Elgtråkket 2013, få flere deltakere med?
|
Re: Elgtråkket 2013, få flere deltakere med?
[Re: thorgeir]
09/11/2012 11:19
|
olechr
More than words
|
More than words
JanM. I fjor arrangerte vi rittet 23. juli (ingen stor festdag). Vi hadde ikke seedingstatus, men likevel kom det over 500 syklister (mer enn 100 møtte ikke til start, så totalt var det over 600 påmeldte).
Ja, seedingstatus forklarer litt - men langt fra alt.
Hallingrittet har i alle år (utenom 2012) hatt seedingstatus, men deltagelsen har siden 2009 sunket fra 598 til 225 (2012). Også siste år med seedingstatus viste lavere deltagelse med ca 300 deltagere.
Samme dag som Valdresrittet gikk av stabelen i år, gikk det også Moratråkket som også hadde seedingstatus. Deltagelsen der var vesentlig lavere enn i Valdresrittet. E
Ergo kan ikke seedingstatus for sykkelritt brukes som utelukkende faktor for deltagelse (ikke for høy deltagelse, ei heller for lav).
Det er arrangørene som selv må sørge for at de gjør seg attraktive. Flere med "salgsgener" må nok inn i arrangørstabene for å øke deltagelsen :-). Det er så mange ritt hele sesongen, at kampen om deltagerne vinnes av de som leverer best opplevelser til flest fornøyde syklister ... Dette har du nok rett i. Seeding er viktig for de rittene som klarer å markedsføre det. Det krever sykt mye jobb å få ritt og lag opp å gå i Norge. Da må det være noen som ønsker å bruke MASSE tid uten betalt på det. Valdresrittet har vært flinke her. Det er en av rittene amn faktisk hører om til tider.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: Oddefa]
09/11/2012 13:03
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Men at bare en handfull fra Hamar og Ringsaker er med er litt dårlig/rart synes jeg. Kjenner ingen som sykler Elgtråkket slik den løypa er nå som ikke digger den.
Den var vel myntet bl.a. på meg  Men som andre har skrevet, rittilbudet er så bra nå at noe må velges bort. De to siste årene har det vært arrangert rundbane på Lillehammer samme helga, og det er også et like lokalt ritt for meg, og alle som kaller seg terrengsyklister bør i hvert fall gjøre det de kan for å støtte opp om den olympiske grenen. Men Elgtråkket er uansett et flott ritt, ett av de morsomste jeg vet om, og fortjener større deltagelse. Og grus vs stimodus, ikke overdriv betydningen av det, det er tross alt mest grus på Elgtråkket selv med den siste omleggingen. Ingen Birkebeinere som behøver å frykte grusformen ,-) Glimrende oppkjøringsritt som jeg alltid har brukt før! Men jeg tror det er mye å gå på i markedsføringen av rittet.
|
|
|
[Re: Otoen]
09/11/2012 13:56
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nei da Kjell Arne, tenkte på alle de området som er aktive syklister som inne deltar på lokale ritt pga redd det skal påvirke formen en uke før. Klar over at du sykler et morsomt ritt på Lillehammer samme helg!
|
|
|
09/11/2012 16:37
|
Otoen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Skal uansett lage film fra hele rittet, forhåpentligvis en i løpet av uka og så en ny i løpet av sommeren. Skal utbedres MYE i de stipartiene som er, slik at det blir raske flytstier, slik at ALLE vil oppleve flyt uansett hvor gode tekniske man er. Er ikke teknikken som skal gjøre at man vinner her, men kjørestyrken. kommer til å bli kanonbra slik jeg har tenkt:).
CK ELVERUM
|
|
|
18/11/2012 08:23
|
Otoen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Nå kan det se ut til at vi får til et samarbeid med to eller tre andre klubber om en sammenlagtcup:). Rittene tar selvsagt hver klubb ansvar for selv, men vi må få til et påmeldingssystem som gjør at man med få klikk kan melde seg på alle tre eller fire rittene på en gang, til en fordelaktig pris sammenlignet med å melde seg på et og et ritt.
Det blir igrunn det samme som G-sport cup`n som var, med Terrengsykkelrittet, Vestmarksrittet osv...
Noen som har noen erfaringer rundt et slikt samarbeid og som har noen tips å dele?
CK ELVERUM
|
|
|
18/11/2012 19:22
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Noen som har noen erfaringer rundt et slikt samarbeid og som har noen tips å dele?
Ja!
|
|
|
18/11/2012 21:08
|
Otoen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
CK ELVERUM
|
|
|
19/11/2012 13:58
|
Unparalleled
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Er det uaktuelt å flytte rittet? Hva med helga etter birken? Det hadde også vært et nydelig alternativ til birken, hvis det hadde gått samme helga. Hadde det atpåtil gått på søndagen så hadde kanskje mange som allerede er i området blitt med..
|
|
|
20/11/2012 08:41
|
Thomasx75
Entusiast
|
Entusiast
Her er noen tanker fra en som ikke er så godt trent som de fleste av dere som har innlegg her... For min del er det for nære Birken hvis jeg skulle vært med på den. begrunnelse er risiko i en del av stipartiene med fare for skade på både sykkel og lårhals:-). Samtidig bruker jeg nok sikkert rundt to timer på løypa. Blir da blandt de siste i mål og det motiverer lite, ugunstig i forhold til Birken. Nå som Kongerittet er samme helg frister det mer i forholdt til forbredelser til Birken. Der blir man en i mengden selv om man bruker 3 timer og får en skikkelig gjennomkjøring i harde bakker før Birken. Nå har riktinok dette rittet også noen halsbrekkende utforkjøringer på grusvei (med møkkavær i fjor) som har sin risiko..
Elgtråkket i sin nåværende form er ett ritt for de som er godt trent og veldig glad sti og kanskje klarer to ritt på ei helg uten å ødelegge formen ( ref otoen og oddefa f.eks). Det er ingen som deltar i trimklassen heller så det er ikke ett ritt for den jevne mosjonist.
Nå er vel rittkalenderen full og det er vanskelig å flytte, men det hadde nok vært en ide om det kom litt tidligere i sesongen.
Når det er sagt: Traseen er jo kjempeflott og bør oppleves for den som ikke har det. Men for meg passer det best i treningsform i "morotempo" :-)
Det skal svi litt. Man blir god på det man trener på.
|
|
|
[Re: kao]
20/11/2012 08:47
|
Thomasx75
Entusiast
|
Entusiast
[ .
Men Elgtråkket er uansett et flott ritt, ett av de morsomste jeg vet om, og fortjener større deltagelse. Og grus vs stimodus, ikke overdriv betydningen av det, det er tross alt mest grus på Elgtråkket selv med den siste omleggingen. Ingen Birkebeinere som behøver å frykte grusformen ,-) Glimrende oppkjøringsritt som jeg alltid har brukt før!
Men jeg tror det er mye å gå på i markedsføringen av rittet. Det går fint an å kjøre på seg masse syre i gruspartiene. ingen fare med det :-)
|
|
|
20/11/2012 08:51
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ganske sikker på at Elgtråkket er mindre krevendes fysisk og tar mindre krefter en Kongerittet, og et et bedre oppkjøringsritt en kongerittet til birken, ikke minst når du slipper "lang" kjøring Thomas! Tror at søndagen før birkenhelgen på mange måter er hellig mht Elgtråkket, men det som JH/Øistein må finne ut er om færre deltagere i år en i fjor skyldes rittrase, vær (i forkant) eller andre omstendigheter (som da f.eks tidspunkt).
|
|
|
[Re: Oddefa]
20/11/2012 10:14
|
Thomasx75
Entusiast
|
Entusiast
Ganske sikker på at Elgtråkket er mindre krevendes fysisk og tar mindre krefter en Kongerittet, og et et bedre oppkjøringsritt en kongerittet til birken, ikke minst når du slipper "lang" kjøring Thomas! Tror at søndagen før birkenhelgen på mange måter er hellig mht Elgtråkket, men det som JH/Øistein må finne ut er om færre deltagere i år en i fjor skyldes rittrase, vær (i forkant) eller andre omstendigheter (som da f.eks tidspunkt). for min del falt valget på kongerittet i år da jeg anså at sykkel og kropp fikk minst juling. Jeg har ikke tid og mulighet til å fikse store skader på sykkel på en uke f.eks.. At restitusjonen kanskje blir litt lengre på 65km enn 27 er nok sant, men en uke med rolig imellom så har ikke det mye å si. Jeg tror været må ta mye av skylda i år.
|
|
|
20/11/2012 11:20
|
Otoen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Stipartiene vil bli såpass utbedret at du ikke trenger å frykte hverken evnt skadefare eller sykkeltrøbbel.... Og det å bruke 1.40 til 2 timer på Elgtråkket er mye mindre krevende enn 3 timer på kongerittet, så argumentet ditt om at det passer da bedre i forhold til restuitusjon/oppkjøring til birken er jo bare tull Thomas.. Nå skal denne utbedringen skje på våren, og det vil da bli arrangert mange felles gjennomkjøringer, så da syns jeg virkelig at du og dere som er usikre skal delta på dette før dere tar en endelig avgjørelse... Et ritt på 27 km med primært grus og noen enkle flytstier er uten tvil en perfekt utblåsning før birken..
CK ELVERUM
|
|
|
20/11/2012 11:54
|
Thomasx75
Entusiast
|
Entusiast
Har heller ikke klaget på restitusjon da ( tror jeg) men at man har større mulighet for å tryne i ett høl på Elgtråkket enn på en grusvei i Nannestad. Løypeprofilen er også mer lik på Kongerittet med lange seige bakker. Måten å sykle på blir mer lik med mange rundt å ta hensyn til. I Elgtråkket vil jeg sannsynligvis være alene før første grusparti.
Klager ikke på Elgtråkket, men prøver å finne grunner til at folk velger andre ritt, inkludert medlemmer i deres egen klubb. Finner sikkert en del gode argumenter for og imot i egne rekker også. Flere jeg har snakket med som tror det er litt skummelt oppi skogen der. Så det å ha felles gjennomkjøringer og få med flest mulig på dette og bruke god tid er nok noe som bidrar til at flere deltar. Det vet jeg dere også gjør, men kanskje ha dette litt før på sesongen og litt oftere. Jeg vet ikke, bare filosoferer...
Jeg synes ideen om en cup på tre ritt er super og det vil helt sikkert trekke flere til rittet.
|
|
|
[Re: erling]
20/11/2012 12:04
|
kebr
Avhengig
|
Avhengig
Hva med helga før Helgøyatråkket? Fint oppkjøringsritt. I Mai er flere i stimodus. Jeg vil tro (som gammel elverumsing) at store deler av områdene som Elgtråkket går i fortsatt er dekket av snø og is eller i hvertfall er veldig vått i mai. Forøvrig enig i innspillet om en facebookgruppe for rittet. Sett opp det med litt info så blir det lettere å spre.
|
|
|
[Re: Thomasx75]
20/11/2012 12:06
|
kebr
Avhengig
|
Avhengig
Det går fint an å kjøre på seg masse syre i gruspartiene. ingen fare med det :-) Det kan jeg også skrive under på 
|
|
|
[Re: Thomasx75]
20/11/2012 14:23
|
Otoen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Har heller ikke klaget på restitusjon da ( tror jeg) men at man har større mulighet for å tryne i ett høl på Elgtråkket enn på en grusvei i Nannestad. Løypeprofilen er også mer lik på Kongerittet med lange seige bakker. Måten å sykle på blir mer lik med mange rundt å ta hensyn til. I Elgtråkket vil jeg sannsynligvis være alene før første grusparti.
Klager ikke på Elgtråkket, men prøver å finne grunner til at folk velger andre ritt, inkludert medlemmer i deres egen klubb. Finner sikkert en del gode argumenter for og imot i egne rekker også. Flere jeg har snakket med som tror det er litt skummelt oppi skogen der. Så det å ha felles gjennomkjøringer og få med flest mulig på dette og bruke god tid er nok noe som bidrar til at flere deltar. Det vet jeg dere også gjør, men kanskje ha dette litt før på sesongen og litt oftere. Jeg vet ikke, bare filosoferer...
Jeg synes ideen om en cup på tre ritt er super og det vil helt sikkert trekke flere til rittet. Jeg vil nå heller si at 3 timer ritt helgen før er i overkant for en skikkelig utblåsing før birken, og da mener jeg at elgtråkket er mye bedre når man tråkker der mellom 1 og 2 timer... Poenget er jo en skikkelig kvalitetsøkt (utblåsing) uka før birken, ikke nødvendigvis å sykle noe som ligner mest mulig på birken... Men, veldig enig i det du skriver om gjennomkjøringer, og dette skal vi få til. Og når løypa nå blir endel utbedret, så vil jeg tro at folk vil digge stipartiene som er.. Er jo faktisk mest grus på dette rittet oxo. Facebookside skal lages, godt innspill!! 
CK ELVERUM
|
|
|
20/11/2012 14:27
|
Otoen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Og på elgtråkkey var det 21 stk på storoksen fra egen klubb (JH), og det er nå brukbart:). Men, vi kan alltids bli bedre, og med god reklame for løypa, oppdateringer på facebook, terrengsykkel og hjemmeside i forhold til tilstanden på løypa så tror jeg dette kan bli bra. Gode utbedringer som garantert vil skape MYE bedre flyt og trygghet, samt flere gjennomkjøringer i regì av klubben har jeg trua på....
Helgen før er fortsatt den helgen vi går for.. Samarbeidscup med andre gode lokale ritt tror jeg vil skape noe nytt og spennende som flere kanskje vil delta på. Blir bra:)
CK ELVERUM
|
|
|
20/11/2012 15:19
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva hvis du Øistein sykler naken foran og reklamerer for dette i lang tid i forvei! Og så får alle som sykler forbi deg lov til å knpise deg på pungen! Tross alt kommer du liekvel til å åpne så hardt at du ligger først i sandbakken og deretter sprekker før grusen. Hvis du vet at det kommer hundre bak deg som gjerne vil knipse litt så kommer du til å yte mer og holde teten lenger, problemet vil selvsagt være at når du kommer ut på grusen og i rulla så vil de som sitter sammen med deg i rulla knipse seg på pungen hver gang de passerer, men du kan jo alltids håpe at Geir Lien er med og tar noen monsterføringer, slik at dere andre ligger på rekke.
God ide ? jupp, kjør i gang knips Øistein på pungen kampanje for Elgtråkket 2013
|
|
|
20/11/2012 16:12
|
Otoen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ikke helt trua på den der Odd, pluss at jeg sprekker ikke på elgtråkket:)
CK ELVERUM
|
|
|
21/11/2012 08:15
|
Thomasx75
Entusiast
|
Entusiast
21 fra j/h var bra så da beklager jeg den stygge påstanden :-). Og facebook og twitter må være gode ideer. Spre det til de rette folka så det havner i riktig nettverk så blir det super reklame.
Så kan dere jo vurdere en naken-knipse-klasse, hva med kveldstid og hodelykt også. Da blir det skikkelig spennende !!
Og jeg skal ta meg selv i nakken og tråkke traseen oftere. Da er det også lettere å starte i rittet.
|
|
|
21/11/2012 15:09
|
Otoen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Bra du blir med Thomas, så kan du komme med innspill på forbedringer av løypa da, selv om jeg håper og tror at det meste skal være meget bra til første felles gjennomkjøring arrangert av JH iallfall:). Men, kan jo fort skje at jeg tror den er bra, og andre mener at noe mer bør gjøres..
CK ELVERUM
|
|
|
[Re: olechr]
22/11/2012 11:42
|
BjKj
Ringrev
|
Ringrev
JanM. I fjor arrangerte vi rittet 23. juli (ingen stor festdag). Vi hadde ikke seedingstatus, men likevel kom det over 500 syklister (mer enn 100 møtte ikke til start, så totalt var det over 600 påmeldte).
Ja, seedingstatus forklarer litt - men langt fra alt.
Hallingrittet har i alle år (utenom 2012) hatt seedingstatus, men deltagelsen har siden 2009 sunket fra 598 til 225 (2012). Også siste år med seedingstatus viste lavere deltagelse med ca 300 deltagere.
Samme dag som Valdresrittet gikk av stabelen i år, gikk det også Moratråkket som også hadde seedingstatus. Deltagelsen der var vesentlig lavere enn i Valdresrittet. E
Ergo kan ikke seedingstatus for sykkelritt brukes som utelukkende faktor for deltagelse (ikke for høy deltagelse, ei heller for lav).
Det er arrangørene som selv må sørge for at de gjør seg attraktive. Flere med "salgsgener" må nok inn i arrangørstabene for å øke deltagelsen :-). Det er så mange ritt hele sesongen, at kampen om deltagerne vinnes av de som leverer best opplevelser til flest fornøyde syklister ... Dette har du nok rett i. Seeding er viktig for de rittene som klarer å markedsføre det. Det krever sykt mye jobb å få ritt og lag opp å gå i Norge. Da må det være noen som ønsker å bruke MASSE tid uten betalt på det. Valdresrittet har vært flinke her. Det er en av rittene amn faktisk hører om til tider. Valdresrittet har vært kjempeflinke og skapte den desidert beste rittopplevelsen min ifjor! Det handler om hele pakka før under og etter rittet. Mulig de har salgsgener, men det oppleves som ærlig engasjement og glede over å skape et godt sykkelritt! Stikk på studietur! Mvh
|
|
|
22/11/2012 14:25
|
mojo
Avhengig
|
Avhengig
WOW!. Litt i stiveste laget eller...? Etteranmelding til kl 11.00, tilleggsavgift kr 400.
|
|
|
[Re: mojo]
22/11/2012 18:33
|
Otoen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
WOW!. Litt i stiveste laget eller...? Etteranmelding til kl 11.00, tilleggsavgift kr 400. Dette var en feil opplysning på hjemmesiden, som jeg nå så at ikke er endret... Er/var IKKE 400 kr for etteranmelding...
CK ELVERUM
|
|
|
29/11/2012 15:43
|
Otoen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Da har vi fått laget en facebookside for rittet:). Vil komme diverse nyheter, info og bilder etc her utover vinteren... Lik siden da vel, så får du med deg siste nytt:)
http://www.facebook.com/#!/Elgtrakket
Redigert av Otoen; 29/11/2012 15:43.
CK ELVERUM
|
|
|
|
|