Birken-syklist tatt for å smugle EPO!
|
Re: Birken-syklist tatt for å smugle EPO!
[Re: Reke]
27/11/2012 19:37
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
Mistenker vel egentlig at denne saken ikke gjelder mosjonisten i seg selv, men at en strategisk plassert toller sikkert er fint for en dopliga. Hadde jo vært fint å finne kundelista....
Jeg vil ikke bli overrasket dersom vedkommende har handlet ved flere annledninger og delt ut godsaker til gode venner  Som jeg har skrevet tidligere på forumet, jeg er rimelig sikker på at det er store mørketall og at det er "en del" som spiser mer enn bare C-vitaminer
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
[Re: ute-og-sykler]
27/11/2012 19:42
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
[quote=tmork]At vedkommende er ansatt i Tollvesenet bør være betydelig mer relevant enn at han/hun sykler Birken. Han smuglet vel EPO for å bruke i regi av å være birken syklist?
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
[Re: tmork]
27/11/2012 19:58
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Med overskriften: "Birken-syklist tatt for å smugle EPO" , var det første som slo meg at noen var tatt for å smugle EPO fra Rena til Lillehammer, men ser jo at så ikke er tilfelle. En kjapp sjekk på kartet viser jo også at Rena er i Norge. Kanskje sekken var for lett?
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
[Re: hJürg1]
27/11/2012 20:00
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Med overskriften: "Birken-syklist tatt for å smugle EPO" , var det første som slo meg at noen var tatt for å smugle EPO fra Rena til Lillehammer, men ser jo at så ikke er tilfelle. En kjapp sjekk på kartet viser jo også at Rena er i Norge. Kanskje sekken var for lett? Grenserittet må vel være det perfekte smugle rittet?
|
|
|
[Re: NjuK]
27/11/2012 20:02
|
ThB
Besatt
|
Besatt
Jeg ser ikke helt hva Birken som sådan har med dette å gjøre. Mannen er da vel ikke bare en "Birken-syklist"? Han skal være en "toppmosjonist", og da sykler han helt sikkert mange ulike ritt hvert år. Nyhetsverdien her går mest på at han har misbrukt sin stilling i tollvesenet, og at EPO påviselig brukes også blant mosjonister. Om det viser seg at han har innført og solgt EPO til flere enn seg selv, blir saken straks enda verre. Trist og tragisk uansett.
Thomas
|
|
|
[Re: ThB]
27/11/2012 20:08
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Jeg ser ikke helt hva Birken som sådan har med dette å gjøre. Mannen er da vel ikke bare en "Birken-syklist"? Han skal være en "toppmosjonist", og da sykler han helt sikkert mange ulike ritt hvert år. Nyhetsverdien her går mest på at han har misbrukt sin stilling i tollvesenet, og at EPO påviselig brukes også blant mosjonister. Om det viser seg at han har innført og solgt EPO til flere enn seg selv, blir saken straks enda verre. Trist og tragisk uansett. +1
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: ThB]
27/11/2012 20:13
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg ser ikke helt hva Birken som sådan har med dette å gjøre. Mannen er da vel ikke bare en "Birken-syklist"? Han skal være en "toppmosjonist", og da sykler han helt sikkert mange ulike ritt hvert år. Ja, men Birken er størst, og det rittet folk flest kjenner til.
|
|
|
[Re: -Jan]
27/11/2012 20:19
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Jeg ser ikke helt hva Birken som sådan har med dette å gjøre. Mannen er da vel ikke bare en "Birken-syklist"? Han skal være en "toppmosjonist", og da sykler han helt sikkert mange ulike ritt hvert år. Ja, men Birken er størst, og det rittet folk flest kjenner til. Tror flere sliter med å få varer gjennom tollen, enn antallet personer som sykler birken.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: M.R.Schjøtt]
27/11/2012 20:22
|
Bing
Entusiast
|
Entusiast
Dette er overskriften som gjør at mange gidder lese artikkelen. Hadde det stått: "Middelaldrende mann stanset på grensen med dop" hadde ingen kastet bort ett sekund på dette. Men saken behøver jo ikke ha noe som helst med hverken Birken, sykling eller mosjonsidrett å gjøre.
|
|
|
[Re: Bing]
27/11/2012 20:50
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Eh, her er det kanskje jeg som missforstår, men er ikke poenget at en person doper seg i et såpass betydningsløst ritt som birken nettopp litt av poenget i denne saken? Det er jo rett og slett håpløst når dop kommer tilogmed ned på mosjonsnivå?
|
|
|
[Re: vortex surfer]
27/11/2012 21:25
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Eh, her er det kanskje jeg som missforstår, men er ikke poenget at en person doper seg i et såpass betydningsløst ritt som birken nettopp litt av poenget i denne saken? Det er jo rett og slett håpløst når dop kommer tilogmed ned på mosjonsnivå? Betydningsløst er det nok ikke i alles øyne. Er vel det desidert største rittet som arrangeres både i Norge og resten av verden. Dog har du rett i at det ikke er et ritt som burde bety noe - sett ut fra din (og min) mening av betydningsfulle ritt. Og ja, du har helt rett, det ER virkelig håpløst når mosjonister noen doper seg. Men det sier jo litt om holdningene enkelte har, like greit at de kommer frem i dagslyset, viser at man som nordmann ikke skal gå rundt og tro at dette bare er noe som skjer ute i den store stygge verden, vi er i høyeste grad en del av denne verden. Det har vi vært i mange år allerede. Det finnes folk som vil jukse for å bli best - i alle samfunn og samfunnslag. Men takk og lov så er de i et mindretall - DET tror jeg trygt vi kan fastslå. Jukser gjør folk nær sagt innen alle områder, idrett er intet unntak.
Redigert av Lurifax; 27/11/2012 21:30.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Lurifax]
27/11/2012 21:27
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Og ja, du har helt rett, det ER virkelig håpløst når mosjonister noen doper seg.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
[Re: bjerkseth]
27/11/2012 21:29
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Og ja, du har helt rett, det ER virkelig håpløst når mosjonister noen doper seg.
Bra :-) +1
|
|
|
27/11/2012 22:15
|
bvp
Avhengig
|
Avhengig
Trist at en sånn sak dukker opp men det overrasker meg ikke i det hele tatt når ansatte i ett firma får mail før Oslo Marathon med denne ordlyden,-"Løper du ikke, uten sykemelding, kan du glemme lønnsforhandlinger."
I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.
T.C. Lemmons
|
|
|
27/11/2012 22:20
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Virkelig ekkelt hvordan apoteker-og fastlegemafiaen har klart å griske seg til avstraffelse av vanlige folk som kjøper medisiner til eget bruk, så de kan ha monopol.
Får sikkert følge av tilstrekkelig med idrettsutøvere snart, som vil bruke skattepenger de tvinger fra meg, til å mele egen kake, og få staten til å delta i avstraffelsen av juksemakerene.
Helt føkkings utrolig.
Men dette forteller meg at dersom man skal vinne i birken, så må man dope seg. Du vinner ikke mot EPO folk, og når det er så lavterskel for å få tak i EPO, så er det bortkasta når man bare trener uten å dope.
|
|
|
[Re: -Jan]
27/11/2012 22:34
|
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
I want to ride my bicycle
Jeg kødda ikke, nei. Stort marked med mye mørketall. Amgen har vært "kjent" for å pushe på legene mye EPO for lidelser som ikke har med blodfattighet å gjøre. Når det gjelder EPO i sykkelnorge. Mer enn man tror, tror jeg. Personlig har jeg hørt om flere leger som har bistått syklister med mye og mangt (rykter fra andre leger). Jeg har ikke bevis eller noe mer enn dette, så jeg holder kjeft om hvilke områder det har vært snakket om. EPO settes med en enkel sprøyte i magefettet hvis du ikke er bekymra for vampyrene (som Hamilton kalte testerne). Oppholdes kaldt. Dosering tipper jeg man kan google relativt lett. For ekstra effekt, tilsett jern i kroppen. Det øker transportasjons -og opptaksevnen. Masse sideeffekter og bekymring antakeligvis, ikke minst mentalt.
|
|
|
[Re: Hvilepuls]
27/11/2012 22:49
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men dette forteller meg at dersom man skal vinne i birken, så må man dope seg. Du vinner ikke mot EPO folk, og når det er så lavterskel for å få tak i EPO, så er det bortkasta når man bare trener uten å dope.
Tren mer og troll mindre.
|
|
|
[Re: Hvilepuls]
27/11/2012 23:03
|
M.R.Schjøtt
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Virkelig ekkelt hvordan apoteker-og fastlegemafiaen har klart å griske seg til avstraffelse av vanlige folk som kjøper medisiner til eget bruk, så de kan ha monopol.
Får sikkert følge av tilstrekkelig med idrettsutøvere snart, som vil bruke skattepenger de tvinger fra meg, til å mele egen kake, og få staten til å delta i avstraffelsen av juksemakerene.
Helt føkkings utrolig.
Men dette forteller meg at dersom man skal vinne i birken, så må man dope seg. Du vinner ikke mot EPO folk, og når det er så lavterskel for å få tak i EPO, så er det bortkasta når man bare trener uten å dope. Du er en liten skrue inne på formuet her har jeg skjønt.  Greit nok at du ikke liker staten, men ikke gidd å tull sånn om doping! Det der kan jo være vann på mølla for svake sjeler! 
Marcus Weapon of choice Cannondale Jekyll 3
|
|
|
28/11/2012 00:49
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Eh, her er det kanskje jeg som missforstår, men er ikke poenget at en person doper seg i et såpass betydningsløst ritt som birken nettopp litt av poenget i denne saken? Poenget er at det ikke er sikkert at dopet var ment for birken. Det eneste som knytter EPOen til birken, er at vedkommende som smuglet det har deltatt i birken og sannsynligvis skal delta igjen. Kanskje han deltar i andre ritt også, og hadde planer om å bruke stoffet der. For alt vi vet kan det hende han bare er en mellommann, og egentlig har kjøpt det for en proffutøver.
|
|
|
[Re: Kjesk]
28/11/2012 01:42
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Urovekkende - ja! Overrasket - nei!
Mange på forumet her har ment at dette ville komme før eller senere! Men f... så mye surt oppgulp jeg fikk for å hevde det.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
[Re: bvp]
28/11/2012 05:19
|
BjKj
Ringrev
|
Ringrev
Trist at en sånn sak dukker opp men det overrasker meg ikke i det hele tatt når ansatte i ett firma får mail før Oslo Marathon med denne ordlyden,-"Løper du ikke, uten sykemelding, kan du glemme lønnsforhandlinger." Her er du inne på noe viktig! Tror slikt press har en vesentlig nedside
|
|
|
28/11/2012 06:01
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
[ Betydningsløst er det nok ikke i alles øyne. Er vel det desidert største rittet som arrangeres både i Norge og resten av verden. Ikke meningen å undegrave birken. Men når mosjonister tar etter proffene(som i det "minste" har noe økonomisk gevinst i det) så blir det for dumt, og i mine øyne enda dummere.
|
|
|
[Re: supernalle]
28/11/2012 06:31
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Mange på forumet her har ment at dette ville komme før eller senere! Men f... så mye surt oppgulp jeg fikk for å hevde det. Samme her, har hevdet dette i flere tråder. Det var ikke mange som var enige med meg. SOm jeg sa i en tidligere tråd, det hadde vært gøy om alle som fullfører birken hadde blitt testa et år. Kun på den måten får vi noen svar. Men dette er totalt umulig å få gjennomført.
|
|
|
28/11/2012 06:50
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
[ Betydningsløst er det nok ikke i alles øyne. Er vel det desidert største rittet som arrangeres både i Norge og resten av verden. Ikke meningen å undegrave birken. Men når mosjonister tar etter proffene(som i det "minste" har noe økonomisk gevinst i det) så blir det for dumt, og i mine øyne enda dummere. Helt enig, men tror desverre ikke alle ser det slik.
|
|
|
[Re: NjuK]
28/11/2012 06:55
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Mange på forumet her har ment at dette ville komme før eller senere! Men f... så mye surt oppgulp jeg fikk for å hevde det. Samme her, har hevdet dette i flere tråder. Det var ikke mange som var enige med meg. SOm jeg sa i en tidligere tråd, det hadde vært gøy om alle som fullfører birken hadde blitt testa et år. Kun på den måten får vi noen svar. Men dette er totalt umulig å få gjennomført. Nå har jeg null kjennskap til dopingtester, men er det mye blod som skal til for å teste, eller er det på nivå med et stikk for å måle blodprosent? I såfall så hadde det vel vært mulig å gjennomføre dette. Er jo i interesse for folkehelsa vil jeg tro. Genial enkel måte å kartlegge omfanget av dop/kunstig stimuli eller hva det nå kalles. Men det kan nå vel også være slik at mange som gjennomfører Grenserittet, Birken, Nordsjørittet osv faktisk går på legemidler som er forbudt for aktive idrettsutøvere, uten at de selv er spesielt klar over at dette er dop kanskje? eller? Det ville jo uansett kartlagt folkehelsa til mosjonister, og med et unikt antall prøver for hånd ville det vel sagt mer enn synsinga til både o store forum, og mange såkalte eksperter?
Redigert av Lurifax; 28/11/2012 06:57.
|
|
|
28/11/2012 07:19
|
ute-og-sykler
Entusiast
|
Entusiast
SOm jeg sa i en tidligere tråd, det hadde vært gøy om alle som fullfører birken hadde blitt testa et år. Jeg tipper dopingtester involverer dyrt utstyr, manuelt arbeid av dyre laboranter og dessuten i noen tilfeller manuell tolkning av resultatet av dyre eksperter fra et avansert laboratorie. EN prøve betyr dessuten i praksis drøssevis av enkelttester for hvert enkelt forbudt stoff. Basert på ren gjetning vil jeg tippe at full behandling av en enkeltprøve koster et par tusen kroner (selv om man tester veldig mange i samme forbindelse)
Redigert av ute-og-sykler; 28/11/2012 07:20.
|
|
|
[Re: ute-og-sykler]
28/11/2012 07:29
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
SOm jeg sa i en tidligere tråd, det hadde vært gøy om alle som fullfører birken hadde blitt testa et år. Jeg tipper dopingtester involverer dyrt utstyr, manuelt arbeid av dyre laboranter og dessuten i noen tilfeller manuell tolkning av resultatet av dyre eksperter fra et avansert laboratorie. EN prøve betyr dessuten i praksis drøssevis av enkelttester for hvert enkelt forbudt stoff. Basert på ren gjetning vil jeg tippe at full behandling av en enkeltprøve koster et par tusen kroner (selv om man tester veldig mange i samme forbindelse) Litt googling på et shady forum ga hint om at en full test kostet 3500 på hormonlabben på Aker for et par år siden, fra en som "kjente en som jobbet der". Kan sikkert tas med en klype salt, pluss at ADN sikkert har en deal, men noen tusenlapper er ganske sikkert riktig. Er nok betydelig mer involvert enn å putte to dråper i en maskin som lyser rødt for "Gå direkte i fengsel" eller grønt for "Hun er fri".
|
|
|
[Re: knuthaug]
28/11/2012 07:36
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
EPO-analyse er nok dyrere enn tradisjonell dopingtest. I tillegg kommer det rigide systemet for testing, oppbevaring, sikkerhet, etc...
|
|
|
28/11/2012 07:39
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Har sagt det før, men når 18.000 sykler Birken så har du så stort utvalg at du får stort sett alt slags folk.
Er sikker på at:
Birken-syklist har drept Birken-syklist har voldtatt Birken-syklist har misbrukt kuer Birken-syklist har kjørt for fort Birken-syklist har snytt på skatten osv
Nyhetsverdien er vel at han er toller ikke det at han sykler Birken.
|
|
|
[Re: Dexter]
28/11/2012 08:01
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Har sagt det før, men når 18.000 sykler Birken så har du så stort utvalg at du får stort sett alt slags folk.
Er sikker på at:
Birken-syklist har drept Birken-syklist har voldtatt Birken-syklist har misbrukt kuer Birken-syklist har kjørt for fort Birken-syklist har snytt på skatten osv
Nyhetsverdien er vel at han er toller ikke det at han sykler Birken. Den med kuene er jeg ikke like sikker på :-) Men joa, ser poenget ditt. Tenkte mer i folkehelse baner jeg. Kunne jo være noe samfunnsnyttig å få ut av noe slikt. Da kan selvfølgelig ikke "Birken" stå ansvarlig for opplegget. Har ikke noe tro på dette altså, er ikke sikker på om jeg mener det er vel anvendte penger heller. Men det er det sikkert andre som har en bredere vurdering rundt enn meg. Ble litt feil quote oppi her også, var ikke helt mine ord som ble gjenngitt :-)
Redigert av Lurifax; 28/11/2012 08:01.
|
|
|
|
|