Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen
|
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen
[Re: P_Dalen]
18/12/2012 09:25
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har tatt lappen i år, og i 2012 så lærer man at man skal bruke fjernlys når man kan, alltid når man ikke møter bil. Man ser både mørkkledde og reflekserte folk bedre ved bruk av fjernlys, spesielt hvis folk er på steder som er helt eller delvis i skygge som ikke dekkes av gatelysene. Lærer dere å beholde fjernlyset på når man møter syklist? Tja, det er situasjonsavhengig. Har syklisten lys/refleks eller ikke.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
[Re: baronKanon]
18/12/2012 09:32
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Magshine lykta har ikke noe med fjernlys på en bil å gjøre. At lykta kommer med flere nivåer for styrke har med brukstid å gjøre.
Min påstand er at Magshine i dagens form er helt ok å bruke, selv på full styrke.
Flere av dere andre mener denne har passert grensen over hva som er forsvarlig. Vi er uenige på dette punktet.
At Magshine lyser bedre enn mange andre dårlige lykter betyr ikke umiddelbart at den er FOR sterk. Mange sykler rundt med lykter som ER for dårlig. De er et mye større problem i trafikken.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: cvrokka]
18/12/2012 09:35
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tja, det er situasjonsavhengig. Har syklisten lys/refleks eller ikke.
Så hvis han er mørklagt er det bare å blende i vei, uten å tenke på konsekvensene (inklusive det at du kan få fyren rett i grillen)?
|
|
|
18/12/2012 09:39
|
GeirK
More than words
|
More than words
Som jeg skrev, når man ikke møter bil. I tett bytrafikk er det vel gitt at man møter biler?
Korrekt. Da har vi brakt det på det rene. Hvis man da sykler rundt med sykkelykter med tilsvarende lysstyrke, skulle jeg gjerne høre argumentet hvorfor disse er unntatt. Takk for svar, forresten!
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Oystein L]
18/12/2012 09:52
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så hvis han er mørklagt er det bare å blende i vei, uten å tenke på konsekvensene (inklusive det at du kan få fyren rett i grillen)? Det er nok ikke ok ifølge boka, men det driter jeg i. Det lærte jeg å gjøre av kjørelæreren min.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
18/12/2012 09:57
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har tatt lappen i år, og i 2012 så lærer man at man skal bruke fjernlys når man kan, alltid når man ikke møter bil. Man ser både mørkkledde og reflekserte folk bedre ved bruk av fjernlys, spesielt hvis folk er på steder som er helt eller delvis i skygge som ikke dekkes av gatelysene.
Vil du da konkludere at man IKKE skal bruke fjernlys i tett bytrafikk? Som jeg skrev, når man ikke møter bil. I tett bytrafikk er det vel gitt at man møter biler? Smart, kontrer med motspørsmål.
|
|
|
18/12/2012 09:58
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så hvis han er mørklagt er det bare å blende i vei, uten å tenke på konsekvensene (inklusive det at du kan få fyren rett i grillen)? Det er nok ikke ok ifølge boka, men det driter jeg i. Det lærte jeg å gjøre av kjørelæreren min. Lærte du at det er OK å blende møtende så de ikke ser en dritt, dersom de har "glemt" lys eller refleks? Snodig...
|
|
|
18/12/2012 10:04
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
Selv for 57 år siden så jeg vil jeg anta at man lærte følgende på kjæreskolen: Du blender ikke ned for fotgjengere med mindre du har full oversikt og kan slå fast om det er en, flere, mange på rekke etc. Og hvis du kan det, trenger du neppe å bruke fjernlys. Typisk misforstått snillhet er å se en refleks fra en fotgjenger, og så hive seg på nærlyset. Det du går glipp av da er en potensiell nr 2 som går på utsiden av han med refleks.
Siden så mange syklister er mørklagt/dårlig belyst, gjelder det samme for syklister til en viss grad. Selv primadonnaene synes vel det er bedre å bli blendet enn å ende sine dager i grillen på ett vogntog?
|
|
|
[Re: GeirK]
18/12/2012 10:09
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
Som jeg skrev, når man ikke møter bil. I tett bytrafikk er det vel gitt at man møter biler?
Korrekt. Da har vi brakt det på det rene. Hvis man da sykler rundt med sykkelykter med tilsvarende lysstyrke, skulle jeg gjerne høre argumentet hvorfor disse er unntatt. Takk for svar, forresten! Vet ikke hva slags sykkellykt du er vant til, men den høres jo utrolig ut. Hvis den kan blende all trafikk, så må den jo være perfekt i skogen. Lyser kanskje opp hele Nordmarka... Faktum er at de fleste magshine og tilsvarende har et svært konsentrert lys. Selv ikke hvis man skulle ta mål av seg til å plassere den midt i fleisen på noen, er den ikke like sterk som xenonlys på biler. Og billysene har jo spredning som går langt utenpå magshine.
|
|
|
18/12/2012 10:18
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tänk om man kunde dela opp denna diskusioner så att den handlar om ljus bruk: På sykkelväger I trafikkerad stadstrafik när man syklar på bilvägen På trafikerad landsväg På lite trafikerad landsväg
Det är ju bara i det sista fallet som bruk av fjernlys är relevant och de flesta inläggen i denna tråden tror jag handlar om de två första situationerna.
Om man möter ett vogntog som kör med fjernlys borde det inte vara väldigt stor risk att det blir kollision eftersom både håller sig på sin sida av vägen. Om man blir passerad av ett vogntog med fjern lys så spelar lyset man har riktat framfår mycket mindre roll än reflexer.
|
|
|
[Re: Z30]
18/12/2012 10:27
|
GeirK
More than words
|
More than words
Selv for 57 år siden så jeg vil jeg anta at man lærte følgende på kjæreskolen: Du blender ikke ned for fotgjengere med mindre du har full oversikt og kan slå fast om det er en, flere, mange på rekke etc. Og hvis du kan det, trenger du neppe å bruke fjernlys. Typisk misforstått snillhet er å se en refleks fra en fotgjenger, og så hive seg på nærlyset. Det du går glipp av da er en potensiell nr 2 som går på utsiden av han med refleks.
Dette er fornuftig tale.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
18/12/2012 10:27
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Godt poeng. Det lærte vi og.
|
|
|
[Re: Oystein L]
18/12/2012 10:28
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så hvis han er mørklagt er det bare å blende i vei, uten å tenke på konsekvensene (inklusive det at du kan få fyren rett i grillen)? Det er nok ikke ok ifølge boka, men det driter jeg i. Det lærte jeg å gjøre av kjørelæreren min. Lærte du at det er OK å blende møtende så de ikke ser en dritt, dersom de har "glemt" lys eller refleks? Snodig... Det syntes forsåvidt jeg og.
|
|
|
18/12/2012 10:32
|
GeirK
More than words
|
More than words
Vet ikke hva slags sykkellykt du er vant til, men den høres jo utrolig ut. Hvis den kan blende all trafikk, så må den jo være perfekt i skogen. Lyser kanskje opp hele Nordmarka...
Jeg er vant til en 2600 lumen Lupine Betty, som gir omtrent like mye lys som halogen-fjernlyset på bilen. Jeg antar at den tilsvarer dine tre MS. Faktum er at de fleste magshine og tilsvarende har et svært konsentrert lys. Selv ikke hvis man skulle ta mål av seg til å plassere den midt i fleisen på noen, er den ikke like sterk som xenonlys på biler. Og billysene har jo spredning som går langt utenpå magshine.
Har de det? Jeg trodde lyktene på en bil konsentrerte lyset langt mer, men jeg kan ta feil. Uansett, hvis jeg synes at du blender meg med lyset ditt, hva anbefaler du at jeg gjør?
|
|
|
18/12/2012 10:37
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Faktum er at de fleste magshine og tilsvarende har et svært konsentrert lys. Selv ikke hvis man skulle ta mål av seg til å plassere den midt i fleisen på noen, er den ikke like sterk som xenonlys på biler. Og billysene har jo spredning som går langt utenpå magshine.
Fjernlys er ikke ensbetydende med xenonlys. At man skal blende ned gjelder også om man har halogenfjernlys (ofte omkring 1500 lm pr.stk) At MS har en smal spot gjør jo bare ting verre. Sender du senter av lyskonusen i retning andres øyne betyr det at den blender mer enn ett lys med samme lumens rating men større spredning*. Retter du lampen nedover gir en smal spot enda mindre lys forover langs veien der du trenger det for å se, og enda mer nær sykkelen der du risikerer egenblending. Å rette rundtstrålende lamper nedover har omtrent samme effekt som å kjøre med tåkelys i bil. Masse lys nær kjøretøyet, lite lengre frem => redusert nattsyn og mindre sikt lengre frem. *) lumens er totalmengden lys, men blending henger sammen med lystettheten som faller på øyet, smalere spot=høyere lystetthet med samme lumens
Redigert av sverreb; 18/12/2012 10:40.
|
|
|
18/12/2012 10:57
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
Vet ikke hva slags sykkellykt du er vant til, men den høres jo utrolig ut. Hvis den kan blende all trafikk, så må den jo være perfekt i skogen. Lyser kanskje opp hele Nordmarka...
Jeg er vant til en 2600 lumen Lupine Betty, som gir omtrent like mye lys som halogen-fjernlyset på bilen. Jeg antar at den tilsvarer dine tre MS. Faktum er at de fleste magshine og tilsvarende har et svært konsentrert lys. Selv ikke hvis man skulle ta mål av seg til å plassere den midt i fleisen på noen, er den ikke like sterk som xenonlys på biler. Og billysene har jo spredning som går langt utenpå magshine.
Har de det? Jeg trodde lyktene på en bil konsentrerte lyset langt mer, men jeg kan ta feil. Uansett, hvis jeg synes at du blender meg med lyset ditt, hva anbefaler du at jeg gjør? Sikkert en flott lykt. Hvis vi legger til grunn at jeg blender deg på ordentlig, dvs at det ikke er primadonnanykker og generell irritasjon, men at du virkelig mister synet når jeg kommer i mot: da håper jeg du sier fra. Det ville nemlig være nyttig for meg å vite siden jeg ikke har som ambisjon å blende andre. Ville du sagt fra?
|
|
|
18/12/2012 11:11
|
GeirK
More than words
|
More than words
Sikkert en flott lykt.
Hvis vi legger til grunn at jeg blender deg på ordentlig, dvs at det ikke er primadonnanykker og generell irritasjon, men at du virkelig mister synet når jeg kommer i mot: da håper jeg du sier fra. Det ville nemlig være nyttig for meg å vite siden jeg ikke har som ambisjon å blende andre.
Ville du sagt fra?
Ja, hvis jeg fant en anledning. Men - dersom jeg kommer i bil og du kommer på gang- og sykkelveg mot meg, på samme side av vegen, er ikke det en løsning. Hva gjør jeg da?
|
|
|
18/12/2012 11:14
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Sikkert en flott lykt.
Hvis vi legger til grunn at jeg blender deg på ordentlig, dvs at det ikke er primadonnanykker og generell irritasjon, men at du virkelig mister synet når jeg kommer i mot: da håper jeg du sier fra. Det ville nemlig være nyttig for meg å vite siden jeg ikke har som ambisjon å blende andre.
Ville du sagt fra?
Ja, hvis jeg fant en anledning. Men - dersom jeg kommer i bil og du kommer på gang- og sykkelveg mot meg, på samme side av vegen, er ikke det en løsning. Hva gjør jeg da? Da foreslår jeg at du holder øya på veien og slutter å irritere deg over det lyset som du synes er alt for sterkt på gang og sykkelveien. Alternativt bør du oppsøke en optiker og sjekke øya. Kan være du er lys-ømfintlig.
Redigert av Lurifax; 18/12/2012 11:21.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: sverreb]
18/12/2012 11:17
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
At MS har en smal spot gjør jo bare ting verre. Sender du senter av lyskonusen i retning andres øyne betyr det at den blender mer enn ett lys med samme lumens rating men større spredning*. Retter du lampen nedover gir en smal spot enda mindre lys forover langs veien der du trenger det for å se, og enda mer nær sykkelen der du risikerer egenblending.
Å rette rundtstrålende lamper nedover har omtrent samme effekt som å kjøre med tåkelys i bil. Masse lys nær kjøretøyet, lite lengre frem => redusert nattsyn og mindre sikt lengre frem.
*) lumens er totalmengden lys, men blending henger sammen med lystettheten som faller på øyet, smalere spot=høyere lystetthet med samme lumens Dette høres fornuftig ut. Men trådstarter og andre har fremholdt at MS-lykter ikke har en smal spot, men derimot stor spredning og mye "strølys". Da må jo lystettheten som faller på øyet bli liten. Derfor har jeg problemer med å følge logikken i dette utsagnet (min uthevelse): Problemet med magicshine og andre lykter er i stor grad strølyset som er svært ukontrollert og spres mye. Det er dette som stort sett blender.
|
|
|
[Re: P_Dalen]
18/12/2012 11:58
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Men trådstarter og andre har fremholdt at MS-lykter ikke har en smal spot, men derimot stor spredning og mye "strølys". Da må jo lystettheten som faller på øyet bli liten.
Jeg kan bare forholde meg til det som blir skrevet. Jeg har ikke noen MS lykter selv. Det finnes imidlertid mer enn en modell av disse. Om haloen blender eller ikke kommer ann på lysets flukstetthet i denne. Det er ikke utenkelig at en svært kraftig lykt med smal spot også har en blendende halo, men sammenlignet med selve senterspotten er det natuligvis mindre blendende. Nøyaktig hvor blendende kommer også an på hvor mørkt det er. Det er vesentlig mer lys som blir sendt oppover fra en rundtstrålende lykt enn fra en med cutoff. Hvis man skal ha lys til å se med fra en rundstrålende lykt må man plassere senterspot på eller svært nær horisonten slik at man bruker senterspotten til å lyse lengst unna, dermed vil andre trafikanters øyne havne veldig få grader av senteraksen til lyset. Overgangen fra spot til halo er sjeldent skarp i noen rundtstrålende lykter, så jo nærere senteraksen man kommer jo mer innkommende lys vil det typisk være. Derfor har jeg problemer med å følge logikken i dette utsagnet (min uthevelse): Problemet med magicshine og andre lykter er i stor grad strølyset som er svært ukontrollert og spres mye. Det er dette som stort sett blender. Nå er ikke dette mitt utsagn. Jeg har hele tiden påstått at man kan bruke MS lykter uten å blende, men jeg synes ikke denne typen lykter er et godt valg for bruk i trafikk siden man gjerne må velge mellom å se selv eller unnlate å blende andre. Skal man bare bli sett er det enklere, da kan den bare skrus ned, men en som velger å bruke 3 stykker gjør det neppe bare for å så skru ned lysstyrken eller hva?
|
|
|
[Re: Lurifax]
18/12/2012 11:59
|
GeirK
More than words
|
More than words
Da foreslår jeg at du holder øya på veien og slutter å irritere deg over det lyset som du synes er alt for sterkt på gang og sykkelveien.
Hva om det er noe trafikkrelatert rett i nærheten av eller bak den lykta som det er superviktig at jeg får med meg?
|
|
|
18/12/2012 12:10
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Da foreslår jeg at du holder øya på veien og slutter å irritere deg over det lyset som du synes er alt for sterkt på gang og sykkelveien.
Hva om det er noe trafikkrelatert rett i nærheten av eller bak den lykta som det er superviktig at jeg får med meg? Hva gjør du når du møter en annen bil i trafikken? Må si jeg er utrolig heldig som ikke har møtt deg i trafikken. Du strekker dette så langt at du mister fotfestet her. Det er virkelig ikke slik at du mister synet når du møter en med en Magshine. Hvis så er tilfelle er det jammen rart det ikke er skrevet side opp og side ned om dette. Produktet ville raskt blitt forbudt - om din mening var fasit. Det er ganske meningsløst å være så bastant som det du er her. Hva ønsker du å oppnå, annet enn å fremstå som en irritert person som ikke under noen omstendigheter godtar en lykt som lyser bra. Nok en gang, en Magshine er LANGT unna fjernlyset på en bil, at DU ønsker at folk skal kjøre den på minimum styrke, se det har ikke noe med faktisk styrke på lykta å gjøre.
Redigert av Lurifax; 18/12/2012 12:13.
|
|
|
18/12/2012 12:34
|
torgriaa
Entusiast
|
Entusiast
Nok en gang, en Magshine er LANGT unna fjernlyset på en bil, at DU ønsker at folk skal kjøre den på minimum styrke, se det har ikke noe med faktisk styrke på lykta å gjøre. Fjernlyset på bil er sikkert i stand til å blende mer enn en typisk magicshine på full styrke, men så bruker man heller ikke fjernlys i tett trafikk, når man møter andre trafikanter ol. Da bruker man nærlys, og nærlys på bil er slik at de hovedsakelig lyser nær bakken, i motsetning til de sterke lyktene enkelte syklister bruker i bytrafikk, på sykkelstier, fortau ol. Jeg mener at det er andre lykter som er bedre egnet til sykling i tettbygde strøk, og om man skal bruke en magicshine el. liknende til slikt så burde den vinkles litt ned og stilles på svak styrke.
Redigert av torgriaa; 18/12/2012 12:35.
|
|
|
18/12/2012 12:36
|
Dan
More than words
|
More than words
Nå har jeg laget et bilde dere kan diskutere videre ut fra. Bil på vei nordover, fotgjenger på vei ut i fotgjengerfeltet, syklist på vei sørover med lykten på full guffe. Når jeg kommer på sykkel i denne situasjonen så blender jeg ned lykten. Når jeg kommer med bil så senker jeg farten siden det ikke er aktuelt å passere et fotgjengerfelt før man ser at fotgjengerfeltet og "brofestene" er frie fra fotgjengere. 
|
|
|
[Re: Dan]
18/12/2012 12:42
|
GeirK
More than words
|
More than words
Takk, Dan. Dette er NØYAKTIG det scenariet jeg hadde i tankene.
|
|
|
[Re: Dan]
18/12/2012 12:48
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Nå har jeg laget et bilde dere kan diskutere videre ut fra. Bil på vei nordover, fotgjenger på vei ut i fotgjengerfeltet, syklist på vei sørover med lykten på full guffe. Når jeg kommer på sykkel i denne situasjonen så blender jeg ned lykten. Når jeg kommer med bil så senker jeg farten siden det ikke er aktuelt å passere et fotgjengerfelt før man ser at fotgjengerfeltet og "brofestene" er frie fra fotgjengere. Dette virker å være et så stort problem at det skulle by på minimal tidsforbruk å dokumentere noen eksempler hvor dette har skapt uhell/ulykker. Hvis ikke vil jeg komme med følgende påstand, dette blir oppkonstruert fra folk som ikke LIKER lykter med mye lys. Host opp dokumentasjon på at dette skaper uhell/ulykker så skal jeg være den første til å bytte ut lykta. Bytter jeg lykt fordi noen av dere alltid ønsker å fremstå som orakler og eiere av den hele og store sannhet? Gjett selv. Når problemet er såpass stort, det er solgt såpass mange lykter, så må det finnes minst ETT eksempel - eller? Eller kan det være at dere overdriver? Som sagt, jeg har kjørt i mange år, og opplever økt synlighet av sykler grunnet bedre lys som en positiv sak - for meg som sjåfør i bil. Møter flere i den samme type situasjon hver dag, og har til dags dato ikke hatt problemer med uhell eller "nesten" uhell. Hittil har jeg ikke sett noe annet enn at enkelte bare er irritert fordi andre bruker en lykt de selv ikke synes noe om. Synsing kaller jeg slikt. PS. Store flotte ord, illustrasjoner osv er til syvende og sist ikke noe annet enn et stort luftslott om man ikke underbygger med fakta. Så min påstand om at dette er et "ikke" problem er like godt som motsatsen inntil man har hostet opp noe konkret. Men ut fra denne "livet som innsats" fremstillingen så må da dette være en enkel sak å vise til. Tror til og med Z30 vil snu jeg - om det kommer fakta på bordet som underbygger tesen / synsingen. Blir litt sånn Keiserens nye klær.
Redigert av Lurifax; 18/12/2012 12:54.
|
|
|
18/12/2012 12:52
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hva gjør du når du møter en annen bil i trafikken?
Jeg blir ikke blender av biler med nærlys, så jeg fortsetter vanligvis med det jeg holder på med i øyeblikket Må si jeg er utrolig heldig som ikke har møtt deg i trafikken.
Kanskje har du det. Hva er det du frykter skal skje i såfall? Det er virkelig ikke slik at du mister synet når du møter en med en Magshine.
Det vet jeg, men vi snakker om TRE MagShine. Det er ganske meningsløst å være så bastant som det du er her. Hva ønsker du å oppnå, annet enn å fremstå som en irritert person som ikke under noen omstendigheter godtar en lykt som lyser bra.
Hvis noen velger å gjette på hva jeg mener i stedet for å lese hva jeg skriver, får de selv ta ansvaret for sine egne gjetninger. Nok en gang, en Magshine er LANGT unna fjernlyset på en bil, at DU ønsker at folk skal kjøre den på minimum styrke, se det har ikke noe med faktisk styrke på lykta å gjøre.
Hvor har jeg skrevet at jeg ønsker det? Leser du eller dikter du? Det er utrolig feig og ynkelig diskusjonsteknikk å tillegge folk meninger de ikke har
|
|
|
18/12/2012 12:55
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Hva gjør du når du møter en annen bil i trafikken?
Jeg blir ikke blender av biler med nærlys, så jeg fortsetter vanligvis med det jeg holder på med i øyeblikket Må si jeg er utrolig heldig som ikke har møtt deg i trafikken.
Kanskje har du det. Hva er det du frykter skal skje i såfall? Det er virkelig ikke slik at du mister synet når du møter en med en Magshine.
Det vet jeg, men vi snakker om TRE MagShine. Det er ganske meningsløst å være så bastant som det du er her. Hva ønsker du å oppnå, annet enn å fremstå som en irritert person som ikke under noen omstendigheter godtar en lykt som lyser bra.
Hvis noen velger å gjette på hva jeg mener i stedet for å lese hva jeg skriver, får de selv ta ansvaret for sine egne gjetninger. Nok en gang, en Magshine er LANGT unna fjernlyset på en bil, at DU ønsker at folk skal kjøre den på minimum styrke, se det har ikke noe med faktisk styrke på lykta å gjøre.
Hvor har jeg skrevet at jeg ønsker det? Leser du eller dikter du? Det er utrolig feig og ynkelig diskusjonsteknikk å tillegge folk meninger de ikke har Og du takler dårlig at folk mener noe annet enn deg.
|
|
|
18/12/2012 12:59
|
Raskall
More than words
|
More than words
Dette virker å være et så stort problem at det skulle by på minimal tidforbruk å dokumentere noen eksempler hvor dette har skapt uhell/ulykker. Hvis ikke vil jeg komme med følgende påstand, dette blir oppkonstruert fra folk som ikke LIKER lykter med mye lys.
Jeg sykler minimalt på såkalt bilvei i lyktesesongen så jeg har ingen erfaring med bruk av dette ute i veibanen. Jeg kan heller ikke si jeg har registrert problemer med for kraftige sykkellykter når jeg har forflyttet meg i bil. Men han ene jeg møter hver dag på gang- og sykkelveien har gjort at jeg nesten har syklet på en fotgjenger. Han sykler med 2000 lumen rett frem til tross for god gatebelysning og veldig god sikt. De siste 50-60 meterne før vi passerer hverandre og noen meter etter passering er jeg fullstendig blind. Dette betyr opp til 100 meter hvor jeg overhodet ikke ser andre trafikanter med svakere eller ikke noe lys/reflekser. Så jo, i samspill med andre myke trafikanter er kraftige sykkellykter på full blås et problem/faremoment. Mest fordi man holder mye lavere hastigheter og man er utsatt for den kraftige lyskilden mye lenger tid enn når harde trafikanter er involvert. På opplyst gang- og sykkel-vei er det mer enn nok med 100-200 lumen og jeg kan ikke se andre argumenter for 900+ enn at man vil skryte av hvor mye lys man har. Edit! og for å ha det sagt: Jeg ELSKER mye lys. Jeg har 3 lykter på 1000 lumen hver seg og har nå nettopp skaffet meg en Inton T6X2 på 2000 lumen. Men jeg bruker dem først når jeg svinger ut på underlag som ikke er asfalt godt opplyst av gatelys.
Redigert av Raskall; 18/12/2012 13:05.
|
|
|
18/12/2012 13:00
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Dette virker å være et så stort problem at det skulle by på minimal tidsforbruk å dokumentere noen eksempler hvor dette har skapt uhell/ulykker. Hvis ikke vil jeg komme med følgende påstand, dette blir oppkonstruert fra folk som ikke LIKER lykter med mye lys.
Denne typen lykter er IKKE solgt i store mengder og har i tilegg kun vært tilgjengelige i noen ganske få år. Det er IKKE store mengder mennesker som sykler i dette landet i utgangspunktet, enda mindre på vinteren og i mørket. Å forvente at det skal finnes noe vesentlig statistisk grunnlag på effekten av slike lykter er, skal vi si, noe optimistisk. Fraværet av slik statistikk er intet bevis.
|
|
|
|
|