Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Erfaringer med sykkelbag og flyreiser?

Re: Erfaringer med sykkelbag og flyreiser? [Re: eivher] #1539200 02/01/2013 15:45
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Jeg har hatt SciCon-baggen (http://blodsmak.no/2012/08/a-fly-med-sykkel-pakking-av-sykkel-i-sykkelkoffert/), og den har fungert supert på de 4-5-6 flyturene den har vært med på. Veldig enkel og rask å pakke i, og med litt ekstra beskyttelse tror jeg det er temmelig trygt. Har aldri hatt noen problemer.

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: Erfaringer med sykkelbag og flyreiser? [Re: eivher] #1539288 02/01/2013 19:48
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Blir kanskje til at jeg tar med sykkel til Edinburgh neste uke.

Alternativ å fly med BA eller KLM for min del.

Er det grei skurring begge steder å få med sykkel i Evoc bag?

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Erfaringer med sykkelbag og flyreiser? [Re: eivher] #1539301 02/01/2013 20:17
eivher Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
For meg ser det ut som at det blir en stor demontering- og monteringsjobb ved bruk av Evoc bag, mens SciCon holder med å ta av hjulene. Stemmer dette?

Jeg har integrert setepinne på sykkelen (Ridley Noah) og kan derfor ikke senke denne. Er det et problem?

Re: Erfaringer med sykkelbag og flyreiser? [Re: eivher] #1539309 02/01/2013 20:24
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Evoc har problemer med integrert setepinne, ref Øyvind sin link litt lenger opp her.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Erfaringer med sykkelbag og flyreiser? [Re: hbakken] #1539364 02/01/2013 22:42
Rene Offline
Besatt
Besatt
Ingen problemer med min Ridley Damocles (ISP, integrert pinne) i min Evoc. Kanskje hvis du er svær, dvs har svær ramme og høy pinne. Jeg har vel plass til en 12-15 cm til.

Re: Erfaringer med sykkelbag og flyreiser? [Re: hbakken] #1539483 03/01/2013 10:52
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: hbakken
Noen som har erfart at Evoc sin bag går innunder kategorien "hard koffert" hos Norwegian?

Ulike svar man får når man ringer kundesupport. Siste jeg fikk var positivt. Hard koffert = sykkelbag eller eske.
"uten hard koffert" - pose/myk emballasje

Den går under hard. Jeg flyr MYE med norwegian og aldri hatt et problem med de.

Jeg har hatt papp esker, myke bager, harde bager. Og så langt er Evoc den beste jeg har hatt. Hvis du i tillegg drar innom en sykkelbutikk og spør om å få de beskyttelses greiene som er rundt nye sykler og legger de på ramma er du ganske sikker.

Hard plast er greit, men det er noen problemer med de. Det ene er at de er tunge. på flere og flere selskaper er det nå maks på 20-22 kg. Da er det så vidt du får med sykkelen. Over dette er det ofte sykt dyrt. Jeg har hatt regninger helt opp til 5000 ekstra 1 vei når jeg har vært uheldig. Noen selskaper har ikke sykkelpris i hele tatt og man må bare betale for kg.

Jeg har vel hatt hvertfall 50 turer på fly med sykkel de siste årene og ikke et problem enda. Bank i bordet.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Erfaringer med sykkelbag og flyreiser? [Re: eivher] #1539484 03/01/2013 10:58
Z
ziggi Offline
Entusiast
Entusiast
Z
Norwegian har økt maksvekten til 25kg nå, så med evoc`n kan man fylle den full av klær osv også.

Re: Erfaringer med sykkelbag og flyreiser? [Re: Alpers] #1539510 03/01/2013 11:49
A
AllanHov Offline
Avhengig
Avhengig
A
Sitat: Alpers
Hvordan kofferten din blir behandlet avhenger ikke avflyselskap. Det er stuerne på bakken, som er snille/ slemme med sykler. Noen flyplasser er sikkert værre enn andre, men stort sett går det veldig bra.

Som Henrik sier så går det stort sett veldig bra. Er faktisk kun USA jeg har dårlig erfaring med, for de (TSA) åpner nesten alltid kofferten og inspiserer og da er det ikke så flink til å pakke den sammen igjen.

Jeg har hatt TC1 og den syntes jeg var dårlig. Utrolig tung uten at den hadde spesielt mye plass eller virker veldig robust.

Nå har jeg en EVOC og en BikeBoxAlan (når du heter Allan så må du nesten ha det). EVOC-en er relativt rimelig, lett og solid, men det er tross alt en liten risiko for at den blir liggende nederst i en haug med kofferter og da kan skader oppstå. Den har også stor utvendig volum som kan være en utfordring i halvsmå leiebiler. BikeBoxAlan er gullstandarden etter min mening. Lett til å være hardplast (11 kg) og bombesikker. Den er romselig men tar liten plass utvendig. Eneste ulempen er at det ikke er at det ikke er ideelt å reise med platehjul siden det går en støttepinne mellom eikene. http://bikeboxalan.co.uk

www.triallan.com Veien til Ironman Hawaii.
Re: Erfaringer med sykkelbag og flyreiser? [Re: eivher] #1539591 03/01/2013 15:24
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Sitat: eivher
For meg ser det ut som at det blir en stor demontering- og monteringsjobb ved bruk av Evoc bag, mens SciCon holder med å ta av hjulene. Stemmer dette?

Jeg kan ikke kommentere på Evoc'en, men på SciCon er dette veldig enkelt. Jeg pleier kun å ta av pedaler og hjul og deretter feste rammen på baggens interne 'rammeholder' med hurtigkoplinger. (mulig at det går uten å ta av pedalene også, husker ikke helt...) Sete og styre rører jeg aldri.

Re: Erfaringer med sykkelbag og flyreiser? [Re: EspenS] #1539593 03/01/2013 15:28
asbjorjo Offline
Ringrev
Ringrev
Du trenger ikke ta av pedalene på SciCon sin bag, men det kan være greit å ha pedalene i håndbagasjen (med hjelm, sko og et sett sykkelklær) slik at du kan leie en sykkel om flyselskapet bestemmer seg for at du ikke trenger din egen med en gang.

Re: Erfaringer med sykkelbag og flyreiser? [Re: EspenS] #1539615 03/01/2013 16:54
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sitat: EspenS

Jeg kan ikke kommentere på Evoc'en, men på SciCon er dette veldig enkelt. Jeg pleier kun å ta av pedaler og hjul og deretter feste rammen på baggens interne 'rammeholder' med hurtigkoplinger. (mulig at det går uten å ta av pedalene også, husker ikke helt...) Sete og styre rører jeg aldri.
På EVOC må du skru styret løs fra stemen og ta av hjulene. Anbefaler også å skru ut bakgir, men det gjelder på alle transportalternativ. Kjipt hvis girøret får en trøkk.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Erfaringer med sykkelbag og flyreiser? [Re: eivher] #1539743 03/01/2013 23:24
KnutB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg har integrert setepinne på sykkelen (Ridley Noah) og kan derfor ikke senke denne. Er det et problem?

Jeg putter min Noah i str. M opp i SciCon'en uten problemer. Tar kun av hjulene.

Re: Erfaringer med sykkelbag og flyreiser? [Re: eivher] #1539787 04/01/2013 08:09
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Nettopp: På SciCon-baggen (AeroComfort 2.0 TSA, den myke) er det bare å ta av hjulene. Kanskje vinkle styret litt ned, hvis man vil. Raskt!

Bikedeal selger den til 2499 (500kr mindre enn Oslo Sportslager): http://www.bikedeal.no/no/sci-con-aerocomfort-plus-sykkelbag

På gunn av ny sykkel og et snev av paranoia, har jeg nå byttet til hard koffert: AeroTech Evolution TSA:

Her må også hjulene av, og én pedal. Jeg har ikke reist med den ennå, men den virker solid og gjennomtenkt. Vekt med sykkel blir ca 19kg, så den passerer som en vanlig <= 23kg koffert med SAS, Lufthansa, etc (med gullkort er det også gratis).

Bikedeal har den til 4999kr nå, som er bortimot et kupp: http://www.bikedeal.no/no/scicon-aerotech-evo-tsa-sykkelkoffert (den koster mer hos SciCon selv: http://www.e-sciconbags.com/product_info.php?cPath=23&products_id=77)

Christian
Re: Erfaringer med sykkelbag og flyreiser? [Re: Christian] #1539891 04/01/2013 11:43
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: Christian
Nettopp: På SciCon-baggen (AeroComfort 2.0 TSA, den myke) er det bare å ta av hjulene. Kanskje vinkle styret litt ned, hvis man vil. Raskt!

Bikedeal selger den til 2499 (500kr mindre enn Oslo Sportslager): http://www.bikedeal.no/no/sci-con-aerocomfort-plus-sykkelbag

På gunn av ny sykkel og et snev av paranoia, har jeg nå byttet til hard koffert: AeroTech Evolution TSA:

Her må også hjulene av, og én pedal. Jeg har ikke reist med den ennå, men den virker solid og gjennomtenkt. Vekt med sykkel blir ca 19kg, så den passerer som en vanlig <= 23kg koffert med SAS, Lufthansa, etc (med gullkort er det også gratis).

Bikedeal har den til 4999kr nå, som er bortimot et kupp: http://www.bikedeal.no/no/scicon-aerotech-evo-tsa-sykkelkoffert (den koster mer hos SciCon selv: http://www.e-sciconbags.com/product_info.php?cPath=23&products_id=77)

Etter jeg slet ut den myke SciCon baggen (øverste innlegg), kjøpte jeg denne. Er virkelig solid, og beskytter sykkelen 100%. Som andre har nevnt kreves det noe mer demontering av sykkelen. BixBox Alan er etter hva jeg har forstått rimelig identisk med denne (er mer eller mindre en kopi). Denne rommer sykkel + nødv tilleggsutstyr (hjelm, sykkelsko, reservedeler etc), selv om den har noe mindre ytre mål enn de fleste andre harde kufferter - dermed er den enklere å få med seg i bil.

Re: Erfaringer med sykkelbag og flyreiser? [Re: eivher] #1539903 04/01/2013 12:20
svine Offline
Entusiast
Entusiast
Posten melder at det ligger en Evoc-bag til meg på nærmeste kontor (ca 2500,- hos B'buster). Spent, planlegger å fly i februar. Har alltid sverget til pappeske, både pga pris og at det er feigt å fly tilbake fra samme land som man fløy til...

It doesn't get any harder - you just go slower
Re: Erfaringer med sykkelbag og flyreiser? [Re: alfred] #1539920 04/01/2013 13:09
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Sitat: alfred
BixBox Alan er etter hva jeg har forstått rimelig identisk med denne (er mer eller mindre en kopi). Denne rommer sykkel + nødv tilleggsutstyr (hjelm, sykkelsko, reservedeler etc), selv om den har noe mindre ytre mål enn de fleste andre harde kufferter - dermed er den enklere å få med seg i bil.

Jeg gikk for SciCon, siden jeg slipper å ta av stem/styre - og fordi den selges i Oslo. BikeBox Alan (http://bikeboxalan.co.uk/) har en fin "anti-crush pole", som jeg håper å McGyvere til min SciCon.

Christian
Re: Erfaringer med sykkelbag og flyreiser? [Re: Christian] #1539951 04/01/2013 14:48
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig

Jeg gikk for SciCon, siden jeg slipper å ta av stem/styre - og fordi den selges i Oslo.

Hvem selger den i Oslo? Sportslagerets sider sier at den er utilgjengelig.

Mvh
Tobias

Re: Erfaringer med sykkelbag og flyreiser? [Re: tobiast] #1539968 04/01/2013 16:20
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Har ikke lest alt og vet ikke om det er nevnt, men Unaas selger BikND sykkelbag. Har ikke testet men virker bra. Og dyr.

For demo se her.

Re: Erfaringer med sykkelbag og flyreiser? [Re: KenR] #1539979 04/01/2013 16:33
asbjorjo Offline
Ringrev
Ringrev
Så ikke særlig gunstig ut for de med integrert setepinne, ellers ser den kurant ut. Kjekt at den tar to hjulsett.

Re: Erfaringer med sykkelbag og flyreiser? [Re: tobiast] #1540014 04/01/2013 18:33
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: tobiast

Jeg gikk for SciCon, siden jeg slipper å ta av stem/styre - og fordi den selges i Oslo.

Mvh
Tobias

Christian nevnte Bikedeal - det er Sørensens egen nettbutikk. Ofte kan det lønne seg å betale via nettbutikken om formiddagen, vente på beskjed om behandlet ordre og så ta seg en tur senere på dagen til Fyrstikktorget, der du finner Sørensen Sykler og hente det man har kjøpt.

Martin

Re: Erfaringer med sykkelbag og flyreiser? [Re: M@rtin] #1540034 04/01/2013 19:04
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: M@rtin
Sitat: tobiast

Mvh
Tobias

Christian nevnte Bikedeal - det er Sørensens egen nettbutikk. Ofte kan det lønne seg å betale via nettbutikken om formiddagen, vente på beskjed om behandlet ordre og så ta seg en tur senere på dagen til Fyrstikktorget, der du finner Sørensen Sykler og hente det man har kjøpt.

Martin

Ahh.. Hadde helt glemt koblingen bikedeal-sørensen. Takk for oppklaringen :-)

-Tobias

Re: Erfaringer med sykkelbag og flyreiser? [Re: eivher] #1540396 05/01/2013 22:41
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Kan ihvertfall kommentere at 29" hjul med Hans Dampf 2.35 dekk IKKE går lett inn i en EVOC bag. Måtte mye luft ut får å klare trøkke de inn gitt....
Setet måtte også av da jeg enten har lang setepinne eller at ramme bare er slik at den ikke går så langt ned.

Flyr avgårde med BA på mandag. Hos de så behøver jeg bare å sjekke inn og betale for en ekstra bag for å ta med sykkel i bag. Pris 50 euro pr vei.

#NBNL -

Re: Erfaringer med sykkelbag og flyreiser? [Re: ØyvindHr] #1541070 07/01/2013 17:40
ØyvindHr Offline
Ringrev
Ringrev
Må innrømme at jeg i farten glemte å spørre de om harde eller myke kofferer. Min gikk som den var med styret på tvers, setet ned i ramma, uten pedaler og med lite luft i hjula.

OSL TOS Tromsø uten så mye som en plastsekk rundt den for noen hundrelapper. Fått mine første kilometere i kveld å den blir her til April, verd hver krone :o)

Utrolig glatt og isete forøvrig, dvs ikke glatt å sykle (ice spiker) men gikk rett på snørra når jeg gikk av sykkelen, hysterisk og nesten en parodi på en viss reklamefilm..

Vedlegg
TOS Sykkel.jpg (18.89 KB, 305 nedlastinger)
Redigert av ØyvindHr; 07/01/2013 17:42.
Re: Erfaringer med sykkelbag og flyreiser? [Re: hbakken] #1541231 08/01/2013 07:33
J
Johan Offline
Avhengig
Avhengig
J
Hbakk; om du kjører slangeløst, gikk det geit med guffe etc da du kom fram?
Vurderer Evoc selv, men om jeg må styre med guffe og komp/patron ved ankomst blir det litt mye stress.

Andre med erfaringer med Evoc og 29er?

-johan
Re: Erfaringer med sykkelbag og flyreiser? [Re: hbakken] #1541258 08/01/2013 08:27
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: hbakken
Kan ihvertfall kommentere at 29" hjul med Hans Dampf 2.35 dekk IKKE går lett inn i en EVOC bag. Måtte mye luft ut får å klare trøkke de inn gitt....
Såvidt jeg husker så står det i bruksanvisningen at man må av med dekk på 29'er-hjul så det er vel ingen overraskelse.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Erfaringer med sykkelbag og flyreiser? [Re: Johan] #1541321 08/01/2013 10:02
Rene Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Johan
Hbakk; om du kjører slangeløst, gikk det geit med guffe etc da du kom fram?
Vurderer Evoc selv, men om jeg må styre med guffe og komp/patron ved ankomst blir det litt mye stress.

Andre med erfaringer med Evoc og 29er?

Jeg leide ut min Evoc til Adrenaline her på forumet som tok med seg en fulldempa 29" med guffe i dekka til Mallorca (tror jeg?). Han måtte ut med all luft av dekka men tror han fikk gang på de igjen med fotpumpe ved ankomst.

Hvis han leser dette kan han kanskje svare selv. Det var ihvertfall lite søl i bagen etterpå (tror jeg, har jeg sjekka?)

Re: Erfaringer med sykkelbag og flyreiser? [Re: eivher] #1541466 08/01/2013 13:52
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Jeg måtte ut med så mye luft i det ene dekket, det som jeg pakket på "baksiden" av bagen at jeg istedenfor å risikere masse søl med guffe slang i slange før avreise.
På fordekket som jeg pakket inn samme side som hovedåpningen måtte jeg ta ut mye mindre luft og det gikk fint. Men det er jo alltid en sjanse for at vakumet blir brutt.

Jeg tenker at det ikke er så farlig om jeg må hiver over til vanlige slanger de få gangen jeg er på reise.

Dekkene jeg har på er jo HD i 2.35 og det er relativt feite dekk ICON_SMILE

#NBNL -

Re: Erfaringer med sykkelbag og flyreiser? [Re: eivher] #1541576 08/01/2013 18:23
T
tele Offline
Medlem
Medlem
T
Kjøpte meg en EVOC før reise til Sør Afrika i høst, meget gode erfaringer med denne. Enkel å pakke(selfølgelig lengst tid første gang),lett- ingen problemer med vektgrenser,la også inn endel annen sykkelbagasje på tross av 20kg grense med South African Airways. Solid nok og enkel å dra med seg på flyplassene.

Re: Erfaringer med sykkelbag og flyreiser? [Re: eivher] #1541968 09/01/2013 13:27
B
Bukowski Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Inspirert av denne tråden (og forventet sykling i utlandet til sommeren) fikk jeg endelig ut fingeren og kjøpte
SciCon Aerocomfort 2.0 TSA
hos Bikedeal i dag, til den nette sum av 2.199,-
Takk for vitaminpillen :-)

/Ole

Re: Erfaringer med sykkelbag og flyreiser? [Re: Christian] #1587108 15/04/2013 13:13
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T

XXL har nå begynt å selge kofferter som ligner veldig på SciCon sine, til 4500,-

White Bikes branding (klistremerke?) av kofferten, men de er produsert av Bike Box Alan

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support, Valentino