Det er vel ikke så mye en arv fra unix som det er fra UI elementer i gamle mac os.
Mac os ble designet med menyene låst til toppen av skjermen fremfor å være låst til vinduet.
Å stenge applikasjonen når det siste vinduet lukkes blir da vanskelig siden man ved å gjøre det krever at brukeren til enhver tid skal vite hva som er det siste vinduet.
Windows knyttet menyene til vinduene så der er det naturlig at når man stenger vinduet som har menyene, da stenges applikasjonen (Eller ihvertfall funksjonen de menyene har) også.
Når så OS X rullet inn var menystrukturen en mer eller mindre 'ikonisk' del av UIet og dermed umulig å endre av markedsføringsgrunner. (Hvorvidt de burde endres av funksjonelle grunner er mer en smakssak, personlig synes jeg windows er bedre på dette)
Det er vel ikke så mye en arv fra unix som det er fra UI elementer i gamle mac os.
Definitivt. Som det er på høy tid og endre.
Sitat: sverreb
Å stenge applikasjonen når det siste vinduet lukkes blir da vanskelig siden man ved å gjøre det krever at brukeren til enhver tid skal vite hva som er det siste vinduet.
Unnskyld, men er det ikke helt motsatt? Macs oppførsel påfører brukeren dette ansvaret.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Den store mac-spørsmålstråden
[Re: Loki]
#153291011/12/201217:49
Unnskyld, men er det ikke helt motsatt? Macs oppførsel påfører brukeren dette ansvaret.
En må forvente at en mac bruker forventer å kunne interaktere med applikasjonen (F.eks å åpne et nytt dokument) etter å ha lukket et annet dokument, dermed blir det umulig å stenge applikasjonen om siste vindu stenges siden det da blir slik at brukeren må først sjekke at det er minst ett vindu igjen.
[Re: Dan]
#153336412/12/201215:52
Lukk-knappen på Mac er knyttet til et dokument/panel – som du kan ha flere av i et program. På Mac har man altså ikke noen lukk-knapp for et program.
Lukk-knappen på Windows er knyttet til programmet – med dokumenter/paneler innenfor dette vinduet – og lukker derfor programmet når man trykker på knappen.
Dette er to forskjellige måter å gjøre det på. Den ene er ikke nødvendigvis bedre enn den andre. Selv foretrekker jeg Mac sin versjon da den legger bedre tilrette for mulititasking.
Begge plattformene har desverre ikke klart å følge sine egne regler og kan forvirre brukere. Som feks det at lukk-knappen i System Preferences på Mac avslutter programmet.
At noen ikke synes Mac er brukervennlig og intuitivt fordi det ikke er likt som på Windows betyr ikke at Mac ikke er brukervennlig. Jeg vil påstå at det er mye enklere å gå fra Windows til Mac, enn fra Mac til Windows!
Noen som kan anbefale et fint, lite og billig program for nedskalering av bilder? Jeg har hittil brukt resize-it, men det har sluttet å fungere av en eller annen mystisk grunn.
Har brukt et Automator-script, men det gir litt liten fleksibilitet for å si det mildt.
Re: Nedskalering av bilder?
[Re: EiW]
#153390614/12/201208:11
Hvordan får jeg opp alle gmail kontaktene i mailprogrammet når jeg skal skrive mail. Snakker ikke her om de vanlige kontaktene som ligger inne i kontaktlista, men alle de jeg har sendt mail til. Dette fungerer bra på Ipad og Iphone, men der er den satt opp med m.google........
Skal jeg sende mail til noen som ikke ligger i kontakter må jeg åpne gmail i nettleseren, og da dukker alt opp som vanlig.
Hvis man går inn i gmail og trykker på kontakter, så er det ikke 'mine kontakter' det gjelder, men 'andre kontakter', det er de jeg vil ha tak i.
i mailprogrammet velger du vindu og så tidligre mottakere så får du opp alle du har sendt mail til
Takker, men jeg fikk bare opp de jeg hadde sendt mail til siden jeg fikk Mac, ikke alle de jeg har sendt til tidligere. Det må være en synkronisering som ikke virker. Dette fungerer strålende på Ipad og Iphone. Er det noen måte å importere resten av kontaktene på.
Uansett takk, kommet et stykke på veien.
Edit: Fikk slått sammen andre kontakter(email kontakter) med kontakter i gmail og da dukket de opp. Vet ikke om det er den beste måten og gjøre det på, men det fungerer. Mulig det blir noe krøll i telefonboka, men det får jeg sjekke når jeg kommer i land fra offshore.
De to øverste funksjonene her bruker jeg utrolig mye, kjekt om man skal hente bilder fra eks flash baserte sider. Evt kun trenger en liten del av et bilde, eller bilde i lavere oppløsning. Kjapt og enkelt!
Shift+CMD+4 = marker et felt hvor som helst på skjermen, lagres på skrivebordet som bildefil.
Shift+ctrl+CMD+4= marker et felt hvor som helst på skjermen, markert felt til clipboard som bildefil.
Shift+CMD+3 = screenshot, lagres på skrivebordet som bildefil
Shift+ctrl+CMD+3= screenshot til clipboard som bildefil
Kjapt, kanskje banalt, spsmål: Endelig innsett at jeg må sette meg inn i musikk på nett. Lastet ned spotify, og det er jo artig. Når jeg kun lukker vinduet blir ikonet for spotify liggende på linja nede på skjermen. Lukker jeg programmet med cmd+Q forsvinner ikonet og jeg må innom sist brukte programmer for å hente det opp. Er dette mulig å endre?
#154085707/01/201310:49
Hva vil du egentlig endre? Vil du at Spotify-ikonet alltid skal ligge i docken (altså linja nede på skjermen)? I så fall, åpne Finder, dra programmet ned til docken og slipp. Eller hvis du har Spotify gående, høyre-klikk på ikonet i docken og velg "keep in dock" eller noe liknende.
Sitat: HM1100
sist brukte programmer
Hvor finner du denne oversikten?
Redigert av EiW; 07/01/201310:52.
[Re: EiW]
#154087707/01/201311:11
Takk skal du ha. Det ante meg at det var en enkel løsning. Jeg er ofte flau over hvor kunnskapsløs jeg er med data/PC/MAC. Kan ikke engang terminologien. "sist brukte objekter" mente jeg, epleikonet.
En helt annen ting: Finnes noen gode løsninger for å kjøre musikk fra MAC/Iphone over anlegget? Wadia sin iTransporter 171 er ute av prod pga overgangen til digitale signaler med Iphone 5. En egnet DAC koster fort vekk 25000,- og det er litt stivt. Å koble MAC`n/Iphone direkte på anlegget tror jeg ikke jeg klarer å høre på.
#154089007/01/201311:26
Kanskje det er en løsning. Jeg funderer på løsninger. Vil en Airport behandle lydsignalene slik at et high-end anlegg kommer til sin rett? Wadia påstod de hadde lykkes, men jeg har ikke hørt deres iTransporter i bruk selv.
Meg bekjent gjøres det lite med signalet såfremt du benytter den optiske utgangen på Airport Express eller Apple TV.
Jeg ville heller kjøpt en Apple TV så du også kan streame video til tven din, denne kan også brukes mens tven er avskrudd for musikk via optisk utgang. Jeg har den koblet både til tv via HDMI (som igjen har en kabel videre til forsterkeren, jeg har en ordinær stereoforsterker uten HDMI-innganger) samt direkte til forsterkeren via optisk.
At en DAC må koste 25000 var nytt for meg, jeg har nå hvertfall all grunn til å tro jeg ville klart meg med en av Hegel sine hadde jeg ikke hatt det innebygd i forsterkeren
Redigert av perbl; 07/01/201312:16.
Per B.
[Re: perbl]
#154094007/01/201312:40
Vi er i et lite dilemma her hjemme mht TV, skjermunderholdning, tid på smartphone osv. Jeg tror det er lurt å ikke la bruk av slikt være ukontrollert rundt barn i meget rask utvikling. Ganske enkelt vise litt moderasjon og bruke tid på gamle pusslespill i steden. OK, fullstendig OT kanskje. Det jeg prøver å si, er at en TV med begrensete muligheter (som vi har), et stereoanlegg med kun musikk (av god kvalitet), og streng selvjustis mtp tidsbruk på PC/telefon er hva vi vil ha.
Vi er i et lite dilemma her hjemme mht TV, skjermunderholdning, tid på smartphone osv. Jeg tror det er lurt å ikke la bruk av slikt være ukontrollert rundt barn i meget rask utvikling. Ganske enkelt vise litt moderasjon og bruke tid på gamle pusslespill i steden. OK, fullstendig OT kanskje. Det jeg prøver å si, er at en TV med begrensete muligheter (som vi har), et stereoanlegg med kun musikk (av god kvalitet), og streng selvjustis mtp tidsbruk på PC/telefon er hva vi vil ha.
Apple TVen har nå såvidt jeg husker muligheter til å konfigureres med både koder og annet som hindrer bruksmuligheter av ting og tang.
Per B.
#154250510/01/201313:19