Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 6 1 2 3 4 5 6

Troverdigheten til finsk dopingdokumentar

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: fredriks] #1524986 23/11/2012 10:06
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: fredriks

Är det inte väldigt vanligt att använda anonyma käller i dokumentärer och reportage?

Jo, det at kilden er anonym trenger i utgangspunktet ikke bety at kilden ikke er troverdig. Spørsmålet er hva slags informasjon kilden kommer med.

Hvis informasjonen ikke kan etterprøves blir det jo veldig tynt (og lite dokumentarisk) dersom kilden i tillegg er anonym.

Så vi må jo egentlig bare avvente hva det er denne kilden har å fortelle.

... og blir det mye rabalder her, kommer ikke kilden til å klare å holde seg anonym særlig lenge ...

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: HNK] #1524994 23/11/2012 10:14
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har ingen kjennskap til hva som skjer i norsk langrenn bortsett fra gjennom media.

Men jeg er helt overbevist om at motstanden mot doping blant utøvere og befolkningen generelt er mye høyere enn i de fleste andre land. Det hadde vært større skandale hvis Ulvang hadde dopet seg enn om han hadde drept noen.

Det er ganske mange mennesker som er innvolvert i landslaget, og det er også mange som blir byttet ut hvert år både av utøvere og support. Plus at man må betale leger å kjøpe inn preparater. Det er en enorm risiko for å legge igjen spor enten i form økonomiske, elektroniske eller angivere. Det er bare ikke mulig å ha en storstilt doping operasjon i Norge. Vet flere enn to om det så vet alle om det.

Hadde dette vært reelt så hadde det vært rykter og mistanker lenge før en anonym og hemmelig kilde kom med det.

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: fredriks] #1524996 23/11/2012 10:19
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: fredriks
Det är ju inte så många år sedan finska damer plaserade sig väldigt högt i WC och finland fick ju i alla fall ett herrguld i oslo vm. På herr sidan har väl inte finnarna varit väldigt bra de senaste åren men en fjärde plats sammanlagt 2009 är ju i alla fall något.

Att det inte går väldigt bra efter dopingskandalen 2001 när stora delar av laget försvann är ju inte heller så konstigt.

En fjerdeplass er ikke noe å skryte av for en skinasjon. Matti Heikkinen var selvfølgelig bra, men et sjeldent lyspunkt i en ellers mørk tid for mennnene.

Var det ikke også slik at noen av disse kvinnelige langrennsutøverne tok veksthormoner også, i tillegg til EPO. Det henger vel ved resten av livet..... uansett hvor lenge de blir utestengt.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: supernalle] #1525002 23/11/2012 10:25
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vi fant jo etterhvert ut at finsk sisu egentlig var EPO.

- Voltaire
Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: HNK] #1525095 23/11/2012 13:24
L
Lid Offline
Veteran
Veteran
L
Nordmennene har nok hatt de beste legene og brukt preparater som ikke står på dopinglisten men farlig nære. Det har jeg alltid trodd. Men at de har brukt ting som har vært på dopinglisten det tror jeg ikke.

Men det er noe jeg alltid har stusset på og alltid kommer til å gjøre. Hvorfor la Alsgaard og Skari pluteslig opp? Mulig de bare var lei. Men at de skulle bestemme seg samtidig og så fort har alltid fått meg til å undre.

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: Lid] #1525109 23/11/2012 13:48
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D
Sitat: Lid

Men det er noe jeg alltid har stusset på og alltid kommer til å gjøre. Hvorfor la Alsgaard og Skari pluteslig opp? Mulig de bare var lei. Men at de skulle bestemme seg samtidig og så fort har alltid fått meg til å undre.

Fordi de var 31 år gamle og det koster å være på topp internasjonalt i langrennsporten over tid. Kanskje de ville prioritere anderledes, familie, venner, jobb, utdanning, andre fritidssysler, sosiale nettverk osv

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: HNK] #1525138 23/11/2012 14:47
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
jeg tror det er flere ting som gjorde norsker så bra på 90tallet.
- Steinslipte ski
- en enorm toppidrettsatsning fokusert fra 88 og fram mot lillehammer ol 94.
- Systematisering av høydetrening

Når det er sagt så mener jeg at det var endel avisskriverier om diverse bruk av astmamedikamenter tidlig på 90tallet.
Dette er den eneste gråsonen som jeg kan tenke meg har skjedd. For alt jeg vet så kan det være dette denne anonyme kilden mener.

facebook.com/secondhandsessions

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: Cantona] #1525303 23/11/2012 21:14
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Cantona
Jeg har hvertfall satt av lørdagskvelden til NRK2..

Jeg har heller satt av formiddagen, for å se på våre skihelter.

- Voltaire
Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: DagRS] #1525305 23/11/2012 21:20
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: DagRS
Sitat: Lid

Fordi de var 31 år gamle og det koster å være på topp internasjonalt i langrennsporten over tid. Kanskje de ville prioritere anderledes, familie, venner, jobb, utdanning, andre fritidssysler, sosiale nettverk osv

Er egentlig ikke så veldig rart. Skari kjempet i mange år for å vinne, når hun endelig lyktes så valgte hun å gi seg - all den tid hun hadde oppnådd målet sitt. Man må huske på at hun kjempet en lang kamp for å bli best.

Jeg mener å huske at Alsgaard blant annet ga seg litt på grunn av at han følte han kjempet mot folk som brukte ulovlige midler. Han var rett og slett lei alt som hadde med dop å gjøre. Det var EN av grunnene hans.

Jeg holder Alsgaard som mitt definitive sikre kort som en REN utøver. Han stoler jeg på til fulle.

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: supernalle] #1525313 23/11/2012 21:44
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: supernalle
At finnene ble tatt og ikke vi passer godt inn i bildet.

Det er ikke noe argument overhodet. Ullrich ble tatt, Basso ble tatt, Landis ble tatt, hvordan kunne Armstrong ikke bli tatt?

Svaret er enkelt. Korrupsjon. Dominans av norske i sentrale posisjoner. Landslagsidrett med utvalgte utøvere. Prestisje. Lovnader om at dersom du tyster, forsvinner du fra laget, og blir belønnet med en positiv dopingtest. Og det vil uansett bare være ditt ord mot vårt.

EPO gjorde en enorm forskjell i sykkelsporten. Tror dere virkelig at blant alle de utøverene som forsøkte iherdig å komme å landslaget i perioden hvor EPO ikke kunne testes, så var det ingen skruppelløse som ville bruke EPO og gi fingeren til resten som hadde mer talent?

Det er helt hinsides å tro at noen var rene i norsk langrennssport. Helt fullstendig fuckings absurd. 1. Det er for mange nesten-landslaget som kunne fått tak i EPO og dopet seg sporløst. 2. Det er for monopolliknende strukturer, for lukket miljø, for lite utskifting på landslaget. Du skal ikke se bort ifra at det var samarbeid på tvers av landslag også, at Koss ikke organiserte EPO doping selv, på hobbybasis igjennom medisinbekjentskaper, men heller igjennom landslaget.

Norsk kultur er så selvgod at folk ikke vil tro, selv om det er åpenbart. Norge hadde konkurransefortrinn fordi vi er så jævlig kommunistiske, og har så mye landslagsidrett. Omtrent som øst-tyske program.

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: Hvilepuls] #1525317 23/11/2012 21:49
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Hvilepuls

Det er ikke noe argument overhodet. Ullrich ble tatt, Basso ble tatt, Landis ble tatt, hvordan kunne Armstrong ikke bli tatt?

Svaret er enkelt. Korrupsjon. Dominans av norske i sentrale posisjoner. Landslagsidrett med utvalgte utøvere. Prestisje. Lovnader om at dersom du tyster, forsvinner du fra laget, og blir belønnet med en positiv dopingtest. Og det vil uansett bare være ditt ord mot vårt.

EPO gjorde en enorm forskjell i sykkelsporten. Tror dere virkelig at blant alle de utøverene som forsøkte iherdig å komme å landslaget i perioden hvor EPO ikke kunne testes, så var det ingen skruppelløse som ville bruke EPO og gi fingeren til resten som hadde mer talent?

Det er helt hinsides å tro at noen var rene i norsk langrennssport. Helt fullstendig fuckings absurd. 1. Det er for mange nesten-landslaget som kunne fått tak i EPO og dopet seg sporløst. 2. Det er for monopolliknende strukturer, for lukket miljø, for lite utskifting på landslaget. Du skal ikke se bort ifra at det var samarbeid på tvers av landslag også, at Koss ikke organiserte EPO doping selv, på hobbybasis igjennom medisinbekjentskaper, men heller igjennom landslaget.

Norsk kultur er så selvgod at folk ikke vil tro, selv om det er åpenbart. Norge hadde konkurransefortrinn fordi vi er så jævlig kommunistiske, og har så mye landslagsidrett. Omtrent som øst-tyske program.

God bedring mister, SÅ lett er det ikke å holde ting skjult i Norge.
Du glemmer visst at vi har folk som har blitt tatt opp igjennom årene du også. Du hopper bukk over sjefer som blir sparket, som sitter på TV og forbanner alt og alle, de har liksom holdt et spill for galleriet alle som EN?

Synsing og konspirasjon, se det er det nok av folk som bedriver - DEG inkludert.

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: Hvilepuls] #1525326 23/11/2012 21:58
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det er ikke noe argument overhodet.

Nei, det er ikke et argument. Det er en observasjon.

- Voltaire
Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: HNK] #1525333 23/11/2012 22:15
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Her er et lite utdrag av dopede utøvere i Norge.

http://www.sportsanalyse.no/wip4/ogsaa-en-norsk-dopinghistorie/d.epl?id=1348576

Dette viser at systemet vårt nok ikke er lukket eller på noen annen måte "tett"
Det er utøvere på kryss og tvers av grener.

MEN, jeg skal være enig i at Norge helt sikkert har vært i grenseland i forhold til bruk av midler som IKKE har stått på listen. Vi har nok i likhet med andre land praktisert regelen, er det ikke forbudt så er det lov - inntil reglene ble strammet inn og praksis ble endret mot en renere idrett.

Dette har på det gitte tidspunkt vært legitimt - om dagens moral ikke er i tråd med dette, så var datidens moral helt i tråd med dette.

At vi innen Ski har hatt et fortrinn på utstyrssiden etter at vi kom oss over glassfiber sjokket - DET er 100% sikkert.

Dopingprøver fra 90 tallet er slettet og destruert, så det er helt håpløst å lete etter spor pr d.d. Det er regler for dette også, de er fulgt i Norge, som i andre land.

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: supernalle] #1525336 23/11/2012 22:19
Cantona Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Cantona
Jeg har hvertfall satt av lørdagskvelden til NRK2..

Jeg har heller satt av formiddagen, for å se på våre skihelter.

Det gjør jeg omtrent hver helg i vinterhalvåret uansett;-)
Noe mer sjelden jeg tuner inn tvåan en lørdagskveld, det var poenget mitt..

Barberer legga:)
Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: Lurifax] #1525351 23/11/2012 22:56
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: Lurifax
At vi innen Ski har hatt et fortrinn på utstyrssiden etter at vi kom oss over glassfiber sjokket - DET er 100% sikkert.

Nettopp.

F.eks. begynte Norge med steinsliping av langrennsski nesten 10 år før de andre nasjonene. På sitt første testrenn med steinslipte ski (høsten 1989) knuste plutselig Dæhlie resten av landslaget med over 2 minutter...og litt senere vant han sitt første verdenscuprenn. I perioden etter dette gikk generelt nordmenn raskest bortover og nedover, mens konkurrentene gikk fortest oppover. Helt til de tilslutt "tok oss igjen" på glid nesten ti år senere.

Da hadde nordmenn i mellomtiden forsket seg fram til hvordan man skal smøre klassiskskiene, og plutselig var vi best i klassisk (med unntak av noen feilskjær et par ganger i året) - mens utlendingene tok oss i skøyting. Og vi fikk noen år med total norsk dominans i klassisk; men ikke i skøyting.

At nordmenn har dominert i langrenn er det ikke noen tvil om, men det skyldtes antakelig ikke doping. Til tross for at en anonym kilde hevder noe annet ifølge finsk media. Anonyme kilder kan som kjent hevde hva de vil.

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: HNK] #1525375 24/11/2012 01:11
S
Speedster Offline
Medlem
Medlem
S
Hvilepuls: Hvordan mener du det foregikk? Var det sånn at alle som var aktuelle for landslaget måtte inn å avgi taushetsløfte? Rart ingen takket nei, og gikk til pressen med informasjonen? Ble de truet til taushet? Hva med de som ikke var på landslaget, men som av og til slo hele gjengen, var de dopet også? Eller når f.eks Northug som junior slo dem alle sammen? Tror du virkelig at John Northug drev å dopet han hjemme i Mosvik? Rart at ingen av løperene eller øvrige innvolverte i ettertid ikke har solgt sin historie til pressen. Så god til å holde på hemmeligheter er det vel ingen som er? Jeg synes forøvrig ikke at nivået er uoppnåelig høyt. Unge utøvere som jeg positivt vet er rene, er ikke så langt bak vinneren. Med riktig trening i to-tre år, så kan de godt være der, på ærlig vis.

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: HNK] #1525395 24/11/2012 09:07
Z
Z30 Offline
Entusiast
Entusiast
Z
Den grenseløse naiviteten som eksisterer i Norge, og som også kommer til uttrykk hos enkelte i denne tråden, er nok en av forklaringene til at såpass få norske utøvere er tatt med buksene nede. Hvis man ikke i sin villeste fantasi kan forestille seg at heltene fra Lillehammer OL var dopet, så klarer man neppe å avsløre eventuelle juksemakere heller.

Hvilepuls har et fornuftig innlegg lenger opp.

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: anderfo] #1525397 24/11/2012 09:16
Z
Z30 Offline
Entusiast
Entusiast
Z
Sitat: anderfo

At nordmenn har dominert i langrenn er det ikke noen tvil om, men det skyldtes antakelig ikke doping. Til tross for at en anonym kilde hevder noe annet ifølge finsk media. Anonyme kilder kan som kjent hevde hva de vil.

Nå har faktisk NRK sjef Hans-Tore Bjerkaas vært ute i media for å si at han kjenner hvem kilden er og han bekrefter at kilden hadde en nøkkelrolle i det norske skilandslaget, og dermed har relevant kunnskap.

Så det blir litt for enkelt å skyte ned dette med bagrunn i anonymitet. La oss håpe sannheten kommer på bordet slik at denne og andre kilder etterhvert kan stå frem uten å riskere heksejakt.

Redigert av Z30; 24/11/2012 09:16.
Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: Speedster] #1525398 24/11/2012 09:21
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Speedster
Hvilepuls: Hvordan mener du det foregikk? Var det sånn at alle som var aktuelle for landslaget måtte inn å avgi taushetsløfte? Rart ingen takket nei, og gikk til pressen med informasjonen? Ble de truet til taushet? Hva med de som ikke var på landslaget, men som av og til slo hele gjengen, var de dopet også? Eller når f.eks Northug som junior slo dem alle sammen? Tror du virkelig at John Northug drev å dopet han hjemme i Mosvik? Rart at ingen av løperene eller øvrige innvolverte i ettertid ikke har solgt sin historie til pressen. Så god til å holde på hemmeligheter er det vel ingen som er? Jeg synes forøvrig ikke at nivået er uoppnåelig høyt. Unge utøvere som jeg positivt vet er rene, er ikke så langt bak vinneren. Med riktig trening i to-tre år, så kan de godt være der, på ærlig vis.

For å snu på det. Er det slik du trur det fungerer? Nå er det vel spes tidelig 2000 tallet sent 1990 tallet hvor epo ikke var sporbarrt. Da gikk vel ikke northug heller på ski.

Hvis doping hadde fungert slik du skriver. Da er det vel ingen som har dopet seg i verden noen gang da? For eksemplene dine er lett å flytte over til alle andre idrettsgrener også.

Så bra, doping finnes ikke mer.

Du skjønner kanskje at argumentene dine ikke helt holder mål?

Jeg sier ikke at ski gutta har dopet seg. men man skal ikke være så naiv å tru det aldri har skjedd med norske utøvere. For det har det. Og det viser seg jo gang på gang at også norske utøvere blir tatt.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: olechr] #1525405 24/11/2012 09:56
S
Speedster Offline
Medlem
Medlem
S
Jo da, jeg tror også at noen av de norske kan ha dopet seg, men har vanskelig for å se at det kan ha vært et opplegg organisert av landslaget. Har som sagt ikke tro på at organisert doping i regi av NSF ville være mulig å holde skjult i så lang tid.

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: anderfo] #1525408 24/11/2012 10:07
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: anderfo
F.eks. begynte Norge med steinsliping av langrennsski nesten 10 år før de andre nasjonene. På sitt første testrenn med steinslipte ski (høsten 1989) knuste plutselig Dæhlie resten av landslaget med over 2 minutter...og litt senere vant han sitt første verdenscuprenn. I perioden etter dette gikk generelt nordmenn raskest bortover og nedover, mens konkurrentene gikk fortest oppover.

Lur taktikk! "Vi har et dopingmiddel her som er så bra at det vil gi umiddelbart mistenkelige resultater. Hva kan vi bruke som cover-up? Jeg vet, vi sier at vi sliper skiene på en ny måte! Men det må være noe som passer til vårt lusekofte-image så det må ikke høres for teknisk ut. Bark? Saueknokler? Stein! Vi sier at vi steinsliper skiene og at det gir oss fantastisk gode resultater."

Quote:
Helt til de tilslutt "tok oss igjen" på glid nesten ti år senere.

Eller tok dere igjen på noe annet... ICON_WINK

Disclaimer for hårsåre nordmenn: Jeg sier på ingen måte at noen har dopet seg. Jeg liker bare å komme med blasfemiske utsagn i et religiøst land. ICON_WINK

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: Speedster] #1525409 24/11/2012 10:10
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Speedster
Var det sånn at alle som var aktuelle for landslaget måtte inn å avgi taushetsløfte? Rart ingen takket nei, og gikk til pressen med informasjonen? Ble de truet til taushet?

Kontraspørsmålet er selvfølgelig, hvordan gjorde finnene det? Er de rett og slett et så mye sleipere og gjennomgående mer korrupt folkeslag? (Dette spør jeg egentlig av genuin nysgjerrighet. Altså ikke om de er et sleipere folkeslag, men hvordan de holdt det hemmelig så lenge det gikk.)

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: Dan] #1525411 24/11/2012 10:14
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dei glei frå i nedoverbakkane. Det gjer du nok ikkje p.g.a. dop. ICON_SMILE

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: HNK] #1525413 24/11/2012 10:18
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Er ingen som sier det ikke har vært folk som doper seg.
Men å sitte her og påstå at lille Norge har et så stort tak på resten av verden innen langrenn at vi kan dope våre egne, skjule det for alt og alle, sørge for at ALLE andre nasjoner blir tatt - vel det får være grenser for hvor spekulative man skal være. Får vel ikke sove i det hele tatt flere av dere andre - for å snu ballen tilbake.

Jeg regner ikke meg selv som spesielt naiv, og jeg tror som jeg har sagt før, Norge har nok levd i grenseland, og gjør det sikkert i dag også. Saken er at Norge da er flinke til å balansere på eggen og ikke vippe over.

Regler er regler, bryter man de ikke så bryter man de ikke.

Hvis man kan sykle på en Racer som veier nøyaktig 6.8 kilo, og har en sykkel som da veier - nøyaktig 6.8 så vil de aller fleste kontrollører si, denne er helt på grensen, og nesten mene man skal legge på noen gram for å være på den sikre siden. MEN, man har ikke brutt reglene før man har en sykkel som veier 6.7999999

Også angriper dere minst like mye tilbake, dere som hevder å ha kunnskap, og beskylde oss andre for å være naive.

Sier det igjen, Thomas Alsgaard, hvis han har vært eller blir tatt for doping, så er dette det største skrellet i Norsk idrett ever. Da tror jeg ikke på noen lenger. Ei heller toppsyklister her inne.

Mannen går fortsatt esktremt fort på Ski, selv i voksen alder. Er han dopet i dag også??? Nei, han trener ekstremt godt, mye og innehar en stor dose med talent. Mer enn misunnelsen som råder her inne til og med -- det sier litt

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: Dan] #1525414 24/11/2012 10:20
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: Dan

Disclaimer for hårsåre nordmenn: Jeg sier på ingen måte at noen har dopet seg. Jeg liker bare å komme med blasfemiske utsagn i et religiøst land. ICON_WINK

Langt fra umulig at noen har dopet seg, men hvis så var tilfelle synes jeg varsleren bør ha baller nok til å stå frem. Nå blir det bare løse påstander fra noen som visst nok skal ha vært en kjent person i miljøet, og derfor skal vi tro på det som blir sagt. Eneste som oppnås nå er at samtlige norske utøvere blir mistenkeliggjort, og hvis det er hensikten til vedkommende, så spør jeg meg om hvilken agenda vedkommende har.

Eneste grunn til å ikke stå frem er vel fordi vedkommende faktisk ikke har annet enn teorier og kan ikke bevise noe som helst.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: tmork] #1525420 24/11/2012 10:27
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Det har vært endel dødsfall blant unge, lovende syklister opp gjennom tidene. Noen av disse dødsfallene relateres til doping.

Hvor mange langrennsløpere har dødd av "uforklarlige årsaker"?

I sykkel har man hatt noen "varslere", feks Filippo Simeoni, som tilstod doping og samtidig anklaget Lance Armstrong for det samme. Hvor mange slike episoder har man hatt i langrenn?

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: Z30] #1525421 24/11/2012 10:29
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Z30
Den grenseløse naiviteten som eksisterer i Norge, og som også kommer til uttrykk hos enkelte i denne tråden, er nok en av forklaringene til at såpass få norske utøvere er tatt med buksene nede. Hvis man ikke i sin villeste fantasi kan forestille seg at heltene fra Lillehammer OL var dopet, så klarer man neppe å avsløre eventuelle juksemakere heller.

Hvilepuls har et fornuftig innlegg lenger opp.

Hvor er fornuften i det innlegget?

""""
Koss, egne dopkanaler, nei forresten var ikke slik likevel, dop på kryss av grener, alle i Norsk idrett var med, han legger opp til at vi nesten har en hemmelig gruppe med "killere" som står klare til å arrangere "ulykker" hvis folk skulle finne på å si noe osv...."""""

Hele jævla innlegget er noe eneste vissvass og vås etter mitt syn.

Kall oss gjerne naive, men regn med å få en tilbake i trynet. Møkk lei av folk som hele tiden skal hive seg på å vite alt mulig.
Ryktemakere og bøllefrø kan sånne som meg hevde DERE er. En viss smule misunnelse som ligger bak holdningene eller?

Redigert av Lurifax; 24/11/2012 10:33.

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: tmork] #1525433 24/11/2012 10:54
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: tmork
Sitat: Dan

Langt fra umulig at noen har dopet seg, men hvis så var tilfelle synes jeg varsleren bør ha baller nok til å stå frem. Nå blir det bare løse påstander fra noen som visst nok skal ha vært en kjent person i miljøet, og derfor skal vi tro på det som blir sagt. Eneste som oppnås nå er at samtlige norske utøvere blir mistenkeliggjort, og hvis det er hensikten til vedkommende, så spør jeg meg om hvilken agenda vedkommende har.

Eneste grunn til å ikke stå frem er vel fordi vedkommende faktisk ikke har annet enn teorier og kan ikke bevise noe som helst.

Det her er det dummeste jeg har lest av deg, noen sinne. Ever, Terje. Eneste grunn til å stå fram, er fordi han eller hun ikke kan bevise noe... Men hva er et "bevis" da? Papirer kan forfalskes, bilder kan forfalskes, som vi ser av Armstrong-saken, så blir ting "bevis" først når en kritisk mengde mennesker støtter opp om det, han syklet jo og ble jo hyllet i mange år etter at det ble kjent at han hadde fått analysert EPO i forskningblodprøver tatt av ham, en avsløring L'Equipe sørget for.

Så du mener da at en type, som potensielt har familie, barn som går på skolen, egen jobb, ny karriere, eller kanskje fremdeles noe skirelatert, kanskje selger av sportsutstyr, skal ta på seg risikoen det er å gå ut åpent med antakelig påstand mot påstand og indisier. Det vil si, risikere å bli hudflettet i media, stemplet som en hevngjerrig og ondskapsfull drittsekk, måtte flytte til Sverige fordi ungene blir mobba på skolen, miste jobben, eller bli marginalisert på jobben, kanskje bli saksøkt, måtte bruke store deler av fritida si på å forberede seg på rettsak, og ikke minst ha nok likviditet til å forsvare seg i rettsalen.

Og dette mener du er en selvfølge? Det er en selvfølge at denne personen skal risikere personlig ruin? Hvorfor det da? Fordi han er forpliktet til å gjøre alt så du og dine likesinnede skal få vite sannheten om langrennshelter for 10-20 år sida? Er du litt jævla fordringsfull, eller?

Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: Hvilepuls] #1525436 24/11/2012 11:00
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Er du litt jævla fordringsfull, eller?

Næmmen, lille pus da

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Troverdigheten til finsk dopingdokumentar [Re: Lurifax] #1525437 24/11/2012 11:02
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Lurifax

Kall oss gjerne naive, men regn med å få en tilbake i trynet. Møkk lei av folk som hele tiden skal hive seg på å vite alt mulig.
Ryktemakere og bøllefrø kan sånne som meg hevde DERE er. En viss smule misunnelse som ligger bak holdningene eller?

Du har et poeng i det at man bidrar til å stemple folk på feilaktig grunnlag når man later som man har den fulle oversikten og agiterer, uten at man ser hele bildet, og til og med tar feil.
Derfor er det greit å innrømme en usikkerhet, når det er en usikkerhet.
Men det er heller ikke riktig å late som alt er så såre vel, bare fordi mafiasystemer og media har unisont kommet fram til konklusjonen at man er "bevist" dopa. Er det riktig at dopa utøvere skal bli ukritisk hyllet i en årrekke, og på den måten forsterke det negative stempelet på alle rene som da ikke vant, eller alle de dopa, som da ble hengt ut som enslige syndebukker, bare fordi de som sitter med definisjonsmakten ikke har bestemt seg for at det er "bevist" at en utøver har dopa?

Side 2 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support