Katt som går på bordet
|
Katt som går på bordet
20/11/2012 19:55
|
tvoldbakken
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Min katt på 7 måneder har ikke lært seg at det er forbudt å gå på bordet. Han prøvd å lære ham dette siden han var 10 uker. Ingentig ser ut til å hjelpe. Noen som har noen gode råd som funker utenom avliving ?
|
|
|
Re: Katt som går på bordet
[Re: tvoldbakken]
20/11/2012 19:57
|
gare
More than words
|
More than words
Min katt på 7 måneder har ikke lært seg at det er forbudt å gå på bordet. Han prøvd å lære ham dette siden han var 10 uker. Ingentig ser ut til å hjelpe. Noen som har noen gode råd som funker utenom avliving ? Skaff deg en spruteflaske med vann, så er det bare å være klar hver gang pusen tar turen.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: gare]
20/11/2012 19:59
|
*Erlend*
Entusiast
|
Entusiast
Min katt på 7 måneder har ikke lært seg at det er forbudt å gå på bordet. Han prøvd å lære ham dette siden han var 10 uker. Ingentig ser ut til å hjelpe. Noen som har noen gode råd som funker utenom avliving ? Skaff deg en spruteflaske med vann, så er det bare å være klar hver gang pusen tar turen. +1 Pleide å bruke det på hunden nå han njeffet alt for mye når han var ute, det funker!
|
|
|
20/11/2012 20:31
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Rust? Fordi det rimer på dust.
|
|
|
20/11/2012 20:52
|
Raskall
More than words
|
More than words
Min katt på 7 måneder har ikke lært seg at det er forbudt å gå på bordet. Han prøvd å lære ham dette siden han var 10 uker. Ingentig ser ut til å hjelpe. Noen som har noen gode råd som funker utenom avliving ? Skaff deg en spruteflaske med vann, så er det bare å være klar hver gang pusen tar turen. Jeg har samme problem bare med kjøkkenbenk i stedet for bord og min oppfatning er at kattene (vi har to) ikke ser sammenhengen mellom avstraffelse av noen sort og det de gjør. Det eneste som hindrer (mine) katter i å gå der jeg ikke vil ha dem er fysiske hinder. Den eneste "løsningen" vi har funnet er å ha kjøkkenbenken helt fri for mat og ting og desinfisere kjøkkenbenk og komfyr før hver bruk. Brødmåltider lages på fjøler som henges opp høyt oppe når de ikke er i bruk. Vi har prøvd å strø pepper på benken. Dette fungerer når pepperet er der. Etter 2 uker med pepper på benken prøvde vi uten. Kattene var umiddelbart på plass på kjøkkenbenken igjen. Spruteflaske med vann er vanskelig gjennomførbart med kjøkkenbenken gitt tiden man tilbringer på kjøkkenet men kan fungere på et stuebord. Jeg er nå på et punkt hvor jeg er fristet til å legge snubletråder med selvskudd, strømførende skinner, tegnestifter eller andre smertefrembringende tiltak men jeg har ikke hjerte til det. Jeg er for glad i kattene. Så streng rydde- og renholds-disiplin på kjøkkenbenken er nok det vi ender opp med.
Redigert av Raskall; 20/11/2012 20:52.
|
|
|
20/11/2012 20:59
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Hm, tungnem katt :-) Løft katta hardt ned etter nakkeskinnet *hver* gang den er på bordet (øk kraften ved behov). De fleste katter bør skjønne tegninga rimelig kjapt.
Redigert av Loki; 20/11/2012 21:01.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
[Re: Loki]
20/11/2012 21:22
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har bodd sammen med et utvalg katter og alle har lært at kjøkkenbenk og bord er forbudt område. Eller foresten, dette er katter: De har skjønt at det er ustrategisk å være der dersom de blir fersket av meg. Jeg har bestandig praktisert "løfting etter nakke til det hyles forferdelig", eventuelt krydret med litt forsiktig klyping i øret. Men bruk nå sunn fornuft da: Du skal ikke skade eller traumatisere katta! Min erfaring er at de lærer fort. Husk også at de fleste blir sykt late ganske så fort, snart har du bare en koselig sofpute 
|
|
|
20/11/2012 21:29
|
Akaly
Veteran
|
Veteran
Lifehacker har et slags tips.
Does your cat love to sit on your desk (or computer) while you're trying to work or go on MMORPG raids? Reddit user rimcrimp suggests using a board game box to give your cat a home on your workspace.
Cats love boxes. If your cat wants to sit near you while working and isn't content to stay on the ground you can keep your feline friend from knocking stuff over by giving him or her their own space. Just flip a board game box upside down or any other similarly-sized boxes will work. Your cat will love you even more if you can find a way to place that box in sunlight.
For other tips on how to make your feline friends happy see our recent post on the top 10 ways to upgrade your cat's life.
|
|
|
[Re: Akaly]
20/11/2012 21:39
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skulle til å skrive det samme,men nøyer meg med ett bildebevis jeg tok i dag: 
|
|
|
[Re: SimonS]
20/11/2012 21:55
|
ktodnem
Ringrev
|
Ringrev
Deng, slått på målstreken mens jeg brukte tid på å finne bildet igjen. Løsning: Bestill på Cyclecomponents, får eske på kjøpet. -KT
Redigert av ktodnem; 20/11/2012 21:56.
|
|
|
[Re: ktodnem]
20/11/2012 22:11
|
AOÅ
Avhengig
|
Avhengig
Deng, slått på målstreken mens jeg brukte tid på å finne bildet igjen. Løsning: Bestill på Cyclecomponents, får eske på kjøpet.
-KT Håper ikke dette var en annen variant av katta i sekken, men jeg antar du har kjøpt riktige varer fra Cyclecomponents... Men tilbake til tråden, hva med å gi bort katta?
Don't leave me here to crawl through the mire...
|
|
|
21/11/2012 06:55
|
tais
Ringrev
|
Ringrev
For at de skal lære må man ta de på fersken slik at straffen kommer i samme sekund som de gjør det de ikke har lov til. Vi praktiserte et meget streng NEI! og løfting/dytting. Kan også kombineres med vannsprut. Våre to katter lærte veldig raskt.
MEN, man vet aldri hva de gjør eller hvor de er når man ikke ser. Våre katter hadde f.eks. Lov å sitte på den ene kjøkkenbenken, men ikke den andre, hvor vi pleide å tilberede maten. Noen ganger når jeg satt i stua kunne jeg høre at de hoppet opp på "feil" benk. Hvis jeg da sa NEI (fortsatt sittende i sofaen) hoppet de ned med en gang og kom tassende ut av kjøkkenet. Så, de lærer seg, men tar sjansen når de tror at ingen ser...
Hvis katten liker å bite eller klore litt for hardt når dere leker er det også effektivt å blåse de rett i ansiktet. Det hater de!
Og hvis de biter på ledninger etc kan man gni ledningene inn med sitron eller ha på litt sånn bite-off neglelakk.
|
21/11/2012 07:19
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Prøv også det samme med koner/kjærester :-D
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
21/11/2012 07:44
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Min katt på 7 måneder har ikke lært seg at det er forbudt å gå på bordet. Han prøvd å lære ham dette siden han var 10 uker. Ingentig ser ut til å hjelpe. Noen som har noen gode råd som funker utenom avliving ? Skaff deg en spruteflaske med vann, så er det bare å være klar hver gang pusen tar turen. Water mist er et kjent fenomen i atferdsanalysen, forbudt på mennesker. Men funker på dyr.
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
[Re: ktodnem]
21/11/2012 08:19
|
Storfe
Entusiast
|
Entusiast
Vi har akkurat samme problemet.
Prøvd diverse; gi skjennepreken, blåse katten i ansiktet, vannsprut, løfte den i nakken osv.
Resultatet er nå at katta skjønner at den ikke skal gå på kjøkkenbenken slik at den blir ferska. Den er like ofte på benken for å se etter matrester, men bare ikke når vi ser det... Sitter vi i stua og hører katta på benken, så er den nede fra benken før vi kommer inn døra på kjøkkenet.
Har vurdert en usb-skumgummi-turret med target seeking software som kan passe på benken.
Dagens løsning er å akseptere det, og aldri glemme mat på benken.
Katta har i enkelttilfeller hoppet opp på stuebordet og stikki hodet nedi gryta på under 5 sekunder når vi har vært inne på kjøkkenet for å hente en gaffel. Da var det 5 minutter timeout i dusjen etterpå. Dette ser ut til å ha hatt en effekt, men det var litt for drastisk til at jeg har ville gjentatt det.
|
|
|
21/11/2012 09:23
|
Larsemannen
Ivrig
|
Ivrig
Å, nå må jeg le godt! Kona syntes så synd på katten der jeg løp rundt med spruteflaske... Men, det fungerte ganske bra. Det som fungerte best for vår del var faktisk at jeg var borte ei helg da katten var ca ett år og da jeg kom tilbake var den plutselig kosete og rolig... Så får vi se hvordan det går når juletreet skal frem igjen...
|
|
|
[Re: tais]
21/11/2012 09:57
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For at de skal lære må man ta de på fersken slik at straffen kommer i samme sekund som de gjør det de ikke har lov til. Vi praktiserte et meget streng NEI! og løfting/dytting. Kan også kombineres med vannsprut. Våre to katter lærte veldig raskt.
MEN, man vet aldri hva de gjør eller hvor de er når man ikke ser. Våre katter hadde f.eks. Lov å sitte på den ene kjøkkenbenken, men ikke den andre, hvor vi pleide å tilberede maten. Noen ganger når jeg satt i stua kunne jeg høre at de hoppet opp på "feil" benk. Hvis jeg da sa NEI (fortsatt sittende i sofaen) hoppet de ned med en gang og kom tassende ut av kjøkkenet. Så, de lærer seg, men tar sjansen når de tror at ingen ser...
Hvis katten liker å bite eller klore litt for hardt når dere leker er det også effektivt å blåse de rett i ansiktet. Det hater de!
Og hvis de biter på ledninger etc kan man gni ledningene inn med sitron eller ha på litt sånn bite-off neglelakk.
Enig i alt dette! Viktig at katten kobler handling og straff, - på godt og vondt synes det som om katten har gullfiskminne så det er om å gjøre å fakke dem i akten.
|
|
|
21/11/2012 10:40
|
zero
Ringrev
|
Ringrev
Har man dyr som er alene hjemme har man ingen kontroll på om de gjør noe de ikke egentlig har lov til.
Vår hund går aldri på bordet når vi er hjemme. Når vi ikke er hjemme regner jeg med at hun sitter på bordet og kikker ut vinduet. Etter 4 år tok jeg henne på fersken, èn gang. Tror ikke det stopper henne fra å gjøre det igjen.
-joachim Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
|
|
|
[Re: erikskon]
21/11/2012 11:27
|
gare
More than words
|
More than words
Enig i alt dette! Viktig at katten kobler handling og straff, - på godt og vondt synes det som om katten har gullfiskminne så det er om å gjøre å fakke dem i akten. Katter har utmerket minne, og er så smarte at det vet hva de kan gjøre når de er alene og hva som går når du sitter i samme rom. Selv om vår katt til stadighet tester både benken og bordet helt uavhengig av vår tilstedeværelse.
|
|
|
21/11/2012 11:49
|
Loki
Besatt
|
Besatt
De er noen luringer, katta vår reagerer ekstremt forskjell på gjester. Enkelte besøkende medfører at den gjemmer seg langt under sofaen, mens den hopper rett i fanget på andre. Den er helt konsekvent og valget tas veldig kvikt. Artig og observere fenomenet.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
21/11/2012 11:52
|
Dan
More than words
|
More than words
De er noen luringer, katta vår reagerer ekstremt forskjell på gjester. Enkelte besøkende medfører at den gjemmer seg langt under sofaen, mens den hopper rett i fanget på andre. Den er helt konsekvent og valget tas veldig kvikt. Artig og observere fenomenet. Forklaringen er enkel. Gjesten er allergisk=Katten hopper opp i fanget og stryker halen under nesen på vedkommende. Gjesten er ikke allergisk=Katten gjemmer seg eller er svært uinteressert.
|
|
|
[Re: Dan]
21/11/2012 13:03
|
EiW
Ringrev
|
Ringrev
[/quote] Forklaringen er enkel. Gjesten er allergisk=Katten hopper opp i fanget og stryker halen under nesen på vedkommende. Gjesten er ikke allergisk=Katten gjemmer seg eller er svært uinteressert. Som allergiker kan jeg bare bekrefte denne forklaringen.
|
|
|
21/11/2012 13:09
|
Raskall
More than words
|
More than words
De er noen luringer, katta vår reagerer ekstremt forskjell på gjester. Enkelte besøkende medfører at den gjemmer seg langt under sofaen, mens den hopper rett i fanget på andre. Den er helt konsekvent og valget tas veldig kvikt. Artig og observere fenomenet. Vi har to. Brødre fra samme kull, oppdratt av samme mor og har blitt håndtert akkurat likt de 18 månedene vi har hatt dem. Det eneste som er likt mellom dem er at de driter i grensene så lenge vi ikke er i nærheten. Ellers er de komplett ulike. Han ene er livredd for meg, han andre elsker meg. Han livredde løper og gjemmer seg når vi får besøk, han andre kommer og setter seg i sofaen sammen med gjestene. Snodige skruer. Grunnen til at jeg VET at de fremdeles går på kjøkkenbenken er knust glass. Vår 8-årige datter står innimellom opp om natten for å ta seg en sup med vann. Da står glasset igjen på kjøkkenbenken. Eller rettere sagt ligger det knust på gulvet. Det er det eneste beviset jeg har mot dem og jeg tror ikke det nytter å konfrontere dem med det når jeg midt på natten står naken på kjøkkenet med kun crocs på og støvsuger opp glasskår. Vannet i glasset til jentungen smaker selvagt mye bedre enn det de har i skåla si så man må jo opp på benken for å drikke det snuppa ikke drikker opp. Jeg kjenner igjen det flere har nevnt her. Når vi er innenfor synsvidde gjør de ikke ting de blir irettesatt for. Med en gang vi ikke er tilstede er det fritt fram igjen. Leiligheten vår er slik at gang og kjøkken henger sammen. Disse kan ikke skilles ad. Vi vil ikke ha dem på soverommene og da gjenstår kun gang/kjøkken eller stue som opphold for kattene når vi enten sover eller er ute. Den eneste løsningen vår er å ha kjøkkenet så ryddig at de ikke kan ødelegge noe og vaske alle flater som skal i kontakt med mat før maten hentes ut av skapene.
Redigert av Raskall; 21/11/2012 13:10.
|
|
|
[Re: EiW]
21/11/2012 13:10
|
zero
Ringrev
|
Ringrev
Forklaringen er enkel. Gjesten er allergisk=Katten hopper opp i fanget og stryker halen under nesen på vedkommende. Gjesten er ikke allergisk=Katten gjemmer seg eller er svært uinteressert.
Som allergiker kan jeg bare bekrefte denne forklaringen. LOL
Redigert av zero; 21/11/2012 13:10.
-joachim Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
|
|
|
[Re: Raskall]
21/11/2012 14:10
|
gare
More than words
|
More than words
Det er det eneste beviset jeg har mot dem og jeg tror ikke det nytter å konfrontere dem med det når jeg midt på natten står naken på kjøkkenet med kun crocs på og støvsuger opp glasskår.
Bildene, kan noen få vekk disse bildene!! 
Redigert av gare; 21/11/2012 14:10.
|
|
|
22/11/2012 02:03
|
_Moe_
Entusiast
|
Entusiast
Vår 8-årige datter står innimellom opp om natten for å ta seg en sup med vann. Da står glasset igjen på kjøkkenbenken. Eller rettere sagt ligger det knust på gulvet. Det er det eneste beviset jeg har mot dem og jeg tror ikke det nytter å konfrontere dem med det når jeg midt på natten står naken på kjøkkenet med kun crocs på og støvsuger opp glasskår.
Da tror jeg du skal ta turen med crocsene og støvsugeren litt tidligere på natta, så lærer datteren din å ikke sette fra seg vannglasset på kjøkkenbenken. Problem solved! 
|
|
|
[Re: _Moe_]
22/11/2012 05:13
|
Raskall
More than words
|
More than words
Vår 8-årige datter står innimellom opp om natten for å ta seg en sup med vann. Da står glasset igjen på kjøkkenbenken. Eller rettere sagt ligger det knust på gulvet. Det er det eneste beviset jeg har mot dem og jeg tror ikke det nytter å konfrontere dem med det når jeg midt på natten står naken på kjøkkenet med kun crocs på og støvsuger opp glasskår.
Da tror jeg du skal ta turen med crocsene og støvsugeren litt tidligere på natta, så lærer datteren din å ikke sette fra seg vannglasset på kjøkkenbenken. Problem solved! Dessverre er det slik at turen til snuppa går i søvne. Hun husker aldri at hun har vært oppe. De gangene jeg har møtt på henne har det ikke vært mulig å oppnå kontakt. Vi setter en liten sporsflaske med vann på nattbordet hennes på kvelden. Noen ganger våkner hun litt og drikker av denne. Oftere vandrer hun i søvne og det vet i hvertfall ikke vi hvordan vi kan avlære.  Det er forøvrig ganske creepy å våkne midt på natten av en unge som bare står og stirrer på deg. 
|
|
|
22/11/2012 08:09
|
Larsemannen
Ivrig
|
Ivrig
Må nesten skyte inn i tråden at jeg nå er spent om katten noen gang vil sitte på panseret på bilen igjen etter at jeg tok han på fersken i går... Jeg er glad i bilen min...
|
|
|
[Re: Larsemannen]
22/11/2012 08:15
|
Raskall
More than words
|
More than words
Må nesten skyte inn i tråden at jeg nå er spent om katten noen gang vil sitte på panseret på bilen igjen etter at jeg tok han på fersken i går... Jeg er glad i bilen min... Med mindre du har bilen innelåst i garasje hjelper det ikke å oppdra din katt. Når du parkerer bilen din om vinteren er panseret det varmeste og deiligste stedet som finnes. Det kan ingen katt motstå. Det beste du kan gjøre for å beskytte lakken på panseret er å legge et godt, tykt teppe på. Igjen med mindre du har en garasje da. Selv om denne tråden vel viser at du da må flytte inn i garasjen og tilbringe 24 timer i døgnet der for å forhindre at katta legger seg på det gode, varme panseret ditt. 
|
|
|
22/11/2012 14:03
|
_Moe_
Entusiast
|
Entusiast
Det er forøvrig ganske creepy å våkne midt på natten av en unge som bare står og stirrer på deg. He, he. Av en eller annen grunn rinner det meg et gammelt dikt i hu, så er du klar for dagens dose kulturavsporing så kan du lese H.C.Andersens dikt "Det har Zombien gjort". http://www.hcandersen-homepage.dk/?page_id=8299
|
|
|
|
|