Denne får duge. Med en Exposure Joystick på hjelmen og Exposure Flash/Flare på sykkelen blir jeg sett av andre og ser litt selv. Schwalbe Marathon 35c til vinterbruk.
Siden det ikke saltes mye på de veiene jeg sykler på,ja så er eneste forandring på mine vintersykler piggdekk. Denne brukes nå,men har en Vodoo Wanga under bygging.
Har klippskjermer klar i tilfelle slaps og vått vær.
GT Avalnche 3.0 Ramme Commencal styre, stem og holker. Tektra bakbrems (Juicy 3 på vei) Mavic crossmax hjul.(pikkdekk på vei) Raceface XC singel krank og kranklager 16t singelspeed der kassetten skulle sittet
Redigert av Random Hero; 06/11/201209:39.
Commencal meta 55 Commencal suprem Team DH Commencel uptown 29
Jeg prøver å bruke kona's gamle Nakamura. Men i går var det så vidt giret fungerte, og det i bare -4 kalde.
Vil det hjelpe å kun bytte wire for å dette up-and-running igjen?
//Glenn
Jeg har tilsvarende problem med det gamle skrapjernet som jeg bruker til vintersykkel. Gir og bremser blir tunge som sirup i kaldt vær. Finnes det noe enkelt botemiddel (bortsett fra å ofre en av de nye syklene mine?
Bytt både wire og strømper så blir det supert i minusgrader også. Hvis man bare bytter wire og det er rust i de gamle strømpene så varer ikke en ny wire lenge. Jeg pleier å smøre strømpene med teflonspray før jeg trer i wire. Har inntrykk av at mange bruker heltrukne strømper, men jeg har ikke gjort det.
Om giret går tregt i minusgrader selv om wire og strømper er fine så er det sikkert vann i strømpa, oppvarming, tørking og smøring gjør susen. Når man ikke har heltrukne strømper er dette veldig lett, bare å trekke strømpen frem og tilbake på vaieren.
Vil det hjelpe å kun bytte wire for å dette up-and-running igjen?
Sitat: ute-og-sykler
Jeg har tilsvarende problem med det gamle skrapjernet som jeg bruker til vintersykkel. Gir og bremser blir tunge som sirup i kaldt vær. Finnes det noe enkelt botemiddel (bortsett fra å ofre en av de nye syklene mine?
Hva er enkelt? Det er jo bare å ta det fra hverandre og rense og smøre strømper og wire. Eller kjøpe nye wires og heldekkende strømper.
Aight! Her er mitt flotte Vrak, populært kalt "Kona Kilauea" eller eventuelt bare "Jobbsykkelen". Årgang 1996.
Hele året gjør den pliktarbeid til og fra jobb og byen, og den spiser salt, snø og is til frokost store deler av året. Sykkelen brukes også jevnlig til rekreasjonssykling i ulike retninger; mest om sommeren. Den står parkert utendørs mesteparten av tida. Sykkelen har aldri hatt fungerende tripteller, men den har antakelig kjørt ca. 10-15 km per dag siden den ble kjøpt i 1996. Vill tipping vil dermed gi en kilometerstand på et sted mellom 50.000 og 100.000 km. Det hadde vært morsomt å vite mer nøyaktig.
Innholdsfortegnelse: * en god del rust * skittent/slitt/slitent/eldgammelt gir, drivverk og ettermonterte v-bremser av variable merker (opprinnelig XT-gir og gripshift ble utslitt for noen år siden, bremsene ble oppgradert til v-brems ganske tidlig) * skitne og nedslitte felger * ganske så slitent sete * setepinnen har stått litt over maks-merket siden 1998 og vil ikke rikke seg * bøyd girøre som gjør girinnstilling vanskelig (har vært slik siden 1997, girøret er ikke utskiftbart) * cirka 5 år gamle Nokian piggdekk * noen håpløse skjermer, ettersom bremsene er i veien for skikkelige skjermer * blinkende framlykt * nymotens blå-blinkende ventilhetter * nymotens baklykt med laser som tildels peker feil vei. morsom detalj fra produsentens side. * flatpedaler i øyeblikket; jeg bruker vanlige sko til og fra jobb...den har hatt kombi eller klikk i perioder. * synes å huske at sykkelen ble vasket i 1999 * vekt rundt 10,5 kg
Woops, holdt på å glemme de frekke bildene, som naturligvis må tas i dagsmørket nå som det er vinter:
Anekdoter: * Punkteringsrekorden er 15 ganger på én dagstur, i fjellene rundt Briançon. Mye skarp kalkstein på traktorveiene der...og uten demper river kalkstein bra i dekkene. Måtte skifte både dekk og slanger etter den turen - og det ble 10 km gåtur da jeg gikk tom for slanger og lappesaker. * Piggdekk er ikke anbefalt på brostein. Det har jeg prøvd, og det medførte 5 dagers innleggelse på sykehus.
Ser ut som du også har slitt med å få på en bra framskjerm etter bytte til v-brems? Jeg har endt opp med to framskjermer i et forsøk på å unngå å ha øynene fulle av gjørme når jeg kommer fram på jobb. Framskjerm festet rett på ramma funka for dårlig.
I tillegg har jeg Focus CX'en med Marathon Winther til vinterpendling på bedre dager og til deilige dager i skogen bruker jeg min Canyon Nerve MR fulldemper med ISP 2,36
Redigert av PedroS; 07/11/201212:40.
PedroS
Re: Din vintersykkel 2012/2013
[Re: RobG]
#151673007/11/201212:44
2007 Hard Rocx Cambrium SL. Funker fortsatt - "nesten som ny" med alle slitedeler skiftet og Scott Scale 29 styre, litt for langt stem og et litt for smalt sete fra en racer, fancy Syntace P6 setepinne med sølemuffe av gammel slange og blytunge Ice Spiker dekk. Brukt Reba demper gjorde susen. Selvmekket forskjerm av gammelt akebrett Bakskjerm må vel kjøpes. Ekte vintertraktor og ruller like bra som våt peppekakedeig, men dog. Nytt boss venter i posten i dag, så slipper jeg snart også balleknusende glipptak.
Redigert av vim; 07/11/201212:45.
Ikke så rask, men veldig lite utholden.
Re: Din vintersykkel 2012/2013
[Re: vim]
#151698607/11/201219:57
Dempegaffel av merke "Sporty", uten lockout, men også uten særlig demping (så lockout er ikke dypt savnet)
Setetrekket er gått i oppløsning både foran og bak, men ikke på en slik måte at det merkes. Iallefall ikke med tykk vinterpåkledning.
Viktige skruer er fastrustet hvilket dessverre er til bry i.f.m. visse typer vedlikehold.
Rust og fukt i de fleste kabelføringer. Rustent Shimano Alivio girsystem. Ved temperaturer lavere enn -6 er sykkelen i praksis en (random) singlespeed.
Slitne Shimano V-bremser med tvilsom og temperaturavhengig bremseeffekt. Skulle kanskje byttet klosser, men så var det skruene da.
Drivverk er ganske gjennomrustet. Elegant rødskjær i frikrans alternerer som baklykt.
Flate pedaler rustet fast i krankarm. Forsøkt byttet til SPD. Måtte gi opp. Overflødig sett med Shimano M520 Sort Pedaler selges rimelig.
Nypris sykkel: ca 4500,- Antatt nåverdi: < 200,-
"Oppgradert" (nedgradert) til dedikert vintersykkel (veisalt-prügelknabe) med:
GT Avalnche 3.0 Ramme Commencal styre, stem og holker. Tektra bakbrems (Juicy 3 på vei) Mavic crossmax hjul.(pikkdekk på vei) Raceface XC singel krank og kranklager 16t singelspeed der kassetten skulle sittet
Supert bilde og fin sykkel , men fint om du går litt ned på billedstørrelsen!
Mitt "weapon of choice" for vinteren. Her har hardtailen min, en On-One inbread 26" med Salsa Cr-Mo stålgaffel, fått på seg vinterdrakten: Suomi piggdekk, Topeak bagasjebrett, SKS bakskjerm og hjemmemekket framskjerm (fra en ødelagt SKS funnet i grøft). Alt montert uten noe mikk-makk. Utstyret ellers er diverse nettkupp og overskuddsdeler.
Dette er vel en ramme som ikke trenger mer skryt, men jeg gjør det likevel: Fantastisk! Kanskje en av de beste sykkelinvesteringene jeg har gjort målt i glede per krone.
En skikkelig commuter må ha skikkelige skjermer, til tross for at forskjermen ser litt spe ut akkurat nå så ser det ut til å funke. Etter at jeg er blitt vandt til å bruke bagasjebrett og vesker (ortlieb) så får jeg helt gaus av å sykle med sekk på ryggen. Jeg kunne aldri brukt sykkelen så aktivt som det jeg gjør i hverdagen uten bagasjebrett og vesker.