Her er en side med "etikette". Det er lagt til et bilde som viser det jweg HÅPER er noraml synkedybde i skispor. Er det slik bildet viser, så tror jeg en påsketur på fatbike kan være gode greier :-)
Her er en side med "etikette". Det er lagt til et bilde som viser det jweg HÅPER er noraml synkedybde i skispor. Er det slik bildet viser, så tror jeg en påsketur på fatbike kan være gode greier :-)
For Nordmarka sin del vil jeg oppfordre til å unngå preparerte skispor, ihvertfall når det ikke er veldig hardt/isete. Var ute for noen sutrete skiløpere allerede for en måned siden da det hadde kommet noen cm snø på grusveien oppe ved Movann i Maridalen. Ikke preparerte spor der, men så lenge det er snø på bakken har skiløperne enerett (virker det som). Er derfor smart å legge turen til steder med lite skiløpere, og passe på at man ikke ødelegger sporene. Irriterer meg selv over gående som ødelegger løypa, for jeg trener selv (veldig) mye på ski.
Synkedybden varierer, men er forholda bra blir det enda mindre spor enn på det bildet. Man må være forberedt på å ta en test, blir det spor så dropper man turen den dagen og kommer tilbake seinere.
God klaring på ramme og gaffel med 4.0" dekk, men i første gir er det relativt tight mellom dekk og kjede, noe som er vanlig med trippelkrank. Vi har nye dekk på gang som ligger mellom 4.0" og 4.5" i reell bredde som blir testet snart.
God klaring på ramme og gaffel med 4.0" dekk, men i første gir er det relativt tight mellom dekk og kjede, noe som er vanlig med trippelkrank. Vi har nye dekk på gang som ligger mellom 4.0" og 4.5" i reell bredde som blir testet snart.
Blir det dekk med litt mer mønster enn de "spider" dekka da? Hva vil hardheten på gummien være?
Blir det dekk med litt mer mønster enn de "spider" dekka da? Hva vil hardheten på gummien være?
Jess, blir mer aggressive dekk. Prøveproduksjonen kommer med Spider, men vi vil kjøre dekk mer knaster for vanlig produksjon. Ikke fastsatt type helt enda, evaluerer alternativer, men det er tydelig at nisjen er relativt ny, da bare det å sjekke OEM priser tar måneder istedenfor minutter, slik som er tilfelle med de store merkene som Kenda, Maxxis, etc. Jeg skal snakke med WTB idag, de var de første som serieproduserte et 29er dekk (tilbake i 98/99), så de bør slenge seg på produksjon av dekk med skikkelig bredde også
Jess, blir mer aggressive dekk. Prøveproduksjonen kommer med Spider, men vi vil kjøre dekk mer knaster for vanlig produksjon. Ikke fastsatt type helt enda, evaluerer alternativer, men det er tydelig at nisjen er relativt ny, da bare det å sjekke OEM priser tar måneder istedenfor minutter, slik som er tilfelle med de store merkene som Kenda, Maxxis, etc. Jeg skal snakke med WTB idag, de var de første som serieproduserte et 29er dekk (tilbake i 98/99), så de bør slenge seg på produksjon av dekk med skikkelig bredde også
Hadde vært gull om WTB kunne produsere feite dekk i skikkelig klissegummi, gjerne så myke som de har brukt på Stout. Vil tro den blandinga er godt nede på 40-tallet et sted. Det vil hjelpe veldig på sideveisgrepet på glatte røtter og berg som er off camber. Vil også tro at det er bedre med mange litt mindre knaster enn færre store.
Det viktigste målet er dessverre ikke listet. På Sandman sine sider står det at 29" Wide kun selges til de som kjøper Sandman ramme, og 29" Wide er ikke mulig å velge i German A sin nettbutikk. Det betyr kanskje at det ikke er mulig for andre enn Sandman eiere å få kjøpt denne gaffelen. Må nok fri til befe og be ham ta et lite mål mellom de øvre gaffelbeina
Re: Er FEITSYKKEL et bra konsept?
[Re: Finn]
#152635126/11/201216:12
Jeg må si at når jeg startet å sykle på fatbike for seks år siden og hadde fatbike i tankene flere år før det, så trodde jeg ikke at en 12 år gammel jente skulle "være med" i det første året det var allmen akseptert. Etter mange år der mange ikke har turt å satse på dette i frykt for sosial utfrysing så er det bra å se at dette endelig slår an (og at de trangsynte og konforme har nå stilnet sin usaklige kritikk). Jeg oppfordrer samtid alle til å vise hensyn. Uansett hvor usaklige en del skigåere kan være, så er der ikke heldig første gang allmenheten hører om denne sykkeltypen så er det i et negativt lys.
Every man is guilty of all the good he did not do.
På Sandman sine sider står det at 29" Wide kun selges til de som kjøper Sandman ramme, og 29" Wide er ikke mulig å velge i German A sin nettbutikk. Det betyr kanskje at det ikke er mulig for andre enn Sandman eiere å få kjøpt denne gaffelen. Må nok fri til befe og be ham ta et lite mål mellom de øvre gaffelbeina
Begge Wide-utgavene i webshopen til German A ser ut til å være 29" når jeg trykker meg inn til selve gaflene: 90mm130mm Mulig det er en trykkleif der et sted, for i spesifikasjonene står det at 29"-utgaven er 90mm og 26"-utgaven er 130mm. Uansett står begge i webshopen og er tilgjengelige fra januar 2013.
Ah,så ikke de valgene der, klikka meg videre til nettbutikken fra beskrivelsen av Flame 29 og Flame 29 Wide og da havna jeg rett på den "normale" Flame.
Litt lite/mangelfull info hos German A syns jeg. Assembly width 150mm, mener de da et nav som er 150mm bredde på?
Det er også en mismatch mellom det som står i teksten og valget om 1 1/8" steerer. En smule forvirrende. Ville nok absolutt fyrt av noen oppklaringsmailer før jeg hadde turt å bestille.
Litt lite/mangelfull info hos German A syns jeg. Assembly width 150mm, mener de da et nav som er 150mm bredde på?
Kanskje du får det oppklart ved å sjekke spesifikasjonene på Sandman Gobi. Jeg har ikke mye peil på nav (ikke Nav heller, forsåvidt) men det står "Front hub: Notubes ZTR 3.30 HD". Fant også denne der noen har diskutert bredden på navet foran.
Quote: Originally Posted by bicyclenomad View Post Looks very nice indeed, and much fun will be had with it, I think :-)
Sandman use the 165mm rear OLD, but what's the front hub to go with the German Answer Flame "wide" upside down 90 mm travel fork?
I've looked around a bit, but the German Answer website talks lots about everything else other than what hub you can use!
Many thanks It depends: if you order a Flame "wide" straight from German A you need to put in a 20mm thru axle hub and you also need home-made spacers on both sides of the hub and a similar flange between the hub and the disc rotor. The spacers both sides of the hub should be 10mm each, but the disc flange can vary between 8 and 10mm, depending on the brand and model of the hub used (oh yes, they're not always the same...). And longer steel disc bolts with a very low profile head (which are a pain to find !), the bolts have to go through the disc and the 8 to 10mm flange to the hub.
Sandman uses different dropouts and axle on the fork (along with other internal changes): no need for spacers nor flanges, it works as is with any standard 20mm tru axle hub.
On both models you need to build your wheels symmetrically. If you want a multi purpose fat wheel, you just choose a hub with interchangeable caps - on several models you can swap between 20mm, 15mm and QR.
Spacing between fork legs is 105mm, so no 100mm rims.
Med andre ord vil det ikke funke veldig bra med feks. 82mm felg og Nate som fordekk, men Larry burde gå greit.
Sandman har bevisst satset på 47mm felger for å få lette hjul for generell stisykling. Noe jeg er enig i.
80mm fins som opsjon for de som tenker snø eller sand og bredere "fottrykk" og plassmessig skal det ikke være noe problem.
Flamegaffel har en innvendig avstand på 110mm, målt av meg. Grunnen til at den ikke selges til det allmene ettermarkedet er at produksjonskapasiteten er begrenset. Har lest et sted at Sandman har planer om en egen gaffel neste år, laget på et annet kontinent. Denne vil bli billigere. Og alle vil kunne få kjøpe og det kommer flere versjoner.
Og for de spesielt interesserte; med Carver karbongaffel skal det være mulig å få en Gobi ned imot 11-11,5 kilo.
Et annet newbie-spørsmål; blir det aldri surr med sørpe i kassetten og giretrøbbel som det blir på vanlig sykkel noen ganger?
Anyone?
sv
Sykla med vanlige utvendige gir forrige vinter, hadde aldri noen problemer. Men sykla for det meste når det var kaldt og tørt, hadde bare en tur i skikkelig sørpevær, men hadde ingen problemer da heller. Det hjelper sikkert at drivverket er rent og nysmurt vil jeg tro.
Har ikke lest hele tråden, så dette er kanskje foreslått før! Nå som fatbike-trenden er i startfasen her på berget, har vi ikke da en gyllen mulighet til å gi sykkeltypen et norsk navn fra starten av? (Inspirert av hardtail-konkurransen...) "*Terrengsykkel" danket jo lett ut "mountainbike" i sin tid, så hvorfor ikke gjenta suksessen? Men hva skal barnet hete? Tjukkas-sykkel? Feithjuling? ("Storhjuling" er vel delvis i bruk om 29-er.) Eller: Smultringsykkel??!?.....