|
|
cottage cheese etter trening
|
cottage cheese etter trening
06/12/2012 21:01
|
Otoen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ja, hvordan er cc som næring rett etter trening egentlig? Feks den lettere versjonen? Smaker jo fortreffelig sammen med litt fun saft:).
Er endel proteiner også..
Redigert av Otoen; 06/12/2012 21:01.
CK ELVERUM
|
|
|
Re: cottage cheese etter trening
[Re: Otoen]
06/12/2012 21:22
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
No added style
|
|
|
06/12/2012 21:22
|
olechr
More than words
|
More than words
Trur jeg da ville tatt den med vanlig saft. Du trenger kombinasjonen av protein og karbo. Å tilføre fun saft bidrar jo ikke til noe positivt.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
07/12/2012 10:34
|
Zaskarin
Avhengig
|
Avhengig
1/2 l sjokomelk og 2 bananer Gjør susen, trenger ikke gjøre det mer komplisert enn det er.
|
|
|
07/12/2012 11:15
|
Otoen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
1 boks cottage cheese er ikke veldig komplisert da:). Fun saften er kun for smaken... Men ser poenget med karbo... Men, sjeldent jeg tar denne boksen aleine, blir gjerne rett før dusjen, så litt mer av den boksen sammen med brødskiver:)
CK ELVERUM
|
|
|
07/12/2012 20:53
|
Frode_Roesand
Entusiast
|
Entusiast
Ja, hvordan er cc som næring rett etter trening egentlig? Feks den lettere versjonen? Smaker jo fortreffelig sammen med litt fun saft:).
Er endel proteiner også.. Seriøst Øystein... En boks med cottage cheese... Du spiser ikke bare det??? Nei, selvfølgelig - du har saft i... ;)Mange veier til målet... Du skal få høre den... 
CK Elverum / Hagen sport - Elverum
|
|
|
08/12/2012 09:30
|
nesteby
Entusiast
|
Entusiast
Blåbærsyltetøy over og ei brødskive under. Smaker bedre enn det meste:)
|
|
|
[Re: nesteby]
08/12/2012 14:51
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Blåbærsyltetøy over og ei brødskive under. Smaker bedre enn det meste:) Hvor mye sunnere blir dette da enn annen kost? Er det ting ved CC som er bra å få i seg? (Red grunnet mer..) Spør fordi jeg kjøpte en boks, hadde på brødskiva som "pålegg", dette var så smakløst at jeg valgte å stå over bruk for å si det sånn. Grunnen til at jeg ville forsøke er at jeg har hørt CC skal være med på å øke forbrenning av underhudsfett rundt mage (noe jeg trenger å få vekk)
Redigert av Lurifax; 08/12/2012 14:53.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
08/12/2012 15:22
|
nesteby
Entusiast
|
Entusiast
Ok. Trodde det var snakk om proteiner etter trening jeg. Det blir "sunnere" fordi det er karbohydrater tilstede.I restitusjon og forbrenning etter trening er karbohydrater minst like viktig som proteiner. Cc er bra fordi det er et naturlig produkt, høyt innhold av proteiner, men også litt fett. Blåbærsyltetøyet gjør at det smaker utrooolig mye bedre. Mat du ikke liker taes ikke like godt opp;) Underhudsfett forbrennes best ved trening, og er ikke lokalt betinget.Man trenger karbohydrat for å øke fettforbrenningen. Mengden aktivitet kontra mengden inntak av energi er nøkkelen;)
|
|
|
[Re: Frode_Roesand]
08/12/2012 16:39
|
Otoen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Er endel proteiner også.. Seriøst Øystein... En boks med cottage cheese... Du spiser ikke bare det??? Nei, selvfølgelig - du har saft i... ;)Mange veier til målet... Du skal få høre den... Heheheh, lettvint og vanvittig godt Frode... Burde prøve:)
CK ELVERUM
|
|
|
[Re: nesteby]
08/12/2012 16:47
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Blåbærsyltetøy over og ei brødskive under. Smaker bedre enn det meste:) Solbærsyltetøy over og RugSprø under :-)
|
|
|
[Re: kjerts]
08/12/2012 18:00
|
nesteby
Entusiast
|
Entusiast
Blåbærsyltetøy over og ei brødskive under. Smaker bedre enn det meste:) Solbærsyltetøy over og RugSprø under :-) Fader at jeg ikke kjøpte rugsprø i dag...!
|
|
|
08/12/2012 20:00
|
Frode_Roesand
Entusiast
|
Entusiast
Heheheh, lettvint og vanvittig godt Frode... Burde prøve:)
Dagens restitusjonsmåltid etter 7,5 timers / 4000hm økt på GC. 5 dl melk, to egg, 3 ss O'boy og 3 ss youghurt naturell. I blender - nice. Vi lover at vi skal prøve CC i blandingen en dag også. Blåbærsyltetøy i dette tør jeg ikke prøve...
Redigert av Pedalmaster; 08/12/2012 20:00.
CK Elverum / Hagen sport - Elverum
|
|
|
08/12/2012 20:45
|
Otoen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Supert, men sikkert lurt med endel karbs også, så annen saft en fun er smart:).
CK ELVERUM
|
|
|
[Re: Lurifax]
10/12/2012 12:06
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Grunnen til at jeg ville forsøke er at jeg har hørt CC skal være med på å øke forbrenning av underhudsfett rundt mage (noe jeg trenger å få vekk)
Da har du nok blitt forledet, eller lurt gitt. Ingenting kan øke forbrenningen av underhudsfett annet enn et kaloriunderskudd, gjerne forårsaket av økt trening og mager kost. Det går heller ikke an å styre hvor fettet forsvinner fra, dessverre. Noen ganger er det magen som går, andre ganger er det overarmene. CC inneholder lite fett og sukker og gir god metthetsfølelse, noe som kan gjøre det enklere å klare et kaloriunderskudd, noe mer magisk enn det er det dessverre ikke. Jeg blander forresten CC, magerkesam m/vanilje, yoghurt og honning med litt müsli/granola for en kremet, god frokost.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
10/12/2012 12:39
|
Ato
Medlem
|
Medlem
Magerutgaven har faktisk høyere sukkerinnhold pr. 100 g enn den "vanlige" CC. Det er ofte slik med lettprodukter. Lavere energiinnhold totalt men mer sukker.
Et par oppskrifter som jeg synes både funker og smaker er:
Frokost: Havregrøt, 2 ss CC, sukrin og kanel + en neve rosiner på toppen. Dette er bensin som en går lenge på!
Etter trening/Kveldsmat:Smoothie med frosne bær etter smak,CC og banan.Varierer med banan istedetfor biola.
Har også en egenkomponert blanding ala sykkeloyvind med CC,vaniljekesam,syletøy eller honning og en neve med rosiner/kjerner/nøtter på toppen.
|
|
|
10/12/2012 14:15
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Cottage Cheese består vel i hovedsak av proteiner fra melk. I utgangspunktet tas ikke det så raskt opp i kroppen, dermed er det kanskje ikke så fryktelig gunstig etter en hard treningsøkt.
Kroppen trenger allikevel proteiner etter trening, og proteiner er egnet til å gi god metthetsfølelse.
Om du legger litt godvilje til er det mulig at kroppen vil bruke noe av kroppsfettet ditt i restitusjonen om du kun spiser CC. Litt vanskelig å si. At du vil øke forbrenningen av magefettet med å spise CC er nok som Øyvind sier over i beste fall villedende.
Jeg har prøvd CC som mellommåltid på jobben, hver gang blir jeg litt småkvalm eller uggen, vet ikke hvorfor. For meg passer ikke CC til noe særlig.
Så mange stier og så kort liv...
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
11/12/2012 10:27
|
bullet
Besatt
|
Besatt
Ingenting kan øke forbrenningen av underhudsfett annet enn et kaloriunderskudd, gjerne forårsaket av økt trening og mager kost.
...eller å redusere karbohydrater og øke fettinntaket. For min del funker det mye bedre, da jeg føler meg ofte sulten på mager kost.
En god taper forblir en taper.
Carlberg Velo
|
|
|
[Re: bullet]
11/12/2012 11:18
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Ingenting kan øke forbrenningen av underhudsfett annet enn et kaloriunderskudd, gjerne forårsaket av økt trening og mager kost.
...eller å redusere karbohydrater og øke fettinntaket. For min del funker det mye bedre, da jeg føler meg ofte sulten på mager kost. Det i seg selv vil vel ikke hjelpe noe, gitt at du får i deg samme antall kalorier. For at kroppen skal forbrenne fett, så må antall kalorier inn være mindre enn hva du forbrenner. Mange opplever nok en bedre metthetsfølelse av fett, dermed kan man spise mindre kalorier.
Så mange stier og så kort liv...
|
|
|
11/12/2012 12:02
|
noffer
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Blander Kesam mager med fun light. Blir som yoghurt. Spiser det primært for proteinene sin del. Karbs får jeg annet steds fra. Fun light byttes evt ut med syltetøy.
|
|
|
[Re: noffer]
11/12/2012 13:15
|
imag
Ivrig
|
Ivrig
Hva er poenget med mager Kesam/Cottage Cheese?
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
11/12/2012 16:08
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Grunnen til at jeg ville forsøke er at jeg har hørt CC skal være med på å øke forbrenning av underhudsfett rundt mage (noe jeg trenger å få vekk)
Da har du nok blitt forledet, eller lurt gitt. Ingenting kan øke forbrenningen av underhudsfett annet enn et kaloriunderskudd, gjerne forårsaket av økt trening og mager kost. Det går heller ikke an å styre hvor fettet forsvinner fra, dessverre. Noen ganger er det magen som går, andre ganger er det overarmene. CC inneholder lite fett og sukker og gir god metthetsfølelse, noe som kan gjøre det enklere å klare et kaloriunderskudd, noe mer magisk enn det er det dessverre ikke. Jeg blander forresten CC, magerkesam m/vanilje, yoghurt og honning med litt müsli/granola for en kremet, god frokost. Det betyr at du mener at 1000 kcal fra smågodt gir det samme som 1000 kcal fra fisk og grønnsaker på fettlagring (fordelinga av forbruk/lagring, utnyttelsesgrad og hormonell forbrenningsrespons osv.). Mange har andre erfaringer her. Er man usikker på dette, får man teste det ut en tid
iq
|
|
|
11/12/2012 18:11
|
thomand
Entusiast
|
Entusiast
Nettopp ferdig med en god treningsøkt på rulla, og fyller lagrene med pepperkaker, fattigmann og kald melk. Siden jeg er opptatt av å være sunn, så ble det selvsagt valgt lett-melk. 
If in doubt, flat out
|
|
|
[Re: Gammelogdesperat]
11/12/2012 18:13
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Da har du nok blitt forledet, eller lurt gitt. Ingenting kan øke forbrenningen av underhudsfett annet enn et kaloriunderskudd, gjerne forårsaket av økt trening og mager kost. Det går heller ikke an å styre hvor fettet forsvinner fra, dessverre. Noen ganger er det magen som går, andre ganger er det overarmene. CC inneholder lite fett og sukker og gir god metthetsfølelse, noe som kan gjøre det enklere å klare et kaloriunderskudd, noe mer magisk enn det er det dessverre ikke. Jeg blander forresten CC, magerkesam m/vanilje, yoghurt og honning med litt müsli/granola for en kremet, god frokost. Det betyr at du mener at 1000 kcal fra smågodt gir det samme som 1000 kcal fra fisk og grønnsaker på fettlagring (fordelinga av forbruk/lagring, utnyttelsesgrad og hormonell forbrenningsrespons osv.). Mange har andre erfaringer her. Er man usikker på dette, får man teste det ut en tid Du er inne på noe av det jeg da har hørt, dog er det vel kanskje trolig at det økte protein innholdet, sammen med kalsium osv sørger for raskere gjennomgang av fett i tarmer osv, og på den måten kanskje reduserer opptak (som da kanskje igjen påvirker fettet du har på kroppen siden det blir mindre tilgang) Jeg er langt fra noen ekspert, men jeg også undres på om 1kcal vs en annen alltid gir samme utslag. Selv ligger jeg, og har gjort det over to år nå på et rimelig greit underskudd hver dag. Trener i snitt 1 time hver dag - året rundt. Har et inntak på ca 1700 kcal pr dag, men har stagnert helt i vektnedgangen. Ikke spiser jeg smågodt osv heller. (joda hender jeg spiser snop en lørdag jeg også) Bruker den Roede greia for å holde koll på kcal daglig jeg også. Er veldig skeptisk til dette null karbo greiene all den tid jeg har min helt egen oppfatning om at det å spise fett ikke kan være sunt for indre organer. Jeg blander meg ikke borti hva andre gjør, og sier enhver får gjøre det de finner for godt. Formen er bedre enn vekta tilsier, så sånn sett er trivsel, helse og fysisk form på et mer enn akseptabelt nivå nå, MEN, siden man er flink og trener jevnt og trutt så ønsker man vel innerst inne å komme seg ned i "normal" klassen.
Redigert av Lurifax; 11/12/2012 18:13.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
11/12/2012 18:18
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Da har du nok blitt forledet, eller lurt gitt. Ingenting kan øke forbrenningen av underhudsfett annet enn et kaloriunderskudd, gjerne forårsaket av økt trening og mager kost. Det går heller ikke an å styre hvor fettet forsvinner fra, dessverre. Noen ganger er det magen som går, andre ganger er det overarmene. CC inneholder lite fett og sukker og gir god metthetsfølelse, noe som kan gjøre det enklere å klare et kaloriunderskudd, noe mer magisk enn det er det dessverre ikke. Jeg blander forresten CC, magerkesam m/vanilje, yoghurt og honning med litt müsli/granola for en kremet, god frokost. Det betyr at du mener at 1000 kcal fra smågodt gir det samme som 1000 kcal fra fisk og grønnsaker på fettlagring (fordelinga av forbruk/lagring, utnyttelsesgrad og hormonell forbrenningsrespons osv.). Mange har andre erfaringer her. Er man usikker på dette, får man teste det ut en tid Det er vel ikke det som blir uttalt heller? Jeg har i hvert fall tilgode å se bevis på at enkelte produkter skal fjerne fett på bestemte områder. Menn har en tendens til å legge på seg rundt magen og kvinner på hoftene. Vil tro at dette også blir de områdene der fetter forlater kroppen sist? Uansett, om jeg får valget, så velger jeg den kalorien som kommer sammen med næring til kroppen i det daglige. 1900 kalorier fra smågodt dekker kanskje kaloribehovet til en voksen mann, men jeg vet ikke om det vil gjøre deg sterkere.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
[Re: yoeddy]
11/12/2012 20:20
|
HNK
Besatt
|
Besatt
Ikke helt enig at mindre karbohydrater inn og mer proteiner inn ikke bidrar til mindre underhudsfett. Her handler det om å tvinge kroppen til å bruke fett som brennstoff da det er lettere tilgjengelig for motoren enn å bruke mer energi på å bryte ned karbohydrater og bruke dette som energikilde. Er mer kalorier i karbohydrater enn proteiner. Men om du bedriver utholdenhetsidrett, ja la oss f.eks si sykkel, så vil du uansett trenge karbohydrater pga at det er en mye mer langvarig energikilde enn proteiner
|
|
|
[Re: HNK]
11/12/2012 20:32
|
bullet
Besatt
|
Besatt
Ikke helt enig at mindre karbohydrater inn og mer proteiner inn ikke bidrar til mindre underhudsfett. Her handler det om å tvinge kroppen til å bruke fett som brennstoff da det er lettere tilgjengelig for motoren enn å bruke mer energi på å bryte ned karbohydrater og bruke dette som energikilde. Er mer kalorier i karbohydrater enn proteiner. Men om du bedriver utholdenhetsidrett, ja la oss f.eks si sykkel, så vil du uansett trenge karbohydrater pga at det er en mye mer langvarig energikilde enn proteiner Her var det mye rart. 1g karbo/protein = 4 kcal 1g fett = 9 kcal Så det er altså dobbelt så mye kcal i fett. Dessuten tar kroppen det som er lettest tilgjengelig, og det er karbo som blir brukt først, så fett, og til slutt kan protein brytes ned for å benyttes som energi. Det siste skal mye til, da kroppen har nok av fett å ta av. Det jeg mener du først og fremst trenger ved sykling er en god fettforbrenning. Det kan trenes opp ved å trene på mindre karbohydratlagere.
En god taper forblir en taper.
Carlberg Velo
|
|
|
[Re: HNK]
11/12/2012 20:37
|
CyberTrack
Veteran
|
Veteran
Ikke helt enig at mindre karbohydrater inn og mer proteiner inn ikke bidrar til mindre underhudsfett. Her handler det om å tvinge kroppen til å bruke fett som brennstoff da det er lettere tilgjengelig for motoren enn å bruke mer energi på å bryte ned karbohydrater og bruke dette som energikilde. Er mer kalorier i karbohydrater enn proteiner. Men om du bedriver utholdenhetsidrett, ja la oss f.eks si sykkel, så vil du uansett trenge karbohydrater pga at det er en mye mer langvarig energikilde enn proteiner Hvor har du dette fra?
Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
|
|
|
12/12/2012 09:01
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Da har du nok blitt forledet, eller lurt gitt. Ingenting kan øke forbrenningen av underhudsfett annet enn et kaloriunderskudd, gjerne forårsaket av økt trening og mager kost. Det går heller ikke an å styre hvor fettet forsvinner fra, dessverre. Noen ganger er det magen som går, andre ganger er det overarmene. CC inneholder lite fett og sukker og gir god metthetsfølelse, noe som kan gjøre det enklere å klare et kaloriunderskudd, noe mer magisk enn det er det dessverre ikke. Jeg blander forresten CC, magerkesam m/vanilje, yoghurt og honning med litt müsli/granola for en kremet, god frokost. Det betyr at du mener at 1000 kcal fra smågodt gir det samme som 1000 kcal fra fisk og grønnsaker på fettlagring (fordelinga av forbruk/lagring, utnyttelsesgrad og hormonell forbrenningsrespons osv.). Ja, det mener jeg. Men å spise 1000 Kcal med grønnsaker vil gjøre deg sprekkmett og du vil sansynligvis ende opp med å spise mindre kalorier totalt, enn hvis du plasserer 1000 Kcal med smågodt i magen. At du vil føle deg mer vel og opplagt med 1000 kcal grønt kontra 1000 kcal smågodt tror jeg også stemmer, men på kroppsvekta isolert sett tror jeg det ikke er noen forskjell. Det som gir en evt forskjell er hvordan dette inntaket påvirker aktiviteten og videre matinntak.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
|
|