Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 13 av 22 1 2 11 12 13 14 15 21 22

Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen

Re: Ventilhetter med LED :) [Re: progres] #1535414 18/12/2012 20:44
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: progres
Det skrives med stor "l" på italiensk

Det der er jo ikke en "i"... ICON_WINK

Re: Ventilhetter med LED :) [Re: Z30] #1535419 18/12/2012 20:51
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Z30
Sitat: GeirK
Furten? Dude, du har ikke liten tro på dine egne evner som Internett-spåkone!

Det heter internettspåkone.

I følge språkrådet, nei. Det er i alle fall ikkje feil å skrive slik Geir gjer det.

Re: Ventilhetter med LED :) [Re: baronKanon] #1535441 18/12/2012 21:24
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Vel, enden på debatten er at GeirK & Co får mene hva de vil, så får vi andre som synes det er greit å bli sett fortsette med det.

GeirK, du lurte på hvorfor jeg er glad jeg ikke har truffet på deg i trafikken, vel nå har jeg kjøpt meg et GoPro Cam, jeg skal sette det på hodet inne i bilen, slik enkelte syklister gjør. Så skal jeg ta opp syklistene jeg kjører forbi - så skal du får se hva jeg mener med glødelamper.

En ting er at de setter egen helse på spill, en annen er at man ved å være mer eller mindre usynlig i trafikken - for så å dukke opp rett foran meg, faktisk i stor grad påvirker min mulighet til å ende opp som en som i verste fall tar livet av en person, eller gjør denne personen til en invalid.

Diskusjonen / Rettsaken i etterkant blir akkurat like god som denne.

Se og bli sett sier nå jeg, også får dere bare gjøre som dere lyster selv alle mann. Jeg bruker ikke glødelampe for å tekkes GeirK, det er nå helt sikkert.

DET sagt, så er jeg 100% sikker på at GeirK aldri vil bli blendet av meg og min MS872, dette handler om skikk og bruk for min del.

Redigert av Lurifax; 18/12/2012 21:24.

Re: Ventilhetter med LED :) [Re: -Jan] #1535472 18/12/2012 22:56
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: -Jan

I følge språkrådet, nei. Det er i alle fall ikkje feil å skrive slik Geir gjer det.

Det artigste med Z30 er at han går MER i baret på avledningsmanøvrene sine (ref ogaå stuntet med bokmålsordboka ) enn han hadde gjort om han hadde holdt seg til saken.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Ventilhetter med LED :) [Re: Lurifax] #1535474 18/12/2012 23:04
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Lurifax
Vel, enden på debatten er at GeirK & Co får mene hva de vil, så får vi andre som synes det er greit å bli sett fortsette med det.

GeirK, du lurte på hvorfor jeg er glad jeg ikke har truffet på deg i trafikken, vel nå har jeg kjøpt meg et GoPro Cam, jeg skal sette det på hodet inne i bilen, slik enkelte syklister gjør. Så skal jeg ta opp syklistene jeg kjører forbi - så skal du får se hva jeg mener med glødelamper.

...

Se og bli sett sier nå jeg, også får dere bare gjøre som dere lyster selv alle mann. Jeg bruker ikke glødelampe for å tekkes GeirK, det er nå helt sikkert.

Det er skikkelig underholdende å lese antakelsene du gjør om meg, når jeg selv sitter på fasiten. De må være vanskelig å forholde seg til en "virkelighet" bygget på antakelser som ligger så langt ute. Selv prøver jeg å holde meg til den informasjonen som er tilgjengelig uten å dikte og sykler forøvrig med potensielt 2600 lumens på styret til og fra jobb av og til retter jeg dem rett frem på full blås for å bli sett.

Glødelampe, du lissom!

- Robert Green Ingersoll
Re: Ventilhetter med LED :) [Re: Lurifax] #1535493 19/12/2012 00:33
sverreb Offline
Besatt
Besatt

Vel, enden på debatten er at GeirK & Co får mene hva de vil...

http://yourlogicalfallacyis.com/strawman
http://yourlogicalfallacyis.com/black-or-white

Jeg merker meg at du er veldig ivrig på å avslutte debatten. Kan det være fordi du er tom for argumenter tro?

Redigert av sverreb; 19/12/2012 00:36.
Re: Ventilhetter med LED :) [Re: progres] #1535496 19/12/2012 04:25
_Moe_ Offline
Entusiast
Entusiast
gudskjelovogtakkogprisdetersnartjulpådetteforumetfyfanfornoenidiotiskediskusjonerblæh

Og noen tar seg tid til å lese dem. ICON_WINK

Til og med midt på natta (nåja, det gryr jo snart av morgen nå da).

Re: Ventilhetter med LED :) [Re: baronKanon] #1535497 19/12/2012 05:43
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Håper "debatten" holdes i live også gjennom juleferien. Trenger sårt til underholdning, da denne tilbringes hos svigermor, uten muligheter for ski eller sykling.

Big wheels keep on turning
Re: Ventilhetter med LED :) [Re: sverreb] #1535503 19/12/2012 06:54
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sverreb

Vel, enden på debatten er at GeirK & Co får mene hva de vil...

http://yourlogicalfallacyis.com/strawman
http://yourlogicalfallacyis.com/black-or-white

Jeg merker meg at du er veldig ivrig på å avslutte debatten. Kan det være fordi du er tom for argumenter tro?

Tom for argumenter? for å bruke deres egen retorikk, vis til fakta og ikke fancy dancy illustrasjoner om at en Magshine forårsaker uhell/ulykker i trafikken - så er jeg den første til å bøye av og si jeg tok feil.

På fredag får vi se om de som var gode til å tegne og fortelle var de som hadde rett under Maya tiden. Skjer det ikke noe - vel så var det ikke noe annet enn synsing det heller.
Hvem skal sette preferansene for hvem lykt vi kan bruke?
Dan, GeirK og du?

Jeg har også notert meg at dere alltid ber andre om å hoste opp fakta så fort noen ikke er enig med dere. Da skulle det være svært enkelt for dere selv å gjøre akkurat det samme.

Utover dette så kan jeg godt diskutere dette til dere blir blå, eller dere har vist fakta rundt synsingen deres.

Jeg sitter altså i en bil, og til tross for at dere ber om salgstatistikk osv - og hevder at lyktene omtrent ikke finnes på markedet (hmmm hvor stort ER problemet da?) så har ingen av dere kommet opp med noe annet enn hva jeg vil kalle gode ordforråd, enkle gif bilder og synspunkter.

Når vi - som da ikke er enige svarer, og antar at denne diskusjonen egentlig var dødfødt allerede på side 1 ikke ser noe poeng i å diskutere lenger - all den tid det er opplagt at vi ikke blir enige, så er vi feige, tomme for argumenter og gudene veit ikke hva.

Kom med fakta - så kan det hende dere når frem - eller er det ikke det som er poenget?

Jeg kjører som sagt i trafikken og opplever dette helt annerledes enn de av dere som - etter mitt syn rett og slett krisemaksimerer hele greia. Går en rød tråd i å sammenligne MS lyktene med fjernlyset på biler. Dette er feil.

Hvor mange ganger har dere selv vært innblandet i situasjoner dere skisserer med animerte GIF's osv? Helt ærlig? Hvor mange har krasjet, syklet på fotgjengere, andre syklister osv på grunn av en MS lykt?

Ingen?

Er det da trolig et oppkonstruert problem ut fra at dere selv ikke liker at andre har disse lyktene? Dere irriterer dere rett og slett grønne. Minner litt om 26 vs 29 mtp rammestørrelse.

Re: Ventilhetter med LED :) [Re: Lurifax] #1535506 19/12/2012 07:07
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Grunnen til at du ser det slik, er, som Sverre påpeker, at du ikke greier å forholde deg til logikk og rasjonelle argumenter. Istedet men dikter du opp en forestilling om hva folk kanskje mener og diskuterer så ut i fra det.

Som en liten øvelse for å hjelpe deg på rett vei, kan du forsøke å finne en av disse påstandene om at Magishine lager ulykker. Du vil antakelig finne at disse påstandene kun finnes inni hodet ditt og ikke i diskusjonen.

- Robert Green Ingersoll
Re: Ventilhetter med LED :) [Re: GeirK] #1535507 19/12/2012 07:11
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Grunnen til at du ser det slik, er, som Sverre påpeker, at du ikke greier å forholde deg til logikk og rasjonelle argumenter. Istedet men dikter du opp en forestilling om hva folk kanskje mener og diskuterer så ut i fra det.

Som en liten øvelse for å hjelpe deg på rett vei, kan du forsøke å finne en av disse påstandene om at Magishine lager ulykker. Du vil antakelig finne at disse påstandene kun finnes inni hodet ditt og ikke i diskusjonen.

Også lurer du/dere på hvorfor man ikke gidder å diskutere mer?

Re: Ventilhetter med LED :) [Re: Lurifax] #1535508 19/12/2012 07:11
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
[ en rød tråd i å sammenligne MS lyktene med fjernlyset på biler. Dette er feil.

Hvorfor er det feil å sammenligne tre MS på full guffe med fjernlysene på en bil?

- Robert Green Ingersoll
Re: Ventilhetter med LED :) [Re: Lurifax] #1535509 19/12/2012 07:15
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Nei. Vi lurer ikke. Vi vet. I alle fall gjør jeg, men det er grunn til å tro at du ikke tåler å høre årsaken, som jeg akkurat har påpekt.

Vi kan begynne med bevis 1. Lenger opp sier du implisitt at jeg ikke ønsker å bli settt. Dette er enten feig diskusjonsteknikk ved å tillegge meg meninger jeg ikke har, eller så er det sammenblanding av fiksjon og virkelighet.

Hva sier du i ditt forsvar før vi går over på bevis 2?

- Robert Green Ingersoll
Re: Ventilhetter med LED :) [Re: GeirK] #1535513 19/12/2012 07:44
Lurifax Offline
Besatt
Besatt

Nei. Vi lurer ikke. Vi vet. I alle fall gjør jeg,

Ett ord: Fjott

Re: Ventilhetter med LED :) [Re: Lurifax] #1535528 19/12/2012 08:36
tmork Offline
Lilloman
Lilloman

Nei. Vi lurer ikke. Vi vet. I alle fall gjør jeg,

Brått ser jeg for meg GeirK som en slik en :-)

Voffor då då ???

God jul!

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Ventilhetter med LED :) [Re: Lurifax] #1535529 19/12/2012 08:37
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

"Det er min fot, og jeg skyter når jeg vil. Jeg bommer nesten aldri og har alltid en kule til"
- DumDum Boys

Det er sjelden jeg støter på motdebattanter som til de grader demonstrerer at de faktisk innehar de svakhetene som jeg påpeker.

Takk skal du ha!

- Robert Green Ingersoll
Re: Ventilhetter med LED :) [Re: tmork] #1535530 19/12/2012 08:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: tmork

Voffor då då ???

God Jul!

santa

- Robert Green Ingersoll
Re: Ventilhetter med LED :) [Re: baronKanon] #1535531 19/12/2012 08:39
BetongApe Offline
Avhengig
Avhengig
Kort oppsummering for de som ramler inn her på side 13:

Sitat: magicshine-entusiast

Sitat: pendlerfant

Sitat: magicshine-entusiast

Sitat: baronKanon

Hete tips til pendling:
Er det trafikkert og du har en kraftig lykt: vend lykten ned og sett på så lav styrke som mulig - strølyset gjør at du synes likevel.
Hjelmlykt er blendorama - bare ikke - du ser like godt med styrelykt.
Husk baklykt også.

DET ÆKKE NOE GÆRENT MED DET!!! BEVIS DET!!! Skal du INNFØRE FORBUD MOT LYKTA SOM JEG HAR KJØPT FOR EGNE PENGER!?! Skal du FRARØVE meg GLEDEN, TRYGGHETEN og LYKKEN jeg føler ved å sykle under gatelyktene med et knippe lamper som FLOMBELYSER en mørk og truende verden med TUSEN SOLERS FLAMMENDE RASERI?!

Jeg har hatt noen gufne opplevelser hvor jeg har blitt blendet og holdt på å sykle i grøfta.

NEEEEI! D'ÆKKE SAAANT! BEVIIIIIS DEEET! Jeg skal BLI SETT!!!! Du er DUM! Når JEG KJØRER BIL plages jeg ikke av dette så DET KAN IKKE VÆRE ET PROBLEM!! BEVIS DET!!!

primadonna.

Re: Ventilhetter med LED :) [Re: baronKanon] #1535533 19/12/2012 08:49
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Takk skal du ha.
Til debattantene: Carry on.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: GeirK] #1535537 19/12/2012 08:55
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Sitat: sverreb
Gravde opp noen krav for nærlys på bil (Vi burde vel helst sammenligne med disse for noe som ligner en juridisk referanse på hva som er akseptabel lysbruk når man møter andre)

Maks 6.5 lux på 10 m ser ut til å være et gjengs krav for lys over horisonten for nærlys i europa.

(1 lux = 1 lumen/kvadratmeter) 6.5 lux er ca som lyset fra et stearinlys på en halv meters avstand.

Så får man spørre seg selv om man synes dette er bare teit eller om det kanskje kan være en grei referanse for oss andre også.

Etter hva jeg forstår, er arealet av fronten til en kulekjegle med vinkel D, ved avstand S, 2*PI*S^2(1-cos(D/2))

Det vil si at ved avstand 10m og 20 grader spredning, distribueres lyset over et areal på 9,54m2.

Da vil en rundtstrålende lykt på 1000lumens gi en lysstyrke på 10,5lux - dvs mer enn hva som er tillatt for nærlys.

Hvis dette regnestykket (med alle sine forutsetninger) stemmer, så lyser altså MS-lykta noe kraftigere enn det som tillates for nærlys på bil.

Det virker på meg som et glimrende resultat. Tatt i betraktning at vi er små og "usynlige", og har behov for å kompensere for å bli sett i trafikken, må det være helt ypperlig at vi stikker oss noe ut, sammenlignet med alle de vanlige billyktene.

Jeg tror sannelig jeg skal gå over til å bruke full guffe på magicshine-lykta i trafikken, i stedet for halv guffe som jeg pleier å bruke.

Re: Ventilhetter med LED :) [Re: BetongApe] #1535545 19/12/2012 09:05
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
I går hadde jeg en opplevelse som illustrerer mitt ankepunkt mot sterke lykter.

Jeg kjørte bil langs en godt opplyst vei - gatelys pluss refleksjon fra snø. Mot meg kommer en fotgjenger som i det jeg får øye på ham, retter sin Silva (antakelse) hodelykt rett mot meg for at jeg skal se ham. Jeg bare antar at han er en fotgjenger fordi han kommer mot meg på samme side av veien. Alt jeg ser er et skarpt lys i hodehøyde. Jeg tilkjennegjør at jeg har sett ham ved å sette på venstre blinklys, og legger meg godt ut i venste kjørefelt så snart en møtende bil har passert. Lyset virker VELDIG sterkt, men siden jeg ikke er et rådyr med primadonnanykker, ser jeg ikke rett på personen, men beholder lyset i sidesynet for å ha kontroll på denne viktige brikken i trafikkbildet.
Først i det jeg er nær ved å passere fotgjengeren, får jeg bekreftet at det er den han er, men ser i tillegg at han har en hund i bånd! Heldigvis går hunden tett inntil eieren, men jeg føler et veldig ubehag over at det var en viktig brikke til som jeg overså.

Hadde fotgjengeren hatt en svakere lykt, eller kun en refleks, hadde jeg antakelig fremdeles fått øye på ham i tide. I TILLEGG er jeg overbevist om at jeg kunnet sett direkte på ham mens jeg nærmet meg og fastslått hva slags type trafikkant han var, prediktert hensikter og handlemønster, samt fått med meg det viktige faktum at objektet bestod av to individer lenket til hverandre.

Har Z30, Lurifax eller andre noen saklige kommentarer til dette scenariet?

- Robert Green Ingersoll
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: P_Dalen] #1535548 19/12/2012 09:09
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: P_Dalen

Hvis dette regnestykket (med alle sine forutsetninger) stemmer, så lyser altså MS-lykta noe kraftigere enn det som tillates for nærlys på bil.

Det virker på meg som et glimrende resultat. Tatt i betraktning at vi er små og "usynlige", og har behov for å kompensere for å bli sett i trafikken, må det være helt ypperlig at vi stikker oss noe ut, sammenlignet med alle de vanlige billyktene.

Jeg tror sannelig jeg skal gå over til å bruke full guffe på magicshine-lykta i trafikken, i stedet for halv guffe som jeg pleier å bruke.

Dersom noen øker lysstyrken på bilen sin for å stikke seg ut, får de bot og pålegg om utbedring. Antakelig fordi de som har greie på det mener at det går utover trafikksikkerheten.

- Robert Green Ingersoll
Re: Ventilhetter med LED :) [Re: GeirK] #1535550 19/12/2012 09:11
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R

Har Z30, Lurifax eller andre noen saklige kommentarer til dette scenariet?

Jeg er eller har ingen av delene men du må da forstå at dette ikke er et problem for en kraftig lyskilde gjør ikke andre ting mindre synlige.

Re: Ventilhetter med LED :) [Re: BetongApe] #1535551 19/12/2012 09:15
alltid_motvind Offline
Entusiast
Entusiast
Konge-oppsummering BetongApe!
+1

Har selv hatt gufne opplevelser tilsvarende GeirKs.

Bedre med tøff sykkel enn syk tøffel!
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: GeirK] #1535552 19/12/2012 09:15
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P

Dersom noen øker lysstyrken på bilen sin for å stikke seg ut, får de bot og pålegg om utbedring. Antakelig fordi de som har greie på det mener at det går utover trafikksikkerheten.

Ja, men det er altså ikke de samme kravene til sykkellykter som til billykter.

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: alltid_motvind] #1535553 19/12/2012 09:18
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: alltid_motvind

Bevis det! Dette blir bare useriøs synsing! ICON_SMILE

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: P_Dalen] #1535554 19/12/2012 09:18
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Ja, men det er altså ikke de samme kravene til sykkellykter som til billykter.

Korrekt - du bryter ikke loven ved å gjøre det, men det er i allefall grunn til å spørre seg selv om det kan ha negativ innflytelse på trafikksikkerheten totalt sett. Det jo ikke gitt at mangel på regulering av lys på sykkel betyr at noen har vurdert om det skal settes begrensinger og konkludert at sykkelys kan være så sterke de bare vil uten at det får noen konsekvenser.

- Robert Green Ingersoll
Re: Ventilhetter med LED :) [Re: GeirK] #1535555 19/12/2012 09:18
progres Offline
Besatt
Besatt
Jeg kjørte bil langs en godt opplyst vei - gatelys pluss refleksjon fra snø.

Og enda klarte du ikke se personen og hunden ???????

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: Dan] #1535556 19/12/2012 09:20
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Dan
Sitat: alltid_motvind

Bevis det! Dette blir bare useriøs synsing! ICON_SMILE

Pass deg nå, så du ikke får fjottstempel du også.

Re: Ventilhetter med LED :) [Re: progres] #1535560 19/12/2012 09:24
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Og enda klarte du ikke se personen og hunden ???????

Nix - fordi det sterke lyset automatisk fikk meg til å dra personen ut i sidesynet. Det var alt for mye lys til at jeg kunne se direkte på.

- Robert Green Ingersoll
Side 13 av 22 1 2 11 12 13 14 15 21 22

Moderator  support