Rulletour 2012/2013
|
Re: Rulletour 2012/2013
[Re: Leif_H]
29/10/2012 20:57
|
HåvardE
Entusiast
|
Entusiast
Takker! Tenk om alt hadde vært like effektivt som dette forumet!
|
|
|
[Re: kjull]
01/11/2012 12:42
|
dansken
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Saken er at når Tacx lanserte Genius etc OG Tacx Trainer Software (TTS) så forsvant muligheten for å eksportere binære (egentlig hex) filer med alle kjøredatene, som brukes i rulletouren. Derfor er det ikke mulig å bruke TTS softwaren på rulletouren og dermed er det også bare Fortius og Imagic/Flow VR (o.l.) som kan brukes, dvs ruller som kan kjøres om gamle Tacx Fortius Software. Noen som vet hvordan dette gamle filformaet ser ut og hva data rulletour faktisk benytter? Ønsker å se på muligheten for å fikse dette selv igjennom å endre på driveren til å eksportere al kommunikasjon med enhetene. Kjøpte nylig en i-Genius og har i det hele tatt fått et riktig dårlig inntrykk av Tacx. Softwaren (4.2) er så godt som helt ubrukelig og er svært ustabilt. VR-modus med 1-2 FPS er selvsagt også helt ubrukelig på tross av en relativt sprek cpu. Google earth/streetview? Det koster ekstra og kan egentlig ikke forestille meg det vil fungere bedre enn resten av løsningen. Det er toppen av frekkhet å ta betalt for slik møkkasoftware.
|
|
|
[Re: dansken]
01/11/2012 18:49
|
tobiast
Ivrig
|
Ivrig
Saken er at når Tacx lanserte Genius etc OG Tacx Trainer Software (TTS) så forsvant muligheten for å eksportere binære (egentlig hex) filer med alle kjøredatene, som brukes i rulletouren. Derfor er det ikke mulig å bruke TTS softwaren på rulletouren og dermed er det også bare Fortius og Imagic/Flow VR (o.l.) som kan brukes, dvs ruller som kan kjøres om gamle Tacx Fortius Software. Noen som vet hvordan dette gamle filformaet ser ut og hva data rulletour faktisk benytter? Ønsker å se på muligheten for å fikse dette selv igjennom å endre på driveren til å eksportere al kommunikasjon med enhetene. Det er et binærformat som er beskrevet her: http://www.whitepeak.org/Cycling.aspxJeg har parset filformatet i Java med tanke på å lage en converter, men fikk aldri tiden til å fullføre. Tror det er en annen her på forumet som faktisk gjorde det. Si fra om du vil ha kode. Den er så crap at jeg ikke har lyst til å dele den med hele verden, men kan sende den til deg som "dokumentasjon" -Tobias
Redigert av tobiast; 01/11/2012 18:50.
|
|
|
01/11/2012 20:00
|
Erlend L
Veteran
|
Veteran
Softwaren (4.2) er så godt som helt ubrukelig og er svært ustabilt. Velkommen i klubben; Tacx' programvare har hatt problemer med ustabilitet siden tidenes morgen. Jeg har en TTSv1.3 versjon som gikk greit i vinter, men da jeg skulle fyre opp maskinen i høst, feiler den med en gang jeg kopler til USB-enheten. Jeg vurderer nå å oppgradere til TTS3, selv om jeg vet at problemer med stabilitet osv nok ikke blir borte. Jeg har faktisk best resultater ved å kjøre den eldgamle Fortius-programvaren (den blå, som også brukes på Rulletour), den er imidlertid laget for fullskjermsmodus ("metro-style"), det gir egne problemer når man forsøker å bruke den sammen med feks Netflix. Jeg tenkte faktisk på å skifte ut rulla mi med noe annet og bedre, men etter å ha lest hva DC Rainmaker skriver om Tacx VR, så er dette kanskje det beste på markedet likevel? Programvare er nok ikke noe satsingsområde for rulleprodusenter... Se forøvrig også DC Rainmakers rulleanbefalinger - interessant lesning.
Tursyklist og hobbytriatlet.
|
|
|
[Re: tobiast]
01/11/2012 20:36
|
marvin
Entusiast
|
Entusiast
Saken er at når Tacx lanserte Genius etc OG Tacx Trainer Software (TTS) så forsvant muligheten for å eksportere binære (egentlig hex) filer med alle kjøredatene, som brukes i rulletouren. Derfor er det ikke mulig å bruke TTS softwaren på rulletouren og dermed er det også bare Fortius og Imagic/Flow VR (o.l.) som kan brukes, dvs ruller som kan kjøres om gamle Tacx Fortius Software. Noen som vet hvordan dette gamle filformaet ser ut og hva data rulletour faktisk benytter? Ønsker å se på muligheten for å fikse dette selv igjennom å endre på driveren til å eksportere al kommunikasjon med enhetene. Det er et binærformat som er beskrevet her: http://www.whitepeak.org/Cycling.aspxJeg har parset filformatet i Java med tanke på å lage en converter, men fikk aldri tiden til å fullføre. Tror det er en annen her på forumet som faktisk gjorde det. Si fra om du vil ha kode. Den er så crap at jeg ikke har lyst til å dele den med hele verden, men kan sende den til deg som "dokumentasjon" -Tobias Det formatet som Tobias linker til her, er som sagt det formatet som fungerer mot rulletour.no og er det som blir brukt i det gamle programmet. Formatet i den nye software'en, tror jeg ikke at det er noen som har hacket enda, så det er hemmelig. Det er jo fint mulig å eksportere fra versjon 4.3 i hrm eller xml format, og dette kan jo leses og lastes opp i rulletour hvis det lages støtte for dette. Nå tror jeg ikke at det er noen som kommer til å gjøre det, og ikke bryr jeg meg om det hvis noen andre gjør det, men det er selvsagt veldig enkelt å endre i disse filene og da kunne jukse. Det er jo mulig å endre i de filene i den gamle også, men terskelen er jo litt høyere når man må bruke en hex editor. Jeg har laget en side som kan lese de gamle filene, som jeg kan hente ut igjen i tcx. Dette har jeg laget for å kunne laste opp turene mine på Strava. I teorien er det jo også mulighet for å lage støtte til det gamle formatet, slik at man kan eksportere i hrm eller xml, og gjøre dette om til den gamle typen. Denne kunne man da ha lastet opp på rulletour.
|
|
|
[Re: marvin]
05/11/2012 19:40
|
dansken
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Saken Det formatet som Tobias linker til her, er som sagt det formatet som fungerer mot rulletour.no og er det som blir brukt i det gamle programmet. Formatet i den nye software'en, tror jeg ikke at det er noen som har hacket enda, så det er hemmelig.
Jeg kan nå dekryptere og parse alt fra tts-filerne nå, men formatet har nok uanset endret seg noe. Lurer bare på hva hensikten har vært fra Tacx sin side at kryptere filen. Hvis det var for at folk ikke skulle kunne endre på dataene er der mye bedre måter å gjøre det på og fortsatt ha de lesbare, så derfor tippet jeg at det var for å hindre konkurrence med deres egen BikeNet og hva de ellers har av tjenester, men så fant jeg en link til nettop rulletour (og et par andre lignende sites) på Tacx sine sider, så jeg skjønner virkelig ikke poenget...
|
|
|
05/11/2012 21:16
|
marvin
Entusiast
|
Entusiast
Saken Det formatet som Tobias linker til her, er som sagt det formatet som fungerer mot rulletour.no og er det som blir brukt i det gamle programmet. Formatet i den nye software'en, tror jeg ikke at det er noen som har hacket enda, så det er hemmelig.
Jeg kan nå dekryptere og parse alt fra tts-filerne nå, men formatet har nok uanset endret seg noe. Lurer bare på hva hensikten har vært fra Tacx sin side at kryptere filen. Hvis det var for at folk ikke skulle kunne endre på dataene er der mye bedre måter å gjøre det på og fortsatt ha de lesbare, så derfor tippet jeg at det var for å hindre konkurrence med deres egen BikeNet og hva de ellers har av tjenester, men så fant jeg en link til nettop rulletour (og et par andre lignende sites) på Tacx sine sider, så jeg skjønner virkelig ikke poenget... Jeg sliter også veldig med å skjønne denne taktikken av Tacx. Skulle jo tro at de ville at flest mulig kjøper og bruker rullene dems og muligheten for at dette skjer må jo være mye større hvis man kan lage tjenester som Rullertour. Fant du noe på internett om det nye formatet eller har du prøvd deg frem selv ?
|
|
|
[Re: marvin]
05/11/2012 21:51
|
dansken
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Jeg sliter også veldig med å skjønne denne taktikken av Tacx. Skulle jo tro at de ville at flest mulig kjøper og bruker rullene dems og muligheten for at dette skjer må jo være mye større hvis man kan lage tjenester som Rullertour.
Nå har jeg ikke satt meg inn i alle betal-tjenesterne til Tacx (fik først rullen for et par uker siden), men har de månedlige/årlige abonnementstjenester, så er nok avansen på disse tjenester større enn på selve hardwaren (potentialet er der i al fall), men det er jo tydelig for alle og enhver at de bare ikke kan software, og de burde hellere bare dokumentere kommunikasjonen mot hardwaren og så la entusiaster og andre lage tjenestene. Fant du noe på internett om det nye formatet eller har du prøvd deg frem selv ?
Prøvde frem selv. Men mest av alt har jeg lyst å erstatte hele softwaren og mitt primære fokus i helgen har vært å skjønne protokollen mellem sw og hw og det har igrunn gått over al forventning. Har fått blod på tanden 
|
|
|
06/11/2012 07:45
|
BW2009
Medlem
|
Medlem
Rullen ble pakket opp fra boden i går kveld, og utrolig nok så alt ut til å virke. Men når jeg i dag var klar for å gjennomføre årets første rulleøkt, bestemte rulla at watten skulle vise 2000W uansett hva jeg gjorde. Når rulla tror at watten er konstant på 2000W er det ikke veldig tungt å gjennomføre noen av rulletour etappene.
Noen som kjenner igjen dette problemet og vet hva som skal til for å fikse det ?
|
|
|
[Re: BW2009]
06/11/2012 09:00
|
SuperLid
Medlem
|
Medlem
Opplevde også dette her en dag. Eneste måten jeg klarte å bli kvitt problemet på var å lukke fortius , åpne TTS 3.X , kalibrere en gang der , lukke TTS og så starte opp Fortius igjen... Da virker alt OK
Mvh, Stein Arvid Lid
|
|
|
[Re: SuperLid]
06/11/2012 09:24
|
BW2009
Medlem
|
Medlem
Huff huff, med andre ord har jeg et kjempe problem ettersom jeg ikke har noe annet enn den gode gamle Fortius softwaren på grunn av en eldgammel PC. Håper det finnes flere tips der ute :-)
|
|
|
06/11/2012 12:01
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Jeg har noen spørsmål til Tacx RLV, ettersom dere antakelig har mer erfaring med det enn jeg har: * Hva er det som gjør at "gjennomsnittsfarten" alltid blir større enn maksfarten (!) når jeg overfører slikt til Strava? Ihvertfall har det skjedd begge de to siste gangene, f.eks. her. Kun beregningen av snittfart ser ut til å være feil - selve målingene ser riktig ut. Samme fil opplastet til Garmin Connect gir riktig snittfart. * Hva må til for å få kadensmålinger og pulsmåling inn både på Edge 800 og inn til Tacx-programvaren? I øyeblikket har jeg kadens og puls på Edge, men jeg klarte ikke å få plass til Tacx sin kadensmåler når Garmin-dingsen sitter der. Og pulsmålingene Tacx plukker opp er HELT på jordet - de har overhodet ingen sammenheng med min puls. * Hva er det som gjør at Tacx og Garmin rapporterer ulik fart? I slakt terreng gir de samme fart, men i nedoverbakker rapporterer Tacx typisk om 70km/t mens Garmin forteller 35-40km/t. I lange oppoverbakker (som Col d'Ayen) ligger typisk Garmin på ca 25km/t og Tacx på 15-18km/t. Er dette bevisst manipulering fra Tacx sin side, for å "forsterke"/forbedre terrengets/bremsens effekt? (Edit: Tror jeg fant svaret her, det skyldes altså at Flow er for "svak" til å simulere bratt klatring og full fart nedover. Så det blir "Virtual speed".)* Hva er det som gjør at bilde/video og terrengprofil aldri er i sync? Jeg suser nedover i -6% helling mens videoen viser forrige oppoverbakke. Er det treig PC, eller noe annet som er årsaken? * I går startet jeg Gorges du Verdon, og tida begynte å løpe, men videoen og bremsen startet ikke før jeg hadde syklet i rundt 3-4 minutter. Er det meningen at det skal være slik - som en slags oppvarming - eller skyldes det treig innlasting av videoen e.l.? Jeg brukte 10-15 forsøk på å få videoen til å funke, ettersom den aldri "startet" (selv etter nedtelling). Først da jeg bestemte meg for å bare sykle litt selv om videoen ikke hadde startet, oppdaget jeg altså etter 3-4 minutter at den plutselig satte i gang... Flaks at det ble noen økt i det hele tatt. * Jeg kjørte Gorges du Verdon fra en Tacx-DVD i går, så det var ikke en "tilfeldig nedlastet fil" eller noe slikt. Har Tacx-videoene generelt bra kvalitet? * Ellers er jeg misfornøyd med detaljene i høydeprofilen mens man sykler! Den viser jo ikke faktisk stigning - kun en veldig "glattet" profil - alle smådetaljer er borte. Går jeg derimot inn og kikker på profilen før jeg starter, er alle detaljene der. Kjipt at jeg ikke kan få se disse detaljene mens jeg sykler - det er jo da jeg helst ønsker å se småkneiker før jeg har kjørt inn i dem og typisk endt opp i et altfor tungt gir... Som nevnt ovenfor hjelper jo ikke videoen - småkneiker dukker typisk opp der 1-2 minutter etter at jeg har syklet dem  Kjører Flow m/PC Upgrade, TTS 3.12, Win7 64bit, og 120psi dekktrykk. Håper noen har gode tips her! Jeg ser at FAQ-en på Tacx-forumet har nevnt noen av disse "problemene"...men jeg fant ingen svar som så ut til å være gyldige for Win7.
|
|
|
06/11/2012 21:19
|
marvin
Entusiast
|
Entusiast
Prøvde frem selv. Men mest av alt har jeg lyst å erstatte hele softwaren og mitt primære fokus i helgen har vært å skjønne protokollen mellem sw og hw og det har igrunn gått over al forventning. Har fått blod på tanden Du må si ifra hvordan det går. Når det gjelder formatet på tts filene, så trenger du ikke være sjenert. Det er bare å dele det hvis du vil :-)
|
|
|
07/11/2012 08:41
|
knuttis
Fersking
|
Fersking
Har ein case. Rulle: Tacx Flow Multiplayer. Fortius SW køyres i dualboot Win XP 32 bit.
Problem 1: Wattmåling i Fortius SW er på jordet, spesielt i "flatt" terreng, men også på stigning. Wattmåling er god i TTS 3.5 (Win 7 64bit) programvaren. Her køyres 4x4 økter på i overkant av 300w, til samanlikning maks 230-240 watt i Fortius. Driverproblem? Andre som har tilsvarande problem?
Problem 2: Ikkje berre er wattmåling feil i Fortius SW, men motstanden er langt større enn reelt og tidene på rulletour blir dermed feil. F.eks vart Tryvann køyrt på 22min, sjølv om kapasitet skulle tilsei ei tid rundt 18min. Demotivarande delux...Nokon som opplever tilsvarande?
Problem 3: Når eg laster opp filer på rulletour ser eg på fila at trainer=Fortagic (men eg er sjølvsagt i iMagic-klassen med Flow-rulle...) Bortimot samtlige i iMagic-klassen har trainer=iMagic...
Redigert av knuttis; 07/11/2012 10:58.
|
|
|
[Re: anderfo]
07/11/2012 19:21
|
Erlend L
Veteran
|
Veteran
* Hva må til for å få kadensmålinger og pulsmåling inn både på Edge 800 og inn til Tacx-programvaren? I øyeblikket har jeg kadens og puls på Edge, men jeg klarte ikke å få plass til Tacx sin kadensmåler når Garmin-dingsen sitter der. Og pulsmålingene Tacx plukker opp er HELT på jordet - de har overhodet ingen sammenheng med min puls.
Slik gjør jeg det - doble pulsmålere og doble kadensmålere (så mangler jeg bare fustasjeopphengsforkoplingene for at det skal bli komplett...). Fungerer helt fint med Fortius (blå) programvare og Garmin Edge 800.  
Tursyklist og hobbytriatlet.
|
|
|
16/11/2012 09:34
|
borgen
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Vet noen hvor man får kjøpt Fortius om dagen? Ser ut som om de fleste butikker har solgt seg ned/ut.
Flow+VR er ikke aktuell erstatter - han som skal kjøpe ønsker den samme som oss andre.
|
|
|
16/11/2012 10:02
|
kjull
Besatt
|
Besatt
|
|
|
[Re: Erlend L]
16/11/2012 10:26
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Slik gjør jeg det - doble pulsmålere og doble kadensmålere (så mangler jeg bare fustasjeopphengsforkoplingene for at det skal bli komplett...). Fungerer helt fint med Fortius (blå) programvare og Garmin Edge 800.  Det var noe sånt jeg også prøvde meg på uten hell, men nå ser det ut til å fungere. Måtte speilvende Tacx-sensoren for å få magneten nært nok men fortsatt unngå konflikt med krankarmen.
|
|
|
[Re: anderfo]
16/11/2012 10:39
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Aight - quoter meg selv litt nå, etter å ha oppklart noen av spørsmålene: Jeg har noen spørsmål til Tacx RLV, ettersom dere antakelig har mer erfaring med det enn jeg har: * Hva er det som gjør at "gjennomsnittsfarten" alltid blir større enn maksfarten (!) når jeg overfører slikt til Strava? Ihvertfall har det skjedd begge de to siste gangene, f.eks. her. Kun beregningen av snittfart ser ut til å være feil - selve målingene ser riktig ut. Samme fil opplastet til Garmin Connect gir riktig snittfart. Dette skyldes visst at GPS var påskrudd i de første sekundene av opptaket. Hvis jeg skrur av GPS før jeg starter treninga blir beregningene riktig. * Hva er det som gjør at bilde/video og terrengprofil aldri er i sync? Jeg suser nedover i -6% helling mens videoen viser forrige oppoverbakke. Er det treig PC, eller noe annet som er årsaken?
* I går startet jeg Gorges du Verdon, og tida begynte å løpe, men videoen og bremsen startet ikke før jeg hadde syklet i rundt 3-4 minutter. Er det meningen at det skal være slik - som en slags oppvarming - eller skyldes det treig innlasting av videoen e.l.? Jeg brukte 10-15 forsøk på å få videoen til å funke, ettersom den aldri "startet" (selv etter nedtelling). Først da jeg bestemte meg for å bare sykle litt selv om videoen ikke hadde startet, oppdaget jeg altså etter 3-4 minutter at den plutselig satte i gang... Flaks at det ble noen økt i det hele tatt. I øyeblikket tyder alt på at dette skyldes at videofilene ligger på en ekstern harddisk, og at programmet kopierer hele videofila inn til laptopen før treninga starter. Den tida det tok å kopiere klarer ikke programmet selv å legge merke til, så da blir alt forskjøvet noen minutter. Ganske håpløst. Jeg må tydeligvis manuelt kopiere fila over til laptopen før treninga hvis jeg ønsker å ha synkronisert løypeprofilen med videoen... * Ellers er jeg misfornøyd med detaljene i høydeprofilen mens man sykler! Den viser jo ikke faktisk stigning - kun en veldig "glattet" profil - alle smådetaljer er borte. Går jeg derimot inn og kikker på profilen før jeg starter, er alle detaljene der. Kjipt at jeg ikke kan få se disse detaljene mens jeg sykler - det er jo da jeg helst ønsker å se småkneiker før jeg har kjørt inn i dem og typisk endt opp i et altfor tungt gir... Som nevnt ovenfor hjelper jo ikke videoen - småkneiker dukker typisk opp der 1-2 minutter etter at jeg har syklet dem  Det morsomme her er at Tacx-programmet i ett av tilfellene viser to forskjellige høydeprofiler på én gang! Da er nøyaktig profil oppe i venstre hjørne, "glattet"/fullstendig feil høydeprofil nederst, og videoen oppe til høyre. Og typisk er jeg merket av på helt forskjellig sted i de to høydeprofilene - i den ene kan jeg være midt i en lang bakke (f.eks. 6km lang) mens i den glatte profilen nedenfor står det at jeg snart skal begynne på en lang bakke... Hvis jeg vil se videoen i større format får jeg ikke valget - da MÅ jeg se den teite/glatte profilen. Jeg har inntrykk av at programmet bruker "virtuell fart" (der farten er korrigert for manglende evner i Flow-rulla) for å beregne hvor jeg er i den ene profilen, mens den bruker distansetelleren (basert på ekte "hjulfart") til å beregne hvor jeg er i den andre høydeprofilen. Derfor er de aldri synkronisert. Og den ene profilen er så "glattet" at selv en 500m lang bakke på 8% stigning ikke er synlig. Er ikke dette helt bananas? Hvordan er det mulig å lage sånn skit? 
|
|
|
[Re: kjull]
16/11/2012 18:52
|
borgen
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg burde vel egentlig presisert det, men rulla er tenkt som gave. Da blir finn.no litt dumt (med mindre noe nytt i eske skulle dukke opp der, selvfølgelig).
|
|
|
18/11/2012 21:58
|
ColnagoReflex
Entusiast
|
Entusiast
Lite spørsmål om et tekninsk problem. Etter å ha slitt meg gjennom en nyinstallasjon av Fortius etter at forrige XP-maskinen min tok kvelden, var jeg endelig klar for en økt i ettermiddag.
Det gikk jo flott langs utover mot Svelvik, helt til jeg skulle ta av mot sentrum, bare et par km igjen - da gikk plutselig rulla kjempelett - Jeg som ofte ligger på beskjedne 250W kunnne sikkert ha trøkket 1000W uten problem og "konkurrenter" forsvant bak meg som ingen ting. Forsto jo at har er noe vesentlig feil, så resultatet ble selvfølgelig ikke sendt inn.
Men hva er galt ? Prøvde meg på sprinten , etappe 1, etterpå og da var alt ok igjen. Har tidligere hatt noen episoder hvor "tråkket forsvinner" et sekund eller noe slik, men nå fortatte det ... altså omtrent ingen motstand, men kadens, puls og watt så ut til å henge med... ja, utenom det at watten viste helt feil da...
|
|
|
[Re: ColnagoReflex]
18/11/2012 22:02
|
Øystein Rustad
Ringrev
|
Ringrev
Opplevde det av og til i fjor. Årsak ukjent (for meg).
|
|
|
19/11/2012 06:38
|
Flex
Veteran
|
Veteran
Det at man plutselig "tråkker i friluft" skjer av og til på rulla mi også. Tror den alltid har vært sånn, men det har kommet oftere og oftere. Har sjekket kontakter, koblinger etc., uten at det har hjulpet. Ofte kommer motstanden tilbake etter 6 - 8 sekunder (dersom jeg i løpet av denne tiden har økt farten, hugger rulla til og bråstopper). Enkelte ganger (senest for et par dager siden) fikk jeg aldri tilbake motstanden, og jeg måtte dra ut USB-kontakten fra kontrollerenheten noen sekunder for å få den tilbake.
|
|
|
19/11/2012 07:03
|
JarleLa
Fersking
|
Fersking
Det skjer av og til for meg også. Det hjelper som regel å senke farten et par sekunder, da kommer motstanden tilbake. Taper jo fort 5-6 sekunder på dette og jeg er også usikker på hvorfor det skjer. Min antakelse er at noen prosesser på maskinen ødelegger for Fortiusprogrammet. Jeg slår som regel av nettilkoplingen og de fleste bakgrunnsprosesser, f.eks. virussjekk. Det ser ut til å hjelpe en del.
|
|
|
19/11/2012 07:17
|
progres
Besatt
|
Besatt
Fikk du ulyd i rulla samtidig? Har vært bort i det samme, min oppfatning var at rulla ble overbelastet og gikk varm. Men den gang var det ikke noe problem fordi jeg lå langt bak i feltet ( websykling med 4 mellomeuropeere) før jeg moste dem i oppløpet - takket være en hjelpsom og vennligsinnet rulle  Har ikke opplevd dette på ny etter at jeg anskaffet ny motorbrems.
|
|
|
19/11/2012 08:07
|
ColnagoReflex
Entusiast
|
Entusiast
Hei Har alltid slått av alle nettkoblinger, ellers blir det jo bare tull... Ingen spesiell ulyd i rulla når det skjer - som nevnt har det vært slik tidligere også, men da bare noen sekunder. Prøvde til og med å stoppe helt opp for å starte igjen, uten bedret resultat... Får vel bare leve med det - greit nok at det skjer på en slik "kort" etappe, men håper ikke det skjer med 500 meter igjen av Lysebotn-etappen 
|
|
|
19/11/2012 08:18
|
prøver
Avhengig
|
Avhengig
Min rulle "kokte" på Gullingen i fjor. 10-15min før mål stoppet den helt opp før alt ble kjempelett som du beskriver og jeg økte plutselig watt og fart oppover bakken. Var vel oppe i 70km/t oppover Håper det ikke skjer igjen for å sykle en gang til var rimelig utelukket.
Scott Foil Premium Scott Scale 30
|
|
|
19/11/2012 10:11
|
Flex
Veteran
|
Veteran
Mulig at det kan ha noe med varme å gjøre, for jeg tror at jeg oftest får det i oppoverbakker. Men jeg er ikke akkurat den som tråkker mest watt (og da det skjedde på lørdag tok jeg det med ro i sone 1/2 oppover Stelvio).
Og Tacx-programvaren skal vel egentlig si fra dersom rulla holder på å bli overopphetet...? Eller er dette kanskje kun når man kjører VR?
|
|
|
19/11/2012 10:27
|
ColnagoReflex
Entusiast
|
Entusiast
Opp til Gullingen i fjor streiket USB-kabelen min, dårlig kontakt. Heldigvis hadde jeg ikke syklet mer enn ca 40 minutter, så da var det bare å finne en ny kabel å starte fra bunn igjen - var litt sliten etter det...
|
|
|
19/11/2012 16:43
|
Leif_H
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Lite spørsmål om et tekninsk problem. Etter å ha slitt meg gjennom en nyinstallasjon av Fortius etter at forrige XP-maskinen min tok kvelden, var jeg endelig klar for en økt i ettermiddag.
Det gikk jo flott langs utover mot Svelvik, helt til jeg skulle ta av mot sentrum, bare et par km igjen - da gikk plutselig rulla kjempelett - Jeg som ofte ligger på beskjedne 250W kunnne sikkert ha trøkket 1000W uten problem og "konkurrenter" forsvant bak meg som ingen ting. Forsto jo at har er noe vesentlig feil, så resultatet ble selvfølgelig ikke sendt inn.
Jeg måtte kjøpe ny powerboks i fjor etter at den gamle brant opp. Den nye er slik at etter cirka 5-6 min blir motstanden plutselig kjempelett. Da er det bare å tråkke veldig lett så høgger den til etter noen sekunder og så er alt normalt igjen. Siden det skjer cirka samtidig hver gang og på oppvarmingen er det ikke noe mer enn irriterende. Men det er viktig å ikke trå på når motstanden forsvinner, da forblir den feil inntil du slår av og restarter hele greie. Lurer på om det kan være en feil i noen serier av powerboksen eller i firmware. Det var ikke slik på den gamle boksen.
|
|
|
|
|