USA vestkyst - rimelig reiserute ?
|
USA vestkyst - rimelig reiserute ?
05/01/2013 12:21
|
HeavyDude
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Vi vurderer å legge sommerferien til vestkysten i USA i år. Er det noen so. Har tips til rimelig reiserute ? Er det feks rimeligere å reise ut fra Amsterdam el Frankfurt enn København ? Og spiler det men rolle slik sett hvor på vestkysten vi lander ?
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
Re: USA vestkyst - rimelig reiserute ?
[Re: HeavyDude]
05/01/2013 12:56
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Jeg bruker å finne beste reiserute via finn.no. Der slipper man å selv finne ut hvor man bør mellomlande.
|
|
|
05/01/2013 13:28
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Jeg bruker helst kayak.com. For tiden er BA ofte billigst til USA. Icelandair har imidlertid attraktive ruter til vestkysten (kortere total reisetid)
Det kan fort være at billigste rute er via Newark eller O'hare, men koster en direkterute fra europa til ankomstflyplass bare litt mer ville jeg heller tatt direkte. Det er verdt en del å gjøre US immigration på ankomstflyplassen siden køen kan være alt fra 15-150 minutter (Skal man bytte fly så pass på å ha god tid 2 timer er absolutt minimum).
Hvis du bare tenker vestkysten generellt ville jeg ha satset på SFO, LAX plasserer deg midt i LA, ett sted jeg synes er bedritent og kan ta en evighet å komme seg ut av hvis man er litt uheldig med når på døgnet man er der.
Redigert av sverreb; 05/01/2013 13:31.
|
|
|
05/01/2013 14:13
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Vestkysten er lang :-)
Søker du på expedia, ebookers e.l. så kan du søke med forskjellig ankomst- og avreisested, det kan være aktuelt. For eksempel kan du fly inn til San Francisco og tilbake fra LA eller Vegas.
Kystveien fra SF sørover til San Diego og inn i landet til Vegas er ikke uten grunn populært. Jeg kan varmt anbefale området rundt Vegas, med nasjonalparker som Grand Canyon, Zion etc.
Icelandair er et godt valg for flyselskap. De har hub i Reykjavik. Ser du på et bilde av jordkloden så ser du en stor fordel med å dra via Reykjavik :-) I tillegg er det en liten flyplass der Icelandair styrer det meste, og det er korte ventetider mellom flights.
|
|
|
05/01/2013 15:45
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
KLM til LA funker som fjell. Bra transit og god service.
|
|
|
05/01/2013 16:10
|
ArneW
Ringrev
|
Ringrev
Jeg flyr oslo - newyork - sandiego for 4000,- tur retur snart. brukte finn.no for å finne billett
|
|
|
05/01/2013 16:31
|
aktiviteten
Ivrig
|
Ivrig
Kjørte fra Seattle og langs kysten helt ned til San Diego og retur med bil i sommer, ca 6000 km. Da valgte vi fly med Icelandair til Seattle med mellomlanding i Reakjavik. Tror vi betalte i underkant av 6 lapper pr. hode. Veldig grei og billig flytur. Bestilte direkte til Icelandair, det var litt rimeligere.
40årskrisesylist
|
|
|
05/01/2013 16:38
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
Jeg har flere ganger flytt til Oslo-NYC, og så kjøpt separat innenriksbilett med Continental (det finnes jo mange andre også). Det var mye billigere enn å bestille hele turen samlet. Ulempen er at man ikke har noe å banke i bordet med om et fly er forsinket, og man ikke rekker det andre. Hvis det er aktuelt med en stopp i NYC (anbefales), er kanskje dette noe å satse på. +1 for http://kayak.com.
|
|
|
05/01/2013 16:57
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
PS. Jeg finner flere - og billigere - alternativer hos finn.no enn hos kayak.com. De billigste alternativene hos kayak.com kommer også opp på finn.no, men i tillegg kommer noen enda billigere alternativer med litt lengre reisetid/flere mellomlandinger.
|
|
|
05/01/2013 17:20
|
sykkelthor
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
http://matrix.itasoftware.com funker bra for å finne flybiletter. Det eneste aberet er at du ikke kan kjøpe dem der, så du må finne deg en anen side som tilbyr samme kombinasjon eller ringe et reisebyrå.
|
|
|
05/01/2013 17:23
|
TrondF
Entusiast
|
Entusiast
Kystveien mellom san diego og san fransisco er verdt kjøreturen. Vi kjørte San Diego - SF nordover og tok innlandet sørover, da besøkte vi Yoesemite og Sequoiah nasjonalpark. Er ikke langt til vegas og grand canyon derifra heller.
|
|
|
05/01/2013 17:41
|
ohjelm
Ringrev
|
Ringrev
Enda et forslag: Fly til et sted hvor Southwest flyr til vestkysten (med bytte går alt, men de flyr fra Chicago og DC til SD/SF/LA. De er stort sett billigst på innenlands og 2 stykk bagasje per pers er inkludert.
Kjørte fra SD til SF vi Yosemite i fjor. Anbefales!
You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
|
|
|
[Re: ohjelm]
05/01/2013 19:05
|
jok
Entusiast
|
Entusiast
Enda et forslag: Fly til et sted hvor Southwest flyr til vestkysten (med bytte går alt, men de flyr fra Chicago og DC til SD/SF/LA. De er stort sett billigst på innenlands og 2 stykk bagasje per pers er inkludert.
Kjørte fra SD til SF vi Yosemite i fjor. Anbefales! Fly for all del ikke via Chicago eller andre flyplasser i USA. Det beste er å fly direkte når du flyr ut. Når det gjelder mellomlandinger i Europa vil jeg heller ikke anbefale LHR og CDG ( spesielt ved terminalbytte) Både CPH , FRA og AMS synes jeg fungerer stort sett greit. På vestkysten ville jeg absolutt besøkt Marin County ( terrengsykkelsportens vugge) like nord for San Franciso. En fin tur er å kjøre fra Seattle eller Vancouver ( Canada) og ned til San Francisco.
|
|
|
[Re: jok]
05/01/2013 19:55
|
GeirK
More than words
|
More than words
Fly for all del ikke via Chicago eller andre flyplasser i USA. Det beste er å fly direkte når du flyr ut. Når det gjelder mellomlandinger i Europa vil jeg heller ikke anbefale LHR og CDG ( spesielt ved terminalbytte) Både CPH , FRA og AMS synes jeg fungerer stort sett greit.
+1 på alt dette bortsett fra at jeg ikke er sååå begeistret for FRA - for mye gåing IMHO.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
05/01/2013 20:13
|
HeavyDude
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Er det så big deal å mellomlande i USA ? Har sett på en flight med Icelandair med mellomlanding i Denver. Det tar kanskje mindre tid å bli "deklarert inn" i USA på en mindre flyplass som Denver ?
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
05/01/2013 20:18
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er ikke anet problem enn at du potensielt kan komme tid å bruke mye tid og må ha en relativt romslig connection schedule.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
05/01/2013 23:19
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Er det så big deal å mellomlande i USA ? Har sett på en flight med Icelandair med mellomlanding i Denver. Det tar kanskje mindre tid å bli "deklarert inn" i USA på en mindre flyplass som Denver ? Ved US immigration må man først til passkontrollen. Her er køen lengst siden kontrollørene kan bruke alt fra 1-10min. pr. person og de er notorisk underbemannet. Jeg har opplevd alt fra 15 min. venting (En gang) til 3 timer. Typisk er ca 1 time. Deretter må man plukke opp bagasjen og gjennom tollkontroll. Dette går stort sett greit, men jeg har opplevd køer også her opp til 30 min. Deretter er det å levere fra seg bagasjen igjen og inn i sikkerhetssjekken. 5-30 min. Stort sett går dette innenfor 2 timer, men ikke alltid.
|
|
|
[Re: sverreb]
05/01/2013 23:58
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
LAX er så og si alltid billigst å fly til. Unngå å mellomlande i USA.
Når det gjelder reiserute på vestkysten så kommer det veldig an på hva slags interesser du har og hvor lenge du skal være der.
Det gjelder å ha mye kunnskap. Hvis du f.eks. skal til LA så kan du velge å gjøre de vanlige turisty tingene, som Universal studios, men den byen har mye å by på. Den beste måten jeg har funnet ut å komme under huden der er å bli kjent med folk og få (til tider sære) anbefalinger, og så sile. Et annet eksempel er at Santa Cruz har en spesiell atmosfære, selv om du ser det meste av byen på en halv time. Skal du få følesen av pulsen der er du nødt til å bo der i flere dager, men det er en spesiell vibe der.... osv, osv....
Men kom med interesser og lengde på reisen så skal jeg plotte opp en rute til deg.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
06/01/2013 00:03
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er det så big deal å mellomlande i USA ? Har sett på en flight med Icelandair med mellomlanding i Denver. Det tar kanskje mindre tid å bli "deklarert inn" i USA på en mindre flyplass som Denver ? Det er først og fremst en jævlig irriterende opplevelse. Slike opplevelser ønsker jeg å unngå på ferie (og ellers).
- Voltaire
|
|
|
[Re: sverreb]
06/01/2013 00:20
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
LAX plasserer deg midt i LA, ett sted jeg synes er bedritent og kan ta en evighet å komme seg ut av hvis man er litt uheldig med når på døgnet man er der. Å? Vel, personlig pleier jeg (jepp, jeg har vært der ufattelig mange ganger) å ta et hotelldøgn i nærheten. Den første dagen bruker jeg å dele mellom å shoppe litt av det jeg trenger på turen og ta en runde i south bay, spesielt i Manhattan Beach. Slapp av og nyt beachen og ta livet med ro (du er sansynligvis uansett ganske trøtt). Neste dag står jeg opp tidlig fordi døgnet ikke er snudd helt fra Norge og kjører før rushen. Hvis jeg har med andre (som ikke har vært der før) så pleier første stopp å være Hollywood Blvd. og Grauman's Chinese Theatre. Da får vi med en flott soloppgang og hele plassen for oss selv, før turistene kommer. Man får også se Hollywood sign derifra (sånn nesten ihvertfall) Så kjører vi dit vi skal (om det er nordover eller LV eller hvor det skulle være). Forøvrig starter motorveien rett ved flyplassen og denne "trafikken" i LA er sterkt overdrevet. Det er 10 ganger verre på ring 3 i Oslo i rushen enn på noen Highway i LA.
- Voltaire
|
|
|
[Re: supernalle]
06/01/2013 09:40
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er 10 ganger verre på ring 3 i Oslo i rushen enn på noen Highway i LA. Jeg antar at du mener "freeway". I motsetning til hva mange nordmenn tror, er ikke "highway" nødvendigvis det samme som motorvei. Alle motorveier er "highways", men på langt nær alle "highways" er motorveier.
|
|
|
06/01/2013 09:52
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Han kan jo mene at alle Highways også er bedre enn Ring 3? Uansett, trafikk i LA er ikke så ille så lenge du ikke får panikk av en vei med mange felt.
Støtter at LA er en kul by, på den måten at det er mye å gjøre i området. Alle parkene (Universal, Disney osv), Hollywood og alt det der, strendene osv.
|
|
|
06/01/2013 11:46
|
HeavyDude
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ok, da blir det ikke mellomlanding i USA. En kombinasjon av SAS fra KBH til SFO og enten SwissAir via Genève elle Lufthansa via Frankfurt ser ok ut reistidsmessig og prismessig.
Er det noen som har tips på ok hoteller i San Francisco, LA og San Diego ? Helst litt utenfor bykjernen.
Vurderer Highway 1 sørover, og "innaskjærs" tilbake til SF, via Yosemite, kanskje også Grand Canyon.
|
|
|
[Re: GeirK]
06/01/2013 14:52
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er 10 ganger verre på ring 3 i Oslo i rushen enn på noen Highway i LA. Jeg antar at du mener "freeway". I motsetning til hva mange nordmenn tror, er ikke "highway" nødvendigvis det samme som motorvei. Alle motorveier er "highways", men på langt nær alle "highways" er motorveier. Konkretiseringen er freeway, ja.
- Voltaire
|
|
|
06/01/2013 15:26
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er det noen som har tips på ok hoteller i San Francisco, LA og San Diego ? Helst litt utenfor bykjernen.
I Los Angeles skal det være mulig å finne relativt greie priser i Silver Lake eller kanskje også Santa Monica. Vurder også flyplasshotellene. Flyplassen ligger sentralt, og det betyr jo også at hotellene ligger sentralt. Det er faktisk enda verre i San Francisco. Det er liksom ikke noe utenfor byen. Alt er dyrt. Det finnes noen hoteller nord i byen som er noe billigere, men det er beryktet for bilinnbrudd, selv om det ikke er noe spesielt farlig å være der. Unngå for alt i verden å bo i the tenderlion. Du må sjekke adressen, da hotellene aldri opplyser at de ligger der (det er vel heller ikke noe offisielt stedsnavn). På Marin county-siden er det ikke spesielt billigere enn i byen. Du kan kanskje finne noe billig i Novato, men det er ingenting der. Syd for byen er det ikke spesielt hyggelig, før du kommer til Palo Alto. Og jeg må nok innrømme at jeg ofte bor i Palo Alto selv, på Comfort Inn, men det er egentlig ikke noe jeg vil anbefale andre. Det er rene rom til en grei pris, men det er 5 mil til San Francisco. På Oakley-siden har jeg aldri bodd, men jeg tviler på at det er det helt store. Min sterkeste anbefaling er å ta på seg spanderingsbuksene og bo nær Ferry building. Neste gang kommer jeg til å bo i North beach, men du bør kanskje sjekke hva som som er der før du gjør det samme. Jeg unngår Union square, det er for tourisy. Vurderer Highway 1 sørover, og "innaskjærs" tilbake til SF, via Yosemite, kanskje også Grand Canyon.
Helt riktig. Du må kjøre Hwy1 sørover, siden du da kjører nærmest kysten og det er lettere å se og å stoppe. Yosemite anbefales på det sterkeste. Det samme gjelder de store trærene i Sequoia og Kings Canyon. Men husk at disse stedene ligger i fjellet. Alt er derfor ikke åpent før ut i Juni. Jeg var der i mai sist og det var veier til utsiktspunkter som var stengt, og det var fortsatt en del snø. Midt på sommeren kan det være mye tåke langs hwy 1. Moralen er: Naturopplevelsene i California er veldig sesongavhengig. Husk også at det er veldig langt til Grand Canyon. En bra måte å løse dette på er å ta en helikoptertur fra Las Vegas. Aldri undervurder avstandene i USA. Ting som ser greit ut på kartet kan plutselig vise seg å være 9-10 timer kjøring. Bruk google maps og beregn kjøreavstander.
- Voltaire
|
|
|
06/01/2013 15:37
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Greit å bestille hotell i SF på forhånd. Vi sleit med å finne plass i juli. Ellers var det keine problem å ta hoteller på sparket.
Vil også anbefale Santa Cruz. Liten og trivelig by.
Den største skuffelsen på vår tur ble Hollywood. Sliten kjipt sted.
SF var helt utrolig bra by. Men dyr. Obligatorisk med Alca Traz, kabelbusser, Fishermans warf og China Town.
LA fikk jeg aldri helt taket på. Stor og uversiktelig. Santa Monica synes jeg var bra. Trivelig sentrum og flott strand.
Noen får synspunkter fra en førstereis til CA i 2009.
|
|
|
06/01/2013 15:52
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Den folk ofte driter seg ut på er kjøringen mellom San Fran og LA langs kysten. I ren kjøretid er det 8-9 timer, men det er ofte stor trafikk mellom Santa Barbara og LA. Du må regne med å sitte i bilen i 10-12 timer (i ren kjøretid). Kart Du må bruke minst to dager. Jeg anbefaler å kjøre fra San F. slik at du drar fra Carmel ca. kl 1400 (kanskje med et stop i Santa Cruz før det). Da er det størst sjanse for at tåken har lettet, samtidig som det fortsatt er sol(dag), og at du rekker en av de siste tourene på Hearst Castle. Ta et hotelldøgn i Pismo Beach, fortrinnsvis på Kontiki-hotellet. Neste dag, kan du kjøre innom Santa Ynez for litt vin, Solvang og Santa Barbara, før du kanskje tar et stopp ved Zuma, før du kjører igjennom Malibu til LA.
- Voltaire
|
|
|
06/01/2013 18:30
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Planlegg kjøringen med google maps traffic. Sjekk hvor dere skal kjøre og unngå de tidene hvor det statistisk er mye trafikk (Velg traffic at day and time istedet for live traffic).
I SF ville jeg valgt hotell sentralt eller ihvertfall i tilknytning til BART. SF er veldig gåbart og det er befriende å slippe å kjøre over alt.
Som andre har nevnt i juni, tidlig juli kan det være litt grått og trist langs kysten (June gloom).
Husk at du må ikke reise ut fra samme by du kom inn til. Det kan være litt kilent å ordne biletter on-line, men du får rabatterte biletter selv om du reiser ut og inn av USA i forskjellige byer om du snakker med en agent.
Redigert av sverreb; 06/01/2013 18:32.
|
|
|
06/01/2013 18:38
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
Jeg unngår Union square, det er for tourisy.
Men på den annen side er det mange hoteller der, det er sentralt og lett å komme seg til alle interessante steder enten til fots eller med kollektivtransport.
|
|
|
06/01/2013 19:05
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Og en grunn til at det er touristy er vel at det er det området turister flest, og kanskje også vår trådstarter, ønsker å besøke?
|
|
|
|
|