Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen
|
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen
[Re: Dan]
17/12/2012 12:10
|
Raskall
More than words
|
More than words
Men jeg er nok en del av et "hylekor" mot kraftige lykter, ja. Mulig jeg husker feil nå, men er ikke du i tillegg en av disse "ingen" Z30 snakker om som har latt seg overbevise av primadonnaene, etter først å ha kjørt lykten på full guffe? Hvis det stemmer så er du jo et gledelig bevis på at det går an å overbevise folk om å moderere lysbruken. Det medfører riktighet.
|
|
|
[Re: baronKanon]
17/12/2012 14:19
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
Tydelig at det er engasjement i hylekoret. Personlig synes jeg denne tråden går mer og mer over til ren og skjær underholdning. Her kan man studere et knippe primadonnaer i fri dresur som i tillegg fyrer hverandre opp med følelser og forvirring.
Nå skal jeg presisere at jeg ikke kjenner noen av dere, og jeg tror helt sikkert at hver og en av dere er fornuftige personer i andre sammenhenger. Men det er en hard, liten kjerne her nå som har rotet seg inn i noe som bare kan kalles komisk. Etter min mening forårsaket av et akutt anfall av primadonnanykker.
Verden går nok videre, og jeg vedder et halvbrent stearinlys (kun brent i én ende) på at det er flere magshinelykter på jobbsyklistene neste vinter enn denne. Heldigvis.
|
|
|
[Re: Z30]
17/12/2012 14:28
|
Dan
More than words
|
More than words
Tydelig at det er engasjement i hylekoret. Personlig synes jeg denne tråden går mer og mer over til ren og skjær underholdning. Her kan man studere et knippe primadonnaer i fri dresur som i tillegg fyrer hverandre opp med følelser og forvirring. Godt å høre at du endelig innrømmer å ha tatt feil hele tiden! 
|
|
|
17/12/2012 14:29
|
keo
Ringrev
|
Ringrev
Nå skal jeg skifte og fyre opp en magshine på hjelmen og en på styret. Ingen biler har forløpig blinket på meg, dette er 4 vinteren lyktene er i bruk. Det er lite trafikk og stupmørkt på deler av turen, skal jeg bytte lykter blir det til noe sterkere  Muligens annerledes for dere som sykler i byen, heldigvis gjør ikke jeg det!
keo
|
|
|
17/12/2012 14:30
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Tydelig at det er engasjement i hylekoret.
Din manglende evne til å forsvare dine standpunkter saklig sier vel egentlig det meste.
|
|
|
17/12/2012 14:31
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du har rätt i att denna tråden mest är underholdning men du har nog inte helt förstått vem som står för underholdningen Jag förstår inte helt hur du kan anse dig "vara vinnare" av en diskusion när det är du som ignorerar vad de flesta andra skriver och vägrar att svara på andras frågor. Att skriva primadonnaer och hylekor hela tiden är desverre inte så bra argument att man "vinner" alla diskussioner atomatiskt trots att du verkar tro det.
|
|
|
17/12/2012 14:37
|
GeirK
More than words
|
More than words
Tydelig at det er engasjement i hylekoret. Personlig synes jeg denne tråden går mer og mer over til ren og skjær underholdning. Her kan man studere et knippe primadonnaer i fri dresur som i tillegg fyrer hverandre opp med følelser og forvirring.
Tredje gang: Dersom lykta di (som blender meg) er rett i siktlinja for noe jeg absolutt må få med meg i trafikkbildet, hvor skal jeg se? a) Langs høyre grøftekant b) På lykta di c) Et annet sted Jeg har i tillegg sendt spørsmålet på PM i tilfelle det blir for mye for deg å svare i full offentlighet. Jeg vet ikke om du er klar over det, men du er i ferd med å innta andreplassen i rangeringen over forummedlemmer som er helt ute av stand til å stå frem som en mann og forsvare sine egne standpunkter.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
17/12/2012 14:40
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Blir det feil å tippe b? 
|
|
|
17/12/2012 14:45
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Jeg har enda til gode å bli blendet av en syklist, være seg om de bruker Inton, eller Magshine.
En ting som gjennomsyrer forumet her er at folket er sykt bastante i sine holdninger. Enten er du med meg - eller MOT meg, og da skal du bevise alt du sier.
Noen ganger sier folk det de mener basert på EGNE preferanser og har ikke like stort behov for å "vinne" saker som enkelte andre.
Som sagt tidligere, jeg er og har vært bil pendler til Oslo gryta i over 25 år, så er nesten utrolig at jeg ikke har hatt EN negativ opplevelse rundt for mye lys. Derimot så kan jeg si at jeg hater de av dere som sykler uten refleks, og med glødelamper som knapt nok synes før jeg er 20 meter bak.
Nyanser ute å går kanskje? Magshine lyser faktisk ikke SÅ sykt bra. Brukt normalt - slik de fleste gjør, så er dette i stor grad et oppkonstruert problem.
Dere ber han Z30 bevise alt mulig, dere har tydeligvis masse underlag selv. Kom opp med harde fakta om uhell/ulykker hvor det hevdes / bevises at en syklist i bevegelse med sterkt lys var den som gjorde utslaget. Kan ikke tro dette ikke nevnes i såfall.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Tex]
17/12/2012 14:45
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hysj - jeg ønsker at streakeren vår skal svare.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Lurifax]
17/12/2012 14:53
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Jeg har enda til gode å bli blendet av en syklist, være seg om de bruker Inton, eller Magshine.
En ting som gjennomsyrer forumet her er at folket er sykt bastante i sine holdninger. Enten er du med meg - eller MOT meg, og da skal du bevise alt du sier.
Noen ganger sier folk det de mener basert på EGNE preferanser og har ikke like stort behov for å "vinne" saker som enkelte andre.
Som sagt tidligere, jeg er og har vært bil pendler til Oslo gryta i over 25 år, så er nesten utrolig at jeg ikke har hatt EN negativ opplevelse rundt for mye lys. Derimot så kan jeg si at jeg hater de av dere som sykler uten refleks, og med glødelamper som knapt nok synes før jeg er 20 meter bak.
Nyanser ute å går kanskje? Magshine lyser faktisk ikke SÅ sykt bra. Brukt normalt - slik de fleste gjør, så er dette i stor grad et oppkonstruert problem.
Dere ber han Z30 bevise alt mulig, dere har tydeligvis masse underlag selv. Kom opp med harde fakta om uhell/ulykker hvor det hevdes / bevises at en syklist i bevegelse med sterkt lys var den som gjorde utslaget. Kan ikke tro dette ikke nevnes i såfall.
Befriende oppsummering av denne farsen. Jeg ser fram til å lese dokumentasjonen.
|
|
|
17/12/2012 14:54
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Er jo et mye større problem med de helt uten lys. Ser ikke problemet med en riktig innstilt Magicshine på lav styrke. Blender man, blir man fort korrigert av bilister som gir et signal med fjernlyset.
Irriterer meg mer over de som parkerer bilen uten å blende ned til parklys.
Big wheels keep on turning
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
17/12/2012 14:58
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ser ikke problemet med en riktig innstilt Magicshine på lav styrke. Blender man, blir man fort korrigert av bilister som gir et signal med fjernlyset.
Det är väl ingen i denna tråden som har något problem med det heller. Han som det diskuterar med har däremot 3 magicshine lykter varav en på huvudet.
|
|
|
17/12/2012 15:01
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Jeg tviler på at blending er et stort problem siden de fleste med slike lykter vender de nedover (eller stiller de lavt), nettopp for å unngå å blende. Det man imidlertid oppnår da er at man lyser opp en flekk rett foran forhjulet så kraftig at pupillene trekker seg sammen. Dermed begrenses verdien av halolyset som sendes lengre frem på veien. Her er en sammenligning av denne lykten og en lupine betty (1800lm) ( http://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests/v...y/index_en.html): "In all cases the amount of light oncoming traffic gets in their face is huge although with the very closely aimed Betty it's not all that bad. However, only with the Betty aimed far will you get a lighting of the road that's better than a Philips LBL, and with the Betty aimed very close, which is the only setting I found acceptable for oncoming traffic, the Betty is simply rendered nearly useless and no better than a standard dynamo lamp because the near field (close to your front wheel) is illuminated far too brightly and your eyes will adjust to that." Min erfaring er at jeg ser langt bedre og lengre frem med en 200 lumen philips saferide lykt enn med 700 lumen ay-up terrenglykt så lenge jeg er på vei. Både fordi nesten alt lyset faktisk rettes mot veien og fordi det ikke tegner en hotspot rett foran meg. En 80 lumen blinkelykt gjør 'se-på-meg' jobben.
Redigert av sverreb; 17/12/2012 15:24.
|
|
|
17/12/2012 15:06
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Dere ber han Z30 bevise alt mulig, dere har tydeligvis masse underlag selv.
Javel? Jeg har bare sett at han er blitt bedt om å begrunne sitt ståsted på en saklig måte og hvordan det står i forhold til lovverket. Jeg kan ikke se noen som har avkrevd noe statistikk eller annet tallgrunnlag.
|
|
|
[Re: fredriks]
17/12/2012 15:11
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Ser ikke problemet med en riktig innstilt Magicshine på lav styrke. Blender man, blir man fort korrigert av bilister som gir et signal med fjernlyset.
Det är väl ingen i denna tråden som har något problem med det heller. Han som det diskuterar med har däremot 3 magicshine lykter varav en på huvudet. Har ikke giddet lese heeele tråden. 3 er i overkant ja. Da bør man vurdere en synstest.
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
17/12/2012 15:55
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Har ikke giddet lese heeele tråden. 3 er i overkant ja. Da bør man vurdere en synstest.
Tror ikke vi bør dra i overkant kortet på terrengsykkel.no. Tror i hvertfall sykler til over 20k er i overkant for de aller fleste av oss, men det er det ingen som snakker om. Tilbake til topic: Jeg blir i hvertfall blendet av møtende MagicShine o.l. på full styrke. På en brei opplyst vei er det lettere å fokusere andre steder enn rett på lykta, men på smal uopplyst gang/sykkelsti er det ikke så mange andre steder å fokusere. Til de av dere som mener det bare er tull at man blir blendet og ikke har noe problemer med det, så gjelder det ikke alle (meg inkludeert). Det er tydeligvis mange her som blir blendet, og da er det vel ikke for mye forlangt at man ikke har på 100% når man møter andre. Hvis dere mener at det er viktig for trafikksikkerheten at dere alltid kjører med 100% så kan man vel bare sykle litt saktere når man møter andre og setter ned lysstyrken, dvs man tilpasser farten til forholdene.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
[Re: hrukin]
17/12/2012 16:11
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Har ikke giddet lese heeele tråden. 3 er i overkant ja. Da bør man vurdere en synstest.
Tror ikke vi bør dra i overkant kortet på terrengsykkel.no. Tror i hvertfall sykler til over 20k er i overkant for de aller fleste av oss, men det er det ingen som snakker om. Denne må du nesten forklare. Mulig jeg har tungt for det på en mandag, men jeg forstår ikke hva du mener. ;-)
|
|
|
17/12/2012 16:23
|
TRemedy
Medlem
|
Medlem
Tredje gang: Dersom lykta di (som blender meg) er rett i siktlinja for noe jeg absolutt må få med meg i trafikkbildet, hvor skal jeg se? a) Langs høyre grøftekant b) På lykta di c) Et annet sted Jeg har i tillegg sendt spørsmålet på PM i tilfelle det blir for mye for deg å svare i full offentlighet. Jeg vet ikke om du er klar over det, men du er i ferd med å innta andreplassen i rangeringen over forummedlemmer som er helt ute av stand til å stå frem som en mann og forsvare sine egne standpunkter. Kanskje du skulle prøve å få frem poenget ditt i stedet for å gjenta de (ganske uinteressante) spørsmålene dine gang på gang? Kan ikke helt se at det bidrar til noe annet enn å tegne et bilde av deg som en underlig skrue. Jeg synes ikke det har kommet veldig mange saklige argumenter for hvorfor du og andre vil nekte dine medsyklister å bruke en sterk magshine. Jeg bruker min på fornuftig vis i trafikken, utfra det jeg leser er det ingen her som går inn for å blende noen som helst.
|
|
|
17/12/2012 16:43
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Hør Hør! Det er titalls innlegg siden denne tråden var matnyttig for sakens kjerne.
|
|
|
[Re: TRemedy]
17/12/2012 16:58
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Jeg bruker min på fornuftig vis i trafikken, utfra det jeg leser er det ingen her som går inn for å blende noen som helst.
For å bringe debatten videre, hva med å beskrive mer konkret hva som menes med å bruke en magicshine fornuftig. Jeg ser nemlig heller ingen som påstår at det er umulig, men den siste runden av debatt omhandlet noen som velger å ha 3x slike lykter hvorav en på hjelmen. Men en lysbestykning som glatt konkurrerer med en bils fjernlys i intensitet og strålemønster er det rimelig å kunne forklare og begrunne hva som menes med fornuftig bruk.
|
|
|
17/12/2012 17:00
|
GeirK
More than words
|
More than words
Kanskje du skulle prøve å få frem poenget ditt i stedet for å gjenta de (ganske uinteressante) spørsmålene dine gang på gang? Kan ikke helt se at det bidrar til noe annet enn å tegne et bilde av deg som en underlig skrue.
Jeg synes ikke det har kommet veldig mange saklige argumenter for hvorfor du og andre vil nekte dine medsyklister å bruke en sterk magshine.
Min diskusjonsteknikk handler om at motparten får spørsmål som han ved å besvare avgjør hvem som har rett. Jeg synes det er lite givende å diskutere med mindre man kommer frem til en konklusjon - om den går i retning av mine antakelser eller ikke. Det funker dessverre bare når en diskuterer med folk hvis ego tillater dem å svare på spørsmålene og som er mottakelig for logikk og rasjonell argumentasjon.
|
|
|
[Re: vortex surfer]
17/12/2012 17:00
|
Dan
More than words
|
More than words
Hør Hør! Det er titalls innlegg siden denne tråden var matnyttig for sakens kjerne. Men hva er sakens kjerne? Trådstarter forbannet folk han møtte på gangveien med kraftig lys og så har tråden snudd til at de som forsvarer sine kraftige lykter er fullkommelig innesnødd på å snakke om hvor mye nytte den kraftige lykten gjør blant bilene. Som jeg har sagt tidligere i tråden så ville det ha vært så fint hvis folk kunne være litt tydeligere på hva de faktisk diskuterer. Jeg kan gjerne begynne og si hva jeg synes og så kan Z30, P_Dalen og andre kommentere mine utsagn ett om gangen, med gode begrunnelser hvis de er uenige. 1. Jeg opplever kraftige sykkellykter på gangveien som et problem fordi de gjør det vanskeligere for meg å oppdage andre syklister og fotgjengere samt å bedømme avstanden til den jeg møter og hvor han skal, siden jeg ikke kan se på vedkommende men må se en annen vei. Jeg mener syklister som bruker full guffe på gangveien enten er for late og egotrippede til å dempe lykten, for dumme til å skjønne problemet eller liker å vise hvilken fin lykt de har. (Eller så kan de glemme å dempe den etter å ha kommet ut fra et mørkt parti, slik jeg selv gjør innimellom.) 2. Jeg opplever ikke kraftige sykkellykter som et stort problem når jeg sitter i bilen, fordi jeg ikke opplever at de skjuler noe bak seg som risikerer å ende opp foran bilen min. Det eneste problemet er det som oppstår for den aktuelle syklisten, ved at jeg ikke kan se hvor han skal og kan hjelpe ham frem, f eks ved å stoppe hvis jeg hadde sett at han er på vei til å ta en venstresving gjennom køen jeg sitter i. Men det blir hans eget problem.
|
|
|
[Re: P_Dalen]
17/12/2012 17:01
|
GeirK
More than words
|
More than words
Befriende oppsummering av denne farsen. Jeg ser fram til å lese dokumentasjonen.
Dokumentasjonen ligger i det at man ikke får lov til å kjøre rundt med fjernlys på bil i bytrafikken for å bli bedre sett. Hva mer trenger du?
|
|
|
[Re: vortex surfer]
17/12/2012 17:03
|
TRemedy
Medlem
|
Medlem
Hør Hør! Det er titalls innlegg siden denne tråden var matnyttig for sakens kjerne.
TS skal ha honnør for å ha postet i snikksnakk, PØLSEVEV, SLUDDER og VÅS. Er det noen som kan komme på et mindre problem enn at syklister blender hverandre....
Redigert av TRemedy; 17/12/2012 17:03.
|
|
|
17/12/2012 17:05
|
TRemedy
Medlem
|
Medlem
Dokumentasjonen ligger i det at man ikke får lov til å kjøre rundt med fjernlys på bil i bytrafikken for å bli bedre sett. Hva mer trenger du? Er fjernlys i byen forbudt? Nytt for meg gitt... Det var vel heller slik at UP, Trygg Trafikk og Trafikkskolene oppfordrer til mer bruk av fjernlys.
|
|
|
17/12/2012 17:14
|
GeirK
More than words
|
More than words
Er fjernlys i byen forbudt? Nytt for meg gitt... Det var vel heller slik at UP, Trygg Trafikk og Trafikkskolene oppfordrer til mer bruk av fjernlys.
Med "i byen" snakker jeg om tett bytrafikk. Hvor finner du disse oppfordringene?
|
|
|
17/12/2012 17:20
|
TRemedy
Medlem
|
Medlem
Nå har lyktesesongen for jobbsyklister begynt for fullt... Hver dag møter jeg en hel del folk på sykkelveien langs Ring 3 mellom Sinsen og Helsfyr, og det virker som om alle tilbudene på MagicShine har endt opp med pendlere på amerikansk hjortejakt (jeep med 8 tusenmetere på taket og blender alt som er foran). Altså: NEINEINEI, ikke hjelmlykt på veien. Den blender alle du møter uansett styrke. IKKE FAEN - om man skal ha en MJ-808 på full pupp på belyst vei. BARE GLEM å ha lykten vinklet høyt opp. Alle blir blendet. Selv sykler jeg med en 200-lumens MJ-838 som jeg har på lav, evt. blink og vinklet nedover. Selv denne fikk jeg tilsnakk for i går på blink, da denne hadde beveget seg opp grunnet litt kort kabel. I dag møtte jeg på en fyr som kjørte med en svært kraftig hjelmlykt + 2 semikraftige på styret. WTF?!? På en sykkelvei?! Hete tips til pendling: Er det trafikkert og du har en kraftig lykt: vend lykten ned og sett på så lav styrke som mulig - strølyset gjør at du synes likevel. Hjelmlykt er blendorama - bare ikke - du ser like godt med styrelykt. Husk baklykt også. Bare litt frustrasjon. Har Magicshine-lykter blitt de nye tåpelysene? Hvis man skal se på kjernen/utgangspunktet for denne tråden, så er det en del ting å ta tak i: 1) TS går hardt ut for å latterliggjøre. Det setter selvsagt tonen for resten av tråden. Det gjør også at det blir naturlig å se på dette som en frustrasjonsutblåsning, mer enn et reelt innlegg i en debatt. 2) Hvis målet er å påvirke noen til å endre adferd, og man først har ristet av seg en del potensielle tilhengere ved å fornærme/latterliggjøre dem, så er det neppe god PR taktikk å prøve med pekefingeren på de som fortsatt sitter på gjerdet. FY og FY funker ikke engang i barnehagen. Dette koker ned til drittslenging og frustrasjon som koker over, veldig polariserende. Med andre ord ikke en god start på en eventuell opplysende (?!) diskusjon.
|
|
|
17/12/2012 17:22
|
TRemedy
Medlem
|
Medlem
Er fjernlys i byen forbudt? Nytt for meg gitt... Det var vel heller slik at UP, Trygg Trafikk og Trafikkskolene oppfordrer til mer bruk av fjernlys.
Med "i byen" snakker jeg om tett bytrafikk. Hvor finner du disse oppfordringene? Det er linker til alle tre lenger opp. Skrøt ikke du av at du hadde lest hele tråden?
|
|
|
17/12/2012 17:28
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Da ville jeg dratt deg ut av førersetet og fortalt deg hvor ufint jeg synes det er å kjøre på fotgjengere bare for prøve å gi usaklige argumenter en viss troverdighet.
HÆ??! Forstod du i det hele tatt spørsmålet? Javisst. Du fremsatte en tåpelig overdrevet påstand om at lykter som Magicshine er så farlige i trafikken at fotgjengere vil bli påkjørt dersom de befinner seg bak en sykkel med en slik lykt, når det kommer en bil imot. Jeg mener at den eneste måten en fotgjenger kan bli påkjørt i en slik situasjon, er hvis bilisten kjører på fotgjengeren med vilje, for å gi den "jævla magicshineidioten" en lærepenge, og da tenkte jeg at denne bilisten mest sannsynligvis ville være deg.
|
|
|
|
|