Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 39 av 234 1 2 37 38 39 40 41 233 234

Er fat-bike et bra konsept?

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: nicolai] #1537754 27/12/2012 21:55
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: nicolai
Hva har du montert i rammen?
Er vel en rammeveske? Finnes til Surley og i størrelse som passer perfekt i rammen. Alle jeg har møtt med en sånn liker det godt og digger friheten uten drikkesekk. Noen påstår også at vannflasken ikke fryser like lett.

Testet også styremuffene fra Biltema i dag. Flotte greier.
+ Billige
+ Dritvarme
- Er litt klønete å montere og komme inni
- Trynings medfører å ta med seg sykkelen "i graven". Sistnevnte testet på hvitt og lett underlag i dag.

Redigert av baronKanon; 27/12/2012 21:59. Rediger grunn: feil og ekstra info

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1537763 27/12/2012 22:10
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Hinsides grom 5 timers tur i går kveld. Startet med masse gøy på stier i Vettakollen, i området rundt Båntjern, deretter opp til Frønsvollstråkka og Tryvann. Så inn til Kobberhaugshytta. Fuktig snø, så godt grep. Startet med yr i lufta, men ble etterhvert stjerneklart, og siden det var fullmåne ble det ganske lyst også. Vannvittig flott med så mye snø på trærne.

Ny konge 5 timers tur idag, rundt Kikut, og med variert underlag; sti, brøytet skogsbilvei og løype. 10 kuldegrader på Kobberhaugen og 13 blå på Aurtjern (et legendarisk kuldehøl).

Fascinerende å se mønster etter sykkeldekk som er helt flatt, ie. synker ikke i det hele tatt.
I dag var det svært mye skiløpere ute, ingen sure kommentarer, men mange spørsmål og to som bestilte sykkel på rappen. Unngår i hovedsak skiløyper på dagtid, men ville gjøre et eksperiment idag, og det er tydelig at en fatbike trigger mye lavere frekvens av jamring enn vanlig MTB.
Et tips kan være å holde seg på brøytet vei inn i marka, for så å kjøre skiløypa med lykt tilbake når det blir mørkt, da er løypene så og si folketomme. Husk reserve batteri/lykt.

Ekstremt tungt å kjøre på brøytet vei med 3psi, så etter 130 pump med Giyuo pumpa er det 10psi, og da føles det som at sykkelen har fått motor. Når man så kommer til mykt underlag er det natt og dag å gå ned til 3psi igjen. Rett dekktrykk er ekstremt viktig. Lavt dekktrykk betyr at dekket kan glippe mot felgen, og det kan rive ventilstammen ut av slangen. Skjedde idag. Hadde med en 150g 29er slange som jeg slang inn. Fungerte i 4 timer før det ble hull. Var nok pga at slangen ikke lå helt riktig. Fikset med Lezyne Glueless patch, som gjorde det litt mer digg å fikse dagens andre pungtering i 10 kuldegrader.

Med slanger ment for 2.0-2.3 dekk vil 4" dekket ha en bulk i området rundt ventilen når man har høyt dekktrykk, men ved så lave dekktrykk som vi bruker om vinteren, dvs 3-10psi er ikke dette noe problem. Skal teste mer med lette 26" slanger.
Slangeløst oppsett vil løse problemet med dekk som river av ventilstammer, men en mulighet kan evt være å legge på noe materiale med høy friksjon på innsiden av felgkantene, evt lime dekket med f.eks kontaktlim. Er sannsynligvis nok å lime kun den ene siden. Går an å forsterke området rundt ventilen også, f.eks ved å klippe til en del av gammel slange og tre denne over ventilen, og så lime fast mot slangen.

Redigert av Espen W; 27/12/2012 23:03.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: baronKanon] #1537764 27/12/2012 22:19
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: baronKanon

+ Billige
+ Dritvarme
- Trynings medfører å ta med seg sykkelen "i graven". Sistnevnte testet på hvitt og lett underlag i dag.

Har ikke fått testet mine Tema Pogies enda, men burde hatt dem idag, siden det var godt under 10 blå på det kaldeste.
Tenkte på akkurat det med at det kan være vanskelig å få ut hendene ved tryning. Kan evt gå an å kutte opp utsiden et stykke, og så sette på f.eks borrelås helt øverst, slikt at man raskt får røsket hendene ut av pogiesene ved behov for å ta seg for.

Redigert av Espen W; 27/12/2012 23:04.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1537767 27/12/2012 22:29
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Var så heldig at jeg fikk Contour +2 action kamera til jul, så idag har jeg videobevis på harmløs fatbiking i løype med mye skiløpere og ingen sure miner. Kameraet har 5hz GPS, så i videoene kan man få fram et utsnitt med Google Earth plot i tillegg til datastream og grafer med hastighet, høyde og distanse. 5Hz GPS betyr også at man får nøyaktige akselerasjonsdata på bil, osv. Også gull for å teste 26" vs. 27.5" vs 29" vs. fullemp. vs fatbike, etc. i testløyper, da man kan se nøyaktige hastigheter på de samme plassene, og ikke bare tid over strekk/runde.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Espen W] #1537783 27/12/2012 23:24
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
Hei,

Etter tips fra Espen, har jeg også kjøpt et par Biltema Pogies.

Supre saker, i forhold til varmen - stor forskjell!

Litt store, ikke supersmidig hele tiden, men når alternativet er å fryse er det et lett valg.

Også digger jeg at det er billige:)

Skulle gjerne hatt Formula skivebremser eller lignende (med radial mastersylinder), fordi mine Juicy/Elixir-mix på bysykkelen lar det stå igjen en relativt stor åpning hvor luften filtreres/blåser inn pga av hendelutformingen.

Men, det kan fikses, kun et raskt førsteinntrykk på vei hjem fra Alna (Biltema) og hjem.

Ser poenget i forhold til tryn, men om det ikke er optimalt for mer teknisk sykling har de likevel stor nytteverdi på de rolige, "tryggere" grusturene hvor sjangsen for tryn ikke er så stor..

Kult med Surly-rammebag, eller hva man skal kalle det. Den var ny for meg.

Unektelig deilig på slippe sekk på ryggen, hvis rammebaggen gjør nytten. Må være en del innvendige rom, etc. i den, slik at man unngår at alt skrangler rundt inni der?

Ny tur i morgen, skal prøve ut Pogiesene mer da. Dessverre uten fatbike.

Hvordan er forholdene rundt Kikut med vanlig Hakka 300 2,2 dekk om dagen? Løst og vanskelig oppover og bortover når farten er lav?

Vet ikke om det er lurt å prøve fatbike, har liksom nok sykler fra før av (I know, I know, there´s no such thing, right:)).

/Are Nicolai
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: nicolai] #1537787 27/12/2012 23:50
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever

Hvordan er forholdene rundt Kikut med vanlig Hakka 300 2,2 dekk om dagen? Løst og vanskelig oppover og bortover når farten er lav?

Vet ikke om det er lurt å prøve fatbike, har liksom nok sykler fra før av (I know, I know, there´s no such thing, right:)).

Veien rundt Kikut er presisjonsbrøytet så det er raskere forhold enn på sommeren. Veivesenet i Oslo har noe å lære av de som brøyter i marka.
Tester man fatbike på snø så bestiller man. Blir hekta umiddlebart. Egenskapene på snø er ikke engang i samme univers. Syklet en tur på litt snø (på veien) med jobbsykkelen med Nokian 294 piggdekk og lavt lufttrykk her om dagen. Føltes som en selvmordsaksjon i forhold til fatbiken (som tilogmed kun har 2.5mm mønsterdybde og ikke pigg). Helt ufattelig mye dårlige fremkommelighet på vanlig MTB. Kunne ikke huske at det var så gjennomført ubrukelig på snø i forhold til fatbike. 3psi i 4" dekk er bare helt uvirkelig mye bedre. Blir som å sammenligne en Audi quattro med nye vinterdekk vs en gammel bakhjulstrekker med blankslitte sommerdekk.

Redigert av Espen W; 28/12/2012 10:57.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Espen W] #1537792 28/12/2012 00:24
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: Espen W
Tester man fatbike på snø så bestiller man. Blir hekta unmiddlebart. Egenskapene på snø er ikke engang i samme univers. Syklet en tur på litt snø (på veien) med jobbsykkelen med Nokian 294 piggdekk og lavt lufttrykk her om dagen. Føltes som en selvmordsaksjon i forhold til fatbiken (som tilogmed kun har 2.5mm mønsterdybde og ikke pigg). Helt ufattelig mye dårlige fremkommelighet på vanlig MTB. Kunne ikke huske at det var så gjennomført ubrukelig på snø i forhold til fatbike. 3psi i 4" dekk er bare helt uvirkelig mye bedre. Blir som å sammenligne en Audi quattro med nye vinterdekk vs en gammel bakhjulstrekker med blankslitte sommerdekk.

Jeg trekker lua ned foran øynene og sitter med én pekefinger i hvert øre.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1537798 28/12/2012 05:57
chalshus Offline
More than words
More than words
Det aller beste er å bestille uten å ha prøvd.

Fatbike er artig.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Espen W] #1537799 28/12/2012 05:59
chalshus Offline
More than words
More than words
[quote=nicolai]
3psi i 4" dekk er bare helt uvirkelig mye bedre.

Hvor mye veier du, Herr Wethe?

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: chalshus] #1537801 28/12/2012 06:37
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: chalshus
Fatbike er artig.

Fatbike er hype. Dere bare tror at dere har det artig.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1537814 28/12/2012 09:03
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Som baronen sier så er det i ramma på sykkelen min ei rammeveske. Både Surly og Salsa leverer slike som er skreddersydde for hver rammestørrelse, men vil tror de vil kunne passe andre merker/rammer også. Deilig å få bort vekt fra ryggen, på vinteren trenger du gjerne å ha med litt mer pga. ekstra klær osv.

I veska på bildet hadde jeg med sitteunderlag, termos, et lite kamera, en gorillapod, en liten dorull, ekstra slange, verktøy, pumpe, batteriet til lykta + ekstra batteri og førstehjelpssaker.
Rammeveska sitter veldig fint uten noe bevegelser og tinga holder seg i ro - du merker ikke noe særlig til den ekstra vekta.
Sykla en liten tur i går også, hadde da drikkeflaske med som jeg hadde inni rammeveska, satt flaska ned i ei lita veske laga for kameraobjektiv for ekstra isolasjon. Frøs ikke til og gikk greit å få tak i, men man må stoppe opp.
Hvis jeg trenger å ha med enda mer kan jeg enten putte litt i en sekk eller sette på en liten bagasjebærer med veske på setepinnen.

Prøvde meg på å sykle i skiløype her i Drammen i går, var redd det skulle være altfor løst etter all snøen som har kommet nylig. Det gikk fint noen kilometer, men deretter ble det løst og jeg sank mer nedi. Hvis man er veldig sta hadde det nok gått å sykle videre, men syns det blir for mye kaving til å være gøy pluss at det blir for mye spor - vil ikke terge på meg skigåerne.
De jeg traff på var veldig hyggelige, inkludert ei veldig søt dame på ski som slo av en prat. Feithjuling er kontaktskapende ICON_SMILE
Jeg snudde og sykla tilbake samme vei som jeg hadde kommet, kort tur men moro likevel. Når snøen får satt seg litt blir det knallforhold, men da er jeg bortreist. Får ikke testa fatbike igjen før i februar!
Jeg hadde egentlig ikke trodd det skulle gå å sykle noe særlig i går i det hele tatt, hadde jeg hatt den gamle sykkelen er jeg ikke sikker på om det hadde gått. Økningen fra 65mm felger til 82mm, og dekk fra 3,8" til 4,5" har litt å si. Hadde vært veldig spennende å sett hvordan er Moonlander hadde takla forholda i går sammenligna med min sykkel.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: chalshus] #1537827 28/12/2012 10:59
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
[quote=nicolai]
3psi i 4" dekk er bare helt uvirkelig mye bedre.

Hvor mye veier du, Herr Wethe?

Stort sett i området 64-66kg.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: krankdrev] #1537831 28/12/2012 11:08
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: krankdrev
Jeg hadde egentlig ikke trodd det skulle gå å sykle noe særlig i går i det hele tatt, hadde jeg hatt den gamle sykkelen er jeg ikke sikker på om det hadde gått. Økningen fra 65mm felger til 82mm, og dekk fra 3,8" til 4,5" har litt å si. Hadde vært veldig spennende å sett hvordan er Moonlander hadde takla forholda i går sammenligna med min sykkel.

Forskjellen er 100mm vs 82mm felger, ikke sant? (for du har vel BFL dekkene foran og bak).

To sett med forskjellige Mk2 prototyper kommer inn tidlig i januar, så da blir det testing av 100mm felg vs. 80mm.
Den ekstra roterende vekten fra bredere felger blir mange ganger opphevet gjennom bedre bæreevne og mindre rullemotstand på mykt underlag. Bæreflate über alles.
Er jo helt vill forskjell bare fra 5psi og ned til 3psi.

Redigert av Espen W; 28/12/2012 11:09.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1537845 28/12/2012 11:42
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Ja, det er riktig. Forskjellen er fra 82mm opp til 100mm. På Moonie kan du også ha enda litt mer brutale dekk (Bud & Lou).

Det jeg merka i går var at bahjulet begynte å synke ned i underlaget, særlig når det gikk litt oppover eller når underlaget skråna litt på tvers.

Spørsmålet er da om det egentlig er noen vits i å kjøre breiere felg foran på en fatbike, hvis likevel bakenden vil synke ned i underlaget. Til sommeren vurderer jeg faktisk å prøve det motsatte, 26" x 4" dekk bak og 29" x 3" foran.

Når jeg er tilbake på snøen i februar skal jeg teste ut Nate som bakdekk på snø, og forhåpenlig de nye 45NRTH Escalator dekka. Vurderer også å prøve et Bud som fordekk sammen med Nate.

Blir spenennde å høre hvordan en side by side test mellom 80mm og 100mm felger blir, og også om det blir et WTB Ragnarok dekk.
Om de blir laga vil jeg gjerne teste ICON_SMILE

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: krankdrev] #1537863 28/12/2012 13:00
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Ja, det er riktig. Forskjellen er fra 82mm opp til 100mm. På Moonie kan du også ha enda litt mer brutale dekk (Bud & Lou).

Det jeg merka i går var at bahjulet begynte å synke ned i underlaget, særlig når det gikk litt oppover eller når underlaget skråna litt på tvers.

Spørsmålet er da om det egentlig er noen vits i å kjøre breiere felg foran på en fatbike, hvis likevel bakenden vil synke ned i underlaget. Til sommeren vurderer jeg faktisk å prøve det motsatte, 26" x 4" dekk bak og 29" x 3" foran.

Når jeg er tilbake på snøen i februar skal jeg teste ut Nate som bakdekk på snø, og forhåpenlig de nye 45NRTH Escalator dekka. Vurderer også å prøve et Bud som fordekk sammen med Nate.

Blir spenennde å høre hvordan en side by side test mellom 80mm og 100mm felger blir, og også om det blir et WTB Ragnarok dekk.
Om de blir laga vil jeg gjerne teste ICON_SMILE

Jess, testdekk skal vi nok ordne. WTB er ekstremt flinke og ivrige til å sende plenty med vareprøver for testing, så hvis Ragnarok blir en realitet, noe som jeg tror, siden viktige konkurrenter som bl.a. Kenda jobber med fatbikedekk (sammen med John Tomac).

Bakdekket synker ned ved klatring pga. vektfordelingen, men det motsatte er tilfelle ved utforkjøring. På vanlig MTB er det ikke sjelden fordekket graver seg ned i snøen ved utforkjøring, og man gjør en endo (går over styret). Mye mindre problem på fatbike, men kan fortsatt skje. Større dekk, mindre fare for endo. Også generell flyt forbedres med større flate foran, merker selv stor forskjell når jeg går fra f.eks 3.5psi foran og ned under 3psi. Måleren går til 3.0, men slipper ut enda en liten fis med luft på fordekket, noe som tilsvarer ca 2.8psi dekktrykk tenker jeg.

Redigert av Espen W; 28/12/2012 13:01.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1537865 28/12/2012 13:09
Espen Offline
More than words
More than words
Noen formening om når WTB er klare med testdekk?

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1537881 28/12/2012 14:38
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Jeg syns du skal gjøre en test med 80mm både foran og bak, og med 100mm foran og fremdeles 80mm bak. Greit å ta en vurdering på saken, vil jo tror at å kjøre 100mm foran vil gjøre sykkelen noe dyrere.

3 PSI går ikke for min del dessverre, litt for tung ICON_SMILE

I går kjørte jeg med 4 PSI foran og 5 PSI bak, mulig jeg kunne gått ørlite lavere også, men neppe mye. Bakdekket skrukket seg godt når jeg satt på sykkelen og trødde.

Jeg skal også prøve å ha godt med talkum mellom dekk og slange, har foreløpig ikke brukt det, men det er et triks jeg vanligvis bruker på alle mine sykler.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Espen] #1537891 28/12/2012 15:15
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: Espen
Noen formening om når WTB er klare med testdekk?

e

Skal sjekke status med WTB etter ferien.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: krankdrev] #1537894 28/12/2012 15:21
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Jeg syns du skal gjøre en test med 80mm både foran og bak, og med 100mm foran og fremdeles 80mm bak. Greit å ta en vurdering på saken, vil jo tror at å kjøre 100mm foran vil gjøre sykkelen noe dyrere.

I går kjørte jeg med 4 PSI foran og 5 PSI bak, mulig jeg kunne gått ørlite lavere også, men neppe mye. Bakdekket skrukket seg godt når jeg satt på sykkelen og trødde.

Jeg skal også prøve å ha godt med talkum mellom dekk og slange, har foreløpig ikke brukt det, men det er et triks jeg vanligvis bruker på alle mine sykler.

Dekket skrukker seg skikkelig ja. Med 3psi blir det gjennomslag hvis det treffer noe hardt, men null problem på snø. Talkum er en god ide', hindrer slangen i å klistre seg fast, men spørsmålet er om det er nok til at slangen ikke beveger seg sammen med dekket. Er jo en enorm anleggsflate mot dekket, og under trykk, så skal nok mye til for å hindre at slangen følger med. Har mest tro på å øke friksjonen mellom dekk og felgkant. Kanskje litt tynn dobbeltsidig tape funker. Hvis ikke så skal lim for pariserdekk funke bra. Kontaktlim vil garantert funke.

Redigert av Espen W; 28/12/2012 15:23.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: nicolai] #1537956 28/12/2012 18:32
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hva har du montert i rammen?

Rammeveske har vært en del av fatbiking siden tidenes morgen. Jeg har ikke en slik selv, men jeg tilegner meg nok en slik snart. Jeg kommer nok til å lage en selv. Jeg pratet med Evingson om dette for 6-7 år siden, og vi var enige om at dette var en bra ting.

Jeg tester forøvrig 45Nrth dillinger. Jeg har ikke hatt lange turene på dette, men så langt er jeg positivt overrasket. Tyngden og piggene skulle tilsi mye "motstand", men det ruller overraskende bra. Jeg har også en FS oppsatt med piggdekk, og det er ingen konkurranse..... fatbiken vinner med et landslide. Det er faktisk ikke mye forskjell til piggfri fatbike (selv om det er litt), annet enn at det sitter mye bedre på is. Men jeg må sykle mer før jeg gjør en endelig konklusjon.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Espen W] #1537962 28/12/2012 18:41
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Dekket skrukker seg skikkelig ja. Med 3psi blir det gjennomslag hvis det treffer noe hardt, men null problem på snø. Talkum er en god ide', hindrer slangen i å klistre seg fast, men spørsmålet er om det er nok til at slangen ikke beveger seg sammen med dekket. Er jo en enorm anleggsflate mot dekket, og under trykk, så skal nok mye til for å hindre at slangen følger med. Har mest tro på å øke friksjonen mellom dekk og felgkant. Kanskje litt tynn dobbeltsidig tape funker. Hvis ikke så skal lim for pariserdekk funke bra. Kontaktlim vil garantert funke.

Bruk felglim.

- Voltaire
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1537967 28/12/2012 18:57
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Har ikke noe problem med at dekket løsner, det sitter som fjell.
Poenget med talkum vil være å senke friksjonen mellom slange og dekk, vil vel gi litt av samme virkningen som tynnere og mykere casing. Om det har noen merkbar virking er en annen sak.

Grensa for lavt trykk handler ikke om at dekket ikke sitter for min del, men gjennomslag og at sykkelen vil oppføre seg merkelig å håndtere til slutt.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1538018 28/12/2012 21:24
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Her er link til en liten videosnutt fra en kveldstur i området rundt Nedre Blanksjø i Nordmarka.

http://contour.com/videos/watch/file0008--986

(Mulig at man må være logget inn på Contour sin side for å se den. Driver og laster opp til youtube nå.)
Edit: ser at den kommer opp uten å være logget inn når man bruker Safari og Chrome, men må være logget inn når jeg bruker IE.)

Legg merke til GPS dataene (hastighet, høyde og distanse) pluss Google Earth plottet. Artige greier, fint å kunne referere akkurat hvor på turen man filmer). Mangler lyd siden mic gainet var skrudd ned og kameraet i vanntett boks.

Noen triks for å legge inn videoer her på forumet? Relativt tilsvarende som å legge inn bilder?

Redigert av Espen W; 28/12/2012 21:36.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1538034 28/12/2012 22:11
Espen Offline
More than words
More than words
Opp på YouT.

Uansett, Nordmarka i snøkaos i mørket, der få folk ferdes. Det er nydelig.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Espen] #1538045 28/12/2012 23:31
edmann Offline
lillofarer
lillofarer
yes
Støttes

Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride

- John F. Kennedy

http://www.nots.no/blimedlem
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Espen] #1538049 29/12/2012 00:10
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Espen

Uansett, Nordmarka i snøkaos i mørket, der få folk ferdes. Det er nydelig.

Før, i gamle dager, hver gang det var litt løst underlag, så var det bare meg som syklet i Nordmarka..... den tiden er tydeligvis over nå.

- Voltaire
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: baronKanon] #1538066 29/12/2012 09:18
_Moe_ Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: baronKanon

+ Billige
+ Dritvarme

Jeg har brukt disse i mange vintre nå, og har ikke problemer med hverken å komme inn i eller ut av muffene. Jeg bruker bar-ends av "L-typen" sammen med muffene, og monterer håndtakene slik at de åpner og vinkler muffa riktig. Det har liten betydning at muffa er ganske åpen i bakkant, fordi lufta i muffa skal ikke varmes opp uansett. Muffa hindrer vind og strålingstap, og jakka fyller mer enn nok av åpningen når hånda er på styret.

Hvis det er nødvendig å holde muffa mer åpen enn den er, evt. at man ikke har eller vil bruke bar-ends, så ville jeg heller klippe strimler av en plastkanne, og sy eller stifte disse på innsida av muffa.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: chalshus] #1538484 30/12/2012 22:18
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Det aller beste er å bestille uten å ha prøvd.

Fatbike er artig.
Dønn thæt. Og låvving itt! ICON_SMILE

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: baronKanon] #1538490 30/12/2012 22:37
N
nicolai Offline
N
Kan bare meddele at kveldens korte tur opp til Bjørnholt absolutt var slimbike-terreng! Makan til skøytebane hele veien, men helt fantastiske forhold for Hakka 300 2,2 (på dette føret er det kun de beste dekkene som gjelder, Hakka 300, Ice Spiker Pro osv).

Fantastisk opplevelse nedover i mørket me Full Beam Night-Nemesisen på full blås - den lykta er bare helt, helt rå:) Fantastisk lys, glimrende knapp/betjening osv.

/Are Nicolai
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: nicolai] #1538510 31/12/2012 01:36
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Kan bare meddele at kveldens korte tur opp til Bjørnholt absolutt var slimbike-terreng! Makan til skøytebane hele veien, men helt fantastiske forhold for Hakka 300 2,2 (på dette føret er det kun de beste dekkene som gjelder, Hakka 300, Ice Spiker Pro osv).

Fantastisk opplevelse nedover i mørket me Full Beam Night-Nemesisen på full blås - den lykta er bare helt, helt rå:) Fantastisk lys, glimrende knapp/betjening osv.

Skøytebane er sikkert og visst ja.. Kom tilbake den veien sent i kveld. Fine, men stort sett tunge forhold fra Kjelsås opp til Tømte og videre til Holmetjern. Råtten snø derfra og over til Trehjørningen, så det ble noen endoer. Tungkjørt forbi Gørja og ned til Fortjern. Så skøytebane (tricky uten pigg) på veien fra Bjørnsjøen til Skjærsjøen, og igjen tungkjørt på snø derfra og hjem. Kjipe og tungkjørte forhold i skauen idag, runden tok snuske meg 5 timer, men bedre enn den nitriste turen på skøyteski i går i pøsregn.

Testet med 95g slange, og den holdt i 3.5 timer, så begynte ventilen å løsne pga. at dekket beveget seg på felgen. Merket opp dekk og felg før start, og etter 1.5t hadde det sklidd ca 5mm, så da blir det belastning på ventilstammen, så løsningen blir å lime en dekkside til felgen, tydeligvis nødvendig når man er nede på og under 3psi.
Veldig interessant at det funket så bra, betyr i det minste at en vanlig superlett slange kan brukes som bailout slange, så mye mindre å dra på. Ved høyt trykk er det deformasjon i området rundt ventilen, men med vintertrykk merker man ikke noe til det.

Byttet også ut felgbåndet på 90g med en runde med Stan's tape, 85g spart. Mk1 sykkelen står på dobbeltbunnede felger som ikke er drillet, så trenger bare vanlig tape over eikehullene.

Byttet også ut bolt on holker med C4 high density foam holker. Sparer 80g, men vel så viktig på en snowbike er at de isolerer ekstremt mye bedre mot styret.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Side 39 av 234 1 2 37 38 39 40 41 233 234

Moderator  support