Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen
|
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen
[Re: Dan]
19/12/2012 09:28
|
alltid_motvind
Entusiast
|
Entusiast
Har selv hatt gufne opplevelser tilsvarende GeirKs. Bevis det! Dette blir bare useriøs synsing! Kanskje jeg bare har drømt det? 
Bedre med tøff sykkel enn syk tøffel!
|
|
|
Re: Ventilhetter med LED :)
[Re: GeirK]
19/12/2012 09:32
|
progres
Besatt
|
Besatt
Er det noe feil på sidesynet da ?
|
|
|
[Re: progres]
19/12/2012 09:38
|
GeirK
More than words
|
More than words
Er det noe feil på sidesynet da ? Selv om jeg nærmer meg 46 og kjenner at jeg trenger mer lys enn før, så opplever jeg ingen problemer med sidesynet. I dette tilfellet var lyset så sterkt at det opptok hele bevisstheten rundt det som befant seg i det området av synsfeltet. Jeg er sikker på at du hadde opplevd situasjonen identisk hadde du vært i mitt sted.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
19/12/2012 09:43
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg er sikker på at du hadde opplevd situasjonen identisk hadde du vært i mitt sted. Bevis det! Dette blir bare useriøs synsing!
|
|
|
19/12/2012 09:47
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Ja, men det er altså ikke de samme kravene til sykkellykter som til billykter.
Korrekt - du bryter ikke loven ved å gjøre det, men det er i allefall grunn til å spørre seg selv om det kan ha negativ innflytelse på trafikksikkerheten totalt sett. Det jo ikke gitt at mangel på regulering av lys på sykkel betyr at noen har vurdert om det skal settes begrensinger og konkludert at sykkelys kan være så sterke de bare vil uten at det får noen konsekvenser. Nei, det er jo nokså klart at reglene stammer fra glødelampenes tid, hvor det ikke fantes noen grunn til å sette begrensninger i sykkellyktenes styrke. Det er godt mulig man burde ha samme makskrav til sykkellykter som billykter. Men på grunn av syklisters tendens til å "forsvinne" i trafikkbildet, er det heller ikke urimelig å anta at den totale trafikksikkerheten vil økes ved å tillate syklister å stikke seg litt fram. Og hvis regnestykket stemmer, er det bare snakk om å stikke seg litt fram.
|
|
|
[Re: Dan]
19/12/2012 09:49
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg er sikker på at du hadde opplevd situasjonen identisk hadde du vært i mitt sted. Bevis det! Dette blir bare useriøs synsing! Hvordan skal jeg bevise at jeg er sikker, tro?!
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: P_Dalen]
19/12/2012 09:59
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ja, men det er altså ikke de samme kravene til sykkellykter som til billykter.
Korrekt - du bryter ikke loven ved å gjøre det, men det er i allefall grunn til å spørre seg selv om det kan ha negativ innflytelse på trafikksikkerheten totalt sett. Det jo ikke gitt at mangel på regulering av lys på sykkel betyr at noen har vurdert om det skal settes begrensinger og konkludert at sykkelys kan være så sterke de bare vil uten at det får noen konsekvenser. Nei, det er jo nokså klart at reglene stammer fra glødelampenes tid, hvor det ikke fantes noen grunn til å sette begrensninger i sykkellyktenes styrke. Det er godt mulig man burde ha samme makskrav til sykkellykter som billykter. Men på grunn av syklisters tendens til å "forsvinne" i trafikkbildet, er det heller ikke urimelig å anta at den totale trafikksikkerheten vil økes ved å tillate syklister å stikke seg litt fram. Og hvis regnestykket stemmer, er det bare snakk om å stikke seg litt fram. Det kan godt stemme. Tre MagShine hvorav en på hodet faller dog utenfor hva jeg vil karakterisere som "litt".
|
|
|
19/12/2012 10:02
|
progres
Besatt
|
Besatt
det kan tenkes, men dette henger likevel ikke helt på greip. Saken er at et skarpt motlys, som det hevdes, opplagt kan oppleves som ubehagelig, f.eks en MS rettet mot øynene mine på 5m 's hold, eller langlysene fra en bil på nær avstand el tilsvarende. MEN : den sterkeste lykta jeg kjenner til er sola, og den kan kan jeg se direkte på uten at syn / sidesyn / visuell situasjonsbedømning rundt meg tapes av den grunn. Ubehagelig - ja , "utslått" - nei. Riktig nok er MS-lyktene lyssterke, men det er enda et stykke igjen til de utkonkurrerer sola! Selv har jeg plenty med lys (nedblendet) på sykkelen, og setter pris på alle som bruker lys på sykkelen , sterkt eller svakt, når jeg møter dem som sjåfør. La nå folk bruke disse lyktene uten å få kjeft. Det er tross alt mye mye bedre enn ingen lykt
|
|
|
[Re: baronKanon]
19/12/2012 10:06
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Solen er vel ikke så skarp når det er mørkt ute?
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
19/12/2012 10:08
|
Dan
More than words
|
More than words
MEN : den sterkeste lykta jeg kjenner til er sola, og den kan kan jeg se direkte på uten at syn / sidesyn / visuell situasjonsbedømning rundt meg tapes av den grunn. Ubehagelig - ja , "utslått" - nei. Ser du den kometen som er på vei mot oss rett ved siden av solen? Nei, tenkte vel det. Så da tror du den 22. desember blir en helt vanlig dag?  La nå folk bruke disse lyktene uten å få kjeft. Det er tross alt mye mye bedre enn ingen lykt Jeg bruker en slik lykt og jeg gjør det på en måte som ikke blender noen. Så valget står ikke mellom full guffe eller ingen lykt, uansett hvor mye dere prøver å snike inn det som et argument.
|
|
|
19/12/2012 10:12
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Hunden burde også kjøpt seg en Magicshine.
Big wheels keep on turning
|
|
|
19/12/2012 10:14
|
GeirK
More than words
|
More than words
La nå folk bruke disse lyktene uten å få kjeft. Det er tross alt mye mye bedre enn ingen lykt
Selvfølgelig lar jeg dem gjøre det - uten å få kjeft. Jeg har aldri kjeftet på en møtende syklist for lysbruk, jeg har ikke en gang irritert meg over for mye lys på syklister jeg har møtt. Selv så sykler jeg frem og tilbake til jobb med en lykt som er mye kraftigere enn de lyktene vi diskuterer. Når sola henger rett over horisonten rett i mot så synes du ikke det er vanskelig å få med seg trafikkbildet skikkelig?
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
19/12/2012 10:15
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hunden burde også kjøpt seg en Magicshine. Det burde faktisk alle som befinner seg i nærheten eller rett bak en syklist med MS. Inntil de gjør det, hevder jeg at en sterk lykt kan medføre at mindre synlige trafikkelementer blir oversett.
|
|
|
19/12/2012 10:20
|
torgriaa
Entusiast
|
Entusiast
Litt av problemet er vel at det pleier å være ganske mørkt når man møter noen med magicshine på hodet? Det sterke lyset går gjennom pupillene som er ganske åpne, og man blir blendet. Jeg tror i tillegg at det får pupillene til å trekke seg sammen, slik at man ikke klarer å se det som ikke er opplyst, spesielt det som er nærme lyskilden. Pupillene bruker jo også mye lengre tid på å åpne seg igjen enn å lukke seg. Det er forresten ganske vanlig å bli blendet av sola også, spesielt om den står lavt på himmelen. blending
|
|
|
19/12/2012 10:23
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Litt OT: Vil det etterhvert også bli påbudt med kjørelys på sykler?
Big wheels keep on turning
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
19/12/2012 10:27
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Litt OT: Vil det etterhvert også bli påbudt med kjørelys på sykler? Jepp, og det vil etterhvert også komme Eu-kontroll på sykkel, med strenge avgass-krav!
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
|
|
|
[Re: Lurifax]
19/12/2012 10:28
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Jeg merker meg at du er veldig ivrig på å avslutte debatten. Kan det være fordi du er tom for argumenter tro?
Tom for argumenter? for å bruke deres egen retorikk, vis til fakta og ikke fancy dancy illustrasjoner om at en Magshine forårsaker uhell/ulykker i trafikken - så er jeg den første til å bøye av og si jeg tok feil. Fravær på bevis er ikke bevis på fravær. At det ikke finnes statistikk på bruk av MS lykter eller tilsvarende henger nok sammen med at svært få bruker slike i trafikken. De fleste som er kjøpt brukes i skog og mark og det er i utgangspunktet en temmelig spesialisert sak. Jeg har hverken påstått jeg har eller avkrevd av andre statistikk på noe som helst her. Jeg har tatt utgangspunkt i lovverk og fysikk for min diskusjon. Jeg har også notert meg at dere alltid ber andre om å hoste opp fakta så fort noen ikke er enig med dere. Da skulle det være svært enkelt for dere selv å gjøre akkurat det samme.
Noe jeg også har gjort. Men fakta er mer en statistikk. Argumenter er mer en tall. Jeg sitter altså i en bil, og til tross for at dere ber om salgstatistikk osv
Feil. Det har jeg ikke bedt om, og er for meg revnende likegyldig. - og hevder at lyktene omtrent ikke finnes på markedet (hmmm hvor stort ER problemet da?) så har ingen av dere kommet opp med noe annet enn hva jeg vil kalle gode ordforråd, enkle gif bilder og synspunkter.
Dette er ingen statistisk øvelse. Feil oppførsel i trafikken hverken unnskyldes eller sees skjerpende basert på hvor mange andre som gjør samme feil. Hvorvidt MS lykter er et problem er m.a.o. helt urelatert til hvor mange det er av de der ute, men for at noen i f.eks TØI skal lage en undersøkelse, se det krever et vesentlig mengde. Du bør greie å se forskjell på hvorvidt noe har potensiale for fare og på om noe har en statistikers interesse. Når vi - som da ikke er enige svarer, og antar at denne diskusjonen egentlig var dødfødt allerede på side 1 ikke ser noe poeng i å diskutere lenger - all den tid det er opplagt at vi ikke blir enige, så er vi feige, tomme for argumenter og gudene veit ikke hva.
Relativt greit oppsummert ja. Vi kan i en debatt velge å: 1) Presentere saklige argumenter for din posisjon samt svare på motargumenter eller 2) Inrømme at din posisjon ikke er holdbar. Alt annet er utenomsnakk, usakligheter og utsettelser. Kom med fakta - så kan det hende dere når frem - eller er det ikke det som er poenget?
Argumenter er også mer enn fakta, men fakta er også blitt presentert, men du later ikke til å lese de. Går en rød tråd i å sammenligne MS lyktene med fjernlyset på biler. Dette er feil.
Jeg har kun sammenlignet 3x MS lykter med fjernlyset på en bil. Og det holder ikke at du bare slenger ut 'det er feil'. Jeg har alt begrunnet hvorfor jeg mener dette er en holdbar sammenligning. Mann deg opp til å argumentere mot, ikke bare sleng ut ubegrunnede påstander.
Redigert av sverreb; 19/12/2012 10:49.
|
|
|
19/12/2012 10:29
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Jeg er sikker på at du hadde opplevd situasjonen identisk hadde du vært i mitt sted. Bevis det! Dette blir bare useriøs synsing! Hvordan skal jeg bevise at jeg er sikker, tro?! Kan du ikke det er du en lyssky primadonna-fjott og har tapt! LarsB
|
|
|
[Re: torgriaa]
19/12/2012 10:38
|
torgriaa
Entusiast
|
Entusiast
Her er litt mer info for de som lurer på hvorfor man blir blendet og har vanskelig for å se andre detaljer som følge av sterkt lys. wikipedia glare
|
|
|
19/12/2012 10:44
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
MEN : den sterkeste lykta jeg kjenner til er sola, og den kan kan jeg se direkte på uten at syn / sidesyn / visuell situasjonsbedømning rundt meg tapes av den grunn. Ubehagelig - ja , "utslått" - nei.
Det är måste vara en av de konstigaste kommentarerna i denna tråden. Om jag får solen rakt i ögona när jag kör bil så ser jag områdena rundt mig väldigt mycket sämre. Möjligt att det har med vad man menar med blendas. När man läser en del inlägg så verkar inte blending vara något problem om man inte blir helt blind i alla fall några sekunder medan andra menar att blending är ett problem när man inte klarar att se mot lyskällan och därför missar vad som föregår runt om kring den.
|
|
|
[Re: P_Dalen]
19/12/2012 10:45
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Etter hva jeg forstår, er arealet av fronten til en kulekjegle med vinkel D, ved avstand S, 2*PI*S^2(1-cos(D/2))
Det vil si at ved avstand 10m og 20 grader spredning, distribueres lyset over et areal på 9,54m2.
Da vil en rundtstrålende lykt på 1000lumens gi en lysstyrke på 10,5lux - dvs mer enn hva som er tillatt for nærlys.
Hvis dette regnestykket (med alle sine forutsetninger) stemmer, så lyser altså MS-lykta noe kraftigere enn det som tillates for nærlys på bil. Regnestykket er nok noe forenklet. Lykter har stort sett ikke uniform spredning av lyset innenfor spredningskonusen. Rundtstrålende lykter er gjerne sterkt vektet mot sentrum. Maksimumsratingen gitt av loven sier at det ikke på noe sted over horisonten skal være over 6.5lux. D.v.s. man må måle på det mest intense. Setter man en rundtstrålende lykt rett frem havner halve hotspotten over horisonten og den kan nok greit være 40-80 lux i en MS lykt på 10m. På den annen side betyr det at du nok kommer innenfor hvis lykten vippes ned slik at hotspotten havner på veien, men husk at lykta sitter temmelig høyt på en sykkel, hvis man skal oppfylle lovens intensjon, og ikke bare lovens bokstav må man vippe den ned nok til at hele hotspotten unngår øyehøyde til andre trafikanter, som gjerne sitter mye lavere enn deg. Jeg mener det betyr at den må vippes så mye ned at du ender med redusert sikt siden den nå i praksis oppfører seg som et tåkelys. Det virker på meg som et glimrende resultat. Tatt i betraktning at vi er små og "usynlige", og har behov for å kompensere for å bli sett i trafikken, må det være helt ypperlig at vi stikker oss noe ut, sammenlignet med alle de vanlige billyktene.
Jeg tror sannelig jeg skal gå over til å bruke full guffe på magicshine-lykta i trafikken, i stedet for halv guffe som jeg pleier å bruke.
Jeg kan ikke forstå hvilken sikkerhet det er for meg å få andre trafikanter til å se en annen retning fra meg, noe de gjør hvis du retter en skarp lykt mot de i øyehøyde. Jeg vil at de skal følge med på hvor jeg er og IKKE se bort. At du blir lettere lagt merke til med 1000lm konstant lys over 50-100 lm blinkelys tror jeg simpelten ikke noe på. Øyet kompenserer effektivt for intensitet (retina trekker seg sammen) så effekten av å ha sterkere lys tror jeg fort forsvinner i den store sammenhengen. Blinkende lys er svært effektivt til å tiltrekke seg oppmerksomhet, noe som nok er grunnen til at bl.a. blålysetatene eller veiarbeidere bruker de.
Redigert av sverreb; 19/12/2012 10:47.
|
|
|
[Re: torgriaa]
19/12/2012 10:46
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Her er litt mer info for de som lurer på hvorfor man blir blendet og har vanskelig for å se andre detaljer som følge av sterkt lys. wikipedia glare Fin artikkel dette, jeg er like fullt av den oppfattelsen at Magshine lykta ikke lyser så sterkt. Den er nærmere nærlys enn fjernlys på en bil. I motsetning til GeirK og en del andre så opplever jeg ikke å bli blendet av lykta. Fjott kom som en respons på hva GeirK skriver han vet om meg og mine meninger. Flott å se at dere går over til mer eller mindre mobbing når folk ikke er enig med dere. Min subjektive oppfattelse som sjåfør er at dette ikke er et problem. Jeg har heller ingen problemer med dette når jeg sykler ute og møter andre med samme lykt og bedre lykt enn meg. Men dette er jo bare fjas og tullball fra min side. GeirK og de som mener det samme som han har enerett på svaret. Mulig vi har bedre skikk og bruk der jeg bor. Vi setter ikke lyset i øya på folk for å blende de.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
19/12/2012 10:58
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Her er litt mer info for de som lurer på hvorfor man blir blendet og har vanskelig for å se andre detaljer som følge av sterkt lys. wikipedia glare Fin artikkel dette, jeg er like fullt av den oppfattelsen at Magshine lykta ikke lyser så sterkt. Den er nærmere nærlys enn fjernlys på en bil. I motsetning til GeirK og en del andre så opplever jeg ikke å bli blendet av lykta. Forskjellen på fjernlys og nærlys i biler er ikke først og fremst intensitet, men at nærlyset har cutoff slik at bare veldig lite strølys havner over horisonten. Mulig vi har bedre skikk og bruk der jeg bor. Vi setter ikke lyset i øya på folk for å blende de.
Så hva er da problemet? Jeg har i hvertfall flere ganger i denne tråden skrevet at det er fullt mulig å bruke MS uten å blende andre, broblemet med det er at man da enten må dimme den, eller vippe den ned. Begge deler reduserer hvor godt du selv ser veien foran deg.
|
|
|
19/12/2012 11:07
|
GeirK
More than words
|
More than words
I motsetning til GeirK og en del andre så opplever jeg ikke å bli blendet av lykta.
Jeg har akkurat skrevet at jeg aldri har blitt blendet av en MS-lykt. Når du påstår at jeg har, er det fordi du dikter, fordi du lyver, eller fordi du ikke får med deg hva jeg skriver? Fjott kom som en respons på hva GeirK skriver han vet om meg og mine meninger.
Det er bare det at kallenavn istedet for motargumenter ikke ser særlig voksent ut. Flott å se at dere går over til mer eller mindre mobbing når folk ikke er enig med dere.
Mobbing? Hvem er det som har mobbet? Er dette en offerrolle du tar på deg fordi du ikke tåler å få påpekt det faktrum at du dikter opp ting som ikke er tilfelle? Min subjektive oppfattelse som sjåfør er at dette ikke er et problem. Jeg har heller ingen problemer med dette når jeg sykler ute og møter andre med samme lykt og bedre lykt enn meg.
Men dette er jo bare fjas og tullball fra min side. GeirK og de som mener det samme som han har enerett på svaret.
Nå tar du på deg offerollen igjen - men denne gangen helt unødvendig siden jeg har samme oppfattelse som sjåfør og syklist som du har. Jeg tror dagen og livet generelt blir mye bedre for deg om du slutter å sutre om ting som kunne ha vært tilfelle før du har sjekket. Mulig vi har bedre skikk og bruk der jeg bor. Vi setter ikke lyset i øya på folk for å blende de.
I motsetning til der jeg bor, hvor de ...?
|
|
|
19/12/2012 11:08
|
GeirK
More than words
|
More than words
[ en rød tråd i å sammenligne MS lyktene med fjernlyset på biler. Dette er feil.
Hvorfor er det feil å sammenligne tre MS på full guffe med fjernlysene på en bil? Hvorfor er det feil å sammenligne tre MS på full guffe med fjernlysene på en bil?
|
|
|
[Re: JayTe]
19/12/2012 11:17
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Litt OT: Vil det etterhvert også bli påbudt med kjørelys på sykler? Jepp, og det vil etterhvert også komme Eu-kontroll på sykkel, med strenge avgass-krav! Shit! Da er min tid over på sykkel.
|
|
|
19/12/2012 11:57
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
GeirK, Sitte å diskutere ordvalg og språkbruk med deg, det gidder jeg ikke.
Jeg mener lykta er innenfor normen, du mener tydeligvis også den er det, så hva diskuterer vi egentlig?
Jeg har forstått deg dithen i tidligere kommentarer at du mente denne lykten ikke var egnet. Da har jeg missforstått, og jeg trekker tilbake fjott kommentaren. Primadonna har jeg så langt jeg vet ikke kalt noen som helst her inne.
Jeg har hele tiden hatt en mening i saken på bakgrunn av å være bilist som ikke ønsker å kjøre på en syklist. Det går på at syklistene skal bli sett.
Når de har god lykt, så synes de. Når de har dårlig lys så synes de ikke så godt, uten så er det et mareritt å se de. Dårlig lys blir verre i takt med dårlig vær.
Redigert av Lurifax; 19/12/2012 11:57.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
19/12/2012 12:05
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Gravde opp noen krav for nærlys på bil (Vi burde vel helst sammenligne med disse for noe som ligner en juridisk referanse på hva som er akseptabel lysbruk når man møter andre)
Maks 6.5 lux på 10 m ser ut til å være et gjengs krav for lys over horisonten for nærlys i europa.
(1 lux = 1 lumen/kvadratmeter) 6.5 lux er ca som lyset fra et stearinlys på en halv meters avstand.
Så får man spørre seg selv om man synes dette er bare teit eller om det kanskje kan være en grei referanse for oss andre også. Etter hva jeg forstår, er arealet av fronten til en kulekjegle med vinkel D, ved avstand S, 2*PI*S^2(1-cos(D/2)) Det vil si at ved avstand 10m og 20 grader spredning, distribueres lyset over et areal på 9,54m2. Da vil en rundtstrålende lykt på 1000lumens gi en lysstyrke på 10,5lux - dvs mer enn hva som er tillatt for nærlys. Typisk vinkel på 'billige' magshine og DX-lykter (som jeg trur er vanligst enn så lenge) er vel hakke over 20 grader, mer mot 30-40 grader. Tatt i betraktning at de nok heller ikke klarer 1000 lumen blir regnestykke muligens litt annerledes. Arealet blir da fire ganger så stort og vips så er lysstyrken godt under 6,5 lux. Nå er spredningen nok ikke helt lik over hele arealet, noe som trekker opp igjen for de som kommer forfra. Tipper fargetemperaturen spiller inn og på hvordan folk opplever disse lyktene i forhold til halogen og xenon.
|
|
|
[Re: vortex surfer]
19/12/2012 12:05
|
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
Litt OT: Vil det etterhvert også bli påbudt med kjørelys på sykler? Jepp, og det vil etterhvert også komme Eu-kontroll på sykkel, med strenge avgass-krav! Shit! Da er min tid over på sykkel. That was a good vending. Maybe we could use that in another tråd?
|
|
|
19/12/2012 12:07
|
ulveroar
Ringrev
|
Ringrev
Uten å gå inn i hvor godt de retoriske ferdighetene er distribuerte i denne tråden, slår det meg at i både humørløshet og utholdenhet er debattantene på aller aller høyeste nivå, eller så godter de ulike sidene seg intenst i skjul over mye de klarer å trekke motparten. Håper det
|
|
|
|
|