Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 6 1 2 3 4 5 6

Troverdigheten til finsk dopingdokumentar

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: HNK] #1525956 25/11/2012 19:57
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: HNK
Poenget til olechr er at norske utøvere ikke har idretten som eneste karrieremulighet pga tilgangen til utdannelse osv. Dette er annerledes i fryktelig mange andre land med en betydelig dårligere tilgang til de samme ressursene!

Det er jo greit nok, men betyr dette at norske utøvere er mer eller mindre eksponert for doping? Fikk det ikke helt med meg.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: tmork] #1525963 25/11/2012 20:06
HNK Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Det betyr hvertfall at doping ikke er en nødvendighet i forhold til å tjene til livets opphold

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: HNK] #1525965 25/11/2012 20:07
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Det betyr hvertfall at doping ikke er en nødvendighet i forhold til å tjene til livets opphold

Det er temmelig tragisk egentlig.

De som har penger kan trene rene, mens de uten penger tar en "lettere" vei.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: olechr] #1525972 25/11/2012 20:24
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: olechr
Jeg sier ikke navn med vilje i motsetning til deg. For jeg trur ikke nødvendigvis den eller den har vært dopet. Men samtidig så ser jeg at antidoping arbeidet ikke fungerte dvs de hadde ikke test metoder for å ta en del ting tidelig 2000 tallet. Etter hva jeg vet har ikke jeg nevnt navn i denne diskusjoen? Men at man ikke skal være så naiv at man ikke trur ting kan gjøres i norge fordi vi er norske.

Så på det grunnlaget så kan det godt hende det har vært dopet folk i norge. Jeg trur ikke moralen er så forskjellig fra et land til et annet fordi man har et annet flagg.

Som jeg har nevnt tidligere er folk utro i norge også, folk jukser i foretningslivet og lever med den løgnen hele livet. Jeg ser ikke hvorfor da det skal være slik at ingen i Norge har dopet seg.

Største grunnen til at det er færre som blir tatt i Norge er enkelt og greit fordi her er ikke idrett så viktig. For de fleste så kan man slutte med sport og gå rett inn i en jobb og tjene mer penger. Da blir fallhøyden mye mindre enn hvis man kommer fra en fattig familie i Italia og det eneste man kan er å sykle.

Hvis jeg hadde dopet meg, ja se da hadde jeg vært jævlig dårlig på det. Er tross alt en runde bak de beste i verden. ;-)

Men jeg skjønner hva du sier, derfor syntes jeg som jeg har skrevet at det er rart man kan komme ut med slike rykter som anonym (ref dokumentaren).

Og alt du skriver her er jeg rimelig enig i.
Det blir annerledes når Hvilepuls sier at ALLE i langrenn var dopet på 80-90 tallet. FERDIG diskutert, tror du noe annet, da er du naiv, lite oppegående ja nær sagt dum.

Beklager hvis eksemplifiseringen med ditt navn ble drøy kost, for det var aldri min intensjon å kaste noen misstanke mot deg.

Jeg missliker sterkt at man går ut og navngir, henger ut folk. Mitt spede lille forsøke var å vise hvor slik retorikk fører om man ikke er mer varsom.

Naturlig skeptisk - det skal man være. Og selv om det er drøyt å forlange at folk leser gjennom hele tråden her, så har jeg gang på gang sagt mer eller mindre det samme som deg her. Jeg er ikke naiv, og er enig i at Norge har svin på skogen - som de andre nasjonene. Jeg stopper der, jeg går ikke ut og sier fra 1980 - 2000 så var ALLE Norske topputøvere innen idrett dopet. FERDIG.

Da har man nemlig allerede pekt ut folk med navn og hengt de ut.
Trenger ikke skrive Koss, Dæhli eller andre navn, man har angitt alle sammen i en sleng. Litt vern mot beskyldninger skal man ha, selv i 2012.

Jeg har trua på flere av de Norske, og vil forsvare de så lenge det er kun spekulasjoner. Kommer det frem en person, eller flere som har sett de sette blod, vel så faller nok en illusjon. Dog vil jeg si at det skal litt mer enn "en" persons utsagn til. Man skal ha rimelig god kredibilitet for å bli trodd.
Det er fort gjort at EN hevngjerrig person tar til orde for, og ødelegger ryktet til enormt med personer - uten at dette faktisk ER sant.

Kan være vikarierende motiver, ja til og med økonomiske motiver bak slikt.

Vil vi - skal vi ha det slik?

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: Lurifax] #1525979 25/11/2012 20:37
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Lurifax
Er litt pussig denne teorien din, for Alsgaard som er en av de som da har vært dope etter ditt utsagn, han hevder seg selv i en alder av 40 år.

Armstrong ble selv totalt knust hver eneste vår da han ikke hadde form, men grusa alle på sommeren. For de beste utøverene, som kan planlegge sesongen slik de ønsker, og ikke etter hvor en manager ønsker eksponering, så har det ofte vist seg, uten at jeg kan gi en perfekt fysiologisk forklaring, at det lønner seg å bygge seg opp gradvis, og så slippe seg ned etter sesong. De norske i verdenscupen satser nok ikke så hardt på NM som du ønsker å tro. Helt til sist, så kan det godt tenkes Alsgaard doper seg nå også, at det er en måte han kan hore til seg litt ekstra oppmerksomhet på. Tror du han hadde vært happy for en 67. plass?

Quote:
Du synser hele tiden, men det som er farlig med synsingen din er at du faktisk fremlegger teorier som en sannhet. Du påberoper deg kunnskap på bakgrunn av din utdannelse, og gjennom dette så tar du en ovenfra og ned holdning som er helt på høyde med hva du selv hevder idretten har slitt med.

Ja, jeg flagger meninger uhemmet, brautende, til dels flåsete og på alle grader av grunnlag.
Ja, jeg har sagt at jeg jobber som lege, ettersom jeg også har begynt å dele mer av privatlivet mitt etter å ha vært her ganske dritlenge.

Hvor annet enn det, er det du finner at jeg begrunner synsinga mi med utdannelsen min?
Hvis du leser tråden i det hele tatt, så ser du at jeg begrunner påstandene mine med kunnskap om SYKKEL, resultatlister, sykkel og dopinghistorie.
Hvorfor skal jeg ta alt ansvar for det som skjer oppi topplokket ditt?

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: olechr] #1525984 25/11/2012 20:45
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt

Gjelder dette i andre ting du gjør i livet også? Har du samme verdiene i arbeidslivet? :-)

Snu på det a Ole Kristian. Hvis du var Ola Kjøren, og du gang på gang ikke vant NM. Hvor mye ville du ofret for å få oppleve å bite i NM-gullet? Hvor deilig var det ikke for deg å bli norgesmester?

Jobb er jobb. Jeg er en nobody i arbeidslivet, og det er ingenting i den jobben jeg har som lar seg kvantifisere og rangere på samme måten som det gjøres med sekunder i idretten. Når det er sagt, dersom jeg kunne tatt en pille, blitt supersmart og verdt noe her i livet, så hadde jeg drept for den pillen.

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: Hvilepuls] #1525988 25/11/2012 20:51
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Hvilepuls

Gjelder dette i andre ting du gjør i livet også? Har du samme verdiene i arbeidslivet? :-)

Snu på det a Ole Kristian. Hvis du var Ola Kjøren, og du gang på gang ikke vant NM. Hvor mye ville du ofret for å få oppleve å bite i NM-gullet? Hvor deilig var det ikke for deg å bli norgesmester?

Jobb er jobb. Jeg er en nobody i arbeidslivet, og det er ingenting i den jobben jeg har som lar seg kvantifisere og rangere på samme måten som det gjøres med sekunder i idretten. Når det er sagt, dersom jeg kunne tatt en pille, blitt supersmart og verdt noe her i livet, så hadde jeg drept for den pillen.

Men det betyr ikke at ALLE andre ville gjort det samme som deg.

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: Hvilepuls] #1525990 25/11/2012 20:54
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Er litt pussig denne teorien din, for Alsgaard som er en av de som da har vært dope etter ditt utsagn, han hevder seg selv i en alder av 40 år.

Armstrong ble selv totalt knust hver eneste vår da han ikke hadde form, men grusa alle på sommeren. For de beste utøverene, som kan planlegge sesongen slik de ønsker, og ikke etter hvor en manager ønsker eksponering, så har det ofte vist seg, uten at jeg kan gi en perfekt fysiologisk forklaring, at det lønner seg å bygge seg opp gradvis, og så slippe seg ned etter sesong. De norske i verdenscupen satser nok ikke så hardt på NM som du ønsker å tro. Helt til sist, så kan det godt tenkes Alsgaard doper seg nå også, at det er en måte han kan hore til seg litt ekstra oppmerksomhet på. Tror du han hadde vært happy for en 67. plass?

Quote:
Du synser hele tiden, men det som er farlig med synsingen din er at du faktisk fremlegger teorier som en sannhet. Du påberoper deg kunnskap på bakgrunn av din utdannelse, og gjennom dette så tar du en ovenfra og ned holdning som er helt på høyde med hva du selv hevder idretten har slitt med.

Ja, jeg flagger meninger uhemmet, brautende, til dels flåsete og på alle grader av grunnlag.
Ja, jeg har sagt at jeg jobber som lege, ettersom jeg også har begynt å dele mer av privatlivet mitt etter å ha vært her ganske dritlenge.

Hvor annet enn det, er det du finner at jeg begrunner synsinga mi med utdannelsen min?
Hvis du leser tråden i det hele tatt, så ser du at jeg begrunner påstandene mine med kunnskap om SYKKEL, resultatlister, sykkel og dopinghistorie.
Hvorfor skal jeg ta alt ansvar for det som skjer oppi topplokket ditt?

Jeg har lest tråden ja, har du? er ikke bare sykkel du snakker om.
Du hevder jo hardnakket at ALLE i en gitt periode innen langrenn blant annet har vært dopet.

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: Lurifax] #1526010 25/11/2012 21:44
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg sier ikke navn med vilje i motsetning til deg. For jeg trur ikke nødvendigvis den eller den har vært dopet. Men samtidig så ser jeg at antidoping arbeidet ikke fungerte dvs de hadde ikke test metoder for å ta en del ting tidelig 2000 tallet. Etter hva jeg vet har ikke jeg nevnt navn i denne diskusjoen? Men at man ikke skal være så naiv at man ikke trur ting kan gjøres i norge fordi vi er norske.

Så på det grunnlaget så kan det godt hende det har vært dopet folk i norge. Jeg trur ikke moralen er så forskjellig fra et land til et annet fordi man har et annet flagg.

Som jeg har nevnt tidligere er folk utro i norge også, folk jukser i foretningslivet og lever med den løgnen hele livet. Jeg ser ikke hvorfor da det skal være slik at ingen i Norge har dopet seg.

Største grunnen til at det er færre som blir tatt i Norge er enkelt og greit fordi her er ikke idrett så viktig. For de fleste så kan man slutte med sport og gå rett inn i en jobb og tjene mer penger. Da blir fallhøyden mye mindre enn hvis man kommer fra en fattig familie i Italia og det eneste man kan er å sykle.

Hvis jeg hadde dopet meg, ja se da hadde jeg vært jævlig dårlig på det. Er tross alt en runde bak de beste i verden. ;-)

Men jeg skjønner hva du sier, derfor syntes jeg som jeg har skrevet at det er rart man kan komme ut med slike rykter som anonym (ref dokumentaren).

Og alt du skriver her er jeg rimelig enig i.
Det blir annerledes når Hvilepuls sier at ALLE i langrenn var dopet på 80-90 tallet. FERDIG diskutert, tror du noe annet, da er du naiv, lite oppegående ja nær sagt dum.

Beklager hvis eksemplifiseringen med ditt navn ble drøy kost, for det var aldri min intensjon å kaste noen misstanke mot deg.

Jeg missliker sterkt at man går ut og navngir, henger ut folk. Mitt spede lille forsøke var å vise hvor slik retorikk fører om man ikke er mer varsom.

Naturlig skeptisk - det skal man være. Og selv om det er drøyt å forlange at folk leser gjennom hele tråden her, så har jeg gang på gang sagt mer eller mindre det samme som deg her. Jeg er ikke naiv, og er enig i at Norge har svin på skogen - som de andre nasjonene. Jeg stopper der, jeg går ikke ut og sier fra 1980 - 2000 så var ALLE Norske topputøvere innen idrett dopet. FERDIG.

Da har man nemlig allerede pekt ut folk med navn og hengt de ut.
Trenger ikke skrive Koss, Dæhli eller andre navn, man har angitt alle sammen i en sleng. Litt vern mot beskyldninger skal man ha, selv i 2012.

Jeg har trua på flere av de Norske, og vil forsvare de så lenge det er kun spekulasjoner. Kommer det frem en person, eller flere som har sett de sette blod, vel så faller nok en illusjon. Dog vil jeg si at det skal litt mer enn "en" persons utsagn til. Man skal ha rimelig god kredibilitet for å bli trodd.
Det er fort gjort at EN hevngjerrig person tar til orde for, og ødelegger ryktet til enormt med personer - uten at dette faktisk ER sant.

Kan være vikarierende motiver, ja til og med økonomiske motiver bak slikt.

Vil vi - skal vi ha det slik?

Jeg trur ikke vi er så uenig egentlig.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: Hvilepuls] #1526014 25/11/2012 21:48
olechr Offline
More than words
More than words

Det er deilig, men ikke i nærheten av at man jukser for det. Det er kamerater man konkurerer mot. Og ha det i bakhodet at man snyltet enn kompis for å stå øverst selv, det hadde ikke vært kult å ha i hodet resten av livet.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: Lurifax] #1526036 25/11/2012 22:32
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt

Jeg har lest tråden ja, har du? er ikke bare sykkel du snakker om.
Du hevder jo hardnakket at ALLE i en gitt periode innen langrenn blant annet har vært dopet.

Vi prøver igjen.

Hvor har jeg begrunnet påstanden min om at langrennsfolka har vært dopet, med at jeg jobber som lege.

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: olechr] #1526038 25/11/2012 22:34
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Det er kamerater man konkurerer mot. Og ha det i bakhodet at man snyltet enn kompis for å stå øverst selv, det hadde ikke vært kult å ha i hodet resten av livet.

Gässler...?

Tror ikke alle er så vennskapelig innstilt. Det stiller til NM maraton over 50 stykker til start. Sikkert en innbitt jævel lenger nede på lista utenfor det gode fellesskap som hadde vært mottakelig for å prøve litt junk, og med ett også bli en del av vennegjengen...

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: Hvilepuls] #1526070 26/11/2012 07:39
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Det er kamerater man konkurerer mot. Og ha det i bakhodet at man snyltet enn kompis for å stå øverst selv, det hadde ikke vært kult å ha i hodet resten av livet.

Gässler...?

Tror ikke alle er så vennskapelig innstilt. Det stiller til NM maraton over 50 stykker til start. Sikkert en innbitt jævel lenger nede på lista utenfor det gode fellesskap som hadde vært mottakelig for å prøve litt junk, og med ett også bli en del av vennegjengen...

Det skjer helt sikkert det du skriver her. Det er vel de aller fleste enige om. Noe helt annet blir det å skrive at ALLE de beste er/var dopet.

I følge et innlegg du skrev lenger tilbake så er det da også vitterlig gitt at resten av feltet som da vinner over denne personen MÅ være dopet, siden denne ene personen var dopet.

Foreslår at du leser gjennom en del av det du selv faktisk har skrevet.

Og nei, jeg mener ikke at du som LEGE har hevdet noe rundt langrenn, men du fremhever din tyngde i dop spørsmålet i flere svar ved å vise til utdanningen. Har man først skrevet dette en gang, så trenger man ikke gjenta dette.

Og det blir vel litt feil om du tar av og på legehatten ut fra hvordan responsen blir på dine svar. Du er lege, te deg som en, trodde noe av det første dere lærte var å være bitte litt varsomme. Er ikke alltid dere gjør ting riktig dere heller, DET har jeg faktisk smertelig erfart på egen kropp.

Som et lite PS til dette: Jeg sverter ikke hele legestanden på bakgrunn av hva jeg selv har opplevd, ei heller fordi noen få ser penger før etikk og da lager dop.
Blir jo mer eller mindre akkurat det samme.

Alle som har vunnet over en doper = de er dopet.
Siden EN lege har gjort feil = Alle leger gjør samme feil.

Er ikke slik veit du, og siden du faktisk har kommet deg gjennom legestudiet så har du null problemer med å forstå dette.

Redigert av Lurifax; 26/11/2012 07:44.

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: HNK] #1526095 26/11/2012 08:31
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Jeg blir faktisk enda mer mistenksom når de "angriper" NRK på denne måten. Er nesten bedre om de hadde trukket på skuldrene å gitt faan.

De som nekter hardest og roper høyest har kanskje noe å skjule...?

http://www.dagbladet.no/2012/11/25/sport/doping/ski/erik_roste/24541330/

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: HNK] #1526131 26/11/2012 09:29
C
chippo Offline
Entusiast
Entusiast
C
Norge har ikke vært så overlegne som man kan få inntrykk av. Svenskene har jo også vært der med Mogren, Fredriksson og Elofoson som jeg også har tro på er rene utøvere.

Faktum er at de som ha blitt tatt i doping i langrenn har vært ganske suverene. Myllyla var desidert VM konge i Ramsau i 99 og var også på vei til å bli det i 2001 før bomben smalt.
Muhlegg knuste all motstand og var helt overlegen i 2002 før han ble tatt.

Synes det er trist hvis det blir slik at det å prestere gode resultater er nok til at man skal bli mistenkeliggjort. Det vil være ødeleggende for idretten

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: HNK] #1526133 26/11/2012 09:33
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Tja, RaceFaze, jeg ser godt hva du mener og er egentlig litt enig.
MEN, så er det litt vanskelig å ikke kunne svare også, dette er folk som har sitt arbeid innen idrett, de lever vel av troverdigheten sin på mange måter.

Petar er et eksempel, uten at jeg tar side i den saken, så mister han jo rett og slett jobben sin bassert på noe man ikke klarer å verifisere kilden til.

Og, gitt at Røste snakker sant, så rakner jo alt han står for ved å bli hengt ut/mistenkeliggjort.

Så selv om jeg er delvis enig med deg, så ser jeg årsaken til at de forsøker å forsvare seg. Misstanker blir til ild man ikke aldri klarer å stoppe. For noen vil alltid si... hmmm, slikt blir ikke sagt uten at det er noe i det...
Jo, det hender det, men skaden har skjedd uansett.

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: chippo] #1526137 26/11/2012 09:41
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: chippo
Norge har ikke vært så overlegne som man kan få inntrykk av. Svenskene har jo også vært der med Mogren, Fredriksson og Elofoson som jeg også har tro på er rene utøvere.

Faktum er at de som ha blitt tatt i doping i langrenn har vært ganske suverene. Myllyla var desidert VM konge i Ramsau i 99 og var også på vei til å bli det i 2001 før bomben smalt.
Muhlegg knuste all motstand og var helt overlegen i 2002 før han ble tatt.

Synes det er trist hvis det blir slik at det å prestere gode resultater er nok til at man skal bli mistenkeliggjort. Det vil være ødeleggende for idretten

Har også tenkt litt på HVOR overlegen Norge egentlig var.
Du nevner 99 som et eksempel, tar du med 95 hvor ingen norske menn(langrenn) tok individuelt gull så blir bildet enda mer nyansert.
Og når det er sagt så var det i store perioder kun Dæhlie som hevdet seg i verdenscupen.

facebook.com/secondhandsessions

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: chippo] #1526142 26/11/2012 09:54
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Svenskene har jo også vært der med Mogren, Fredriksson og Elofoson som jeg også har tro på er rene utøvere.

Nja, på stora delar av nittitalet var inte Sverige spesiellt bra och de bra resultaten var rätt oväntade. Mogrens vinst i falun (93?) och Jonsson i Nagano. Elofsson kom först i slutet på nittitalet och började väl vinna några år senare. Fredriksson tror jag inte hade några spesiellt bra resultat som senior på nittitallet.

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: fredriks] #1526148 26/11/2012 10:03
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: fredriks
Svenskene har jo også vært der med Mogren, Fredriksson og Elofoson som jeg også har tro på er rene utøvere.

Nja, på stora delar av nittitalet var inte Sverige spesiellt bra och de bra resultaten var rätt oväntade. Mogrens vinst i falun (93?) och Jonsson i Nagano. Elofsson kom först i slutet på nittitalet och började väl vinna några år senare. Fredriksson tror jag inte hade några spesiellt bra resultat som senior på nittitallet.

Men litt lenger tilbake hadde man Svan og Wassberg, de var veldig gode - ikke Tysker migrert til Spania gode, men gode nok til at de vant mye. Tror ikke disse var dopet heller, like lite som de Norske. Elofsson ble vel mer eller mindre ødelagt av å forsøke seg på å følge Mülegg, Bjørndalen slapp ryggen og lurt var det.

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: HNK] #1526150 26/11/2012 10:05
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Terrengsykling har for orden skyld ikke vært spart for dop vi heller. På slutten av nittitallet var det mange dopere som tok med seg brorparten av seierne.
Pallen i 1998-VM bestod av tre dopere.
Christophe Dupoeuy - Tok livet sitt etter å ha blitt arrestert for doplanging
Jerome Chiotti - Innrømmet bruk av EPO
Filip Meirhaeghe - Innrømmet bruk av EPO

I 1999 var det en ny gjeng:
Michael Rasmussen - tok gull - senere implisert. Har i samtaler med andre syklister "innrømmet" at han bare må slenge seg på kjøret for å ta sin del av kaka.
Miguel Martinez - Har senere blitt arrestert for konemishandling dog aldri tatt for dop.
Filip Meirhaeghe - igjen

Dopmotstander Frischi ble holdt utenfor pallen i disse EPO-årene, men fra 2000/2001 da EPO-testen forelå ble pallene mer troverdige igjen og Frischi var tilbake på pallen.
Meirhaeghe to forøvrig medalje i både 2002 og 2003 etter å ha vært utestengt i to år fra 2000.
Roland Green som vant VM i 2001 og 2002, samt sølv i 2000 ble utestengt for 6 måneder etter positiv test for astmamedisin i 2004.
Green syklet for USPS på landeveien i 2003.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: HNK] #1526153 26/11/2012 10:08
C
chippo Offline
Entusiast
Entusiast
C
Det stemmer at begge tok sine første vm medaljer i 2001.
Elofsson vant verdenscupen i 2000 og 2001 og Fredriksson i 2003 og Fredriksson ble nummer 2 i 2004

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: HNK] #1526154 26/11/2012 10:09
HNK Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Når alt kommer til alt, så hadde det vært j***ig ålreit om denne kilden hadde stått frem, han blir jo trukket frem som en som "sitter med fasiten".

At skilandslaget ved Røste forsvarer seg skjønner jeg veldig godt!
Som han sier så er de avhengige av folkets tillit, og når man først kommer med en gnist i tørt gress, er det viktig å begrense så bra man kan, men man må ikke se for desperate ut heller

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: Lurifax] #1526159 26/11/2012 10:16
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt

Når det er du som kommer med påstander om hva jeg har skrevet, er det da urimelig at det er du som hoster opp sitatene, og ikke jeg som skal lese igjennom "hva jeg selv har skrevet?"

Quote:
Og nei, jeg mener ikke at du som LEGE har hevdet noe rundt langrenn, men du fremhever din tyngde i dop spørsmålet i flere svar ved å vise til utdanningen. Har man først skrevet dette en gang, så trenger man ikke gjenta dette.

OK. Det ligger nok en viss smitteeffekt der, selv om noen ser ut til å henge seg mer opp i det enn andre.

Quote:
Du er lege, te deg som en, trodde noe av det første dere lærte var å være bitte litt varsomme. Er ikke alltid dere gjør ting riktig dere heller, DET har jeg faktisk smertelig erfart på egen kropp.

Hør nå her, Lurifax, syns du det blir riktig å konfrontere meg med hvor mye du er kritisk til leger generelt, og den evt dårlige behandlingen du har fått? Tross alt, så har du jo identifisert at jeg ikke ter meg slik du mener leger generelt ter seg, skulle da tro at du ville la noe tvil komme meg til gode mtp å da ikke være like ille (eller mye verre) enn alle andre du har vært i kontakt med.

Når det er sagt, så er den holdningen du viser her, helt antikvarisk. Jeg syns oppriktig det er leit at samfunnet har kapret kontroll over yrker sentralt, og at ikke mennesker får avgjøre seg imellom hva som er skikket og ikke skikket. Jeg hadde ikke hatt noe problem med å la unger lære engelsk av noen som lagde hobby-voldsfilmer på youtube, men noen konservative og konvensjonelle foreldre går helt i harnisk over sånt. Jeg har heller ikke noe problem med å gå til en tannlege som gir meg billigst og OK faglig behandling, selv om typen skulle si mye dumt som at "kjerringer hører hjemme på kjøkkenet." Per dags dato tar storsamfunnet den avgjørelsen at slikt ikke er forenlig med yrkesutøvelse. Her hvor jeg bor, har jeg ikke fått fastlege en gang. Det er ingen fastlege til meg. Jeg lurer på om jeg hadde fått det, dersom det ikke hadde vært så mange jokkmokker som deg, som tydeligvis syns det er OK at vi som samfunn bestemmer hvem som skal få jobbe som fastlege, ut ifra om de ikke bruker dop, ikke har sex med pasienter, og ellers gjør som sykepleierene og ambulansepersonellet ønsker, når de blir tvunget til å jobbe på legevakta. Helt fuckings sykt. Totalitær bananrepublikk.

Hadde det vært opp til meg, hadde vi ikke hatt noen legeforening, det hadde ikke vært krav om papirer for å kalle seg lege, det hadde vært opp til internettsider, pasientene selv, og hvert enkelt sykehus å avgjøre hvem som hadde nok kompetanse og riktig bakgrunn for å operere/medisinere.

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: HNK] #1526164 26/11/2012 10:33
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Når alt kommer til alt, så hadde det vært j***ig ålreit om denne kilden hadde stått frem, han blir jo trukket frem som en som "sitter med fasiten".

Jag tycker att det är interessant att jag tror att nestan den enda anledningen till att detta är en sak överhuvudtaget är att saken kom ut i media innan dokumentären sändes.

Jag tror att dokumentären var för dårlig för att de få som var vakna när den handlade om Norge och Sverige ens skulle bry sig om en settning från en anonym källa.

Därför kan jag förstå om skiförbundet är irriterade på nrk (om det var de som försökte göra en stor sak av dokumentären innan den sändes).

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: sykkeloyvind] #1526189 26/11/2012 11:22
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sykkeloyvind

Meirhaeghe to forøvrig medalje i både 2002 og 2003 etter å ha vært utestengt i to år fra 2000.

Stemmer dette da, at han var utestengt på den tida?

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: Hvilepuls] #1526192 26/11/2012 11:26
Lurifax Offline
Besatt
Besatt

Når det er du som kommer med påstander om hva jeg har skrevet, er det da urimelig at det er du som hoster opp sitatene, og ikke jeg som skal lese igjennom "hva jeg selv har skrevet?"

Quote:

OK. Det ligger nok en viss smitteeffekt der, selv om noen ser ut til å henge seg mer opp i det enn andre.

Quote:
Du er lege, te deg som en, trodde noe av det første dere lærte var å være bitte litt varsomme. Er ikke alltid dere gjør ting riktig dere heller, DET har jeg faktisk smertelig erfart på egen kropp.

Hør nå her, Lurifax, syns du det blir riktig å konfrontere meg med hvor mye du er kritisk til leger generelt, og den evt dårlige behandlingen du har fått? Tross alt, så har du jo identifisert at jeg ikke ter meg slik du mener leger generelt ter seg, skulle da tro at du ville la noe tvil komme meg til gode mtp å da ikke være like ille (eller mye verre) enn alle andre du har vært i kontakt med.

Når det er sagt, så er den holdningen du viser her, helt antikvarisk. Jeg syns oppriktig det er leit at samfunnet har kapret kontroll over yrker sentralt, og at ikke mennesker får avgjøre seg imellom hva som er skikket og ikke skikket. Jeg hadde ikke hatt noe problem med å la unger lære engelsk av noen som lagde hobby-voldsfilmer på youtube, men noen konservative og konvensjonelle foreldre går helt i harnisk over sånt. Jeg har heller ikke noe problem med å gå til en tannlege som gir meg billigst og OK faglig behandling, selv om typen skulle si mye dumt som at "kjerringer hører hjemme på kjøkkenet." Per dags dato tar storsamfunnet den avgjørelsen at slikt ikke er forenlig med yrkesutøvelse. Her hvor jeg bor, har jeg ikke fått fastlege en gang. Det er ingen fastlege til meg. Jeg lurer på om jeg hadde fått det, dersom det ikke hadde vært så mange jokkmokker som deg, som tydeligvis syns det er OK at vi som samfunn bestemmer hvem som skal få jobbe som fastlege, ut ifra om de ikke bruker dop, ikke har sex med pasienter, og ellers gjør som sykepleierene og ambulansepersonellet ønsker, når de blir tvunget til å jobbe på legevakta. Helt fuckings sykt. Totalitær bananrepublikk.

Hadde det vært opp til meg, hadde vi ikke hatt noen legeforening, det hadde ikke vært krav om papirer for å kalle seg lege, det hadde vært opp til internettsider, pasientene selv, og hvert enkelt sykehus å avgjøre hvem som hadde nok kompetanse og riktig bakgrunn for å operere/medisinere.

hehe, du er litt av en type.

Og, jeg er veldig glad slike ting IKKE er opp til deg.

Ja, du kan vel si at jeg er glad det finnes "jokkmokker" som meg som ikke godtar alt sånne som deg ønsker her i verden.
Demokrati kalles dette vistnok, og det inneholder alt du etterlyser. Det ER opp til folk å avgjøre hva som er skikket og ikke, det avgjøres av et flertall.

Enkelte ganger gir man seg fordi man ikke orker, andre ganger fordi det ikke nytter å nå frem, så kan du jo gjette hvorfor dette blir siste svar fra meg til deg i denne saken.

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: HNK] #1526193 26/11/2012 11:27
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sorry, jeg blandet. Det var før Athen-OL i 2004 at han innrømmet doping. I Sydney tok jo karen medalje.
Da var det etter 204 at Filip var utestengt. Selv om han kun innrømmet EPO-bruk i den siste fasen inn mot OL er det jo sansynlig at dette kan ha foregått en stund.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: HNK] #1526204 26/11/2012 11:41
Cantona Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg tror nesten jeg må få sett dokumentaren flere ganger før jeg uttaler meg skikkelig, da jeg ikke fikk med meg alt.. (selv om jeg så hele)

Dårlig (les utspekulert) klipping, masse navn, engelsk/norsk og finsk, rotete bilder.. Fikk nesten 90-tallets Go'elg-følelse der jeg satt..

Lerheim fremsto jo som skikkelig dementerende, og Oftebro har selv gått ut og klaget over kreativ klipping hvor utsagnet var satt i annen kontekst enn svaret hans var gitt.

Finland-Russland-Italia-koblingen var interessant. Manuela DiCenta endret virkelig stil halvveis i intervjuet;)

Barberer legga:)
Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: Cantona] #1526236 26/11/2012 12:34
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Cantona
Finland-Russland-Italia-koblingen var interessant. Manuela DiCenta endret virkelig stil halvveis i intervjuet;)

Hemoglobin-nivåstigningene var veldig påfallende.
Det fins forskning som viser at hemoglobinet skulle sunket i perioder hvor man trener mye: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7939036

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: Lurifax] #1526242 26/11/2012 12:39
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Tja, RaceFaze, jeg ser godt hva du mener og er egentlig litt enig.
MEN, så er det litt vanskelig å ikke kunne svare også, dette er folk som har sitt arbeid innen idrett, de lever vel av troverdigheten sin på mange måter.

Petar er et eksempel, uten at jeg tar side i den saken, så mister han jo rett og slett jobben sin bassert på noe man ikke klarer å verifisere kilden til.

Og, gitt at Røste snakker sant, så rakner jo alt han står for ved å bli hengt ut/mistenkeliggjort.

Så selv om jeg er delvis enig med deg, så ser jeg årsaken til at de forsøker å forsvare seg. Misstanker blir til ild man ikke aldri klarer å stoppe. For noen vil alltid si... hmmm, slikt blir ikke sagt uten at det er noe i det...
Jo, det hender det, men skaden har skjedd uansett.

Vi er nok helt enige :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Side 5 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support