|
|
Chainreaction - DHL - Avgifter
|
Re: Chainreaction - DHL - Avgifter
[Re: trondmm]
06/02/2013 09:48
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Som nevnt..Dette har jeg snakka med DHL om og det er IKKE de som legger til den fiktive fraktkost, men Tollvesenet..... Høres ut som bullshit. Kanskje jeg har blitt ljugd/feilinformert av dem, men vi snakka ganske så lenge om dette og det ble bekreftet flere ganger... Jeg kjøper varer fra utlandet med gratis frakt stadig vekk. Hovedsaklig fra Amazon UK. Har aldri opplevd at tollvesenet har blandet seg inn og krevd å legge til frakt på beløpet. Gitt at du har handla over momsgrense og momsbelagte varer (er vel slik at bøker ikke går under 200 grensen), så må det jo da være DHL (den person jeg var i kontakt med) som ljuger..og det er jo ikke noe kjekt, men da igjen en bedre sak mtp forbrukerklage.. Jeg ville bedt DHL bekrefte dette i en email, og videresendt mailen til tollvesenet og spurt om dette stemmer. F.eks om jeg kjøper bøker for 1000 (ikke sikker på grensen da jeg aldri handler bøker..) Bøker er momsfritt uansett (så lenge de ikke skal videreselges), så du kan kjøpe bøker for så mye du vil uten å risikere å måtte betale moms. Grensen på 1000,- gjelder to forskjellige ting. Det første er gavesendinger. Du kan motta gaver fra privatpersoner bosatt i utlandet, verdt opptil 1000,- uten å måtte betale moms. Det andre er grensen for forenklet tollbehandling. Forsendelser med vareverdi over 1000,- må gjennom full tollbehandling, og posten tar høyere gebyr for dette. 200 kr grensen eller heller ikke stort å slå i bordet med..Den har vel vært på 200 siden 60-tallet uten å bli inflasjonsjustert.. Klassisk myte. http://groups.google.com/group/no.kultur.film/msg/f2107781d1089b5e?hl=enDen har vært på samme nivå veldig lenge, men definitivt ikke siden 60-tallet. Har aldri hørt noen påstå den er fra 60-tallet. De fleste pleier å lande på 1975. Fritaksgrensen ble riktig nok innført i 1975, men da var den på samlede avgifter under 20,-. Dvs. med moms på 20%, kunne man handle for inntil 100,-, hvis det ikke var andre avgifter enn moms som skulle betales. Jeg er litt usikker på når det ble innført moms på frakt, men siden grensen går på hvor mye avgifter man skal betale, så vil frakten være med å påvirke om pakken er avgiftspliktig eller ikke, i motsetning til dagens ordning, der det kun er varens verdi som bestemmer dette. Samtidig som vi har kanskje verdens høgeste merverdisats, Det er få europeiske land som har lavere sats enn 20%, så vi blir ikke flådd, akkurat. Sverige og Danmark har også 25%, Finland har 24%, Island 25,5%. Ungarn har for øvrig 27%, så vi er ikke verst i verden her heller. som for øvrig har økt siden 200-grensen ble innført.. Mnja. Avgiftsfritaksgrensen ble økt i 1985, til 50,-. Siden momsen fortsatt var på 20% da, så kunne man handle for inntil 250,- (inkludert frakt, hvis det faktisk var moms på dette da). Det er riktig at momsen har økt siden dette. Først til 22% i 1991, så 23% i 1995. 1. januar 1999 ble loven endret, og i stedet for å gi fritak basert på avgiftene, så ble det basert på varens verdi. 50,- i avgifter tilsvarte en vareverdi på 217,-, så politikerene valgte å sette grensen til 200,-. Det er altså først i 1999 at "200-kroners grensen" ble innført. Men, de la i tillegg til en regel om at det ikke ble gitt fritak for varer som er solgt på postordre. I praksis måtte man altså betale moms på absolutt alt (vel, alt av varer som var momspliktige, altså) man kjøpte fra utlandet. Om det så bare kostet en krone, måtte det betales moms og gebyrer. Dette ble heldigvis endret 2 år senere, 1. mars 2001, og postordresalg var igjen fritatt for moms hvis verdien var lav nok. Skal man være veldig streng, så kan man godt si at det først er nå "200-kroners grensen" blir innført. Momssatsen hadde rukket å gå opp til 24% på dette tidspunktet, så hadde man beholdt det gamle systemet, ville grensen vært på 208,-. 1. januar 2002 ble momsen økt til 25%, og de to systemene ble i praksis like, med unntak av hvordan de to systemene håndterer frakt. Jeg er som sagt usikker på når det ble innført moms på frakt. Jeg trodde dette var noe som kom med den generelle innføringen av moms på tjenester i juli 2001, men jeg har funnet usenetmeldinger, skrevet av meg, fra 1998 og tidligere, der jeg påstår at totalverdi, inklusiv frakt, må være under 217 for å slippe å betale moms, og jeg må jo nesten stole hva jeg selv sier. Jeg tror kanskje jeg har blitt føkka av dhl... Det burde jeg sjekke ut.. Men uansett så lenge jeg bruker CRC, så kommer jeg ikke utenom DHL.. Så hvem leverer for Amazon og er de dyre ? Må legge til da hjernen kverner litt.... at jeg ikke helt skjønner hvorfor dhl skulle bøffe meg om det.. Ingen liker selgere som ljuger og for dem ville det jo bare vært mye enklere å f.eks øke minstegebyret (utleggsgebyr som de kaller det) fra kr 120 til kr 150..Gebyr a la andre leverandører, fra det jeg har fått høre.. Hm...enten skyter DHL seg litt i foten, eller så faller jeg tilbake på at ulven er tollvesenet.. Ser også en mulighet for at andre spedisjonfirmaer kan ha inkludert denne ekstrakostnaden, pålagt tollvesenet i form av å nekte gratis frakt, gjennom et litt høgere tollbehandlingsgebyr enn DHL. Om ikke bare annet enn for å slippe alle klagene og spørsmålene på hvorfor man må betale toll på en gratis tjeneste (Frakten da)
Redigert av Abit; 06/02/2013 10:05.
|
|
|
[Re: Abit]
06/02/2013 17:58
|
Espen
More than words
|
More than words
Norges 10 narkomane er ikke noe reellt stort sosialt problem 10? e
|
|
|
[Re: Braatnes]
11/02/2013 14:10
|
vehe
Besatt
|
Besatt
Har vært i kontakt med Tollvesenet og de bekrefter at det jeg mente var korrekt.
Er frakta gratis og det vises av fakturaen (noe det gjør fra crc) så har ikke dhl rett til å kreve inn noe mer enn hva som er totalbeløpet på fakturaen.
|
|
|
[Re: vehe]
11/02/2013 16:34
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Er frakta gratis og det vises av fakturaen (noe det gjør fra crc) så har ikke dhl rett til å kreve inn noe mer enn hva som er totalbeløpet på fakturaen.
Sier jo fint lite akkurat dette..Hvis tollvesenet har momsbelagt en fiktiv fraktkost, vil det også vises på fakturaen, og i følge utsagnet være fullt lovlig å kreve inn fra dhls side. Fakturaen fra selve tollvesenet går til DHL, og vi får, antar jeg, en modda versjon fra dem. Og da jeg kontaktet dem, så skyldte dhl på at tollvesenet ikke godtok at frakt var en gratis tjeneste, da de også ville ha moms av frakten. Så spørsmålet mitt blir: Fikk du bekrefta hos tollvesenet at de (staten) faktisk godtar at frakt kan være gratis og eksklusiv merverdiavgift Leser litt i tolloven. 7.1: Fortolling etter vekt m.m. Det jeg indirekte ble fortalt av DHL, er at tollvesenet bruker denne paragrafen for å beregne/momsbelegge "gratis frakt" http://www.lovdata.no/all/tl-20071221-119-013.html#7-1Jeg ble også fortalt at jeg bare skulle være glad for at alle artiklene i forsendelsen kun ble behandlet som en/1 artikkel.. Når jeg leser litt i loven, virker det som dhl har snakket sant til megt.. Tollvesenet har hjemmel for å skjønnbeskatte på ganske så mange grunnlag. De kan telle pakkens enkeltartikler, veie dem m.m. Det rimer med svaret DHL gav meg...At tollen kan vairere avhenging av hvilken tollbetjent som er på jobb den aktuelle dagen Så lærdommen jeg sitter igjen med er uansett: Unngå for all del at noe havner inne på det bordet der..
Redigert av Abit; 11/02/2013 16:59.
|
|
|
11/02/2013 16:55
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
[...] Så spørsmålet mitt blir: Fikk du bekrefta hos tollvesenet at de (staten) faktisk godtar at frakt kan være gratis og eksklusiv merverdiavgift Jeg kan da virkelig ikke skjønne annet. Hvis tollvesenet faktisk har sagt/skrevet: "Er frakta gratis og det fremkommer av fakturaen ... osv.", så må jo det innebære at tollvesenet aksepterer at frakten kan være gratis (inkludert i vareprisen) i enkelte butikker, og at de ikke har noen tradisjon for å protestere på dette. Spesielt når vehe eksplisitt spør om nettopp dette.
|
|
|
[Re: trondmm]
11/02/2013 17:06
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
[...] Så spørsmålet mitt blir: Fikk du bekrefta hos tollvesenet at de (staten) faktisk godtar at frakt kan være gratis og eksklusiv merverdiavgift Jeg kan da virkelig ikke skjønne annet. Hvis tollvesenet faktisk har sagt/skrevet: "Er frakta gratis og det fremkommer av fakturaen ... osv.", så må jo det innebære at tollvesenet aksepterer at frakten kan være gratis (inkludert i vareprisen) i enkelte butikker, og at de ikke har noen tradisjon for å protestere på dette. Spesielt når vehe eksplisitt spør om nettopp dette. § 7-16. Alternativ tollverdi : Se punkt G) Må innrømme at jeg faktisk ikke engang tror at 10% av tollbetjentene egentlig kan loven, og derfor litt skeptisk til å ta noe derfra for god fisk Min foreløpig konklusjon: De har tydeligvis hjemmel for å kreve moms av gratis frakt (gratis frakt vil være en tjeneste hvor beløp ikke kan fastsettes utfra ovenforstående kjøreregler i tolloven).. og hvorvidt det gjøres eller ikke, er nok litt avhengig av hvor og hvilken gruppe tollbetjenter på jobb den dagen Tipper også at det er grunnen til det vage, intetsigende, politiske svaret vehe fikk (ihvertfall slik jeg oppfatter eposten han fikk fra tollvesenet)
Redigert av Abit; 11/02/2013 17:16.
|
|
|
11/02/2013 17:14
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
trondmm...
Vare 200, Frakt 0 Toll 66 kr...
Regning 66 + utleggsgebyr a 120
Frakt er gratis og det vises på regninga (punkt 1).. DHL har likevel fått tollregning på 66 og kan kreve inn dette (punkt 2, ikke kreve inn mer enn hva som vises på fakturaen)... SUM: Intetsigendes.. Alt betjente skriver er jo sant...men goddag mann, økseskaft.. Betjenten sier jo bare at DHL ikke kan kreve noe mer enn hva tollvesenet har krevd..M.a.o enten momsbelegger tollvesenet gratisk frakt, eller så er det DHL som bryter loven og er tyv.. Tviler litt på det siste, så etablerte som DHL er... Norge er et nisseland, hvor en spade for all del ikke må kalles for en spade. Maksstraff er kun 21 år og livsvarig forvaring er kun en belønning som gis til ekstra snille gutter
Står også i loven at gaver skal være fritatt moms....men, et tillegg neders, at departementet kan justere reglene omkring dette... Så kan man jo offisielt, i følge loven, si at gaver kan til og med sendes momsfritt for mottager i Norge og at vi er "Verdens beste land å bo i "
Redigert av Abit; 11/02/2013 17:37.
|
|
|
11/02/2013 19:41
|
kjetilraknerud
Medlem
|
Medlem
Mye synsing om tolloven her. § 7-1 har ingen betydning, den sier bare noe om hva som er grunnlaget for utregning av toll basert på vekt, volum etc, mens toll på klær i all hovedsak beregnes på grunnlag av verdi. Merverdiavgift beregnes alltid på grunnlag av tollverdien, aldri på grunnlag av vekt eller volum. Utgangspunktet er § 7-10 : transaksjonsverdi. Så følger det § 7-17 at transport- og forsikringskostnader i avsenderlandet skal inngå i tollverdien. Videre av § 7-17(2) at eventuelle tillegg etter § 7-17 skal gjøres på grunnlag av "objektive og kvantifiserbare opplysninger".
Så er det verdt å ha i bakhodet at de aller fleste fortollinger aldri blir kontrollert av tollvesenet - det sitter ikke tollere og godkjenner hver eneste forsendelse som krysser en grense. Fortolling er basert på selvdeklarering, og i disse tilfellene er det DHL som deklarerer. Så kan naturligvis enhver forsendelse kontrolleres av tollvesenet, men hvis tollvesenet setter til side et deklarert avgiftsgrunnlag er dette et enkeltvedtak som kan påklages - og dette vedtaket vil normalt være rettet mot den deklarerte mottaker av varen: altså den som har bestilt varen fra utlandet.
Oppsummeringen må være at det etter all sannsynlighet er DHL som roter det til dersom avgiftsgrunnlaget settes for høyt.
|
|
|
11/02/2013 23:06
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
trondmm...
Vare 200, Frakt 0 Toll 66 kr...
Regning 66 + utleggsgebyr a 120 Svært dårlig eksempel. Hvis varen koster akkurat 200,- så er forsendelsen avgiftspliktig. Det er varer under 200,- som er fritatt for moms og toll. Frakt er gratis og det vises på regninga (punkt 1).. DHL har likevel fått tollregning på 66 og kan kreve inn dette (punkt 2, ikke kreve inn mer enn hva som vises på fakturaen)... SUM: Intetsigendes.. Alt betjente skriver er jo sant...men goddag mann, økseskaft.. Betjenten sier jo bare at DHL ikke kan kreve noe mer enn hva tollvesenet har krevd..M.a.o enten momsbelegger tollvesenet gratisk frakt, eller så er det DHL som bryter loven og er tyv.. Tviler litt på det siste, så etablerte som DHL er... Eller så er det så enkelt som at det er toll på varen du har handlet. Hvis de 66 kronene du har oppgitt inkluderer moms, så betyr det at det er 6,4% toll på varen. Altså: Vareverdi: 200,- Toll: 200 * 6,4% = 12,80 Moms; 212,80 * 25% = 53,20,- Totalt avgiftskrav: 12,80 + 53,20 = 66,- Dessuten, så er det DHL som gjør all fortollingen. De fyller ut papirene og sender de til tollvesenet. Det er svært sjelden at tollvesenet vil etterprøve fortollingsdokumentene fra fraktselskapene. Med mindre de mistenker at fraktselskapet konsekvent krever inn for lite avgifter, kan jeg ikke se for meg at de vil gjøre det i det hele tatt. Norge er et nisseland, hvor en spade for all del ikke må kalles for en spade. Maksstraff er kun 21 år og livsvarig forvaring er kun en belønning som gis til ekstra snille gutter Finnes det en smiley som himler med øynene? Står også i loven at gaver skal være fritatt moms....men, et tillegg neders, at departementet kan justere reglene omkring dette... Så kan man jo offisielt, i følge loven, si at gaver kan til og med sendes momsfritt for mottager i Norge og at vi er "Verdens beste land å bo i " Ta det helt med ro. Ta et par skikkelig gode pust og tell til ti. Hvis du leser loven en gang til, så vil du se at det står det samme om vanlige forsendelse. Poenget med dette er at detaljene blir skrevet i forskrifter. Loven legger til rette for mekanismene rundt avgiftsfritaket, mens forskriftene sier bl.a. hvor høy denne fritaksgrensen er. Det er lettere å endre en forskrift enn lover, og nesten alle lover har tilhørende forskrifter. Det er helt unødvendig å ha stortingsbehandling av trivialiteter som de aller fleste forskriftsjusteringene som gjøres i departementene er.
|
|
|
13/02/2013 13:41
|
vehe
Besatt
|
Besatt
Jeg ler meg i skrivende stund skakk ettersom DHL nettopp fyrte tilbake med dokumentasjonen de hadde fått fra CRC og som DHL baserer hele sullamitten på.
De mener at frakta ikke er oppført, men det sto ganske så tydelig i de innskannete papirene DHL sendte meg at frakta var 0.00 og inkludert i totalsummen..
|
|
|
[Re: vehe]
14/02/2013 13:37
|
joje
Ivrig
|
Ivrig
Jeg sliter også med DHL etter kjøp fra CRC. De økte mva-grunnlaget fra 1.604,- til 2.604,- og ber meg søke refusjon på toll.no. Jeg nekter å gjøre dette og har betalt dem korrekt mva og trukket fra utleggsgebyret da jeg har krevd dem 200,- for jobben det er å be om korrekt fakturering.
Om det hadde vært teknisk mulig å komme i kontakt med dem pr telefon, så kanskje de hadde forstått poenget.
Jeg skjønner heller ikke hva de har igjen for dette, merverdiavgiften skal jo bare betales videre til staten!
|
|
|
14/02/2013 20:10
|
Hurricane Hal
Entusiast
|
Entusiast
Hope Sh1t Shifter Bike Cleaner 1 L Quantity 4 37.28 NOK Sub Total: 149.12 NOK
Shipping to Norway: 49.00 NOK
Order Total: 198.12 NOK
Er dette en "trygg" ordre fra CRC, eller får jeg DHL-sjokk her også? Kjenner jeg har mista litt tilliten til CRC. Bestilte masse her før, men etter å fått ekstra-regning fra DHL på en ordre, har jeg stort sett shoppa på PBK og Wiggle.
Long distance man
|
|
|
14/02/2013 20:32
|
Mortens
Ivrig
|
Ivrig
Frakten skal vel ikke telle på de 200kr, så ja den skal være meget trygg.
StravaCervélo R5 Red 2011 Cervélo S3 Ult Di2 2017 Canyon Speedmax CF 105 2018 Tacx NEO - Powertap - Vector 2
|
|
|
16/02/2013 16:52
|
Braatnes
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Handlet en god del fra CRC i forrige uke. Denne gangen valgte jeg Poste Restante sending til Strømstad for å slippe DHL-helvete. Gratis frakt fra CRC hadde fin tracking-side og det var lett å se når den hadde ankommet Strømstad (5 dager). Sparte jo også 7% mva og ingen gebyrer, så for oss som bor i nærheten av grensen så er det en veldig fin måte å gjøre det på.
Joda, det er mva betalt til UK istedet for vårt kjære Norge, men når de skal gjøre det så håpløst med gebyrer etc så kjenner jeg ingen dårlig samvittighet...
|
|
|
22/02/2013 13:04
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Er det noen som har kommet noen veg med dette, eller funnet ut om det er noe klageinstans og hensikt i å evt klage til en av partene? Hva er riktig her: Betaler DHL (på forskudd) 25% av sin opplyste deklarerte "statistiske" verdi til tollvesenet? Får DHL bare de to hundrelappene som er deres utleggsgebyr? Og er det dermed staten som får (de urettmessige) pengene på regningen, dvs m.v.a. av de fem hundre kronene som sendingen i mitt tilfelle har blitt oppjustert med (justert fra 1545,52 til 2046,00)?
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
22/02/2013 13:43
|
Braatnes
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Som du ser her: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1525259#Post1525259så hjalp det å klage for meg ihvertfall. Som jeg sa til DHL: At dere har tatt for mye i mva og sendt til staten, det er ikke mitt problem. Jeg forholder meg til dere som har sendt meg fakturaen og kommer ikke til å betale mer enn det som er riktig. Les postene mine i tråden her hvis du lurere på hva som ble sagt fram og tilbake.
Redigert av Braatnes; 22/02/2013 13:44. Rediger grunn: Feil link
|
|
|
22/02/2013 17:09
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Jeg har jo lest _nesten_ alle postene i alle fall.., men får vel grave meg inn i tråden igjen. Det er i alle fall tydelig at DHL ikke har endret praksis, så jeg lurte på om det medførte riktighet at de først betaler summen til tollvesenet og bare tjener penger på selve utleggsgebyret ifm deklareringen. De opererer vel med en differensiering ut i fra forsendelsens verdi, og spekulerer i å sette denne høyere da, for å få tatt større gebyr..? (Jeg snakket med ei dame der i dag som sa akkurat det samme som dere andre her har hørt dem si.. det gis god opplæring i DHL, det skal de ha..)
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
22/02/2013 17:14
|
Braatnes
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hvordan det blir gjort i praksis vet jeg ikke noe om, de sa det samme til meg også at de betalte alt til tollvesenet, men det syns jeg er uvesentlig så lenge det er de som gjør utregningen, de som gjør feil og de som sender ut regningen. Jeg bare nektet å betale og sa at enten retter de opp summen eller så tar vi dette gjennom advokat evt. forbrukerrådet. Det hjalp tydeligvis, og jeg var sikker på at jeg hadde en god sak med god dokumentasjon så med advokathjelpen jeg har gjennom jobben så var jeg ikke redd for stå på krava heller. De hadde tydligvis ikke lyst til å krangle mer og saken løste seg greit "for denne gang" som de skrev.
|
|
|
22/02/2013 17:57
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Jeg blir irritert hver gang jeg leser denne tråden. Rent prinsipielt. Mange bekker små dette enten til DHL eller tollvesenet. Tanken på at DHL bare ljuger oss rett i trynet når de skylder på tollvesenet, er aasfklgjlkgfd up. Leser om gratis frakt oppjustert til verdi av 1500 kr som igjen da skal momsbelegges. Hva fck skal en gjøre, kan jo heller betale for frakta i sånne tilfeller hvor moms av den gratis frakten blir over 400.
Fins det ikke noe forbrukerombud/instans via nettet. Skulle linka dem hit.
Til kjøper av under 200. Har positive erfaringer med både DHL og posten når de har gjort feil og inkludert P&P i varekost. Begge sakene raskt ordnet opp i fra deres side. Men vær forberedt på at momskrav kan komme pga tabber fra speditør. (vare + pp < 200 er nok 100% grei)
Redigert av Abit; 22/02/2013 18:00.
|
|
|
22/02/2013 18:04
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Hvordan det blir gjort i praksis vet jeg ikke noe om, de sa det samme til meg også at de betalte alt til tollvesenet, men det syns jeg er uvesentlig så lenge det er de som gjør utregningen, de som gjør feil og de som sender ut regningen. Jeg bare nektet å betale og sa at enten retter de opp summen eller så tar vi dette gjennom advokat evt. forbrukerrådet. Det hjalp tydeligvis, og jeg var sikker på at jeg hadde en god sak med god dokumentasjon så med advokathjelpen jeg har gjennom jobben så var jeg ikke redd for stå på krava heller. De hadde tydligvis ikke lyst til å krangle mer og saken løste seg greit "for denne gang" som de skrev. Det skulle jo kunne tolkes som en innrømmelse, men trenger jo heller ikke være det. Kan være lettere og billigere for dem å bare gi deg penga enn å risikere noe gjennom omtale i media. Kom til å tenke på moderen. Fikk tilbake en aksjefondstap da hun mente hun var blitt feilinformert (var ikke det). Jeg tenkte at banken heller lot det stå til i stedet for at avisene skulle blåse det opp og skremme andre (nye) kunder. Ropes det ulv, så er det alltid noen som sitter igjen med frykt lengre.
|
|
|
22/02/2013 19:59
|
Braatnes
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ja det er ofte en liten pris å etterkomme krav istedefor å ta en debatt i media eller kanskjet tape en sak i forliksrådet eller tilogmed retten som igjen vil føre til at det hver gang kan henvises til den dommen og dermed må de endre praksis.
Det er jo helt tydelig at dette er et problem for mange, så kanskje en henvendelse til TV2 hjelper deg kunne vært noe. Her har jo mange gode bevis som kunne vært lagt fram og DHL kunne blitt konfrontert skikkelig en gang for alle. At noen gjør noe feil overfor oss forbrukere er det jo ingen tvil om. Om det er tollvesenet eller DHL sin feil for andre avgjøre.
Skal se om jeg får ånden over meg en dag og tar kontakt med TV2 jeg!
|
|
|
23/02/2013 19:54
|
suzuki421
Avhengig
|
Avhengig
Jeg har sluttet å handle der. Nå kjøper jeg det jeg trenger hos en lokal fyr som skal åpne butikk i nærmiljøet. Bedre å betale han litt ekstra.
|
|
|
23/02/2013 21:13
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fikk noen greier i forrige mnd på gratis frakt som da var delt opp i tre forsendelser og betalte handling gebyr på de to som kom med DHL, den tredje kom med posten. CRC hadde rota med forsendelsen med for høy pris på den ene pakka så jeg endte opp med et tollkrav på 600 kr mer enn det det skulle være. DHL mente naturlig nok at dette ikke var deres feil, jeg tok kontakt med CRC og de lurte på om det var greit med noen rabatt-kuponger og jeg sa greit nok. Fikk noen greier igjen i forrige uke i to forsendelser sendt på "tracked" løsninga og venta som vanlig med å skulle styre med å avtale med den lokale DHL representanten om avhenting, men nå kommer "tracked" med posten gitt. Fikk hentelappene med noen dagers mellomrom og betalte kun mva og ikke noe gebyr. Sånn alt i alt så ser det ut som om de nye rutinene til CRC ikke blir så håpløse som det kunne se ut til. Min teori er at den billigste fraktløsninga evt ved å takke ja til gratis frakt åpner for trøblete løsninger.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
26/02/2013 17:13
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Har de fått nye rutiner sier du , crc ??
Har stussa litt over at de 5 siste sendingene har kommet med posten. En var et 70cm riserbar. En annen innehold en gaffel, som jo også er ganske stor. Slike større gjenstander brukte komme med DHL før. Alle var under 200 så vanlig posten til kr 49. Likevel, har tidligere blitt levert av dhl.
Hva mener du med "tracked" ? Tenker du på vanlig, betalt frakt med sporing på nett ?
Redigert av Abit; 26/02/2013 17:14.
|
|
|
26/02/2013 22:10
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja nye nye rutiner på pakkinga, trodde alle viste det siden det har blitt diskutert ut og inn. Nå sender de varene fra forskjellige lagre noe som gjør at du ikke vet hvor mange forsendelser du får. Følgene av dette var for meg at i januar fikk jeg to forskjellige forsendelser fra DHL og måtte betale tollgebyr for begge, i motsetnig til ett (uavhegig av ant kolli) før denne nye praksisen tok til. Den siste bestillinga mi kom i to pakker, men denne gangen på posten og uten tollgebyr (bare med moms som måtte betales ved utlevering) så all in all, hvis CRC har tenkt å fortsette med posten (egentlig unitedparcels) og ikke DHL så blir løsninga billigere enn tidligere og ikke dyrere som først antatt. Ja tracked er den du snakker om. De gangene jeg har hatt trøbbel har vært når jeg har brukt den billigste løsninga evt benyttet meg av tilbud på gratis frakt. Samtlige ganger jeg har brukt tracked har alt gått som smurt noe som viste seg å gjøre nå sist også. Litt over en hundrelapp så har man i tillegg full oversikt over hvor pakkene er og kan purre hvis man ser at de blir liggende et par døgn et sted.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
27/02/2013 20:58
|
kjetilraknerud
Medlem
|
Medlem
Ad fortolling; dette skjer i praksis:
- Du bestiller en vare - Varen leveres til frakt - Når varen ankommer Norge, foretar speditøren fortolling - fyller ut tolldeklarasjonen med info om pris, frakt etc- mva regnes da ut automatisk - Mva og evt. andre avgifter belastes speditørens kreditt hos tollvesenet - tollvesenet fakturere speditøren for alle avgifter samt ett gebyr per belastning, rundt en femtilapp - Øvrige "gebyrer" er prisen DHL tar av deg
|
|
|
28/02/2013 06:22
|
Braatnes
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Nettopp. Og da er det jo DHL som må sørge for at fraktprisen (totalprisen) blir rett i første omgang slik at de ikke blir belastet mer hos Tollvesenet enn nødvendig. Noe som igjen gir høyere regning til mottaker. Eneste grunn jeg finner til at DHL legger på fiktiv fraktpris er for å huske opp sitt eget gebyr. Momsen må de jo betale til Tollvesenet uansett, ellers så er det jo åpenbar svindel, og det kan jeg ikke tenke meg at DHL tar sjansen på...
|
|
|
01/03/2013 15:05
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Her er du sikker på at de ikke er som dhl liker å hevde, at tollvesenet ikke godtar fraktkost på 0 ?
Om du har rett, syns jeg det er et litt underlig valg av dhl. Selvfølgelig ikke mulig for meg eller oss å vite hva som gir dem høgest meravkastning. Men de bør jo inkludere "misnøye og irritasjon" som en del av regnestykket. Altså, om de hadde satt opp gebyr til 150 i stedet for 120, så hadde jeg ikke reagert i det hele tatt. 150 er vanlig hos andre. Nå blir det litt prinsipielt. Driter litt i de 30 kronene og også det normalt sett lille ekstra moms på frakt utgjør, men blir forbanna på de om de driver med "småsvindling".
|
|
|
01/03/2013 20:45
|
kjetilraknerud
Medlem
|
Medlem
Tolldeklarasjonen fylles ut på grunnlag av fakturaen som følger varen. Frakt angis særskilt dersom frakten ikke er inkludert i prisen for varen. Hvis fakturaen for eksempel sier "shipping included" skal det naturligvis ikke oppgis frakt på deklarasjonen. Hvordan er fakturaen utformet?
|
|
|
[Re: kjetilraknerud]
01/03/2013 20:55
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
P&P =0 (shipping). Eksplisitt oppgitt til 0