Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 15 av 22 1 2 13 14 15 16 17 21 22

Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen

Re: Ventilhetter med LED :) [Re: JayTe] #1535651 19/12/2012 12:17
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: JayTe
Sitat: Kjartandaddy
Litt OT: Vil det etterhvert også bli påbudt med kjørelys på sykler?

Jepp, og det vil etterhvert også komme Eu-kontroll på sykkel, med strenge avgass-krav!

Å, faen!

Re: Ventilhetter med LED :) [Re: baronKanon] #1535654 19/12/2012 12:21
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg har lest oppsummeringen til betongape. Hvorfor bruker dere egentlig MS-lyktene? Er det får å se eller for å bli sett? Hvis svaret er å bli sett, hva faen tror dere om persepsjonen til deres omgivelser? I MC-miljøet er det konsensus om at det er lurt med fjernlys når det er mye og skarpt lys ute (les solskinn). Men ingen ville funnet på å kjøre rundt i mørket med tett trafikk og fjernlyset på. Mest av frykt for å bli stemplet som idiot sannsynligvis.
Hvorfor sykler dere ikke med MS-lyktene på fullt i skarpt dagslys. Da kunne det hatt noe for seg.

Re: Ventilhetter med LED :) [Re: Tange] #1535660 19/12/2012 12:27
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Tange

Typisk vinkel på 'billige' magshine og DX-lykter (som jeg trur er vanligst enn så lenge) er vel hakke over 20 grader, mer mot 30-40 grader. Tatt i betraktning at de nok heller ikke klarer 1000 lumen blir regnestykke muligens litt annerledes.
Arealet blir da fire ganger så stort og vips så er lysstyrken godt under 6,5 lux.

Som nevnt over så må man vurdere distribusjonen av lyset ikke bare den totale spredningen. Dernest må man vurdere hvor man ønsker å plassere den mest intense delen av lyset.

Basert på denne: http://www.torchythebatteryboy.com/p/bike-light-database.html
later det til at noen av MS lyktene har veldig mye av intensiteten konsentrert i sin hotspot. Denne siden måler senter i en MJ808 til 50% mer intens enn en betty 12.

Merk: jeg ville ikke tatt absoluttallene for god fisk på den siden, til det er tallene litt vel uklare, men relative vurderinger burde fortsatt være gyldige.

Re: Ventilhetter med LED :) [Re: ulveroar] #1535661 19/12/2012 12:28
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: ulveroar
Uten å gå inn i hvor godt de retoriske ferdighetene er distribuerte i denne tråden, slår det meg at i både humørløshet og utholdenhet er debattantene på aller aller høyeste nivå, eller så godter de ulike sidene seg intenst i skjul over mye de klarer å trekke motparten. Håper det

Pss... hørt sånt a gitt :-)

Re: Ventilhetter med LED :) [Re: JayTe] #1535666 19/12/2012 12:37
anderfo Online
Besatt
Besatt

Jepp, og det vil etterhvert også komme Eu-kontroll på sykkel, med strenge avgass-krav!

Gruer meg mest til å høre hvordan de skal måle avgassene.

Re: Ventilhetter med LED :) [Re: ulveroar] #1535669 19/12/2012 12:46
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Sitat: ulveroar
...eller så godter de ulike sidene seg intenst i skjul over mye de klarer å trekke motparten.

Fin definisjon på troll.

Re: Ventilhetter med LED :) [Re: GeirK] #1535673 19/12/2012 12:56
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: GeirK
I går hadde jeg en opplevelse som illustrerer mitt ankepunkt mot sterke lykter.

[...]

Først i det jeg er nær ved å passere fotgjengeren, får jeg bekreftet at det er den han er, men ser i tillegg at han har en hund i bånd! Heldigvis går hunden tett inntil eieren, men jeg føler et veldig ubehag over at det var en viktig brikke til som jeg overså.

[...]

Har Z30, Lurifax eller andre noen saklige kommentarer til dette scenariet?

Når man går flere fotgjengere ved siden av hverandre, så må man alltid sørge for at den som er best opplyst går ytterst. Du ville fått problem på en mørk vei også, hvis hundeeieren bare hadde brukt refleks, og hunden ikke hadde hatt noenting.

Re: Ventilhetter med LED :) [Re: trondmm] #1535679 19/12/2012 13:02
alltid_motvind Offline
Entusiast
Entusiast
Er nok derfor kloke hundeeiere har refleks på bikkja si.

Bedre med tøff sykkel enn syk tøffel!
Re: Ventilhetter med LED :) [Re: trondmm] #1535684 19/12/2012 13:14
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: trondmm
I går hadde jeg en opplevelse som illustrerer mitt ankepunkt mot sterke lykter.

[...]

Først i det jeg er nær ved å passere fotgjengeren, får jeg bekreftet at det er den han er, men ser i tillegg at han har en hund i bånd! Heldigvis går hunden tett inntil eieren, men jeg føler et veldig ubehag over at det var en viktig brikke til som jeg overså.

[...]

Har Z30, Lurifax eller andre noen saklige kommentarer til dette scenariet?

Når man går flere fotgjengere ved siden av hverandre, så må man alltid sørge for at den som er best opplyst går ytterst. Du ville fått problem på en mørk vei også, hvis hundeeieren bare hadde brukt refleks, og hunden ikke hadde hatt noenting.

Også tar vi med denne, likefullt så er det jeg som er usaklig og ikke holder meg til tema eller noe som helst.

Nå tar du på deg offerollen igjen - men denne gangen helt unødvendig siden jeg har samme oppfattelse som sjåfør og syklist som du har. Jeg tror dagen og livet generelt blir mye bedre for deg om du slutter å sutre om ting som kunne ha vært tilfelle før du har sjekket.

Til tross for de motstridende meningene dine her, om man kan være såpass ydmyk at man kan tolke dine meninger. Så mener du fortsatt at andre sånn ca ikke ser skogen for alle trærne.

Og til slutt - for å bruke din egen metode. Nevn ETT sted hvor jeg har diskutert tre stk MS lykter!

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: BetongApe] #1535690 19/12/2012 13:32
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: BetongApe
Dette er forsåvidt den situasjonen jeg er mest opptatt av, og som jeg tror var utgangspunktet for diskusjonen:

Jeg tar sjansen på å anta at syklisten er i bevegelse, slik at situasjonen var slik noen sekunder tidligere:

Da vil begge fotgjengerne kaste skygger og skape lett synlige "forstyrrelser" i lysfeltet. Noe som bør være lett å oppdage for både bilist og syklist.

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: trondmm] #1535693 19/12/2012 13:36
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Det var slikt jeg oppfattet situasjonen og tolket det som deg. Rik av erfaring holdt jeg munn og hentet popcornet i steden. Dumt å ødelegge en god tråd.

devilsmile

Re: Ventilhetter med LED :) [Re: GeirK] #1535694 19/12/2012 13:37
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Som en liten øvelse for å hjelpe deg på rett vei, kan du forsøke å finne en av disse påstandene om at Magishine lager ulykker.

Mulig jeg misforstod tegningen, men jeg trodde dette skulle forestille en ulykke

Jeg trodde også poenget med tegningen var å illustrere hva som kunne skje hvis man syklet med kraftig magicshine lykt når det kom syklister i motgående retning.

Siden dette tydeligvis ikke er tilfelle: Hva er det tegningen egentlig viser?

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: GeirK] #1535697 19/12/2012 13:48
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Sitat: sverreb
Gravde opp noen krav for nærlys på bil (Vi burde vel helst sammenligne med disse for noe som ligner en juridisk referanse på hva som er akseptabel lysbruk når man møter andre)

Maks 6.5 lux på 10 m ser ut til å være et gjengs krav for lys over horisonten for nærlys i europa.

(1 lux = 1 lumen/kvadratmeter) 6.5 lux er ca som lyset fra et stearinlys på en halv meters avstand.

Så får man spørre seg selv om man synes dette er bare teit eller om det kanskje kan være en grei referanse for oss andre også.

Etter hva jeg forstår, er arealet av fronten til en kulekjegle med vinkel D, ved avstand S, 2*PI*S^2(1-cos(D/2))

Det vil si at ved avstand 10m og 20 grader spredning, distribueres lyset over et areal på 9,54m2.

Da vil en rundtstrålende lykt på 1000lumens gi en lysstyrke på 10,5lux - dvs mer enn hva som er tillatt for nærlys.

For meg ser det ut til at du har regnet feil med en faktor 10. Dessverre i sykkellyktas "disfavør": 1000 lumen/9,5 m2 = 105 lux.

Jeg fortsetter å sykle som før, jeg. Med halv guffe på lykta og hovedloben pekende mot bakken 4-5 meter framover.

Re: Ventilhetter med LED :) [Re: HM1100] #1535705 19/12/2012 13:59
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: HM1100
Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg har lest oppsummeringen til betongape. Hvorfor bruker dere egentlig MS-lyktene? Er det får å se eller for å bli sett?

Begge deler, men hovedsaklig for å se. Spesielt fotgjengere og hunder som ikke bruker refleks

Hvorfor sykler dere ikke med MS-lyktene på fullt i skarpt dagslys. Da kunne det hatt noe for seg.

I skarpt dagslys er en blinkende MS-lykt helt suveren. Du synes på lang avstand, og blinkeeffekten er MYE bedre enn å bare ha lyset på full guffe.

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: P_Dalen] #1535706 19/12/2012 14:03
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: P_Dalen

For meg ser det ut til at du har regnet feil med en faktor 10. Dessverre i sykkellyktas "disfavør": 1000 lumen/9,5 m2 = 105 lux.

Jeg fortsetter å sykle som før, jeg. Med halv guffe på lykta og hovedloben pekende mot bakken 4-5 meter framover.

Se der ja. En 1000 lumens lykt gir 16 ganger så kraftig lys som er tillatt fra et nærlys - med de unøyaktigheter Sverre har påpekt.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Ventilhetter med LED :) [Re: progres] #1535707 19/12/2012 14:04
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: progres
MEN : den sterkeste lykta jeg kjenner til er sola, og den kan kan jeg se direkte på uten at syn / sidesyn / visuell situasjonsbedømning rundt meg tapes av den grunn. Ubehagelig - ja , "utslått" - nei.

Det samsvarer ikke med min erfaring. Når jeg kjører bil og jeg får en lav kveldssol midt i fleisen, så mister jeg veldig mye av oversikten av det som skjer rundt bilen. "Utslått" blir jeg nok ikke, men hvis jeg ikke skygger for sola, så er jeg i praksis blind.

Re: Ventilhetter med LED :) [Re: trondmm] #1535714 19/12/2012 14:20
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg trodde også poenget med tegningen var å illustrere hva som kunne skje hvis man syklet med kraftig magicshine lykt når det kom syklister i motgående retning.

Siden dette tydeligvis ikke er tilfelle: Hva er det tegningen egentlig viser?

Den viste et tenkt tilfelle. Det å påstå at sannsynligheten for noe er til stede er ikke det samme som å påstå at det skjer.

- Robert Green Ingersoll
Re: Ventilhetter med LED :) [Re: trondmm] #1535719 19/12/2012 14:36
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg har lest oppsummeringen til betongape. Hvorfor bruker dere egentlig MS-lyktene? Er det får å se eller for å bli sett?

Begge deler, men hovedsaklig for å se. Spesielt fotgjengere og hunder som ikke bruker refleks

Neste spørsmål er da hvordan den brukes:

1. Rett frem, da ser du bra, men andre kan tenkes å klage over lyset

2. Vinklet nedover, da får du lys som fra grøftelys. Masse nær deg, lite lengre frem.

3. Dimmet (potensiellt også vendt ned) da blir det ganske åpenbart mindre lys til å se med.

Derav mitt forslag i mitt første innlegg da diskusjonen virkelig tok av (på side 5) om å bruke lykt med cutoff. Den sender mest lys mot horisonten, men nesten ingenting over slik at man får jevnt belyst vei foran seg. Tilsvarende en lykt vendt rett frem, men uten potensialet for blending (Bakketopper og fartsdumper o.l. unntatt, akkurat som med bilers nærlys)

Jeg mener jeg ser vesentlig bedre med en slik lampe på 200 lm enn når jeg brukte 700 lm ay-up (ganske tilsvarende til MS i mønster og intensitet)

I skarpt dagslys er en blinkende MS-lykt helt suveren. Du synes på lang avstand, og blinkeeffekten er MYE bedre enn å bare ha lyset på full guffe.

Det tror jeg på. Jeg har bestillt opp en 500 lm baklys nettopp for dagslysbruk. (Nei, ikke til bruk om natten)

Redigert av sverreb; 19/12/2012 14:38.
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: GeirK] #1535724 19/12/2012 14:42
T
torgriaa Offline
Entusiast
Entusiast
T

Se der ja. En 1000 lumens lykt gir 16 ganger så kraftig lys som er tillatt fra et nærlys - med de unøyaktigheter Sverre har påpekt.

Om man kikker her: lovdata så ser man at nærlys ikke får lyse sterkere enn 0,7lux i ethvert punkt over 1,10m på 25m avstand. Dvs. at intensiteten til nærlyset som man får i øynene fra en møtende bil skal være under 0,7lux på 25m avstand.

Hvis man tar utgangspunkt i verdien for mj-808 i denne testen: test så ser man at mj-808 har en intensitet i ytre del av lyskjeglen (som er 85 grader) på 217lux på 1m avstand. Hvis man bruker at intensiteten er omvendt proporsjonal med aralet lyset treffer (dvs A1/A25=Lux25/Lux1 der 1 er ved 1m og 25 ved 25m) så får man at intensiteten på 25m avstand er 7,95lux. Altså ca. 11 ganger mer enn det som er tillatt for nærlys til bil. (Arealet av lyskjeglen er 2,65m^2 på 1m og 72,3m^2 på 25m). Lysstyrken i sentrum av kjeglen på 25m er hele 372lux.

Total lysstyrke fra en bil med ekstra fjernlys får ikke overstige 480 lux, men jeg har ikke funnet info om hvor langt fra bilen det skal måles.

Gjorde en liten forenkling på utregning av arealet. Tar forbehold om regnefeil, målefeil osv...

Redigert av torgriaa; 19/12/2012 15:08.
Re: Ventilhetter med LED :) [Re: Lurifax] #1535726 19/12/2012 14:45
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Lurifax

Til tross for de motstridende meningene dine her

Du er nødt til å lære deg å skille mellom meninger og fakta. Det er et faktum at jeg møtte en hundelufter med en så sterk hodelykt at jeg så bort fra ham. Det er også et faktum at jeg aldri har blitt blendet av en syklist med MagShine som har blendet meg.

Dette er to koekisterende fakta og ikke to motstridende meninger.

Sitat: Lurifax

Og til slutt - for å bruke din egen metode. Nevn ETT sted hvor jeg har diskutert tre stk MS lykter!

Meg bekjent har du ikke det, så jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal få til det uten å lyve.

- Robert Green Ingersoll
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: GeirK] #1535727 19/12/2012 14:51
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T

Man bør nok også ta høyde for at Magicshine nok har et litt omtrentlig forhold til lumens, og at lyktene ikke nødvendigvis faktisk har den oppgitte lysstyrken. Jeg tror heller ikke man skal stole for mye på oppgitt spredningsvinkel. Du bruker 20° i din utregning, mens testen på torchythebatterybox har målt 85°. De måler også vesentlig lavere lux 15cm fra sentrum av lyskjeglen, enn midt i, på en meters avstand.

Hvis vi ser for oss at en 1000 lumens lykt faktisk bare gir 700 lumen, og at spredningsvinkelen er 85 grader i stedet for 20, så er vi nede i 4,25 lux på ti meters avstand.

I praksis tror jeg noen må ta seg en tur ut til et mørkt sted med et ti meters målebånd, en magicshine lykt og en lysmåler for å si noe sikkert om hvor mye lys du faktisk får fra en MS lykt.

Redigert av trondmm; 19/12/2012 14:53.
Re: Ventilhetter med LED :) [Re: sverreb] #1535730 19/12/2012 14:58
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Typisk vinkel på 'billige' magshine og DX-lykter (som jeg trur er vanligst enn så lenge) er vel hakke over 20 grader, mer mot 30-40 grader. Tatt i betraktning at de nok heller ikke klarer 1000 lumen blir regnestykke muligens litt annerledes.
Arealet blir da fire ganger så stort og vips så er lysstyrken godt under 6,5 lux.

Som nevnt over så må man vurdere distribusjonen av lyset ikke bare den totale spredningen. Dernest må man vurdere hvor man ønsker å plassere den mest intense delen av lyset.

Jeg nevnte det vel selv.....

Quote:
Nå er spredningen nok ikke helt lik over hele arealet,

Men dette betyr igjen (mye) lavere lysstyrke i den ytterste delen av arealet; typisk der hvor andre trafikkanter befinner seg når de begynner å nærme seg "6,5 lux-området", nemlig ut på siden.
Og ikke glem at lysstyrken avtar kvadratisk med distansen D. På 20 meter er lysstyrken i hotspot-land bare en fjerde del av den på 10 meter.

Quote:
Basert på denne: http://www.torchythebatteryboy.com/p/bike-light-database.html
later det til at noen av MS lyktene har veldig mye av intensiteten konsentrert i sin hotspot. Denne siden måler senter i en MJ808 til 50% mer intens enn en betty 12.

Merk: jeg ville ikke tatt absoluttallene for god fisk på den siden, til det er tallene litt vel uklare, men relative vurderinger burde fortsatt være gyldige.

Min egen erfaring (subjektivt) tilsier at et lys med et tydelig hotspot-området funker bra ute på bygda.

Ser at jeg slurvet med å sjekke tallene ellers i Geir sin fremgangsmåte.

Re: Ventilhetter med LED :) [Re: Tange] #1535733 19/12/2012 15:17
sverreb Offline
Besatt
Besatt

Men dette betyr igjen (mye) lavere lysstyrke i den ytterste delen av arealet; typisk der hvor andre trafikkanter befinner seg når de begynner å nærme seg "6,5 lux-området", nemlig ut på siden.
Og ikke glem at lysstyrken avtar kvadratisk med distansen D. På 20 meter er lysstyrken i hotspot-land bare en fjerde del av den på 10 meter.

Husk nå på at tallene 6.5 lux og 10 m er hentet fra en lovtekst, ikke fra en bok om synsfysiologi. Man bør vel legge til grunn at disse betraktningene er bakt inn i forutsetningene for lovteksten da det ikke arter seg anneledes for biler. Deres lys avtar også med avstand og skinner sterkest i midten.

Re: Ventilhetter med LED :) [Re: trondmm] #1535734 19/12/2012 15:20
sverreb Offline
Besatt
Besatt

Hvis vi ser for oss at en 1000 lumens lykt faktisk bare gir 700 lumen, og at spredningsvinkelen er 85 grader i stedet for 20, så er vi nede i 4,25 lux på ti meters avstand.

Enig i grunnberegningen, men den forteller deg gjennomsnittlig lysstyrke, ikke maks som loven viser til.

Hvis vi legger den norske teksten* til grunn

Quote:

Lykter som er plassert slik på bilen at deres øverste kant ligger mer enn 120 cm over vegbanen (jf. nr. 2.3 siste ledd), må være innstilt slik at belysningen 25 m foran lyktene er mindre enn 0,7 lux i ethvert punkt som ligger 110 cm eller mer over vegbanen.

På 25m og 700 lm over 85 grader får jeg 0.64 lux i snitt. da skal det ikke rare sentervektingen i lysstrålen til for å komme over.

Når det er sagt så om disse tallene er representative så virker en enslig MS lykt som noe som ligger ganske nær i tråd med reglene for nærlys så lenge den er vippet noe ned. (Hvor mye avhengier av lysdistribusjonen).

Jeg vil imidlertid holde fast på at jeg mener min sikkerhet er bedre ivaretatt om jeg ikke strekker disse grensene og gjør det enkelt for andre å se på meg fremfor å måtte se mot grøfta.

*) Ingenting av dette gjelder strengt juridisk sykkel. Eneste grunnen til å ta det med er for å vurdere om man følger lovens intensjon. Derfor synes jeg heller ikke det er veldig interessant å flisespikke teksten i seg selv.

Redigert av sverreb; 19/12/2012 15:32.
Re: Ventilhetter med LED :) [Re: JayTe] #1535741 19/12/2012 15:42
tmork Offline
Lilloman
Lilloman

Det blir et problem hvis en har spist mye kål..

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: torgriaa] #1535742 19/12/2012 15:43
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: torgriaa
Om man kikker her: lovdata så ser man at nærlys ikke får lyse sterkere enn 0,7lux i ethvert punkt over 1,10m på 25m avstand. Dvs. at intensiteten til nærlyset som man får i øynene fra en møtende bil skal være under 0,7lux på 25m avstand.

Da har du nok blingsa litt.

punkt 2.3 sier:
Quote:
Lyktene skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 50 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten skal være mindre enn 120 cm. Målene skal tas når bilen er ubelastet.

og punkt 2.6 sier:
Quote:
Lykter som er plassert slik på bilen at deres øverste kant ligger mer enn 120 cm over vegbanen (jf. nr. 2.3 siste ledd), må være innstilt slik at belysningen 25 m foran lyktene er mindre enn 0,7 lux i ethvert punkt som ligger 110 cm eller mer over vegbanen.

Med andre ord er det ekstralykter som ikke er normalt nærlys som har denne begrensningen.

Jeg finner ingenting som sier noe eksplisitt om vanlige nærlys sin lysstyrke. Om fjernlys står det:

Quote:
Den samlede lysstyrke for fjernlyslykter som kan lyse samtidig må være mindre enn 225.000 candela (tilsvarende 360 lux i en avstand av 25 m fra lykten).

og

Quote:
Krav til lysstyrke: Den største lysstyrken for samtlige lykter for fjernlys som kan lyse samtidig (tillatt med vendebryter), må ikke overstige 480 lux.

Om man har lyst til å sammenligne seg med motorsykler/mopeder, så er det dette som gjelder:

Quote:
Lyset fra lykten skal i ethvert punkt som ligger innenfor det området hvor lyset er synlig, ha en styrke som er mindre enn 60 candela.

Rett fremover skal lysstyrken fra lykten være 4 candela eller mer, og 2 candela eller mer for moped.
Utover mot ytterbegrensningene av det området som lyset skal være synlig innenfor, kan lysstyrken gradvis avta til 0,05 candela.

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: trondmm] #1535749 19/12/2012 15:59
T
torgriaa Offline
Entusiast
Entusiast
T
Takk for korrigering ICON_SMILE Jeg blingset skikkelig ja, kravet for nærlys som er montert høyt er naturlig nok strengere enn for normalt monterte nærlys. Da er egentlig ikke utregningen min særlig interessant lenger.

Men at styrken i senter av lysstrålen til mj-808 er i samme område som maks tillatt for fjernlys på bil uten ekstralys sier i hvert fall at lysstyrken i sentrum på mj-808 er kraftig.

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: trondmm] #1535755 19/12/2012 16:05
sverreb Offline
Besatt
Besatt

Om man har lyst til å sammenligne seg med motorsykler/mopeder, så er det dette som gjelder:

Quote:
Lyset fra lykten skal i ethvert punkt som ligger innenfor det området hvor lyset er synlig, ha en styrke som er mindre enn 60 candela.

Rett fremover skal lysstyrken fra lykten være 4 candela eller mer, og 2 candela eller mer for moped.
Utover mot ytterbegrensningene av det området som lyset skal være synlig innenfor, kan lysstyrken gradvis avta til 0,05 candela.

Dette er etter det jeg kan se mye strengere. lux og candela er likt på 1m*. Sikker på at det ikke er snakk om parkeringslys?
Jeg får 420 candela i snitt på MS lykten med 85 grader og 700 lm.

Candela er uavhengig av avstand siden den måler flux pr. vinkel (1 candela = lumen/steradian), ikke pr. areal (1 lux = 1 lumen/m^2), 1 steradian gir et areal på den utskjærte flaten av en sfære på 1 m radius=1m^2.

Redigert av sverreb; 19/12/2012 16:14.
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: sverreb] #1535767 19/12/2012 16:45
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Dette er etter det jeg kan se mye strengere. lux og candela er likt på 1m*.

Godt mulig. Jeg merker jeg blir litt svimmel av all enhetsblandingingen

Sikker på at det ikke er snakk om parkeringslys?

Jeg er ikke sikker på noenting ICON_SMILE

Men, jo, nærmere lesing avslører at du har helt rett. Dette var punkt 5.2 fra paragraf §28-9. Punkt 5 sier "To- og trehjuls motorvogn [...] kan ha en eller to lykter foran som gir hvitt parkeringslys", så da handler vel alle underpunkter til 5 om hvordan dette parkeringslyset skal være.

Dessuten gjelder ikke paragraf 28-9 for kjøretøy som omfattes av §28-2, og dette er "Alle kjøretøy som definert i artikkel 1 i direktiv 92/61/EØF, fra 9. november 2003 erstattet av direktiv 2002/24/EF, som senest endret ved direktiv 2003/77/EF. ". Regner med at dette vil være alle motorsykler solgt etter en viss dato eller noe sånt.

§28-2 sier i hovedsak at alle lykter skal tilfredsstille kravene fra Direktiv 97/24/EF kapittel 2. Mao. er det der vi må lete for å finne kravene til motorsykkel- og mopedlys.

Jeg får 420 candela i snitt på MS lykten med 85 grader og 700 lm.

Candela er uavhengig av avstand siden den måler flux pr. vinkel (1 candela = lumen/steradian), ikke pr. areal (1 lux = 1 lumen/m^2), 1 steradian gir et areal på den utskjærte flaten av en sfære på 1 m radius=1m^2.

Jeg stoler på deg. Her er jeg i hvert fall helt blank ICON_SMILE

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: trondmm] #1535779 19/12/2012 17:15
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
OK, sjekket opp EU-direktivet. For motorsykler skal man bruke følgende figur for å måle lysstyrke på 25 meters avstand (alle mål i mm)

Lysstyrken skal være:

• Alle punkt på og over linjen h-h: <= 0,7 lux
  • Alle punkt på linjen 50L - 50R (unntatt punktet 50V): >= 1,5 lux
  • Punktet 50V: >= 3,0 lux
  • Alle punkt på linjen 25L - 25R: >= 3,0 lux
  • Alle punkt innenfor zone IV: >= 1,5 lux

Her er det sikkert mye jeg ikke har fått med meg. Det er et stort dokument, så hvis noen andre har lyst til å grave seg ned i materien, er det bare å sette igang ICON_SMILE

Side 15 av 22 1 2 13 14 15 16 17 21 22

Moderator  support