Enig med Espen igjen. Materialet i krankarmene har neppe særlig stor betydning, selv om karbon vil lede varme langt dårligere enn aluminium. Varmetapet skjer nok først og fremst via SPD klossen.
Keramiske klosser vil selfølgelig bli dyrt, men sykkelindustrien har jo lang tradisjon for forsøk med bruk av dyre materialer. Og slike ting pleier jo alltid å få en viss tilhengerskare
Man kan forsøke å regne på dette, men det blir fort mange usikre faktorer og ting man må anta. Det beste ville være å ta en test med termografi (varmekamera). Hvis noen har tilgang på slikt utstyr ville det være moro å se resultatene av en sammenligning mellom plattformpedaler og SPD.
Det beste ville være å ta en test med termografi (varmekamera). Hvis noen har tilgang på slikt utstyr ville det være moro å se resultatene av en sammenligning mellom plattformpedaler og SPD.
Jess, det ville vært gøy!
e
*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***
Man kan forsøke å regne på dette, men det blir fort mange usikre faktorer og ting man må anta. Det beste ville være å ta en test med termografi (varmekamera). Hvis noen har tilgang på slikt utstyr ville det være moro å se resultatene av en sammenligning mellom plattformpedaler og SPD.
En enkel løsning vil være å ha noe som måler temperaturen inni skoen og sykle med SPD på den ene siden og plattform på den andre.
Jeg har akkurat samme erfaringer som EspenW i forhold til at jeg mye enklere holder meg varm på bena med vanlige joggesko/hverdagssko, enn skikkelige vintersko (selv med tykk ullsåle, varme ullsokker og skotrekk over dette igjen).
Kjeramisk kloss er interessant, og noe jeg tror har betydning. Jeg tror likevel at stålplaten man skrur klossene fast i kanskje betyr mest.
Forskjellen mellom bremsehendler i aluminium og karbon er jo f.eks svært merkbar, og i mine øyne et veldig godt argument for å ha karbon hendelblad hvis man ønsker å trene ute på sykkelen i kaldt vær. Det er ekstra bling som faktisk gir en reell gevinst ute i kulda!
Kram snø idag, trodde det skulle bety slipety-slidin, men det var jo sykt grep på Spiderne idag, så jeg må trekke tilbake litt av kritikken av dem, for idag var de rå. Pluss at det var mye bedre fremkommelighet i dypsnøen nå med fuktig snø. I tørrsnøen blir det litt potetmel effekt, mens når det er krammere snø presses snøen sammen av fordekket, og bakdekket får grep. Ble en helt rå runde på 4.5 timer, hadde bare planlagt 3t, men det var så gøy at det var bare å fortsette, blir som en unge, noe så sykt gøy. Bakkedrag opp til Skjennungstua, overraskende friske bein til tross for totalt 30t trening denne uka. Oppom Tryvann, klatret opp på et smalt scooterspor, kjørte en tur ned bakken, etc. Fremkommeligheten var helt hinsides idag. Bare ett eneste tilfelle med sutring fra skiløper, (unngår preppete løyper, men måtte kjøre to korte strekk, men dekkene satt knapt merker overhodet, ski lager dypere spor) resten av de som jeg møtte (masse folk idag) syntes det var helt rått, mange som hadde spørsmål, etc. Dagens vanligste utsagn: "Oi, det var store dekk" og "Hæ". Kassetten pakket seg etterhvert, så nå blir det test med 8 speed, pluss at 100mm frontfelg virker mer og mer som en god ide'.
Det er 135 mm offset bakramme ja. Det finnes såvidt jeg vet ikke noen baknav med gir (IGH) som er bredere enn 135 mm. Tror det er noen som leverer IGH pluss adapter, og dermed gjør det mulig å benytte 170 mm ramme.
En komplett 9:zero:7 Tusken fra fatbikes.com koster ifølge nettsiden deres 2799 USD. I tillegg tar de 210 USD for frakt. Moms og noen kroner i tillegg. Med andre ord ca 5 000 NOK totalt sett De setter fraktpris ift vekt, som mange andre, men de setter et tak på 210 USD. Fine greier det, jeg fikk to store esker på omlag 8-10 kg hver
Jeg regnet litt på ramme, gaffel, hjul og krank for å kjøpe fat-spesifikke deler og ta resten fra egen delekasse. Jeg fant fort ut at det var en bra deal å handle komplett, og hyggelige og flinke folk de karene hos fatbikes.com.
Bjørn
Redigert av BjornS; 18/12/201208:22. Rediger grunn: Lite hint om colour coding'a