Er fat-bike et bra konsept?
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Espen W]
#1527875
29/11/2012 16:08
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149 |
Mer spennede saker på gang: Sitter og chatter med Stan og Mike hos Notubes nå, og det jobbes med nye ting hos Notubes crewet i Big Flats for tiden. Har lagt inn ønske om Raven i 26 x 4.3.
Det er bra. Desto flere seriøse dekkprodusenter som kommer med fatbikedekk desto større er sjansene for hyggeligere priser, raskere utvkling og bedre egenskaper. Jeg tror fatbikedekk er en litt egen kode å knekke, men med flere som prøver så øker sjansene for å et skikkelig push framover.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1527891
29/11/2012 16:56
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
Et skikkelig tubelessopplegg er det behov for. Dekk og felg som passer sammen, kanskje med en annen type kant, for at dekket skal sitte godt, selv med lavt trykk.
Raven, med høyere kraster kan kanskje være noe. Lenge siden jeg har brukt slike dekk, men mener å huske at Crow hadde god gummi.
E
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: krankdrev]
#1527910
29/11/2012 17:38
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
[quote=Espen W] Det er bra. Desto flere seriøse dekkprodusenter som kommer med fatbikedekk desto større er sjansene for hyggeligere priser, raskere utvkling og bedre egenskaper. Jeg tror fatbikedekk er en litt egen kode å knekke, men med flere som prøver så øker sjansene for å et skikkelig push framover. Jepp, kommer Kenda og/eller Maxxis også ombord så blir det fort et skred av feite dekk. En taiwansk krankprodusent ga noe relativt hot info til oss idag. Jeg viderebringer det til Tomac Bikes og det får kanskje inspirert Joel (Smith) og John (Tomac) der til å få ut fingern og lage en fatbike. De er tighte med Kenda, så kanskje det hjelper for å få med Kenda som garantert vurderer fatbike trenden nå. En litt indirekte tilnærming til Kenda, mao. Kanskje det funker. Nevegal eller Small Block 8 (BigBlock 8? ) i 4.4" hadde vært grymt 
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1527916
29/11/2012 18:00
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Salte. Lynkjapp reply fra Tomac: gutta har kjøpt en Salsa Beargrease for evaluering/testing, og John jobber nå med Kenda for utvikling av fat dekk. Dette blir bra.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1527922
29/11/2012 18:09
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
Hva slags navstandarder er det på Nakamuraen?
e
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Espen W]
#1527925
29/11/2012 18:13
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149 |
Salte. Lynkjapp reply fra Tomac: gutta har kjøpt en Salsa Beargrease for evaluering/testing, og John jobber nå med Kenda for utvikling av fat dekk. Dette blir bra. Fatbikefeberen er mer smittsom en influensa! 
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Espen]
#1527927
29/11/2012 18:16
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149 |
Et skikkelig tubelessopplegg er det behov for. Dekk og felg som passer sammen, kanskje med en annen type kant, for at dekket skal sitte godt, selv med lavt trykk.
Raven, med høyere kraster kan kanskje være noe. Lenge siden jeg har brukt slike dekk, men mener å huske at Crow hadde god gummi.
Bra med muligheter og alternativer, selv om jeg for egen del holder meg til slanger. Kanskje det er på tide å spørre de Light-Bicycle folka om karbonfelger i 80mm bredde også? 
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Espen]
#1527929
29/11/2012 18:21
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Hva slags navstandarder er det på Nakamuraen?
e 135mm foran og bak, så kan kjøre hjul med et lettvekts, vanlig baknav. Kommer til å få bygget opp et bakhjul med drillete felger, Pillar Megalight SS eiker (lettere enn Revo), Pillar alu nipler og prototype 260g C4 baknav for testing av eiker og nav. Får mye juling på en fatbike, så ideell platform for testing av nye komponenter som er potensielle for våre vanlige MTB sykler.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Espen W]
#1527930
29/11/2012 18:23
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149 |
Hva slags navstandarder er det på Nakamuraen?
e 135mm foran og bak, så kan kjøre hjul med et lettvekts, vanlig baknav. Kommer til å få bygget opp et bakhjul med drillete felger, Pillar Megalight SS eiker (lettere enn Revo), Pillar alu nipler og prototype 260g C4 baknav for testing av eiker og nav. Får mye juling på en fatbike, så ideell platform for testing av nye komponenter som er potensielle for våre vanlige MTB sykler. Kan du ikke fikse en versjon med sliding dropouts også når du først er i gang? 
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: krankdrev]
#1527956
29/11/2012 19:05
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
Kanskje det er på tide å spørre de Light-Bicycle folka om karbonfelger i 80mm bredde også? Det har jeg forlengst gjort. Jeg sa de kunne lage en felg som likner Rolling Darryl i størrelse, men med kant lik dagens Nancy Wide. Uten utskjæringer, men med dobbel rad med eikehull. 200 USD og 550g. Sende eposter fram og tilbake endel ganger. Først veldig spørrende, og så mer positive. E
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: krankdrev]
#1527958
29/11/2012 19:06
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
Hva slags navstandarder er det på Nakamuraen?
e 135mm foran og bak, så kan kjøre hjul med et lettvekts, vanlig baknav. Kommer til å få bygget opp et bakhjul med drillete felger, Pillar Megalight SS eiker (lettere enn Revo), Pillar alu nipler og prototype 260g C4 baknav for testing av eiker og nav. Får mye juling på en fatbike, så ideell platform for testing av nye komponenter som er potensielle for våre vanlige MTB sykler. Kan du ikke fikse en versjon med sliding dropouts også når du først er i gang? Ellers ser jeg mange hopper over på de nye rocker-style, som bla. Paragon produserer. E
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1527967
29/11/2012 19:18
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149 |
Salsa har et system som ligner på sine justerbare dropouts. Dessverre har jeg en liten mistanke om at slike systemer vil være klønete/usikre i forhold til Rohloff og forankring dette navet på en god måte (må ta opp dreiemomentet uten risk for at ting skal løsne lett). Siden jeg er frelst på Rohloff er jo det et viktig poeng for min del. Men veldig elegant bortsett fra det, og skal man kjøre ren SS er det jo ikke noe problem.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1527970
29/11/2012 19:22
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
Kan vel ikke helt se at Rocker-style er dårligere enn sliding.
E
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Espen]
#1527971
29/11/2012 19:23
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149 |
Kanskje det er på tide å spørre de Light-Bicycle folka om karbonfelger i 80mm bredde også? Det har jeg forlengst gjort. Jeg sa de kunne lage en felg som likner Rolling Darryl i størrelse, men med kant lik dagens Nancy Wide. Uten utskjæringer, men med dobbel rad med eikehull. 200 USD og 550g. Sende eposter fram og tilbake endel ganger. Først veldig spørrende, og så mer positive. E Uten utskjæringer tror jeg er helt OK på en karbonfelg, vekta blir lav uansett. Stivheten på en slik felg burde jo bli flere hundre prosent bedre enn på en alu felg med "høl", uten at det strengt tatt er nødvendig på noen måte. 550 gram ville vært hyggelig  Hvor fort kan de ha noe sånt klart da?
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Espen]
#1527980
29/11/2012 19:30
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149 |
Kan vel ikke helt se at Rocker-style er dårligere enn sliding.
E På Salsa sin ser det veldig trangt ut i forhold til å få forankra på en elegant måte. Paragon er jeg usikker på, kan nesten se ut som den har bedre plass.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1527981
29/11/2012 19:32
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
Dette var bare mine forslag! Her er Paragon Rocker. Litt utydelig, men du skjønner vel. e
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1527982
29/11/2012 19:33
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Espen]
#1528649
01/12/2012 08:19
|
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594 |
Jeg er skeptisk til dropouts til Rohloff uten motskruer.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1528670
01/12/2012 09:50
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
Det tror jeg ikke du trenger å være.
Denne løsningen har mange anerkjente rammebyggere gått over til.
e
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Espen]
#1528679
01/12/2012 10:12
|
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594 |
Det tror jeg ikke du trenger å være.
Denne løsningen har mange anerkjente rammebyggere gått over til.
For Rohloff så har man forlatt det i stor grad og innført en motskrue, siden det har vært et problem. For å understreke. Det er samme løsning som over, men med en ekstra motskrue. Jeg snakker da ikke om en horisontal doppout.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1528701
01/12/2012 11:45
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
Jeg tror ikke motskruen holder. Den hjelper med justering.
En av årsakene til at rocker funker bra, er at det er to skruer, som med hver sin utveksling holder igjen kraften som jobber andre veien. Tenk litt på det, det er en god ide.
Igjen, proffe og sårbare rammebyggere går skjelden inn for løsninger som har åpenbare svakheter.
Jeg vurderer en skreddersydd ramme nå, og er i tvil, men kan hende jeg går for dette.
Uansett, løse dropouts er en god ide.
e
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: krankdrev]
#1528704
01/12/2012 12:04
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
Er litt sugen og sitter og teller over hva jeg har liggende. Sånn rent krankfaglig, går det an å bruke en vanlig Shimano krank hvis en kapper akslingen og sveiser inn en liten forlengelse på midten? Passer lagerkoppene? Gjelder vanlig løsning med utapålager.
sv Ja, det er nok mulig å få til, men du må være pinlig nøyaktig for å unngå skjevheter. I tillegg må du også tenke på å maskinere eller slipe ned overflata der du skjøter eller så vil du ikke få tredd akslingen gjennom lagrene. Hylsa på kranklageret vil bli for kort, men koppene vil passe. Evt. må du dreie ei ny hylse i POM eller annet passende plastmateriale. Jeg var inne på samme tanken selv, men slo det fra meg da det er en del arbeid og en krank koster tross alt ikke så mye. Jeg tror ikke dette trenger å være vanskelig i det hele tatt. Jeg tror alle med vinkelsliper og tig i garasjen kan fikse det lett. Eneste kritiske faktor vil være å finne et emne med diameter lik innvendig diameter i akslingen. Så er det bare å kappe aksling. Bange på en larve på den ene sida dytte den andre enden på plass og sveise fast. Sveisene vil ligge under nivået på akslingen og trenger neppe etterbehandling. Den innvendige "spjelken" tar seg av rettheten. Det er vel bare orienteringen av rillene til å feste motsatt krankarm som er kritisk her. Og at spjelken er stiv nokselvsagt. Jeg ville i alle fall prøvd om jeg hadde behov, motivasjon og utstyr. LarsB
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Espen]
#1528712
01/12/2012 12:26
|
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594 |
Jeg tror ikke motskruen holder. Den hjelper med justering.
En av årsakene til at rocker funker bra, er at det er to skruer, som med hver sin utveksling holder igjen kraften som jobber andre veien. Tenk litt på det, det er en god ide.
Igjen, proffe og sårbare rammebyggere går skjelden inn for løsninger som har åpenbare svakheter.
Jeg vurderer en skreddersydd ramme nå, og er i tvil, men kan hende jeg går for dette.
Uansett, løse dropouts er en god ide. Det er SAMME system, med TO motskruer i TILLEGG.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1528725
01/12/2012 13:19
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Fy faen, det er fett å fatte! Var en tur i Trulsrundeland, og det var knallforhold! Helt supert med feite dekk på det føret som er nå. Pugen er helt knall. Godt grep og bestemorklinga var god å ha (faktisk). Trenger ikke stisykkel om vinteren med en fatbike. Ok, det er litt glatt på holke, men stort sett er det godt grep og bæreevne. Som forventet. Sporer vesentlig mindre enn vanlige stidekk, og det er bra. Tror det blir mange turer i vinter, og langrennsskiene skal få samle støv. Og det var jo målet i seg selv. Løp og kjøp, for jeg vil ha turkompiser i vinter  Tjukkasarane har kommet for å bli!
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: baronKanon]
#1528729
01/12/2012 13:22
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
langrennsskiene skal få samle støv. ...Og det var jo målet i seg selv. Jepp, samme her.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Espen]
#1528849
01/12/2012 19:19
|
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 1,241
befe
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 1,241 |
Jeg debuterte også Gobi`en i ørkenen i dag. Og vet følgelig hva jeg kommer til å fortsette med fremover. Det er ikke så mange folk med kongepudler her oppe i suburbia, så det ble mye løssnøsykling med 24 tenners Rotor. 34tenner`n ble bare brukt i 400meter i dag. Hadde litt problemer med Shimano SPD i snøen, men gøy var det lell. Må dog spørre dykk karan; hva gjør man i denne årstid, er det bare å venne seg til flate pedaler med en gang?
Jorden er absolutt ikke flat !
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: befe]
#1528851
01/12/2012 19:21
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Må dog spørre dykk karan; hva gjør man i denne årstid, er det bare å venne seg til flate pedaler med en gang? Jeg kjører flatties på tjukkasen av 2 grunner: - fordi det er avveksling - fordi jeg kan bruke vinterstøvler
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: baronKanon]
#1528852
01/12/2012 19:25
|
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 1,241
befe
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 1,241 |
Tar poenget med takk! Frøs faktisk litt på beina også. Flattiser; her kommer vi!
Redigert av befe; 01/12/2012 19:29.
Jorden er absolutt ikke flat !
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1529119
02/12/2012 18:13
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
Så tjukkasmønster i snøen dag, ved Maridalsvannet.
E
|
|
|
|
|