Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 4 1 2 3 4

Enda en tråd om syklister og (by-)trafikk....

Enda en tråd om syklister og (by-)trafikk.... #1521120 15/11/2012 18:58
Trygve_ Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jeg må fruste litt...for to ganger på nesten like mange uker har jeg nesten kræsjet med syklister i trafikken, rett og slett fordi de ikke oppfører seg forutsigbart.

Første gangen var forrige uke, i travle Majorstuakrysset. Jeg skal til venstre, og fokuserer på å vente at møtende trafikk har passert og at det er klart på fotgjengerovergangen den veien jeg skal, siden de også har grønt - og så begynner jeg å kjøre. En syklist kommer da på innsiden av meg (forbikjøring i kryss), altså på min venstre side, når jeg aksellerer over motgående kjørefelt. Fordi jeg har fokus oppover mot møtende trafikk, og dette ikke er et sted vanlig trafikk dukker opp - er han foran framhjulet mitt før jeg rekker å reagere og slipper opp gassen. Hadde han i det minste ikke lagt seg foran bilen... Kjente jeg ble så jævli forbanna, og da mest fordi han satt meg i en situasjon der jeg holdt på å kjøre ned ham.

Så skjer nesten det samme oppe ved påkjøringen til Ring 3 fra Slemdalsveien. Jeg kommer ovenfra, og skal da også krysse motgående kjørefelt for å komme ned på Ring 3. Det er ombygging av veien, og kjøremønsteret er ikke vanlig for tiden - og det var møtende trafikk. Når det blir klart begynner jeg å kjøre, men tar en syklist å skyter inn mellom bilen bak og min og krysser skrått over hele krysset (via fotgjengerfeltet) og over på andre siden foran meg mens jeg aksellerer. Igjen en liten forutsigbar handling for andre medtrafikanter - og jeg lå på hornet. Da hytter han neven mot meg og tråkker på videre. Igjen; rimelig forbanna Trygve bak rattet fordi jeg igjen holdt på å kjøre på noen.

*frust*

Re: Enda en tråd om syklister og (by-)trafikk.... [Re: Trygve_] #1521190 15/11/2012 20:52
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Glemmer ikke sykelisten som kjørte forbi meg på innsiden når jeg skulle svinge til høyre i et lyskryss.
Som deg fokuserte jeg på trafikken i krysset og fotgjengerfeltet foran og på fotgjengerfeltet jeg kom til ved å svinge til høyre.
Var bare flaks jeg så han i øyekroken da jeg begynte å svinge.

Mitt mottrekk mot dette er å stoppe på rødlys så nærne fortaukanten når jeg skal svinge til høyre at det ikke er plass til noen å passere der.
.

Re: Enda en tråd om syklister og (by-)trafikk.... [Re: sl500] #1521193 15/11/2012 20:59
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Så du ser ikkje i speilet når du svingar til høgre i eit kryss? Du har vikeplikt for syklistar som passerer deg på høgre side når du skal svinge.

Re: Enda en tråd om syklister og (by-)trafikk.... [Re: Trygve_] #1521207 15/11/2012 21:11
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
I dag syklet jeg på høyre side av en bil som bremset ned inn mot et lyskryss, og da jeg var oppe på siden svingte sjåføren inn til fortauet for å slippe av en passasjer. Sjåføren brukte ikke blinklys og så ikke i speilet før han svingte. Jeg var ikke i nærheten av å bli påkjørt, men skummelt var det jo likevel.
Kanskje historien til syklisten i sl500 sin historie høres omtrent lik ut?

Jeg kan imidlertid ikke tenke meg at de to syklistene som Trygve_ var borti kan skylde på bilister som ikke følger med.

Re: Enda en tråd om syklister og (by-)trafikk.... [Re: -Jan] #1522040 17/11/2012 19:51
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: -Jan
Så du ser ikkje i speilet når du svingar til høgre i eit kryss? Du har vikeplikt for syklistar som passerer deg på høgre side når du skal svinge.

Jeg er fullstendig klar over at syklister kan lovlig pasere på begge sider men at noen er gærne nok til å kjøre på innsiden når man er i fart og blinker til høyre er nytt for meg.
Jeg levner ikke sykelisten mye ære etter §3 i veitrafikkloven når man gjør et slikt stunt.

Etter dette stopper jeg demostrativt inntil kantsteinen så kan de sykle ett annet sted.

Re: Enda en tråd om syklister og (by-)trafikk.... [Re: Vanilla Ninja] #1522043 17/11/2012 19:58
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Vanilla Ninja
Kanskje historien til syklisten i sl500 sin historie høres omtrent lik ut?

Jeg stod som første bil stille på rød lys med blinklyse på så jeg synes likheten ikke var slående.

Re: Enda en tråd om syklister og (by-)trafikk.... [Re: sl500] #1522146 18/11/2012 01:33
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nei, det var rett og slett ulikt.
Men sto syklisten også og ventet på grønt lys, eller kom han/hun syklende bakfra i det du skulle svinge?

Re: Enda en tråd om syklister og (by-)trafikk.... [Re: sl500] #1522156 18/11/2012 07:53
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: sl500
Glemmer ikke sykelisten som kjørte forbi meg på innsiden når jeg skulle svinge til høyre i et lyskryss.
Som deg fokuserte jeg på trafikken i krysset og fotgjengerfeltet foran og på fotgjengerfeltet jeg kom til ved å svinge til høyre.
Var bare flaks jeg så han i øyekroken da jeg begynte å svinge.

Mitt mottrekk mot dette er å stoppe på rødlys så nærne fortaukanten når jeg skal svinge til høyre at det ikke er plass til noen å passere der.
.

Mitt mottrekk er å sjekke i speilet før jeg svinger. Her er det passende å nevne veitrafikkloven §3

Re: Enda en tråd om syklister og (by-)trafikk.... [Re: sl500] #1522168 18/11/2012 08:46
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Var bare flaks jeg så han i øyekroken da jeg begynte å svinge

Hva med å sjekke speil og blindsone på høyre side som du er pålagt å gjøre HVER GANG du svinger til høyre så slipper du å basere deg på flaks for å se trafikkanter du har vikeplikt for.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Enda en tråd om syklister og (by-)trafikk.... [Re: -Jan] #1522170 18/11/2012 09:04
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: -Jan

Er man på vei inn i et kryss, bilen foran blinker til høyre, så er man vel ikke spesielt rett i huet hvis en forsøker å sykle forbi til høyre for bil i krysset? Personlig ville jeg hvert fall aldri forsøkt noe tilsvarende, sjansen for fulltreffer må jo være formidabel.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Enda en tråd om syklister og (by-)trafikk.... [Re: GeirK] #1522200 18/11/2012 11:04
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: GeirK

Hva med å sjekke speil og blindsone på høyre side som du er pålagt å gjøre HVER GANG du svinger til høyre så slipper du å basere deg på flaks for å se trafikkanter du har vikeplikt for.

Dette er en pålagt adferd som dessverre er lite utbredt blant bilister.

Av hensyn til egen helse plasserer jeg meg alltid bak biler som indikerer med blinklys en høyresving. Her kommer et nytt problem: også bruken av blinklys begynner å bli mindre populær blant en del bilister ...

Martin

Re: Enda en tråd om syklister og (by-)trafikk.... [Re: M@rtin] #1522213 18/11/2012 11:57
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: M@rtin
Her kommer et nytt problem: også bruken av blinklys begynner å bli mindre populær blant en del bilister ...

Martin

Dette irriterer meg noe jævlig.

Skulle ønske at politiet kunne benytte seg av denne muligheten til å dra inn grasalt med penger.

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Enda en tråd om syklister og (by-)trafikk.... [Re: cvrokka] #1522226 18/11/2012 12:17
O
Oekern Offline
Avhengig
Avhengig
O
Sitat: cvrokka
Her kommer et nytt problem: også bruken av blinklys begynner å bli mindre populær blant en del bilister ...

Martin

Dette irriterer meg noe jævlig.

Skulle ønske at politiet kunne benytte seg av denne muligheten til å dra inn grasalt med penger.

I fjord hadde de værtfall et stort raid mot feil lysbruk.
Maaange som blei tatt med feil bruk av tåkelys og xenon.
Tror ikke de så på (feil)bruk av blinklys. Bilde fra artikkelen var på en rett slette hvertfall.

Richmond SL3
Richmond SLR Composite
Re: Enda en tråd om syklister og (by-)trafikk.... [Re: Trygve_] #1522229 18/11/2012 12:21
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg skjønner ikke vitsen med å ha reglene når de ikke skal håndheves.

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Enda en tråd om syklister og (by-)trafikk.... [Re: Trygve_] #1522232 18/11/2012 12:28
ElGordo Offline
Ringrev
Ringrev
Er det ikke regler for lys og refleks på sykkel også? Siden alle er så opptatt av regler mener jeg.

I told u so!
Re: Enda en tråd om syklister og (by-)trafikk.... [Re: sl500] #1522244 18/11/2012 12:55
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Etter dette stopper jeg demostrativt inntil kantsteinen så kan de sykle ett annet sted.

Det er kanskje greit, men det er ofte ein stor fordel for syklistar å kunne få sykle forbi køa som står i ro, og legge seg fremst slik at dei slepp å vente til dei gåande kjem seg over gangfeltet som kryssar vegen til høgre. Å sykle "ett annet sted" er ikkje nødvendigvis alltid så lett heller. Men du bryr deg kanskje ikkje? Kva gjer du viss du ligg som nummer tre-fire i køa? Gidder du da å sjå i spegelen før du svingar? Eller kva viss det er eit sykkelfelt der, ser du da i spegelen?

Redigert av -Jan; 18/11/2012 13:03. Rediger grunn: speilet -> spegelen
Re: Enda en tråd om syklister og (by-)trafikk.... [Re: M@rtin] #1522253 18/11/2012 13:12
tmork Offline
Lilloman
Lilloman

Av hensyn til egen helse plasserer jeg meg alltid bak biler som indikerer med blinklys en høyresving. Her kommer et nytt problem: også bruken av blinklys begynner å bli mindre populær blant en del bilister ...

Martin

Det å holde seg bak i kryss tror jeg er helsefremmende uansett hvilken vei det blinkes. Har sett noen tilfeller der bil foran markerer tydelig med plassering og blinklys at bilen skal i en bestemt retning, for så uten forvarsel svinge i motsatt retning.

Kan bli litt trangt...

Redigert av tmork; 18/11/2012 13:13.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Enda en tråd om syklister og (by-)trafikk.... [Re: M@rtin] #1522261 18/11/2012 13:27
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det må dessverre sies at denne adferden ikke er altfor utbredt blant syklister heller.
Jeg har sett utallige eksempler på at syklister svinger dit de vil og antar at alt bak dem er historie.

Re: Enda en tråd om syklister og (by-)trafikk.... [Re: Vanilla Ninja] #1522320 18/11/2012 16:22
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: Vanilla Ninja

Det må dessverre sies at denne adferden ikke er altfor utbredt blant syklister heller.
Jeg har sett utallige eksempler på at syklister svinger dit de vil og antar at alt bak dem er historie.

Så sant, så sant. Alle bør blinke foran egen dør ...

Likevel kan man ikke argumentere med at en annen trafikkgruppes kritikkverdige adferd bidrar til å legitimere egen dårlig adferd.

Martin

Re: Enda en tråd om syklister og (by-)trafikk.... [Re: M@rtin] #1522326 18/11/2012 16:32
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Man burde i hvert fall ikke kunne argumentere med det, men likevel ser jeg både syklister og bilister skrive at de ikke gidder å gi tegn eller overholde vikeplikt fordi «de andre» heller ikke følger reglene.

Re: Enda en tråd om syklister og (by-)trafikk.... [Re: sl500] #1522332 18/11/2012 16:59
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt

.

Ikke en god ide. Jeg smækka inni speilet og knuste det vel med barendsen min på en dude som kjørte den strategien der. Han var stuck in gridlock, og det var ikke jeg - bye, bye.

Re: Enda en tråd om syklister og (by-)trafikk.... [Re: tmork] #1522333 18/11/2012 17:00
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: tmork

Det å holde seg bak i kryss tror jeg er helsefremmende uansett hvilken vei det blinkes.

Det tror ikke jeg. Komme seg foran bilene, det er helsefremmende. Og dersom lyset skifter, så venter du med å kjøre forbi på innern.

Re: Enda en tråd om syklister og (by-)trafikk.... [Re: Hvilepuls] #1522343 18/11/2012 17:15
A
abyss Offline
Medlem
Medlem
A
Sitat: Hvilepuls

.

Ikke en god ide. Jeg smækka inni speilet og knuste det vel med barendsen min på en dude som kjørte den strategien der. Han var stuck in gridlock, og det var ikke jeg - bye, bye.

Faen du er hard ass

Re: Enda en tråd om syklister og (by-)trafikk.... [Re: Hvilepuls] #1522346 18/11/2012 17:23
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: tmork

Det å holde seg bak i kryss tror jeg er helsefremmende uansett hvilken vei det blinkes.

Det tror ikke jeg. Komme seg foran bilene, det er helsefremmende. Og dersom lyset skifter, så venter du med å kjøre forbi på innern.

Nå skriver du vel omtrent det samme som meg, men med den forskjellen at man skal kjøre forbi på rødt, og ellers vente?

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Enda en tråd om syklister og (by-)trafikk.... [Re: Hvilepuls] #1522348 18/11/2012 17:29
tmork Offline
Lilloman
Lilloman

.

Dette gjør deg vel strengt tatt til en idiot i trafikken, men det vet du vel. Dog liker du jo å være litt fresk i tonen her på ts, så egentlig tror jeg du er en stor pusekatt som ikke kan gjøre en flue fortred, og desto mindre et overlagt speil-drap.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Enda en tråd om syklister og (by-)trafikk.... [Re: GeirK] #1522354 18/11/2012 17:39
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K

Hvor står det at man er pliktig til å sjekke speil og blindsone på høyre side når man svinger til høyre? Dette gjelder vel strengt tatt bare om det er et kjørefelt/sykkelfelt til høyre? Ved normal sving til høyre har man jo ikke vikeplikt for noen, utenom eventuelle fotgjengere i fotgjengerfelt? Det er førøvrig ikke lov å kjøre forbi før/i kryss.

Re: Enda en tråd om syklister og (by-)trafikk.... [Re: KenR] #1522370 18/11/2012 18:06
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: KenR

Hvor står det at man er pliktig til å sjekke speil og blindsone på høyre side når man svinger til høyre? Dette gjelder vel strengt tatt bare om det er et kjørefelt/sykkelfelt til høyre? Ved normal sving til høyre har man jo ikke vikeplikt for noen, utenom eventuelle fotgjengere i fotgjengerfelt? Det er førøvrig ikke lov å kjøre forbi før/i kryss.

Du har vikeplikt for trafikant som kommer fra høyre. Det er lov å kjøre forbi i/før lyskryss. Syklister har lov å kjøre forbi på høyre side.

Re: Enda en tråd om syklister og (by-)trafikk.... [Re: KenR] #1522400 18/11/2012 18:51
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Hvor står det at man er pliktig til å sjekke speil og blindsone på høyre side når man svinger til høyre?

Jeg lærte dette da jeg tok lappen i 1985. Lærte ikke du det?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Enda en tråd om syklister og (by-)trafikk.... [Re: KenR] #1522420 18/11/2012 19:12
H
HeidiF Offline
Entusiast
Entusiast
H

Bestemmelsen finner du i Trafikkreglenes paragraf 7.3.
Uavhengig av om du svinger til høyre eller venstre, gjelder vikeplikten. Det er verdt å nevne (siden du nevner noe om fotgjengerfelt), at vikeplikten for gående, gjelder selv om det ikke finnes gangfelt der du svinger inn.
Vedr forbikjøring i kryss: fullt lovlig når krysset er forkjørsregulert, når krysset er regulert med trafikklys og når det er flere kjørefelt gjennom krysset

Re: Enda en tråd om syklister og (by-)trafikk.... [Re: HeidiF] #1522428 18/11/2012 19:26
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: HeidiF

Vedr forbikjøring i kryss: fullt lovlig når krysset er forkjørsregulert, når krysset er regulert med trafikklys og når det er flere kjørefelt gjennom krysset

Må allikevel si at det er ekstremsport å hevde sin rett ved å sykle forbi i et kryss på høyre side av bil som blinker til høyre. Har dog seriøse problemer med å se at akkurat dette er lovlig, men hvis lovens bokstav påstår dette, så greit nok. Dette bør allikevel være en rett en seriøst bør avstå fra.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Side 1 av 4 1 2 3 4

Moderator  support