Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen
|
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen
[Re: trondmm]
17/12/2012 17:35
|
TRemedy
Medlem
|
Medlem
Da ville jeg dratt deg ut av førersetet og fortalt deg hvor ufint jeg synes det er å kjøre på fotgjengere bare for prøve å gi usaklige argumenter en viss troverdighet.
HÆ??! Forstod du i det hele tatt spørsmålet? Javisst. Du fremsatte en tåpelig overdrevet påstand om at lykter som Magicshine er så farlige i trafikken at fotgjengere vil bli påkjørt dersom de befinner seg bak en sykkel med en slik lykt, når det kommer en bil imot. Jeg mener at den eneste måten en fotgjenger kan bli påkjørt i en slik situasjon, er hvis bilisten kjører på fotgjengeren med vilje, for å gi den "jævla magicshineidioten" en lærepenge, og da tenkte jeg at denne bilisten mest sannsynligvis ville være deg. Ai ai... TKO til trondmm
|
|
|
17/12/2012 17:36
|
GeirK
More than words
|
More than words
Du fremsatte en tåpelig overdrevet påstand om at lykter som Magicshine er så farlige i trafikken at fotgjengere vil bli påkjørt dersom de befinner seg bak en sykkel med en slik lykt, når det kommer en bil imot.
Hvis du leser og ikke tolker, ser du at jeg ikke påstår det. Mener du at dette er et usannsynlig scenario, dersom bilisten blir så blendet at han må se vekk eller "langs høyre grøftekant", som Z30 viser til?
Jeg mener at den eneste måten en fotgjenger kan bli påkjørt i en slik situasjon, er hvis bilisten kjører på fotgjengeren med vilje, for å gi den "jævla magicshineidioten" en lærepenge, og da tenkte jeg at denne bilisten mest sannsynligvis ville være deg.
Hjelpe meg. Tenker du vanligvis så negativt om folk du ikke kjenner?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
17/12/2012 17:42
|
TRemedy
Medlem
|
Medlem
Jeg mener at den eneste måten en fotgjenger kan bli påkjørt i en slik situasjon, er hvis bilisten kjører på fotgjengeren med vilje, for å gi den "jævla magicshineidioten" en lærepenge, og da tenkte jeg at denne bilisten mest sannsynligvis ville være deg.
Hjelpe meg. Tenker du vanligvis så negativt om folk du ikke kjenner? Kan det ha noe med påstandene og tonen du står for her kanskje? Må glatt innrømme at jeg tenker det samme som trondmm
|
|
|
[Re: TRemedy]
17/12/2012 17:42
|
GeirK
More than words
|
More than words
TKO i skyggeboksing er sjelden særlig elegant.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
17/12/2012 17:48
|
GeirK
More than words
|
More than words
Kan det ha noe med påstandene
Hvilke påstander? Må glatt innrømme at jeg tenker det samme som trondmm
1. GeirK stiller Z30 til veggs for å ikke tåle at påstandene hans blir utfordret 2. TRemedy tenker 3. TRemedy konkluderer med at GeirK er troende til å kjøre ned fotgjengere for å straffe syklister med for sterke lys. Kan du forklare hva som skjer i pkt 2?
|
|
|
17/12/2012 17:51
|
Dan
More than words
|
More than words
Er det noen som kan komme på et mindre problem enn at syklister blender hverandre.... Japp. Men jeg tror neppe en liste ville overbevise deg, siden du har bestemt deg for at siden ikke du selv opplever det som et problem så må det være innbilt hos alle som opplever det som et problem. Så da har vi to alternativer: 1. Alle som ser det som et problem overdriver og er primadonnaer. 2. Alle som ikke skjønner at det kan være et problem er fantasiløse eller teite og vil før eller siden være blant dem som ligger i grøfta med bilen eller sykkelen sin og lurer på hva pokker som skjedde når virkeligheten i en eller annen sammenheng skilte lag fra deres bastante oppfattelse av den. Jeg stemmer for alternativ 2, siden jeg vet at dette innimellom er et irriterende problem for meg samtidig som jeg vet at jeg ikke er en primadonna.
|
|
|
[Re: Dan]
17/12/2012 18:11
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Hør Hør! Det er titalls innlegg siden denne tråden var matnyttig for sakens kjerne. Men hva er sakens kjerne? Trådstarter forbannet folk han møtte på gangveien med kraftig lys og så har tråden snudd til at de som forsvarer sine kraftige lykter er fullkommelig innesnødd på å snakke om hvor mye nytte den kraftige lykten gjør blant bilene. Som jeg har sagt tidligere i tråden så ville det ha vært så fint hvis folk kunne være litt tydeligere på hva de faktisk diskuterer. Jeg kan gjerne begynne og si hva jeg synes og så kan Z30, P_Dalen og andre kommentere mine utsagn ett om gangen, med gode begrunnelser hvis de er uenige. 1. Jeg opplever kraftige sykkellykter på gangveien som et problem fordi de gjør det vanskeligere for meg å oppdage andre syklister og fotgjengere samt å bedømme avstanden til den jeg møter og hvor han skal, siden jeg ikke kan se på vedkommende men må se en annen vei. Jeg mener syklister som bruker full guffe på gangveien enten er for late og egotrippede til å dempe lykten, for dumme til å skjønne problemet eller liker å vise hvilken fin lykt de har. (Eller så kan de glemme å dempe den etter å ha kommet ut fra et mørkt parti, slik jeg selv gjør innimellom.) 2. Jeg opplever ikke kraftige sykkellykter som et stort problem når jeg sitter i bilen, fordi jeg ikke opplever at de skjuler noe bak seg som risikerer å ende opp foran bilen min. Det eneste problemet er det som oppstår for den aktuelle syklisten, ved at jeg ikke kan se hvor han skal og kan hjelpe ham frem, f eks ved å stoppe hvis jeg hadde sett at han er på vei til å ta en venstresving gjennom køen jeg sitter i. Men det blir hans eget problem. 1. Jeg forstår at dette kan være et problem for noen, men for mitt vedkommende er det ikke noe problem å snakke om. Det har nok hendt et par ganger at jeg måtte bremse ned når jeg har møtt en sånn på en g/s-vei. Da har jeg tenkt "Fankern, det der lyste fælt, gitt". Men noe problem er det ikke. 2. Jeg synes ikke kraftige sykkellykter er noe problem når jeg kjører bil eller når jeg sykler på vanlig vei/gate (hvor motgående syklister er mange meter unna) Dette med å "vise hvor fin lykt de har", tror jeg ikke har rot i virkeligheten. Folk har vel kjøpt seg en lykt til fire-fem hundre kroner, skrur den på og tenker ikke noe mer over det. Derimot mistenker jeg at enkelte som for flere år siden anskaffet tilsvarende lykter til flere tusen for å sykle i skauen, sliter med et slags kompleks fordi alminnelige, simple jobbsyklister nå har lykt med samme ytelse og bruker den i trafikken.
|
|
|
[Re: baronKanon]
17/12/2012 18:12
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Tja, også har du sånne som meg da, som har kjørt bil, IKKE syklet og som faktisk ikke ser problemet du beskriver Dan.
Hva er jeg?
Dum, fordi jeg daglig faktisk blir vettskremt av syklister som sykler
A: Uten lys. B: Med lys som knapt kan kalles lys
eller
C: Mener de med godt lyst faktis syns godt
Sånn utover dette så sykler jeg rimelig mye på høsten og våren selv, møter både syklister uten lys (rister på hodet) de med godt lys og de med meget godt lys. Ingen av disse har blendet meg, hverken på vei, eller gang/sykkelsti.
Men greit nok, her ute hvor jeg bor forsøker vi ikke å sette lyset i øya på hverandre heller, ei heller irriterer vi oss over at folk ikke nødvendigvis tenker helt likt eller har helt likt syn på saker. Og skulle en blende meg, så velger jeg å tro at han ikke gjør det med hensikt, i hvertfall de to første gangene. Tredje gangen så havner han i grøfta.
Redigert av Lurifax; 17/12/2012 18:12.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Lurifax]
17/12/2012 18:23
|
Dan
More than words
|
More than words
Tja, også har du sånne som meg da, som har kjørt bil, IKKE syklet og som faktisk ikke ser problemet du beskriver Dan.
Hva er jeg? Hva du er? Dårlig på å lese?  Hvis du IKKE sykler er det jo ikke rart at du ikke ser problemet jeg har når jeg sykler på gangveien (siden jeg går ut fra at du ikke kjører bil på gangveien). Og i bil er vi jo enige i at problemet er minimalt. Tredje gangen så havner han i grøfta. Se der, vi er helt enige jo. 
|
|
|
17/12/2012 18:27
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Befriende oppsummering av denne farsen. Jeg ser fram til å lese dokumentasjonen.
Dokumentasjonen ligger i det at man ikke får lov til å kjøre rundt med fjernlys på bil i bytrafikken for å bli bedre sett. Hva mer trenger du? Det hadde vært interessant om noen faktisk kunne påvise at sterkt lys på sykkel er negativt for trafikksikkerheten.
|
|
|
[Re: P_Dalen]
17/12/2012 18:38
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Det hadde vært interessant om noen faktisk kunne påvise at sterkt lys på sykkel er negativt for trafikksikkerheten.
Er det noen god grunn til å tro at det er noen fundamental forskjell på sterke lys uten cutoff på bil og på sykkel? I så tilfelle hva er det? Hvis ikke burde det holde å finne dokumentasjon på at overdreven bruk av fjernlys i bil ikke er trafikksikkert. Tatt i betraktning at lykter med så mye lys at de matcher bilers fjernlys først har vært tilgjengelig på sykkel i noen ganske få år er sannsynligvis dette enklere å finne. Selv nøyer jeg med med å konstatere hva trafikkreglenes paragraf 15 sier: 2. Fjernlys må ikke benyttes slik at annen trafikant blir blendet. Det samme gjelder ved møte med jernbanetog, sporvogn eller fartøy som føres langs vegen.
Og antar at sykkellykter som er like kraftige som fjernlys bør omfattes av samme regel.
|
|
|
17/12/2012 18:39
|
TRemedy
Medlem
|
Medlem
Kan det ha noe med påstandene
Hvilke påstander? Må glatt innrømme at jeg tenker det samme som trondmm
1. GeirK stiller Z30 til veggs for å ikke tåle at påstandene hans blir utfordret 2. TRemedy tenker 3. TRemedy konkluderer med at GeirK er troende til å kjøre ned fotgjengere for å straffe syklister med for sterke lys. Kan du forklare hva som skjer i pkt 2? Vel, det du gjør er jo å stille en masse irrelevante spørsmål hvor formålet er hele øvelsen er høyst uklar Det skjer ikke noe spesielt i pkt 2, men det skjer noe for hvert innlegg av deg jeg har lest. Nemlig at det tegner seg et bilde av en kranglefant uten argumenter, som klamrer seg til en underlig "metodikk" som han prøver å bruke til å sidetracke og forhåpentligvis sette fast andre. Og den eneste måten en fotgjenger rett bak en syklist med sterk lykt kan bli påkjørt på, er jo hvis en maniac kjører ned syklisten. Og ja, du virker så intens at det skulle ikke forundre meg om du ville gjøre for å kunne komme med bevis.
|
|
|
[Re: sverreb]
17/12/2012 18:42
|
TRemedy
Medlem
|
Medlem
Det hadde vært interessant om noen faktisk kunne påvise at sterkt lys på sykkel er negativt for trafikksikkerheten.
Er det noen god grunn til å tro at det er noen fundamental forskjell på sterke lys uten cutoff på bil og på sykkel? I så tilfelle hva er det? Hvis ikke burde det holde å finne dokumentasjon på at overdreven bruk av fjernlys i bil ikke er trafikksikkert. Tatt i betraktning at lykter med så mye lys at de matcher bilers fjernlys først har vært tilgjengelig på sykkel i noen ganske få år er sannsynligvis dette enklere å finne. Selv nøyer jeg med med å konstatere hva trafikkreglenes paragraf 15 sier: 2. Fjernlys må ikke benyttes slik at annen trafikant blir blendet. Det samme gjelder ved møte med jernbanetog, sporvogn eller fartøy som føres langs vegen.
Og antar at sykkellykter som er like kraftige som fjernlys bør omfattes av samme regel. Lykt på styret eller hjelmen kan justeres med henholdsvis et knips eller et nikk. De fleste biler har vel fastmonterte lykter? Så da er magshine greit så lenge du ikke blender annen trafikant? Eller mener du at man automatisk blender alle andre bare man tar med en magshine på tur?
|
|
|
17/12/2012 18:48
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
1. Jeg forstår at dette kan være et problem for noen, men for mitt vedkommende er det ikke noe problem å snakke om. Det har nok hendt et par ganger at jeg måtte bremse ned når jeg har møtt en sånn på en g/s-vei. Da har jeg tenkt "Fankern, det der lyste fælt, gitt". Men noe problem er det ikke.
Med tanke på att lykterna både blir starkare och billigare vilket medför att fler och fler köper dem så tycker jag att det kan vara bra att tänka lite framåt och redan nu diskutera vad som är bra och vad som är dårligt bruk. Problemet kanske inte är väldigt stort nu men när alla ska ha 3 st starka lykter riktade rakt fram eftersom de tänker på samma sätt som Z30 kanske det inte kommer fungera så bra.
|
|
|
17/12/2012 18:52
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Så da er magshine greit så lenge du ikke blender annen trafikant? Eller mener du at man automatisk blender alle andre bare man tar med en magshine på tur?
Magicshine, full beam, betty... alt sammen helt greit så lenge du ikke blender andre. Jeg har aldri påstått at det er umulig å bruke terrengsykkellykter med forstand i trafikken. Hvis du dytter ned lykta er det i praksis det samme som å blende ned sett fra andre trafikanters ståsted. For deg selv må det imidlertid være temmelig distraherende?
Redigert av sverreb; 17/12/2012 18:52.
|
|
|
[Re: sverreb]
17/12/2012 18:55
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Og antar at sykkellykter som er like kraftige som fjernlys bør omfattes av samme regel.
Min Magshine (MJ 872) på full styrke lyser ikke i nærheten av hva min bil gjør på fjernlys. Den lyser nok rimelig likt med fjernlyset på 6 Volts bobla jeg har.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
17/12/2012 18:57
|
Dan
More than words
|
More than words
Det hadde vært interessant om noen faktisk kunne påvise at sterkt lys på sykkel er negativt for trafikksikkerheten. Så det holder ikke at flere av oss mener vi har hatt nestenulykker fordi vi har møtt syklister med lykten på full guffe på gangveien? Vi må altså først krasje med noen, ta bilder av det og forhåpentligvis blir noen av de innblandede skadet slik at vi kan få en politirapport i tillegg. Ville det være nok?
|
|
|
17/12/2012 19:00
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
1. Jeg opplever kraftige sykkellykter på gangveien som et problem fordi de gjør det vanskeligere for meg å oppdage andre syklister og fotgjengere samt å bedømme avstanden til den jeg møter og hvor han skal, siden jeg ikke kan se på vedkommende men må se en annen vei. Jeg mener syklister som bruker full guffe på gangveien enten er for late og egotrippede til å dempe lykten, for dumme til å skjønne problemet eller liker å vise hvilken fin lykt de har. (Eller så kan de glemme å dempe den etter å ha kommet ut fra et mørkt parti, slik jeg selv gjør innimellom.) Det som er problemet på gangveier - selv de som har gatelys - er at det hender det befinner seg fotgjengere der. Dessverre har ikke refleksteknologien nådd ut til den delen av befolkningen som beveger seg til fots, så de kan til tider være ganske vanskelige å få øye på, selv på opplyste gangveier, uten bruk av en skikkelig lykt. Joda, man trenger strengt tatt ikke sterkeste innstilling annet enn de stedene det er stupmørkt, men det er ikke veldig trivielt å switche mellom sterkt og svakt lys på en Magicshinelykt med vinterhansker på. Lykta sitter ikke veldig fast på styret, så for at du ikke skal dytte lykta ut av posisjon, må må holde foran på lykta mens du prøver å treffe knappen på baksiden med tommelen. Hvert trykk switcher mellom svak - sterk - blink - av, så du må trykke tre ganger for å gå fra sterk til svakt lys (eller omvent - litt usikker på den faktiske rekkefølgen her). Ofte bommer man omtrent like mange ganger som man treffer knappen, og i frustrasjonen trykker man gjerne litt mange ganger. Før du vet ordet av det, har du gått ett steg for langt, så du må få inn tre trykk til. Jeg påstår ikke at det er rocket science å dimme en magicshine, men det er nok av et irritasjonsmoment til at man lar være hvis man ikke absolutt må.
|
|
|
[Re: fredriks]
17/12/2012 19:04
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
1. Jeg forstår at dette kan være et problem for noen, men for mitt vedkommende er det ikke noe problem å snakke om. Det har nok hendt et par ganger at jeg måtte bremse ned når jeg har møtt en sånn på en g/s-vei. Da har jeg tenkt "Fankern, det der lyste fælt, gitt". Men noe problem er det ikke.
Med tanke på att lykterna både blir starkare och billigare vilket medför att fler och fler köper dem så tycker jag att det kan vara bra att tänka lite framåt och redan nu diskutera vad som är bra och vad som är dårligt bruk. Problemet kanske inte är väldigt stort nu men när alla ska ha 3 st starka lykter riktade rakt fram eftersom de tänker på samma sätt som Z30 kanske det inte kommer fungera så bra. Hva faen er det du babler om? Jeg har aldri sagt at mine lys er innstilt til å lyse rett frem. Vennligst slutt å tillegge meg påstander. Jeg bruker lys for å se og for å bli sett. Men det er ingen normale trafikanter som blir blendet av mine lys. Det forhinder nok ikke at det er påtatt lyssensitive primadonnaer som irriterer seg og inte gillar på følelsesmessig grunnlag. Sånne som har startet og holdt liv i denne tråden og vil nekte andre å bruke sterkt lys eller hjelmlys på vei.
|
|
|
17/12/2012 19:05
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Min Magshine (MJ 872) på full styrke lyser ikke i nærheten av hva min bil gjør på fjernlys. Den lyser nok rimelig likt med fjernlyset på 6 Volts bobla jeg har. Sikkert, men mesteparten av diskusjonen her kom av sted p.g.a. en som brukte 3 magicshine lykter. En ganske vanlig fjernlyspære for bil kan være alt fra 1000-9000 lumen Så vidt jeg vet. Så ja mange biler har mye kraftigere fjernlys, men ikke alle, ihvertfall ikke hvis vi ser på multiple MS. Lumen er imidlertid ikke alt, strålemønsteret er viktigere. Nærlysene på biler (De som er lagd spesifikt for å ikke blende) er ikke først å fremst så mye svakere, men de er satt i optikk som sender minimalt med lys oppover. De sykkellyktene som var vanlige intil nylig, typisk 10-100 lumen, er simpelten for svake til å kunne blende noen, men nå når vi ser 1000lm og helt opp mot 4000lm, da må man begynne å tenke over strålemønsteret. Tyskland har alt regulert sykkellys og krever cutoff, det kommer nok hit også hvis mange nok raser rundt med MS og kraftigere lys.
|
|
|
17/12/2012 19:12
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Joda, man trenger strengt tatt ikke sterkeste innstilling annet enn de stedene det er stupmørkt, men det er ikke veldig trivielt å switche mellom sterkt og svakt lys på en Magicshinelykt med vinterhansker på. Lykta sitter ikke veldig fast på styret, så for at du ikke skal dytte lykta ut av posisjon, må må holde foran på lykta mens du prøver å treffe knappen på baksiden med tommelen. Hvert trykk switcher mellom svak - sterk - blink - av, så du må trykke tre ganger for å gå fra sterk til svakt lys (eller omvent - litt usikker på den faktiske rekkefølgen her).
Eller kanskje skaffe noe mer egnet? Både philips lykta og ay-upsene mine bytter kun mellom høy og lav med kontrollbryteren, de ruller ikke gjennom blinking- og av-modi. Jeg antar du ikke mener at unnlatenhet i trafikken kan unnskyldes med kontrollproblemer?
Redigert av sverreb; 17/12/2012 19:14.
|
|
|
17/12/2012 19:13
|
GeirK
More than words
|
More than words
Vel, det du gjør er jo å stille en masse irrelevante spørsmål hvor formålet er hele øvelsen er høyst uklar
Det skjer ikke noe spesielt i pkt 2, men det skjer noe for hvert innlegg av deg jeg har lest. Nemlig at det tegner seg et bilde av en kranglefant uten argumenter, som klamrer seg til en underlig "metodikk" som han prøver å bruke til å sidetracke og forhåpentligvis sette fast andre.
Og den eneste måten en fotgjenger rett bak en syklist med sterk lykt kan bli påkjørt på, er jo hvis en maniac kjører ned syklisten. Og ja, du virker så intens at det skulle ikke forundre meg om du ville gjøre for å kunne komme med bevis.
Å beskylde noen for å være tilbøyelig til å ville drepe eller lemleste andre synes jeg er et grovt overtramp som du godt kan dementere umiddelbart. Jeg prøver ikke å sette noen fast - jeg prøver å få Z30 til å slutte å være en fare for omgivelsene sine. Jeg har ikke stilt mange spørsmål til ham, jeg har stilt to. Og når han nekter å svare på dem fordi ham gjør seg dum og ikke forstår ordet "blende" eller insinuerer at Dan banker dama si, får han tåle å høre hvilken usannsynlig håpløs debattant han er.
|
|
|
[Re: Z30]
17/12/2012 19:14
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva faen er det du babler om? Jeg har aldri sagt at mine lys er innstilt til å lyse rett frem. Vennligst slutt å tillegge meg påstander.
Förlot, svårt att veta vad du egentligen menar när du ignorerar så gått som alla frågor som folk ställer till dig. Jeg bruker lys for å se og for å bli sett. Men det er ingen normale trafikanter som blir blendet av mine lys.
Bra och jag hoppas att du med normala trafikanter inte bara menar trafikanter som bara tittar på höger sida av vägen och därför inte klarar att få med sig vad som sker på vänster sida av vägen. Det forhinder nok ikke at det er påtatt lyssensitive primadonnaer som irriterer seg og inte gillar på følelsesmessig grunnlag. Sånne som har startet og holdt liv i denne tråden og vil nekte andre å bruke sterkt lys eller hjelmlys på vei.
Varför måste du ta prata om dessa primadonnerna hela tiden? Vill du verkligen oppfattas som en 15 åring som helt saknar argumenter för sina påståenden?
|
|
|
17/12/2012 19:18
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Det hadde vært interessant om noen faktisk kunne påvise at sterkt lys på sykkel er negativt for trafikksikkerheten. Så det holder ikke at flere av oss mener vi har hatt nestenulykker fordi vi har møtt syklister med lykten på full guffe på gangveien? Vi må altså først krasje med noen, ta bilder av det og forhåpentligvis blir noen av de innblandede skadet slik at vi kan få en politirapport i tillegg. Ville det være nok? Blir fort litt egne preferanser som ligger til grunn i slike vurderinger. Derfor jeg meldte meg på her, all den tid jeg er mer en billist i saken - enn syklist. Til sammenligning så har jeg til dags dato aldri gjort annet enn å ta godt hensyn til syklister (jo flere jo mindre biler har jeg tenkt). Dette også i tiden før jeg selv ble syklist. Som syklist så oppfører jeg meg som en veldig, med trykk på veldig myk trafikant og unngår trafikerte veier i størt mulig grad. Likefullt har jeg opplevd tuting og gudene vet ikke hva selv om jeg holder meg på utsiden av den hvite stripen på veier som er mer eller mindre øde. Noen ønsker rett og slett ikke å se en syklist, de er forutinntatt. På samme måte kan det virke leirene her sliter litt med det samme. Mitt ord, min regel for jeg opplever det slik - da ER det slik. Mener man noe annet så må man bevise argumentet sitt. Når samme bevis blir bedt om fra motpart, så er man ofte i en offer rolle. Jeg er helt enig med sverreb: et sted går det en grense over styrke og dette bør helt sikkert reguleres. MJ872 er ikke der i dag - etter min mening. Jeg føler ikke jeg trenger å "bevise" denne meningen, like lite som jeg egentlig mener du skal bevise at det skjer uhell. Det er standpunkt vi snakker, eller i det minste burde snakke om. Også bør man føre en dialog uten å sette folk i bås - selv om de har en annen mening. DA, kan det jo hende man når et punkt hvor folk er enige - til en viss grad da.
|
|
|
[Re: Z30]
17/12/2012 19:21
|
torgriaa
Entusiast
|
Entusiast
Hva faen er det du babler om? Jeg har aldri sagt at mine lys er innstilt til å lyse rett frem. Vennligst slutt å tillegge meg påstander.
Jeg bruker lys for å se og for å bli sett. Men det er ingen normale trafikanter som blir blendet av mine lys.
Det forhinder nok ikke at det er påtatt lyssensitive primadonnaer som irriterer seg og inte gillar på følelsesmessig grunnlag. Sånne som har startet og holdt liv i denne tråden og vil nekte andre å bruke sterkt lys eller hjelmlys på vei. Hvordan kan du vite hvordan andre opplever din lysbruk? Man trenger ikke være en lyssensitiv primadonna for å bli blendet av en magicshine montert på hjelm. Prøv å hold diskusjonen på et litt mer saklig nivå, å antyde at andre er konebankere og primadonnaer er dårlig stil.
|
|
|
17/12/2012 19:27
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Du fremsatte en tåpelig overdrevet påstand om at lykter som Magicshine er så farlige i trafikken at fotgjengere vil bli påkjørt dersom de befinner seg bak en sykkel med en slik lykt, når det kommer en bil imot.
Hvis du leser og ikke tolker, ser du at jeg ikke påstår det. "Hva gjør du den dagen ...". Altså, det er tilfeldig at dette ikke har skjedd til nå, og det er nødt til å skje hvis du fortsetter å bruke lykten på den måten du bruker den i dag. Jeg er fullstendig klar over at dette var et svar til ØyvindHr, men jeg synes ikke det er urimelig å tolke "du" som enhver Magicshine-på-full-guffe bruker. "... hindrer en bilfører i å se en fotgjenger som krysser ut i gaten rett bak deg?" Jeg er også klar over at du ikke eksplisitt sier at fotgjengeren blir påkjørt. Men, jeg ser ikke helt hvorfor det skal være veldig problematisk at man ikke forårsaker ulykker, så jeg mener det er meget rimelig å tolke inn en "... og kjører på ham" i den setningen. Mener du at dette er et usannsynlig scenario, dersom bilisten blir så blendet at han må se vekk eller "langs høyre grøftekant", som Z30 viser til? Ja. Eller rettere sagt: Jeg mener det er et usannsynlig scenario at bilist faktisk blir nødt til å nistirre på høyre grøftekant. Jeg mener at den eneste måten en fotgjenger kan bli påkjørt i en slik situasjon, er hvis bilisten kjører på fotgjengeren med vilje, for å gi den "jævla magicshineidioten" en lærepenge, og da tenkte jeg at denne bilisten mest sannsynligvis ville være deg.
Hjelpe meg. Tenker du vanligvis så negativt om folk du ikke kjenner? Det jeg mener er: Gitt scenario A: "fotgjenger krysser en vei, bilist kommer imot" og B: "fotgjenger krysser en vei bak en syklist med Magicshine lykt, bilist kommer i mot.", så vil ikke syklisten påvirke om fotgjengeren blir påkjørt eller ikke. Gjør en million forskjellige variasjoner på scenariet, der man varierer hastighet på bil og fotgjenger; lysforhold; bilistens syn; distraksjoner i bilen; om fotgjengeren er kledd som en ninja eller om han går kledd i selvlysende reflekser og juletrebelysning fra topp til tå osv. I hver simulering der fotgjengeren blir påkjørt av bilen i scenarie A, mener jeg han også vil bli påkjørt i scenarie B. Blir han ikke påkjørt i scenarie A, vil han heller ikke bli påkjørt i scenarie B. Dermed mener jeg at siden du insisterer på at fotgjengeren faktisk vil bli påkjørt, så må føreren gjøre det på pur f bare for å bevise at Magicshinelykter er farlige. Tror jeg at du faktisk vil finne på å kjøre ned fotgjengere bare for å vinne en teit diskusjon på internett? Selvfølgelig ikke. Jeg tror det er like stor sannsynlighet for at du skulle funnet på noe sånt, som at en fotgjenger som krysser veien rett bak en Magicshinesyklist blir påkjørt av bilen som kommer i motsatt kjøreretning av syklisten.
|
|
|
17/12/2012 19:29
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg påstår ikke at det er rocket science å dimme en magicshine, men det er nok av et irritasjonsmoment til at man lar være hvis man ikke absolutt må. Men da har du jo kjøpt feil lykt.  Min lykt klarer jeg fint å dimme med tommelen mens jeg holder i holken, siden bryteren sitter for seg selv rett innenfor bremsehendelen.
|
|
|
17/12/2012 19:39
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det jeg mener er:
Gitt scenario A: "fotgjenger krysser en vei, bilist kommer imot" og B: "fotgjenger krysser en vei bak en syklist med Magicshine lykt, bilist kommer i mot.", så vil ikke syklisten påvirke om fotgjengeren blir påkjørt eller ikke.
Gjør en million forskjellige variasjoner på scenariet, der man varierer hastighet på bil og fotgjenger; lysforhold; bilistens syn; distraksjoner i bilen; om fotgjengeren er kledd som en ninja eller om han går kledd i selvlysende reflekser og juletrebelysning fra topp til tå osv.
I hver simulering der fotgjengeren blir påkjørt av bilen i scenarie A, mener jeg han også vil bli påkjørt i scenarie B. Blir han ikke påkjørt i scenarie A, vil han heller ikke bli påkjørt i scenarie B. Dermed mener jeg at siden du insisterer på at fotgjengeren faktisk vil bli påkjørt, så må føreren gjøre det på pur f bare for å bevise at Magicshinelykter er farlige.
Tror jeg at du faktisk vil finne på å kjøre ned fotgjengere bare for å vinne en teit diskusjon på internett? Selvfølgelig ikke. Jeg tror det er like stor sannsynlighet for at du skulle funnet på noe sånt, som at en fotgjenger som krysser veien rett bak en Magicshinesyklist blir påkjørt av bilen som kommer i motsatt kjøreretning av syklisten.
Takk uansett at du greie å diskutere som en voksen. Mitt tenkte scenario er at dersom man skal unngå og blendes, ser man bort fra lykten og lett overser fotgjengeren i samme siktlinje. Eller, hvis gatebelysningen er dårlig, så ser man rett og slett ikke fotgjengeren. Husker du parklys/nærlysdemoen fra mørkekjøringen? Hos oss stod en bil parkert med nærlysene på samtidig som det sto en person utenfor bilen og snakket med sjåføren. Denne personen så man ikke selv om man visste at han var der. Uavhengig av lysbruk i nærheten hender det stadig ulykker der bilister kjører på fotgjengere i fotgjengerfelt i mørket - fordi de overser dem. Synes du at det er usannsynlig at dersom det blir ENDA vanskeligere å se dem, så vil slike ulykker kunne øke i omfang?
|
|
|
17/12/2012 19:41
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dere ber han Z30 bevise alt mulig, dere har tydeligvis masse underlag selv.
Gjør vi det?
|
|
|
[Re: baronKanon]
17/12/2012 19:48
|
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
Av hensyn til mine omgivelser som inkluderer fotgjengere med og uten refleks, firbente uten vett å forstand på sånt har jeg innsett at jeg må tenke annerledes. Jeg bestiller en Magshine Mj-880 til monterer den bak på sykkelen. Innser at den heller puslede røde led lampa er en egotripp for de som måtte trenge belysning bak meg. Med en magshine på full styrke forover og bakover bør flere være trygge på veien. Dog lurer jeg litt på om ikke en lysmast på hjelmen med minst 4-6 x Mj 880 6-7 meter til værs nok må være det ideelle om jeg i tillegg skal skåne alle bilister som i tillegg til å leve med andre bilisters manglende lyskultur nå også har fått konkuranse fra synlige syklister.
|
|
|
|
|