|
|
Enda en tråd om syklister og (by-)trafikk....
|
Re: Enda en tråd om syklister og (by-)trafikk....
[Re: GeirK]
18/11/2012 19:27
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Jeg lærte dette da jeg tok lappen i 1985. Lærte ikke du det?
Din gamle knark, jeg tok lappen i mars 87.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: tmork]
18/11/2012 19:34
|
HeidiF
Entusiast
|
Entusiast
Må allikevel si at det er ekstremsport å hevde sin rett ved å sykle forbi i et kryss på høyre side av bil som blinker til høyre. Har dog seriøse problemer med å se at akkurat dette er lovlig, men hvis lovens bokstav påstår dette, så greit nok. Dette bør allikevel være en rett en seriøst bør avstå fra.
Joda, er ikke uenig i det. Men når folk snubler i trafikkreglene, må jeg liksom bare kommentere 
|
|
|
[Re: Trygve_]
18/11/2012 20:13
|
Tex
Besatt
|
Besatt
(sorry, feilpostet)
Redigert av Tex; 18/11/2012 20:15.
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
18/11/2012 20:35
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
Nei, det var rett og slett ulikt. Men sto syklisten også og ventet på grønt lys, eller kom han/hun syklende bakfra i det du skulle svinge? Han kom som en kule bakifra godt hjulpet av en nedoverbakke. Er fullstendig klar over at jeg hadde vikeplikt for han men ned et komplisert trafikkbilde foran bilen var all oppmerksomheten rettet ditt. På den ene bien har jeg ikke speil på høyre siden engang da det ikke er påbudt.
|
|
|
[Re: anderssb]
18/11/2012 20:38
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
Glemmer ikke sykelisten som kjørte forbi meg på innsiden når jeg skulle svinge til høyre i et lyskryss. Som deg fokuserte jeg på trafikken i krysset og fotgjengerfeltet foran og på fotgjengerfeltet jeg kom til ved å svinge til høyre. Var bare flaks jeg så han i øyekroken da jeg begynte å svinge.
Mitt mottrekk mot dette er å stoppe på rødlys så nærne fortaukanten når jeg skal svinge til høyre at det ikke er plass til noen å passere der. . Mitt mottrekk er å sjekke i speilet før jeg svinger. Her er det passende å nevne veitrafikkloven §3 Veitrafikkloven §3 brøt nok begge parter
|
|
|
[Re: sl500]
18/11/2012 20:53
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
Glemmer ikke sykelisten som kjørte forbi meg på innsiden når jeg skulle svinge til høyre i et lyskryss. Som deg fokuserte jeg på trafikken i krysset og fotgjengerfeltet foran og på fotgjengerfeltet jeg kom til ved å svinge til høyre. Var bare flaks jeg så han i øyekroken da jeg begynte å svinge.
Mitt mottrekk mot dette er å stoppe på rødlys så nærne fortaukanten når jeg skal svinge til høyre at det ikke er plass til noen å passere der. . Mitt mottrekk er å sjekke i speilet før jeg svinger. Her er det passende å nevne veitrafikkloven §3 Veitrafikkloven §3 brøt nok begge parter Det at én syklist tok en stygg forbikjøring på deg en gang gir deg ikke rett til å oppføre deg som en dust ovenfor alle sykliser.
|
|
|
[Re: -Jan]
18/11/2012 20:54
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Med tanke på EU-kontroller osv, så tror jeg nok denne "bien" (hva det nå enn er) har sitt på det tørre selv om det nok høres rart ut.
|
|
|
[Re: GeirK]
18/11/2012 20:54
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
Var bare flaks jeg så han i øyekroken da jeg begynte å svinge
Hva med å sjekke speil og blindsone på høyre side som du er pålagt å gjøre HVER GANG du svinger til høyre så slipper du å basere deg på flaks for å se trafikkanter du har vikeplikt for. Det er lærdomen jeg dro av hendelsen og med litt flaks så dryppet det kanskje litt lærdom på sykelisten også. Eb gang så kjørte jeg forbi på forkjørsvei da det kom en bil ut i fra en sidevei. Jeg så han kom men slo meg tilro med at han så vel det kom to par lys mot han. Vel, der tok jeg feil. Han svingte inn på veien og rett i fronten min. Det kunne blitt en meget stygg sak men like før han svingte inn på veien så skjønte jeg tegningen. Fikk redusert farten såpass at ingen ble skadet men begge bilene ble skrot.
Redigert av sl500; 18/11/2012 20:57.
|
|
|
18/11/2012 20:56
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Mitt mottrekk mot dette er å stoppe på rødlys så nærne fortaukanten når jeg skal svinge til høyre at det ikke er plass til noen å passere der. . Mitt mottrekk er å sjekke i speilet før jeg svinger. Her er det passende å nevne veitrafikkloven §3 Veitrafikkloven §3 brøt nok begge parter Det at én syklist tok en stygg forbikjøring på deg en gang gir deg ikke rett til å oppføre deg som en dust ovenfor alle sykliser. Kan ikke se at det å stoppe inntil fortauskant foran lyskryss på noen som helst måte er dustete. Forklar gjerne.
|
|
|
18/11/2012 21:04
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
Mitt mottrekk mot dette er å stoppe på rødlys så nærne fortaukanten når jeg skal svinge til høyre at det ikke er plass til noen å passere der. . Mitt mottrekk er å sjekke i speilet før jeg svinger. Her er det passende å nevne veitrafikkloven §3 Veitrafikkloven §3 brøt nok begge parter Det at én syklist tok en stygg forbikjøring på deg en gang gir deg ikke rett til å oppføre deg som en dust ovenfor alle sykliser. Nei det har du helt rett i. Ikke gjør jeg det heller men står jeg først i dette krysset så holder jeg meg helt til høyre. Noen proveserings sperring lenger bak i køen gjør jeg ikke. Når sant skal sies så har jeg vel ikke stått først i dette krysset på rødt lys når det har kommet noen sykelister heller. Det er ikke så vanelig å sykle i veibanen på dette stedet
|
|
|
[Re: HeidiF]
18/11/2012 21:09
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Hvor står det at man er pliktig til å sjekke speil og blindsone på høyre side når man svinger til høyre? Dette gjelder vel strengt tatt bare om det er et kjørefelt/sykkelfelt til høyre? Ved normal sving til høyre har man jo ikke vikeplikt for noen, utenom eventuelle fotgjengere i fotgjengerfelt? Det er førøvrig ikke lov å kjøre forbi før/i kryss.
Bestemmelsen finner du i Trafikkreglenes paragraf 7.3. Uavhengig av om du svinger til høyre eller venstre, gjelder vikeplikten. Det er verdt å nevne (siden du nevner noe om fotgjengerfelt), at vikeplikten for gående, gjelder selv om det ikke finnes gangfelt der du svinger inn. Vedr forbikjøring i kryss: fullt lovlig når krysset er forkjørsregulert, når krysset er regulert med trafikklys og når det er flere kjørefelt gjennom krysset Jeg er klar over alt dette, med unntak av det med fotgjengere uten fotgjengerfelt. Nå er de aller fleste kryss i Norge ikke slike som beskrevet, men enkle kryss med vanlig vikeplikt fra høyre. I disse situasjonene ser jeg ikke nødvendigheten eller plikten til å sjekke blindsone og speil på høyre side ved sving til høyre.
|
|
|
18/11/2012 21:09
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kan ikke se at det å stoppe inntil fortauskant foran lyskryss på noen som helst måte er dustete. Men litt spesielt å kalle dette for eit "mottrekk", akkurat som at det er ein uting av syklistar å sykle forbi på høgre side. "- Har syklister anledning til å passere biler i kø på venstre eller høyre side for å legge seg forrest i køen? - Ja, de kan passere på begge sider - og det er ønskelig. Vi ser at det blir færre ulykker når de kan være først ut i krysset." Dette seier fagdirektør i Vegdirektoratet, Gyda Grendstad http://www.dagbladet.no/2010/09/03/tema/klikk/helse/sykkel/13244150/
|
|
|
18/11/2012 21:13
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
Spesiel og spesiel. Den har fire hjul og ratt så veldig spesiel er den ikke. Kanskje litt skjelden. Er en Corvette 58 mod. Siden den har noen år på baken er det nok ikke regelverket av i dag man må forhode seg til. Som nevnt har de ikke høyre speil,blinklyset bak blinker rødt,blinklyset foran blinker hvitt og den har ikke setebelter. Ingen av disse tingene brydde de seg om på trafikkstasjonen når den ble registrert på norske skilt så da antar jeg den er i forskriftmesig stand Bilde av bil med røde blinklys og bare et utvendig speil. http://bildr.no/view/643556
Redigert av sl500; 18/11/2012 21:27.
|
|
|
18/11/2012 21:18
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Kan ikke se at det å stoppe inntil fortauskant foran lyskryss på noen som helst måte er dustete. Men litt spesielt å kalle dette for eit "mottrekk", akkurat som at det er ein uting av syklistar å sykle forbi på høgre side. "- Har syklister anledning til å passere biler i kø på venstre eller høyre side for å legge seg forrest i køen? - Ja, de kan passere på begge sider - og det er ønskelig. Vi ser at det blir færre ulykker når de kan være først ut i krysset." Dette seier fagdirektør i Vegdirektoratet, Gyda Grendstad http://www.dagbladet.no/2010/09/03/tema/klikk/helse/sykkel/13244150/ Helt rett som du skriver, men legg merke til følgende "..når de kan være først ute i krysset". Dette er noe helt annet enn å komme bakfra og kjøre forbi på høyre side som nevnt. Viktig å skille på syklister som står klar på høyre side foran bilene og kan kjøre ut i krysset, kontra de som kommer bak og gønner forbi på høyre side.
|
|
|
18/11/2012 21:22
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, men no skriv jo sl500 at han alltid vil stille seg slik at han sperrer, ergo er det umuleg å kome forbi køa på høgre side og stille seg først, sjøl om det er rødt og køa står i ro.
|
|
|
18/11/2012 21:23
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Du kan nok sikkert hevde din rett, men i den virkelige verden så spiller du et høyt spill hvis du mener at å komme bakfra og sykle forbi en bil som blinker til høyre i et kryss er noe bilisten skal ha 100% kontroll på.
|
|
|
18/11/2012 21:24
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Ja, men no skriv jo sl500 at han alltid vil stille seg slik at han sperrer, ergo er det umuleg å kome forbi køa på høgre side og stille seg først, sjøl om det er rødt og køa står i ro. Er det egentlig et stort problem?
|
|
|
18/11/2012 21:31
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
Ja, men no skriv jo sl500 at han alltid vil stille seg slik at han sperrer, ergo er det umuleg å kome forbi køa på høgre side og stille seg først, sjøl om det er rødt og køa står i ro. Du for ta høyde for at dette er i lille Tønsberg. Der er det verken kultur heller plass for å sykle forbi køen for å stelle seg først eller på siden av køen. Jeg ser jo når jeg er i Oslo så foregår ting på en annen måte. Sperrer man sykelister bak så skjønner jeg at det er en provokasjon. Dette gjelder sikkert også i Trondheim
|
|
|
[Re: sl500]
18/11/2012 21:44
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Jeg ser jo når jeg er i Oslo så foregår ting på en annen måte. Sperrer man sykelister bak så skjønner jeg at det er en provokasjon. Dette gjelder sikkert også i Trondheim
Jeg sykler, går, og kjører i Oslo og ser ikke dette som noen som helst provokasjon, derimot som en tydeliggjøring. Jeg vil hevde at de fleste som sykler i Oslotrafikken ikke har noen problemer med å skjønne en tydelig plassering i et kryss uten at dette oppleves som provokasjon. Plasseres bilen i et sykkelfelt så er det en annen sak, men disse feltene slutter gjerne en del meter før et lyskryss. Min påstand er da at syklende som opplever denne tydeliggjøringen foran et kryss som provoserende, har noen ekstra utfordring som de bør ta tak i.
|
|
|
18/11/2012 21:44
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sjeldan eit stort problem, men at det av og til er ein fordel å kunne få sykle forbi uhindra er det heilt klart. Er ein godt kjent på staden og med lysreguleringa og trafikken der, så vil ein på eit tidleg stadie manøvrere seg framover slik at ein kjem seg forbi på venstre side. Viss det er plass der da.
|
|
|
18/11/2012 22:09
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Sjeldan eit stort problem, men at det av og til er ein fordel å kunne få sykle forbi uhindra er det heilt klart. Er ein godt kjent på staden og med lysreguleringa og trafikken der, så vil ein på eit tidleg stadie manøvrere seg framover slik at ein kjem seg forbi på venstre side. Viss det er plass der da. Det er nettopp det. Spikern på huet, etc. Framkommelighet er et stort ønske. Jeg studerte i en by med adskillig trangere gater, og når du er svært komfortabel på sykkelen og er glad i terrengsykkel, så skaffer du deg noen (potensielt farlige) uvaner. Som ender i bl.a å schmokke ned speil (engangshendelse). Når du i tillegg er direkte lutfattig, så er det lett å gå litt på akkord med både den ene og den andre gyldne regelen. Men i etterkant har jeg tenkt at det var litt kult. Kanskje en bilist som lærte seg at man ikke bare kan pushe syklister vekk fra deres rettmessige plass.
|
|
|
[Re: Hvilepuls]
18/11/2012 22:31
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
[ Når du i tillegg er direkte lutfattig, så er det lett å gå litt på akkord med både den ene og den andre gyldne regelen. Men i etterkant har jeg tenkt at det var litt kult. Kanskje en bilist som lærte seg at man ikke bare kan pushe syklister vekk fra deres rettmessige plass. Siden du var en fattig student så har du overbevist deg om at dette var kult, og dermed greit? En kollega har en bil med noe motorgreier i speilet sitt, det kosta 10 000,- å fikse dette da de klarte å kjøre inn i egen garasjevegg. Du mener at en eller annen patetisk styrkemarkering gjør at du kan slå deg på brystet og rettferdiggjøre et knust sidespeil til 10 000,- , og da uten at bilisten på noen måte har brutt noen som helst lov?
Redigert av tmork; 18/11/2012 22:32.
|
|
|
18/11/2012 22:35
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Sier dog akkurat det samme som i sted: "Dog liker du jo å være litt fresk i tonen her på ts, så egentlig tror jeg du er en stor pusekatt som ikke kan gjøre en flue fortred, og desto mindre et overlagt speil-drap."
|
|
|
18/11/2012 22:59
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
En kollega har en bil med noe motorgreier i speilet sitt, det kosta 10 000,- å fikse dette da de klarte å kjøre inn i egen garasjevegg. Shit, glad jeg ikke fikk den regninga. Jeg er også glad jeg er ferdig med å rettferdiggjøre noe som helst. Trenger ikke stå opp hver morran å late som jeg er så mye snillere enn jeg er. Blir det noe mindre gæærnt om speilet er billig? Yesss, jeg knuste speilet til en skilt trebarnsmor med lada fra 90-tallet... Bedre å vræke dagen og en 10minutterslønn til en turbokapitalist med stor Porsche, aggressiv personlighet og markeringsbehov.
|
|
|
18/11/2012 22:59
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Jeg sykler, går, og kjører i Oslo og ser ikke dette som noen som helst provokasjon, derimot som en tydeliggjøring. Jeg vil hevde at de fleste som sykler i Oslotrafikken ikke har noen problemer med å skjønne en tydelig plassering i et kryss uten at dette oppleves som provokasjon. Plasseres bilen i et sykkelfelt så er det en annen sak, men disse feltene slutter gjerne en del meter før et lyskryss.
Min påstand er da at syklende som opplever denne tydeliggjøringen foran et kryss som provoserende, har noen ekstra utfordring som de bør ta tak i. Det er veldig sjelden, men det forekommer jo at en bilist i ren sjalusi legger seg ekstra godt inn mot høyre bare i den hensikt å hindre syklisten å komme forbi køen. Det minner meg om taxisjåføren på ring 2.
|
|
|
18/11/2012 23:03
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Siden du var en fattig student så har du overbevist deg om at dette var kult, og dermed greit?
Neineineinei. Bl.a siden jeg var en fattig student, så har integritet havnet på billigsalg. Det er sikkert de som har litt høyere standard til seg selv, som er villig til å ofre litt mer for alle sosiale sperrer og verdier vi måtte ha. Jeg innbiller meg at det er færre enn folk liker å tro, spesielt om seg selv.
|
|
|
19/11/2012 05:43
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
Kan ikke se at det å stoppe inntil fortauskant foran lyskryss på noen som helst måte er dustete. Forklar gjerne.
Hvis jeg sykler forbi en bilkø på høyre side, og første bil i køen blinker til høyre, så vil jeg gjerne plassere meg plassere meg slik at jeg står minst en meter foran den. Da oppnår jeg to fordeler: Jeg står ikke i blindsonen, og reduserer dermed risikoen for meg selv. I tillegg kommer jeg meg godt inn i krysset før bilene i det hele tatt har begynt å røre på seg når det blir grønt. Hvis bilen derimot legger seg helt til høyre slik at jeg blir stående bak, så vil jeg bli hindret, ikke bare til det blir grønt, men helt til bilen har foretatt hele svingen sin og jeg kan kjøre forbi på venstre side. Hvis det er et fotgjengerfelt der kan det i værste fall være helt til det blir rødt for fotgjengerne. (Jeg kan selvsagt prøve å legge meg på venstre side av bilen, men ofte står bilene så tett i køen at det ikke er praktisk mulig). Hvis bilføreren gjør denne manøvren bevvist for å hindre meg så vil jeg påstå at dette er på linje med å kjøre traktor på landeveien uten å stoppe på busslommer for å slippe biler forbi.
|
|
|
19/11/2012 06:16
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Ser hva du mener, men de gjør strengt tatt ingenting ulovlig, selv om syklister kan se på dette som en provokasjon.
Dog er det langt fra sikkert at dette gjøres bevisst for å hindre syklende. Noen gjør det muligens for å gi bedre plass til syklende på venstre side, noe som jo vil være normalt å tenke når en kjører bil. Når jeg sykler i Oslotrafikken venter jeg gjerne bak og til venstre for foranstående bil i lyskryss med høyreblinken på. Hvis jeg av ulike årsaker kan stå foran bilen, så står jeg tydelig foran på høyre side.
|
|
|
19/11/2012 06:21
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Hvis noen allikevel helt tydelig dytter bilen litt ekstra ut til høyre når syklisten kommer, og da mens køa gjerne står og venter på grønt lys, så er jeg enig i at det er noe tåpelig.
|
|
|
|
|