Los Gatos har jeg hørt mye positivt om gjennom en onkel som har bodd der, så den er plottet inn på reiseruten.
Forvent deg ikke for mye av Silicon Valley. Det er en ufattelig kjedelig plass. Det er lite severdigheter og lite action. Forskjellen fra San Jose (som noen definerer i Silicon Valley og andre ikke) er at det i San Jose i snitt har mye høyere kriminalitet og langt flere uteliggere.
Jeg har vært i Los Gatos, men har ikke fått noe spesielt inntrykk av det, så det kan sikkert stemme at det er noe bedre enn resten av Silicon Valley. En tur til Stanford university er alikevel å anbefale. Det er flotte bygninger og universitetet har en spesiell historie (ta gjerne en tour). Ta gjerne en lunch i Palo Alto. Det mest spesielle der er samtalene på nabobordene (gründere og venture kapitalister). Noen av samtalene jeg har overhørt er helt vanvittige. F.eks. hvordan de skal gruse Facebook, eller hvordan det er no prob å raise "100 million dollars". Ellers helt vanvittige fremtidsspådommer. For en nordmann virker det veldig pretensiøst, men det er slik det fungerer der. Et par bra sykkelbutikker er det der også (og forøvrig ligger det flere bra langs El Camino Real mot Mountain View). Jeg bodde i Mountain View og jobbet og studerte i Silicon Valley en stund (jeg skrev forøvrig masteroppgaven om silicon valley).
Eksakte antall soldager tok jeg meg ikke bryet med å slå opp. Jeg husker ikke annet enn sol derfra, uansett når jeg har vært der. Det er uansett mange, spesielt om sommeren.
Sydover til Santa Cruz ville jeg startet ved Cliff house og kjørt kysten hele veien. Det er steder der det er ganske dramatisk. Nå har de bygget om på de mest dramatiske stedene, så det er kanskje ikke like fint som det var før, men jeg tror nok det fortsatt er verdt å gjøre det sånn.
Jeg hadde derfor heller tatt en formiddag som egentlig var ment til San Francisco der. Kanskje du rett og slett kan kjøre rett fra flyplassen til Siliocon Valley og ta en natt der, før du kjører inn til San Francisco neste dag. Flyplassen ligger jo litt sør for byen uansett.
Det er kanskje verdt å sjekke ut den nye fotballstadionen, som ligger i Santa Clara?