Husk at du flyter oppå et dekk som både er bredt men også høyt i forhold til normale sykkeldekk. Faren for å ta borti ting med felgkanten er derfor mindre enn når du sykler på vanlige sykler. 3,8" dekk på 100m felger ser litt rart ut, og det ser nesten ut som felgen blir det bredeste punktet, men det er jo mange som har kjørt den kombinasjonen. 65 mm felg og 4,5" dekk går an å kjøre, men du "mister" volum i forhold til 82 eller 100 mm felger. Jeg mener 82mm må være et bra kompromiss, det virker som en fornuftig bredde både sammen med dekk rundt 4" og dekk som er 4,5".
Skal du kjøre 4,8" dekk bak må du uansett ha ei Moonlander ramme (evt. andre rammer på markedet som er laga for opptil 5" dekk). Du får ikke et 4,8" dekk i ei Pugsley ramme, selv ikke når du bruker 65mm felg.
Etter å ha prøvd både 65mm felg med 4" dekk og 82mm felg med 4,5" dekk kan jeg ikke si at det føles som om felgkanten er mer utsatt på sistnevnte. 65mm Large Marge DH felger er doble uten cutouts og er nok en del sterkere felger, men det er nok rett og slett litt overkill i forhold til mitt bruk og kjørestil. Styrken til de nye enkle Marge Lite felgene er jeg usikker på, men vil tro de er svakere enn både Rolling Darryl og Clownshoe.
Jeg bruker 82mm felg med BFL og det går akkurat i ramma, med svært lite klaring. 4,8" dekket Lou på 65mm felg blir enda 7 mm bredere, da vil dekket subbe borti ramma.
Rettelse: det er casinga som blir videst på BFL/82mm comboen, så forskjellen opp til Lou blir 5 mm, men konklusjonen blir den samme. Skal du få det til må du nødt å trimme sideknastene på dekket.
Redigert av krankdrev; 22/11/201221:57. Rediger grunn: Rettelse
Neck Romancer, helt standard foreløpig, men det er vel ikke utenkelig at det kanskje blir litt lettere dekk/slanger etterhvert. Jeg er heller ikke helt overbevist når det gjelder tomme-skiftere, men må innrømme at det er litt kult i all sin enkelhet. Dette ser ut til å bli starten på ett langt vennskap...
Er litt sugen og sitter og teller over hva jeg har liggende. Sånn rent krankfaglig, går det an å bruke en vanlig Shimano krank hvis en kapper akslingen og sveiser inn en liten forlengelse på midten? Passer lagerkoppene? Gjelder vanlig løsning med utapålager.
Kiderf: der har du en kjempefin sykkel, både sånn som den er og også som utgangspunkt for litt køståmisering etter hvert.
Lettere slanger er fort gjort og koster lite og et naturlig sted å starte. Lettere og bedre sete og setepinne ville vært neste ting jeg ville ha kikka på, og også breiere styre og litt kortere stem.
Er litt sugen og sitter og teller over hva jeg har liggende. Sånn rent krankfaglig, går det an å bruke en vanlig Shimano krank hvis en kapper akslingen og sveiser inn en liten forlengelse på midten? Passer lagerkoppene? Gjelder vanlig løsning med utapålager.
sv
Ja, det er nok mulig å få til, men du må være pinlig nøyaktig for å unngå skjevheter. I tillegg må du også tenke på å maskinere eller slipe ned overflata der du skjøter eller så vil du ikke få tredd akslingen gjennom lagrene. Hylsa på kranklageret vil bli for kort, men koppene vil passe. Evt. må du dreie ei ny hylse i POM eller annet passende plastmateriale. Jeg var inne på samme tanken selv, men slo det fra meg da det er en del arbeid og en krank koster tross alt ikke så mye.
Er litt sugen og sitter og teller over hva jeg har liggende. Sånn rent krankfaglig, går det an å bruke en vanlig Shimano krank hvis en kapper akslingen og sveiser inn en liten forlengelse på midten? Passer lagerkoppene? Gjelder vanlig løsning med utapålager.
sv
Ja, det er nok mulig å få til, men du må være pinlig nøyaktig for å unngå skjevheter. I tillegg må du også tenke på å maskinere eller slipe ned overflata der du skjøter eller så vil du ikke få tredd akslingen gjennom lagrene. Hylsa på kranklageret vil bli for kort, men koppene vil passe. Evt. må du dreie ei ny hylse i POM eller annet passende plastmateriale. Jeg var inne på samme tanken selv, men slo det fra meg da det er en del arbeid og en krank koster tross alt ikke så mye.
Takk for svar. Har aldri skjønt det geniale med den hylsa inni lageret uansett så den tror jeg ikke jeg legger noe arbeid i. Hvor mye bredere skal kranken være?
Et annet newbie-spørsmål; blir det aldri surr med sørpe i kassetten og giretrøbbel som det blir på vanlig sykkel noen ganger? Hvis jeg bygger hjul sjøl måtte vel 11-girs Alfine være en god løsning?
Er litt sugen og sitter og teller over hva jeg har liggende. Sånn rent krankfaglig, går det an å bruke en vanlig Shimano krank hvis en kapper akslingen og sveiser inn en liten forlengelse på midten? Passer lagerkoppene? Gjelder vanlig løsning med utapålager.
sv
Ja, det er nok mulig å få til, men du må være pinlig nøyaktig for å unngå skjevheter. I tillegg må du også tenke på å maskinere eller slipe ned overflata der du skjøter eller så vil du ikke få tredd akslingen gjennom lagrene. Hylsa på kranklageret vil bli for kort, men koppene vil passe. Evt. må du dreie ei ny hylse i POM eller annet passende plastmateriale. Jeg var inne på samme tanken selv, men slo det fra meg da det er en del arbeid og en krank koster tross alt ikke så mye.
Takk for svar. Har aldri skjønt det geniale med den hylsa inni lageret uansett så den tror jeg ikke jeg legger noe arbeid i. Hvor mye bredere skal kranken være?
Et annet newbie-spørsmål; blir det aldri surr med sørpe i kassetten og giretrøbbel som det blir på vanlig sykkel noen ganger? Hvis jeg bygger hjul sjøl måtte vel 11-girs Alfine være en god løsning?
sv
Alfine 11 er ubrukelig til terrengbruk, jeg har testa. Skal du ha navgir går du for Rohloff, dobbelt så dyrt men 10 ganger bedre til det bruket.
Akslingen må forlenges med 27 mm. Hylsa er der for en grunn, nemlig å beskytte lagrene mot vann. Kranklager uten slik hylse er ofte utsatte da det kommer vann inn i ramme bla. gjennom skjøten mellom seterør og setepinne. Det går helt sikker fint uten, men da bør du være litt påpasselig og "lense" ramma ofte og bruk gjerne en bit fra en gammel slange og et par strips å forsegle seterør/setepinne med.
Hva kjøper jeg av slanger? Jeg må uansett ha ett par i reserve. Er det noen som har oversikt over vekt på forskjellige dekk? Knard 120 tpi ser spennende ut.
Hva kjøper jeg av slanger? Jeg må uansett ha ett par i reserve. Er det noen som har oversikt over vekt på forskjellige dekk? Knard 120 tpi ser spennende ut.
Dette er ikke et enkelt spørsmål. Bruker du dedikerte fatbikeslanger fra Surly så punkterer du svært lite, men de er veldig tunge. Går du til tynnere slanger øker sjansen for å punktere. Jeg ga på de aller tynneste. Men krankdrev hevder han ikke har problemer med dem. Du bør kanskje starte på noen DH-slanger og ta det derfra.
Every man is guilty of all the good he did not do.
Beklager hvis noen eiere har uttalt seg angående dette tidligere, men (som jeg også spurte under artikkelen på forsiden) er det noen eiere av fatbikes som kunne være oppriktige angående punkteringsfrekvens ift. når syklene har optimalt dekktrykk opp i mot vekt av rytter.
På bildene fra fabrikktest i USA, ser man jo syklene bli brukt på helt flat singletrack - mens her i Oslomarka er det mye rock gardens og rotpartier som kan gi snake bites eller vanlige punkteringer. Skal jeg tolke diskusjonen rundt DH slanger etc som at punktering er et problem, eller er det mye føre-var holdning som ligger bak?
Har punktert en gang på et år. Det var til gjengjeld en dobbelpunktering, men når du sykler over det som må ha vært spiker i råttent treverk som lå nede i ei myr (sannsynligvis rester av en klopp) så spiller det liten rolle hva slags dekk (bredde) eller slanger (tykkelse) du har.
Større dekk gir ikke større sjans for punkteringer (med mindre du legger en tegnestift innen for et avgrensa område og sykler i tilfeldig valgt mønster innenfor dette arealet over en gitt tid. Med større kontaktflate vil sannsynligheten for å treffe tegnestiften bli større. Men i praksis, nei).
Jeg punkterer nesten aldri på noen av syklene mine, bortsett fra når jeg sykler landevei. Mulig jeg ikke er brutal nok i terrenget.
Jeg kjenner ikke områdene der du har tenkt å sykle, men det er plenty med både røtter og stein de stedene jeg sykler rundt Drammen.
Mitt spørsmål var ikke ment som et angrep, men siden de fleste av oss sykler på fulldempede sykler hvor dekktrykket er mest justert mot optimalt grep og ikke for å gi mye dempende effekt, så følte jeg spørsmålet var så feil.
Det er ikke større dekk alene jeg føler gir grunn for spørsmålet, men at bruksområdet er sti på lik linje med vanlige stisykler, kombinert med lavt trykk og manglende demping.
Ikke tolket som noe angrep. Man justerer ikke lufttrykket på en fatbike for å gi dempende effekt heller, men for maks grep - akkurat som en hvilken som helst stisykkel. Går så lavt man tør uten å slå i gjennom for ofte, akkurat som man pleier. På snø kan man gå enda lavere enn på barmark siden snø er et "snillere" underlag. Siden man sykler på en helt stiv sykkel vil måten man sykler på ha mye å si. Bare durer man på og er passasjer oppå sykkelen vil man helt sikkert punktere, men bruker man kroppen aktivt, løfter forhjulet over hindringer og fordeler vekt og generelt prøver å være litt smidig så går det helt fint.
Man justerer ikke lufttrykket på en fatbike for å gi dempende effekt heller,
Unntaket er hvis du beveger deg ut på grusvei (sommer). Da går det fortere med mye trykk, men det er plushere med lavere. På vinter er det ikke bare grep, men også flyteevne som gjelder. Det betyr for begge deler lavt trykk, men fokuset er på flyteevne.
Every man is guilty of all the good he did not do.
Gutta på Browncouch gir deg god hjelp. Ellers finnes det nå etter hvert flere og flere merker å velge blant, men det er foreløpig bare Surly og nå også Salsa som har norsk importør så vidt jeg vet. Komplett sykkel fra Surly fra 15-16 høvdinger. G-sport har også en på beddingen, en Nakamura feithjuling.
Får jeg noensinne råd til å kjøpe meg en Fatbike kommer jeg til å parkere kona i garasjen og ta med sykkelen til sengs.
Om du steller like godt med syklene i garasjen som de fleste her på forumet tipper jeg at kona vil trives godt jeg. Skaff deg en fatbike du, du har all mulig støtte herfra.
Øystein: meget fin 907 du har der! Må få prøvetrillet en dag, jeg fant forresten barfrost oppe ved Vulusjøhytta på søndag så nå er det håp for at myrene fryser til.