Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 32 av 234 1 2 30 31 32 33 34 233 234

Er fat-bike et bra konsept?

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Espen] #1529299 03/12/2012 09:37
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: Espen
Så tjukkasmønster i snøen dag, ved Maridalsvannet.
E

Hehe, nesten som tilbake i 1986 da vi kunne se hva slags sykkel (Nishiki Kodiak/Peugeot Alpine Express/DBS Offroad, etc) på sporene i gjørma.
Hvis det var Spider mønster kan det ha vært mine fra lørdagens tur. Hvis det var annet mønster kan det ha vært herremannen som ble observert av en kompis av meg på vei ned fra Grefsenkollen i går.

5 timer på sykkel på lørdag, herav 4 av dem på fettsykkelen. Startet med 5psi i dekkene, men måtte ned på 3psi i 30cm løssnø. Latterlig mye snø på østsiden av Maridalsvannet. Skyldes nok såkalt "lake effect" siden vannet fortsatt er åpent. La inn 8psi på skogsbilveien fra Movann, men syntes at det gikk vel tregt på relativt hardpakket snø, så ved Sandungen la jeg inn noen flere psi opp til 13psi, og da ble det en helt annen fart.
Tricky på issvuller, etc uten piggdekk, så må utvilsomt få tak i noen piggdekk til testing.
Fant fram langrennskiene i går, men det var helt umoralsk kaldt i området ned fra Tømte retning Holmtjern, har sjelden frosset så mye på ski, selv på føttene, noe som egentlig aldri skjer på ski. 12 kalde på Kjelsås da jeg kom tilbake virket varmt i forhold. 4t på ski + ca en time på magersykkern, så ble det ca 10 timer med trim totalt i helgen, og det er OK når det er så bikkjekaldt (ihvertfall virker det kaldt når man kommer rett fra en måned med 6+ og regn)

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: befe] #1529304 03/12/2012 09:45
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: befe
Må dog spørre dykk karan; hva gjør man i denne årstid, er det bare å venne seg til flate pedaler med en gang?

Man holder seg mye lettere varm på føttene uten clipless, da cleaten forbinder beina direkte til en eneste stor varmeleder (dvs sykkelen). Hadde vært interessant å testet med fullkarbonkrank om vinteren. På dagligsykkelen kjører jeg plattform hele året, selv om den brukes opptil 3t om dagen, for det er mye greiere på ærender, mindre kaldt om vinteren, osv, men på fatbiken, spesielt i snø er det digg med clipless, for muligheten til å trekke opp er gunstig å ha når man kjemper seg gjennom 30cm snø, etc. For sti/trialtype sykling vil jeg bruke plattformpedaler.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: larsb] #1529396 03/12/2012 14:30
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: larsb
Sitat: krankdrev
Sitat: svegar
Er litt sugen og sitter og teller over hva jeg har liggende. Sånn rent krankfaglig, går det an å bruke en vanlig Shimano krank hvis en kapper akslingen og sveiser inn en liten forlengelse på midten? Passer lagerkoppene? Gjelder vanlig løsning med utapålager.

sv

Ja, det er nok mulig å få til, men du må være pinlig nøyaktig for å unngå skjevheter. I tillegg må du også tenke på å maskinere eller slipe ned overflata der du skjøter eller så vil du ikke få tredd akslingen gjennom lagrene. Hylsa på kranklageret vil bli for kort, men koppene vil passe. Evt. må du dreie ei ny hylse i POM eller annet passende plastmateriale.
Jeg var inne på samme tanken selv, men slo det fra meg da det er en del arbeid og en krank koster tross alt ikke så mye.

Jeg tror ikke dette trenger å være vanskelig i det hele tatt.
Jeg tror alle med vinkelsliper og tig i garasjen kan fikse det lett.

Eneste kritiske faktor vil være å finne et emne med diameter lik innvendig diameter i akslingen. Så er det bare å kappe aksling. Bange på en larve på den ene sida dytte den andre enden på plass og sveise fast. Sveisene vil ligge under nivået på akslingen og trenger neppe etterbehandling. Den innvendige "spjelken" tar seg av rettheten. Det er vel bare orienteringen av rillene til å feste motsatt krankarm som er kritisk her. Og at spjelken er stiv nokselvsagt.

Jeg ville i alle fall prøvd om jeg hadde behov, motivasjon og utstyr.

LarsB

Jeg jobber i en mekanisk bedrift til daglig og har bittelitt erfaring og synspunkter på hva som er enkelt å få til og ikke. Sveiselarvene vil neppe ligge under diamteren på akslingen og vil kreve etterbehandling. I tillegg vil disse sveisene få et svært lite tverrsnitt, så styrkemessig KAN det være et problem, særlig hvis de ikke er perfekt utført.

For en som er dyktig å sveise og maskinere er dette overkommelig, men for en uerfaren med vinkelsliper og hjemmemekk vil sjansene for et fullgodt resultat ikke være de helt store. Hvis akslingen blir skjev er det stor sjans for at du sliter lager langt fortere enn normalt, hvis du klarer å montere det sammen.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1529405 03/12/2012 15:21
Espen Offline
More than words
More than words
Jeg synes det hørtes ut som en skikkelig dårlig ide.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: krankdrev] #1529461 03/12/2012 18:27
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: Espen W
Jepp, Vee dekkene er massive. Oppgitt til 1810g. Har du pigget disse med skruer eller vanlige pigger? Har planer om å få tak i et testsett av disse og gjøre det samme.

Ragnarok kan funke ja ICON_SMILE

Brukte skrupigger, stål med wolframkjerner. Litt dyre, men veldig bra.

http://www.best-grip.no/index.php?page=skrupigg

Jupp, Grip Studs er rimelig heftig priset. Her er et alternativ som ser spennende ut:
http://koldkutter.com/catalog/index.php

En på forumet som tester:
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1529457

Tror jeg skal kontakte produsenten, for dette bør kunne selges en del av, sammen med et rimelig dekk.
V-Rubber Mission, pluss et nytt proto dekk fra Vee-Rubber er på vei. Får smelle pigger i det som egner seg best.

Ser fra tidligere i tråden at du brukte 94 pigger pr. Mission dekk. dette funker fortsatt bra, eller har du satt i flere pigger nå?

Redigert av Espen W; 03/12/2012 18:41.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1530198 05/12/2012 10:46
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Formen på Kold Kutter piggene fikk meg til å gruble om det kunne finnes et ultraprisgunstig DIY alternativ.

Boreskruer fra f.eks Biltema har en gunstig form og man får 250stk for under 30 penger. Litt superlim på gjenger og under skruehode, og disse bør sitte som støpt. Superlim fester noe sinnsykt på gummi.

Disse kan lett gjøres skarpere ved at man f.eks bruker en fil, eller enda enklere simpelthen bruker f.eks 5mm bor or driller et hull i senter på skruehodet, da får hodet en form som tilsvarer formen på mange skrupigger/brodder som er tilgjengelig på markedet, f.eks disse fra Nordic Grip:

Fester man f.eks ti skruer i skrustikka om gangen er det fort gjort å drille.
Kjører man slangeløst med guffe er det ikke noe problem at selve skruen stikker inn i dekket.

En annen ide' kan være å bruke stoppskruer, da disse har en fin, hul form, og er av herdet stål, men har en mistanke om at de vil sitte for dårlig, siden man ikke får angleggsflaten som et skruehode gir, pluss at de koster nesten 10 ganger så mye som boreskruene.

Redigert av Espen W; 05/12/2012 10:53.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1530231 05/12/2012 11:59
Espen Offline
More than words
More than words
Tror jeg ville satset på skruer som har en viss kvalitet i stålet. Det er ikke helt uten grunn at seriøse pigger er laget i volframkarbid ol. som er skikkelig hardt.

Billiste type skrue, fra Biltema el. kan være myke som smør.

E

post@espenwettre.no
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1530233 05/12/2012 12:01
Espen Offline
More than words
More than words
En annen ting med borreskruene er at de er kjempelange, og vil garantert gå gjennom knasten og inn til slangen?

E

post@espenwettre.no
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Espen] #1530261 05/12/2012 12:50
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Tror jeg ville satset på skruer som har en viss kvalitet i stålet. Det er ikke helt uten grunn at seriøse pigger er laget i volframkarbid ol. som er skikkelig hardt.

Billiste type skrue, fra Biltema el. kan være myke som smør.

Jepp, vil nok være mest egnet til bruk på kun snø/is. Blir nok fort slitt på hardt underlag.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Espen] #1530262 05/12/2012 12:53
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
En annen ting med borreskruene er at de er kjempelange, og vil garantert gå gjennom knasten og inn til slangen?

Kan evt knipe dem avder de stikker innenfor dekket, men kjører man slangeløst med guffe vil ikke noe innstikk være noe stort problem.

Ser ut til at Kold Kutter piggene (og de fleste av Grip Stud piggene) også vil stikke inn noe.
Får teste litt forskjellig.

Redigert av Espen W; 05/12/2012 12:53.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1530268 05/12/2012 13:01
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Ser at Kold Kutterne får knall tilbakemelding i den andre tråden.
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1529457

De er jo egentlig ikke noe annet enn boreskruer, men de er herdet og kortere i det gjengete partiet, så langt mer egnet enn skruene fra Biltema..
250stk Kold Kutters levert på døra for 196kr, så da er det jo egentlig ikke så mye å lure på. Blir garantert hålke i marka enten rett før eller rett etter nyttår, så da blir det konge med slike pigger og 4" dekk.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: krankdrev] #1530276 05/12/2012 13:16
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: larsb
Sitat: svegar
Er litt sugen og sitter og teller over hva jeg har liggende. Sånn rent krankfaglig, går det an å bruke en vanlig Shimano krank hvis en kapper akslingen og sveiser inn en liten forlengelse på midten? Passer lagerkoppene? Gjelder vanlig løsning med utapålager.

sv

Ja, det er nok mulig å få til, men du må være pinlig nøyaktig for å unngå skjevheter. I tillegg må du også tenke på å maskinere eller slipe ned overflata der du skjøter eller så vil du ikke få tredd akslingen gjennom lagrene. Hylsa på kranklageret vil bli for kort, men koppene vil passe. Evt. må du dreie ei ny hylse i POM eller annet passende plastmateriale.
Jeg var inne på samme tanken selv, men slo det fra meg da det er en del arbeid og en krank koster tross alt ikke så mye.

Jeg tror ikke dette trenger å være vanskelig i det hele tatt.
Jeg tror alle med vinkelsliper og tig i garasjen kan fikse det lett.

Eneste kritiske faktor vil være å finne et emne med diameter lik innvendig diameter i akslingen. Så er det bare å kappe aksling. Bange på en larve på den ene sida dytte den andre enden på plass og sveise fast. Sveisene vil ligge under nivået på akslingen og trenger neppe etterbehandling. Den innvendige "spjelken" tar seg av rettheten. Det er vel bare orienteringen av rillene til å feste motsatt krankarm som er kritisk her. Og at spjelken er stiv nokselvsagt.

Jeg ville i alle fall prøvd om jeg hadde behov, motivasjon og utstyr.

LarsB

Jeg jobber i en mekanisk bedrift til daglig og har bittelitt erfaring og synspunkter på hva som er enkelt å få til og ikke. Sveiselarvene vil neppe ligge under diamteren på akslingen og vil kreve etterbehandling. I tillegg vil disse sveisene få et svært lite tverrsnitt, så styrkemessig KAN det være et problem, særlig hvis de ikke er perfekt utført.

For en som er dyktig å sveise og maskinere er dette overkommelig, men for en uerfaren med vinkelsliper og hjemmemekk vil sjansene for et fullgodt resultat ikke være de helt store. Hvis akslingen blir skjev er det stor sjans for at du sliter lager langt fortere enn normalt, hvis du klarer å montere det sammen.

Jeg har ingen praktisk eller faglig erfaring eller kompetanse på maskinering/sveising. Ikke har jeg sjekket dimensjoner heller. Så trolig har du rett. Jeg ser ikke helt at det kan få blitt skjevt OM man finner en innvendig spjelk med passe dimensjon.

Om larven ligger høyere enn akslingen vil man selvsagt ha et problem, selv om jeg innbiller meg at akslingen er noe tynnere på midten enn i anlegget for lagrene. Jeg tror videre at billigere kranker har tykkere gods i akslingen og at f.eks. Deore burde være bra. Styrken på sveisen ville ikke bekymret meg så mye om den ryker vil det verste som kan skje være at venstre pedal snurrer fritt. Så detter den ut på venstre side etter en stund. Og deretter dettetr høyre side ut. Men da har man for lengst sluttet å trå.

For prisen av en nrukt Deore og et stykke metall i rette dimensjon ville jeg testa om a) jeg hadde hatt brukt for en bred krank. b) Jeg hadde hatt tilgang og kunnskap i bruk av verktøyet.

Men egentlig tror jeg mer på deg enn min egen websynsing.

LarsB

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1530751 06/12/2012 17:36
Espen Offline
More than words
More than words

post@espenwettre.no
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1530933 07/12/2012 00:15
L
looneyrider Offline
Fersking
Fersking
L
den minste kold kutter har en gjengelengde på 9.5250 mm .
Det er de jeg har brukt med god resultat både på sykkel og sko. Finnes det en oversikt over knastehøyde på dekk ?
skulle ønske jeg hadde råd til en feithjuling.
Julegave neste år kanskje?
Litt lei av min Extreme Piste. den bynner å dra på åra for å si det mildt

Redigert av looneyrider; 07/12/2012 00:38.
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1531014 07/12/2012 09:31
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Grip Studsene stikker inn 6.2mm i følge artikkelen, så da stikker Kold Kutterne 3.3mm lengre inn. Det kan bli en utfordring på en del dekk hvis man kjører med slange. Slangeløst med guffe er det selvsagt null problem.
Er i kontakt med el presidente hos Kold Kutters nå, så det blir nok testing av disse rimelig snart.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1531018 07/12/2012 09:34
Espen Offline
More than words
More than words
Er det andre grunner enn pris som er tiltrekkende med coldcutters?

Synes egentlig de ser ganske uegnede ut, selv om de sikkert funker brukbart når underlaget ikke er for hardt.

e

post@espenwettre.no
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1531058 07/12/2012 11:05
K
kirderf Offline
Avhengig
Avhengig
K
Til "hverdagsbruk" synes jeg de ser litt voldsomme ut...

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Espen] #1531107 07/12/2012 12:20
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Er det andre grunner enn pris som er tiltrekkende med coldcutters?

Synes egentlig de ser ganske uegnede ut, selv om de sikkert funker brukbart når underlaget ikke er for hardt.
e

De ser veldig aggressive ut, og tilbakemeldingene på funksjon er særdeles bra ser det ut til. Det er ekstrem priskonkurranse på vanlige 26" piggdekk i Norge (Ice Spiker til 349,- etc) så folk er vant til rimelige piggdekk. Skal vi få skikkelig trøkk på fatbikes i norge må folk få tilgang til piggløsninger som ikke koster veldig mye mer enn for vanlig MTB. Grip Studs blir i dyreste laget, og det ferdigpiggete alternativet er også svært dyrt. Et relativt rimelig dekk, f.eks Vee-Rubber Mission, som folk kan pigge opp selv for et par hundrelapper kan være en spennende løsning.

Redigert av Espen W; 07/12/2012 12:23.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1531155 07/12/2012 12:56
peprepupp Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg digger engasjementet og idéen om tjukksykler!

Kjøpet av 29" fulldempa blir utsatt enda en gang. Tjukkhjuling er er min neste sykkel!

Her i Tromsø er det mye issvuller på relativt lite brøyta fortau. En tjukkhjuling må jo gi ekstremkomfort på slikt føre.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: peprepupp] #1531159 07/12/2012 13:03
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: peprepupp
Jeg digger engasjementet og idéen om tjukksykler!

Kjøpet av 29" fulldempa blir utsatt enda en gang. Tjukkhjuling er er min neste sykkel!

Her i Tromsø er det mye issvuller på relativt lite brøyta fortau. En tjukkhjuling må jo gi ekstremkomfort på slikt føre.

Jess, 4" dekk med 4psi trykk gir en helt ny dimensjon til uttrykket komfort. Issvuller = piggdekk. På slett is funker det relativt greit uten pigger, men på issvuller ligger man og spreller før man vet ordet av det, så en piggløsning blir da et must.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1531214 07/12/2012 14:47
Espen Offline
More than words
More than words
Jeg fikk nav i dag. Hope Fatso 135 front ser bra ut, men garantert overkill på alle måter med sine 256g.

E

post@espenwettre.no
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1531297 07/12/2012 17:16
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Da er sample Kold Kutters på vei fra USA, blir knallspennende å teste. Innova Spiderne har nok i minste lag med knaster, så blir nok i kombinasjon med et Vee-Rubber dekk i første rekke, enten Mission eller den nye prototypen derfra, så får vi se når de første WTB Ragnarok prototypene sendes oppover. Et designkriterie for Ragnarok kan faktisk være at ihvertfall noen av knastene er høye nok for gjengete pigger. Jeg tror en helt avgjørende del av nøkkelen til suksess for fatbikes i Norge er vinterbruk, og da er et rimelig alternativ for piggete dekk alfa og omega.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: kirderf] #1531313 07/12/2012 17:56
L
looneyrider Offline
Fersking
Fersking
L
Sitat: kirderf
Til "hverdagsbruk" synes jeg de ser litt voldsomme ut...

vis du setter rompa nedpå dekket blir voldsomt og feste er voldsomt. husk skjerm de funker til hverdagsbruk , for det er jeg bruker dekka til. , men jeg er enig de ser voldsomme ut

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1531344 07/12/2012 19:18
chalshus Offline
More than words
More than words
Jeg har vært på telttur med sykkel. Ekspedisjonen foregikk på Henestangen sørøst i Vannsjø. Startet på eftan på onsdag. Bomma litt på rutevalget og kom inn på en vei som ikke var på kartet. Plutselig forsvant stien og da stod jeg der som en dust i mørket. Etter godt og vel to tier kaving på kryss og tvers inni skauen havnet jeg ved en tilfeldighet på Henestangens høeste punkt, så da ble natten tilbragt der. (Iphoto har hengt seg, så bildene er ikke redigert).
Neste gang blir det mindre og lettere sekk og heller vesker.

Kaldt på morran.

Bål er alltid fint.

Ble for mye dytting.

Ganske vanskelig terreng til tider. Mange kløfter.
.

Men alt i alt var det bedre å være ute enn inne.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1531351 07/12/2012 19:49
Espen Offline
More than words
More than words
Nydelig Christian!

e

post@espenwettre.no
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1531353 07/12/2012 19:55
olechr Offline
More than words
More than words
Jo mer jeg leser jo mer får jeg lyst på. Dere som kan dette, hvor kjøper man greiest og til en grei pris?

Orker ikke nettbutikk.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1531355 07/12/2012 19:56
Loki Offline
Besatt
Besatt
Sykkeltur med bål! Kjempeide! Noe og strekke seg etter i 2013, takk!

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: olechr] #1531365 07/12/2012 20:31
Espen Offline
More than words
More than words

post@espenwettre.no
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Espen] #1531367 07/12/2012 20:36
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Denne var fin, og kult navn, "FrosTi" ICON_SMILE

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1531369 07/12/2012 20:39
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Fant du ikke større bilde? Trudde mobilen var ødelagt her et øyeblikk. Alt var hvitt.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Side 32 av 234 1 2 30 31 32 33 34 233 234

Moderator  support