Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 17 av 22 1 2 15 16 17 18 19 21 22

Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen

Re: Ventilhetter med LED :) [Re: anderfo] #1535914 19/12/2012 23:40
Z
Z30 Offline
Entusiast
Entusiast
Z
Sitat: anderfo
Sitat: perbl
Utrolig hvordan folk klarte seg på veiene den tiden man kun hadde glødelamper og REFLEKS tilgjengelig.

Refleks er faktisk et stort problem. Når du kjører 3x magicshine blir du antakelig ganske så kraftig blendet (/blind) hvis du treffer noen med reflekslegger ICON_TONGUE

Hvis man sikter inn fremhjulet midt mellom leggene, så får de seg en støkk. Du trenger bare å ta to-tre stykker, så begynner ryktene å spre seg og jobben er gjort.

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: baronKanon] #1535916 19/12/2012 23:59
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Syklet hjem fra jobb i dag med magicshine på halv styrke.

Blending fra syklister utgjør nok ikke det dominerende trafikksikkerhetsproblemet.

Re: Ventilhetter med LED :) [Re: Z30] #1535917 20/12/2012 00:01
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: Z30
Sitat: anderfo
Utrolig hvordan folk klarte seg på veiene den tiden man kun hadde glødelamper og REFLEKS tilgjengelig.

Refleks er faktisk et stort problem. Når du kjører 3x magicshine blir du antakelig ganske så kraftig blendet (/blind) hvis du treffer noen med reflekslegger ICON_TONGUE

Hvis man sikter inn fremhjulet midt mellom leggene, så får de seg en støkk. Du trenger bare å ta to-tre stykker, så begynner ryktene å spre seg og jobben er gjort.

Reflekslegger ser man utelukkende på syklister. Ja, nesten utelukkende syklister fra dette forumet ICON_SMILE

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: P_Dalen] #1535918 20/12/2012 04:55
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: P_Dalen

Blending fra syklister utgjør nok ikke det dominerende trafikksikkerhetsproblemet.

Karma? (for bilisten, altså). Godt det gikk bra. Når "de" møter syklister gjelder tydeligvis ikke vikeplikten for den med hindringen på sin side. Jeg har ALDRI opplevd at en bilist har overholdt den typen vikeplikt for meg. Med det resultat at jeg må ut i grøfta til tider.

But I digress!

Du, din dumme sykkelpendler, skulle hatt lykta di på FULL guffe for da hadde sikkert bilisten sett deg mye tidligere og bremset ditto.

Det at han da smeller rett inn i den parkerte bilen fordi han ikke så den får heller stå sin prøve. Du er jo trygt og sikkert videre.

Re: Ventilhetter med LED :) [Re: perbl] #1535920 20/12/2012 05:03
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: GeirK
Så når det ikke er gatelys, er det altså nødvendig å kjøre med lysstyrke dimensjonert for kullmørk og smal singletrack på stor og brei vei.

M4d sk1lls!

Jeg har brukt 2,6K lumen på full blås langs stupmørke landeveier på racer og funnet det til å være en betryggende mengde lys.

Denne tråden var meg bekjent om jobbsykling, og jeg antar de fleste derfor ligger litt under tempoet man gjerne gjør hvis en er ute og trener på raceren. Kjører man hardt kan jeg se det kan være nyttig, men til jobbsykling mener jeg det er ganske unødvendig å ha tusener på lumen for de aller fleste av oss.

De aller fleste jeg møter med lyskastere befinner seg hvertfall steder der det er alt annet enn stupmørkt.

Du har nok rett i at den største mengden befinner seg på opplyste partier, men likefullt er det mange som sykler i områder der det er mangelfull belysning før de når disse områdene. Partiet fra Sværsvan (Siggerud) inn til Ryen er i så måte ikke like godt belyst hele veien. Her har jeg hatt de fleste negative opplevelsene - for min del. En regntung morgen innover denne veien kan virkelig få pumpa til å føles.
Noen sykler gangveien, andre sykler på veiskulderen.

Marerittet ville være å kjøre på en av disse, spesielt hvis alt skulle koke ned til noe så trivielt som at man kunne unngått dette om de hadde en god nok lykt.

Redigert av Lurifax; 20/12/2012 05:04.

Re: Ventilhetter med LED :) [Re: Z30] #1535921 20/12/2012 06:02
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Først fremstiller du det som at du ble helt paralysert av denne Silva lykten. Så endrer du det til at du riktignok så lyset (neppe i den forstand enkelte kunne håpe), men også personen, men da uten detaljer.

Feil. Du, som antakelig eneste leser, oppfatter det som at jeg blir paralysrt. Deretter kommer jeg med en oppklaring som viser at det ikke er tilfelle.[/quote]

Personen du møtte gjorde åpenbart en vurdering av at du verken så ham eller hunden, og så seg nødt til å tiltrekke seg oppmerksomhet.

Da vet du noe om denne situasjonen som jeg ikke gjør. Kan du forklare hvordan du kommer frem til den konklusjonen?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Ventilhetter med LED :) [Re: kirderf] #1535931 20/12/2012 07:14
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: kirderf
Z30: Har du førerkort for bil?

Nei, men jeg skal begynne å øvelseskjøre med muttern neste høst.

Ok...

Nei, ikke OK. Han ljuger så det renner av ham.

Virkelig.

- Robert Green Ingersoll
Re: Ventilhetter med LED :) [Re: GeirK] #1535932 20/12/2012 07:17
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Z30: Har du førerkort for bil?

Nei, men jeg skal begynne å øvelseskjøre med muttern neste høst.

Ok...

Nei, ikke OK. Han ljuger så det renner av ham.

Virkelig.

troller, heter det. Og du mater trollet noe veldig, Geir. Håper du det sprekker?

Re: Ventilhetter med LED :) [Re: P_Dalen] #1535935 20/12/2012 07:18
Z
Z30 Offline
Entusiast
Entusiast
Z

Den videoen sier vel mer enn alle innleggene her til sammen. La oss håpe det bidrar til å snurpe igjen smella på de som krever at vi skal gjøre oss mindre synlige i trafikken.

Re: Ventilhetter med LED :) [Re: Raskall] #1535937 20/12/2012 07:19
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Raskall

troller, heter det.

Det også. Men det at han skal begynne oppkjøring er blank løgn og ikke noe annet.

- Robert Green Ingersoll
Re: Ventilhetter med LED :) [Re: Z30] #1535939 20/12/2012 07:22
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
La oss håpe det bidrar til å snurpe igjen smella på de som krever at vi skal gjøre oss mindre synlige i trafikken.

Jeg ser en video som bekrefter at MagShine på halv styrke er tilstrekkelig for å bli sett, og henger ikke med på resonnementet ditt.

- Robert Green Ingersoll
Re: Ventilhetter med LED :) [Re: GeirK] #1535943 20/12/2012 07:28
Z
Z30 Offline
Entusiast
Entusiast
Z
La oss håpe det bidrar til å snurpe igjen smella på de som krever at vi skal gjøre oss mindre synlige i trafikken.

Jeg ser en video som bekrefter at MagShine på halv styrke er tilstrekkelig for å bli sett, og henger ikke med på resonnementet ditt.

Enten så spiller du dum, eller så fjerner du all tvil.

Re: Ventilhetter med LED :) [Re: Z30] #1535945 20/12/2012 07:34
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Ahh. Du tror at bilisten ikke ser P_Dalen. Vel, det tror jeg - særlig fordi videoene hans demonstrerer at denne type bilistadferd også skjer midt på dagen.

- Robert Green Ingersoll
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: P_Dalen] #1535953 20/12/2012 07:48
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H

Har du ikke lært deg Bunny Jump ICON_GRIN ICON_GRIN

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Ventilhetter med LED :) [Re: GeirK] #1535955 20/12/2012 07:51
Z
Z30 Offline
Entusiast
Entusiast
Z

Ahh. Du tror at bilisten ikke ser P_Dalen. Vel, det tror jeg - særlig fordi videoene hans demonstrerer at denne type bilistadferd også skjer midt på dagen.

Ahh, du tror bilisten prøver å kjøre ham ned med vilje. Og ahh, du tror det er en selvfølge at bilister ser syklister midt på dagen.

Da er det ikke lenger 50/50 sjanse for at du spiller.

Re: Ventilhetter med LED :) [Re: Z30] #1535957 20/12/2012 07:54
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Slutt å diskutere med dine egne, feilaktige teorier om hva jeg tror.

Jeg har opplevd det samme midt på dagen av en bilfører jeg hadde øyekontakt med. P_Dalen har opplevd det samme mange ganger. Det du trenger å innse at dette handler om bevisst brudd på vikeplikten, ikke forsøk på å kjøre ned syklister.

Etter denne episoden sier P_Dalen at han kommer til å fortsette å kjøre med MS-lykta på halv styrke. Hva tror du er grunnen til det?

- Robert Green Ingersoll
Re: Ventilhetter med LED :) [Re: GeirK] #1535963 20/12/2012 08:07
Z
Z30 Offline
Entusiast
Entusiast
Z

Jeg har opplevd det samme midt på dagen av en bilfører jeg hadde øyekontakt med. P_Dalen har opplevd det samme mange ganger. Det du trenger å innse at dette handler om bevisst brudd på vikeplikten, ikke forsøk på å kjøre ned syklister.

Etter denne episoden sier P_Dalen at han kommer til å fortsette å kjøre med MS-lykta på halv styrke. Hva tror du er grunnen til det?

Hva er forskjellen på et bevisst brudd på vikeplikten, og det og forsøke å kjøre ned noen? Var det du som kjørte kanskje.

Reg.nr på bilen synes i videoen, så det er jo bare å ringe og stille spørsmålet om føreren så syklisten tidsnok, og så gjorde et bevisst valg om å bryte vikeplikten.

Har ikke du dummet deg ut nok nå GeirK? Du oppfører deg som om du er på trreningsleir med Jehovas vitner.

Re: Ventilhetter med LED :) [Re: Z30] #1535966 20/12/2012 08:24
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R

Har ikke du dummet deg ut nok nå GeirK? Du oppfører deg som om du er på trreningsleir med Jehovas vitner.

Vet du hva? Det er ikke GeirK som dummer seg ut her. GeirK er en debattant som er høyt respektert av bortimot samtlige forum-deltagere nettopp fordi han holder seg saklig, har god kunnskap og har gjort grundig research bak det han skriver.

GeirK kommer sjelden (aldri) med personangrep. Du, Z30, har ikke annet enn personangrep å komme med. Personangrep er en diskusjonsteknikk som utelukkende fremvises av personer som har tapt debatten men nekter å innse det.

Dette er det første og siste jeg gidder å kommentere av dine bidrag i denne debatten. For du står i en blindgate og nekter å snu.

Redigert av Raskall; 20/12/2012 08:25. Rediger grunn: rettet skrivefeil
Re: Ventilhetter med LED :) [Re: GeirK] #1535968 20/12/2012 08:27
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P

Strengt tatt sa jeg det et par timer før denne episoden, men det spiller ingen rolle.

Faktisk ser jeg ikke bort fra at dette ikke hadde skjedd om jeg hadde kommet som en Z30 med tre blendende lykter. Det kunne kanskje vekket bilisten på en annen måte. Men jeg tror ikke en slik fordel oppveier for ulempene.

Poenget er vel at verken denne episoden eller GeirK's hundeepisode kan føres som annet enn anekdotiske bevis. Hva som gir størst sikkerhetsmessig fordel for alle, totalt sett, er det vanskelig å svare på.

Re: Ventilhetter med LED :) [Re: Raskall] #1535972 20/12/2012 08:33
Z
Z30 Offline
Entusiast
Entusiast
Z

Vet du hva? Det er ikke GeirK som dummer seg ut her. GeirK er en debattant som er høyt respektert av bortimot samtlige forum-deltagere nettopp fordi han holder seg saklig, har god kunnskap og har gjort grundig research bak det han skriver.

GeirK kommer sjelden (aldri) med personangrep. Du, Z30, har ikke annet enn personangrep å komme med. Personangrep er en diskusjonsteknikk som utelukkende fremvises av personer som har tapt debatten men nekter å innse det.

Dette er det første og siste jeg gidder å kommentere av dine bidrag i denne debatten. For du står i en blindgate og nekter å snu.

Enig, GeirK er en mønsterdebattant. Skulle ønske alle var som han.

Re: Ventilhetter med LED :) [Re: Z30] #1535988 20/12/2012 08:58
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt

Enig, GeirK er en mønsterdebattant. Skulle ønske alle var som han.

Slapp av Z30. Du har jo 16575 innlegg på deg til å bli like flink. Håper det går bra med kjøreopplæringen din. Bilkjøring er ikke så vanskelig som det ser ut for, så det går sikkert fint, selv for deg.

Redigert av Kjartandaddy; 20/12/2012 09:16. Rediger grunn: ...selv for deg.

Big wheels keep on turning
Re: Ventilhetter med LED :) [Re: P_Dalen] #1536000 20/12/2012 09:14
Z
Z30 Offline
Entusiast
Entusiast
Z

Poenget er vel at verken denne episoden eller GeirK's hundeepisode kan føres som annet enn anekdotiske bevis. Hva som gir størst sikkerhetsmessig fordel for alle, totalt sett, er det vanskelig å svare på.

Det er ett poeng. Ett annet er at det er en viktig prinsipiell forskjell mellom hovedsynene her. Trådstarter, og hans entourage av rabiate lyssky primadonnaer, ønsker i fullt alvor å pålegge andre å gjøre seg mindre synlige i trafikken.
Ingen av de som ønsker å sykle med godt/sterkt lys har argumentert på samme måte. De forsvarer kun sin selvsagte rett til å velge hva slags lys de vil ha på sykkelen, uten å pålegge andre det ene eller det andre.

Det er fristende å invitere alle som synes det er leit at de ikke kan bestemme over andre, til å pelle seg ut av landet og bosette seg i et land som har en annen ideologi. Men det er GeirKs metode å argumentere på, så jeg lar være.

Re: Ventilhetter med LED :) [Re: GeirK] #1536005 20/12/2012 09:28
T
TRemedy Offline
Medlem
Medlem
T

Jeg har ikke "skrytt" av noe som helst. Dermot har jeg lest alle linkene og finner ingen oppfordring om å kjøre med fjernlys i tett bytrafikk. Kan du vise meg hvor dette står?

TRemedy?

WTF? Misforstår jeg noe her, eller maser du fordi jeg ikke gidder å kaste bort tid på deg...

Re: Ventilhetter med LED :) [Re: Kjartandaddy] #1536013 20/12/2012 09:35
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Kjartandaddy
Bilkjøring er ikke så vanskelig som det ser ut for, så det går sikkert fint, selv for deg.

Sikkert. Som familiefar med Volvo V70, må det være befriende å snart kunne begynne øvelseskjøring med mora si.

- Robert Green Ingersoll
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: P_Dalen] #1536014 20/12/2012 09:37
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Hva ble enden på visa her? Hytting med neven? Tråkling forbi med bilen på høyre side?

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Ventilhetter med LED :) [Re: Z30] #1536015 20/12/2012 09:38
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Trådstarter, og hans entourage av rabiate lyssky primadonnaer, ønsker i fullt alvor å pålegge andre å gjøre seg mindre synlige i trafikken.

Er du helt sikker på det?

I mitt hode er dette heller en sterk oppfordring om å ta hensyn til medtrafikkanter (spesielt de uten bil) med tanke på lysbruk. Som "ettermiddagshundelufter" på lokale gangveier må jeg daglig stoppe opp og "evakuere" på grunn av hodeløse syklister med hodehøydemontert fjernlys på full guffe.

Ja, jeg har lumen i bøtter og spann selv, men velger å tro at jeg bruker de med omhu og ikke slenger de rett i fleisen på folk.

Re: Ventilhetter med LED :) [Re: TRemedy] #1536016 20/12/2012 09:39
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Du påstår at det er blitt linket til artikler sm anbefaler bruk av fjernlys i tett bytrafikk. Jeg leser linkene og finner ingen ting, så derfor spør jeg.

Hvis du ikke er i stand til å underbygge argumentene dine, så bør du vel bare si det, i stedet for å bare holde kjeft og overlate til publikum å spekulere i hvorfor. Oftere enn du kanskje tror vil de anta at du har et skjørt ego som hindrer deg i å innrømme at du tok feil, men det er jo ikke sikkert det som skjer her.

Hvor finner jeg denne informasjonen?

- Robert Green Ingersoll
Re: Ventilhetter med LED :) [Re: GeirK] #1536017 20/12/2012 09:39
Dan Offline
More than words
More than words
Men det at han skal begynne oppkjøring er blank løgn og ikke noe annet.

Nuvel, det var vel en løgn av samme typen som når noen av oss sier at vi skal kjøpe ting av noen så fort vi får pengene fra komfen. Selv om jeg er kraftig uenig i de tullete argumenetene fra Z30 så setter jeg pris på noen av hans mer humoristiske innlegg og synes det er flott at man kan koste på seg slikt midt i en oppildnet debatt.

Re: Ventilhetter med LED :) [Re: Dan] #1536020 20/12/2012 09:42
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Dan

Nuvel, det var vel en løgn av samme typen som når noen av oss sier at vi skal kjøpe ting av noen så fort vi får pengene fra komfen.

Ikke tale om.
Han ser ut til å ha fjernet innlegget i rushtrafikkdebatten som innehold setningen "i dag kjørte jeg bil til jobb", men denne står:
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1486577#Post1486577

- Robert Green Ingersoll
Re: Ventilhetter med LED :) [Re: Dan] #1536021 20/12/2012 09:46
T
TRemedy Offline
Medlem
Medlem
T
Sitat: Dan
Men det at han skal begynne oppkjøring er blank løgn og ikke noe annet.

Nuvel, det var vel en løgn av samme typen som når noen av oss sier at vi skal kjøpe ting av noen så fort vi får pengene fra komfen. Selv om jeg er kraftig uenig i de tullete argumenetene fra Z30 så setter jeg pris på noen av hans mer humoristiske innlegg og synes det er flott at man kan koste på seg slikt midt i en oppildnet debatt.

Hmmm... har hørt om noe som kalles "ironi", men aldri opplevd det i praksis. Det kan vel ikke være det Z30 har prøvd seg på her?

Side 17 av 22 1 2 15 16 17 18 19 21 22

Moderator  support