Vektøkning er det nok. Men husk at det er noe som fjernes også. Kjede vs belte vet jeg ikke vektforskjell på. Men fremgir, samt bakgir og kassett tas jo "bort". Begge skifterne på styret fjernes, NuVinci har en grip shift men aner ikke hva den veier.
Høres ikke ut som du har vært med på Rohloffdiskusjonene. ICON_WINK
Ville vært topp om noen kunne kjøpe som slikt, og veier sykkelen før og etter.
Eller veie en 9:Zero:7-versjon med Nuvinci, og en vanlig. Det burde være ganske så gjennomførbart, relativt straks. Skulle ikke forundre meg om det ligger esker med Nuvinci-sykkel og formomses i tollen i dag, på vei til en ås i nærheten, eller hva?
Det kan nok se ut som det blir sånn at en sånn Nuvinci-sak etterhvert vil kunne veies nøyaktig av meg ja. Pr idag er jeg uvenner med både US Postal Service og Posten, ingen av de aner hvor pakken er. Underveis er ikke et godt svar syns jeg.
Men med litt positivisme blir dette en real julegave.
Bj. Edit: en byggetråd monteringstråd er kanskje på sin plass nå
Redigert av BjornS; 11/12/201215:55. Rediger grunn: presisering
Kjede vs belte vet jeg ikke vektforskjell på. Men fremgir, samt bakgir og kassett tas jo "bort".
Det blir påstått 200 gram i forskjell fra kjede til belte.
Det veier uansett ca. 900 gram mer enn Rohloff, som det skal være greit å sammenlikne med.
Når det gjelder sammenlikning mellom Rohloff og flimsy, så kommer det helt an på hva man sammenlikner med.... Spesialramme, andre tilpasninger. Men du har i utgangspunktet rett, man fjerner masse vekt som flimsy har ellers. Uansett har ikke flimsy umiddelbar giring og andre fordeler. Men andre ord, redusert funksjon.
Å bruke samme ramme som en "før og etter"-veiing er ikke rettferdig, siden rammene er forskjellige. Rohloff produserer tileggsprodukter for å kunne tilpasses flimsyramme. Ingen flimsyprodusenter lager tileggsprodukter for å tilpasses en Rohlofframme. Det er mulig det er anderledes for NuVinci.
Every man is guilty of all the good he did not do.
Det kan nok se ut som det blir sånn at en sånn Nuvinci-sak etterhvert vil kunne veies nøyaktig av meg ja. Pr idag er jeg uvenner med både US Postal Service og Posten, ingen av de aner hvor pakken er. Underveis er ikke et godt svar syns jeg.
Men med litt positivisme blir dette en real julegave.
Pr idag er jeg uvenner med både US Postal Service og Posten, ingen av de aner hvor pakken er. Underveis er ikke et godt svar syns jeg.
Helt vanlig at USPS-pakker er helt i uvisse etter de har forlatt Junaiten. Plutselig dukker den opp i Oslo, på morgenkvisten. Av og til kan det ta seks dager uten noen oppdateringer. For min sykkel så brukte den 3 dager fra den forlot San Fransisco til den dukket opp i Oslo, og det er litt unormalt kjapt.
Det er vel sikkert endel julepost nå, så det er evt. litt treghet ute og går.
Jeg synes 9:zero:7 sin Tusken ser så bra ut rent visuelt at jeg lar være å tenke vekt. Det gjelder forsåvidt de fleste drivverk basert på navgir. Og det å få Gates Centertack i tillegg gir en fatbike helt rett stuk, IMHO.
Det hjalp forresten å klage litt vedr USPS og Posten, pakken har dukket opp i en by ikke langt sør for meg. Snart er ingen trygge på hverken Tatooine eller i Malvik..
Bjørn
Fiine sykkelen...
Redigert av BjornS; 11/12/201221:24. Rediger grunn: Bilde ja
Jeg synes 9:zero:7 sin Tusken ser så bra ut rent visuelt at jeg lar være å tenke vekt. Det gjelder forsåvidt de fleste drivverk basert på navgir. Og det å få Gates Centertack i tillegg gir en fatbike helt rett stuk, IMHO.
Det hjalp forresten å klage litt vedr USPS og Posten, pakken har dukket opp i en by ikke langt sør for meg. Snart er ingen trygge på hverken Tatooine eller i Malvik..
Jeg fikk også to "sykkel"-pakker i posten i dag gjennom usps... venter en til.
I forhold til den toale vekten så er det uansett ikke veldig mye det er snakk om, men du vil nok merke det. Du vil uansett ikke vinne birken med en slik sykkel.
Jeg ønsker ikke å gå ned fra de 526% i girspenn på en Rohloff, men det er meg. Jeg tror på den annen side at du ikke vil angre. Det hadde vært utrolig kult med en slik sykkel i Norge.
Every man is guilty of all the good he did not do.
Det er kanskje (ikke) diskutert tidligere, men en fatbike ville jo vært et glimrende militært fremkomstmiddel for fotsoldater!
Sykle overalt, ødelgger ikke stier/setter nesten ikke spor, ingen behov for kompliserende fjæring, kan lastes tungt, superenkel konstruksjon, rimelig, standard deler (bortsett fra hjul og krank).
Min bestefar var satt opp med sykkel i 1940, men den var litt anderledes enn en fatbike. Effektivt var det likevel.
Jeg var nok litt rask,ja. Emballasjen var faktisk hele 60 gram. Vektene blir dermed ikke så ille; 1187 og 1215 g. 180tpi og duro 50A. Tror dette blir krem. Ekte amerikanske dekk made in China. Plass til 240piggs. Disse kan vissnok kjøpes separat (Aluminium/carbide stud kit available separately (TR4599))
Redigert av befe; 12/12/201218:44.
Jorden er absolutt ikke flat !
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: befe]
#153341812/12/201219:17
Jeg vil prøve å klare meg uten pigger. Ihvertfall foreløpig. Testet pigger på Eplekjekken. Syns det ble tungt å trå. Gav opp etter 4mil med innkjøring på asfalt.