Nettopp kjøpt en Renault Kangoo som skal bli verktøyet for masse toppturer og sykkelutfukter Gjenstår bare å ordne med et eller annet sykkelstativ/-holdere nå. Noen tanker og ideer på dette temaet, har ikke vært heldig på google, men det må jo finnes noen smarte løsninger, sant??
Bak i min Toyota Hiace har jeg lagt 2"*8" på høykant. 1 stk på hver side av bilen, i lengde retning, og en på midten i lengde retning. Så har jeg lagt en finer plate oppå det hele og skåret ut hull til sykkeldekkene. Så nå triller jeg bare sykkelene inn så står de trygt og godt helt av seg selv. I tillegg så får man kjekke oppbevaringsrom til lange gjenstander som f.eks ski, skistaver, fiske stenger og lignende i tom rommene under finerplata. Løsningen gjør at man taper litt takhøyde, menhar ikke vært plaget av det. Nullproblem med sykler hvertfall
Bak i min Toyota Hiace har jeg lagt 2"*8" på høykant. 1 stk på hver side av bilen, i lengde retning, og en på midten i lengde retning. Så har jeg lagt en finer plate oppå det hele og skåret ut hull til sykkeldekkene. Så nå triller jeg bare sykkelene inn så står de trygt og godt helt av seg selv. I tillegg så får man kjekke oppbevaringsrom til lange gjenstander som f.eks ski, skistaver, fiske stenger og lignende i tom rommene under finerplata. Løsningen gjør at man taper litt takhøyde, menhar ikke vært plaget av det. Nullproblem med sykler hvertfall
God løsning, men husk at dette veier mange-gangeren under nedbremsing, så det må sikres med stropp f. eks. Alternativt, kan man jo montere takstativ i gulvet, f. eks. ved å legge inn en hel finerplate og skru stativene ned i denne.
Går sykkelen inn med framhjulet på plass rent høydemessig? Da trenger du jo bare gulvfester og et par hurtigstropper så står sykkelen fjellstøtt. Siden jeg er vant med å sikre motorsykler baki kassebil så bruker jeg samme metoden for tråsykkelen. Kanskje litt overkill, men det er enkelt og virker. God gjennomgang her:
God løsning, men husk at dette veier mange-gangeren under nedbremsing, så det må sikres med stropp f. eks. Alternativt, kan man jo montere takstativ i gulvet, f. eks. ved å legge inn en hel finerplate og skru stativene ned i denne.
Alt er boltet fast direkte i gulvet, er skrue fester i gulvet på varebilen som er beregnet for innredninger etc...
Jeg har en kangoo til turbil, og har egentlig aldri hatt behov for noen slags stativ. du får uansett plass til tre fulldempere baki uten demontering. hvis du har 4 må du ta av noen hjul...
Jeg har lekt med tanken om noen sånne som du fester i gaffelen, men kommer man noen gang til å ta av hjulet hvis det er plass til sykkelen med hjulet montert?
Jeg har lekt med tanken om noen sånne som du fester i gaffelen, men kommer man noen gang til å ta av hjulet hvis det er plass til sykkelen med hjulet montert?
Har stativ i min Hiace selv, og har kun brukt det den ene gangen jeg hadde 5 sykler med på tur. Ellers så står de med hjul på festet med stropper og diverse.
I vår Roomster ga vi f.. i å kjøpe det innebygde sykkelstativet a'la forslaget til Sanouka, fordi det medførte at vi ikke ville få plass til syklene: 1. Det er hurtigkoblingfeste: hvem har det nå om dagen? 2. Det er skråmontering: hvordan i huleste tror de normale stisykler skal få plass uten å knuse bakruten? 3: Det funker som bare det å stroppe ned gaffelen i gulvet med jekkestropp. Komprimere demper litt og surre over styret, gjennom ramme, over styret, og du har en fjellstø montering.
I vår Roomster ga vi f.. i å kjøpe det innebygde sykkelstativet a'la forslaget til Sanouka, fordi det medførte at vi ikke ville få plass til syklene: 1. Det er hurtigkoblingfeste: hvem har det nå om dagen? 2. Det er skråmontering: hvordan i huleste tror de normale stisykler skal få plass uten å knuse bakruten? 3: Det funker som bare det å stroppe ned gaffelen i gulvet med jekkestropp. Komprimere demper litt og surre over styret, gjennom ramme, over styret, og du har en fjellstø montering.
1. Funker sikkert best på pickup 2. Du finner forresten 15 og 20 mm fester til den 3. Jeg har QR 4. Det blir som med andre stativ at du ikke kan regne med å få med like mange som på bildet
Jeg har en kangoo til turbil, og har egentlig aldri hatt behov for noen slags stativ. du får uansett plass til tre fulldempere baki uten demontering. hvis du har 4 må du ta av noen hjul...
Godt poeng det ja, da blir det fort uaktuelt å ta av hjulene jo. Kan evt. vurdere en investering i ekstra stilige stropper istedenfor
Godt poeng det ja, da blir det fort uaktuelt å ta av hjulene jo. Kan evt. vurdere en investering i ekstra stilige stropper istedenfor
I min connect triller jeg inn bakenden først og plasserer hjulet i kroken og fester enkelt styret til en strikk som er spent på tvers over bakdørene. Easy peasy kangoleasy
Montere noe slikt fremme imot veggen. Ser jo enkelt og greit ut. Bare å trille syklen inn å montere en stikk eller to.
Hvis du har versjonen med vegg mellom lasterom og sjåfør hadde jeg nok bare montert en krok eller ett stativ i veggen mot føreren der jeg kunne få inn bakhjulet. Bare så det ikke beveger seg sidelengs. Så tredd en stropp gjennom så den ikke hopper ut av. Kjenner meg selv såpass godt at blir det for tungvindt så gidder jeg ikke. Hvis det kosmetiske ikke er så viktig tipper jeg du kommer langt med en 2x4 å noen skruer.
Re: Sykkelstativ invendig i kassebil
[Re: erlen]
#151852510/11/201223:34
Ja ser nokså enkelt ut. Hvis man kunne brukt noe lignende bakhjulsfeste som er montert på alle takstativ. Så kunne man montert dette i veggen mot sjåfør. Det ser jeg for meg er det enkleste. Så i tilegg hadde det jo sett meget proft ut Så kan man bare ha en strikk i styret så dette ikke ligger å slenger i svingen.