Aerodynamisk sykkel?
|
Aerodynamisk sykkel?
#1514553
02/11/2012 13:32
|
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 122
Damgaard
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 122 |
Hei! Vurderer ny sykkel og lurer på hva dere mener om aero sykler?? Eller er de gode gamle like bra/bedre? Takk
Selger en scott premium! Ta kontakt på PM, dam-ga@hotmail.com eller tlf 91728456
|
|
|
Re: Aerodynamisk sykkel?
[Re: Damgaard]
#1514558
02/11/2012 13:40
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
Kommer an på hva du skal bruke den til. Om sesongmålet er store lagtempoer (Styrkeprøven og oppkjøringsritt) kan du like gjerne gå for en aeroramme. Aerosykler som Spesh Venge, Bianchi Oltre og Scott Foil er ganske ok all round også, forresten.
|
|
|
Re: Aerodynamisk sykkel?
[Re: Damgaard]
#1514572
02/11/2012 14:07
|
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 122
Damgaard
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 122 |
Tenker feks på canyon da? Og deres aeroramme Og målet er alt for ritt med mye bakker til flate
Selger en scott premium! Ta kontakt på PM, dam-ga@hotmail.com eller tlf 91728456
|
|
|
Re: Aerodynamisk sykkel?
[Re: Damgaard]
#1514576
02/11/2012 14:10
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
Mener å huske at Canyon Aeroad CF har fått gode skussmål for sine allroundegenskaper, ja.
Redigert av Valentino; 02/11/2012 15:07. Rediger grunn: skrivefeil
|
|
|
Re: Aerodynamisk sykkel?
[Re: Valentino]
#1514590
02/11/2012 14:38
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 1,076
thasle
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 1,076 |
Foil og Aeroad testar vel stort sett godt på det meste. Problemet med tidligere aeroversjonar er jo ofte at dei er veldig ukomfortable (S3 og Noah), og enkelte har også har mangla stivhet i front med minimerte frontareal. Vanskeleg å få vertikal demping og horisontal stivhet på smale flate rammekonstruksjonar.
|
|
|
Re: Aerodynamisk sykkel?
[Re: Damgaard]
#1514600
02/11/2012 14:56
|
Registrert: May 2012
Innlegg: 88
impetigo
Medlem
|
Medlem
Registrert: May 2012
Innlegg: 88 |
Joaquim Rodriguez klarte seg jo helt ok i fjellene i giroen og vueltaen med sin aeroad, så skulle nok gå bra 
Redigert av impetigo; 02/11/2012 14:58.
|
|
|
Re: Aerodynamisk sykkel?
[Re: Damgaard]
#1514634
02/11/2012 16:14
|
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 48
mariusso93
Fersking
|
Fersking
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 48 |
Men kvifor valgte Kristoff bort Aeroaden under OL all den tid planen hans var å gå i brudd?
|
|
|
Re: Aerodynamisk sykkel?
[Re: Damgaard]
#1514651
02/11/2012 16:32
|
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960
TashkentTerror
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960 |
Han valgte den ikke bort, han har syklet på Ultimate hele tiden.
Om man er fornøyd med sin sykkel før et OL bytter man den ikke ut.
Dette med aerodynamisk utformet ramme har forøvrig ufattelig lite å si i den store sammenhengen, og selv om man sykler i brudd er det ikke rare greiene man sparer.
|
|
|
Re: Aerodynamisk sykkel?
[Re: Damgaard]
#1514656
02/11/2012 16:47
|
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,380
Open 1.0
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,380 |
Sykkelen utgjør en svært liten del av luftmotsanden når du sykler så det er i de fleste tilfeller lite å hente på å velge en aerodynamisk. Det er mye viktigere å få en sykkel som passer kroppen din slik at du får ut mest mulig watt over lengst mulig tid.
Så vidt jeg husker fra de siste testene jeg leste utgjør sykkelen ca 16-20% av luftmotstanden. Ved å velge en aerodynamisk sykkel kan du så spare 10-15% av dette. I sum blir det lite! Det er mye mer å hente på klær, hjelm, sittestilling mv.
Aerodynamiske sykler har også i de fleste tilfeller høyere vekt enn andre sykler. Hvis du kan spare 1-2 kg på sykkelen så er det i de fleste ritt mer verdt enn litt mindre luftmotstand.
Det finnes imidlertid noen aerodynamiske sykler som også er lette og som gir en god og riktig sittestilling. Finner du en slik sykkel, og du i tillegg har bruk for mindre luftmotstand pga sykling i brudd, rullekjøring i ritt mv, så er det selvfølgelig bare å velge den. De fleste vil imidlertid oppnå mye ved å velge riktige hjul, hjelm og bekleding.
|
|
|
Re: Aerodynamisk sykkel?
[Re: Damgaard]
#1514665
02/11/2012 16:59
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
Jeg skal kjøpe den utskjelte nye Girohjelmen til neste år. Og beholde gubberacerrammen jeg har.
(1-2 kg var da voldsomt, Open 1.0. 200-400g er realistisk.)
|
|
|
Re: Aerodynamisk sykkel?
[Re: Damgaard]
#1514709
02/11/2012 18:15
|
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 122
Damgaard
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 122 |
Så.. Feks ved kjøp av canyon er det bedre å velge Ultimate serien med noen gode aero hjul? Vekt messig vil jo det lønne seg.
Selger en scott premium! Ta kontakt på PM, dam-ga@hotmail.com eller tlf 91728456
|
|
|
Re: Aerodynamisk sykkel?
[Re: Damgaard]
#1514833
02/11/2012 21:51
|
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 109
MariusFoss
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 109 |
Gå for Specialized Venge. Aerodynamisk og meget stiv.
|
|
|
Re: Aerodynamisk sykkel?
[Re: Valentino]
#1514856
02/11/2012 22:49
|
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,550
goerbi
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,550 |
Jeg skal kjøpe den utskjelte nye Girohjelmen til neste år. Og beholde gubberacerrammen jeg har. Bianchi, Campa og Giro pottehjelm = stilkræsj deluxe! Her står det at du kan spare opptil 17sek på 40km med Air Attack ift. Aeon (mye penere). Da sykler jeg heller 17sekunder saktere enn å plage mine medsyklister! 
Hjelperytter for Landevei! Landevei.no TVK Elite
|
|
|
Re: Aerodynamisk sykkel?
[Re: Damgaard]
#1514958
03/11/2012 11:51
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
Hehe. Hva hjelmer angår synes smak å være innlært...
|
|
|
Re: Aerodynamisk sykkel?
[Re: Damgaard]
#1514971
03/11/2012 12:15
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804 |
Jeg skal også ha den nye Giro-hjelmen med visir.
|
|
|
Re: Aerodynamisk sykkel?
[Re: Damgaard]
#1514972
03/11/2012 12:18
|
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,380
Open 1.0
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,380 |
Mulig jeg var for optimistisk Valentino, men forskjellen på min Dogma 65.1 og Cervelo R5Ca blir i hvertfall 1,5 kg. Dogmaen har jeg veid i dag og den er rett under 7 kg med Campa Super Record EPS, SRM-krank og Bora hjul. Cerveloen er ikke helt klar enda, men den ender på ca 5,0 - 5,5 kg med mekanisk Super Record, Lightweight hjul, Ciamillo bremser, RipCord virer og stem/styre/setepinne fra AX Lightness.
|
|
|
Re: Aerodynamisk sykkel?
[Re: Damgaard]
#1514973
03/11/2012 12:19
|
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,380
Open 1.0
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,380 |
|
|
|
Re: Aerodynamisk sykkel?
[Re: Damgaard]
#1514997
03/11/2012 13:48
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804 |
En god aerodynamisk ramme (feks Cervelo S5, som har samme geometri som R-serien) kan utgjøre en besparelse på 20W i 40 km/t sammenlignet med konvensjonelt bygd ramme, hva nå enn det er. Det er betydelig, ca 7-8%, og gevinsten av aero alene er sannsynligvis høyere enn gevinsten av lavere vekt alene over en tur/ritt. En 1 kg lettere sykkel gir bare ca 1-2% reduksjon i totalvekt, og det hjelper deg ikke en dritt på flatmark eller noedoverbakke.
Redigert av Tor Arne; 03/11/2012 13:50.
|
|
|
Re: Aerodynamisk sykkel?
[Re: Damgaard]
#1515013
03/11/2012 15:03
|
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,380
Open 1.0
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,380 |
Enig i det Tor Arne, men det avhenger veldig av hvilke ritt man sykler, hvor høy og tung man er og hvor man har problemer med å henge med. Jeg er selv 195 og 84 kg og sliter med å holde følge med ryttere på 180 og 70 kg i bakkene. I ritt med bratte bakker er det derfor viktigere for meg å spare mest mulig vekt slik at jeg slipper å sykle flatene og nedoverbakkene alene.
|
|
|
Re: Aerodynamisk sykkel?
[Re: Damgaard]
#1515033
03/11/2012 15:34
|
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 332
Playboy75
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 332 |
Hei. Skal brgynne med tempo i år. Har en Giant Alliance fra 2008 og vurderer en Cervelo p3 nå fordi jeg får den ufattelig billin 15000 ny. Er det noe poeng for meg å bytte? Jeg vil nok komme opp i mellom 42 og 44 på en tempo etappe. Noen meninger. Jeg er ikke spesiellt innkjørt på Gianten. Veier 83kg og 193cm høy.
|
|
|
Re: Aerodynamisk sykkel?
[Re: Damgaard]
#1515042
03/11/2012 15:46
|
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 299
*Erlend*
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 299 |
Har det noen ulemper med att rammen er aero? Om den er aero eller ikke har vel ikke så mye å si oppover?
|
|
|
Re: Aerodynamisk sykkel?
[Re: Tor Arne]
#1515101
03/11/2012 18:07
|
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,550
goerbi
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,550 |
En god aerodynamisk ramme (feks Cervelo S5, som har samme geometri som R-serien) kan utgjøre en besparelse på 20W i 40 km/t sammenlignet med konvensjonelt bygd ramme, hva nå enn det er. Det er betydelig, ca 7-8%, og gevinsten av aero alene er sannsynligvis høyere enn gevinsten av lavere vekt alene over en tur/ritt. En 1 kg lettere sykkel gir bare ca 1-2% reduksjon i totalvekt, og det hjelper deg ikke en dritt på flatmark eller noedoverbakke. Dette tror jeg rett og slett ikke på, hadde forskjellen vært så stor hadde du aldri sett noen av proffene bruke noe annet. Mulig Cervelo har "bevis", men da er det sannsynligvis målt ift. den mest klumpete og lite aero rammen de kunne finne, samt at det er forutsatt at man ligger og dunker i front av feltet hele tiden.
Hjelperytter for Landevei! Landevei.no TVK Elite
|
|
|
Re: Aerodynamisk sykkel?
[Re: Damgaard]
#1515103
03/11/2012 18:12
|
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 335
b_mattias
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 335 |
er vel stort sett i oppoverbakker du detter av? ivartfall jeg.
|
|
|
Re: Aerodynamisk sykkel?
[Re: Damgaard]
#1515136
03/11/2012 19:07
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
Sist jeg sjekket var minimumsvekten på en sykkel i NCF/UCI-ritt 6,8 kg. Aero er (mye) viktigere enn vekt, men ramme er mindre viktig enn rytter (som er viktigst) og hjul.
|
|
|
Re: Aerodynamisk sykkel?
[Re: Valentino]
#1515138
03/11/2012 19:14
|
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685 |
Sist jeg sjekket var minimumsvekten på en sykkel i NCF/UCI-ritt 6,8 kg. Aero er (mye) viktigere enn vekt, men ramme er mindre viktig enn rytter (som er viktigst) og hjul. Med mindre du skal vinne og hvert tidel koster og/eller du er mye alene i front eller sykler tempo er aero bare viktig om du har din mest effektive sittestilling på den sykkelen. På en flat tempo vil vekt være temmelig lite interessant med mindre du sykler på en sykkel som er konvertert fra låvedør. Dessuten trumfer sykkelen som passer deg best slik at du kan levere maksimalt med watt over tid enhver aeroramme som du sitter dårligere på.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
Re: Aerodynamisk sykkel?
[Re: Damgaard]
#1515226
04/11/2012 02:44
|
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 113
t_lars
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 113 |
Så.. Feks ved kjøp av canyon er det bedre å velge Ultimate serien med noen gode aero hjul? Vekt messig vil jo det lønne seg. Tror du blir fornøyd uansett om du velger Aeroad eller Ultimate. Jeg valgte Aeroad og er veldig fornøyd med valget. Synes sykkelen er komfortabel(og rask)kommer jo litt an på rytter også  ,aero egenskapene er jo bare et pluss. Tour magasin hadde en score på Aroead på 1.5,noe av det beste Tour har gitt i overall score. Ultimate har ny ramme 2013,Aeroad samme ramme som 2012. Noe som kan være et pluss for Ultimate.
Canyon Aeroad | Circo Volante 29" | Cannodale CAAD4
|
|
|
Re: Aerodynamisk sykkel?
[Re: Damgaard]
#1516323
06/11/2012 16:41
|
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 316
guham
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 316 |
Hva som spiller mest rolle etter min mening er formen på vedkommende oppå sykkelen :-(
Spøk til side. På typisk flate turritt her på østlandsområdet så spiller sykkel lite inn, banka ned Trondheim Oslo ifjor. Og husker fremdeles en av de som lå i rulla lengst med en gammel Cannondale med 9 giret krans.
Han med Ridley Noah og Zipp 808 klarte ikke å fullføre.
En god sittestilling utgjør mere forskjell enn om det er Aero ramme el vanlig.
Bling og kjøpe noe nytt faktoren er nok den som er viktigst :-)
|
|
|
Re: Aerodynamisk sykkel?
[Re: Damgaard]
#1516570
07/11/2012 07:32
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,606
Trillebår
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,606 |
jeg som middels sexylubben utstyrshore, fikk lyst og bytte ut min kjære scultura evo team med red gruppe, midt på sommeren, fordi jeg hadde sett litt for lenge på merida sin reacto:p blei tilslutt en slik reacto 907 med ultegra Di2 veier litt mer enn en kilo mer enn sculturan, men jeg kommer ikke til og bytte tilbake, fordi jeg føler gevinsten på nedoverbakke og flatmark er såpass stor att den er verdt en kilo ekstra i bakkane:p
smelte på noen rs80C50 hjul fra shimano, som igjen er tyngre enn mine "vanlige" hjul DA C24 høyprofil hjula veier jo enda 300-400 gram mer men jeg merker att det er mindre slitsomt på flatmark og opprettholde farta så jeg har bedre kontroll på kreftene og kan dermed dra med meg den ekstra vekta uten og slite mer en med C24 hjula og sculturan.
så jeg vil si har du muligheten så prøv en aero sykkel (om du har sykkel idag som du er fornøyd med) if not så kjøp aero sykkel med en gang:)
|
|
|
Re: Aerodynamisk sykkel?
[Re: Damgaard]
#1516921
07/11/2012 18:28
|
Registrert: May 2011
Innlegg: 126
DaX
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 126 |
|
|
|
Re: Aerodynamisk sykkel?
[Re: Damgaard]
#1517052
07/11/2012 21:41
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804 |
Gevinsten av aeroramme kommer ikke fordi syklisten sitter mer aggressivt eller er tynnere. Gevinsten kommer av utformingen av ramma.
|
|
|
|
|