Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 6 1 2 3 4 5 6

Troverdigheten til finsk dopingdokumentar

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: Hvilepuls] #1525442 24/11/2012 11:20
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: Hvilepuls

Og dette mener du er en selvfølge? Det er en selvfølge at denne personen skal risikere personlig ruin?

Du tror at noen som kommer med slike påstander forbli ukjent til evig tid? Tror ikke jeg noe på.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: tmork] #1525453 24/11/2012 11:43
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hva med å diskutere uten å bli personlige? Bare en ide........

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: supernalle] #1525454 24/11/2012 11:48
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: supernalle
Hva med å diskutere uten å bli personlige? Bare en ide........

Vedkommende som jeg misstenker ikke har hvilepuls elsker jo å bråke. Kan ikke si at jeg tar hans forsøk på ballespark med noe annet enn et stort gjesp.

Den injurierende brodden visna for flere år siden.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: tmork] #1525459 24/11/2012 12:03
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
OK, point taken, skrelle bort en "jævlig" og en generell karakterisering av ytringen neste gang.

Terje. Er det ditt inntrykk av media og varslersaker at alt ordner seg helt greit for tysteren, bare det som kommer fram er sant? Hvor har du lev.. æh, det har da ikke latt vente på seg med motivasjonsspekulering rundt tysting på en viss friidrettstrener og stempling av tysterdama?

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: Dan] #1525461 24/11/2012 12:08
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: Dan
Sitat: anderfo
F.eks. begynte Norge med steinsliping av langrennsski nesten 10 år før de andre nasjonene. På sitt første testrenn med steinslipte ski (høsten 1989) knuste plutselig Dæhlie resten av landslaget med over 2 minutter...og litt senere vant han sitt første verdenscuprenn. I perioden etter dette gikk generelt nordmenn raskest bortover og nedover, mens konkurrentene gikk fortest oppover.

Lur taktikk! "Vi har et dopingmiddel her som er så bra at det vil gi umiddelbart mistenkelige resultater. Hva kan vi bruke som cover-up? Jeg vet, vi sier at vi sliper skiene på en ny måte! Men det må være noe som passer til vårt lusekofte-image så det må ikke høres for teknisk ut. Bark? Saueknokler? Stein! Vi sier at vi steinsliper skiene og at det gir oss fantastisk gode resultater."

Aight.
Her mangler det nok litt forståelse fra din side.

Hvilket dopingmiddel var det som gjorde nordmenn gode i nedoverbakker men ikke i oppoverbakker, sa du? Og hvorfor skal dette dopingmiddelet være så mye bedre enn den lovlige løsningen (steinsliping av ski)?

Poenget var at selv om nordmenn lå øverst på resultatlistene, gikk de ikke hårreisende raskt i oppoverbakkene. De som hevder at nordmenn må ha vært dopet siden de slo dopede finner/russere/estlendere, glemmer altså at vi slo dem hovedsakelig bortover og nedover, mens de grusa oss oppover.

Doping har antakelig bedre effekt oppover enn nedover ICON_WINK

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: Hvilepuls] #1525464 24/11/2012 12:20
tmork Offline
Lilloman
Lilloman

Terje. Er det ditt inntrykk av media og varslersaker at alt ordner seg helt greit for tysteren, bare det som kommer fram er sant? Hvor har du lev.. æh, det har da ikke latt vente på seg med motivasjonsspekulering rundt tysting på en viss friidrettstrener og stempling av tysterdama?

Nei det gjør nødvendigvis ikke det, og varsleren burde også være klar over at navnet trolig kommer frem en eller annen gang uansett. Din svartmaling av hva som skjer - må flytte til Sverige av alle ting - hvis navnet blir kjent, kan jeg ikke uttale meg om. Mulig du har rett, mulig det ikke skjer noe annet enn at man begynner å se de det gjelder nærmere etter i sømmene, og at en faktisk finner grums.

Idrettsutøverne har jo i mange år måtte besvare påstander om doping, og det blir vel ikke mindre misstanke nå?

Påstander kan mange fremsette, og i BBC gikk det jo ikke så bra da de ikke sjekka kilden nøye nok.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: HNK] #1525466 24/11/2012 12:22
C
chippo Offline
Entusiast
Entusiast
C
Jeg var selv en del av langrennsmiljøet som junior på slutten av nittitallet. Trente sammen med elitelaget, samlinger sammen og hadde flere av de samme trenerne. Selv om jeg aldri kan være sikker på at enkeltpersoner ikke var dopet er jeg 100% sikker på at det ikke var en organisert del av norsk langrenn.

Det er mange faktorer som gjør at Norge har dominert langrenn i mange år. For det første er det ikke en verdensidrett som friidrett eller sykkel, og det er ikke mange land der de største idrettstalentene velger langrenn. For det andre så var vi langt fremme på skifronten. For det tredje var det ingen som trente så systematisk og seriøst som de norske.

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: chippo] #1525469 24/11/2012 12:31
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: chippo

Det er mange faktorer som gjør at Norge har dominert langrenn i mange år. For det første er det ikke en verdensidrett som friidrett eller sykkel, og det er ikke mange land der de største idrettstalentene velger langrenn. For det andre så var vi langt fremme på skifronten. For det tredje var det ingen som trente så systematisk og seriøst som de norske.

Syns jeg har hørt den oppramsingen av grunner tidligere. Hvis jeg husker rett var det en ikke ukjent Texaner som insisterte på at hans suksess skyldtes bedre utstyr, hardere og riktigere trening enn konkurrenter og generelt mere profesjonalitet.

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: sigmund1] #1525471 24/11/2012 12:39
C
chippo Offline
Entusiast
Entusiast
C
Sitat: sigmund1

Syns jeg har hørt den oppramsingen av grunner tidligere. Hvis jeg husker rett var det en ikke ukjent Texaner som insisterte på at hans suksess skyldtes bedre utstyr, hardere og riktigere trening enn konkurrenter og generelt mere profesjonalitet.

Mener du at det faktum at Lance jukset betyr at det er umulig å bli bedre enn konkurrentene dine ved å trene best og ha best utstyr?

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: HNK] #1525472 24/11/2012 12:44
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Overhodet ikke, jeg mener bare at det ikke beviser noenting. Verken å hevde at man har bedre utstyr eller faktisk ha det. Man kan fortsatt jukse.

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: HNK] #1525473 24/11/2012 12:45
C
chippo Offline
Entusiast
Entusiast
C
Å bevise sin uskyld er jo helt umulig. Det er derfor bevisbyrden ligger på den andre siden...

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: chippo] #1525475 24/11/2012 12:49
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Å bevise sin uskyld er jo helt umulig. Det er derfor bevisbyrden ligger på den andre siden...

Juridisk, ja.

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: chippo] #1525476 24/11/2012 12:50
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
For det tredje var det ingen som trente så systematisk og seriøst som de norske.

Kunne du utdype hva du mener her?

Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: HNK] #1525477 24/11/2012 12:51
C
chippo Offline
Entusiast
Entusiast
C
ja?

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: sigmund1] #1525479 24/11/2012 12:57
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Overhodet ikke, jeg mener bare at det ikke beviser noenting. Verken å hevde at man har bedre utstyr eller faktisk ha det. Man kan fortsatt jukse.

Ja, men no er det fleire her som seier at sidan dei var så suverene, så er det åpenbart at dei måtte vere dopa. Men det er det altså ikkje.

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: Lurifax] #1525483 24/11/2012 13:08
Z
Z30 Offline
Entusiast
Entusiast
Z
Sitat: Lurifax

Kall oss gjerne naive, men regn med å få en tilbake i trynet. Møkk lei av folk som hele tiden skal hive seg på å vite alt mulig.
Ryktemakere og bøllefrø kan sånne som meg hevde DERE er. En viss smule misunnelse som ligger bak holdningene eller?

Det er nok de naive som får seg en på trynet hver gang en ny helt blir avslørt. Finn frem tannbeskytter!

Noen ganger kan man bli misunnelig på dem som lever på naivitetens rosa sky, men det meste av tiden foretrekker jeg å tilhøre den realistiske leiren.

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: schnappi] #1525485 24/11/2012 13:08
C
chippo Offline
Entusiast
Entusiast
C
Sitat: schnappi

Kunne du utdype hva du mener her?

Etableringen av toppidrettssenteret i 1986 og olympiatoppen i 1988 var starten på en profesjonalisering av norsk idrett som var med på å starte en vinnerkultur. Det ga seg utslag i gode resultater i bl.a. langrenn, alpint, hopp og kombinert.

Det er enklere å lykkes dersom man har noen som går foran og viser hva som kreves og det klarte man å skape en arena for der.

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: HNK] #1525487 24/11/2012 13:11
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Nei, det er det ikke. Det blir en spennende dokumentar. Jeg harbforøvrig ingen problemer med å forstå hvorfor kilden ønsker å være anonym, selvom han eventuelt bare sier sannheten.

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: sigmund1] #1525489 24/11/2012 13:17
C
chippo Offline
Entusiast
Entusiast
C
Nei, det er det ikke. Det blir en spennende dokumentar. Jeg harbforøvrig ingen problemer med å forstå hvorfor kilden ønsker å være anonym, selvom han eventuelt bare sier sannheten.

Det er jo det som blir så feil. Dersom det er en sannhet i dette er det viktig at det kommer frem. Hadde han stått frem så måtte noen tatt tak i dette og gravd løitt dypere. Når han velger å gjøre det på denne måten er det umulig å beskytte seg mot anklagene og alt han oppnår er å skape mistenkeliggjøring uten bevis. Nå har jo også kilden ifølge VG benektet at han skulle ha snakket om doping til finsk tv samt også benektet at han trodde det skulle ha forekommet doping i norsk langrenn

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: chippo] #1525492 24/11/2012 13:25
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H

Det er jo det som blir så feil. Dersom det er en sannhet i dette er det viktig at det kommer frem. Hadde han stått frem så måtte noen tatt tak i dette og gravd løitt dypere. Når han velger å gjøre det på denne måten er det umulig å beskytte seg mot anklagene og alt han oppnår er å skape mistenkeliggjøring uten bevis. Nå har jo også kilden ifølge VG benektet at han skulle ha snakket om doping til finsk tv samt også benektet at han trodde det skulle ha forekommet doping i norsk langrenn

Enig i det. Hadde kilden stått frem ville det definitivt vært mer troverdighet bak dette. Da er det ikke umulig å tro at antidoping norge måtte opprettet en sak på linje med Kjærgård og Vukicevic saken. Og det tror jeg hadde vært det beste for alle parter.

facebook.com/secondhandsessions

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: Hvilepuls] #1525493 24/11/2012 13:31
Lurifax Offline
Besatt
Besatt

Kall oss gjerne naive, men regn med å få en tilbake i trynet. Møkk lei av folk som hele tiden skal hive seg på å vite alt mulig.
Ryktemakere og bøllefrø kan sånne som meg hevde DERE er. En viss smule misunnelse som ligger bak holdningene eller?

Du har et poeng i det at man bidrar til å stemple folk på feilaktig grunnlag når man later som man har den fulle oversikten og agiterer, uten at man ser hele bildet, og til og med tar feil.
Derfor er det greit å innrømme en usikkerhet, når det er en usikkerhet.
Men det er heller ikke riktig å late som alt er så såre vel, bare fordi mafiasystemer og media har unisont kommet fram til konklusjonen at man er "bevist" dopa. Er det riktig at dopa utøvere skal bli ukritisk hyllet i en årrekke, og på den måten forsterke det negative stempelet på alle rene som da ikke vant, eller alle de dopa, som da ble hengt ut som enslige syndebukker, bare fordi de som sitter med definisjonsmakten ikke har bestemt seg for at det er "bevist" at en utøver har dopa?

Her er jeg enig i mye av det du skriver, men så faller jeg helt av når dette med definisjonsmakten kommer. Altså - jeg nekter plent å tro på at lille Norge har så stor makt over internasjonal skisport at de kan gjemme sitt eget lukkede dop regime i årevis, og samtidig være de som har skreket med høy røst MOT doping igjennom årtier. En ting er at folk fint kan være i besittelse av dobbelmoral, men vi snakker om andre vinter nasjoner som ikke ville funnet seg i slikt som dette. Tyskland, Østerike, Finland, Sverige, Italia med flere ville gjennomskuet og hengt oss ut etter beste evne.

Ta f.eks Østerike i hopp, de har nå dominert i mange år, tror jeg de er dopet av den grunn? Tror jeg alpinistene deres er dopet på bakgrunn av dominans gjennom flere år? NEI.
Kan det være at de har noen som har dopet seg? sikkert, akkurat som det garantert finnes svinn på skogen her hjemme. Men det er en lang vei fra dette til å faktisk ha slikt i et system, Er da ingen Norske eller andre lands ledere som går rundt og sier at alle fra Østerike er dopet så langt meg er bekjent. De er bedre enn oss, akkurat som vi har tradisjon for å være bedre enn andre med langrenn ski på bena.

Det ene utelukker ikke det andre. Og derfor hevder jeg inntil det er bevist at Alsgaard, Dæhli, Estil, Jevne - de var og ER sunne utøvere som bare har vært best i sin idrett.

Alsgaard er jo god nok for å vinne medalje i NM fortsatt, i en alder av 40. Han trener enormt - NÅR han trener, han trener fokusert, riktig og med en tæl og vilje mange kan misunne han. Han er et forbilde for mange, og bør få lov å være det inntil noe annet enn en anonym kilde tilsier noe helt annet. Og da snakker vi om BEVIS.

Og jeg må si, at med det gode livet vi har i Norge, finner jeg det lite trolig at vi er omgitt av konspiratører i den størrelses orden som skal til her. Er ikke akkurat Sovjet eller DDR her vi bor. Vi bor faktisk i et rimelig åpent og fritt land.

Du sier mye bra du hvilepuls, men du drar denne strikken vel langt rundt systemet rundt oss. Folk flest er som oss, erlige mennesker som sier det de mener. Vi har forskjellige meninger, men sier det vi mener...

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: HNK] #1525601 24/11/2012 19:50
HNK Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Kriteriene for å lykkes i enhver idrett, handler jo om å være best i alle de leddene som i sum utgjør en utøver.
Hva gjelder langrenn, er jo Norge skisportens vugge, og vi har alltid vært på topp innen smøring, sliping, testing osv. Dannelsen av Olympiatoppen og Toppidrettssenteret har bidratt til at utøverne kan utvikle seg og trene sammen med kvalifisert personell.
Dessuten er langrenn høystatus i Norge, dette betyr at tilgangen på ressurser er meget stor. Se på kvinnerennet idag for eksempel, hvor Norge stiller med hele 10 jenter til start (pga skandinavisk kvote). Ikke fordi vi må, men fordi ressursene gjør dette mulig og talentutviklingen sikres og talentene matches.

I sum er derfor det norske skilandslaget det laget som per idag er best egnet og utstyrt til å vinne.

Og til poenget: slik har det vært lenge!
Andre lag som ikke har "perfeksjon" i alle ledd, har lettere for å ty til ulovlige metoder. Der ressursene er knappe er også "desperasjonen" etter å lykkes større.
Om man ser til Russland, er ikke tilgangen på penger noe problem, men utøverne drives av et ønske om å legge seg opp nok penger iløpet av en eventuell karriere til å leve resten av livet på disse midlene, samt å bli nasjonalhelt. Resultatet blir at noen tyr til ulovlige midler i jakten på suksess.

En annen viktig ting som Olechr er inne på, er at norske utøvere har ikke idrett som eneste mulighet til å lykkes i livet. Vi har billig tilgang på høyere utdannelse og slikt sett en kortere vei til et "vellykket" liv, enn hva idrettsutøvere i mindre priveligerte land enn Norge har.
I Italia er dette løst ved at utøvere på nasjonallag ansettes i det offentlige, fo eksempel i Forsvaret eller kommunen. De er da sikret en inntekt, og kan fokusere litt mer på idretten sin.

I Norge lever skiheltene våre av å gå på ski! Fokus kan alltid være på å bli best og trene mest og best. Forutsetningene er optimale! F.eks hadde Ola Vigen Hattestad i 2009/2010 sesongen millioninntekt pga sine seks seire i sprintcupen, og han er ikke engang den største skihelten vi har, ei heller med den største inntekten. Bjørgen, Johaug og Northug har sin status på grunn av at de er best i det de driver med, men de er også velsignet med at idretten de er best i er den mest populære idretten i landet.

Jeg tenker å få med meg dokumentaren ikveld da jeg uansett er sjuk og fått beskjed om å holde meg inne. Det er naivt å tro at Norge har en hel pose med rent mel, men jeg har vanskelig for å tro at et ulovlig opplegg noengang har vært satt i system. Skulle så likevel være tilfelle, er skammen total.

Husk på at det har gått veldig i perioder hvilke lag som har vært best opp gjennom historien. Sverige var overlegne før Norge ble det, og det har vært mye medaljer til Tyskland, Russland og Italia (OL stafetten på Lillehammer plager meg den dag idag). Heldigvis ser man idag at flere nasjoner kommer opp med utøvere som hevder seg i den vanligvis etablerte toppen.

Jeg krysser fingre og tær for rent mel, og håper kilden eller hva det nå er, står frem og utdyper...
Time will show

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: Z30] #1525607 24/11/2012 20:08
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Z30

Det er nok de naive som får seg en på trynet hver gang en ny helt blir avslørt. Finn frem tannbeskytter!

Noen ganger kan man bli misunnelig på dem som lever på naivitetens rosa sky, men det meste av tiden foretrekker jeg å tilhøre den realistiske leiren.

Fortell hva som er realistisk da, du som vet.
Jeg vet ikke så jeg vil veldig gjerne vite.

Og du bommer fullstendig i ditt fåmælte forsøk på å si at jeg trenger tannbeskytter. Jeg har nemlig aldri hevdet at Nordmenn ikke doper seg. Jeg sier bare rent ut av full mening at skeptikere og konspirasjonsteoretikere bør sove litt - komme seg ut av psykosen de er i før de "tror" seg til døde.

For i likhet med de aller fleste nordmenn som tror på folk, så lever jeg like godt videre om det kommer avsløringer som viser at en og annen person har jukset.

Den andre leiren vil jo aldri noen gang godta at de faktisk var rene uansett hva som sies og bevises.

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: chippo] #1525611 24/11/2012 20:16
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Jeg var selv en del av langrennsmiljøet som junior på slutten av nittitallet. Trente sammen med elitelaget, samlinger sammen og hadde flere av de samme trenerne. Selv om jeg aldri kan være sikker på at enkeltpersoner ikke var dopet er jeg 100% sikker på at det ikke var en organisert del av norsk langrenn.

Beklager å skuffe deg, men du er kjøpt - betalt og utplassert av menn med sorte frakker, hatter og "zappere" som gjør at folk ikke husker noe - Ja sånn MIB folk. Og du er her som et troll for å forsøke å "kjøpe" oss.

Ikke får du et svar engang, nå ble det vel plutselig personlig å angripe kan det virke som.

Jeg tror 100% på deg og det du sier, og det gjør nok stort sett veldig mange andre nordmenn også.

Og ja, første del av svaret mitt er rett og slett bare svada og ironi.

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: HNK] #1525619 24/11/2012 20:30
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: HNK
Kriteriene for å lykkes i enhver idrett, handler jo om å være best i alle de leddene som i sum utgjør en utøver.
Hva gjelder langrenn, er jo Norge skisportens vugge, og vi har alltid vært på topp innen smøring, sliping, testing osv. Dannelsen av Olympiatoppen og Toppidrettssenteret har bidratt til at utøverne kan utvikle seg og trene sammen med kvalifisert personell.
Dessuten er langrenn høystatus i Norge, dette betyr at tilgangen på ressurser er meget stor. Se på kvinnerennet idag for eksempel, hvor Norge stiller med hele 10 jenter til start (pga skandinavisk kvote). Ikke fordi vi må, men fordi ressursene gjør dette mulig og talentutviklingen sikres og talentene matches.

I sum er derfor det norske skilandslaget det laget som per idag er best egnet og utstyrt til å vinne.

Og til poenget: slik har det vært lenge!
Andre lag som ikke har "perfeksjon" i alle ledd, har lettere for å ty til ulovlige metoder. Der ressursene er knappe er også "desperasjonen" etter å lykkes større.
Om man ser til Russland, er ikke tilgangen på penger noe problem, men utøverne drives av et ønske om å legge seg opp nok penger iløpet av en eventuell karriere til å leve resten av livet på disse midlene, samt å bli nasjonalhelt. Resultatet blir at noen tyr til ulovlige midler i jakten på suksess.

En annen viktig ting som Olechr er inne på, er at norske utøvere har ikke idrett som eneste mulighet til å lykkes i livet. Vi har billig tilgang på høyere utdannelse og slikt sett en kortere vei til et "vellykket" liv, enn hva idrettsutøvere i mindre priveligerte land enn Norge har.
I Italia er dette løst ved at utøvere på nasjonallag ansettes i det offentlige, fo eksempel i Forsvaret eller kommunen. De er da sikret en inntekt, og kan fokusere litt mer på idretten sin.

I Norge lever skiheltene våre av å gå på ski! Fokus kan alltid være på å bli best og trene mest og best. Forutsetningene er optimale! F.eks hadde Ola Vigen Hattestad i 2009/2010 sesongen millioninntekt pga sine seks seire i sprintcupen, og han er ikke engang den største skihelten vi har, ei heller med den største inntekten. Bjørgen, Johaug og Northug har sin status på grunn av at de er best i det de driver med, men de er også velsignet med at idretten de er best i er den mest populære idretten i landet.

Jeg tenker å få med meg dokumentaren ikveld da jeg uansett er sjuk og fått beskjed om å holde meg inne. Det er naivt å tro at Norge har en hel pose med rent mel, men jeg har vanskelig for å tro at et ulovlig opplegg noengang har vært satt i system. Skulle så likevel være tilfelle, er skammen total.

Husk på at det har gått veldig i perioder hvilke lag som har vært best opp gjennom historien. Sverige var overlegne før Norge ble det, og det har vært mye medaljer til Tyskland, Russland og Italia (OL stafetten på Lillehammer plager meg den dag idag). Heldigvis ser man idag at flere nasjoner kommer opp med utøvere som hevder seg i den vanligvis etablerte toppen.

Jeg krysser fingre og tær for rent mel, og håper kilden eller hva det nå er, står frem og utdyper...
Time will show

Godt skrevet, men konspirasjonteoretikerne vil nok allikevel snakke om mafia, korrupsjon og at alt annet enn dopede langrennsutøvere er utenkelig. De om det.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: Hvilepuls] #1525620 24/11/2012 20:37
tmork Offline
Lilloman
Lilloman

Det er helt hinsides å tro at noen var rene i norsk langrennssport. Helt fullstendig fuckings absurd.

Noen var sikkert til enhver tid svette og trengte en dusj, men mener du virkelig at det er totalt umulig å se for seg at norske langrennsutøvere ikke benyttet dop?

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: tmork] #1525637 24/11/2012 21:23
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Noen som har sett en del av dokumentaren og kan si noe om det er noe å titte på, fikk ikke med meg at den starta kl21.10...

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: SimonS] #1525643 24/11/2012 21:35
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: SimonS
Noen som har sett en del av dokumentaren og kan si noe om det er noe å titte på, fikk ikke med meg at den starta kl21.10...

Ser på nå og nå er hvert fall Norge et tema. En norsk navngitt lege mener at veldig mange innen langrenn dopet seg og at han behandlet disse. Den ikke navngitte personen skal ha sagt at norske utøvere dopet seg på samme nivå som Sverige og Finnland. I tillegg dopet Italia seg..

Vel, egentlig så var alle dopet iflg dokumentaren.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: HNK] #1525652 24/11/2012 22:06
HNK Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Til legen, Helge Oftebro, sitt forsvar, skal det sies at han hevder at det han har sagt er tatt ut av sammenheng. han sierselv at han ble stillet generelle spørsmål og svarte med sine meninger på denne bakgrunn, men det er interessant å høre han selv si at han vet om toppidrettsutøvere som hard tatt livet sitt pga psykiske ettervirkninger av dopingbruk.

Det slår meg at dokumentaren på ingen måte tar finnene i forsvar. Det kan den jo ikke gjøre heller med tanke på den offentlige granskningen etter Lahti 2001.

Men det er merkelig hvordan det er langt mer klipping og liming av telefonsamtaler og intervjuer når andre lands resultater er tema. Jeg synes dokumentaren fremstår som spekulativ i sitt uttrykk når andre lands resultater tas opp. Får veldig inntrykk av at svarene er klippet for å få frem et på forhånd ønsket poeng. Det legges ikke opp til samme grundighet og research. Dette er en enorm svakhet da den finske siden av saken knapt behøver research i det hele tatt, mens man ukritisk mistenkeliggjør og beskylder blant annet Norge og Sverige for å ha det samme systemet som Finland med tanke på doping.

Slikt sett er det en veldig ensidig dokumentar som ikke kaster noe nytt lys over noe som helst. Nå skal det sies at Norge kanskje utgjør tilsammen 10min av en to timers dokumentar, og nevnes da sammen med Sverige. Med det sagt, så blir det iløpet av disse minuttene direkte sagt at norske langrennsløpere ar dopet - sies som en ren faktaerklæring.

Redigert av HNK; 24/11/2012 22:07.

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: tmork] #1525655 24/11/2012 22:11
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: tmork

Det er helt hinsides å tro at noen var rene i norsk langrennssport. Helt fullstendig fuckings absurd.

Noen var sikkert til enhver tid svette og trengte en dusj, men mener du virkelig at det er totalt umulig å se for seg at norske langrennsutøvere ikke benyttet dop?

Jeg har ikke alltid ment det, for jeg har ikke brydd meg.

Helt korrekt må jeg også si at det teoretisk fins freaks of nature, og det kan ikke beviselig utelukkes at det fins noen hormonmonstre som kan slå dopa utøvere.

Men sannsynligheten for at alle Norges utøvere som slo dopa utøvere fra Italia, Russland og Finnland var helt cleane, og ikke dopa, den er så neglisjerbar at det ikke er vits å ta høyde for det.

Etter hva vi nå er nødt til å innse fra sykkelsporten, så er mulighet det samme som realitet. Så fort EPO kom på banen, så brukte alle gode EPO, og de som ikke ville være med på karussellen, de la opp.

Jeg husker hvor dominerende Bjørn Dæhlie var på 90-tallet, da syns jeg fremdeles det var litt gøy med "våre" utøvere og gull "til Norge." Kanskje det har vært lettere for meg å velge en kynisk holdning, ettersom idrettsmedisinske tilleggsfag og mye ekstralesning har gjort det endelig klart for meg at jeg ikke har fysiologiske verdier som gjør det verdt å investere tid i å skulle forsøke å bli hyllet som helt sjælv.

Sånn sett kan du godt kalle meg en misunnelig drittsekk som ikke holder seg for god til å spytte på norske utøvere.

Men uten spissformuleringer, så får du meg aldri til å sette penger på at norske utøvere har vunnet over russere, italienere, finner osv uten EPO når EPO var tilgjengelig, uten at man kunne teste for det. Høydehusene tror jeg var skalkesjul, høydetrening øker ikke Hkt som folk tror, det gir heller en forskyvning av bindingskurven for oksygenbinding til hemoglobinet, og konsentrasjonen av 2,3-bisfosfoglycerat om jeg ikke husker feil.

Vil du tro, så tror du.

Side 3 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support