Hjerteflimmer - Astma relasjoner?
|
Hjerteflimmer - Astma relasjoner?
30/12/2012 17:38
|
Lurifax
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Thomas Alsgaard kastet i dag ut en teori/tanke han hadde gjort seg når de snakket om Bjørgen og den økende tendensen med flimmer innen idrett. Han sa alle han kjente som hadde blitt rammet av dette også hadde astma problemer.
Er han inne på noe?
Vi har jo flere her inne som har vært rammet, stemmer dette for deres del også? Har dere problemer med pusten?
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
Re: Hjerteflimmer - Astma relasjoner?
[Re: Lurifax]
30/12/2012 17:52
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
30/12/2012 17:53
|
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
Astmamedisin har innvirkning på pulsen ja. Lå inne på Sia for mange år siden med relativt store doser ventolin i 3 døgn. Hvilepuls på 120 var vel omtrent det dobble av normalen, men om det er slike effekter det snakkes om her aner jeg ikke.
Tar jeg i for hardt for fort i kulda kan jeg bli tung i pusten. Føler jeg at det er en viss risiko tar jeg en inhalasjon av bricanyl først så inbiller jeg meg at det hjelper.
Redigert av ØyvindHr; 30/12/2012 17:55.
|
|
|
30/12/2012 18:18
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
"70 000 nordmenn har hjerteflimmer, og i løpet av de neste 20 årene vil dobbelt så mange rammes. Det skyldes økt levealder og usunn livsstil - mer stress, overvekt, høyere alkoholinntak og flere tilfeller av overtrening." sitat fra http://www.klikk.no/helse/sykdom/article624890.eceOg det er sikkert en del andre mulige årsaker også. Hard trening over tid er altså en teori som kan føre til dette, men det er langt flere utrente med en litt mere usunn livstil som opplever hjerteflimmer. Er også litt skeptisk til slike uttalelser som Alsgaard kommer med, hva ønsker han å oppnå annet enn å øke frykten... Kjenner et par som har fått restarta hjertet og fått klar beskjed av legene om å fortsette å trene.
|
|
|
[Re: Hekta-MTB]
30/12/2012 18:29
|
Lurifax
OP
Besatt
|
OP
Besatt
"70 000 nordmenn har hjerteflimmer, og i løpet av de neste 20 årene vil dobbelt så mange rammes. Det skyldes økt levealder og usunn livsstil - mer stress, overvekt, høyere alkoholinntak og flere tilfeller av overtrening." sitat fra http://www.klikk.no/helse/sykdom/article624890.eceOg det er sikkert en del andre mulige årsaker også. Hard trening over tid er altså en teori som kan føre til dette, men det er langt flere utrente med en litt mere usunn livstil som opplever hjerteflimmer. Er også litt skeptisk til slike uttalelser som Alsgaard kommer med, hva ønsker han å oppnå annet enn å øke frykten... Kjenner et par som har fått restarta hjertet og fått klar beskjed av legene om å fortsette å trene. For min del så ble ikke jeg "skremt" av Alsgaard sine kommentarer. Jeg tok det mer slik at om jeg hadde hatt Astma / Pusteproblemer og trener mye så ville jeg nok søkt råd fra lege eller noe for å gjøre ting mest mulig riktig. Rett og slett fått litt informasjon om hva som er best ut fra en slik situasjon. Artikkelen på langrenn.com viser jo at det kan være bivirkninger rundt medisin osv også, det kan jo være nyttig å vite for en som har en slik kombinasjon og kanskje opplever ubehag. Mannfolk er menn, menn har en tendens til å ikke gå til lege. Helt greit at man ikke belaster helsevesenet mer enn nødvendig, men noen ganger kunne man fått god hjelp til å håndtere slikt best mulig. Man blir vel litt roligere også når man vet - enn når man tror.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
30/12/2012 20:04
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Er bare litt lei alle uttalelser om hvor "farlig" det er å trene. Astma-medisin og trening kan ha en sammenheng, men det er det veldig mange andre faktorer som også kan ha så derfor mener jeg at Alsgaard kun spekulerer. Sjekk alle faktorer og føler du at du er i fareonen gå til lege.
|
|
|
30/12/2012 20:10
|
sls
Veteran
|
Veteran
Har selv arvelige, døgnkontinuerlig hjertearytmi og har også måttet gå på astmamedisner siste 2 år. Så følger litt med på diskujoner rundt dette. Alsgaard sa at alle han kjente som hadde opplevd hjerteflimmer også gikk på astmamedisin. Kowalczyk sa dog i dag at hun også hadde blitt behandlet for dette - og hun er da en høylytt motstander av astmamedisiner. Jeg ser ikke bort i fra at det kan være sammenhenger, men med den hyppigheten som er av bruk av atsmamedisner i langrennsleiren vil jeg anta at sannsynligheten for at en som opplever hjertearytimi også bruker astmamedisin - uten at dette sier noen om en sammenheng. Kanskje annet at knallhard trening og en evne til å presse kroppen langt utover hva hvermannsen klarer, gir økt forekomst av både astma- og hjerterytmeproblemer. Som kanskje egentlig ikke er så veldig rart. Et annet moment er at en vanlig trimmer neppe hadde lagt merke til urytme ala det Bjørgen opplevde. Små endringer i hvilepuls og makspuls som dette fanger man kun opp dersom man er storforbruker av pulsmåler og svært observant. Selv stiger hvilepulsen min betydelig mer enn dette etter noen drammer for mye...
Stig
|
|
|
30/12/2012 20:28
|
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
Må vel si jeg stusset over Bjørgen som angivelig trodde pulskolokka "gikk amokk" da den viste 180 mot det hun erfaringsmessig forventet 175 ?!?!Aner ikke om hun er riktig sitert, men jeg kan garantere at jeg ikke har så steinkontroll på egen pumpe at jeg ville oppsøkt lege for et sånt avvik .
|
|
|
30/12/2012 23:18
|
Lurifax
OP
Besatt
|
OP
Besatt
ØyvindHr: Ja det der hørtes jo litt merkelig ut - de jeg har truffet som har opplevd dette har hatt nærmere 200 i puls i en setting hvor de normalt skulle hatt nærmere 100-120, altså enorme avvik.
To stk jeg har pratet med som har opplevd dette, ene syklet jeg sammen med i 3 mil over fjellet på Birken andre gangen jeg syklet. Han følte ubehag og slo av kraftig, jeg roet ned og fulgte han inn til mål og legetelt. Den andre jeg har hørt dette fra gikk på Ski, men hadde samme greie, altså ekstremt mye høyere puls enn hva aktivitet og pust skulle tilsi.
Tror ikke Alsgaard mente det var farlig å trene - mer sånn at det var greit å ta disse tingene på alvor. Er det viktig å ta på alvor for Langrennsfolket - vel så er det i overført betydning viktig for oss som sykler turritt også. Helsa er like viktig uansett om man lever av dette eller ei.
Trening er uansett sunnere enn sofa og forfall. Men merker man noe så kan det jo være man kan gjøre lurt i å sjekke med lege raskere og gjennom dette få svar og forslag til opplegg som gjør at man kan trene mer tilpasset kanskje? Unngå å la det gå så langt at man ikke lenger kan trene?
|
|
|
[Re: ØyvindHr]
30/12/2012 23:30
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Må vel si jeg stusset over Bjørgen som angivelig trodde pulskolokka "gikk amokk" da den viste 180 mot det hun erfaringsmessig forventet 175 ?!?!Aner ikke om hun er riktig sitert, men jeg kan garantere at jeg ikke har så steinkontroll på egen pumpe at jeg ville oppsøkt lege for et sånt avvik . Etter hva jeg fikk med meg så hadde hun 180 på klokka, mens maxpulsen hennes faktisk kun er på 17X. Dette var under et intervalldrag så det er kanskje mer naturlig at hun egentlig skulle ligge på 150-160-tallet.
|
|
|
31/12/2012 09:20
|
Gummikalle
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Legen mente for noen år siden at jeg hadde astma og ordinerte astmamedisiner, noe som gav meg hjerteflimmer så det holdt, fikk mer problemer med hjertet enn jeg noen gang hadde med astmaen. Kalle
|
|
|
31/12/2012 10:07
|
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
At det er noen sammenheng med Puls og Astmamedisin kan da umulig være noen hemmelighet. Husker jeg ikke feil står det vel under bivirkninger på vedlegget du får med atsmamedisin. Ventolin garantert høyere puls, finnes jo annet som muligens er "snillere"??
Selv om det hevdes at et aktivt sunt liv "bare" gir i snitt fem ekstra leveår kan det vel være greit å minne om at den som ikke har satt seg mest sannsynlig har et langt behageligere liv en mannsalder x2 før den tid.
Redigert av ØyvindHr; 31/12/2012 10:10.
|
|
|
[Re: Gummikalle]
31/12/2012 10:08
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Legen mente for noen år siden at jeg hadde astma og ordinerte astmamedisiner, noe som gav meg hjerteflimmer så det holdt, fikk mer problemer med hjertet enn jeg noen gang hadde med astmaen. Kalle Hvordan vet du at det var astma medisinene som ga hjerteflimmer? Det at to ting skjer nærmest samtidig betyr ikke at de nødvendigvis har noen relasjon. Sluttet hjerteflimmeret når du sluttet med astmamedisinen? Har du forsøkt og bytte medisin?
|
|
|
31/12/2012 10:32
|
Playboy75
Entusiast
|
Entusiast
Det hender jo pulsklokka har hjerteflimmer og........:). Sikkert en fin unnskyldning for å ikke delta i Tour De Ski. Hun brukte nok Polar, for de har mest hjerteflimmer etter mine erfaringer ;-)
|
|
|
31/12/2012 11:19
|
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
I starten da jeg (for kort tid siden faktisk) begynte med pulsbelte og Garmin Edge 500 Hadde jeg puls på opp mot 250 uten å anstrenge meg det minste. Trodde faktisk det var meter den viste altså "utseilt" distanse første gang det skjedde. Fant ut at det var litt tørt på huden der beltet ble liggende an. Løsningen var å ta det på en liten stund før økta. Har opplevd real feilvisning også etter lange utforkjøringer med liten innsats og god tørk i lufta.
|
|
|
31/12/2012 12:16
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
I starten da jeg (for kort tid siden faktisk) begynte med pulsbelte og Garmin Edge 500 Hadde jeg puls på opp mot 250 uten å anstrenge meg det minste. Trodde faktisk det var meter den viste altså "utseilt" distanse første gang det skjedde. Fant ut at det var litt tørt på huden der beltet ble liggende an. Løsningen var å ta det på en liten stund før økta. Har opplevd real feilvisning også etter lange utforkjøringer med liten innsats og god tørk i lufta. Man skal ha vann på sensorene før man tar på seg beltet. Man skal også vaske bort svetten fra sensorene på pulsbeltet etter hver økt. Gjør man ikke dette får man fort "pulsbelteflimmer". 
|
|
|
[Re: magnusc]
31/12/2012 12:28
|
gare
More than words
|
More than words
Intravenøs astmamedisin gir "god" effekt på pulsen, du skal bruke rimelig mange doser av inhalasjonspreparater for å få noen nevneverdig effekt på pulsen gitt. Jeg har forsåvidt sett det på et sykehjem jeg jobbet på der den aktuelle beboeren relativt rask fikk inndratt inhalatoren sin, de er som regel ment å vare lenger enn en nattevakt ...
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: KenR]
31/12/2012 13:53
|
Gummikalle
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg vet at det skyldes astmamedisin fordi hjerteflimmeret bare intraff når jeg brukte medisin. (brukte den bare sporadisk) Nå har jeg forlengst kasta medisinen faenivold. Kalle
|
|
|
[Re: Gummikalle]
31/12/2012 14:11
|
Lurifax
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Jeg vet at det skyldes astmamedisin fordi hjerteflimmeret bare intraff når jeg brukte medisin. (brukte den bare sporadisk) Nå har jeg forlengst kasta medisinen faenivold. Kalle Bra for deg Kalle, en del andre kan nok ikke gjøre akkurat det samme. Og da er det greit å vite hvordan man kan gjøre ting best mulig. Jeg for min del leser aldri lappen som beskriver mulige bivirkninger. Skal ikke utdype dette noe mer enn at jeg synes det er best å ta medisinen og evt lese rundt det i etterkant - OM man merker noe. Min filosofi - mulig andre også følger noe slikt. Det viktigste er jo at man ikke lar seg skremme fra å være aktiv :-) God nytt år alle sammen.
|
|
|
31/12/2012 14:33
|
TFN
Entusiast
|
Entusiast
Var plaget med astma som gutt. Det roet seg etter puberteten, men ble igjen plagsomt i 30-årsalderen. Da trente jeg overhodet ikke.
Etter at jeg midt i 30-åra begynte å trene flere ganger i uka (rolig og hardt etter en passende plan), er astmaplagene nesten helt borte. Bruker astmamedisin daglig, men har aldri vært plaget med hjertearytmier.
Moral: Å trene er utvilsomt sunt. Astmamedisiner gir ikke nødvendigvis hjerteproblemer.
At noen opplever hjertearytmier av astmamedisin er også hevet over tvil; det er oppgitt som en mulig bivirkning i pakningsvedlegget til Ventoline. I tillegg mener forskere at hard trening over mange år kan føre til hjertearytmier.
Min konklusjon: Jeg vil fortsette å trene samt å bruke astmamedisin etter behov. Begge deler er beviselig bra for meg.
Så får jeg heller risikere arytmiene. De kan KANSKJE komme til å opptre. Slutter jeg med treningen og medisinene, får jeg garantert astmaplager. Dette er en no-brainer.
- Tom Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
|
|
|
[Re: Hekta-MTB]
01/01/2013 10:39
|
Dagsven
Avhengig
|
Avhengig
Er bare litt lei alle uttalelser om hvor "farlig" det er å trene. Astma-medisin og trening kan ha en sammenheng, men det er det veldig mange andre faktorer som også kan ha så derfor mener jeg at Alsgaard kun spekulerer. Sjekk alle faktorer og føler du at du er i fareonen gå til lege. Alsgaard bare spekulerer og har vel heller ikke gitt uttrykk for noe annet?? Han nevnte også at dette var noe som hadde kommet frem i lyset siste årene med blant annet alle hjertestanser i ballspill, annen idrett etc. og at det var på tide kanskje å gjøre noe forskning rundt toppidrett og hjertelidelser. Det er jo bra. Det ble nevnt Dahle Oen fesk. Alsgaard er ingen lege men har levd med toppidrett i en mannsalder og følger den tett.
Redigert av Dagsven; 01/01/2013 10:42.
Santa Cruz Highball Carbon 29er Merida FLX Carbon Lapierre Sensium 100
|
|
|
01/01/2013 10:54
|
Open 1.0
Ivrig
|
Ivrig
Det er ikke noen nødvendighet å ha astma for å få atrieflimmer. Mulig de med astma er mer utsatt (dette vet jeg ikke noe om), men jeg har ingen form for astma og har likevel hatt atrieflimmer.
|
|
|
01/01/2013 11:12
|
Raggedy
Fersking
|
Fersking
Må vel si jeg stusset over Bjørgen som angivelig trodde pulskolokka "gikk amokk" da den viste 180 mot det hun erfaringsmessig forventet 175 ?!?!Aner ikke om hun er riktig sitert, men jeg kan garantere at jeg ikke har så steinkontroll på egen pumpe at jeg ville oppsøkt lege for et sånt avvik . "Nesten 180" mot "makspuls på 174": http://www.vg.no/sport/ski/langrenn/artikkel.php?artid=10056765"Allerede før hun hadde startet på intervallene hadde hun 164 i puls. Hun tok nesten tre minutters pause, men hadde nesten 180 i makspuls etter den første intervallen.
- Det er veldig høyt for meg, jeg har en makspuls på 174, forteller langrennsløperen."Kanskje ikke noe sjakktrekk å sette igang med de intervallene da...
|
|
|
[Re: Open 1.0]
01/01/2013 11:16
|
Dagsven
Avhengig
|
Avhengig
Det er ikke noen nødvendighet å ha astma for å få atrieflimmer. Mulig de med astma er mer utsatt (dette vet jeg ikke noe om), men jeg har ingen form for astma og har likevel hatt atrieflimmer. Noen som har påstått dette?
|
|
|
01/01/2013 14:23
|
Open 1.0
Ivrig
|
Ivrig
Det var teorien fra Alsgaard. Han mente alle med atrieflimmer som han kjente også hadde astma.
|
|
|
01/01/2013 15:39
|
Dagsven
Avhengig
|
Avhengig
Det var teorien fra Alsgaard. Han mente alle med atrieflimmer som han kjente også hadde astma. Da har du nok missforstått hva han mente. At andelen av de som har astma og atriflimmer/hjerteflimmer er stor, er nok de fleste enig i. Nå er det også veldig mange av skiløperene som har kuldeastma også, men at man bør se mer på dette og sammenhengen er nok det Alsgaard mente.
|
|
|
01/01/2013 21:12
|
Lurifax
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Det er ikke noen nødvendighet å ha astma for å få atrieflimmer. Mulig de med astma er mer utsatt (dette vet jeg ikke noe om), men jeg har ingen form for astma og har likevel hatt atrieflimmer. Trener / trente du mye i den perioden? Evt, hvordan trente du? Jeg for min del synes bare dette er greit å vite mest mulig om. Ingen som helst formening om noe av dette. Jeg forstod Alsgaard dithen at han bare ville at det skulle settes mer fokus på å komme til bunns i hva som trigger dette hos utøvere som trener mye og hardt. Synes ikke han forsøkte å skylde på noe som helst.
|
|
|
02/01/2013 16:01
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Ingrid Kristiansen skylder på 4x4...
Mange langrennsløpere får astma av treningen og vil derfor være mer utsatt for hjerteflimmer? Hva med at de trener såpass mye hardt at det er det som utølser det. Mao ikke vanskelig å spekulere i årsaker hvis man setter likhetene (og de er det mange av) innenfor en bestemt gruppe sammen.
|
|
|
02/01/2013 16:13
|
Open 1.0
Ivrig
|
Ivrig
Helt enig i at det er viktig å ha fokus på dette, og det er bra hvis Alsgaard kan få dette frem i media. Personlig tror jeg at stress kombinert med hard trening ofte kan være en utløsende faktor.
|
|
|
|
|