sykkelfronten, og utvalget er blitt noe helt annet.
Nei, du tar feil. Denne sykkeltypen er stort sett den samme som for 4 og 6 år siden. Min 6,5 år gamle sykkel holder godt stand og du kan kjøpe tilsvarende i dag.
Testens konklusjon er negativ og nærmest hånlig, og den har nok bidratt sterkt til at denne sykkeltypen ikke har tatt av før i år.
Det har dog kommet til flere dekk, men testens sterke fokus på lite sidegrep er tåplig. Selvfølgelig er det ønskelig med godt sidegrep, men det er underordnet i forhold til helheten. Da har man rett og slett ikke skjønt denne sykkeltypen. Når det toppes med å si at piggdekk på smaldekksykkel er et godt alternativ, så blir det hele bare fjas.
Every man is guilty of all the good he did not do.
Det er nettopp dekkene som fremheves som utfordringen. Ellers omtales sykkelen blant annet som morsom og overraskende lett. Det var ikke min test og jeg kjenner ikke testen videre, men som leser av testen tolker jeg den ikke negativt. Bortsett fra nevnte fokus på dekk.
@supernalle: Testen er 4 år gammel og ting har skjedd siden den gang. Ei heller er den spesielt negativ, men dekkene fremheves som en begrensning. På de fire årene siden da så har mye skjedd på denne unge sykkelfronten, og utvalget er blitt noe helt annet.
Nei, du tar feil. Denne sykkeltypen er stort sett den samme som for 4 og 6 år siden. Min 6,5 år gamle sykkel holder godt stand og du kan kjøpe tilsvarende i dag.
Testens konklusjon er negativ og nærmest hånlig, og den har nok bidratt sterkt til at denne sykkeltypen ikke har tatt av før i år.
Det har dog kommet til flere dekk, men testens sterke fokus på lite sidegrep er tåplig. Selvfølgelig er det ønskelig med godt sidegrep, men det er underordnet i forhold til helheten. Da har man rett og slett ikke skjønt denne sykkeltypen. Når det toppes med å si at piggdekk på smaldekksykkel er et godt alternativ, så blir det hele bare fjas.
Å sykle uten piggdekk som vinteren har vært hittil her i Trøndelag, er hvertfall tåpelig. En fatbike uten grep på is hadde vært helt håpløst.
Når det er sagt, så er en fatbike på ønskelista mi. Selv om bruksområdet er marginalt i mine øyne.
Absolutt, det er hva man gjør det til. Man kan sykle det aller meste med ettgirsykkel også.
Myr, mose og lyng vil jeg ikke sykle på uansett sykkel. Sti har jeg allerede to sykler til. Snøsti sykles helt fint med min smaldekksykkel. Er det for løst, betyr det at det er pudderføre i fjellet. Da kjører jeg ski istedet. Men det er helt klart plass til en feitsykkel i garasjen, spesielt om den havner rundt 10 lapper.
Nå vet/husker jeg ikke om du har sagt hva du veier, men for oss som ligger i overkant av tresifret antall kg vil vi oppleve problemer rundt dette overhodet?
Sannsynligvis vil jeg måtte kjøre med mye høyere trykk i dekket for å få tilsvarende "fotavtrykk" som en kar på la oss si 75 kg.
Teorien min er at det høyere trykket vil tale til min fordel ved at ventil og slange holder seg på plass av seg selv, og at jeg derfor får en mer problemfri reise og null mikk. Kanskje endelig en fordel av å ikke være fjærvekter?
Holder denne tanken vann, eller er jeg allerede skutt ned uten å vite det?
Jeg veier rundt 65kg, så kan kjøre lavere trykk enn de fleste, uten gjennomslag. En rytter på 100kg vil oppnå det samme avtrykket ved dekktrykk som er 50% høyere, mao 4.5psi isteden for 3.0psi... (god trykkmåler er viktig..). Det er først godt nede på 3 tallet at jeg har hatt problemer med at dekket beveger seg, så godt mulig at dette ikke er noe issue ved 4psi og opp, men det vil variere fra dekk til dekk og fra felg til felg. Den anodiserte overflaten på en felg er veldig glatt, og man kan øke friksjonen kraftig ved å røffe opp overflaten litt med smergelpapir. Grunnen til at jeg ikke har gjort det er at jeg vil ha en så smooth overflate som mulig for best mulig tetting når man kjører slangeløst. Skal se om jeg kan få testet slangeløs konseptet mitt idag. Tester bakhjulet først, for jeg vil ha en del flere testmil på den nye 290g slangen, for den kan være veldig aktuell for produksjonssyklene, så beholder den i fordekket en stund til.
Jeg var ute med en gjeng fra Tirsdagsklubben i går og hadde det helt supert på knallharde stier i Østmarka. Det er selvsagt null behov for fatbike for å ha det gøy der, og å sykle uten piggdekk vil være direkte farlig.
Men jeg ser for meg at jeg kanskje ville utforsket mindre opptråkka stier om jeg hadde hatt en fatbike.
Konklusjonen min foreløpig er at året så langt ikke har gitt noe direkte behov for fatbike da det har vært såpass lite snø i mine trakter, men at jeg også kunne ha syklet andre steder med en fatbike.
Spørsmålet er jo da hvor stor utforskertrangen er, og om man er villig til å bytte ut fulldempet med udempet eller halvdempet. Og så lurer jeg jo på hvor mange dager den ville blitt brukt i vinter, for det har vært geniale forhold i nesten hele vinter, i Østmarka.
En av prototypene som er under bygging og er for Mk3 testing vil ha noe såpass uvanlig som (symmetrisk) 180mm spacing på bakramma og custom 180mm nav produsert av KT (de produserer bl.a. ZIPP navene). Dette er for å kunne kjøre 100mm bakfelg og 4+" dekk sammen med trippelkrank (som krever 68mm kjedelinje). Jeg synes 32t sammen med 11-34 er så anvendelig på fatbike for norske forhold at jeg ikke er så keen på en offset 22/36 krank ihvertfall på nåværende tidpunkt. Med 32-34 er det relativt sjelden at jeg må ned på 22t, men med 36-34 (evt 36-36) må man oftere ned på 22t, og den blir da ofte i minste laget, og man må ganske langt ned på kassetten bak. Disse mindre tannhjulene bak blir ofte så pakket med snø at de glipper, og bare de største bak er relativt fri for is/snø.
Men: med custom baknav blir selvfølgelig valgfriheten begrenset, og vi må føre et stort lager av slike, så om det blir en realitet i produksjon er rimelig usikkert, men artig å prøve
(Ang fat spesifikk krank så fikk vi presentert noen veldig spennende 2014 nyheter i går da en særdeles viktig produsent var innom kontoret. Munnkurv fram til Taipei messa (mid-mars), men skal ta bilder og videoer derfra når den tid kommer. Blir mye gromt fatspesifikt der nede i år)