Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen
|
Re: Ventilhetter med LED :)
[Re: GeirK]
19/12/2012 17:25
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
I går hadde jeg en opplevelse som illustrerer mitt ankepunkt mot sterke lykter.
Jeg kjørte bil langs en godt opplyst vei - gatelys pluss refleksjon fra snø. Mot meg kommer en fotgjenger som i det jeg får øye på ham, retter sin Silva (antakelse) hodelykt rett mot meg for at jeg skal se ham. Jeg bare antar at han er en fotgjenger fordi han kommer mot meg på samme side av veien. Alt jeg ser er et skarpt lys i hodehøyde. Jeg tilkjennegjør at jeg har sett ham ved å sette på venstre blinklys, og legger meg godt ut i venste kjørefelt så snart en møtende bil har passert. Lyset virker VELDIG sterkt, men siden jeg ikke er et rådyr med primadonnanykker, ser jeg ikke rett på personen, men beholder lyset i sidesynet for å ha kontroll på denne viktige brikken i trafikkbildet. Først i det jeg er nær ved å passere fotgjengeren, får jeg bekreftet at det er den han er, men ser i tillegg at han har en hund i bånd! Heldigvis går hunden tett inntil eieren, men jeg føler et veldig ubehag over at det var en viktig brikke til som jeg overså.
Hadde fotgjengeren hatt en svakere lykt, eller kun en refleks, hadde jeg antakelig fremdeles fått øye på ham i tide. I TILLEGG er jeg overbevist om at jeg kunnet sett direkte på ham mens jeg nærmet meg og fastslått hva slags type trafikkant han var, prediktert hensikter og handlemønster, samt fått med meg det viktige faktum at objektet bestod av to individer lenket til hverandre.
Har Z30, Lurifax eller andre noen saklige kommentarer til dette scenariet? Min kommentar er at brikkene faller på plass. Hvis du har opplevd dette slik du beskriver det, må du ha problemer med synet. Og da er det forståelig at du argumenterer som du gjør. I utgangspunktet er jeg for at flest mulig skal kunne ferdes i trafikken, men det må kunne skje trygt. Og basert på dette vil jeg nok anbefale at du ikke ferdes i trafikken etter mørkets frembrudd. Bokmålsordboka er fin å lese mens du sitter inne i mørket. Du kan lese deg opp på forskjellen mellom å blende ned/opp (relaterer seg seg til nærlys/fjernlys) og det å switche over til parklys, som er noe annet.
|
|
|
[Re: Z30]
19/12/2012 18:03
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvis du har opplevd dette slik du beskriver det, må du ha problemer med synet. Jeg er enig i at det er en plausibel forklaring - og den passer jo fint siden du da slipper å innrømme at du kan ha tatt feil. Det er forøvrig helt fantastisk at du, basert på den veldig begrensede informasjonen jeg gir, greier å fastlå bombastisk hva årsaken er. Poenget er bare at jeg ser aldeles utmerket, og at andre i diskusjonen har opplevd det samme. Hvilket betyr at du tar feil.Hvis vi kommer tilbake til den mørkekjøringsdemoen som jeg har mast litt om, og som du under dekket av irrelevant, parerte med et psykotisk stykke oppgulp med en Vestlandslefse som skulle fortæres i sluttfasen av en romferd (eller noe der omkring), beviser at dette er tilfelle for antakelig 100% av befolkningen - dvs også inkludert de med normalt syn.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen
19/12/2012 18:06
|
GeirK
More than words
|
More than words
Da foreslår jeg at du holder øya på veien og slutter å irritere deg over det lyset som du synes er alt for sterkt på gang og sykkelveien.
Hva om det er noe trafikkrelatert rett i nærheten av eller bak den lykta som det er superviktig at jeg får med meg? Lurifax?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
19/12/2012 18:11
|
GeirK
More than words
|
More than words
Er fjernlys i byen forbudt? Nytt for meg gitt... Det var vel heller slik at UP, Trygg Trafikk og Trafikkskolene oppfordrer til mer bruk av fjernlys.
Med "i byen" snakker jeg om tett bytrafikk. Hvor finner du disse oppfordringene? Det er linker til alle tre lenger opp. Skrøt ikke du av at du hadde lest hele tråden? Jeg har ikke "skrytt" av noe som helst. Dermot har jeg lest alle linkene og finner ingen oppfordring om å kjøre med fjernlys i tett bytrafikk. Kan du vise meg hvor dette står? TRemedy?
|
|
|
[Re: baronKanon]
19/12/2012 18:21
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Er det flere en meg som lengter til sommer og lange lyse kvelder.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
19/12/2012 18:49
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
Hvis du har opplevd dette slik du beskriver det, må du ha problemer med synet. Jeg er enig i at det er en plausibel forklaring - og den passer jo fint siden du da slipper å innrømme at du kan ha tatt feil. Det er forøvrig helt fantastisk at du, basert på den veldig begrensede informasjonen jeg gir, greier å fastlå bombastisk hva årsaken er. Poenget er bare at jeg ser aldeles utmerket, og at andre i diskusjonen har opplevd det samme. Hvilket betyr at du tar feil.Hvis vi kommer tilbake til den mørkekjøringsdemoen som jeg har mast litt om, og som du under dekket av irrelevant, parerte med et psykotisk stykke oppgulp med en Vestlandslefse som skulle fortæres i sluttfasen av en romferd (eller noe der omkring), beviser at dette er tilfelle for antakelig 100% av befolkningen - dvs også inkludert de med normalt syn. Dirty triks å dra Vestlandslefsekortet. Jeg har basert meg på det du har skrevet om episoden din. Hvis du vil supplere eller endre, så tar jeg gjerne en ny vurdering.
|
|
|
19/12/2012 18:54
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg har supplert med den info at jeg har normalt syn, flere har opplevd tilsvarende situasjoner, og at fenomenet demonstreres av kjøreskoler landet over hver dag i vinterhalvåret. Hva mer ønsker herren?
|
|
|
19/12/2012 19:24
|
alltid_motvind
Entusiast
|
Entusiast
Hvis du har opplevd dette slik du beskriver det, må du ha problemer med synet. Og da er det forståelig at du argumenterer som du gjør. Milde Himmel! Hvis dette bare var knyttet til GeirKs syn hadde det vel neppe vært en obligatorisk del av førerkortopplæringen? Som det gjenntatte ganger har vært trukket fram i tråden vil et mørkt/mørkere objekt ved siden av en kraftig lyskilde være vanskelig å få øye på, selv for en tenåring. Er det noen som betviler det?
Bedre med tøff sykkel enn syk tøffel!
|
|
|
19/12/2012 20:19
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har supplert med den info at jeg har normalt syn, flere har opplevd tilsvarende situasjoner, og at fenomenet demonstreres av kjøreskoler landet over hver dag i vinterhalvåret. Hva mer ønsker herren? Du hevder dette skjer på en godt opplyst vei, med gatelys. Likevel er du ute av stand til å se annet enn et skarpt lys i hodehøyde. Kjører du av veien hvis andre biler ikke er raske nok til å blende ned (nei, jeg snakker ikke om å skru over til parklys) når de møter deg? Jeg håper i hvert fall du tar mørkekjøringen din på en annen kant av byen, eller helst annen kant av landet, enn der jeg bor. Seriøst, jeg hadde ikke turt å kjøre bil hvis jeg hadde det slik som deg.
|
|
|
[Re: Tange]
19/12/2012 20:21
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men dette betyr igjen (mye) lavere lysstyrke i den ytterste delen av arealet; typisk der hvor andre trafikkanter befinner seg når de begynner å nærme seg "6,5 lux-området", nemlig ut på siden. Det är ju möjligt att det är detta som gör att syklister som möter andra syklister på smala sykkelvägar har mer problem med starka sykkellykter än bilister som oftast är längre bort från syklisterna de möter. Annars är min erfaring efter att ha mött syklister på upplysta sykkelvägar samma som Sverres. Syklister med lagom starka blinkande lys syns väldigt bra samtidigt som de påverkar omgivningen mindre.
|
|
|
19/12/2012 20:29
|
kirderf
Avhengig
|
Avhengig
Z30: Har du førerkort for bil?
|
|
|
19/12/2012 20:34
|
GeirK
More than words
|
More than words
Likevel er du ute av stand til å se annet enn et skarpt lys i hodehøyde. Ja, fordi jeg ser bort fra det skarpe lyset i ren refleks og får ikke med meg detaljer som personen under lykta og hunden ved siden av. Jeg trodde det var det du mente man burde gjøre, men likevel mener du at jeg er en fare i trafikken ...?
|
|
|
19/12/2012 20:45
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
Likevel er du ute av stand til å se annet enn et skarpt lys i hodehøyde. Ja, fordi jeg ser bort fra det skarpe lyset i ren refleks og får ikke med meg detaljer som personen under lykta og hunden ved siden av. Jeg trodde det var det du mente man burde gjøre, men likevel mener du at jeg er en fare i trafikken ...? Det skriver at "alt jeg ser er et skarpt lys i hodehøyde". Var det alt du så, eller så du mer?
|
|
|
[Re: kirderf]
19/12/2012 20:47
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
Z30: Har du førerkort for bil? Nei, men jeg skal begynne å øvelseskjøre med muttern neste høst.
|
|
|
19/12/2012 20:54
|
kirderf
Avhengig
|
Avhengig
Z30: Har du førerkort for bil? Nei, men jeg skal begynne å øvelseskjøre med muttern neste høst. Ok...
|
|
|
19/12/2012 21:02
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Da foreslår jeg at du holder øya på veien og slutter å irritere deg over det lyset som du synes er alt for sterkt på gang og sykkelveien.
Hva om det er noe trafikkrelatert rett i nærheten av eller bak den lykta som det er superviktig at jeg får med meg? Lurifax? Ja GeirK? Er det obligatorisk å svare deg? Jeg vil nå si det avhenger av om objektene du referer til står stille eller ei. For min del har jeg snakket om lykt på sykkel og fordelen med at de synes godt. En av grunnene til dette er fordi veldig mange sykler relativt raskt i trafikken. I en 30 sone så opplever jeg å bli syklet fra - når jeg sitter i bil. Hva er forskjellen på sykkel i bevegelse og bil i bevegelse? Før du da svarer så oppfordrer jeg deg til å ta med i betrakningen at vi to har helt forskjellig opplevelse av syklister med MS / Inton lykter (selv om vi vistnok hadde samme mening også). Jeg har ikke opplevd å bli blendet, og ser derfor ikke problemet, jeg ser bare fordelene ved at syklistene ser bedre, og samtidig gir dette en trolig utilsiktet effekt fra syklistens side som gjør at de faktisk synes bedre. Som en litt mer alvorlig del i denne saken bit av emnet vi diskuterer kan jeg legge til at to bekjente av meg har blitt påkjørt av billister på mørke høstdager, ingen av de er lenger blant oss. I begge tilfellene så hevdet sjåførene at de ikke oppdaget syklistene før det var for sent. Så min holdning er og blir se og bli sett. De hadde begge to slike billige lyktsett som selges på G-sport av typen jeg kaller "glødelamper". Har hatt dette i flere år selv, men av ovenfor nevnte grunn så har jeg nå ei lykt som lyser meget godt. Snakker sjåførene sant, eller er det desperate uttalelser for å forklare noen øyeblikk med "sløvhet"? Det kan jeg, og mange andre med meg kun spekulere i. Jeg har tenkt mye på dette på mine daglige turer innover til Oslo når jeg passerer syklister med dårlig lys. Hva om det er meg som ser de for sent neste gang? Jeg liker tanken dårlig, og dette merker man på en ekkel måte når det rammer bekjente, det blir veldig nært kontra å lese om det i aviser. Men jeg skal ikke benekte at du fint klarer å blende meg hvis du bruker din eller min MS uvørent og går inn for det. Noen er sikkert ubetenksomme og tenker vel knapt nok over noe annet enn "hey - shit dette var lyset sitt det gitt" Sånn er det vel med alt, det finnes folk som bruker det meste av tilbehør på feil måte. Syklister er ikke enestående i så måte.
Redigert av Lurifax; 19/12/2012 21:11.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
19/12/2012 21:07
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det skriver at "alt jeg ser er et skarpt lys i hodehøyde". Var det alt du så, eller så du mer?
Upresist av meg. Jeg så et lys, men ingen detaljer om personen eller hunden. Jeg så alt annet som jeg trengte å se
|
|
|
[Re: Lurifax]
19/12/2012 21:28
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ja GeirK? Er det obligatorisk å svare deg?
Nei, men jeg synes det er dårlig kotyme ikke å svare noe som helst. Som en litt mer alvorlig del i denne saken bit av emnet vi diskuterer kan jeg legge til at to bekjente av meg har blitt påkjørt av billister på mørke høstdager, ingen av de er lenger blant oss. I begge tilfellene så hevdet sjåførene at de ikke oppdaget syklistene før det var for sent. Så min holdning er og blir se og bli sett.
De hadde begge to slike billige lyktsett som selges på G-sport av typen jeg kaller "glødelamper". Har hatt dette i flere år selv, men av ovenfor nevnte grunn så har jeg nå ei lykt som lyser meget godt.
Dette skjønner jeg har noe å si for forutsetningene dine, og er selvsagt veldig trist. Er du villig til å forklare hendelsesforløpet i disse ulykkene?
|
|
|
19/12/2012 21:31
|
Danfea
Avhengig
|
Avhengig
Eneste jeg tengte å si her er: Jeg kjører med 2200lumen på styre og i passe høyde. jeg giiiir F.......! i hva folk måtte mene med dette. jeg gjør det jeg må for å se på veien når det ikke er gatelys i mils omkrets som faktisk funker.
G-sport Tillertorget. Jeg ytrer mine egne meninger på vegne av meg selv. Og g-sport er ikke å holde ansvarlig for mine meninger. ____________ Daniel
|
|
|
19/12/2012 21:34
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
Det skriver at "alt jeg ser er et skarpt lys i hodehøyde". Var det alt du så, eller så du mer?
Upresist av meg. Jeg så et lys, men ingen detaljer om personen eller hunden. Jeg så alt annet som jeg trengte å se Rakner ikke hele historien her nå? Først fremstiller du det som at du ble helt paralysert av denne Silva lykten. Så endrer du det til at du riktignok så lyset (neppe i den forstand enkelte kunne håpe), men også personen, men da uten detaljer. Koker det ned til at du ikke så hunden like tidlig som personen? Og du mener at du ville sett hunden, om personen hadde gått med et telys i hånda? Hunder er vel generelt vanskeligere å se enn personer, så dette er ikke noe sensasjon hvis det var tilfelle. Personen du møtte gjorde åpenbart en vurdering av at du verken så ham eller hunden, og så seg nødt til å tiltrekke seg oppmerksomhet. Det er nok mange forgjengere som har reddet livet på den måten, og mange primadonnaer som har irritert seg. Jeg vet hvor min sympati går.
|
|
|
19/12/2012 21:38
|
perbl
More than words
|
More than words
Utrolig hvordan folk klarte seg på veiene den tiden man kun hadde glødelamper og REFLEKS tilgjengelig.
Per B.
|
|
|
19/12/2012 21:44
|
Danfea
Avhengig
|
Avhengig
folk klarte seg med hest å slede også, hva skal vi med sykkel og bil? bha..
G-sport Tillertorget. Jeg ytrer mine egne meninger på vegne av meg selv. Og g-sport er ikke å holde ansvarlig for mine meninger. ____________ Daniel
|
|
|
[Re: perbl]
19/12/2012 21:45
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
Utrolig hvordan folk klarte seg på veiene den tiden man kun hadde glødelamper og REFLEKS tilgjengelig. Man slapp det store antallet ulykker som skyldes at folk ble blendet av syklister med LED lys i hvert fall. Eller vent litt... slike ulykker har jo aldri skjedd! Det er et oppkonstruert, kunstig og ikke troverdig fenomen som noen gretne, gamle primadonnaer har kokt sammen.
Redigert av Z30; 19/12/2012 21:46.
|
|
|
19/12/2012 21:47
|
Danfea
Avhengig
|
Avhengig
|
|
|
[Re: Danfea]
19/12/2012 21:53
|
perbl
More than words
|
More than words
Eneste jeg tengte å si her er: Jeg kjører med 2200lumen på styre og i passe høyde. jeg giiiir F.......! i hva folk måtte mene med dette. jeg gjør det jeg må for å se på veien når det ikke er gatelys i mils omkrets som faktisk funker. Så når det ikke er gatelys, er det altså nødvendig å kjøre med lysstyrke dimensjonert for kullmørk og smal singletrack på stor og brei vei. M4d sk1lls!
Per B.
|
|
|
19/12/2012 21:54
|
Danfea
Avhengig
|
Avhengig
ja, om det er mørkt. jeg vil også se elg, småunger, store hull i veien osv:)
|
|
|
19/12/2012 22:44
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Utrolig hvordan folk klarte seg på veiene den tiden man kun hadde glødelamper og REFLEKS tilgjengelig. Nå har vel antallet biler og trafikken generelt økt "bittelitt" de senere årene, noe som igjen fører til andre behov.
Redigert av Lurifax; 19/12/2012 22:46.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
19/12/2012 22:57
|
GeirK
More than words
|
More than words
[quote=Danfea] Så når det ikke er gatelys, er det altså nødvendig å kjøre med lysstyrke dimensjonert for kullmørk og smal singletrack på stor og brei vei.
M4d sk1lls! Jeg har brukt 2,6K lumen på full blås langs stupmørke landeveier på racer og funnet det til å være en betryggende mengde lys.
|
|
|
19/12/2012 23:13
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Utrolig hvordan folk klarte seg på veiene den tiden man kun hadde glødelamper og REFLEKS tilgjengelig. Refleks er faktisk et stort problem. Når du kjører 3x magicshine blir du antakelig ganske så kraftig blendet (/blind) hvis du treffer noen med reflekslegger 
|
|
|
19/12/2012 23:15
|
perbl
More than words
|
More than words
Så når det ikke er gatelys, er det altså nødvendig å kjøre med lysstyrke dimensjonert for kullmørk og smal singletrack på stor og brei vei.
M4d sk1lls! Jeg har brukt 2,6K lumen på full blås langs stupmørke landeveier på racer og funnet det til å være en betryggende mengde lys. Denne tråden var meg bekjent om jobbsykling, og jeg antar de fleste derfor ligger litt under tempoet man gjerne gjør hvis en er ute og trener på raceren. Kjører man hardt kan jeg se det kan være nyttig, men til jobbsykling mener jeg det er ganske unødvendig å ha tusener på lumen for de aller fleste av oss. De aller fleste jeg møter med lyskastere befinner seg hvertfall steder der det er alt annet enn stupmørkt.
Per B.
|
|
|
|
|