Ultrabirken 2013
|
Re: Ultrabirken 2013
[Re: BjørnAa]
09/11/2012 09:54
|
BikeTorjus
Veteran
|
Veteran
ser ut som en sykkel som vil funke veldig bra til det meste ! også UB 
Orbea Occam H20 LT 2022 Diamant AR Sora
|
|
|
[Re: JayTe]
09/11/2012 11:37
|
29" mannen.
Entusiast
|
Entusiast
Vurdere å bli med til neste år, kommer til å bruke en 29" HT. Er en stor kar(98kg), så lurer derfor på om man kommer seg igjennom på en "normalt" utstyrt sykkel? Er nok en liten gjeng som sykler sammen, så målet er å gjennomføre med mange fine timer i skog og hei. Har mest erfaring fra landevei, stisykling har blitt mest brukt vår/høst og som morsom avkoppling, men vil nok legge ned flere timer til neste år hvis det blir start den 30/8-13 Tar gjerne imot tips om utstyr man bør ha med( mye tilbud nå om vinteren). For å avslutte, er UB noe dere mener man kan kaste seg med på uten å ha mange terreng ritt på merittlisten.
|
|
|
10/11/2012 07:14
|
chriz
Entusiast
|
Entusiast
Viktigere med timer på sti enn timer i ritt En "normalt" utstyrt TERRENGSYKKEL klarer jobben hvis den har gode dekk! 
|
|
|
[Re: 29" mannen.]
10/11/2012 07:42
|
Lillosti29
Ivrig
|
Ivrig
Høres ut som om du er godt preppet for UltraBirken. Litt mer tid i terrenget på sommeren er nok lurt, så sitter teknikken bedre og sjansen for tekniske uhell reduseres. Her kan du se en mulig pakkevariant: Terrengsykkels UB-sekk 2010
Del stien, skru av Strava
|
|
|
12/11/2012 12:25
|
29" mannen.
Entusiast
|
Entusiast
En ting som bekymrer en landeveis syklist er hvordan løser man logistikken rundt UB. Overnatte både på Rena og i Lillehammer? går det buss fra Lillehammer om morningen (natta) til Rena. Har bare 2 timer hjem men vet ikke om kroppen er klar for den turen etter 8-10 timer i skogen 
|
|
|
[Re: 29" mannen.]
12/11/2012 18:30
|
front biker
Besatt
|
Besatt
En ting som bekymrer en landeveis syklist er hvordan løser man logistikken rundt UB. Overnatte både på Rena og i Lillehammer? går det buss fra Lillehammer om morningen (natta) til Rena. Har bare 2 timer hjem men vet ikke om kroppen er klar for den turen etter 8-10 timer i skogen  Logistikk er vel det minste problemet når vi snakker Ultaen :-) En grei Ultra-logistikk; alternativ tog: drar opp torsdag ettermiddag til Rena, ta med sykkel på toget (også returen fra Lillehammer). Fint å slappe av på toget hjem.... Alternativ bil: kjør til Lillehammer torsdag ettermiddag, ta med sykkelen på buss eller tog til Rena og overnatt der. Når du kommer til Lillehammer slapper du av akkurat så mye at du er i stand til å kjøre hjem. Men siden du bor såpass nær Lillehammer: hva med å ta toget til Rena og bli hentet på Lillehammer?
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
[Re: front biker]
14/11/2012 11:35
|
noffer
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Tror jeg satser på togvarianten, den høres behagelig ut. Finnes det opplegg for transport av bagasje fra rena til lillehammer?
|
|
|
14/11/2012 12:26
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
|
|
|
[Re: noffer]
14/11/2012 12:35
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Tror jeg satser på togvarianten, den høres behagelig ut. Finnes det opplegg for transport av bagasje fra rena til lillehammer? Ja, alt dette finner man på birken sine sider: http://www.birkebeiner.no/Birkebeinerrittet/UltraBirken-sykkel/"Personlig bagasje som er påsatt merkelapp transporteres fra start til mål. Innlevering av bagasje er i Rena sentrum på Sømoen (p-plass bak Kulturhuset - startnummerutdelingen). Utlevering av bagasje skjer nord for Kristins Hall, Lillehammer. Deltakerne må selv sørge for at bagasjen er merket og levert på riktig bil. Ved regn utdeles plastsekk som bagasjen kan pakkes i. På Rena deles plastsekken ut ved bagasjeinnleveringen og på Lillehammer deles den ut ved startnummerutdelingen. All transport og oppbevaring av bagasje skjer på eget ansvar."
|
|
|
15/11/2012 16:35
|
Ocoee
Entusiast
|
Entusiast
Har kjørt bil til Lillehammer og bussvarianten de siste to årene, logistikken fungerer utmerket, men billettprisen er jo noe tilnærmet ran da...
|
|
|
16/11/2012 09:20
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har ett tips til UB-deltagere neste år for å få et så bra ritt som mulig: sett deg et mål for hvor LAV belastning du skal ha frem til Kuåsen. Jeg la meg på 82% i snitt av makspuls og hadde mer krefter igjen til stiene i fjellet enn året før da jeg tillot meg 85% i snitt uten å tape noe merkbart på grusen.
For min del synes jeg UB har litt for mye usyklbar sti før Kuåsen som er lagt opp som et kompromiss fordi man skal fra Rena til Lillehammer. Ja, man kan trolig sykle dem på en stitur, men ikke når man skal gjennomføre 125km i ritt-tempo. Dette er ikke så mye kritikk til Aksel Stifinner, mer til formatet Rena - Lillehammer. Disse "stiene" er ikke verdige et sykkelritt og irriterer meg så j@vlig at jeg ikke gidder å melde meg på for 2013. Stiene på fjellet er flotte, men er perler for svin når du har syklet hardt i mange timer først. For min del var 2012-løypa den beste så langt, men det er rom for forbedringer.
Håper jeg har glemt irritasjonen etter sommeren 2013... :-)
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
[Re: simenf]
16/11/2012 09:33
|
Straightline
Ringrev
|
Ringrev
<...> For min del synes jeg UB har litt for mye usyklbar sti før Kuåsen som er lagt opp som et kompromiss fordi man skal fra Rena til Lillehammer. Ja, man kan trolig sykle dem på en stitur, men ikke når man skal gjennomføre 125km i ritt-tempo. Dette er ikke så mye kritikk til Aksel Stifinner, mer til formatet Rena - Lillehammer. Disse "stiene" er ikke verdige et sykkelritt og irriterer meg så j@vlig at jeg ikke gidder å melde meg på for 2013. Stiene på fjellet er flotte, men er perler for svin når du har syklet hardt i mange timer først. For min del var 2012-løypa den beste så langt, men det er rom for forbedringer.<...> Jeg har forstått av insidere at formatet Rena-Lhmr fortsatt skal gjelde, men at det jobbes med å finne alternativer til "stien" det siste stykket til Ljøsheim. Men jeg forstår liksom ikke hvordan det skal gjøres - enten må man kloppe dette stykket skikkelig, eller så må løypa legges helt om. Stipartiene før Skramstad byr også på litt trasking, men det er så tidlig at jeg ikke har noe problemer med det.
|
|
|
[Re: front biker]
16/11/2012 10:47
|
alltid_motvind
Entusiast
|
Entusiast
..., ta med sykkel på toget (også returen fra Lillehammer). Fint å slappe av på toget hjem.... Kan man i det hele tatt basere seg på tog i dette området denne helgen? Tog hadde vært greit for min del også, men sykkel på tog kan være en utfording til vanlig og da med potensiale for tusenvis av ekstra passasjerer så blir det kaos, tenkte jeg...
Bedre med tøff sykkel enn syk tøffel!
|
|
|
16/11/2012 14:55
|
Horgen
Veteran
|
Veteran
Skal sykle Ultra på fredag og vanlig birken på Lørdag. Dette er vel litt i overkant mengde for min del men artig å prøve seg. Noen med erfaring fra å kjøre begge dager som har noen tips?
Cube Agree SLT Di2 Trek Superfly 100 m/DB inline og Pike 120mm
|
|
|
[Re: alltid_motvind]
16/11/2012 14:59
|
front biker
Besatt
|
Besatt
..., ta med sykkel på toget (også returen fra Lillehammer). Fint å slappe av på toget hjem.... Kan man i det hele tatt basere seg på tog i dette området denne helgen? Tog hadde vært greit for min del også, men sykkel på tog kan være en utfording til vanlig og da med potensiale for tusenvis av ekstra passasjerer så blir det kaos, tenkte jeg... Vel, jeg har gjort det tre år på rad nå (til Ultraen), og det har fungert. Men jeg har noen insider-tips som jeg ikke legger ut her... (få på forespørsel når det nærmer seg). Skal sykle Ultra på fredag og vanlig birken på Lørdag. Dette er vel litt i overkant mengde for min del men artig å prøve seg. Noen med erfaring fra å kjøre begge dager som har noen tips? Du er jo i mye bedre form enn meg, så dette greier du. Kunsten er å holde igjen med lav intensietet første halvdel av Ultraen. Og lørdag kjører du for å fullføre og kun det....
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
16/11/2012 15:24
|
Horgen
Veteran
|
Veteran
Det er vel greia ja, lav intensitet i starten. Jeg har en lei uvane med å gå ut hardt for så å øke helt til krampa sitter Får trene mer mengde dette året og holde litt igjen i starten, så er det vel igjen litt i beina til lørdagen får man håpe. Kjekt å ikke stresse med seeding til Lørdagen, der blir jeg vel frasyklet av de rundt meg allikevel. Satser på at 29" HT funker fint både fredag og lørdag.
|
|
|
[Re: Horgen]
17/11/2012 10:53
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skal sykle Ultra på fredag og vanlig birken på Lørdag. Dette er vel litt i overkant mengde for min del men artig å prøve seg. Noen med erfaring fra å kjøre begge dager som har noen tips? Kjørt de to siste årene. Først må du bestemme deg, handler lørdag om 1) Prestere med ambisjoner 2) Gjennomføre hvor en fornøyd med å sykle halvtimen saktere en en ville gjort hvis en ikke syklet på fredag 1. Da må en disponere UB slik at en ikke tømmer seg før på slutten. Dette er ekstremt vanskelig, da en blir revet med, har det gøy og er ute i så mange timer. 2. Kjører maks på fredagen uten å tenke på lørdag, før etter målgang på fredag. Da få seg masse mat (går greit), få seg masse søvn (ikke enkelt med logistikk og ditt tilfelle muligens litt sykkelmekking, som er aberet med 1 sykkel). Selv strander jeg på nr 2 lett. Dog min erfaring er dette. Jeg må jobbe med motivasjonen opp til Skramstad, både hode, kropp og bein er i ulage, + att 99,8 % av de andre i rundt deg ikke har hatt samme oppladning som deg og derfor ikke helt ser poenget i " hallo folkens, må vi starte så hardt". Etter Skramstad er det letter å komme inn i en "god rytme" dagen derpå, lettere å få henge på flater/småkuppert en lange motbakker, ala Skramstad og Kvarstad/Rosin. Personlig er motivasjonen på lørdag å ha det gøy underveis, teste meg fysisk og ikke minst psykisk (ser at andre som har syklet begge dager har en bedre go i hodet sitt en jeg på lørdag) og nyte målgangen. Alltid gøy å komme i mål ved Håkons Hall, enten en har hatt en god dag eller ikke, verdt pengene bare det.
|
|
|
18/11/2012 00:14
|
Horgen
Veteran
|
Veteran
Håper på minst mulig mekking, men tar med et hjulsett til hver dag ihvertfall. Jeg har et par bekjente som også dobler opp i år, så det blir nok litt rotterace begge dager tenker jeg. Men jeg prioriterer fredagen og faller nok under kategori 2. Kjenner det er litt behagelig å ikke stresse seg opp på seeding og alt små pirk til lørdagsbirken, nå har jeg mer enn nok med å tenke på ultra'n 
|
|
|
[Re: Horgen]
18/11/2012 08:19
|
Christen
Ex Trippelbirker
|
Ex Trippelbirker
Det er lurt å ha med 2 hjulsett, det hadde jeg i år og da blir det minimalt med mekking om det er tørre forhold. Det som nok er enda lurere er å ha med 2 sykler, det har jeg tenkt neste år. Alt for å få bedre og lengre restitusjon på fredags kvelden.
Selv om man har tenkt å kjøre Ultraen billig er den så lang at det ikke er mulig ikke å bli sliten. I år prøvde jeg å kjøre billig og ikke gå på næringsbrist, men måtte likevel smake litt på kramper i mine "gode" perioder. Det jeg tror funker er mye mengde og helst endel sykling på sti. Tror også deltakelse i de lange maratonrittene også er viktig for å tilvende kroppen ytelse på høy intensitet.
Ultraen er et ritt for de som har kropp som er i god nok form, mens "the double" er for de med sterke hoder.
Ang seeding fikk jeg lov å seede meg ned til 4/5(husker ikke helt) og det funka mye bedre, både for kropp og hode, enn å bli frakjørt av alle i pulje 1. Er du seedet i de første puljene bør du vurdere nøye om det er taktisk lurt.
|
|
|
[Re: Christen]
18/11/2012 19:46
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er lurt å ha med 2 hjulsett, det hadde jeg i år og da blir det minimalt med mekking om det er tørre forhold. Det som nok er enda lurere er å ha med 2 sykler, det har jeg tenkt neste år. Alt for å få bedre og lengre restitusjon på fredags kvelden.
Selv om man har tenkt å kjøre Ultraen billig er den så lang at det ikke er mulig ikke å bli sliten. I år prøvde jeg å kjøre billig og ikke gå på næringsbrist, men måtte likevel smake litt på kramper i mine "gode" perioder. Det jeg tror funker er mye mengde og helst endel sykling på sti. Tror også deltakelse i de lange maratonrittene også er viktig for å tilvende kroppen ytelse på høy intensitet.
Ultraen er et ritt for de som har kropp som er i god nok form, mens "the double" er for de med sterke hoder.
Ang seeding fikk jeg lov å seede meg ned til 4/5(husker ikke helt) og det funka mye bedre, både for kropp og hode, enn å bli frakjørt av alle i pulje 1. Er du seedet i de første puljene bør du vurdere nøye om det er taktisk lurt. Du startet i pulje 5:) der var vi et 4 manns UB tog sånn halvveis opp mot Skramstad, da slapp jeg først he he. Fikk være måte på restitusjonstempo du satte i gang med:)
|
|
|
[Re: Oddefa]
18/11/2012 20:00
|
Christen
Ex Trippelbirker
|
Ex Trippelbirker
Du startet i pulje 5:) der var vi et 4 manns UB tog sånn halvveis opp mot Skramstad, da slapp jeg først he he. Fikk være måte på restitusjonstempo du satte i gang med:)
5 var det, ja. Hadde ingen intensjoner om å kjøre fra noen og det var vel ingen av oss som har kjørt så sakte opp til Skramstad før? Hadde ikke et slag i sone 3, men var skikkelig andpusten. Etter 2 timer kjøring fikk jeg de beste beina jeg har hatt noen gang, så neste år er det noen timer oppvarming i rittempo før Birken starter.... (Må vel starte i 5 tida)
|
|
|
[Re: simenf]
19/11/2012 20:28
|
aselm
Entusiast
|
Entusiast
Det ligger i planene å gjøre merkbare grep med traseen mellom Rena og gromstiene i fjellet, samt med nedkjøringen fra fjellet og til mål. Ultrabirken skal gå fra Rena til Lillehammer; "over fjellet" er en del av birkenkonseptet. Men mitt stifinnermotto for 2013 er mindre gjørme og myr, mer fart og flyt, så får vi se om det holder... Slik det ser ut nå, vil det bli mange nye stier i neste års trase. Nå gjelder det bare at vinteren blir kort og mild; jeg vil til fjells med sykkelen snart...
Aksel Stifinner Hurra for Ultra
|
|
|
20/11/2012 10:14
|
seberg
Ringrev
|
Ringrev
Gleder meg til neste års løype Aksel. Særlig setter jeg stor pris på at du gir oss sti og ikke asfalt fra fjellet og ned til Lillehammer. Nedoversti er kjempegøy, særlig når kroppen er helt avhengig av G kraften. Dessuten bortfall eller ihvertfall litt mindre myr i starten virker kjekt. Så et lite tips mot. restitusjon mellom UB og LB. Det er rask mat og nedkjøling av lår- og leggmusklatur umiddelbart etter rittet sammen med kompresjonsbukse som gjelder i tillegg til bevegelse ikke bare stillesitting eller senga fredag ettermiddag/kveld. Da skal dere se at farta øker og smilet kommer på plass også på lørdagen Kjell
|
|
|
10/12/2012 12:03
|
neistein
Veteran
|
Veteran
Noen som har oversikt over hvor mange som er påmeldt?
Stokk og stein sykkelklubb
|
|
|
[Re: neistein]
10/12/2012 12:47
|
Straightline
Ringrev
|
Ringrev
406 stk. http://resultatservice.birkebeiner.no/startlister/startlisten.php?arr=7I fjor ble det fullt ila. noen få uker - nå ser det ut til at det blir vanskelig å nå taket på 500. Men kanskje påmelding denne gangen er veloverveid, og at de fleste av de påmeldte faktisk stiller til start? Jeg skjønner at jeg er en av få - men jeg ønsker meg at flere arrangører lager lokale kopier av Ultrabirken. Ikke nødvendigvis like mange km, men like mange timer.
|
|
|
[Re: larsb]
10/12/2012 14:41
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Da har de fått penga mine i år også. Spørsmålene melder seg: -Kan jeg sykle på en sykkel fra i fjor? -Hvilke dekk er best til ultra? -Går det an å sykle ultra med Revo eller bør jeg bytte til supercomp? -Hvor mage knepp på den røde skrua bruker dere? Bør jeg kjøre intervaller opp mot fire timer i sone fire når rittet er ultralangt? -Hvilke dekk er best til ultra? -Er Steffen fortsatt dopa? -Hvilke ventiler er best til Ultra? Skal jeg bruke Muddy Mary eller Fast Fred? -Hvor mye bør jeg tisse på Ultra? -Når legges værmeldingen ut på Yr? -Hvor mye luft har dere i magen på Ultra? -Vil kranglefjell og kronglefjell endelig komme med i løypa, og vil den store steinen etter en sving bak en gran i nærheten av noen hytter kreve flere ofre i år, eller skal den satse påå ligge lavt? -Er det mulig å sykle på en sykkel med 26" hjul eller gikk den sjansen ut etter Interbike? -Hvilke dekk skal det være trykk i på Ultra?
Hvis vi bare svarer på dette så kan forumet ta en pause i juni, juli og august.
LarsB
Når kommer svarene på dette? Er forumet helt dødt? Har noen erfaringer? Kan ikke birken gjøre om Ultrabirken til Enduro? det er så hot i 2012/2013 har jeg lest. Når kommer det bedre dekk til UB? LarsB
|
|
|
[Re: Straightline]
11/12/2012 20:53
|
aselm
Entusiast
|
Entusiast
I 2013 har grunneierne gitt tillatelse til 600 startende i UB, så da så...
Aksel Stifinner Hurra for Ultra
|
|
|
11/12/2012 23:20
|
Jon Ø
Medlem
|
Medlem
I 2011 syklet jeg på en tilårskommen 26" Merida kjøpt brukt året før og med utslitt demper - det var selvsagt ingen bakdemper. Skoa var de billigste fra året før. Hjelmen var ok og brillene topp. Siden jeg mangler en hånd bruker jeg protese så der var også eneste komponenten med carbon, og den funket helt topp (eget design). Dekkene var Racng Ralph og jeg klarte meg uten punktering. Kom vel blant de fem siste, men hadde en fantastisk tur.
Konklusjonen er at det er beina og ikke sykkelen alene som får deg over fjellet.
|
|
|
[Re: Jon Ø]
12/12/2012 06:31
|
Braatnes
Entusiast
|
Entusiast
Jon Ø:  Artig skrevet og godt å høre for oss ferskinger som skal over fjellet for første gang og allerede har smånerver!
|
|
|
[Re: Jon Ø]
12/12/2012 08:27
|
Lillosti29
Ivrig
|
Ivrig
Redigert av Jo_Inge; 12/12/2012 08:28.