Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen
|
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen
[Re: Lurifax]
18/12/2012 13:00
|
GeirK
More than words
|
More than words
Here we go again.
Jeg takler det veldig fint, så lenge folk kan begrunne meningene sine.
Igjen - kan du slutte å diskutere mot dine egne spekulasjoner om hva jeg mener, tenker og føler og forholde deg til fakta, så slipper jeg å tilbakevise tulleargumenter.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: baronKanon]
18/12/2012 13:32
|
BetongApe
Avhengig
|
Avhengig
Dette er forsåvidt den situasjonen jeg er mest opptatt av, og som jeg tror var utgangspunktet for diskusjonen: 
|
|
|
[Re: sverreb]
18/12/2012 13:37
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Å forvente at det skal finnes noe vesentlig statistisk grunnlag på effekten av slike lykter er, skal vi si, noe optimistisk. Fraværet av slik statistikk er intet bevis.
Så da er det kun synsing som gjenstår. Også blir man forbannet når noen andre mener noe annet. XXL, har hatt leveringsproblemer på den jeg kjøpte, G-sport (lokalbutikken i Askim) hadde leveringsproblemer på Inton, så det er etter hvert en god del slike lykter ute å går. Hvis dette da utgjør en risiko og er et såpass stort problem, så vil det være rimelig å anta at andre enn noen få på terrengsykkel.no hadde reagert. Flere av mine pendler venner har nemlig lik oppfattelse som meg, at økt synlighet av syklister er et gode. Jeg har ingen stor undersøkelse å underbygge dette med, men altså flere jeg har snakket med sier det samme som meg. Det er de uten lys, eller med dårlig lys som er problemet i trafikkbildet. Det sagt, så nevnte sverreb at det går en grense et sted, og det er vi nok alle enige i. Jeg mente at grensen ikke er tråkket over ved MJ872 lykta. Min sprer (strør) mer enn den fokuserer så jeg kjenner meg rett og slett ikke igjen i fremstillingen. Hvitt lys virker også "sterkere" enn gult, samme på biler. Når de første bilene fikk hvitt lys så trodde man de lyste mye sterkere enn de med mer gult i seg. Så er ikke alltid tilfelle.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
18/12/2012 13:45
|
Raskall
More than words
|
More than words
Flere av mine pendler venner har nemlig lik oppfattelse som meg, at økt synlighet av syklister er et gode.
Men ved at du synes EKSTREMT godt så reduserer du andre myke trafikanters synlighet. Er det ikke bedre at alle trafikanter har like forutsetninger for å bli sett enn at en og annen tar all oppmerksomheten?
|
|
|
18/12/2012 14:08
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Å forvente at det skal finnes noe vesentlig statistisk grunnlag på effekten av slike lykter er, skal vi si, noe optimistisk. Fraværet av slik statistikk er intet bevis.
Så da er det kun synsing som gjenstår. Også blir man forbannet når noen andre mener noe annet. Hvem blir forbannet? Jeg ser noen ukvemsord når usaklighetene brer om seg, jeg ser ikke noen som blir forbannet p.g.a. andres meninger (sånn i farten) XXL, har hatt leveringsproblemer på den jeg kjøpte, G-sport (lokalbutikken i Askim) hadde leveringsproblemer på Inton, så det er etter hvert en god del slike lykter ute å går.
Vet du hvor mange som er tatt inn? At det er leveringsproblemer på en temmelig spesialisert lykt som sannsynligvis i første rekke selges til skigåere og terrengsyklister til bruk i skogen, betyr ikke at det er enorme mengder av de i trafikken. Flere av mine pendler venner har nemlig lik oppfattelse som meg, at økt synlighet av syklister er et gode.
Jeg er enig i at det er bra å bli sett, og som jeg nevnte tidligere, så foretrekker jeg engentlig at jeg både kan bli sett og observert. Har man sterkt lys, så kan det sikkert hende at det ikke er verre enn at man bare kan se bort for å unngå å bli blendet, men da mener jeg jeg har tapt synlighet. Ja vedkomne vet jeg er der, men han ser meg ikke lengre. Han ser kun lyset (og en annen vei) Bilister bruker vel heller ikke fjernlyset for å bli sett, men for å se. Jeg kjøper ikke uten videre at sjansen for å bli sett er proporsjonal med antall lumen. Er det for lite er det nok et problem, men ett sted får man mindre igjen, og jeg tror det stedet er langt under MS nivå. En svakere blinkende lykt er ekstremt synlig, men tvinger ingen til å se bort. Slikt sammen med reflekser er etter min personlige synsing noe som gir BEDRE synlighet fordi andre kan se på meg og ikke bort fra meg. (Og nei jeg tror ikke noe på at en 50-100 lumen blinkelykt er noe som er let å gå glipp av). Det jeg ståri igjen med da er at jeg også trenger å se. Til det er en cutoff lykt overlegen (Hvis man ikke vil vende spoten til en så kraftig rundtstrålende lykt på horisonten) Jeg har ingen stor undersøkelse å underbygge dette med, men altså flere jeg har snakket med sier det samme som meg. Det er de uten lys, eller med dårlig lys som er problemet i trafikkbildet.
Men dette er ikke sort hvitt, og vi trenger ikke late som det er det. Det finnes ting mellom 2000 lm terrenglykter og 5 lm gule dioder. Det sagt, så nevnte sverreb at det går en grense et sted, og det er vi nok alle enige i. Jeg mente at grensen ikke er tråkket over ved MJ872 lykta. Min sprer (strør) mer enn den fokuserer så jeg kjenner meg rett og slett ikke igjen i fremstillingen. Hvitt lys virker også "sterkere" enn gult, samme på biler.
Når jeg kjørte med ay-up la jeg merke til at fotgjengere så bort fra meg fordi de syntes lyset var ubehagelig. Det er godt nok argument for meg til å velge noe annet så lenge jeg har nok lys til å se, og jeg er trygg på å bli sett. Når de første bilene fikk hvitt lys så trodde man de lyste mye sterkere enn de med mer gult i seg. Så er ikke alltid tilfelle.
Uten å skulle påstå noe, så ser jeg ikke bort i fra at mer innhold av blått og fiolett i lyset kan gi mer blending. Stimuli av flere tapper i øyet og andre scatteringegenskaper. Men, kanskje det bare er innbildt...
Redigert av sverreb; 18/12/2012 18:24.
|
|
|
[Re: Raskall]
18/12/2012 14:10
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Flere av mine pendler venner har nemlig lik oppfattelse som meg, at økt synlighet av syklister er et gode.
Men ved at du synes EKSTREMT godt så reduserer du andre myke trafikanters synlighet. Er det ikke bedre at alle trafikanter har like forutsetninger for å bli sett enn at en og annen tar all oppmerksomheten? Hvordan kan du bli mindre synlig ved at jeg synes bedre? Vil det ikke alltid være bedre å fokusere på at gående, syklende og alle andre synes best mulig. Joda, jeg ser at man i en gitt situasjon kan gjøre en fotgjenger mindre synlig hvis man selv synes godt, dette er imidlertid ikke annerledes enn om en bil er i en lignende situasjon ved f.eks. en overgang. Skal bilen ned på parklys av den grunn? Nei, det tror jeg vi alle er enige i. Målet må være at alle synes godt i trafikken, ikke at de som synes godt - demper seg for at de som mangler reflekser og annet skal synes bedre. De er faktisk ikke ditt ansvar. Så jeg er igjen tilbake til følgende. Lyser Magshine MER enn man bør tillate? Min preferanse er Nei, de er fullt ut lovlig i salg, så da er fritt frem å bruke de. Når jeg da også har til gode å bli blendet i trafikken, vel så mener jeg, og bør få lov til å mene at de som hevder de blir blendet og nesten mister synet muligens kanskje overdriver. Joda, jeg også ser at Raskall fint kan blendes dersom han kommer syklende og møter meg med min Magshine på hjelmen og jeg da er en dust som gjør mer eller mindre det jeg kan for å blende han. Som sagt, folk får gjøre det der en til to ganger mot meg, tredje gangen så forstår de hvorfor de ikke skal gjøre det - der de ligger i grøfta.
Redigert av Lurifax; 18/12/2012 14:15.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
18/12/2012 14:49
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvordan kan du bli mindre synlig ved at jeg synes bedre?
Hvis jeg kjører rundt i byen med fjernlys på bilen, blir jeg den som synes best i hele byen. Spørsmålet er da om det går utover synligheten til andre. Jeg tror det.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
18/12/2012 15:06
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Gravde opp noen krav for nærlys på bil (Vi burde vel helst sammenligne med disse for noe som ligner en juridisk referanse på hva som er akseptabel lysbruk når man møter andre)
Maks 6.5 lux på 10 m ser ut til å være et gjengs krav for lys over horisonten for nærlys i europa.
(1 lux = 1 lumen/kvadratmeter) 6.5 lux er ca som lyset fra et stearinlys på en halv meters avstand.
Så får man spørre seg selv om man synes dette er bare teit eller om det kanskje kan være en grei referanse for oss andre også.
Redigert av sverreb; 18/12/2012 15:16.
|
|
|
[Re: GeirK]
18/12/2012 15:23
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
Sikkert en flott lykt.
Hvis vi legger til grunn at jeg blender deg på ordentlig, dvs at det ikke er primadonnanykker og generell irritasjon, men at du virkelig mister synet når jeg kommer i mot: da håper jeg du sier fra. Det ville nemlig være nyttig for meg å vite siden jeg ikke har som ambisjon å blende andre.
Ville du sagt fra?
Ja, hvis jeg fant en anledning. Men - dersom jeg kommer i bil og du kommer på gang- og sykkelveg mot meg, på samme side av vegen, er ikke det en løsning. Hva gjør jeg da? Vi gjør det sånn: hvis du lover å kjøre rundt i en Nissan Micra, utgaven fra 80 tallet, med blinkende rosa lys på taket, blondegardiner i baksetet og bokstaven P malt på panseret med selvlysende maling, så skal jeg love å skru av alt lys jeg måtte ha på meg når jeg eventuelt møter deg. Deal?
|
|
|
18/12/2012 15:28
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Inspirert av BetongApes nydelig illustrasjon prøver jeg meg på en tolkning av situasjonen. Men først et sitat fra en link jeg postet tidligere. Bruk av fjernlys er også viktig i den mørke årstid. Når problemet er at vi har for lite lys skal det være fokus på å ha fjernlyset på mest mulig. Da må vi for det første lære oss å ikke se inn i møtende bils lys. For da blir vi blendet. For å unngå det må vi se lang høyre vegkant. Hvis alle hadde gjort akkurat det ville vi sluppet alle de som maser om at vi skal blende ned til nærlys når vi gjør det eneste riktige – nemlig å la fjernlyset være på til lyskjeglene møtes. Og det verste er at det ofte er yrkessjåførene som maser om at vi skal blende ned. De burde vite bedre.
1. Syklist 1 på vei hjem 2. Syklist 1 møter syklist 2 med MagicShine-psykose® Syklist 1s blikk dras mot lyskjeglen til syklist 2, og blir/føler seg blendet. 
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Z30]
18/12/2012 15:30
|
GeirK
More than words
|
More than words
Vi gjør det sånn: hvis du lover å kjøre rundt i en Nissan Micra, utgaven fra 80 tallet, med blinkende rosa lys på taket, blondegardiner i baksetet og bokstaven P malt på panseret med selvlysende maling, så skal jeg love å skru av alt lys jeg måtte ha på meg når jeg eventuelt møter deg.
Deal?
Jeg forstår ikke hva du gjør i et diskusjonsforum siden du føler for å lire av deg usakligheter hver gang argumentasjonen ikke går din vei.
|
|
|
18/12/2012 15:39
|
GeirK
More than words
|
More than words
Gravde opp noen krav for nærlys på bil (Vi burde vel helst sammenligne med disse for noe som ligner en juridisk referanse på hva som er akseptabel lysbruk når man møter andre)
Maks 6.5 lux på 10 m ser ut til å være et gjengs krav for lys over horisonten for nærlys i europa.
(1 lux = 1 lumen/kvadratmeter) 6.5 lux er ca som lyset fra et stearinlys på en halv meters avstand.
Så får man spørre seg selv om man synes dette er bare teit eller om det kanskje kan være en grei referanse for oss andre også. Etter hva jeg forstår, er arealet av fronten til en kulekjegle med vinkel D, ved avstand S, 2*PI*S^2(1-cos(D/2)) Det vil si at ved avstand 10m og 20 grader spredning, distribueres lyset over et areal på 9,54m2. Da vil en rundtstrålende lykt på 1000lumens gi en lysstyrke på 10,5lux - dvs mer enn hva som er tillatt for nærlys.
|
|
|
18/12/2012 15:48
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
Vi gjør det sånn: hvis du lover å kjøre rundt i en Nissan Micra, utgaven fra 80 tallet, med blinkende rosa lys på taket, blondegardiner i baksetet og bokstaven P malt på panseret med selvlysende maling, så skal jeg love å skru av alt lys jeg måtte ha på meg når jeg eventuelt møter deg.
Deal?
Jeg forstår ikke hva du gjør i et diskusjonsforum siden du føler for å lire av deg usakligheter hver gang argumentasjonen ikke går din vei. Sorry, det var ikke meningen å støter de som har Nissan Micra. Se bort fra det, og tenk på en generisk japansk/koreansk billigbil som kun kjøpes av de som ikke har peiling på bil.
|
|
|
[Re: Anders A-R]
18/12/2012 15:57
|
Dan
More than words
|
More than words
1. Syklist 1 på vei hjem 2. Syklist 1 møter syklist 2 med MagicShine-psykose® Syklist 1s blikk dras mot lyskjeglen til syklist 2, og blir/føler seg blendet.  Lykten er ikke så farlig. Det er den helvetes syngingen til møtende syklister som er så jævlig irriterende.
|
|
|
[Re: Dan]
18/12/2012 16:31
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
selv om vi da ikke så en dritt med de gamle gjødelampene) Huff. Var dette under krigen? Man har jo hørt historier fra Tyskland om dette, men at det ble brukt også i Norge... Knegg. Martin
|
|
|
[Re: M@rtin]
18/12/2012 16:44
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
En magisk tråd. Et lysende eksempel til etterfølgelse, med blendende retorikk og skinnende språkbruk.
Big wheels keep on turning
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
18/12/2012 17:03
|
progres
Besatt
|
Besatt
Jess - tragishine
|
|
|
18/12/2012 17:45
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
Sikkert en flott lykt.
Hvis vi legger til grunn at jeg blender deg på ordentlig, dvs at det ikke er primadonnanykker og generell irritasjon, men at du virkelig mister synet når jeg kommer i mot: da håper jeg du sier fra. Det ville nemlig være nyttig for meg å vite siden jeg ikke har som ambisjon å blende andre.
Ville du sagt fra?
Ja, hvis jeg fant en anledning. Men - dersom jeg kommer i bil og du kommer på gang- og sykkelveg mot meg, på samme side av vegen, er ikke det en løsning. Hva gjør jeg da? Jeg har registrert at enkelte oppfatter meg som usaklig og sarkastisk. For å bøte på det, vil jeg skifte debatteknikk til noe jeg ser andre har brukt med stort hell; hypotetiske, endeløse spørsmålsrekker uten identifiserbar relevans for temaet. Dette spørsmålet går til deg GeirK. Bær over med meg hvis det virker litt hypotetisk, hvis jeg får svaret jeg håper på, og kan stille to betingede oppfølgingsspørsmål uten at du rekker å tenke deg om, så vil hele diskusjonen endre retning. Altså, hvis jeg vinner i NASA sitt romferdlotteri til Mars og blir med på reisen,og på veien ned blir romfergepiloten blendet av en feiljustert magshine fra Nordmarka slik at jeg må ta over styringen. Når vi krysser inn mot jorda vil jeg jo normalt sett ønske å blende ned, men jeg er usikker på om jeg rekker det, og vi må styre mot sykkelboden din fordi du har glemt å skru av superduperlykten din, og det er det eneste vi kan se fra ytre rom, bør jeg da spise vestlandslefsa jeg har med som niste før eller etter at vi har kræsjlandet i boden din?
|
|
|
18/12/2012 17:50
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
Sikkert en flott lykt.
Ville du sagt fra?
Ja, hvis jeg fant en anledning. Men - dersom jeg kommer i bil og du kommer på gang- og sykkelveg mot meg, på samme side av vegen, er ikke det en løsning. Hva gjør jeg da? Jeg har registrert at enkelte oppfatter meg som usaklig og sarkastisk. For å bøte på det, vil jeg skifte debatteknikk til noe jeg ser andre har brukt med stort hell; hypotetiske, endeløse spørsmålsrekker uten identifiserbar relevans for temaet. Dette spørsmålet går til deg GeirK. Bær over med meg hvis det virker litt hypotetisk, hvis jeg får svaret jeg håper på, og kan stille to betingede oppfølgingsspørsmål uten at du rekker å tenke deg om, så vil hele diskusjonen endre retning. Altså, hvis jeg vinner i NASA sitt romferdlotteri til Mars og blir med på reisen,og på veien ned blir romfergepiloten blendet av en feiljustert magshine fra Nordmarka slik at jeg må ta over styringen. Når vi krysser inn mot jorda vil jeg jo normalt sett ønske å blende ned, men jeg er usikker på om jeg rekker det, og vi må styre mot sykkelboden din fordi du har glemt å skru av superduperlykten din, og det er det eneste vi kan se fra ytre rom, bør jeg da spise vestlandslefsa jeg har med som niste før eller etter at vi har kræsjlandet i boden din? OK, jeg ser at du ignorerer meg ved ikke å svare. Jeg spør for andre gang: før eller etter?
|
|
|
18/12/2012 17:50
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Lykten er ikke så farlig. Det er den helvetes syngingen til møtende syklister som er så jævlig irriterende.
Det er ikke alle som kan "kramgoda låtar" på rams slik som du.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
18/12/2012 18:21
|
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
hehe nå begynner lysdebatten å ligne noe :o)
Registrerer forøvrig at Magshine nå har kommet med en lykt som gir 3600 Lumen, to av dem på styret hadde vært noe. Så mye lys at alle biler må parkere til du har passert. Maksimal sikkerhet for sykelisten med andre ord. I samme omgang bestillte jeg en magshine baklykt som visstnok er blant de bedre ;-)
|
|
|
18/12/2012 18:23
|
GeirK
More than words
|
More than words
Altså, hvis jeg vinner i NASA sitt romferdlotteri til Mars og blir med på reisen,og på veien ned blir romfergepiloten blendet av en feiljustert magshine fra Nordmarka slik at jeg må ta over styringen. Når vi krysser inn mot jorda vil jeg jo normalt sett ønske å blende ned, men jeg er usikker på om jeg rekker det, og vi må styre mot sykkelboden din fordi du har glemt å skru av superduperlykten din, og det er det eneste vi kan se fra ytre rom, bør jeg da spise vestlandslefsa jeg har med som niste før eller etter at vi har kræsjlandet i boden din?
42 hypotetiske, endeløse spørsmålsrekker uten identifiserbar relevans for temaet. "Hvorfor skal man blende til parklys når man parkerer?" "Hvor skal jeg se dersom lykten din blender meg?" Hvis jeg var deg ville jeg vært HELT sikker på vanskelige ord som "relevans" før jeg brukte dem i all offentlighet. Hypotetisk, ja - men hvorfor er det et problem hvis relevansen er der?
|
|
|
Ventilhetter med LED :)
18/12/2012 18:25
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
Nå har lyktesesongen for jobbsyklister begynt for fullt....
Hete tips til pendling: Takket være en tastefeil ved bestilling har jeg klart å bestille litt for mange ventilhetter med blå LED. Fantastisk ukult alternativ til ordinære røde eller hvite diodelys; men de synes mye bedre uten å blende veifarende. 100ings per par - send PM
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
Re: Ventilhetter med LED :)
18/12/2012 18:58
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
Altså, hvis jeg vinner i NASA sitt romferdlotteri til Mars og blir med på reisen,og på veien ned blir romfergepiloten blendet av en feiljustert magshine fra Nordmarka slik at jeg må ta over styringen. Når vi krysser inn mot jorda vil jeg jo normalt sett ønske å blende ned, men jeg er usikker på om jeg rekker det, og vi må styre mot sykkelboden din fordi du har glemt å skru av superduperlykten din, og det er det eneste vi kan se fra ytre rom, bør jeg da spise vestlandslefsa jeg har med som niste før eller etter at vi har kræsjlandet i boden din?
42 hypotetiske, endeløse spørsmålsrekker uten identifiserbar relevans for temaet. "Hvorfor skal man blende til parklys når man parkerer?" "Hvor skal jeg se dersom lykten din blender meg?" Hvis jeg var deg ville jeg vært HELT sikker på vanskelige ord som "relevans" før jeg brukte dem i all offentlighet. Hypotetisk, ja - men hvorfor er det et problem hvis relevansen er der? Svært så furten da...
|
|
|
18/12/2012 19:42
|
GeirK
More than words
|
More than words
Furten? Dude, du har ikke liten tro på dine egne evner som Internett-spåkone!
|
|
|
18/12/2012 19:59
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
Furten? Dude, du har ikke liten tro på dine egne evner som Internett-spåkone! Det heter internettspåkone. Eller primadonna di internet om du vil.
|
|
|
18/12/2012 20:20
|
HeidiF
Entusiast
|
Entusiast
Næi, no...tenk å krangle sånn nå når det er jul og alt! Puss sølvtøy, eller ut å sykle...det siste anbefales. Flott ute nå 
|
|
|
18/12/2012 20:28
|
Raskall
More than words
|
More than words
Er det lov å kjøre med 4000 lumen på styret og 1000 lumen på hodet for å få nok lys til actioncam-en?
|
|
|
18/12/2012 20:28
|
Dan
More than words
|
More than words
Det heter internettspåkone. Eller primadonna di internet om du vil. Amatør. Det skrives med stor "i" på italiensk. 
|
|
|
18/12/2012 20:35
|
progres
Besatt
|
Besatt
Amatør. Det skrives med stor "i" på italiensk. Det skrives med stor "I" på italiensk gudskjelovogtakkogprisdetersnartjulpådetteforumetfyfanfornoenidiotiskediskusjonerblæh
Redigert av progres; 18/12/2012 20:37.
|
|
|
|
|