Bra stisykkel?
|
Re: Bra stisykkel?
[Re: baronKanon]
03/12/2012 10:16
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Høres helt tullete at en sykkel i small vil ha annen geometri enn de andre størrelsene.
Gjør det? I all ergonomisk design bør mål og vinkler tilpasses brukerens størrelse. Det som ofte begrenser tilpassing av vinkler og lengder vil være kostnader rundt dette. Derfor produserer f.eks de fleste størrelser med samme størrelse i baktriangelet, selv om dette kan bryte med funksjonskrav og ergonomisk tilpassing til rytterstørrelsen. Mål: ja. Vinkler: nei. Mål bestemmer hvordan sykkelen er plassert i forhold til rytteren. Vitale mål der er: Styrerørshøyde Seterørslengde Overrørslengde I tillegg er det noen produsenter som f.eks. Liteville og Ghost som justerer setestaglengden etter størrelse på rammen. Dette gjør at de får justert hvor sentrert syklisten sitter på sykkelen. Forskjeller i overrørslengde og kjedestagslengde gjør dermed at hjulbasen endres mellom størrelsene. Dette på både godt og vondt, noe som gjør at lenger syklister får mer stabilitet i fart, mens kortere får en mer responsiv sykkel. Der kommer også syklistens størrelse litt inn også. En lenger syklist vil lettere kunne håndtere en lenger sykkel (sånn teoretisk). Vinkler endres basert på hvordan sykkelen er konstruert for å oppføre seg, spesielt styrevinkel. Dette er ikke forskjellig mellom hvor lang eller kort syklisten er. Krankhushøyde er også en størrelse som ikke bør endres mellom størrelser, da den også definerer håndtering av sykkel. Geometri er mer enn vinkler, så den endres mellom hver størrelse uansett hvordan man vrir og vender på det. Men ikke alle er flinke nok til å justere på kjedestaglengden mellom størrelser. Dette har nok noe med kost å gjøre, fordi man kun trenger å forme en størrelse med ett verktøy. Kitbay: har ikke du Zesty? Denne har jo fast lengde på kjedestag mellom størrelsene og lik styrevinkel på alle. Da er det rett og slett en fysisk umulighet å få spøtt lik hjulbase mellom 2 størrelser. Kunne ikke sagt det bedre.
|
|
|
03/12/2012 11:18
|
Subs
Besatt
|
Besatt
Høres helt tullete at en sykkel i small vil ha annen geometri enn de andre størrelsene.
Gjør det? I all ergonomisk design bør mål og vinkler tilpasses brukerens størrelse. Det som ofte begrenser tilpassing av vinkler og lengder vil være kostnader rundt dette. Derfor produserer f.eks de fleste størrelser med samme størrelse i baktriangelet, selv om dette kan bryte med funksjonskrav og ergonomisk tilpassing til rytterstørrelsen. Mål: ja. Vinkler: nei. Mål bestemmer hvordan sykkelen er plassert i forhold til rytteren. Vitale mål der er: Styrerørshøyde Seterørslengde Overrørslengde I tillegg er det noen produsenter som f.eks. Liteville og Ghost som justerer setestaglengden etter størrelse på rammen. Dette gjør at de får justert hvor sentrert syklisten sitter på sykkelen. Forskjeller i overrørslengde og kjedestagslengde gjør dermed at hjulbasen endres mellom størrelsene. Dette på både godt og vondt, noe som gjør at lenger syklister får mer stabilitet i fart, mens kortere får en mer responsiv sykkel. Der kommer også syklistens størrelse litt inn også. En lenger syklist vil lettere kunne håndtere en lenger sykkel (sånn teoretisk). Vinkler endres basert på hvordan sykkelen er konstruert for å oppføre seg, spesielt styrevinkel. Dette er ikke forskjellig mellom hvor lang eller kort syklisten er. Krankhushøyde er også en størrelse som ikke bør endres mellom størrelser, da den også definerer håndtering av sykkel. Geometri er mer enn vinkler, så den endres mellom hver størrelse uansett hvordan man vrir og vender på det. Men ikke alle er flinke nok til å justere på kjedestaglengden mellom størrelser. Dette har nok noe med kost å gjøre, fordi man kun trenger å forme en størrelse med ett verktøy. Kitbay: har ikke du Zesty? Denne har jo fast lengde på kjedestag mellom størrelsene og lik styrevinkel på alle. Da er det rett og slett en fysisk umulighet å få spøtt lik hjulbase mellom 2 størrelser. Jeg er ikke uenig med deg i dette Kristian, men du sier det selv også - vinklene kan justeres mellom størrelsene, selv om du beholder f.eks styrevinkelen. Ved å endre kjedestaget vil du få andre vinkler i baktriangelet. Du kan gjerne justere vinkelen på seterøret for påvirke geometrien i ei ramme ettersom størrelsene endres. Målet burde jo være å få en ramme som fungerer likt uavhengig av rytterstørrelse? Jeg ser da for meg at det vil være naturlig å endre noen vinkler - OM produsentene hadde tatt seg råd til slik tilpassing. En stor sykkel med samme vinkler som en liten vil ikke oppføre seg likt - selv om den er geometrisk skalert opp eller ned fra ett utgangspunkt. Og - som en tanke, ønsker man at en person som er 30 cm lenger enn en annen skal ha samme geometri? Er klar over at dette blir noe teoretisk, jeg tviler på at designere og produsenter er interessert i/har mulighet til å gå for noe annet enn kompromisser for å gjøre produksjonen så lønnsom som mulig.
[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]
|
|
|
[Re: MTB-kaasa]
03/12/2012 11:21
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Baktriangelet pleier vel å være kompromisset her. hvor det blir laget et triangelet one size, og overrør og seterør blir endret på i lengden, men ikke vinkler.
|
|
|
[Re: polkaDOT]
03/12/2012 11:38
|
Subs
Besatt
|
Besatt
Baktriangelet pleier vel å være kompromisset her. hvor det blir laget et triangelet one size, og overrør og seterør blir endret på i lengden, men ikke vinkler. Ja, men så tenker jeg (for å utdype) vil man endre styrevinkelen på en sykkel med lengre hjulavstand for å gjøre den tilsvarende mer kontant/kvikk? Ønsker man høyere krank på lengre hjulavstand for å ikke slå nedi? Ønsker man brattere seterørsvinkel når ramma er kort for ikke å komme for langt bak i klatringer? For meg er tilpassing av geometri til rytterstørrelse ganske innlysende smart. Men jeg er ingen ekspert, så det er mulig jeg tar feil.
|
|
|
[Re: Subs]
03/12/2012 11:57
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Ja, men så tenker jeg (for å utdype) vil man endre styrevinkelen på en sykkel med lengre hjulavstand for å gjøre den tilsvarende mer kontant/kvikk?
Nei Ønsker man høyere krank på lengre hjulavstand for å ikke slå nedi?
Hakke noe å si Ønsker man brattere seterørsvinkel når ramma er kort for ikke å komme for langt bak i klatringer?
Derfor man justerer kjedestaglengde. Husk at de vinklene man har også er basert på forhold mellom lårbein og beinlengde for å få riktig tråkkevinkel Når det gjelder vinkler i baktriangel, så har f.eks. ikke vinkel mellom setestag og kjedestag noe å si annet enn styrke/konstruksjonsmessig. Vinkel på kjedestag har ikke en dritt å si for funksjon, vinkel mellom seterør og setestag har ikke en døyt å si. Vinkel på underrør har heller ikke noe å si, men er et resultat av valgt overrørslengde, styrevinkel og styrerørslengde. To viktige mål for rammetilpasning til rytter er såkalt "stack" (vertikal avstand fra krankhus til styrerørstopp (senter)) og "reach" (horisontal avstand fra krankhus til styrerørstopp. Førstnevnte sier noe om hvor høyt styret blir i forhold til rytter og sistnevnte sier noe om hvor mye rytter må strekke seg fremover når man står. Seterørsvinkel gir bare hvor mye du må justere setet frem og tilbake for å få riktig tråkkeposisjon. Altså: tar man utgangspunkt i kranken, vil man kunne utføre mesteparten av tilpasningen ved å finne styrets (egentlig feste av stem) plassering i forhold til kranken. resten kan justeres. Så kommer man inn på preferanser når det gjelder lengde på sykkel og sånn.
|
|
|
03/12/2012 13:12
|
Subs
Besatt
|
Besatt
Ja, men så tenker jeg (for å utdype) vil man endre styrevinkelen på en sykkel med lengre hjulavstand for å gjøre den tilsvarende mer kontant/kvikk?
Nei Ønsker man høyere krank på lengre hjulavstand for å ikke slå nedi?
Hakke noe å si Begrunn gjerne disse påstandene pragmatisk.
|
|
|
[Re: Subs]
03/12/2012 13:32
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Det er forskjell på styrefølelsen ved forskjellige styrevinkler, uansett hjulbase.
Hvorfor skulle akselavstanden (ikke fornorsket versjon av wheelbase) ha noe å si for om man slår nedi eller ei? Man kommer like dypt ned uansett.
|
|
|
03/12/2012 14:01
|
Subs
Besatt
|
Besatt
Det er forskjell på styrefølelsen ved forskjellige styrevinkler, uansett hjulbase.
Hvorfor skulle akselavstanden (ikke fornorsket versjon av wheelbase) ha noe å si for om man slår nedi eller ei? Man kommer like dypt ned uansett. Hvis det er lenger avstand mellom hjulene vil endel hindringer komme høyere når man har dem mellom hjul en og to. Tenk deg at det er svært lang avstand mellom dem så skjønner du det.
|
|
|
03/12/2012 14:20
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Problemet ligger da i at du får høyere krank som vil gi høyere tyngdepunkt og alle de ulempene det har å gjøre. Høyt tyngdepunkt gir mindre stabilitet.
|
|
|
03/12/2012 15:56
|
erlendisme
Besatt
|
Besatt
Noen av dere som har peiling på om det går ann å endre på styrevinkel på GT sykler? Nermere bestemt Force serien...og evt hva som skal til?
Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord
Trek Fuel EX 9.8, BMC Roadmachine, Cannondale Topstone, Orbea Oiz M10
Sport1 Røyken CyclingTeam
|
|
|
[Re: erlendisme]
04/12/2012 07:28
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
|
|
|
04/12/2012 07:46
|
erlendisme
Besatt
|
Besatt
|
|
|
04/12/2012 08:38
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Du kan bruke et angleset, som lar deg endre gaffelvinkel inne i styrerøret med opp til 1,5 grader. Men du burde kjøpt sykkelen min, så hadde du sluppet dette....;-)
Big wheels keep on turning
|
|
|
04/12/2012 08:53
|
erlendisme
Besatt
|
Besatt
hehe, er ikke sikker på om jeg trenger det enda. Bare fått noen få turer på tampen av sesongen. Prisen såpas fin på en mer eller mindre ny karbonsykkel, at det måtte bli den.. Forøvrig usikker om det funker med angleset på GT Force...
Sykkel fortsatt ikke lagt ut for salg Kjartan?
|
|
|
04/12/2012 09:17
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
hehe, er ikke sikker på om jeg trenger det enda. Bare fått noen få turer på tampen av sesongen. Prisen såpas fin på en mer eller mindre ny karbonsykkel, at det måtte bli den.. Forøvrig usikker om det funker med angleset på GT Force...
Sykkel fortsatt ikke lagt ut for salg Kjartan? Lenken jeg ga deg, vil vise deg at du får tak i angle-set.
|
|
|
04/12/2012 10:57
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Sykkel fortsatt ikke lagt ut for salg Kjartan?
Tror jeg venter til jeg får den nye sykkelen i mars. Kan bli en lang sesong dette.
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
04/12/2012 10:59
|
erlendisme
Besatt
|
Besatt
Tror jeg venter til jeg får den nye sykkelen i mars. Kan bli en lang sesong dette. Ser den. Kunne tenkt meg noen ferre kuldegrader. I kaldeste laget for sykkeltrivsel nå for min del...
|
|
|
04/12/2012 11:08
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Hadde en liten neglesprettur i Tomsetmarka lørdag. Note to self; skotrekk neste gang. 10-12 kalde går greit en stund, fingre og tær er utfordringen. Men det var en fortreffelig tur uten pigg, syklet noen nye stier også. Jeg trodde jeg var kjent der, men til slutt havnet jeg et sted hvor jeg ikke kjente meg igjen i det hele tatt, syklet så 10 meter, og fant den kjente stien igjen. Innenfor et område på noen få små kvkm er det utrolig mye fint. Håper på ny runde lørdag.
|
|
|
04/12/2012 14:20
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Noen av dere som har peiling på om det går ann å endre på styrevinkel på GT sykler? Nermere bestemt Force serien...og evt hva som skal til? Har Force, aluminum, første modell, med 34mm styrerør (ikke konisk). Jeg puttet på Works-styrelager (EC34) med nominelt 1.0 grader slakkere vinkel. Siden jeg har tynt styrerør så gikk det ikke med Cane Creek I tillegg senket jeg bakre oppheng vha. eksentriske foringer fra http://offsetbushings.bigcartel.com/Så da har jeg ca 67 graders skjeggvinkel på sykkelen, og den er fin både opp og ned.
|
|
|
[Re: ØysteinS]
04/12/2012 15:07
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Noen av dere som har peiling på om det går ann å endre på styrevinkel på GT sykler? Nermere bestemt Force serien...og evt hva som skal til? Har Force, aluminum, første modell, med 34mm styrerør (ikke konisk). Jeg puttet på Works-styrelager (EC34) med nominelt 1.0 grader slakkere vinkel. Siden jeg har tynt styrerør så gikk det ikke med Cane Creek I tillegg senket jeg bakre oppheng vha. eksentriske foringer fra http://offsetbushings.bigcartel.com/Så da har jeg ca 67 graders skjeggvinkel på sykkelen, og den er fin både opp og ned. Fikk du senket kranken også noe med dette oppsettet? Spesielt offset bushing jeg tenker på. Og dekket treffer ikke bakramma ved full kompresjon? Men en god ide det der, for svakheten til Force har alltid vært, og er, at de er høye og bratte.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: ØysteinS]
04/12/2012 15:30
|
erlendisme
Besatt
|
Besatt
Noen av dere som har peiling på om det går ann å endre på styrevinkel på GT sykler? Nermere bestemt Force serien...og evt hva som skal til? Har Force, aluminum, første modell, med 34mm styrerør (ikke konisk). Jeg puttet på Works-styrelager (EC34) med nominelt 1.0 grader slakkere vinkel. Siden jeg har tynt styrerør så gikk det ikke med Cane Creek I tillegg senket jeg bakre oppheng vha. eksentriske foringer fra http://offsetbushings.bigcartel.com/Så da har jeg ca 67 graders skjeggvinkel på sykkelen, og den er fin både opp og ned. Ikke så erfaren når det gjelder styrelager og montering av disse. Er det en enkel sak? Bare å bytte ut gammelt med nytt? Er det forskjell på din modell og dagens med tanke på styrelager?
|
|
|
04/12/2012 15:51
|
erlendisme
Besatt
|
Besatt
Offset bushings bestilt. Spent på hvordan dette vil fungere.
Når det gjelder styrelageret er jeg mer usikker på hvilken type jeg skal ha...
|
|
|
[Re: RazeFaze]
04/12/2012 18:29
|
Buoyen
Besatt
|
Besatt
Du senker krankhuset tilsvarende "sag" som demperopphenet ser pga. bushingen. Ehh, hvis du skjønner  Men ja, du senker krankhuset. Bare smekke det inn i linkage design så ser du hvor i vandringa du havner når du endrer dette. Da kan du få ut den nye geometrien og hvor mye du endrer lereage ratio, squat etc.
|
|
|
[Re: Buoyen]
04/12/2012 18:34
|
erlendisme
Besatt
|
Besatt
Du senker krankhuset tilsvarende "sag" som demperopphenet ser pga. bushingen. Ehh, hvis du skjønner  Men ja, du senker krankhuset. Bare smekke det inn i linkage design så ser du hvor i vandringa du havner når du endrer dette. Da kan du få ut den nye geometrien og hvor mye du endrer lereage ratio, squat etc. Hehe...nei, DEN tok jeg ikke! 
|
|
|
04/12/2012 18:36
|
Buoyen
Besatt
|
Besatt
Ok, si at du presser sammen demperen f.eks. 1mm og så måler krankhushøyde. Denne krankhushøyden vil du få uten sag om du istedet har en demperbushing med 1mm offset.
Redigert av Buoyen; 04/12/2012 18:36.
|
|
|
[Re: RazeFaze]
04/12/2012 18:49
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Fikk du senket kranken også noe med dette oppsettet? Spesielt offset bushing jeg tenker på.
Og dekket treffer ikke bakramma ved full kompresjon?
Men en god ide det der, for svakheten til Force har alltid vært, og er, at de er høye og bratte.
Det skumle med senking er at triangelet kan treffe seterøret. For min del har jeg ganske langt fra å komprimere slik at jeg bruker hele vandringen, medmindre jeg dropper og slikt, og så tøff er jeg ikke (enda). For gammel, sluttet med slikt på åttitallet. Krankhuset blir lavere, ja, kanskje 2-3 cm, spesielt når jeg kan veksle mellom 120 og 150 mm på framdemperen. Jeg har egentlig lært meg til å like at det er høy klaring på kranken, og jeg har to bakdempere, en uten offset og en med, som jeg bytter med, av og til for å kjenne etter. Har aldri følt at krankhøyden har vært noen ulempe, men skjeggvinkelen har gjort meg skeptisk nedover, og det er ganske greit å ha ryddet opp i dette.
|
|
|
04/12/2012 18:54
|
erlendisme
Besatt
|
Besatt
Vanskelig å bytte bushingsen, eller er det av typen fryktelig enkelt og uten behov for spesialverktøy? Hvor mye gjør dette for styrevinkel alene? Du har brukt en i begge ender av bakdemperen?
Redigert av erlendisme; 04/12/2012 19:11.
|
|
|
04/12/2012 19:12
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Ikke så erfaren når det gjelder styrelager og montering av disse. Er det en enkel sak? Bare å bytte ut gammelt med nytt? Er det forskjell på din modell og dagens med tanke på styrelager?
Det er mulig at din karbonsykkel har integrert lager nede (og evt. oppe?). Da blir det litt andre boller. Ny kopp må evt. inn, om tilgjengelig, og vil heve fronten endel mm. Jeg presset styrelageret inn med hjemmegjort gjenget stang, og det var endel prakk, ja. Hastverk, dårlig lys, og relativt usynlige merker i koppene gjorde at det var ganske mye prakk å få de på plass, riktig innjustert, så jeg måtte banke de ut og justere flere ganger. Et sykkelverksted med styrelagerpresse er verdt vesle utgiften om du ikke føler deg eplekjekk nok til å dundre i vei selv.
|
|
|
04/12/2012 19:19
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Vanskelig å bytte bushingsen, eller er det av typen fryktelig enkelt og uten behov for spesialverktøy? Hvor mye gjør dette for styrevinkel alene? Du har brukt en i begge ender av bakdemperen? Jeg brukte begge, ja. Med skrustikke og aluminiumsbakker med prismespor så går det greit å dytte ut de gamle ved hjelp av passende komponenter fra pipenøkkelsettet. Slike bør man eie, om man også eier skrustikke: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Skrusti...ke-2-stk-20429/Da kan man få greit tak rundt gamle foringer uten å skrape opp.
|
|
|
04/12/2012 19:27
|
erlendisme
Besatt
|
Besatt
Ok. Skal være mulig å få det til da altså. Får teste bushings først..blir spennende å se. Har ikke skrustikke..men det skal vel la seg ordne :-)
|
|
|
|
|