Er fat-bike et bra konsept?
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1536512
21/12/2012 17:50
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Fantastisk, Espen W. Sånne kjøper jeg meg til jul. Trodde disse var ute av sortimentet.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1536581
21/12/2012 22:19
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149 |
Jeg har Bar Mitts sin versjon: http://barmitts.com/Gode og varme og greie å få på og av sykkelestyret takket være glidelås og borrelås.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Espen W]
#1536596
21/12/2012 23:13
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 2,187
Lillosti29
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 2,187 |
Del stien, skru av Strava
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Lillosti29]
#1536599
21/12/2012 23:18
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 2,187
Lillosti29
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 2,187 |
Får vel bidra med et pirrebilde jeg også, da....
Redigert av Jo_Inge; 21/12/2012 23:19.
Del stien, skru av Strava
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Lillosti29]
#1536611
22/12/2012 04:42
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 11,115
chalshus
More than words
|
More than words
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 11,115 |
Får vel bidra med et pirrebilde jeg også, da.... Fin sykkel. Artig å høre hva dere mener om den når den tid kommer.
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1536646
22/12/2012 11:07
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Gromt bilde Jo Inge! Regner med at det er tatt i Lillomarka?
Ute på ski der på torsdag kveld la jeg merke til at det var veldig hardt i de preparerte løypene, så i går ettermiddag kom jeg på at det også stort sett er fullstendig blåst for folk i Lillomarka etter klokken 17 (det er derimot massivt med folk ute fram til 16 på hverdagene). Fikk da den snedige ideen om å benytte mangelen på potensielle sutrere til å sykle istedenfor den vanlige skituren og samtidig markere Dommedag med Doomsday lysoppsettet med 9000+ lumens (claimed). Dro ut klokka 22 og hadde det så gøy at jeg faktisk ble ute i 3 timer. Fra Kjelsås og opp til Movann og over til Nittedal (Sørli skole). Var nesten for enkelt pga. relativt hardt underlag fram til Movann. Startet med 7psi i dekkene, men gikk ned til 3psi etterhvert. Sank knapt ned i det hele tatt. Fra Movann ned til Nittedal var det en del som hadde gått på beina og satt dype spor, så benyttet anledningen til å gjøre en god Dommedags-gjerning for skiløperne og jevne ut disse fotsporene ut med 4" dekkene, løypemaskin- light-style. Møtte som ventet ingen skiløpere, men et par møter med blide folk på beina med hodelykt i området mellom Nittedal og Movann. På vei tilbake kjørte jeg oppom Sinober, måtte av et par ganger i de bratteste kneikene opp dit, tørr snø, litt mykt underlag og svært bratt kneik ble et par ganger litt for mye for kun 2.5mm med knastehøyde, men ellers ingen problemer med grep. Hadde vært konge å testet Surly Nate dekkene i de kneikene.
Med hardt underlag ødelegger man selvsagt ingenting, heller tvertimot, så kan anbefale turer med lykt sent på kvelden. Så og si fullstendig folketomt, så man har marka for seg selv, ingen bitre representanter for knickersadelen og man kan kjøre fullblast med kraftige lykter, noe som er rimelig heftig med snø på trærne, osv.
Redigert av Espen W; 22/12/2012 11:09.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1536659
22/12/2012 12:06
|
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 10,225
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 10,225 |
hmm......
Nå ble jeg faktisk veldig fristet til å oppgradere sykkelparken før neste vinter med nye bedre lykter (har noen Ay-Up fra 2008 i dag) og en Fat-bike. Jeg har milevis med godt oppkjørt løypenettverk rett utenfor døra mi!
Hvor mye må jeg regne å måtte ut med for en "grei" fat-bike? 10-15k?
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: hbakken]
#1536662
22/12/2012 12:25
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149 |
hmm......
Nå ble jeg faktisk veldig fristet til å oppgradere sykkelparken før neste vinter med nye bedre lykter (har noen Ay-Up fra 2008 i dag) og en Fat-bike. Jeg har milevis med godt oppkjørt løypenettverk rett utenfor døra mi!
Hvor mye må jeg regne å måtte ut med for en "grei" fat-bike? 10-15k? 15-16k og oppover. Eneste alternativet så langt ned mot 10k er OnOne sin, men den har 1x10 oppsett og vil mangle lette gir som jeg mener er helt nødvendig på en slik sykkel. Pugsley Necromancer er mitt tips, da får du 82mm breie felger og god flyt, den er et fint kompromiss både på pris og funksjon.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: hbakken]
#1536667
22/12/2012 12:34
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
hmm......
Nå ble jeg faktisk veldig fristet til å oppgradere sykkelparken før neste vinter med nye bedre lykter (har noen Ay-Up fra 2008 i dag) og en Fat-bike. Jeg har milevis med godt oppkjørt løypenettverk rett utenfor døra mi!
Hvor mye må jeg regne å måtte ut med for en "grei" fat-bike? 10-15k? Pr. idag fra ca. 15K og opp, men det er ting på gang. Vår neste generasjon av Nakamura BigBob og Diamant Mammut vil bli produsert av en av våre vanlige produsenter, og vi vil bruke stordriftsfordelene ved å dele en god del av base spec'en med det som vi bruker på vanlige 26" og 29" modeller, så vi vil kunne senke prisen kraftig i forhold til Mk1 fatbiken vår som har blitt produsert av en annen fabrikk. Neste generasjon vil ha en veil. pris ut av butikk på under 10K. Alu ramme, alu gaffel, drillete felger med farget felgbånd som matcher anodiserte komponenter på sykkelen. 100mm frontfelg, muligens 100mm bakfelg, men det kan bli konfikt med kjedelinjen med trippelkrank, så blir nok 80mm bakfelg. Holdbar spec med SLX E-type FD, Deore RD, Deore baknav, 135mm frontnav, full-alu 22-32-44t krank, kassett med 11-34, så lav nok utveksling (særdeles viktig ved sykling i snø og myr, noe som kan være tungt). Dekkvalg ikke fastsatt enda, men blir WTB Ragnarok en realitet så blir det veldig aktuelt. Vurderte 8 speed for mer klaring mellom drevene, men går for 9 delt for å gjøre det lettere for folk å oppgradere, pluss at 11-36 er tilgjengelig i 9 delt men ikke 8 delt. 11-36 kan være greit for skikkelig mud-bogging eller de som evt vil kjøre med to drev foran for klaring for 100mm felger og ekstra brede dekk.
Redigert av Espen W; 22/12/2012 13:28.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1536671
22/12/2012 13:02
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149 |
Det der blir en veldig konkurransedyktig pris slik det høres ut. Vurderer dere å samarbeide med andre og selge tilsvarende sykler i utlandet også, evt. selge via nett?
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: krankdrev]
#1536672
22/12/2012 13:10
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Det der blir en veldig konkurransedyktig pris slik det høres ut. Vurderer dere å samarbeide med andre og selge tilsvarende sykler i utlandet også, evt. selge via nett? Vi har tidligere produsert sykler for Intersport i Sverige, Russland, Slovenia, etc. Var snakk om å produsere for nye Intersport i Sør-Korea også (Gangnam edition?), så vi får se. Blir tilgjengelig via nettet, men har 300+ G-Sport/G-Max/Intersport butikker rundt i landet, så distribusjon er relativt greit. Forhandlerne er skikkelig hekta og står og tripper mens de venter på Mk1 modellen som ankommer landet i februar.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1536696
22/12/2012 15:14
|
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 4,910
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 4,910 |
Hva er poenget med 44t på en Fatbike? Er det ikke bedre med 2-delt, feks 24-36?
Big wheels keep on turning
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Kjartandaddy]
#1536698
22/12/2012 15:21
|
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737 |
Pris tenkjer eg. Med Shimano må du vel opp på XT-nivå for å få todelt.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1536725
22/12/2012 17:12
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389 |
Espen, SLX kommer vel i todelt?
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Espen W]
#1536740
22/12/2012 18:10
|
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 2,703
sindrer
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 2,703 |
Det der blir en veldig konkurransedyktig pris slik det høres ut. Vurderer dere å samarbeide med andre og selge tilsvarende sykler i utlandet også, evt. selge via nett? Vi har tidligere produsert sykler for Intersport i Sverige, Russland, Slovenia, etc. Var snakk om å produsere for nye Intersport i Sør-Korea også (Gangnam edition?), så vi får se. Blir tilgjengelig via nettet, men har 300+ G-Sport/G-Max/Intersport butikker rundt i landet, så distribusjon er relativt greit. Forhandlerne er skikkelig hekta og står og tripper mens de venter på Mk1 modellen som ankommer landet i februar. Mk2, når regner dere med at den kommer i butikken?(evt.forhåndsbestilling?)
Sindre R.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: simenf]
#1536781
22/12/2012 22:30
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Espen, SLX kommer vel i todelt? Trenger krankaksling for 100mm krankhus, så det begrenser utvalget av kranker (for utenpåliggende lager) som kan brukes betraktelig. I motsetning til hva man skulle tro er en fatbike hensynsløst rask på grus (med nok trykk i dekkene, og selvfølgelig avhengig av type dekk). Kommer man litt opp i fart ruller det noe helt sykt, jeg har flere turer på godt over 100km på grus og føler at det går betydelig lettere enn på cyclocrossen. Kan derfor fint brukes som en allround sykkel, og med tanke på fartspotensialet er det greit å ha en skive med 40+ tenner. God gammeldags trippelkrank funker derfor gull, men trenger man ekstrem klaring for superfeite dekk så vil en todelt krank som Surly MWOD være nødvendig, men dette er ikke en vanlig todelt krank. For det første er den spesiallaget for 100mm krankhus, pluss at drevene er offset, slik at klingene sitter lengre ute enn på vanlig krank, for å gi klaring mellom dekk og kjede i laveste gir. Moonlander og Necromancer kommer med denne kranken. Vanlig Pugsley kommer med 22/32/44t.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: sindrer]
#1536785
22/12/2012 22:42
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Mk2, når regner dere med at den kommer i butikken?(evt.forhåndsbestilling?)
Vi har i utgangspunktet satt uke 38 som levering. Butikkene vil se Mk2 prototypene og sette offisielle bestillinger på messen som er i begynnelsen av februar, men vi har allerede nå fått 70+ forhåndsbestillinger fra butikker på Mk2, så levering tidligere enn uke 38 bør være mulig.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1536950
23/12/2012 18:49
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389 |
Øhh...100mm er godt poeng!
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Espen W]
#1537021
23/12/2012 21:46
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 2,187
Lillosti29
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 2,187 |
Gromt bilde Jo Inge! Regner med at det er tatt i Lillomarka?
Ute på ski der på torsdag kveld la jeg merke til at det var veldig hardt i de preparerte løypene, så i går ettermiddag kom jeg på at det også stort sett er fullstendig blåst for folk i Lillomarka etter klokken 17 (det er derimot massivt med folk ute fram til 16 på hverdagene). Fikk da den snedige ideen om å benytte mangelen på potensielle sutrere til å sykle istedenfor den vanlige skituren og samtidig markere Dommedag med Doomsday lysoppsettet med 9000+ lumens (claimed). Dro ut klokka 22 og hadde det så gøy at jeg faktisk ble ute i 3 timer. Fra Kjelsås og opp til Movann og over til Nittedal (Sørli skole). Var nesten for enkelt pga. relativt hardt underlag fram til Movann. Startet med 7psi i dekkene, men gikk ned til 3psi etterhvert. Sank knapt ned i det hele tatt. Fra Movann ned til Nittedal var det en del som hadde gått på beina og satt dype spor, så benyttet anledningen til å gjøre en god Dommedags-gjerning for skiløperne og jevne ut disse fotsporene ut med 4" dekkene, løypemaskin- light-style. Møtte som ventet ingen skiløpere, men et par møter med blide folk på beina med hodelykt i området mellom Nittedal og Movann. På vei tilbake kjørte jeg oppom Sinober, måtte av et par ganger i de bratteste kneikene opp dit, tørr snø, litt mykt underlag og svært bratt kneik ble et par ganger litt for mye for kun 2.5mm med knastehøyde, men ellers ingen problemer med grep. Hadde vært konge å testet Surly Nate dekkene i de kneikene.
Med hardt underlag ødelegger man selvsagt ingenting, heller tvertimot, så kan anbefale turer med lykt sent på kvelden. Så og si fullstendig folketomt, så man har marka for seg selv, ingen bitre representanter for knickersadelen og man kan kjøre fullblast med kraftige lykter, noe som er rimelig heftig med snø på trærne, osv. Takk, bildet er fra Lilloseter. Flott og inspirerende rapport, Espen. Hørtes ut som en kanontur, og 9000+ lumens kombinert med hvitt landskap - bør være mulig å se elgen! Fikk meg en fin liten tur i dag også i Lillo. Utenfor løyper er det umulig å sykle pga kombinasjonen mye snø og et litt hardt øverste snølag. Men de preparerte skiløypene fungerte ypperlig, med et lite lag av ny pudder oppå. Det sa dog stopp ved Lilloseter - sporene over til Sørskogen ble for løse. Ingen av stiene jeg har passert har heller vært tråkket opp, så stier var intet valg i dag med gjeldende snøforhold. Nate synes jeg virker utrolig bra. De drar seg sakte med sikkert opp kneikene. Selv når man stopper midt i en bakke så klarer man oftest å balansere litt på stedet, før man lirker seg videre med disse dekkene. Jeg kjenner ikke hele utvalget, men Nate på norsk vinterføre må være et veldig bra valg. Å sykle på Fatbike er som å sykle rundt med klovnedrakt. Folk smiler, ler og kommenterer - de synes det ser rart og morsomt ut.
Del stien, skru av Strava
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1537223
25/12/2012 13:41
|
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,470
Akaly
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,470 |
Espen W: Hvilke farger kommer syklene til å komme i? Hvis det ikke er bestemt enda så synes jeg oransje er det opplagte valget. Oransje sykler selger seg selv.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1537251
25/12/2012 16:07
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149 |
Matt olivengrønn hadde vært kult, gjerne med felger i samme farge. Ville gitt sykkelen litt "army look" og sett skikkelig tøft ut.
Oransje kan gå litt begge veier, ikke alle vil ha knallfarger. Kanskje la den ene modellen ha en sterk farge som oransje eller lyseblå og den andre en roligere farge som olivengrønn, mørk grå eller sort.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: krankdrev]
#1537257
25/12/2012 16:27
|
Registrert: May 2010
Innlegg: 129
Apus
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: May 2010
Innlegg: 129 |
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1537283
25/12/2012 18:48
|
Registrert: May 2012
Innlegg: 89
Erik2k
Medlem
|
Medlem
Registrert: May 2012
Innlegg: 89 |
Oransje fatbike hadde vært instabuy for min del iallefall!
Ikke sendt fra min netbook.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Erik2k]
#1537292
25/12/2012 19:16
|
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,567
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,567 |
Ja til "Ragley oransje" eller "Commencal cyan" farge.  
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1537300
25/12/2012 19:29
|
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,470
Akaly
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,470 |
Salsa Mukluk er oransje også. Fantastisk farge. Den gjør det lett å finne sykkelen i snøen også.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1537363
26/12/2012 01:00
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Mye bra fargeforslag folkens  I introduksjonsfasen er det veldig viktig at ingen dropper å kjøpe fatbike pga. fargen, så vi går for relativt nøytralt/stealthy uttrykk på Mk2 syklene også, med mattsort med blå dekaler, noe blåanodiserte komponenter og blå felgbånd på Nakamuraen og mattsort med røde dekaler, noe rødanodiserte komponenter og røde felgbånd på Diamanten. På Mk3, derimot vil vi kunne begynne å kjøre på mer dristige farger. Gutta fra Abry Design som gjør grafisk design på Nakamura (de designer også mye av Sweet stuff'et, etc) var keene på orange, så kan fort bli ihvertfall en orange option på Mk3 når vi kommer så langt.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Espen W]
#1537611
27/12/2012 11:09
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149 |
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1537699
27/12/2012 19:00
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389 |
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: krankdrev]
#1537733
27/12/2012 21:09
|
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273
nicolai
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
|
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273 |
Hva har du montert i rammen?
/Are Nicolai
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: nicolai]
#1537745
27/12/2012 21:35
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 375
Telemark Skier
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 375 |
Hva har du montert i rammen? gjetter på batteripakke - for framdrift
------- ride it !
|
|
|
|
|