|
Urge All M - har noen testet denne hjelme?
|
14/11/2012 00:02
|
cht
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Jeg trenger en ny hjelm, nåværende hjelm burde vært kassert for lengesiden.
Jeg liker utseende til All M, men finner ikke så mange tester i farta. Er skeptisk til et par ting, det ene er at den ikke har noen stramme funksjon bak, kun tynne eller tykkere pads. Funker det bra nok? Så det det et fleksibelt visir, er det egentlig noen fordel? Hvis man tryner med trynet først så kan del et fast visir ta imot -noe- av fallet? Eller er jeg på jordet nå?
|
|
|
Re: Urge All M - har noen testet denne hjelme?
[Re: cht]
14/11/2012 06:56
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Visir på sykkelhjelm? Ikke på AllM, i hvert fall.
Skjermen er myk, men ser man hvordan mange andre skjermer er festet og hvor dårlig folk flest er til å feste hjelmene sine med hakestroppen på kragebeina, så er det minimalt med beskyttelse de gir ved fall. å holde noe reg og flere kvist og kvast ute av ansiktet er den mye bedre til.
Selve nakkefestestrammingen er gjerne der for at hjelmen skal sitte uten å riste på hodet (og en mulighet for produsentene av hjelmer til ikke å ha for mange former og størrelser). Hvor mye den fungerer ved fall er jeg usikker på. Sikkert begrenset.
|
|
|
14/11/2012 07:32
|
Bjørn B
Ivrig
|
Ivrig
Har ikke så god oversikt over Urge, men jeg tror Tohee og Atle Hamre har en del erfaring med denne! 
Bjørn
Insta: @bjornballangrud
Sportssjef NTG Lillehammer terrengsykkel Løypelegger Ultrabirken
|
|
|
[Re: baronKanon]
14/11/2012 07:34
|
Raymond
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvor mye skjermen bidrar utover kvist og regn som baronen sier, er jeg usikker på... MEN, jeg er fort vekk en av de som kjører med hakestroppen vel løst.... Men jeg har også hatt et par runder med fall, hvor det burde ha vært et klart bekymringspunkt, hvor det ikke har vært ofret en tanke engang! 1) Kollisjon med bil. Hjelm: Giro Hex med rocloc. Landet på hodet på panseret, deiset hodet i en gang til i en kollbøtte over, og en tredje gang i asfalt på andre siden av bilen. Hjelmen var maltraktert, rocloc'n hang fortsatt godt rundt hodet, og holdt hjelmen rimelig greit plassert rundt hodet. Ja, den var nappet løs fra de bakre festene, men det tror jeg sum-a-sumarum bare var greit. Hodet var like fint (jeg påstår det i hvert fall...)  2) Faceplant i steinura på Gaustatoppen. Hjelm: Poc Trabec Race. Hodet og ansiktet først i "gråstein". Hakestroppen hengende, skjermen var første som traff, hjelmen ble ikke presset opp og/eller av hodet what so ever så vidt jeg kan huske. Skjermen fikk seg noen skikkelige skraper...ansiktet like så. Det er selvfølgelig ikke noe vitenskapelig bak min synsing i dette tilfellet, eller noe fasit, men jeg tror fast og bestemt at nakkefestestrammingen (kronlgete ord...) har noe for seg, ikke bare for å minske risting og gi produsentene mulighet til å lage færre størrelser, men også sikkerhetsmessig. MEN, jeg ville ikke droppet hakestroppen likevel, selv om jeg oftest ikke tar meg bryet med å stramme den i nevneverdig grad..  Hvis Urge hjelmen sitter godt på uten, så er nok det vel og bra, hvis den ikke passer helt til hodet den skal på, så er jeg bittelitt skeptisk.
|
|
|
[Re: Raymond]
14/11/2012 08:23
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Jeg har brukt Urge Enduromatic i hele sommer. Har ikke savnet egen nakkestramming spesielt. Har hakestroppen ganske stramt. Lett og fin, billig, ser bra ut (i mine øyne ikke synonymt med hestesport...), mere beskyttelse ned mot nakken enn en del andre, bl a Girohjelmer. Lett å feste hjelmkamera, da den har mange glatte hele flater. Litt varm i klatringer i 35 graders Sør-Frankrike, men da er det bare å henge den på styret. AllM ser ut til å ha enda mer lufting.
Big wheels keep on turning
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
14/11/2012 09:02
|
powtangclan
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har brukt denne hjelmen i hele sommer og høst og har heller ikke hatt noe spes behov for nakkestramming. Har vel en veldig "vanlig" hodefasong, så slipper kanskje litt billig unna der.
Alle stihjelmer ser jævlige ut, Urge ser kanskje enda mer/mindre jævlig enn en del av de andre, men det som er sikkert er at den ikke får meg til å sykle fortere/saktere enn andre hjelmer :-)
Når det er sagt, så er den veldig lett og komfortabel og det er da noe.
Peter Stolt eier av Traktor Bike Park.
No brothers in the powder!!
|
|
|
14/11/2012 13:24
|
cht
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Jeg har testet enduromatic på hodet en gang, det var en s/m og den satt som støpt på hodet. XL/L hadde vært perfekt, kan jeg anta den samme passformen med all m tro?
|
|
|
14/11/2012 20:43
|
cht
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Atle Hamre ja, kanskje jeg kan bli en dårlig svindler også med denne hjelmen  Dette er selvsagt en smaksak, hjelmen er litt annerledes og dermed blir det fort litt "elsk/hat". Jeg er vel av en oppfatning av at nakkestroppen er hovedsaklig til for å få hjelmen til å sitte godt. Har man en hjelm som går lengre ned ved bakhodet og sitter godt så tror jeg det er vel så bra. Menneeee, hvis jeg nå skal satse på denne, hvilken farge er kulest? Safe med svart, eller kanskje satse på Hamre style og gå for rød og hvit? 
|
|
|
14/11/2012 21:22
|
Raymond
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Atle Hamre ja, kanskje jeg kan bli en dårlig svindler også med denne hjelmen  Dette er selvsagt en smaksak, hjelmen er litt annerledes og dermed blir det fort litt "elsk/hat". Jeg er vel av en oppfatning av at nakkestroppen er hovedsaklig til for å få hjelmen til å sitte godt. Har man en hjelm som går lengre ned ved bakhodet og sitter godt så tror jeg det er vel så bra. Menneeee, hvis jeg nå skal satse på denne, hvilken farge er kulest? Safe med svart, eller kanskje satse på Hamre style og gå for rød og hvit? Kjør på med Atle Hamre look!  kjøp noe kuske-briller og, så er du i boks! 
Redigert av Raymond; 14/11/2012 21:23.
|
|
|
15/11/2012 22:46
|
Cervin
Veteran
|
Veteran
Noen i nærheten av kristiansand som har en sånn jeg kunne testa på hodet mitt? Ingen forhandler i norge, men hadde vært greit å testa før en bestilte.
Always looking for the next trail.
Kristiansand Sykkelpark
|
|
|
|
|