Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 10 av 22 1 2 8 9 10 11 12 21 22

Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: sverreb] #1534989 17/12/2012 20:21
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Sitat: sverreb
Sitat: P_Dalen

Det hadde vært interessant om noen faktisk kunne påvise at sterkt lys på sykkel er negativt for trafikksikkerheten.

Er det noen god grunn til å tro at det er noen fundamental forskjell på sterke lys uten cutoff på bil og på sykkel?

I så tilfelle hva er det?

Den fundamentale forskjellen består i følgende:

Biler blir som regel sett av andre trafikanter.
Sykler blir ofte oversett. Dette er gammelt og velkjent, og kan ha flere årsaker, men la oss si at mye av det skyldes størrelsesforskjellen og sakkadisk undertrykkelse av synsinntrykk.

Dette må kompenseres. Å sykle omkring i biltrafikk med små, puslete lykter i mørket er åpenbart ingen løsning.

Kanskje det kan hjelpe å nærme seg lyktene som bilistene bruker? Kanskje til og med blende en smule (selv om det isolert sett ikke er bra) for å tiltrekke seg oppmerksomhet og dermed bli synlig?

Derfor hadde det vært interessant om noen faktisk kunne påvise at sterkt lys på sykkel er negativt for trafikksikkerheten.

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: GeirK] #1534992 17/12/2012 20:29
T
TRemedy Offline
Medlem
Medlem
T
Sitat: GeirK

Sitat: TRemedy

Vel,
det du gjør er jo å stille en masse irrelevante spørsmål hvor formålet er hele øvelsen er høyst uklar

Det skjer ikke noe spesielt i pkt 2, men det skjer noe for hvert innlegg av deg jeg har lest. Nemlig at det tegner seg et bilde av en kranglefant uten argumenter, som klamrer seg til en underlig "metodikk" som han prøver å bruke til å sidetracke og forhåpentligvis sette fast andre.

Og den eneste måten en fotgjenger rett bak en syklist med sterk lykt kan bli påkjørt på, er jo hvis en maniac kjører ned syklisten. Og ja, du virker så intens at det skulle ikke forundre meg om du ville gjøre for å kunne komme med bevis.

Å beskylde noen for å være tilbøyelig til å ville drepe eller lemleste andre synes jeg er et grovt overtramp som du godt kan dementere umiddelbart.

Jeg prøver ikke å sette noen fast - jeg prøver å få Z30 til å slutte å være en fare for omgivelsene sine. Jeg har ikke stilt mange spørsmål til ham, jeg har stilt to. Og når han nekter å svare på dem fordi ham gjør seg dum og ikke forstår ordet "blende" eller insinuerer at Dan banker dama si, får han tåle å høre hvilken usannsynlig håpløs debattant han er.

Det er du som vil ha en forklaring. Jeg er bare ærlig og forteller deg hvordan du oppfattes. Jeg noterer meg at jeg ikke er alene om den oppfatningen.

Hvis du ikke ønsker å oppfattes som en aggressiv fjott, så tror jeg du bør endre tilnærming.

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: baronKanon] #1534996 17/12/2012 20:35
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Lys på sykkel - lys på bil. Fotgjengeren er like utsatt i stummende mørke med mindre de gjør seg så synlige som mulig.
Og der er tema - så synlig som mulig.

Det er faktisk ikke mitt ansvar at andre er synlige i trafikkbildet, det får de sørge for å gjøre best mulig selv.
Det betyr ikke at jeg gjør alt jeg kan for å kjøre på de jeg beskriver som idioter uten refleks eller godt nok lys.

Se og bli sett.

Redigert av Lurifax; 17/12/2012 20:36.

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: TRemedy] #1535003 17/12/2012 20:57
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G
[quote=GeirK]

[quote=TRemedy]

Hvis du ikke ønsker å oppfattes som en aggressiv fjott, så tror jeg du bør endre tilnærming.

Ehh...biter du ikke deg selv i halen her? Synes GeirK stort sett har kommet med saklig argumenter og logiske resonnemennter i motsetning til visse andre. Skal ikke nevne navn...host* kremt... ICON_WINK.

Ellers har tråden gått fra relativt saklig til ekstremt personfokusert, og dette er mitt bidrag i så måte.

Men gud bedre så underholdende det har vært!! Trenger ikke TV når man har terrengsykkel.no:))

Redigert av Goldrush; 17/12/2012 20:58.

Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: Dan] #1535006 17/12/2012 21:06
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Sitat: Dan
Det hadde vært interessant om noen faktisk kunne påvise at sterkt lys på sykkel er negativt for trafikksikkerheten.

Så det holder ikke at flere av oss mener vi har hatt nestenulykker fordi vi har møtt syklister med lykten på full guffe på gangveien? Vi må altså først krasje med noen, ta bilder av det og forhåpentligvis blir noen av de innblandede skadet slik at vi kan få en politirapport i tillegg. Ville det være nok?

Neida, jeg forstår at sterkt lys på gangvei ikke er noe spesielt lurt. Jeg er mest opptatt av forholdene i vanlig trafikk.

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: P_Dalen] #1535008 17/12/2012 21:10
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sverreb

Er det noen god grunn til å tro at det er noen fundamental forskjell på sterke lys uten cutoff på bil og på sykkel?

I så tilfelle hva er det?

Den fundamentale forskjellen består i følgende:

Biler blir som regel sett av andre trafikanter.
Sykler blir ofte oversett. Dette er gammelt og velkjent, og kan ha flere årsaker, men la oss si at mye av det skyldes størrelsesforskjellen og sakkadisk undertrykkelse av synsinntrykk.

Jeg tror blinkende lys og store reflekterende flater er minst like bra virkemidler for å tiltrekke seg oppmerksomheten til de perifere synscellene, og dermed motvirke at man luket ut af hjernens filtre.

I mørket er det tross alt mindre synsmessig forskjell på bilister og syklende. Det er ikke lengre snakk om flere kvadratmeter metall mot en liten syklist, men en/to lyskilder vs. 2/4.

Jeg mistenker at når jeg sykler med både blinkede lys og jakke/pannier med mye refleks så er jeg vel så synlig som en sortlakkert BMW, spesiellt sett sidenfra.

Quote:

Derfor hadde det vært interessant om noen faktisk kunne påvise at sterkt lys på sykkel er negativt for trafikksikkerheten.

Synligheten til tross, problemet med blending og eventuelle trafikksikkerhetsmessige problemstillinger rundt dette forsvinner ikke av å påpeke ens egen sårbarhet. Det er etablert at man skal unnlate å blende andre, både gjennom kotyme og gjennom lov. Jeg ser også gjerne forskning på temaet, men jeg må ærlig inrømme at jeg synes bevisbyrden hviler i første rekke på den som mener det ikke er så farlig å blende*.

Generellt sett foretrekker jeg at bilister ser PÅ meg fremfor å se BORT fra meg, så jeg vil heller bruke blinkende lys og reflekser for å tiltrekke meg oppmerksomhet, fremfor 1000lm in-your-face lys.

*) Det er fortsatt uklart for meg hva en del her egentlig mener er riktig bruk av kraftige lykter, hvorvidt det er greit å blende, om de faktisk blender overhode, eller om de skal brukes med spesielle hensyn og i så fall hvilke. Jeg har fått med meg at P_dalen antyder at han vipper lyktene bort ved møtende trafikk, men ikke hva eventuellt andre gjør.

Redigert av sverreb; 17/12/2012 21:14.
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: baronKanon] #1535069 17/12/2012 23:54
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Hehe. Er det rart jeg driter i hva folk synes om at jeg har bikkja mi med på skitur?

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: HM1100] #1535072 18/12/2012 06:31
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: HM1100
Hehe. Er det rart jeg driter i hva folk synes om at jeg har bikkja mi med på skitur?

Nei. Hvorfor spør du?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: TRemedy] #1535076 18/12/2012 06:51
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Først var jeg "intens", så aggressiv. Kan du peke på noe jeg har skrevet som får meg til å virke aggressiv? Når du har gjort det, ønsker jeg å høre analysen som konkluderer med at jeg er tilbøyelig til å drepe eller lemleste andre?

- Robert Green Ingersoll
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: TRemedy] #1535077 18/12/2012 06:57
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Er fjernlys i byen forbudt? Nytt for meg gitt...
Det var vel heller slik at UP, Trygg Trafikk og Trafikkskolene oppfordrer til mer bruk av fjernlys.

Med "i byen" snakker jeg om tett bytrafikk. Hvor finner du disse oppfordringene?

Det er linker til alle tre lenger opp. Skrøt ikke du av at du hadde lest hele tråden?

Jeg har ikke "skrytt" av noe som helst. Dermot har jeg lest alle linkene og finner ingen oppfordring om å kjøre med fjernlys i tett bytrafikk. Kan du vise meg hvor dette står?

- Robert Green Ingersoll
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: GeirK] #1535085 18/12/2012 07:46
Dan Offline
More than words
More than words
Jeg har ikke "skrytt" av noe som helst. Dermot har jeg lest alle linkene og finner ingen oppfordring om å kjøre med fjernlys i tett bytrafikk. Kan du vise meg hvor dette står?

Da jeg tok lappen, for lenge siden og i et annet land, så fikk jeg lære at vi skulle slå av fjernlyset når vi kom til opplyst vei. Dvs at når man kom inn i et tettsted eller en by så skulle fjernlyset av, uansett om man møtte noen eller ikke.

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: baronKanon] #1535089 18/12/2012 07:56
Z
Z30 Offline
Entusiast
Entusiast
Z
Sitat: baronKanon

Altså:
NEINEINEI, ikke hjelmlykt på veien. Den blender alle du møter uansett styrke.
IKKE FAEN - om man skal ha en MJ-808 på full pupp på belyst vei.

Kan vi få avklart om det er noen som støtter disse to påstandene slik de fremkommer i starten av tråden?

Dvs absoluttt forbud mot hjelmlykt og magshine på full styrke på henholdsvis vei og belyst vei.

Redigert av Z30; 18/12/2012 07:57.
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: Dan] #1535092 18/12/2012 08:05
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Da jeg tok lappen, for lenge siden og i et annet land, så fikk jeg lære at vi skulle slå av fjernlyset når vi kom til opplyst vei. Dvs at når man kom inn i et tettsted eller en by så skulle fjernlyset av, uansett om man møtte noen eller ikke.

Det lærte vi definitivt i dette landet også Dan...
(og gjorde det også, selv om vi da ikke så en dritt med de gamle gjødelampene)

Redigert av Oystein L; 18/12/2012 08:09.
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: Z30] #1535100 18/12/2012 08:22
BetongApe Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Z30

Altså:

Kan vi få avklart om det er noen som støtter disse to påstandene slik de fremkommer i starten av tråden?

Dvs absoluttt forbud mot hjelmlykt og magshine på full styrke på henholdsvis vei og belyst vei.

Ut fra konteksten du har klippet vekk (han snakket om sykkelvei) er jeg helt enig. Jeg har syklet samme strekning mange ganger, og har opplevd et par virkelig skumle episoder der jeg har kommet rundt en sving, fått en magicshine rett i fleisen, og har måttet bremse helt ned fordi jeg ikke ser hva som befinner seg bak lyskasteren.

Forresten glemte du å skrive "primadonna" og "gillar inte" i posten din frown

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: Dan] #1535101 18/12/2012 08:23
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A

Jeg lærte at man skulle kjøre med fjernlyset når man kan. Dvs når det ikke er møtende trafikanter.

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: Oystein L] #1535106 18/12/2012 08:35
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Oystein L
selv om vi da ikke så en dritt med de gamle gjødelampene)

Huff. Var dette under krigen? Man har jo hørt historier fra Tyskland om dette, men at det ble brukt også i Norge...

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: Dan] #1535108 18/12/2012 08:39
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jeg har tatt lappen i år, og i 2012 så lærer man at man skal bruke fjernlys når man kan, alltid når man ikke møter bil. Man ser både mørkkledde og reflekserte folk bedre ved bruk av fjernlys, spesielt hvis folk er på steder som er helt eller delvis i skygge som ikke dekkes av gatelysene.

Redigert av cvrokka; 18/12/2012 09:04.

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: Dan] #1535110 18/12/2012 08:42
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Oystein L
selv om vi da ikke så en dritt med de gamle gjødelampene)

Huff. Var dette under krigen? Man har jo hørt historier fra Tyskland om dette, men at det ble brukt også i Norge...

Japp, i "pre-halogen" tiden importerte vi blant annet lysfattige Amazoner og "den nye" 142 fra broderfolket i øst ICON_WINK

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: Oystein L] #1535111 18/12/2012 08:44
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Jeg tror Dan snakker om en adskillig mørkere historie.

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: BetongApe] #1535115 18/12/2012 08:53
Z
Z30 Offline
Entusiast
Entusiast
Z
Sitat: BetongApe

Altså:

Ut fra konteksten du har klippet vekk (han snakket om sykkelvei) er jeg helt enig. Jeg har syklet samme strekning mange ganger, og har opplevd et par virkelig skumle episoder der jeg har kommet rundt en sving, fått en magicshine rett i fleisen, og har måttet bremse helt ned fordi jeg ikke ser hva som befinner seg bak lyskasteren.

Forresten glemte du å skrive "primadonna" og "gillar inte" i posten din frown

Han snakket om mye rart. Ikke alt ga mening.
Her skriver han "ikke hjelmlykt på vei", og du er enig. Det er far beyond primadonna.

Redigert av Z30; 18/12/2012 08:59.
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: cvrokka] #1535117 18/12/2012 08:59
Z
Z30 Offline
Entusiast
Entusiast
Z
Sitat: cvrokka

Jeg har tatt lappen i år, og i 2012 så lærer man at man skal bruke fjernlys når man kan, alltid når man ikke møter bil. Man ser både mørkkledde og reflekserte folk bedre ved bruk av fjernlys, spesielt hvis folk er på steder som er helt eller delvis i skygge fra gatelysene.

Husj på deg. Du må ikke få de gamle gretne primadonnaene på nakken. Husk at de tok lappen for 57 år siden, og de hadde en demo hvor noen sto med en fakkel i veikanten, så kom det en hest og kjerre forbi, og hesten ble skremt og skar ut i grøfta, uten parkeringslys. Dessuten går det rykter om noen tusser som i sin tid ble skremt av en lommelykt med dårlig batteri. Noen av dem vanker visstnok på forumet her.

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: Z30] #1535119 18/12/2012 09:04
Dan Offline
More than words
More than words
Husj på deg. Du må ikke få de gamle gretne primadonnaene på nakken. Husk at de tok lappen for 57 år siden, og de hadde en demo hvor noen sto med en fakkel i veikanten, så kom det en hest og kjerre forbi, og hesten ble skremt og skar ut i grøfta, uten parkeringslys. Dessuten går det rykter om noen tusser som i sin tid ble skremt av en lommelykt med dårlig batteri. Noen av dem vanker visstnok på forumet her.

Hehe. Endelig skriver du noe leseverdt. ICON_SMILE

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: Dan] #1535120 18/12/2012 09:09
G
grigri Offline
Entusiast
Entusiast
G
Hehe. Endelig skriver du noe leseverdt. ICON_SMILE [/quote]

+1

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: cvrokka] #1535121 18/12/2012 09:12
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg har tatt lappen i år, og i 2012 så lærer man at man skal bruke fjernlys når man kan, alltid når man ikke møter bil. Man ser både mørkkledde og reflekserte folk bedre ved bruk av fjernlys, spesielt hvis folk er på steder som er helt eller delvis i skygge som ikke dekkes av gatelysene.

Vil du da konkludere at man IKKE skal bruke fjernlys i tett bytrafikk?

- Robert Green Ingersoll
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: Z30] #1535123 18/12/2012 09:15
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Nei. Jeg støtter ikke det. Det kommer an på situasjonen.

Siden du ikke er så glad i å diskutere, kanskje du kan gi meg et godt råd. Hvis jeg, med primadonnanykker og alt, blir blendet at en som kommer mot meg med tre MS-lykter på full guffe - hva anbefaler du at jeg gjør?

- Robert Green Ingersoll
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: cvrokka] #1535124 18/12/2012 09:15
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P

Lærer dere å beholde fjernlyset på når man møter syklist?

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: P_Dalen] #1535125 18/12/2012 09:17
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Lærer dere å beholde fjernlyset på når man møter syklist?

Eller folk som kommer gående i mot?

- Robert Green Ingersoll
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: GeirK] #1535128 18/12/2012 09:19
Z
Z30 Offline
Entusiast
Entusiast
Z

Husk at dette er et ja/nei spørsmål, nyanser er utelukket, svaret binder deg til masta, kan og vil bli brukt mot deg og du blir for alltid fanget i tussenes vold. Jeg har hørt at de har en led pære på 0,3 watt fra ikea som de bruker til lystortur...

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: Z30] #1535130 18/12/2012 09:22
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Husk at dette er et ja/nei spørsmål, nyanser er utelukket, svaret binder deg til masta, kan og vil bli brukt mot deg og du blir for alltid fanget i tussenes vold.

Wow - ikke rart din forestillingsverden gjør det vanskelig å svare på spørsmål. cvrokka er nok mer koblet til virkeligheten enn som så, skal du se. Jeg har tro på at han fint klarer å komme frem til et svar som tilfredsstiller spørsmålsstilleren.

- Robert Green Ingersoll
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: GeirK] #1535132 18/12/2012 09:24
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Som jeg skrev, når man ikke møter bil. I tett bytrafikk er det vel gitt at man møter biler?

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Side 10 av 22 1 2 8 9 10 11 12 21 22

Moderator  support