Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Chainreaction - DHL - Avgifter

Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Braatnes] #1521203 15/11/2012 21:08
Espen Offline
More than words
More than words
Ett alternativ er å ikke betale hele fakuraen, men kun det du skal betale, ut fra vanlig utregning.

Så sender du et høflig brev til DHL, og ber dem rydde opp i eget rot.

E

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Oekern] #1521217 15/11/2012 21:20
Rene Offline
Besatt
Besatt
Tror det står en e-mailadresse nederst på brevet du har fått. Send fødselsnr dit, bruk referansenr i subject.

Skriv også at pakken ikke inneholder noen klær, så du skal ikke betale mer enn MVA + fortollingsgebyr, ingenting av innholdet er tollpliktig.

Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Rene] #1521241 15/11/2012 21:50
O
Oekern Offline
Avhengig
Avhengig
O
Sitat: Rene
Tror det står en e-mailadresse nederst på brevet du har fått. Send fødselsnr dit, bruk referansenr i subject.

Skriv også at pakken ikke inneholder noen klær, så du skal ikke betale mer enn MVA + fortollingsgebyr, ingenting av innholdet er tollpliktig.

Ja det stemmer !
Skal prøve og ta en telefon først, så får vi se !

Richmond SL3
Richmond SLR Composite
Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Braatnes] #1521244 15/11/2012 21:53
pblind Offline
Ivrig
Ivrig
Min erfaring er at noen av kundebehandlerne hos DHL er mer hjelpsomme mtp. samarbeid og fjerne bullshit-gebyrer.
Snakker du med en vrien en, legg på og ring igjen etter 5 min. Prøv med neste person.

Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: pblind] #1521250 15/11/2012 21:58
O
Oekern Offline
Avhengig
Avhengig
O
Sitat: pblind
Min erfaring er at noen av kundebehandlerne hos DHL er villige til å redusere gebyrer.
Snakker du med en vrien en, legg på og ring igjen etter 5 min. Prøv med neste person.

Åja..
Nav opplegget har spredd seg skjønner jeg.

Richmond SL3
Richmond SLR Composite
Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: pblind] #1521255 15/11/2012 22:02
Espen Offline
More than words
More than words
Quote:

HAHAHA!

post@espenwettre.no
Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Braatnes] #1521264 15/11/2012 22:11
B
Braatnes Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Det er jo godt å høre at tilogmed tollmyndighetene er enig. Da er det jo rett og slett ren svindel DHL driver med. Jeg kommer ikke til å betale en krone før jeg får god dokumentasjon på hvordan de kan legge til den urettmessige ekstrafrakten. Og den finnes vel antagelig ikke heller...

Scott Genius 720 - 2013
DIY Scandal

Bygge og tenker smarthus?
Autobolig AS - Virkelig smarte smarthusløsninger!
Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Braatnes] #1521315 16/11/2012 06:44
Henning H Offline
Avhengig
Avhengig
Dere nevner også svært korte betalingsfrister. Dette er heller ikke lov i Norge. Så vidt meg bekjent, så skal det være 14 dagers frist etter ETA for fakturaen hos kunde, og yttligere 14 dager deretter ved uteblitt betaling kan man sende purring/inkassovarsel.

Fritt etter hukommelsen, men de kan ikke opperere med et par dager...

MVH
Henning
Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Henning H] #1521345 16/11/2012 07:53
sindrer Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Henning H
Dere nevner også svært korte betalingsfrister. Dette er heller ikke lov i Norge. Så vidt meg bekjent, så skal det være 14 dagers frist etter ETA for fakturaen hos kunde, og yttligere 14 dager deretter ved uteblitt betaling kan man sende purring/inkassovarsel.

Fritt etter hukommelsen, men de kan ikke opperere med et par dager...
Jeg spurte DHL damene om dette og de begrunnert det med at det var særtilfelle pga utlegg for avgifter/mva og at de derfor kunne kreve så kort betalingsfrist...

Sindre R.

Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Oekern] #1521413 16/11/2012 09:11
O
Oekern Offline
Avhengig
Avhengig
O
Sitat: Oekern
Sitat: Rene

Ja det stemmer !
Skal prøve og ta en telefon først, så får vi se !

Måtte faktisk scanne brevet og få det med på mailen også..
Fikk dama jeg snakka med på tlf til og gå igjennom pakklista - for og be henne fortelle hvor klær kommer inn i bildet.

Hun ble ganske stille når jeg kom med påstanden om at de tillførte dette for og kunne evn.t kreve mer penger fra meg..

Richmond SL3
Richmond SLR Composite
Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Oekern] #1521422 16/11/2012 09:25
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Hun tenkte vel som jeg også ville gjort i hennes posisjon -- at hun hadde å gjøre med en eller annen paranoid gærning som man for all del ikke må provosere ytterligere ...

Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: sindrer] #1521425 16/11/2012 09:31
B
Braatnes Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Sitat: sindrer
Jeg spurte DHL damene om dette og de begrunnert det med at det var særtilfelle pga utlegg for avgifter/mva og at de derfor kunne kreve så kort betalingsfrist...

Det skal vel uansett ikke ha noe å si for kunden. 14 dager er 14 dager uansett. Og er det ikke nettopp derfor de tar 300,- i avgift. Pga utlegg?

Scott Genius 720 - 2013
DIY Scandal

Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: imag] #1521484 16/11/2012 10:39
O
Oekern Offline
Avhengig
Avhengig
O
Sitat: imag
Hun tenkte vel som jeg også ville gjort i hennes posisjon -- at hun hadde å gjøre med en eller annen paranoid gærning som man for all del ikke må provosere ytterligere ...

Hahahaha !
Tjah, jeg vet ikke helt jeg.
Rett skal jo væra rett. Sender man kun et bilde i posten og den må innom tollen - så skal du jo ikke få beskjed om at bilde samt klær ligger klar til fortolling.

Richmond SL3
Richmond SLR Composite
Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Braatnes] #1521493 16/11/2012 10:47
B
Braatnes Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Har akkurat fått svar fra CRC som syns det var veldig merkelig at DHL kunne legge til frakt når det var spesifisert at den var gratis. De skulle se på saken, og har nå fått papirene fra DHL.

Jeg irriterer meg mer og mer over DHL nå merker jeg, og syns dette er renspikka svindel. Særlig når det tydligvis er mange som har opplevd det samme. Hvor mange som bare har betalt og ikke tenkt noe over det er jo ikke godt å si. Frister å la en advokat se på dette og anmelde DHL til økokrim for svindel og dokumentforfalsking.

*Slår meg på brystet og tenker jeg er David mot Goliat nå* ICON_LAUGH

Scott Genius 720 - 2013
DIY Scandal

Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Braatnes] #1521495 16/11/2012 10:48
Rene Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Braatnes
*Slår meg på brystet og tenker jeg er David mot Goliat nå* ICON_LAUGH

Velger du en god nok advokat så har ihvertfall David et veldig farlig våpen å kjempe med ICON_SMILE

Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Braatnes] #1521566 16/11/2012 12:41
Henning H Offline
Avhengig
Avhengig
Kan være advokat jeg, braatnes :-p Jeg er i alle fall stor i kjeften ;-)

MVH
Henning
Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Braatnes] #1521855 17/11/2012 10:20
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
I dag lå det pakkelapp fra posten/CRC i postkassa. For å få ut pakka må jeg ut med 267 kroner i moms og 245 kroner i fortolling. Forventet antall gebyrer men fortollingsgebyret ble noe høyere enn først beregnet.

Etter å ha lest litt rundt på postens sider ser jeg at forenklet fortolling til 125 kroner er på varer med verdi mellom 200 og 1000 kroner. Siden mine MT91 kostet 1068 kroner ble det da 120 kroner mer enn hva jeg forventet.

Likevel sparer jeg ca. 500 kroner i forhold til handel i norske butikker.

Dette var med CRC sitt gratis, ikke-sporbare fraktalternativ og tok 8 dager fra bestilling til hentelapp.

Ganske fornøyd, jeg. Så får jeg bare håpe MT91 er verdt pengene.

Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Birken`beiner] #1522596 19/11/2012 05:40
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Birken`beiner

Wiggles.com.uk
Wiggles.com

Du mener selvfølgelig wiggle.co.uk

Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: traktoregg] #1522647 19/11/2012 08:19
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sitat: traktoregg

Wiggles.com.uk
Wiggles.com

Eller wiggle.com

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Braatnes] #1522921 19/11/2012 16:59
B
Braatnes Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Svar fra DHL kom i dag:

At ikke avsender opprettholder sin avtale med deg i sine dokumenter er desverre ikke noe DHL kan ta ansvar for. Dette er derfor en sak mellom deg og din avsender. Faktura må betales i sin helhet til DHL, og du kan deretter evt søke refusjon for mellomlegget hos tollvesenet eller evt ta dette direkte med din avsender.

Du har mulighet til å få det du evt har betalt for mye i toll og mva refundert fra tollvesenet. Du må da aller først betale faktura til DHL og ta vare på kvitteringen som viser at denne er betalt. Gå så inn på toll.no, trykk på ”kontakt oss” øverst på siden og finn kontakinformasjon til din tollregion. Du kan så sende en epost til din tollregion som inneholder en kort beskrivelse av saken, og legge ved kvittering på betalt DHL faktura i tillegg til all dokumentasjon du har som viser at du har betalt mindre i frakt enn det vi har estimert. Tollvesenet vil så vurdere din søknad om refusjon.

Mitt svar ble tilbake ble dette:

Jeg finner det ganske provoserende at dere kan påstå at dette er en sak mellom meg og avsender. Jeg har bestilt noe med “gratis frakt”. Det skjønner jo alle at betyr at frakten er bakt inn i prisen på produktene. Ingen ting er gratis her i verden. I tillegg så estimerer dere da frakten på 3.0kg til ca 1400,-. På CRC sine sider er DHL’s prisliste oppgitt med 899,- for opp til 5000g. Igjen finner jeg det som provoserende at dere estimerer frakten til 1400,- når dere selv oppgir 899,-.
Jeg har handlet svært mye fra utlandet og fått frakt fra posten Norge, UPS osv, og aldri opplevd at noen av de har “estimert” noe som helst over prisen som jeg har betalt.
Jeg gir meg ikke på dette og godtar ikke å betale mva på noe mer enn det som jeg har betalt. At dere har betalt for mye til tollvesenet er det i hvert fall ikke min jobb å rydde opp i, det får jo bli deres.
Regner med det kommer inkasso osv på dette etter hvert og at mitt svar her ikke tas tilfølge, men jeg kommer til å la en advokat i tillegg til forbrukerrådet se på dette av rent prinsipp. Dette mener jeg grenser til svindel.

For et forbanna møkkafirma!!

Scott Genius 720 - 2013
DIY Scandal

Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Hæ?] #1523075 19/11/2012 20:49
Birken`beiner Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Hæ?
Sitat: traktoregg

Wiggles.com.uk
Wiggles.com

Eller wiggle.com

Heeei!
Åff kårs!
ICON_SMILE

Hadde forresten vært interessant å få høre andres erfaringer med Wiggle.

Man kunne sikkert ha laget en egen nettside om forskjellige (sykkel)nettbutikker hvor brukere kunne ha delt sine erfaringer og rangert de ulike aktørene fra topp til bunn.. pluss masse tips.

Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Braatnes] #1523080 19/11/2012 20:54
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Braatens - bestrider du et krav skriftlig, kan ikke et inkassofirma prosessere saken videre. Meld saklig, men skriftlig at du bestrider kravet.

@ Ina: Halloen! Kjekt å treffe på deg igjen. Wiggle har jeg handlet en del av (for mye i følge Madammen - men det sier hun om alle nettbutikker jeg er innom), utelukkende med positive erfaringer.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Braatnes] #1523084 19/11/2012 20:57
Birken`beiner Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Braatnes
Svar fra DHL kom i dag:

At ikke avsender opprettholder sin avtale med deg i sine dokumenter er desverre ikke noe DHL kan ta ansvar for. Dette er derfor en sak mellom deg og din avsender. Faktura må betales i sin helhet til DHL, og du kan deretter evt søke refusjon for mellomlegget hos tollvesenet eller evt ta dette direkte med din avsender.

Du har mulighet til å få det du evt har betalt for mye i toll og mva refundert fra tollvesenet. Du må da aller først betale faktura til DHL og ta vare på kvitteringen som viser at denne er betalt. Gå så inn på toll.no, trykk på ”kontakt oss” øverst på siden og finn kontakinformasjon til din tollregion. Du kan så sende en epost til din tollregion som inneholder en kort beskrivelse av saken, og legge ved kvittering på betalt DHL faktura i tillegg til all dokumentasjon du har som viser at du har betalt mindre i frakt enn det vi har estimert. Tollvesenet vil så vurdere din søknad om refusjon.

Mitt svar ble tilbake ble dette:

Jeg finner det ganske provoserende at dere kan påstå at dette er en sak mellom meg og avsender. Jeg har bestilt noe med “gratis frakt”. Det skjønner jo alle at betyr at frakten er bakt inn i prisen på produktene. Ingen ting er gratis her i verden. I tillegg så estimerer dere da frakten på 3.0kg til ca 1400,-. På CRC sine sider er DHL’s prisliste oppgitt med 899,- for opp til 5000g. Igjen finner jeg det som provoserende at dere estimerer frakten til 1400,- når dere selv oppgir 899,-.
Jeg har handlet svært mye fra utlandet og fått frakt fra posten Norge, UPS osv, og aldri opplevd at noen av de har “estimert” noe som helst over prisen som jeg har betalt.
Jeg gir meg ikke på dette og godtar ikke å betale mva på noe mer enn det som jeg har betalt. At dere har betalt for mye til tollvesenet er det i hvert fall ikke min jobb å rydde opp i, det får jo bli deres.
Regner med det kommer inkasso osv på dette etter hvert og at mitt svar her ikke tas tilfølge, men jeg kommer til å la en advokat i tillegg til forbrukerrådet se på dette av rent prinsipp. Dette mener jeg grenser til svindel.

For et forbanna møkkafirma!!

Uff.. Feel sorry for u!

Kanskje forhøre seg med Jusshjelpa, evt. Forbrukerrådet før det baller på seg videre med inkassoer, advokatsalær og ødelagt humør?

Take care!

Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Braatnes] #1523100 19/11/2012 21:18
Espen Offline
More than words
More than words
Estimert frakt ass. Den er drøy!

Som det sies her, saken går ikke videre hvis du bestrider kravet skriftlig.
Muligens er konfliktrådet neste stopp. Alterntivt kan jo du melde saken inn der, så kan du se om de dukker opp.

e

post@espenwettre.no
Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Braatnes] #1523121 19/11/2012 21:47
B
Braatnes Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Nei det er jo godt å høre. Føler jeg har mitt på det tørre når jeg har henvendt meg på måten jeg har gjort, og jeg er jo villig til å betale også, bare de trekker mva de har lagt på for "estimert frakt". Nå har jo dette blitt til en prinsippsak, men jeg liker ikke å bli lurt, uansett hvor mye det er snakk om.

Scott Genius 720 - 2013
DIY Scandal

Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Espen] #1523123 19/11/2012 21:51
Birken`beiner Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Espen

Muligens er konfliktrådet neste stopp. Alterntivt kan jo du melde saken inn der, så kan du se om de dukker opp.

e

Oooops.. Tror kanskje du blander Konfliktrådet og Forbrukerrådet?

http://www.forbrukerradet.no/

Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Braatnes] #1523143 19/11/2012 22:13
B
Braatnes Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Blir jo forbrukerrådet jeg tar kontakt med i første omgang. Der får jeg ihvertfall høre om jeg inne på noe eller om jeg må krype til korset. Får se hva slags svar jeg får tilbake fra DHL først, men hvis det er negativt, og det er det jo rimelig sikkert, så tar jeg det med forbrukerrådet med det samme. Da er jeg ihvertfall dekket når det gjelder inkasso og anmerkninger.

Scott Genius 720 - 2013
DIY Scandal

Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Birken`beiner] #1523153 19/11/2012 22:24
Espen Offline
More than words
More than words
Sitat: Espen

e

Oooops.. Tror kanskje du blander Konfliktrådet og Forbrukerrådet?

http://www.forbrukerradet.no/

Dobbel Oooops!

Mente forliksrådet!

e

post@espenwettre.no
Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Braatnes] #1524075 21/11/2012 14:07
B
Braatnes Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Nytt svar fra DHL:

Kan du vennligst sende oss en kvittering/ordrebekreftelse på det du har betalt til avsender?
Når vi mottar dette, kan vi ta dette videre med tollvesenet for denne gang og gjøre en korrigering på din faktura.

Kanskje de innser at de har en dårlig sak her?

Scott Genius 720 - 2013
DIY Scandal

Re: Chainreaction - DHL - Avgifter [Re: Braatnes] #1524084 21/11/2012 14:20
Espen Offline
More than words
More than words
Definitivt.

De er jo ikke dumme, saken er åpenbar!

Vi er lizzm greie med deg for denne gang!

Hva betyr det?

At de kommer til å gjøre feil ved neste korsvei også, men da skal de ikke rydde opp?

Hoho...

e

post@espenwettre.no
Side 3 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support