Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Grunneier sperrer blåmerket sti

Grunneier sperrer blåmerket sti #1531668 08/12/2012 17:28
Stuf Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Var ute å syklet på stier i nærområdet i dag og ble da stoppet av en grunneier med motorsag som sa at dette var siste gang jeg kom til å få passere hans eiendom. Kort fortalt så har denne grunneieren fått klager fra kommunen om lagring av søppel, og han har deretter konkludert med at det er brukere av stiene på eiendommen som står bak klagene og dermed skal sperres ute fra skogen. Mer om dette i Byavisa i Tønsberg.

Jeg følte meg først truet da han startet opp motorsaga rett bak meg, og først og fremst fordi jeg kjenner grunneierens historie fra tiår tilbake der han har vært "i krig" med alt fra naboer til politi. Det er mange gode historier!
Litt mer på stitråden for Tønsberg.

Hvilke rettigheter har grunneieren til å sperre stier som har vært åpme fpr allminnerlig ferdsel i mange generasjoner? Noen som har noen formening om hvordan slike situasjoner bør håndteres?

Re: Grunneier sperrer blåmerket sti [Re: Stuf] #1531759 08/12/2012 21:13
oppogned Offline
Avhengig
Avhengig
Ignorer, ha alltid med avbiter og baufil!

Hvis gud hadde ment at vi skulle vært vegeterianere, hadde grønnsakene vært lagd av kjøtt.

Re: Grunneier sperrer blåmerket sti [Re: oppogned] #1531773 08/12/2012 21:53
Stuf Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Det hjelper nok ikke med avbitter og baufil. Han bruker traktor og motorsag, feller trær over stien og legger på stein. Minner om stridsvognhinder!
Prøver meg igjen i morgen, skal da ta bilder.

Re: Grunneier sperrer blåmerket sti [Re: Stuf] #1531791 08/12/2012 23:16
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
ta bilder, så vi andre i området får se hvor dette egentlig er! Dette er jo hverken snakk om dyrket mark, eller på kloss hold ift normalt ferdselsareal på eiendommen i form av nær terrasse, inngangsparti o.l., så kan ikke skjønne annet enn at allemannsretten gir full mulighet til fri ferdsel på stiene, selv om de krysser hans eiendom aldri så mye eller lite.....

Kommer'n med traktorn skal jeg heller ofre et forhjul og anmelde jøken for uaktsom kjøring! Politiet i området er jo så åpne for førerkortbeslag om dagen at han kjapt blir fotgjenger i lang tid.... Da spørs det om han orker å dra med seg motorsaga så langt inn i skauen heller.... ICON_LAUGH

Nei, skal ikke være flåsete av sånt heller.... Men syns dette er en trist sak. Jeg har vært så vidt borti han der før, og vennlig er han ikke.... Så ser nok for meg at vi kommer til å få så øra flagrer......uavhengig av om han har rett eller ikke rett til å nekte oss å passere eiendommen!

Redigert av Raymond; 08/12/2012 23:19.
Re: Grunneier sperrer blåmerket sti [Re: Raymond] #1531795 08/12/2012 23:34
Stuf Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: Raymond

Kommer'n med traktorn skal jeg heller ofre et forhjul og anmelde jøken for uaktsom kjøring! Politiet i området er jo så åpne for førerkortbeslag om dagen at han kjapt blir fotgjenger i lang tid.... Da spørs det om han orker å dra med seg motorsaga så langt inn i skauen heller.... ICON_LAUGH

Han har vel ikke førerkort, traktorn starter og går uten. Tror ikke Ivar har brydd seg om førerkort eller politi de siste 40 åra

Re: Grunneier sperrer blåmerket sti [Re: Stuf] #1531804 09/12/2012 00:05
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Stuf
Sitat: Raymond

Han har vel ikke førerkort, traktorn starter og går uten. Tror ikke Ivar har brydd seg om førerkort eller politi de siste 40 åra

Mulig... Men gjentagende kjøring uten førerkort bør jo vekke interesse hos onkel politi.....som igjen bør medføre kjipe kostnader for mistern..... Og kjøring som medfører skade og nesten påkjørsler/i verste fall påkjørsel, vil jo uansett være uaktsomt, og veldig dyrt.....evt gi et kortere "ferieopphold"... ICON_SMILE

Redigert av Raymond; 09/12/2012 00:06.
Re: Grunneier sperrer blåmerket sti [Re: Raymond] #1531808 09/12/2012 02:07
B
Bjørn Arne Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
I slike saker som dette burde det vel holde at den lokale avisen tok tak i saken.

Når et tre er felt av en motorsag og ikke en bever vil selveste "Politimesteren" evne å se en vinnnersak??

Men "noen" må jo evne å fortelle diverse steder om problemet? Tviler på at grunneier er ivrig bruker av rerengsykkel.no?

Re: Grunneier sperrer blåmerket sti [Re: Bjørn Arne] #1531846 09/12/2012 11:39
Espen Offline
More than words
More than words
Quote:
Tviler på at grunneier er ivrig bruker av rerengsykkel.no

Noen bør kanskje hjelpe han til å bli det?

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Grunneier sperrer blåmerket sti [Re: oppogned] #1531871 09/12/2012 12:57
Stuf Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: oppogned
Ignorer, ha alltid med avbiter og baufil!

Var på tur i dag, skulle hørt på dine råd. Han hadde forsterket sperringene med piggtråd. En avbiter hadde gjort susen. Ble en litt lenger omvei uten avbiter!

Sitat: Bjørn Arne
I slike saker som dette burde det vel holde at den lokale avisen tok tak i saken.
Når et tre er felt av en motorsag og ikke en bever vil selveste "Politimesteren" evne å se en vinnnersak??
Men "noen" må jo evne å fortelle diverse steder om problemet? Tviler på at grunneier er ivrig bruker av rerengsykkel.no?

En av de lokale avisene har tatt tak i saken, men dette er en ukesavis, ref første innlegg i tråden. Den største lokalavisa som kommer ut daglig har foreløpig ikke skrevet noe, har inntrykk av at de ikke skriver om saker som de mindre ukesavisene allerede har skrevet om.
Jeg antar at politiet også ligger litt lavt mtp denne grunneieren, det finnes et uttall av gode historier i "krigen" mellom denne grunneieren og politiet i Tønsberg opp igjennom de siste tiårene, der politiet ikke alltid har kommet like godt ut av det.

Hadde med videokamera i dag, skal legge ut en snurt som viser sperringene senere i dag, men må først vente på at jeg får litt redigeringsbistand.

Redigert av Stuf; 09/12/2012 13:13.
Re: Grunneier sperrer blåmerket sti [Re: Stuf] #1531882 09/12/2012 13:58
P
Punzel Offline
Avhengig
Avhengig
P
Er ikke det generellt sett greit om en grunneier bestemmer seg mot et sykkelsti på egen grunn?

Jeg kjenner ikke til situasjonen rundt akkurat denne stien det er snakk om her og har ikke peiling på hva som loven sier, men føler at det må være greit for en grunneier å bestemme å tillate en sykkelsti/tursti på egen grunn/tomt?

Hva betyr egentlig "blåmerket sti"? Betyr kanskje det at han grunneieren har ikke lov å nekte stisyklister adgang til stien?

Redigert av Punzel; 09/12/2012 14:01.
Re: Grunneier sperrer blåmerket sti [Re: Stuf] #1531884 09/12/2012 14:05
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er en merket kultursti, som svinger innom "historiske steder" og kulturminner og en sti som er mye brukt og godt merket. Den brukes vel så mye av gående som syklende. Om det har noe å si til/fra ift at han kan nekte adgang vet jeg ikke. Men uansett vil jeg tro at et gjerde rundt eiendommen i så fall er mer "korrekt" enn trefelling og piggtråd..... Piggtråd i naturen er jo til fare for både mennesker og dyr, og bør (er kanskje..?) forbudt uansett.........i dette tilfellet er det jo ikke akkurat piggtråd på toppen av et gjerde det er snakk om, men heller halvskjult for å bevisst gjøre det farlig og uønsket å ferdes der. Hva med rådyr, hester, hunder osv!?!?

Mannen er jo tydeligvis på gal side av grensen for gal, det er det liten tvil om!

Re: Grunneier sperrer blåmerket sti [Re: Raymond] #1531886 09/12/2012 14:12
P
Punzel Offline
Avhengig
Avhengig
P
Jeg er helt enig i at det er ingen måte å gjøre ting på om det legges ut "feller", men i første inlegget til trådstarteren spurtes det også om rettigheter til å sperre en slik sti. Det jeg lurte bare på var om det er riktig å "tvinge" noen å tillate en del folk på sin egen grunn bare fordi det har vært sånn i en lang tid (dersom loven er på syklistenes/turgåerens side)?

Takk for forklaringen forøvrig ICON_SMILE

Re: Grunneier sperrer blåmerket sti [Re: Stuf] #1531888 09/12/2012 14:17
OveR Offline
Apartheidmotstander
Apartheidmotstander
Piggtråd i utmark er forbudt. Anmeld tvert.

mvh OveR

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Re: Grunneier sperrer blåmerket sti [Re: Punzel] #1531889 09/12/2012 14:18
Stuf Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: Punzel
Er ikke det generellt sett greit om en grunneier bestemmer seg mot et sykkelsti på egen

Jeg tror ikke grunneier kan ta seg til rette her, Friluftsloven er ganske klar:
Sitat: Friluftsloven

§ 2. (Ferdsel i utmark.)
I utmark kan enhver ferdes til fots hele året, når det skjer hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet.
Det samme gjelder ferdsel med ride- eller kløvhest, kjelke, tråsykkel eller liknende på veg eller sti i utmark og over alt i utmark på fjellet, såfremt ikke kommunen med samtykke av eieren eller brukeren har forbudt slik ferdsel på nærmere angitte strekninger. Kommunens vedtak må stadfestes av fylkesmannen.
Om motorferdsel i utmark gjelder også lov om motorferdsel i utmark og vassdrag.

Kommunen har tilrettelagt og merket stiene, og som Raymond sier er dette stier som brukes av både gående og syklende.

Re: Grunneier sperrer blåmerket sti [Re: Stuf] #1531890 09/12/2012 14:19
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Selv anmeldelse hjelper vel lite, om politiet velger å ikke bry seg, som stuf sier.... Merker jeg blir litt varm i toppen av sånne tullinger som dette..... Og jeg er jo bare littegranne lett å hisse opp, så det blir sikkert glefsing om jeg møter fyren på stien... Hmpfr.....

Re: Grunneier sperrer blåmerket sti [Re: Stuf] #1531893 09/12/2012 14:29
P
Punzel Offline
Avhengig
Avhengig
P
Ok, da er lovgivingen ganske klar.
Jeg prøver å ikke se så mye på loven og prøver heller å sette meg i den andres posisjon. Det blir jo ikke mulig her for meg, siden jeg ikke kjenner til detaljer, men generellt sett syns jeg at det kan være greit å prøve og forstår situasjonen til den andre parten.
Vil han ikke at en sykler/går der så er det kanskje også greit å se om vi har alternativer til turer et annet sted (med mindre han eier "alt" i omgivelsen) ICON_WINK

Re: Grunneier sperrer blåmerket sti [Re: Stuf] #1531895 09/12/2012 14:44
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Syklister har etter allemannsretten regulert i friluftslovens §2 fri ferdsel i utmark:

§ 2. (Ferdsel i utmark.)

I utmark kan enhver ferdes til fots hele året, når det skjer hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet.

Det samme gjelder ferdsel med ride- eller kløvhest, kjelke, tråsykkel eller liknende på veg eller sti i utmark og over alt i utmark på fjellet, såfremt ikke kommunen med samtykke av eieren eller brukeren har forbudt slik ferdsel på nærmere angitte strekninger. Kommunens vedtak må stadfestes av fylkesmannen.

Om motorferdsel i utmark gjelder også lov om motorferdsel i utmark og vassdrag.

Som det står i loven så kan kommunen i samtykke med grunneier forby slik ferdsel. Dette må også stadfestes av Fylkesmann. Så grunneier kan alene ikke utestenge syklister fra stier i utmark. Det grunneier gjør her er lovstridig og bør anmeldes.

Re: Grunneier sperrer blåmerket sti [Re: Stuf] #1531906 09/12/2012 15:14
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Punzel: hans situasjon er vel "enkel". han får kjeft og pålegg om å rydde opp gamle vrak og miljøskadelig avfall på eiendommen, og ønsker å stadfeste og markere at dette er hans markog at han gjør hva f han vil på hans mark, samt "ta igjen" ved å utestenge alle/nekte adgang og evt gjøre det til en uhyggelig og potensielt farlig ferd, for alle som trosser han...

Re: Grunneier sperrer blåmerket sti [Re: Stuf] #1531976 09/12/2012 18:26
cht Offline
Veteran
Veteran
Ok, saken er klar ICON_SMILE
Er det ok sykkelforhold på blåstien for tida? Når skal vi ta turen? Bor han i nærheten av sperringen? Vil han kunne se/høre oss hvis vi raserer sperringen?
Jeg kan fikse armeringskutter, motorsag, baufil, vinkelsliper, bajonettsag... osv. alt på batteri.
Uansett, vi får vel gjort en del bare med enkelt håndverktøy i første omgang.
Men det koster jo ikke mange kaloriene å levere en anmeldelse heller.

Re: Grunneier sperrer blåmerket sti [Re: cht] #1531990 09/12/2012 18:52
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: cht
Er det ok sykkelforhold på blåstien for tida? Når skal vi ta turen? Bor han i nærheten av sperringen? Vil han kunne se/høre oss hvis vi raserer sperringen?
Jeg kan fikse armeringskutter, motorsag, baufil, vinkelsliper, bajonettsag... osv. alt på batteri.

Synes personlig at en bør sette seg litt inn i hvorfor han nå er irritert. Han har tillatt kommunen å opprette en kultursti på sin eiendom. Brukere av denne stien har så tydeligvis klagd til kommuen fordi de ikke synes denne stien er "ren/pen/annet" nok og samme grunneier har nå fått pålegg om å rydde opp. Argumentet som så benyttes av kommunen er nettopp den sammen stien som han har vært hyggelig nok til å tillate over sin grunn.

Skjønner godt at han kan bli provosert, og vandalisering av sperringene vil bare være med på eskalere striden.

I ytterste konsekvens kan han sikkert grave opp hele stien og kalle det en dreneringgrøft uten at kommunen kan løfte en finger.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Grunneier sperrer blåmerket sti [Re: tmork] #1532018 09/12/2012 19:35
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Det finnes alltid enkelte som ikke spiller etter de samme reglene som oss andre, men jeg kan faktisk forstå ham litt. Det er godt mulig at jeg selv hadde blitt litt bisk dersom folk hadde klaget på hva jeg hadde (fullt lovlig) på tomta når de gikk over en sti på min eiendom.

Likevel er det dumt at stien sperres slik at de turmulighetene en har i området, begrenses.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Grunneier sperrer blåmerket sti [Re: Espen] #1532041 09/12/2012 20:17
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Espen
Quote:
Tviler på at grunneier er ivrig bruker av rerengsykkel.no

Noen bør kanskje hjelpe han til å bli det?

Ja, eller få hun Shabana Reman til å løfte han opp og gi han en skikkelig go'klem. Det fikk ihvertfall Krekar på andre tanker en stund... Heckan, om Shabana har god tid en dag kan hun jo klemme alle som kommer fordi der. Det er jo tross alt snart jul, må bli snille med hverandre da ser du.

Bjørn

Re: Grunneier sperrer blåmerket sti [Re: Jomar Henriksen] #1532054 09/12/2012 20:50
Stuf Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: Jomar Henriksen
Det finnes alltid enkelte som ikke spiller etter de samme reglene som oss andre, men jeg kan faktisk forstå ham litt. Det er godt mulig at jeg selv hadde blitt litt bisk dersom folk hadde klaget på hva jeg hadde (fullt lovlig) på tomta når de gikk over en sti på min eiendom.

Likevel er det dumt at stien sperres slik at de turmulighetene en har i området, begrenses.

Grunneieren lagrer det de fleste av oss klassifiserer som søppel, metallskrap, bilvrak, havarerte båter ol. Han lagrer for seg selv og andre, langs denne stien og andre steder. Gården han bor på er en lagringsplass med mye gamle engelske traktorer og biler ( ser ut som vrak). Kommunen har pålagt alle grunneiere i området å rydde opp på egen eiendom, noe de fleste har gjort, men ikke denne grunneieren.
Stien det er snakk om har vært en færdselsåre i området i årtier, og ikke en sti som er etablert av kommunen som kultursti. Kommunen har merket stier i området (blåmerket) og disse går innom diverse historiske steder, de aller fleste av disse stiene har eksistert lenge.
Stien er sperret med bl.a piggtråd, noe jeg stiller meg tvilende til at er lov å bruke.

Re: Grunneier sperrer blåmerket sti [Re: cht] #1532060 09/12/2012 20:57
Stuf Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Sykkelforholdene er glimrende. Jeg sykler med 2.4 dekk, ikke pigg (X-King / Race King).
La oss følge med på utviklingen i saken, så kan vi vurdere en sykkeltur forbi en dag for å kikke på hindrene som er etablert.

Lyktetur onsdag?

Re: Grunneier sperrer blåmerket sti [Re: Stuf] #1532076 09/12/2012 21:44
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg sitter her og teller på knappene om jeg skal forlenge helga med en dag...Mulig jeg tar en sving forbi der i morgen i dagslys, om været er pent så det frister med en sykkeltur.. ICON_SMILE

Re: Grunneier sperrer blåmerket sti [Re: tmork] #1532106 09/12/2012 23:06
cht Offline
Veteran
Veteran
Sitat: tmork

Synes personlig at en bør sette seg litt inn i hvorfor han nå er irritert. Han har tillatt kommunen å opprette en kultursti på sin eiendom. Brukere av denne stien har så tydeligvis klagd til kommuen fordi de ikke synes denne stien er "ren/pen/annet" nok og samme grunneier har nå fått pålegg om å rydde opp. Argumentet som så benyttes av kommunen er nettopp den sammen stien som han har vært hyggelig nok til å tillate over sin grunn.

Skjønner godt at han kan bli provosert, og vandalisering av sperringene vil bare være med på eskalere striden.

I ytterste konsekvens kan han sikkert grave opp hele stien og kalle det en dreneringgrøft uten at kommunen kan løfte en finger.

Etter å ha lest innlegget i Byavisa og hørt hva dere "lokal" herfra sier så har ihvertfall jeg kjøtt nok på beinet til å gjøre noe med det.

Piggtråd og miljøfarlig avfall i utmark? Hva skal til i så fall? Atomavfall og dødstrusler?
Selvsagt så skal man ikke ty til tilsvarende metoder, og en anmeldelser er nok det mest riktige. Det å fjerne en slik blokkering vil neppe være mer ulovlig enn å sette den opp.

At han er irritert skjønner jeg godt, ingen problem med å se det. Ikke dermed sagt at han kan holde på sånn av den grunn.

Men, jeg må jo se det først selvsagt.

Re: Grunneier sperrer blåmerket sti [Re: Stuf] #1532109 09/12/2012 23:19
K
KevinE Offline
Entusiast
Entusiast
K
Nå faller nå vel uansett dette under Allemannsretten..

Så han kan vel i utgangspunktet ikke hindre noen i å bruke den stien, juridisk sett hvertfall..
http://no.wikipedia.org/wiki/Allemannsretten

Re: Grunneier sperrer blåmerket sti [Re: Stuf] #1532465 10/12/2012 20:50
J-A-E Offline
Ringrev
Ringrev
Cht: Ivar bor ikke veldig nære dette område, han bor midt mellom illebrekke og klokkeråsen. Egentlig en trivlig type, når han er edru ICON_SMILE

- Joakim - Transition Scout -
Re: Grunneier sperrer blåmerket sti [Re: J-A-E] #1532488 10/12/2012 21:20
Stuf Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: J-A-E
Cht: Ivar bor ikke veldig nære dette område, han bor midt mellom illebrekke og klokkeråsen. Egentlig en trivlig type, når han er edru ICON_SMILE

+1

Re: Grunneier sperrer blåmerket sti [Re: Stuf] #1532492 10/12/2012 21:23
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er jo betryggende at han er trivelig når han er edru........hvor ofte regner man med at han er det? Siden det virker som han er tvers gjennom utrivelig om dagen..... skull

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support