Kult at tjukkassykler får fjæring og alurammer, men er noe av appellen med slike sykler selve low tech-enkelheten med stålramme, feite hjul og stiv gaffel?
Litt av greia for mange er nok at det er low tech. Foreløpig er jo utvalget i dempegafler veldig begrensa. Min erfaring så langt er at man klarer seg fint uten demping, også på barmark og stisykling men må jo innrømme at jeg gjerne hadde testa fatbike med dempegaffel også.
Sandman er jo en veldig flott sykkel, men jeg oppfatter den som litt "fatbike light", den har dekka men med litt smalere felger enn andre fatbikes (selv om det visstnok skal gå med 80mm brede felger også?). Tipper den har sin styrke på barmark men vil nok komme litt til kort på snø sammenligna med feks. Moonlander som garantert har vesentlig bedre flyt. Bare å gå fra 65mm felg og 3,8" dekk til 82mm felg og 4,5" dekk merker jeg vesentlig forskjell på flyt på mykt underlag.
Uansett er det moro at det blir litt forskjellige feithjulinger rundt omkring, ikke bare Pugsley på alle sammen. Et arrangement som trakk tjukkaser fra hele landet, en "fatcamp", litt lettversjon av utflukt hadde vært noe å tenke på.
Low tech er absolutt noe av cluet, og spesielt kjekt på vinteren.
Det er uten tvil en eksplosjon på gang. Når folk ser den helt sinnsyke fremkommeligheten på snø, sammen med overkommelig pris så vekkes interessen. Det vi like godt kan begynne å tenke på med en gang er hvordan begrense/eliminere konflikter med skiløpere. Hvis noen sliter med konflikt på sti med turgåere på sommeren, så er det som en hyggelig sammenkomst i syklubben iforhold til det vi kan oppleve når det kommer mye fatbikes ut i skauen på vinterstid. Langrennsløpere har ofte et ekstremt eierskap til den minste flekk med mer enn 2mm frossen H2O.
Jeg går selv vanligvis et sted mellom 2-6 timer på ski hver dag når det er skiføre, og irriterer meg selv grønn over folk som går på beina i skiløypene, så jeg ser poenget "deres". I forhold til gående i løypa er det nærmest ikke syklister der. Enda. En fatbike med 3-5psi setter nesten ikke spor, og har faktisk en utjevnende effekt på spor etter gående, men er bare å glemme å forklare langrennsløpere dette. Å prøve å holde seg vekk fra preparerte løyper (så lenge det ikke er steinhardt) blir viktig, men dette er ikke alltid like lett, da det kjøres opp spor på omtrent hver lille veistump. Har inntrykk av at Nordmarka har de i særklasse hissigste skiløperne, men dette vil fort endres andre steder også.
Er det ikke på tide å slutte å kalle skiløyper for skiløyper, og heller kalle det brøyta snøvei eller noe? Så har man iallefall argumentet som feller mange bilister i den krigen: "det er en grunn til at det heter bilvei" (noe det ikke gjør). Går gjerne på ski selv, men nå som sykler å fotfolk begynner å innta skogen selv på vinteren, er det på tide å få roet ned skifolkets egenutnevnte eierskap over utmark som går under allemannsretten.
Etterhvert vil folk begynne å forstå at marka er for alle, at det vil bli flere folk, og at alle har alt å tjene på enkle kjøreregler og normal høflighet.
e
*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***
Er det noen skiløyperegler som sier at det ikke er lov til å sykle på skiløypene? Hvis man ikke sykler oppi sporet, men midt i skøytefeltet så kan det da umulig være noe problem eller gjøre noen stor skade.
Denne tråden er forøvrig kjempegod reklame for fatbikes. Det er jo snø en god halvdel av året her i landet, og å kunne sykle i skogen hele året virker svært forlokkende. Problemet er vel bare å få kjøpt en fatbike først siden det ikke er så mange (eller noen) som selger dem her til lands enda.
Det vi like godt kan begynne å tenke på med en gang er hvordan begrense/eliminere konflikter med skiløpere. Hvis noen sliter med konflikt på sti med turgåere på sommeren, så er det som en hyggelig sammenkomst i syklubben iforhold til det vi kan oppleve når det kommer mye fatbikes ut i skauen på vinterstid. Langrennsløpere har ofte et ekstremt eierskap til den minste flekk med mer enn 2mm frossen H2O.
Jeg går selv vanligvis et sted mellom 2-6 timer på ski hver dag når det er skiføre, og irriterer meg selv grønn over folk som går på beina i skiløypene, så jeg ser poenget "deres". I forhold til gående i løypa er det nærmest ikke syklister der. Enda. En fatbike med 3-5psi setter nesten ikke spor, og har faktisk en utjevnende effekt på spor etter gående, men er bare å glemme å forklare langrennsløpere dette. Å prøve å holde seg vekk fra preparerte løyper (så lenge det ikke er steinhardt) blir viktig, men dette er ikke alltid like lett, da det kjøres opp spor på omtrent hver lille veistump. Har inntrykk av at Nordmarka har de i særklasse hissigste skiløperne, men dette vil fort endres andre steder også.
Det er bare å henge en sporsetter bak, så blir alle skiløpere glade Eventuelt kan man kle seg ut som snøscooter og skrive "rulle" på bakramma.
På mindre steder kan det kanskje være en ide å gå i dialog med lokale turforeninger og idrettslag og bli enige om noen konfliktdempende retningslinjer for bruk av skiløypene? Jeg er bortreist denne vinteren men til neste høst vurderer jeg å ta kontakt med Elverum og omegn turforening og invitere tildialog rundt en ny brukergruppe. Litt folkeopplysning, "go" for bruk under gitte forhold/forutsetninger fra de som kjører opp løypene, medlemskap i den lokale truforeningen/idrettslaget og fornuftig bruk av oss burde gjøre sitt til at konfliktene blir minimale. Vi vil ikke bli flere enn at vi stort sett vet om hverandre på mindre steder.
Spørsmålet blir kanskje hva man gjør dersom man ikke får den dialogen og de svarene man ønsker?
Jeg går selv vanligvis et sted mellom 2-6 timer på ski hver dag når det er skiføre, og irriterer meg selv grønn over folk som går på beina i skiløypene, så jeg ser poenget "deres". I forhold til gående i løypa er det nærmest ikke syklister der. Enda.
Det er nok dessverre også slik at det er den allmenne oppfatningen at skogen tilhører skiløperne om vinteren. Men det er ikke tvil om at det finnes folk som heller ønsker å gå, og folk som ønsker å sykle. Når skiforeningen har tilranet seg alle godbitene og andre brukergrupper vokser, samtidig som skiforeningen sannsynligvis kommer til å sette seg på bakbeina når det gjelder å gjøre nye fordelinger, så blir konflikter sannsynligvis uungåelig. Selv om regelen, det er lettere å få tilgivelse enn tilatelse gjelder, så vil jeg oppfordre om å holde seg mest mulig unna konflikter (noe jeg har oppfordret til siden tidenes morgen). Det er kanskje bedre at disse traskerne går i bresjen her.
Det er gode grunner til å sykle på vinteren. En grunn er jo at man ønsker å sykle i seg selv, og man rett og slett ikke ønsker å gå på ski. En annen er at man slipper dette med smøring (joda, man må smøre kjede og kabler, men det blir lite i forhold). Fatbike er sinnsykt moro, men jeg ser ikke at det er vår grunn til å overbevise noen om det, men heller si at det faktisk er en voksende gruppe, med en helt annen interesse, som også ønsker å benytte seg av allemannsretten.
Every man is guilty of all the good he did not do.
Allemannsretten kan man alltid påberope seg, men det er nå engang både lettere og morsommere og sykle på litt fastere underlag enn 75 cm med uprepparert snø (selv med Moonlander..). Det snør ikke skispor så det kan kanskje være en tanke å holde seg inne med de som lager skispor av snøen?
Allemannsretten kan man alltid påberope seg, men det er nå engang både lettere og morsommere og sykle på litt fastere underlag enn 75 cm med uprepparert snø (selv med Moonlander..). Det snør ikke skispor så det kan kanskje være en tanke å holde seg inne med de som lager skispor av snøen?
Eller noen som har lov til å kjøre snøscooter i marka! Tenkt så mange fete fatbike-bobbaner denne personen kunne laget til oss!!
Jeg har som sagt ingen lyst til å ha noen konflikt med skiforeningen. Poenget mitt er bare at hvis de forholder seg arrogante til nye brukergrupper, så vil det etterhvert bli unngåelig.
Det er forsåvidt en interessant problemstilling du setter frem. Altså, hva skal til før man kan sykle fritt med en fatbike. Min erfaring er at det skal ganske lite til. Litt herjing og styring i lia så har man gjort det en gang for alle, inntil neste snøfall. Det er forøvrig ikke alle snøfall som klarer å hindre en fatbike. Dessuten er en variasjon i temperatur til stor hjelp (bikker over og under frysepunktet). Det er en veistump (som er ganske lang) og blindvei, jeg "kjørte opp" hver vinter de første årene (og som verken ble måkt eller brukt til skiløyper). Det ble en utfordring i seg selv, og man fikk en god følelse med hvilke kjøreregler som man hadde å gjøre med.
Eller noen som har lov til å kjøre snøscooter i marka! Tenkt så mange fete fatbike-bobbaner denne personen kunne laget til oss!!
Hvis det etterhvert blir mange av oss burde det jo gå an å få oppkjørte løyper for oss også. Og vi trenger ikke autobahn i skogen, det holder med et smalt spor - vi er ikke så kravstore
Fikk syklet til jobb idag, delvis ihvertfall. Parkerer ca 10 min sykkeltur fra arbeidsplassen, bonus er en liten sykkeltur på Ladestien samt at jeg sparer minst 10 min bilkø hjemover.
Ord som monstertruck, boing boing, flyyyt og barnslig sykkelglede ligger nær å bruke nå. For mørkt til å ta gode bilder. Det blir nok å ta en liten omvei og ekstratur på Ladestien på vei hjem også, kanskje de ti minuttene spart på bilkø går med der men det er jo bare av det gode.
Fikk syklet til jobb idag, delvis ihvertfall. Parkerer ca 10 min sykkeltur fra arbeidsplassen, bonus er en liten sykkeltur på Ladestien samt at jeg sparer minst 10 min bilkø hjemover.
Damn. Står den nede i bua? Må kanskje ta meg en tur ned å beundre dyret
Har ikke tenkt over tyngden i det hele tatt. Og jeg vil mene jeg er nøytral til det med vekt, så alt i alt godt nytt det.
Førsteinntrykket av utvekslingen gir meg indikasjoner på litt mer variasjon enn 1x10 og 1x9 (som jeg er mest vant til de siste årene). Fantastisk stille!! Trinnløst er litt sånn uvant og sært i 10 meter, så er det bare morro. Flere må prøve dette sier jeg. Pr nå har jeg 42-28 i utveksling, 0g navgiret går fra 0.5 til 1.8 ca i forhold til dette. Ikke langt unna en 29er med 32-11/36 vil jeg tippe. Hjemme har jeg en RIP stisykkel med 30 foran og 11/36 bak.
Har ikke tenkt over tyngden i det hele tatt. Og jeg vil mene jeg er nøytral til det med vekt, så alt i alt godt nytt det.
Førsteinntrykket av utvekslingen gir meg indikasjoner på litt mer variasjon enn 1x10 og 1x9 (som jeg er mest vant til de siste årene). Fantastisk stille!! Trinnløst er litt sånn uvant og sært i 10 meter, så er det bare morro. Flere må prøve dette sier jeg. Pr nå har jeg 42-28 i utveksling, 0g navgiret går fra 0.5 til 1.8 ca i forhold til dette. Ikke langt unna en 29er med 32-11/36 vil jeg tippe. Hjemme har jeg en RIP stisykkel med 30 foran og 11/36 bak.
Flott, årets stiligste fatbikeimport.... selv om befe sin sykkel var fin den og.
Du er i det heletatt veldig fornøyd altså?
Ja, de Sandmansyklene er fine. Rart ikke det er dukket opp flere slike her hjemme.
Første ordentlige snøtur idag etter jobb, Ladestien i Trondheim er ikke den store tekniske utfordringen men med nysnø og sivile klær (dongeri og vanlige sko) ble det en debut i god og avslappet low-tech stil. Fantastisk kjørefølelse på disse syklene, de har et moment fremover som er ulikt alt annet jeg har prøvd. Og grepet med Nate dekk foran og bak er urimelig godt.
Nevnte jeg at den er stille. Helt stille. Ikke en lyd gitt.
Bjørn
Redigert av BjornS; 20/12/201220:08. Rediger grunn: Bilder må til