Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen
|
Re: Ventilhetter med LED :)
[Re: Lurifax]
20/12/2012 11:34
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Du virker å ha rimelig god greie på dette med lys, hvor lite lys mener du skal til for at man kan ferdes trygt i trafikken? Tenker da på et minimum som sikrer deg en rimelig trygg hverdag.
Se f.eks innlegg 1536068. Jeg har beskrevet hva jeg mener om dette ganske mange ganger i denne tråden. På landevei ville jeg nok ha vært mest opptatt av lysene bak, men er det en øde landevei med lite trafikk i mot kan man alltidt sette på kraftigere lys hvis det gjør man føler seg bedre. Da med bryter slik at det kan dimmes når noen kommer i mot, eller du tar igjen annen trafikk (Lysene på en bil er skalert for hastigheten de kjører i så med mindre du tråkker i 80 trenger du ikke samme dimensjonering for å se). Blinkede markeringslys ville jeg ha supplert med uansett.
|
|
|
[Re: Espen]
20/12/2012 11:43
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Lykten må selvsagt vinkles ala nærnys på bil.
Er det dette dere diskuterer?
E Ja, men det er forskjeller på et cutoff lys og et rundtstrålende lys du ikke får bare med å vinkle det nedover. For jevn belysning vil du sende den mest intense delen av lyskjeglen mot horisonten, men da kan du ikke vinkle lyset nedover. Cutoff lykter har optikk som lar deg gjøre dette uten å sende halvparten av lyset opp. Vender du den rundtstrålende lykten nedover belyser du bare omerådet rett foran sykkelen. Øynene dine tilpasses dette omerådet og du vil ikke se særlig langt uansett styrke på lykten. For synlighet (i.e. hvor lett du blir sett av andre) er det neppe noen praktisk forskjell* på vende lykten nedover og å bruke en svakere lykt rett frem *) gjenskinnet av belysningen av veien måtte være de eneste, men vendt nedover er dette tett intil sykkelen, omtrent som med tåkelys på bil.
|
|
|
[Re: sverreb]
20/12/2012 11:46
|
torgriaa
Entusiast
|
Entusiast
Det samme gjelder om noen i motsatt retning vil kjøre forbi. Det er mange gode grunner til å være synlig... Tror de fleste her inne er ganske enige at f. eks. en mj-808 godt kan brukes til jobbpendling, uenigheten går vel mer på hvordan? Personlig mener jeg at en slik lykt ikke har noe å gjøre i hjelmhøyde i trafikken, og at den gjerne kan vinkles litt ned og brukes på svak styrke om den er montert på styret. Reflekser, gjerne refleksvest og en god baklykt gjør resten av jobben for min del  Nemlig. Jeg har ingen problemer med å bruke en terrenglykt på den måten. Jeg gjør det selv på vei hjem etter stiturer. Mitt hovedankepunkt mot å bruke lyktene på den måten er at de gir meg dårligere sikt enn hva en lykt lagd for veibruk gjør. Jeg mistenker vel at ikke særlig mange her har prøvd slike siden jeg ikke ser noen selge de over disk i norge. De må gjerne importeres fra tyskland, der de er utbredt p.g.a. påbud. Helt enig. Nå har ikke jeg prøvd den typen lykt til sykkel selv, men jeg tror gjerne på at den er mer egnet. Innkjøp av en skal vurderes. En mj-808 vinklet ned mot bakken gir ikke helt optimal sikt, men synligheten er i det minste bra. Jeg tror mange av de som bruker magicshine ol. på full guffe i trafikken ikke er klar over hvor sterkt lyset er. Kraftig lys er ikke eneste måte å gjøre seg synlig på 
|
|
|
[Re: cvrokka]
20/12/2012 12:53
|
Raskall
More than words
|
More than words
Dette er det første og siste jeg gidder å kommentere
Morsomt, den har vi sett før.. Morsomt, den har vi sett før..
|
|
|
[Re: Raskall]
20/12/2012 13:58
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette er det første og siste jeg gidder å kommentere
Morsomt, den har vi sett før.. Morsomt, den har vi sett før.. Og det hjalp ikke.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
20/12/2012 14:06
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Jeg kjører faktisk stort sett i 80 (gjeldende fartsgrense) selv om min A8 faktisk er god for hastigheter langt over dette.
Faktisk. Hva hadde det med saken å gjøre? Tja, egentlig hadde jeg tenkt til å la være å svare deg, men meningen var å si at en Magshine brukt fornuftig i trafikken ikke vil blende andre. Akkurat som min bil, din bil og andre biler er kapable til å bryte det som er av regler om de ikke brukes vettug, så kan en MS lykt også brukes til å SE godt, gjøre at du blir synlig - om du bruker den slik seg hør og bør. Jeg er til rimelig større fare for deg om jeg kjører i 200 km/t med bilen min, enn om jeg bruker MS litt feil - tror jeg. Hvis dette egentlig handler om hvem som er sterkest til å formulere seg helt rett ovenfor alle lesere så har du et poeng, utover dette så var ditt svar - relativt meningsløst.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
20/12/2012 17:16
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er til rimelig større fare for deg om jeg kjører i 200 km/t med bilen min, enn om jeg bruker MS litt feil - tror jeg.
Vel, 200km/t er 2,5 ganger raskere enn det som er tillatt, dersom du bruker lys som er 2,5 ganger sterkere enn det som er tillatt som nærlys på en bil så er jeg ikke helt sikker på om det stemmer.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
[Re: GeirK]
20/12/2012 17:25
|
GeirK
More than words
|
More than words
Du påstår at det er blitt linket til artikler sm anbefaler bruk av fjernlys i tett bytrafikk. Jeg leser linkene og finner ingen ting, så derfor spør jeg.
...
Hvor finner jeg denne informasjonen? Ikkeno? Dette er informasjon jeg, hvis den finnes, er utrolig interessert i å lese. Jeg prøver å få med meg alt av trafikkregler og -anbefalinger, så hvis du sitter på noe av interesse for meg her, synes jeg kanskje det er litt arrogant å ikke dele den.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
20/12/2012 17:32
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Jeg er til rimelig større fare for deg om jeg kjører i 200 km/t med bilen min, enn om jeg bruker MS litt feil - tror jeg.
Vel, 200km/t er 2,5 ganger raskere enn det som er tillatt, dersom du bruker lys som er 2,5 ganger sterkere enn det som er tillatt som nærlys på en bil så er jeg ikke helt sikker på om det stemmer. Seriøst? Du mener altså at en MS lykt - brukt på en sykkel er til større fare i trafikken enn en bilist som dundrer rundt i 200 km/t? Her melder jeg pass gitt! Ha en god jul
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
20/12/2012 17:34
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Du påstår at det er blitt linket til artikler sm anbefaler bruk av fjernlys i tett bytrafikk. Jeg leser linkene og finner ingen ting, så derfor spør jeg.
...
Hvor finner jeg denne informasjonen? Ikkeno? Dette er informasjon jeg, hvis den finnes, er utrolig interessert i å lese. Jeg prøver å få med meg alt av trafikkregler og -anbefalinger, så hvis du sitter på noe av interesse for meg her, synes jeg kanskje det er litt arrogant å ikke dele den. Har du begynt å diskutere med deg selv GeirK? Le litt a, den der ble jo faktisk litt artig grunnet quote.. :-)
|
|
|
20/12/2012 17:38
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ja, jeg ser godt at den der var litt ufrivillig morsom. Han landsbyidioten som sitter på torvet på en benk og raljerer for seg selv lissom.
For ordens skyld - forespørselen er en av mange til TRemedy.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
20/12/2012 17:57
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vel, 200km/t er 2,5 ganger raskere enn det som er tillatt, dersom du bruker lys som er 2,5 ganger sterkere enn det som er tillatt som nærlys på en bil så er jeg ikke helt sikker på om det stemmer. Seriøst? Du mener altså at en MS lykt - brukt på en sykkel er til større fare i trafikken enn en bilist som dundrer rundt i 200 km/t? Kommer helt an på situasjonen det. Det ville iallefall irritert meg mer å få en jævlig skarp lykt i trynet som hindrer meg fra å få med meg viktige ting som skjer i trafikken enn at noen kjører forbi meg i 200km/t på motorveien..
|
|
|
20/12/2012 17:58
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
...
Hvor finner jeg denne informasjonen? Ikkeno? Dette er informasjon jeg, hvis den finnes, er utrolig interessert i å lese. Jeg prøver å få med meg alt av trafikkregler og -anbefalinger, så hvis du sitter på noe av interesse for meg her, synes jeg kanskje det er litt arrogant å ikke dele den. Han får vel ikke betalt for å lære deg opp. 
|
|
|
20/12/2012 18:39
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
Ja, jeg ser godt at den der var litt ufrivillig morsom. Han landsbyidioten som sitter på torvet på en benk og raljerer for seg selv lissom.
For ordens skyld - forespørselen er en av mange til TRemedy. Aner jeg litt selvinnsikt?
|
|
|
[Re: baronKanon]
20/12/2012 18:49
|
Espen
More than words
|
More than words
Etter min vurdering, har Geir mer enn nok selvinnsikt, hvis vi skal bruke det intellekuelle nivået som målestokk.
Hilsen debattant med lang fartstid.
e
|
|
|
20/12/2012 19:40
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Vel, 200km/t er 2,5 ganger raskere enn det som er tillatt, dersom du bruker lys som er 2,5 ganger sterkere enn det som er tillatt som nærlys på en bil så er jeg ikke helt sikker på om det stemmer. Seriøst? Du mener altså at en MS lykt - brukt på en sykkel er til større fare i trafikken enn en bilist som dundrer rundt i 200 km/t? Kommer helt an på situasjonen det. Det ville iallefall irritert meg mer å få en jævlig skarp lykt i trynet som hindrer meg fra å få med meg viktige ting som skjer i trafikken enn at noen kjører forbi meg i 200km/t på motorveien.. Okidoki, da er det et punkt til vi har veldig forskjellig ståsted. Etter å ha kjørt en del i Tyskland og sett hva 200 km/t gjør når det går galt så møter jeg heller Z30 med triple MS anytime før jeg velger alternativet vi diskuterer. Til og med hvis han sikter på meg med vilje. Begynner å bli litt for høflig tone her til at jeg gidder å provosere mer, men se opp - for jeg kommer aldri til å legge vekk MS lampa mi :-) Men kjedelig nok så har jeg lært folkeskikk i oppveksten, så dere går nok klar av "blende" faren alle som en - om jeg noen gang skulle møte dere. Som et lite apropo så driver vi noen stk her ute og tester ut disse tesene deres med et Go Pro cam, hvor vi vitterlig filmer scenarioet. Blir det ok kvalitet på dette så vil vi se om teori og praksis er det samme. Vi bruker et stk sykkel, en fotgjenger med hund i bånd, og en stk bil for å filme forskjellen når sykkel kjører med 100/75/50/25 styrke. Og for min del så er det ramme alvor i dette når jeg sier se og bli sett, all den tid uhell/ulykker har kommet drøyt nært. Lite kult om teorien sprekker og dere selv blir offer for et uhell og man kunne ungått dette ved å øke styrken to knepp på lykta. Regnestykket hjelper lite om man forulykker eller blir sittende i en stol resten av livet.
|
|
|
20/12/2012 22:39
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Som et lite apropo så driver vi noen stk her ute og tester ut disse tesene deres med et Go Pro cam, hvor vi vitterlig filmer scenarioet. Blir det ok kvalitet på dette så vil vi se om teori og praksis er det samme. Vi bruker et stk sykkel, en fotgjenger med hund i bånd, og en stk bil for å filme forskjellen når sykkel kjører med 100/75/50/25 styrke. Kjører dere dobbel blindtest? 
|
|
|
21/12/2012 00:03
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Som et lite apropo så driver vi noen stk her ute og tester ut disse tesene deres med et Go Pro cam, hvor vi vitterlig filmer scenarioet. Blir det ok kvalitet på dette så vil vi se om teori og praksis er det samme. Vi bruker et stk sykkel, en fotgjenger med hund i bånd, og en stk bil for å filme forskjellen når sykkel kjører med 100/75/50/25 styrke.
Det er flott at dere kjører eksperimenter, men jeg lurer litt på hva som er planen for hvordan du skal fortolke disse dataene. Hva som tas opp av et kamera er ikke nødvendigvis representerbart hvor hvordan et menneske ser. Hvordan tar du høyde for: * Hvordan iris reagerer på lys. * Effekten av den høyst variable graden av skarpsyn og sensitivitet i hornhinnen * Hvorddan hjernen tolker synsinntrykk. Og for min del så er det ramme alvor i dette når jeg sier se og bli sett, all den tid uhell/ulykker har kommet drøyt nært.
Lite kult om teorien sprekker og dere selv blir offer for et uhell og man kunne ungått dette ved å øke styrken to knepp på lykta. Regnestykket hjelper lite om man forulykker eller blir sittende i en stol resten av livet.
Og om din teori sprekker, og det viser seg at mer ikke nødvendigvis er bedre og at MS kan være for mye? Dette går begge veier. Jeg håper du ikke går rundt å tror jeg eller andre går på akkord med egen sikkerhet her?
Redigert av sverreb; 21/12/2012 00:06.
|
|
|
21/12/2012 06:47
|
GeirK
More than words
|
More than words
Lite kult om teorien sprekker og dere selv blir offer for et uhell og man kunne ungått dette ved å øke styrken to knepp på lykta. Regnestykket hjelper lite om man forulykker eller blir sittende i en stol resten av livet.
Disse to ulykkene du har referert til tidligere, hvordan skjedde de?
|
|
|
21/12/2012 09:27
|
GeirK
More than words
|
More than words
Han får vel ikke betalt for å lære deg opp. Nei, men hva i all verden er vitsen med å dele informasjon på nettet dersom man ikke kan følge opp med å hjelpe dem som ikke finner frem. "Hvis du leser denne artikkelen (www.howtomakeyourbrakepadslastlonger.com/article), så får du et godt tips på hvordan du får bremseklossene dine til å vare lenger?" "Jeg fant ikke noen ting" (svarer ikke, men svarer på andre poster) "Hallo. Jeg er interessert i denne informasjonen. Kan du vise meg hvor det står?" (svarer fremdeles ikke) "Hallo?"
|
|
|
[Re: baronKanon]
21/12/2012 09:32
|
Raoul Duke
Avhengig
|
Avhengig
Jeg syklet forbi en jentunge i barnevogn med 2k lumen lykt på halv styrke i dag, og eneste reaksjonen var "ihihih stelkt lys" mens hun smilte fra øre til øre.
Konklusjonen er naturligvis at magicshine er en gledesspreder for omgivelsene, og at de eneste som ikke liker dem er pottesure gamlinger med volvo stasjonsvogn og letargisk sperm.
"Everybody has a plan until they get punched in the face"
- Mike Tyson
|
|
|
[Re: Raoul Duke]
21/12/2012 09:35
|
Raskall
More than words
|
More than words
Jeg syklet forbi en jentunge i barnevogn med 2k lumen lykt på halv styrke i dag, og eneste reaksjonen var "ihihih stelkt lys" mens hun smilte fra øre til øre. Har de begynt å sette Magicshines på barnevogner også, nå. *sukk* Ny psykose-tråd, anyone?
|
|
|
[Re: Raskall]
21/12/2012 09:41
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Da kan det nevnes at jeg bruker DX-lykt på sparken, kan anbefales. Knall å suse nedover i 35-40 og ha full oversikt.
|
|
|
[Re: Tange]
21/12/2012 09:49
|
Raskall
More than words
|
More than words
Da kan det nevnes at jeg bruker DX-lykt på sparken, kan anbefales. Knall å suse nedover i 35-40 og ha full oversikt. Spark i høy fart er gøy. Jeg studerte på Rena og bodde i studenboligene oppe på fjellet. Sparkstøtting var foretrukkent fremkomstmiddel ned til Rena. Ved et par anledninger var det på blåis med blankslitte sko ned gang-veien ned til hotellbrua. Det var morsomt helt frem til vi skulle svinge. Selvsagt var det også med passasjer på setet. Til de som ikke er kjent der, så svinger det 90 grader. Klarer man ikke svingen blir man forent med en fjellvegg. Men dette var før LED-lyktenes tid så da var det nok ikke farlig i det hele tatt. Bare gøy. 
|
|
|
21/12/2012 09:57
|
Kakachka
Avhengig
|
Avhengig
"Hvis du leser denne artikkelen (www.howtomakeyourbrakepadslastlonger.com/article), så får du et godt tips på hvordan du får bremseklossene dine til å vare lenger?" "Jeg fant ikke noen ting" (svarer ikke, men svarer på andre poster) "Hallo. Jeg er interessert i denne informasjonen. Kan du vise meg hvor det står?" (svarer fremdeles ikke) "Hallo?" Om fyren fortsetter å mase etter svar, så er han på nett og ikke ute på sykkelen sin. Og dermed varer bremseklossene lenger (i tid). Kanskje det var hele hensikten?
|
|
|
21/12/2012 10:00
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Som et lite apropo så driver vi noen stk her ute og tester ut disse tesene deres med et Go Pro cam, hvor vi vitterlig filmer scenarioet. Blir det ok kvalitet på dette så vil vi se om teori og praksis er det samme. Vi bruker et stk sykkel, en fotgjenger med hund i bånd, og en stk bil for å filme forskjellen når sykkel kjører med 100/75/50/25 styrke.
Det er flott at dere kjører eksperimenter, men jeg lurer litt på hva som er planen for hvordan du skal fortolke disse dataene. Hva som tas opp av et kamera er ikke nødvendigvis representerbart hvor hvordan et menneske ser. Hvordan tar du høyde for: * Hvordan iris reagerer på lys. * Effekten av den høyst variable graden av skarpsyn og sensitivitet i hornhinnen * Hvorddan hjernen tolker synsinntrykk. Og for min del så er det ramme alvor i dette når jeg sier se og bli sett, all den tid uhell/ulykker har kommet drøyt nært.
Og om din teori sprekker, og det viser seg at mer ikke nødvendigvis er bedre og at MS kan være for mye? Dette går begge veier. Jeg håper du ikke går rundt å tror jeg eller andre går på akkord med egen sikkerhet her? Det har jeg intet belegg for å mene, og nei jeg tror ikke noe slikt. Video opptaket er mest for egen og noen venner sin del, er ikke ment å brukes som noen sannhet eller som en slags fasit. Mulig det aldri blir lagt ut i det hele tatt. Dette er mest for å se om det er slik at min og et par andre sin oppfattelse så langt er helt på trynet feil. Jeg ønsker som sagt å se og bli sett, men jeg ønsker ikke å gjøre andres hverdag mindre sikker, for i motsetning til hva jeg har fått enkelte til å tro så er jeg nok en relativt oppegående fyr som vil gjøre det som er best mulig for trafikksikkerhet. Video opptak vil sikkert ikke være riktig mtp øyet som ser osv, men for min del vil det gi meg en pekepinn på om egen oppfattelse er noenlunde riktig, eller om det er slik flere hevder. Så dette er for egen del, ikke for å vise frem noe underlag som skal underbygge min egen subjektive oppfattelse / erfaring. Jeg tror nå fortsatt flere blir påkjørt / involvert i uhell/ulykker på grunn av manglende lys/refleks - dårlig synlighet enn blende episoder. Så inntil noen gir meg et mer troverdig argument enn dansense gif filer, så beholder jeg denne troen. Viser video at jeg ved å bruk lykta setter andre i fare når lyset er sterkt, vel så kommer jeg for min del til å fortsette å bruke lykta, men helt klart fokusere ENDA mer på å dimme ned i flere situasjoner enn jeg gjør i dag. Simple as that. Jeg har intet behov for å "vinne" noen diskusjon. Det er liksom helt på siden av hele poenget i en slik tråd som dette. Gode argumenter er nå en ting, vise til konkrete eksempler gjør folk mer bevisst. Likevel, hvor mange av oss som er her inne tror dere blender folk med en slik lykt? Jeg tror % andelen er svinnende liten, det er det nok "Ola og Kari" som gjør, og ikke oss som har dette overlegent beste forumet å slå ihjel hviletiden etter trening ved å erte folk som er mest bevisst... som gjør :-) Og jo, jeg har innimellom veldig artig av å "melde meg på" når diskusjonene går over x antall sider og bare utvikler seg til å bli stillingskrig med litt sånn siste ordet er mitt - eller skal bli mitt faktor... Humrer godt her jeg sitter sammen med noen kompiser jeg da for min del. Så beklager til alle dere andre som må lese side opp og side ned, men egentlig er det ikke noe synd på noen av oss, for vi har visst for god tid - fryktelig mange av oss! God jul til dere alle, spesielt GeirK som til slutt fant den best utveien, diskutere og svare selv. DA blir man i det minste enig :-):-)
Redigert av Lurifax; 21/12/2012 10:06.
|
|
|
21/12/2012 10:34
|
progres
Besatt
|
Besatt
God jul til dere alle, spesielt GeirK som til slutt fant den best utveien, diskutere og svare selv. DA blir man i det minste enig :-):-) Takk , det samme. Ler så jeg dauer. Jula ble berga for mange postinger siden !
|
|
|
21/12/2012 13:17
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Disse to ulykkene du har referert til tidligere, hvordan skjedde de? Den ene var påkjørsel bakfra. Den andre var møtende. Begge sjåførene ble straffet, men i begge sakene gikk "så han ikke" igjen. I etterkant har jeg blitt meget bevisst på dette, og må innrømme at de faktisk kan han snakket sannferdig, det er veldig mange syklister som synes dårlig nok i skumring/mørket. Om det er dårlig nok til å være et argument ovenfor politi og rettsvesen i etterkant er så sin sak, men den tyngste straffen disse to fikk må de bære resten av livet. Vanskelig å forestille seg den følelsen der skikkelig. Det vil si, jeg kan nesten forestille meg dette, siden jeg fikk en Harley Davidsen inn i min kjørebane på gamle Mossevei i 2003 (rett ved Tyrigrava) Han kom gjennom en sving fra tørr asfalt inn i regnvær, var så sykt uheldig at han midt i svingen traff en flekk med olje, mistet deretter kontroll over sykkelen sin, han skjenet da rett over i min veibane, jeg så dette som i sakte film, men klarte å bremse ned til ca 10 km, vrengte bilen i ren refleks inn i Autovernet for å unngå at han traff meg i fronten. Han gikk akkurat klar av fronten på min Caravelle, dundret inn i forskjermen og gikk slag i slag langs med siden på bilen. Dette glemmer jeg aldri, lyden av metall som knuser, samt synet jeg så i sidespeilet. Jeg hoppet raskt ut av bilen, gikk sakte (og fortumlet) bort til et livløst menneske og tenkte en million tanker, men først og fremst - faa... han der han døde, kunne jeg gjort noe på en annen måte var mine første tanker, før jeg løp tilbake, plukket opp tlf og tingte alarm sentralen. Så, etter 3-4 minutters tid, så hørte jeg mitt livs verste hyl ever. Var sånn skrekkblandet fryd, sjokkert og glad over at han levde, men samtidig utrolig hjelpeløs ovenfor det smertehellvete vedkommene tydligvis hadde. Lengste tiden i mitt liv frem til politi og ambulanse kom på stedet. Gikk bra med den karen (jeg hadde kontakt med han en stund etter uhellet), jeg fikk kjøre videre fra stedet, siden det var opplagt hva som hadde skjedd (tydelige bremsespor viste min unnamanøver) samt at bilen var kjørbar. Så for min del ønsker jeg for alt i verden å unngå både fotgjengere og syklister, like mye eller mer enn andre trafikanter.
|
|
|
21/12/2012 15:10
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Jeg tror nå fortsatt flere blir påkjørt / involvert i uhell/ulykker på grunn av manglende lys/refleks - dårlig synlighet enn blende episoder.
Dette er da heller ikke kontroversiellt. Det er meg bekjent ingen her som har anbefalt å kjøre uten eller med gammeldagse lys eller uten refleks. Likevel, hvor mange av oss som er her inne tror dere blender folk med en slik lykt?
Spørsmålet har ikke vært om slike lykter blender uansett, men om det er rimelig å sette de på full guffe rett frem eller på hjelm. Det er igjen ukontroversiellt at man ikke blender hvis de er vendt nedover eller dimmet. Mitt hovedpoeng har ikke vært at man ikke kan bruke MS lykter uten å blende, men heller at når man bruker de på denne måten så kompromitterer man sin egen sikt og nattsyn. Forøvrig er ikke en appell til popularitet noe reellt argument. Det finnes nok av populære meninger som ikke har hold i virkeligheten. Og jo, jeg har innimellom veldig artig av å "melde meg på" ...
Usikker på grunnen til at du deler dette?
Redigert av sverreb; 21/12/2012 15:15.
|
|
|
21/12/2012 15:31
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Usikker på grunnen til at du deler dette?
God jul til deg og dine :-) Trenger ikke alltid være noen spesiell grunn!
|
|
|
|
|