Er fat-bike et bra konsept?
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1522968
19/11/2012 18:29
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
Er fat-bike et bra konsept? Jepp, fatbike er et bra konsept.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1523032
19/11/2012 20:09
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Fått deg ramme, Espen? Grætts!
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1523049
19/11/2012 20:29
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
Ramme og felger plukket opp i dag.
Tar nok litt tid før alt er på plass, men det blir gøy når det blir klart.
e
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1523063
19/11/2012 20:35
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Kult. Rolling Darryl? Hvilke dekk?
Men er helt enig: fatbike ER et bra konsept.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1523077
19/11/2012 20:50
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149 |
Gratulerer Espen!  Hvillen gaffel tenker du å kjøre? Vil anbefale Middleburnoppsettet på krank. Liker det bedre enn E13. Et annet alternativ er jo RaceFace bådre krank og lager, men er temmelig sikker på at Middleburn er litt lettere.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1523079
19/11/2012 20:52
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149 |
Liker godt den brannbilrøde ramma også. Når jeg skulle kjøpe stod valget mellom den og Necro. Hadde vært kult om man fikk tak i røde felger i samme nyanse 
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1523091
19/11/2012 21:03
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
Kjøpte Rolling Darryl, og det ligger vel an til Nate 120, men har snust litt på Husker Du 45N 120 Tpi. Noen formening om det?
Hart faktisk en Middleburnkrank liggende her, så jeg er på Solvang nå for å få kjøpt en løs aksel.
Brukt Kinglager også, som det også finnes en 10$ Fat-mellomstykke til.
Hadde tenkt til å kjøpe en sort symmetrisk Moonlander, lik den Sverre har, men så har jeg tenkt litt på WB også, og nå heller jeg litt i retning av den, sammen med Paul framnav. Bak blir det vel Hope.
Videre blir det XT kalippere, XTR hendler og Goodridge, som også delvis ligger her. XT kassett, X9 Short cage og X9 trigger.
Syntace styre og kanskje jeg må få bite det i meg, og kjøpe en GD.
e
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1523099
19/11/2012 21:17
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149 |
Når det gjelder dekk ville jeg sett hardt og nøye på de nye 45NRTH Escalatordekka. Har bedt Sverre skaffe meg et par. 180 TPI og 50 shore gummi burde gi et dekk med bra grep på glatte røtter og steiner. Det kommer med ferdige hull for pigging. Min tanke er å bruke det på barmark en sesong slik at mønsteret blir halvslitt, deretter sette i pigger og bruke det som piggdekk den etterfølgende vinteren. De er også superlette med ca. 1100 gram.
Tror Sverre hadde noen tanker om karbongaffel kontra stål, særlig til litt hardere sykling. Han har bygget opp en Pugs til kona med karbongaffel.
Skal du ha Nate ville jeg kanskje bare hatt det som bakdekk og satt noe annet foran, feks. Larry eller Knard.
Når det gjelder GD har heg også vurdert det, men vurderer minst like mye å sette på en karbonpinne. Erfaringen min fra to andre stålstivstusser er at stål gir veldig fine egenskaper kombinert med en slank karbonpinne. På snøføre har en senkepinne lite for seg, i hvertfall ut i fra den litt begrensa erfaringen jeg fikk på feithjuling forrige vinter kan jeg ikek se behovet. Kanskje karbon gaffel og pinne på snøen og stålgaffel og senkepinne på barmark?
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1523133
19/11/2012 22:01
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
Ingenting er avgjort, så det tenkes så det knaker.
Jepp, deler pinnebetraktingene.
Har mange år med stålrammer og titanpinner, og det er topp. Tipper feks en P6 highflex er enda bedre.
Anita til Sverre har Carver karbongaffel, som veier 600g. Den tror jeg er i mykeste og letteste laget for meg.
WB sin gaffel veier 920g, har krone i alu og bein i CF. Den ser jo kult ut, og funker sikkert bra, men klart, den koster mye mer.
Mulig det må vurderes enda mer.
Leste et sted at 4" dekkene fra 45N ikke var like store som 3.8 fra Surly?
Mykere gummi og enda høyere Tpi høres definitivt bra ut.
Spennede med ny type sykkel, hvor det er mange ubesvarte spørsmål!
E
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1523139
19/11/2012 22:10
|
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 4,788
Tex
Besatt
|
Besatt
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 4,788 |
Håper du legger ut bildr etter hvert, Espen. Dette er moro å følge med på.
Sikkert dumt spørsmål: Finnes det fat-rammer som ikke er stål?
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1523150
19/11/2012 22:22
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
Jada, 9zero7 lager i alu, Salsa kommer med en ny i alu og sannelig har ikke Nakamura en prototype på gang. (sjekk lengre opp i tråden)
Stål veier jo litt mer, men stål er billig, sterkt og vakkert.
e
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1523168
19/11/2012 23:09
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149 |
Faktisk er ei Pugsley ramme med gaffel slett ikke avskrekkende tung når du løfter på de, har kjent på stålrammer som har vært tyngre enn dette  På en tjukkas er det uansett mer vekt å spare på hjul, dekk og slanger enn på ramma. Et hjul i originaloppsett veier jo fort mer enn ramma og gaffelen gjør... Jeg var ikke sikker på hvilken gaffel Sverre hadde brukt på sykkelen til fruen, sånn som du beskriver det høres det jo ut som WB gaffelen burde være solid nok. Men den blir jo ikke egentlig så veeldig mye lettere enn stål da, og prisen er vel stivere enn materialet den er laget av  Jeg har faktisk ikke hørt om at 45NRTH dekka skal være mindre enn Surly sine. Skal sammenligninga ha noen verdi må de jo være montert på samme felg og ha omtrent likt trykk også, vet ikke om de var sammenligna side om side der du leste om det? Det som virkelig teller på fatbike er jo volumet, altså casinga - ikke å måle med mønster. Da vinner vel Nate uansett i klassen opptil 4" pga. de grove knastene. Tipper uansett tettere og mykere vev i casinga og myk gummi hos Escalator veier opp for en evt. litt mindre målt bredde når det gjelder grep.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Espen]
#1523172
19/11/2012 23:16
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149 |
Spennede med ny type sykkel, hvor det er mange ubesvarte spørsmål! Enig der. Her må det forskes! Var feks. litt overraska over at Big Fat Larry som har et relativ snilt mønster funka ganske mye bedre enn Nate på barmark og sleipe høststier. Det ekstra volumet har mer å si enn jeg ville ha trodd. Under andre forhold er det kanskje motsatt. En annen overraskelse er at sideveis grep på sleipe ting virker nesten bedre med 29" og klissedekk enn på fatbike med de dekka jeg har hatt så langt.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Tex]
#1523185
20/11/2012 06:45
|
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594 |
Finnes det fat-rammer som ikke er stål?
Etter som jeg har forstått så kommer Nakamura i aluminium.... Ellers finnes det i aluminium ja. Det ruller også rundt custom titan-fatbikes. Det man venter på nå er å se den første i Karbon.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: supernalle]
#1523194
20/11/2012 07:19
|
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815 |
Finnes det fat-rammer som ikke er stål?
Etter som jeg har forstått så kommer Nakamura i aluminium.... Ellers finnes det i aluminium ja. Det ruller også rundt custom titan-fatbikes. Det man venter på nå er å se den første i Karbon. On-One er et eksempel i aluminium: http://on-one.co.uk/i/q/CBOOFATX5/on_one_fatty
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: supernalle]
#1523197
20/11/2012 07:32
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,048
neonstz
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,048 |
Det ruller også rundt custom titan-fatbikes. Det man venter på nå er å se den første i Karbon.
http://www.38frameworks.com
Geir Bjerke - sitte, stå, gå
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1523198
20/11/2012 07:34
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358 |
On-one: 14,5 kilo for ferdig bygd sykkel sier de. £999+mva er ca 11 600 NOK, og så legger man på litt frakt og diverse.
En nettside i Amrika priser bygget til 1350, og dermed 9683 inkl mva.
Ikke så gæli det?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Knirkekne]
#1523200
20/11/2012 07:37
|
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815 |
On-one: 14,5 kilo for ferdig bygd sykkel sier de. £999+mva er ca 11 600 NOK, og så legger man på litt frakt og diverse.
En nettside i Amrika priser bygget til 1350, og dermed 9683 inkl mva.
Ikke så gæli det? Du må endre til Norway på On-One sida. Da blir prisen 833 + 60 = 893. Da blir det billigere  Med tollgebyr kommer den ca på 8350 ,-
Redigert av Red Devils; 20/11/2012 07:38.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1523202
20/11/2012 07:42
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
On-One er også alu, samt med konisk styrerør.
Er vel en Carver-gaffel Anita har på sin sykkel. Snuser litt på denne, men det blir vel bare sikling.
Nå venter jeg bare på at nedbøren konverteres til hvitt, slik at sykkelen får kose seg i sitt tiltenkte element.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1523203
20/11/2012 07:44
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 703
kirderf
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 703 |
Da skal det være en Neck Romancer på vei til Elverum...
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Red Devils]
#1523210
20/11/2012 08:06
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149 |
On-one: 14,5 kilo for ferdig bygd sykkel sier de. £999+mva er ca 11 600 NOK, og så legger man på litt frakt og diverse.
En nettside i Amrika priser bygget til 1350, og dermed 9683 inkl mva.
Ikke så gæli det? Du må endre til Norway på On-One sida. Da blir prisen 833 + 60 = 893. Da blir det billigere  Med tollgebyr kommer den ca på 8350 ,- Det regnestykket ditt står til stryk  £893,33 blir med en kurs på 9,18 lik 8200,77 NOK. Når du da legger på norsk moms blir dette 10251,- I tillegg vil det tilkomme momsinnkrevningsgebyr som varierer litt med speditøren, er det Posten så blir det bare 125 kr, er det andre så blir det fort 150-250 kr. Riktig pris levert i Norge og etter moms vil da bli 10400-10500 kr. 14,5 kg høres usannsynlig ut med de delene som er som er spesifisert, tviler litt på om det er riktig. Det er jo snakk om at det skal komme en dyrere utgave av samme sykkelen, da høres 14,5 kg mer riktig ut.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: kirderf]
#1523212
20/11/2012 08:11
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Da skal det være en Neck Romancer på vei til Elverum... Grattis.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: krankdrev]
#1523219
20/11/2012 08:20
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358 |
Det regnestykket ditt står til stryk hmm, da håper jeg ikke det var RD sitt du tenkte på :-D Jeg dekker meg bak frasen "...og diverse"
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1523223
20/11/2012 08:24
|
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870 |
Gi faen'a!! Jeg har nok ting jeg vil (BARE MÅ) ha!  Vi er i ferd med å selge leiligheta og dit vi tenker på å flytte hadde det vært nydelig å gjøre jobbpendlinga på en sånn sak. Tror brøyting er litt så som så der ute. Skal tro om det funker bra å feste ei sykkelvogn bakpå en sånn OnOne-sak?
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: H.Iversen]
#1523235
20/11/2012 08:40
|
Registrert: May 2010
Innlegg: 4,033
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2010
Innlegg: 4,033 |
Skal tro om det funker bra å feste ei sykkelvogn bakpå en sånn OnOne-sak? Det går sikkert bra så lenge vogna er bygget med fatbike dekk 
- Stefan
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Stefan77]
#1523237
20/11/2012 08:40
|
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 3,463
Rene
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 3,463 |
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: krankdrev]
#1523241
20/11/2012 08:43
|
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815 |
On-one: 14,5 kilo for ferdig bygd sykkel sier de. £999+mva er ca 11 600 NOK, og så legger man på litt frakt og diverse.
En nettside i Amrika priser bygget til 1350, og dermed 9683 inkl mva.
Ikke så gæli det? Du må endre til Norway på On-One sida. Da blir prisen 833 + 60 = 893. Da blir det billigere  Med tollgebyr kommer den ca på 8350 ,- Det regnestykket ditt står til stryk  £893,33 blir med en kurs på 9,18 lik 8200,77 NOK. Når du da legger på norsk moms blir dette 10251,- I tillegg vil det tilkomme momsinnkrevningsgebyr som varierer litt med speditøren, er det Posten så blir det bare 125 kr, er det andre så blir det fort 150-250 kr. Riktig pris levert i Norge og etter moms vil da bli 10400-10500 kr. 14,5 kg høres usannsynlig ut med de delene som er som er spesifisert, tviler litt på om det er riktig. Det er jo snakk om at det skal komme en dyrere utgave av samme sykkelen, da høres 14,5 kg mer riktig ut. Ja det har du helt rett !  Jeg regnet om til norske kroner, men glemte i farten og gange med norsk moms. Bra noen følger med! 
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Rene]
#1523243
20/11/2012 08:45
|
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870 |
Haha! Det hadde vært noe!  Når jeg tenker meg om kan jeg vel bare huke fjellpulken vår på meg og sykle i vei. 
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1523310
20/11/2012 09:38
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
Et skikkelig Noob-spørsmål!
Hvordan trer man inn hjul i en dropout som peker bakover?
har jo vært borti dette på singespeedrammer, men her er det jo et girøre!
e
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1523329
20/11/2012 10:04
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358 |
Girøret er under dropouten. På min stålramme er girøret en fastsveiset bit på ramma. Som en "vorte" under dropouten.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
|
|