[quote]Som baronen sier så er det i ramma på sykkelen min ei rammeveske. Både Surly og Salsa leverer slike som er skreddersydde for hver rammestørrelse, men vil tror de vil kunne passe andre merker/rammer også. Deilig å få bort vekt fra ryggen, på vinteren trenger du gjerne å ha med litt mer pga. ekstra klær osv.[quote] Lurer på å kjøpe en rammeveske fra disse folka for tursykling med heldemper, de målsyr til en OK pris : http://www.bike-bag.co.uk/WebSite.html
Lavt dekktrykk betyr at dekket kan glippe mot felgen, og det kan rive ventilstammen ut av slangen. Skjedde idag..
Jeg har aldri hørt om at dekket begynner å glippe mot felgen ved lave trykk. Er det virkelig nødvendig å sykle med så lavt trykk at dekket begynner å slippe felgen. Er det flere som har opplevd dette problemet
Lavt dekktrykk betyr at dekket kan glippe mot felgen, og det kan rive ventilstammen ut av slangen. Skjedde idag..
Jeg har aldri hørt om at dekket begynner å glippe mot felgen ved lave trykk. Er det virkelig nødvendig å sykle med så lavt trykk at dekket begynner å slippe felgen. Er det flere som har opplevd dette problemet
På feitdekksykkel er det nok ikke uvanlig. Det er helt andre egenskaper i et dekk som er rundt dobbelt så bredt som et vanlig sykkeldekk. Tenk traktor - dekket "graver" sykkelen fremover. da er det ikke uvanlig at dekket sklir på felgen.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Jepp, vanlig problem med lavt trykk. Jeg hadde samme problem med lavt trykk på vanlige 2" piggdekk ved snøsykling (15psi?) også. Kombiner mye moment og høy belastning (lav giring i bratt motbakke) med voldsomt grep fra brede dekk med ekstremt lite trykk og lite press fra lufttrykk som presser dekkantene mot felgkantene. Får finne fram felglimet og gjøre mer testing med 95 grams/ 0.45mm / 1.9-2.125 slanger.
BTW, kjørte med 8psi på den brøyta veien fra Fortjern til Skjærsjøen, og prøvde for moro skyld videre med 8psi i snøen, og det var helt ukjørbart i den klissvåte snøen, så hele hemmeligheten for sykling i myk/løs snø er trykk på 5psi eller mindre. Det som var ufullstendig kjørbart med 8psi var piece of cake med 3psi. Ved så lave trykk utgjør selv en forskjell på 0.1psi mye prosentvis, og merkes godt, så en trykkmåler med oppløsning på 0.1psi er gull verdt.
Jeg bruker Meiser sin trykkmåler. Den går fra 0 til 30 psi. Vet ikke hvor nøyaktig den er ved lave trykk eller om den skiller spesifikt mellom tidels psi men den virker temmelig stødig og god. God gammeldags nål i skive måler, liker disse best.
Erfaringene dere presenterer er gull vêr, det må jeg si. Jeg har ennå ikke våget å gå under 5 psi, for mye røtter og for lite snø her ennå. Nå er det mildvær og isføre i Trøndelag. Hvor blir det av piggdekkene mine....
Fatbikesesongen 2013 er i gang. Jeg og Kunt L. dro på tur i Østmarka 1.nyttårsdag. Med knallsol og lett skare var det en fantastisk fin tur. Medbrakte vafler var heller ikke dumt Piggdekk hadde vært på sin plass, men det gikk greit uten også. Litt ekstra spenning er aldri feil.
Speilis på parkeringen.
Knut ned svaberget til parkeringen ved trasoppklinikken
Jeg er helt på kjøret nå, og har skrapa sammen alt jeg trenger, mangler bare noen små detaljer som holker og felgbånd etc.
Det blir en limegrønn Fatback på meg, med svart Fatback karbongaffel. Svarte hoveddeler for øvrig som setepinne, stem, styre, styrelager, nav. I utgangspunktet svarte vaierstrømper. Og det som nå gjenstår er det dramatiske valget av farge på de siste detaljene. Har svarte felger med hull. Jeg ligger våken om natta og svetter over det vanskelige valget om jeg skal gå for grønne felgbånd og grønn styretape, og eventuelt noen andre smådetaljer som setepinneklemme osv. Eller skal jeg velge oransje felgbånd og oransje ESI holker? Med det radikale valget oransje vaierstrømper?
Ber om hjelp til å ta dette vanskelige, men avgjørende valget.
Trodde det skulle vært holke i skauen i går, men det var jo nesten som å være tilbake i Utah (Moab), så topp grep selv uten piggdekk (dog griseglatt på skogsbilveiene). 5.8psi i dekkene hjemme i romtemp, som sank til ca 5.2psi ute i kulda. Dette var fin-fint under disse forholdene. Prøvde med 4.0 psi, men det ble for dvaskt, og forhjulet gikk i alle retninger, så mellom 5 og 6psi var topp. Brukte kontaktlim og limte fast den ene dekksiden til felgen. Brukte ikke tubular lim, for jeg vil sette opp slangeløst veldig snart, og da var det greit å slippe å bruke tid på å skrubbe rester av tubular lim. Ser ut til at kontaktlimet gjorde jobben. Limte, og pumpet så inn 30psi og lot det stå litt før jeg senket ned til dagens trykk. Kjørte 2.5 timer med 95g slange uten problem. Hadde talkum inni dekket og på slangen. Blir spennende å se hvor mange timer evt det funker. Som nevnt viser testingen med sub 100g slange at i det minste kan en slik superlett slange brukes som reserve slange, greit å slippe å ha 290-520g monsterslange på baklomma.
Her er videoførerapport fra strekket fra Skjennungstua ned mot Ullevålseter. Her hadde de frest (men fortsatt veldig fast underlag). Litt isete og manglet bakbrems:
Resten av løypene var ikke frest, og knallharde (men ikke glatte).
Prøver på Vee-Rubber dekk er i lufta på UPS flyet, så nå blir det snart testing med skikkelige knaster, etter litt datalogging uten pigg på disse blir det montering av Kold Kutter monster pigger. Da blir det gøy på isveiene også.
Husk å rapportere erfaringer med slanke fine dekk og Kold Kutter også, jula er over
Jepp, fikk bare surret meg til å starte på det. De var litt for lange for de dekkene som jeg hadde liggende. Ikke noe problem hvis man kjører slangeløst, men jeg kom etterhvert på at skulle man pungtere ute på veien så har man et dilemma med reserveslange. Prøvde avbiter på Kold Kutterne, men de er knallharde, så det funket dårlig. Investerte 29kr i en boks med 250stk skruer på Biltema, så vil teste ghettoløsningen også, disse er nok såpass myke at de kan enkelt kuttes ned en del.
225mm total bredde på casingen, heftig størrelse. Veide først til 1835g, så fant jeg ut hvor slangen som også skulle vært i pakken var, nemlig lagt inn i dekket. Uten 460g 4.0" slangen ble alt meget bedre: 1375g 120tpi Foldable (som man ser) Veldig smooth på innsiden, i motsetning til Innova Spider dekket, som har en veldig røff overflate inni dekket (noe som kombinert med at dekket beveget seg på felgen gjorde at jeg slet hull på 95g slangen etter 3.5 timer på første test med ultralette slanger. Disse dekkene vil være mye snillere sådan)
Tror vi skal kunne selge dette for veil. pris på under 500kr, så det bør ha potensiale for å bli relativt populært.
Endelig er sykkelen på plass i boden:) Bestilte for over en mnd siden. Måtte slå til når On-One kom med en egen Fat-Bike:) Testet en liten tur, og virker overraskende lettsyklet. Gleder meg til en lengre tur:)
Har sett på Salsa Mukluk 2/Salsa Beargrease eller Surly Moonlander
hvem selger dette i Norge?
Valg av type sykkel kommer an på underlaget som den vil brukes mest på: snø/myr der flytegenskaper og bæreflate er det viktigste (Moonlander), eller mer allround bruk (Mukluk/Beargrease).
Jeg teller antall knapper og glansbilder i huset og sparer til Fatbike. NEste vinter skal det sykles på snødekte stier.
Vil 4" dekk (da kan jeg jo kjøpe On-One eller Salsa Beargrease...) være "nok" til sykling i harde skiløyper, opptråkkede stier og normal skare? Eller bør jeg spare litt ekstra og kjøpe Moonlander osm kan ha bredere dekk?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Nate og Larry er nok på harde skiløyper og litt til. Med 82mm felger får du jo litt marktrykk. Vurderer selv å gå opp til Bud foran på min Pug, der jeg har en symmetrisk Moonlandergaffel med good plass.