Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen
|
Re: Ventilhetter med LED :)
[Re: baronKanon]
21/12/2012 16:50
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Har noen prøvd å lage cutoff på lykta, f.eks med tape, e.l, slik at man får en lyskjegle av typen som på bil/motorsykkel? Wide angle lens'en som jeg linket til tidligere i tråden (som vekket tråden til live ser det ut til) gir denne effekten, men den passer langtfra alle lykter)
På bixenon billamper (ihvertfall på Audi) er det en cutoff plate som vippes opp og ned via et solenoid som gir hhv. nærlys/fjernlys fra samme xenon linse.
Da kan man ha mye lumens, men med clean cutoff, slik at den ikke blender unødig, og man trenger ikke vinkle lykta ned (som gir egenblending )
|
|
|
[Re: Espen W]
21/12/2012 17:11
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
Høres ut som en snedig løsning.
Jeg har blitt mer var på blending selv. Alle lyspærer hjemme er skrudd ut for å hindre blending, og for å tilpasse meg til skarpt lys ute (hvor man ikke kan unngå det) har jeg tatt alle tre magshinene og montert de på bilrattet slik at de lyser meg i øynene under kjøring. Enkel montering med o-ring. Jeg hviler øynene hjemme, og når jeg kommer ut vill vest trafikken i Oslo, er jeg helt upåvirket av andres lysbruk.
PS: snakker selvsagt om øvelseskjøring her
|
|
|
21/12/2012 17:59
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Har noen prøvd å lage cutoff på lykta, f.eks med tape, e.l, slik at man får en lyskjegle av typen som på bil/motorsykkel?
Et slikt spjeld må plassseres nær fokalplanet for å være effektivt. Se: 
|
|
|
21/12/2012 19:50
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Har noen prøvd å lage cutoff på lykta, f.eks med tape, e.l, slik at man får en lyskjegle av typen som på bil/motorsykkel? Wide angle lens'en som jeg linket til tidligere i tråden (som vekket tråden til live ser det ut til) gir denne effekten, men den passer langtfra alle lykter)
På bixenon billamper (ihvertfall på Audi) er det en cutoff plate som vippes opp og ned via et solenoid som gir hhv. nærlys/fjernlys fra samme xenon linse.
Da kan man ha mye lumens, men med clean cutoff, slik at den ikke blender unødig, og man trenger ikke vinkle lykta ned (som gir egenblending ) Jeg har dekket venstre side og oppover og litt ned igjen på høyre side med et ca. 10 cm langt skjerm. Avhengig av bredden på veien slår mørkesonen inn på 10-20 meter ut mot venstre. I tillegg er det lett å blende ned fremover uten å miste for mye lys fremover. Og ja, jeg kjører stortsett med lyktet på full guffe, ingen sykkelveier her og lite trafikk ellers og høy fart. En viktig faktor for meg er at de er slutt (enn så lenge) på forbikjøringer av møtende biler. Noe som var 'vanlig' før da jeg kjørte med 5-10w halogen. Nå trur jeg som GeirK at faren bakfra er større enn faren for å bli påkjørt forfra, men erfaring viser at den siste slettes ikke er null og at jeg skriver dette kan jeg bare takke megselv for og ikke snarrådigheten til en/eller flere bilister..... Det er viktig å være godt synlig bakfra, men uten for byene er det ganske så viktig å være godt synlig forfra og pga. mye høyere fart. Hvor godt synlig? Det blir nok personlig synsing enn så lenge.....
|
|
|
[Re: Tange]
22/12/2012 14:41
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
[ Hvor godt synlig? Det blir nok personlig synsing enn så lenge..... God avslutning på en tråd med mye skrik og lite ull. Primadonnanykkene vil nok komme og gå, men grumset med FYFY og NENEINEI som tråden starter med kan vi jo håpe at vi er kvitt. Folk må få gjøre sine egne vurderinger om dette med lys.
|
|
|
[Re: Z30]
22/12/2012 18:41
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Folk må få gjøre sine egne vurderinger om dette med lys. De kan väl göra det tills det kommer en lov som bestämmer korrekt lysbruk. Det snabbaste sättet att få en lov som sätter restriktioner på lysbruket är nog att använda väldigt mycket lys på ett dårligt sätt. Folk får ju tex också göra sina egna vurderinger för hur de syklar i skogen men andra får ju också säga vad de tycker är bra och dårlig oppförsel. Blir du lika irriterad av att NOTS har satt opp "regler" för bruk av marka som att någon säger att man inte ska ha så mycket lys på sykkeln så att man blendar andra? Att använda FYFY och NEINEINEI tycker jag faktiskt inte är spesiellt alvarligt och förstår inte att du blir irriterad av det.
|
|
|
[Re: fredriks]
22/12/2012 18:50
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Litt usikker om det siste var rettet mot meg også. Les en gang til hva jeg skrev om muligheter for skjerming.
Om det ikke er bra at det kommer regler om lysbruk? Så absolutt! For det vil bety at regjeringen tar sykling mer seriøst, slik som i Tyskland. Men sett tilbake til mange år med flossete løfter fra regjeringen om økt tilrettelegging for sykling og syklister........ er jeg i sterk tvil om at det blir noe annet enn synsing på lenge.
|
|
|
[Re: sverreb]
22/12/2012 18:58
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Men dette betyr igjen (mye) lavere lysstyrke i den ytterste delen av arealet; typisk der hvor andre trafikkanter befinner seg når de begynner å nærme seg "6,5 lux-området", nemlig ut på siden. Og ikke glem at lysstyrken avtar kvadratisk med distansen D. På 20 meter er lysstyrken i hotspot-land bare en fjerde del av den på 10 meter.
Husk nå på at tallene 6.5 lux og 10 m er hentet fra en lovtekst, ikke fra en bok om synsfysiologi. Man bør vel legge til grunn at disse betraktningene er bakt inn i forutsetningene for lovteksten da det ikke arter seg anneledes for biler. Deres lys avtar også med avstand og skinner sterkest i midten. Hmmm, da må jeg ha mistforstått det.Trudde lovteksten gjelder biler og ikke sykler. Åh, jeg tok ikke feil allikevel....... Litt sjonglering med tall viser bare hvor unøyaktig beregningene er og hvor mye går på nettopp synsing.
|
|
|
22/12/2012 19:12
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Om det ikke er bra at det kommer regler om lysbruk? Så absolutt! For det vil bety at regjeringen tar sykling mer seriøst, slik som i Tyskland. Men sett tilbake til mange år med flossete løfter fra regjeringen om økt tilrettelegging for sykling og syklister........ er jeg i sterk tvil om at det blir noe annet enn synsing på lenge.
Jag förstår inte vad du menar. Jag tror att det för eller senare kommer regler mot lysbruk på grund av att fler och fler kommer använda för starka lys. Det har väl inget om att regeringen tar sykling på alvar utan om att en brukar grupp med dagens regler har rätt att använda starkare lys än de andra.
|
|
|
22/12/2012 20:43
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Hmmm, da må jeg ha mistforstått det.Trudde lovteksten gjelder biler og ikke sykler. Åh, jeg tok ikke feil allikevel....... Litt sjonglering med tall viser bare hvor unøyaktig beregningene er og hvor mye går på nettopp synsing.
Jeg har alldri påstått at denne lovteksten gjaldt noe annet enn biler. Tilsvarende lov for sykler i tyskland er noe slikt som maks 2 lux* over horisonten. Hvilken 'sjonglering med tall' er som gjør at du mener dette er basert på synsing, og hvilken beregning mener du er unøyaktig? Vær gjerne spesifikk så vi kan addressere eventuell forvirring. Jeg kan ikke uttale meg om grunnlagsarbeidet for loven, min spørsmålsstilling var om det ikke var rimelig at også vi som sykler ikke er dårligere til å samarbeide m.h.p. lys enn hva loven gir som minstekrav av bilister. *) Kilde: http://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests/verlichting/stvzo/index_en.html
Redigert av sverreb; 22/12/2012 20:44.
|
|
|
22/12/2012 21:02
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
Obskure problemer uten rot i virkeligheten står forhåpentligvis ikke på denne eller neste regjerings topp 1 million todo liste. Men de tar nok tak i dette omtrent samtidig med at de røsker litt opp i longboard miljøet, og alle forurensingen som kommer fra partiklene som frigjøres fra hjulene deres på asfalt.
Men kanskje det kommer en lov som påbyr syklister å bruke lys? Nei vent, den finnes jo! Kanskje vi kunne få en tråd hvor vi får synspunkter fra de som velger å sykle uten lys i mørket? Man ser dem jo daglig, så det kan ikke være mangel på kandidater til å fronte det synet.
|
|
|
22/12/2012 21:20
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Obskure problemer uten rot i virkeligheten står forhåpentligvis ikke på denne eller neste regjerings topp 1 million todo liste. Men de tar nok tak i dette omtrent samtidig med at de røsker litt opp i longboard miljøet, og alle forurensingen som kommer fra partiklene som frigjøres fra hjulene deres på asfalt.
Alla utom du verkar ju tycka att det är ett problem att folk syklar runt med 3 magic shine på fullstyrka. De allra flesta (men oppenbart inte du) kan nog tänka sig en framtid där fler och fler syklar med starkare och starkare lys på sykkeln och att det kan medföra restriktioner. De har ju tydligen också en lov i Tyskland.
|
|
|
22/12/2012 22:16
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Obskure problemer uten rot i virkeligheten
Du bedriver ikke så mye transportsykling morgen og ettermiddag, skjønner jeg.
|
|
|
22/12/2012 22:34
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
Alla utom du verkar ju tycka att det är ett problem att folk syklar runt med 3 magic shine på fullstyrka. De allra flesta (men oppenbart inte du) kan nog tänka sig en framtid där fler och fler syklar med starkare och starkare lys på sykkeln och att det kan medföra restriktioner. De har ju tydligen också en lov i Tyskland. Sterkt resonnement; alle synes kraftig lys er et problem, men flere og flere kommer til å begynne å bruke disse kraftige lyktene. Det du egentlig mener er at "eliten" (en liten klikk av lysforvirrede, sutrende primadonnaer på forumet) synes dette er et problem. Men folk flest vil synes skikkelig i trafikken, og utstyrer seg derfor med skikkelig lys? Jajamensann!
|
|
|
22/12/2012 23:08
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Alla utom du verkar ju tycka att det är ett problem att folk syklar runt med 3 magic shine på fullstyrka. De allra flesta (men oppenbart inte du) kan nog tänka sig en framtid där fler och fler syklar med starkare och starkare lys på sykkeln och att det kan medföra restriktioner. De har ju tydligen också en lov i Tyskland. Nå er det vel også noen her som ikke synes at sterke sykkellykter er noe problem, selv om vi hittil ikke har blandet oss veldig inn i denne debatten. Jeg støtter ikke noe behov for å ha 3 x MagicShine i bytrafikk - men at det er et utbredt problem vil jeg ikke hevde, ettersom jeg ennå ikke har opplevd noe i nærheten av dette. Jeg sykler jo faktisk til og fra jobb hver dag i mørket, ca 4 kilometer hver vei, i trafikk med en god del syklister, men jeg har ennå ikke sett noen med magicshine på sykkelen sin. Jeg møter kun syklister uten lykt, og et par stykk av og til som har en bitteliten blinkende sak som jeg ser hvis jeg er nærmere enn ti meter. ...og vi bor i samme by 
|
|
|
[Re: anderfo]
23/12/2012 08:34
|
TRemedy
Medlem
|
Medlem
Nå er det vel også noen her som ikke synes at sterke sykkellykter er noe problem
Årets understatement?
|
|
|
[Re: anderfo]
23/12/2012 10:25
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
interessant, jag som syklar i samma by mőter folk med starka lykter varje dag och det ar fler med starka lykter án folk som har svaga lykter eller inga lykter alls.
Det visar vál bara att folk har olika erfarenheter beroende pa var man syklar. I vára fall ár det nog sá att skillnaden beror pá att dár jag syklar ár det mest jobbsyklister och dár du syklar ár det en stor del studenter. Ta en tur mellan sluppen och heimdal och se pá bruk av lykter och hjálmar.
Det jag főrsőkte fá fram var inte heller om det ár ett problem idag utan att jag betvivlar att det kommer vara tillátet att sykla med lykter pá flera tusen lumen som inte har nágon skárming med tanke pá att det finns hárda regler főr andra trafikanters lykter.
|
|
|
23/12/2012 14:57
|
TRemedy
Medlem
|
Medlem
Nettopp.
Det er jo umulig å tenke seg at noen er mer sensitive enn andre.
|
|
|
23/12/2012 15:12
|
TRemedy
Medlem
|
Medlem
Dette er fra Torgersen/Engstrøms bok "Vegtrafikkloven og trafikkreglene med kommentarer" (Universitetsforlaget 1998)vedr kommentaren til Trafikkreglenes §15 nr. 2:
"Forbudet mot fjernlysbruk i § 15 nr. 2 er begrenset til faktisk blending av annen trafikant. Av hensyn til trafikksikkerheten bør det ikke legges for strenge bånd på bruken av fjernlys. Således må andre trafikanter måtte tåle å til en viss grad bli sjenert av fjernlyset så lenge de ikke blir direkte blendet av det".
Loven skiller altså mellom direkte blending og sjenanse. Det skillet virker noe mer flytende for enkelte av debattantene i denne tråden.
|
|
|
[Re: TRemedy]
23/12/2012 15:37
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Tremedy: Er du enig eller uenig i påstanden at syklister med lys som er sammenlignbare med bilers fjernlys (<0.7 lux >3.5 grader over horisonten på 25m i hht. regulativ) bør overholde bruksregler som biler med sine fjernlys. I.h.t. vg artikkelen som det ble vist til her av en av MS entusiastene vil det si å bytte til 'nærlys' d.v.s. blende ned lyset, når lyskjeglene for fjernlysene møtes?
Redigert av sverreb; 23/12/2012 15:48.
|
|
|
23/12/2012 16:21
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Loven skiller altså mellom direkte blending og sjenanse. Det skillet virker noe mer flytende for enkelte av debattantene i denne tråden. Men vad galler for fjernlys i tett bytrafikk dar manga syklar? Anser du att ditt citat gor det fritt att anvanda fjernlys ocksa i tatt bytrafikk?
|
|
|
23/12/2012 17:08
|
TRemedy
Medlem
|
Medlem
Tremedy: Er du enig eller uenig i påstanden at syklister med lys som er sammenlignbare med bilers fjernlys (<0.7 lux >3.5 grader over horisonten på 25m i hht. regulativ) bør overholde bruksregler som biler med sine fjernlys. I.h.t. vg artikkelen som det ble vist til her av en av MS entusiastene vil det si å bytte til 'nærlys' d.v.s. blende ned lyset, når lyskjeglene for fjernlysene møtes? Enig i at reglene i hovedsak bør være like. Imidlertid praktiseres det feil blant bilister; mange blender ned for tidlig. Den uskrevne regelen er at man skal blende ned før man er til sjenanse for andre, mens lovverket tilsier at man skal blende ned før man faktisk blender andre. Det er en forskjell der. Jeg har inntrykk av at mange uttaler på bakgrunn at de har blitt irritert av lys. Det må man tåle, og det fremgår også av loven. Ingen tjener på å blende andre, men jeg tror UP fyren har rett når han sier at mange maser på nedblending for tidlig. Han snakker om bilister, men ingen grunn til å tro at det er annerledes i sykkelverdenen.
|
|
|
23/12/2012 17:11
|
TRemedy
Medlem
|
Medlem
Loven skiller altså mellom direkte blending og sjenanse. Det skillet virker noe mer flytende for enkelte av debattantene i denne tråden. Men vad galler for fjernlys i tett bytrafikk dar manga syklar? Anser du att ditt citat gor det fritt att anvanda fjernlys ocksa i tatt bytrafikk? Fjernlys kan brukes fritt så lenge du ikke blender andre. Det er ikke noe forbud mot bruk av fjernlys i tett bytrafikk, selv om det naturligvis er færre tilfeller hvor man kan benytte fjernlys der uten å blende andre.
|
|
|
23/12/2012 17:22
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, men vad är sammanhanget med denna diskusionen? Det är väldigt få som kör med fjenrlys i byen och ingen av linkarna har sagt att man bör köra med fjernlys där. Varför verkar det då som att du tycker att syklister har rätt att använda väldigt starka lyket i samma situationer?
Redigert av fredriks; 23/12/2012 17:28.
|
|
|
23/12/2012 17:30
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det man kan fråga sig är:
Hur vet man att man blendar andra? Vad menas med att bli blendad?
|
|
|
23/12/2012 18:22
|
TRemedy
Medlem
|
Medlem
Lys som nærmer seg styrken på billys mener jeg er helt fair å bruke hvis man sykler blant biler i mørket (om vinteren). Forutsetter at man ikke blender andre. Min erfaring som bilist og syklist er at det ikke er noe problem.
|
|
|
23/12/2012 18:42
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Tremedy: Er du enig eller uenig i påstanden at syklister med lys som er sammenlignbare med bilers fjernlys bør overholde bruksregler som biler med sine fjernlys. Enig i at reglene i hovedsak bør være like. Flott nå kommer vi videre. Imidlertid praktiseres det feil blant bilister; mange blender ned for tidlig.
Utvilsomt, men for å komme tilbake temaet, bruk på sykkel: Tror du de som sykler med lys som er sammenlignbare med fjernlys, i noen grad blender ned når de møter andre? Ta i betraktning at å gjøre dette for de aller fleste lykter innebærer å vippe lykten nedover. Joda man kan også dempe lykten, men for den mest aktuelle lykten det er snakk om her innebærer det å gå via 'blink' og 'av', og for spesiellt krafige lykter innebærer dette en reduksjon av lysutbytte med kanskje en størrelsesorden siden de ikke har noen cutoff. (Å gå fra 3000 til 300lm ser jeg for meg kan gi problemer for syklistens mulighet til å se) Jeg har inntrykk av at mange uttaler på bakgrunn at de har blitt irritert av lys. Det må man tåle, og det fremgår også av loven.
Motivasjonen for å uttale seg er vel ikke så relevant?
|
|
|
23/12/2012 19:15
|
TRemedy
Medlem
|
Medlem
Tremedy: Er du enig eller uenig i påstanden at syklister med lys som er sammenlignbare med bilers fjernlys bør overholde bruksregler som biler med sine fjernlys. Enig i at reglene i hovedsak bør være like. Flott nå kommer vi videre. Imidlertid praktiseres det feil blant bilister; mange blender ned for tidlig.
Utvilsomt, men for å komme tilbake temaet, bruk på sykkel: Tror du de som sykler med lys som er sammenlignbare med fjernlys, i noen grad blender ned når de møter andre? Ta i betraktning at å gjøre dette for de aller fleste lykter innebærer å vippe lykten nedover. Joda man kan også dempe lykten, men for den mest aktuelle lykten det er snakk om her innebærer det å gå via 'blink' og 'av', og for spesiellt krafige lykter innebærer dette en reduksjon av lysutbytte med kanskje en størrelsesorden siden de ikke har noen cutoff. (Å gå fra 3000 til 300lm ser jeg for meg kan gi problemer for syklistens mulighet til å se) Jeg har inntrykk av at mange uttaler på bakgrunn at de har blitt irritert av lys. Det må man tåle, og det fremgår også av loven.
Motivasjonen for å uttale seg er vel ikke så relevant? Har ikke hørt at noen har argumentert med at man skal kunne blende andre eller at det ikke bør være fornuftig bruk av lys? Det er rimelig enkelt å justere en sykkellykt slik at den lyser 40-50m frem uten å blende. Jeg har min lykt permanent innstilt slik, driver ikke å blender opp og ned. Grunnlaget for å uttale seg er ganske relevant. Tråden starter jo med et forsøk på å nekte andre bruke visse typer lys, og så vidt jeg kan lese meg til er det på feilaktig grunnlag (sjenanse). Denne tråden blir ikke god før vi får et klart skille mellom sjenanse pga lys og blending. Sistnevnte forekommer svært sjelden. Og det sier jeg med bakgrunn i 30 000km/år i bil og en god del helårssykling i hovedstaden. Situasjoner med høy risk for blending er på øde, ikke belyst landevei med lite trafikk. I byen er det såpass mye lysere (gatelys, biler i alle retninger, lys fra bygninger), at det skal MYE mer til for å bli skikkelig blendet. Men mange kan sikkert bli irritert, men det et annen verden en ute på landeveien.
|
|
|
23/12/2012 19:21
|
GeirK
More than words
|
More than words
Men har du greid å hoste opp anbefalingene om å kjøre med fjernlys på i tett bytrafikk?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
23/12/2012 19:50
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Har ikke hørt at noen har argumentert med at man skal kunne blende andre eller at det ikke bør være fornuftig bruk av lys?
Det er vel nettopp hva som er fornuftig som er debatten. Det er rimelig enkelt å justere en sykkellykt slik at den lyser 40-50m frem uten å blende. Jeg har min lykt permanent innstilt slik, driver ikke å blender opp og ned.
Kan jeg anta at du har vippet lykten nedover og kanskje har dempet den? Da har du vel heller ikke noe som er sammenlignbart med fjernlys lengre. Om du har vippet det ned har du imidlertid gitt deg selv langt mindre sikt, noe som ikke hadde vært tilfelle om du hadde brukt en lykt for veibruk. Dette er sekundært til diskusjonen om blending, men er konsekvensen av å bruker terrenglykt slik at man prøver å unngå å blende. Grunnlaget for å uttale seg er ganske relevant. Tråden starter jo med et forsøk på å nekte andre bruke visse typer lys, og så vidt jeg kan lese meg til er det på feilaktig grunnlag (sjenanse).
Jeg har ingen intensjon om å fortolke trådstarters innlegg, har du spurt om din tolkning er det som var ment? Denne tråden blir ikke god før vi får et klart skille mellom sjenanse pga lys og blending.
Da har du nok en hel del materie innen synsfysiologi å grave deg ned i. Jeg forholder meg bare til antagelsen at man bør ha rimelig felles normer for alle trafikanter i hvordan vi bruker kraftig lys. Situasjoner med høy risk for blending er på øde, ikke belyst landevei med lite trafikk. I byen er det såpass mye lysere (gatelys, biler i alle retninger, lys fra bygninger), at det skal MYE mer til for å bli skikkelig blendet.
Og likevel tenker jeg du som praktisk talt alle andre i all hovedssak bruker nærlys i byen. Tar jeg feil?
Redigert av sverreb; 23/12/2012 20:02.
|
|
|
|
|