Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Spørsmål vedr anskaffelse av Kindle

Spørsmål vedr anskaffelse av Kindle #1509932 24/10/2012 07:16
S
stmarc Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
S
Ser at f.eks ps.no og komplett.no ikke har Kindle i sitt vareutvalg. Betyr det at Kindle kun kan kjøpes ny via Amazon ?

Og -
betyr det da også at Kindle'n er låst til å laste ned bøker fra kun Amazon?

Re: Spørsmål vedr anskaffelse av Kindle [Re: stmarc] #1509936 24/10/2012 07:19
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: stmarc
Ser at f.eks ps.no og komplett.no ikke har Kindle i sitt vareutvalg. Betyr det at Kindle kun kan kjøpes ny via Amazon ?

Og -
betyr det da også at Kindle'n er låst til å laste ned bøker fra kun Amazon?

Kindle kjøpes fra amazon, det går helt greit å laste ned andre bøker til din kindle, men de må konverteres til kindle sitt format. F. eks. trenger man to programmer for å gjøre dette med norske e-bøker. Ett for å fjerne en eller annen beskyttelse, og ett for å konvertere til kindle sitt format. Har ikke gjort dette selv, da det foreløpig er mer enn nok å lese på engelsk, men det skal visstnok være ganske enkelt.

Ellers er kindle supert, og deter skummelt lettvint å kjøpe bøker fra amazon til den.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Spørsmål vedr anskaffelse av Kindle [Re: gare] #1509947 24/10/2012 07:31
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: gare
Ellers er kindle supert, og deter skummelt lettvint å kjøpe bøker fra amazon til den.

Jepp, jeg kjøper raskere enn jeg leser. ICON_SMILE Noen ganger føler jeg lettelse når jeg oppdager at det jeg har kjøpt er en novelle og ikke en roman.

Re: Spørsmål vedr anskaffelse av Kindle [Re: Dan] #1509964 24/10/2012 07:54
erlingba Offline
.
.
Kindle er sikkert ganske kjekt, men vær oppmerksom på at du ikke eier bøkene du kjøper av Amazon.

http://www.nrk.no/kultur-og-underholdning/1.8367977

Re: Spørsmål vedr anskaffelse av Kindle [Re: stmarc] #1510003 24/10/2012 08:37
S
stmarc Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
S
På Amazon.co.uk har de bla. følgende:
Noen som har noen sterke meninger om hva en bør velge?

Kindle, 6" E Ink Display, Wi-Fi, Black , pris GBP 69
Kindle Paperwhite, 6" High Resolution Display with Built-in Light, Wi-Fi , pris GBP 109
Kindle Fire 7", LCD Display, Wi-Fi, 8 GB, pris GBP 129
Kindle Paperwhite 3G, 6" High Resolution Display with Built-in Light, Free 3G + Wi-Fi, pris GBP 169

Re: Spørsmål vedr anskaffelse av Kindle [Re: stmarc] #1510054 24/10/2012 09:26
ivarRRR Offline
Entusiast
Entusiast
Skal du ha en Kindle sendt til Norge må den bestilles fra Amazon.com.

Hvis du bare vil lese e-bøker anbefaler jeg rett og slett den billigste og enkleste med E ink display.

Redigert av ivarRRR; 24/10/2012 09:26.

Ivar
Re: Spørsmål vedr anskaffelse av Kindle [Re: ivarRRR] #1510064 24/10/2012 09:40
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: ivarRRR
Hvis du bare vil lese e-bøker anbefaler jeg rett og slett den billigste og enkleste med E ink display.

Og som jeg skrev i en annen tråd så har den billigste akkurat blitt enda billigere.

Re: Spørsmål vedr anskaffelse av Kindle [Re: stmarc] #1510066 24/10/2012 09:42
gare Offline
More than words
More than words
På Amazon.co.uk har de bla. følgende:

Kindle, 6" E Ink Display, Wi-Fi, Black , pris GBP 69
Kindle Paperwhite, 6" High Resolution Display with Built-in Light, Wi-Fi , pris GBP 109
Kindle Fire 7", LCD Display, Wi-Fi, 8 GB, pris GBP 129
Kindle Paperwhite 3G, 6" High Resolution Display with Built-in Light, Free 3G + Wi-Fi, pris GBP 169

Jeg har den rimeligste, og ville kjøpt den igjen.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Spørsmål vedr anskaffelse av Kindle [Re: stmarc] #1510073 24/10/2012 09:47
R
rudolfsen Offline
Entusiast
Entusiast
R
Jeg har det aller meste av lesebrett og apps. Grunnen til det er at jeg er en av de som utvikler de norske løsningene for e-bøker. Jeg ville valgt Paperwhite om jeg fikk tak i den. Det er mye bedre kontrast i e-ink skjermen på den. Hvis ikke så ville jeg tatt den billigste som de andre her anbefaler.

Husk at Kindle ikke har baklyst skjerm, men Kindle Fire er en tablet og har "vanlig" lcd skjerm.

Ang formater, så støtter Kindle azw og mobi. De aller fleste norske e-bøker er i epub-format, med eller uten kopisperre. De som er uten kopisperre kan du lett konvertere ved å bruke et gratisprogram som heter Calibre.

Re: Spørsmål vedr anskaffelse av Kindle [Re: stmarc] #1510074 24/10/2012 09:47
neonstz Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg gikk for den billigste fordi den har fysiske bla-knapper. På touch-utgavene må du swipe/trykke på skjermen for å skifte side (svjv).

Geir Bjerke - sitte, stå, gå
Re: Spørsmål vedr anskaffelse av Kindle [Re: stmarc] #1510076 24/10/2012 09:49
R
rudolfsen Offline
Entusiast
Entusiast
R
En kan kjøpe e-bøker andre steder som støttes på Kindle. Baen og O'Reilly selger e-bøker i mobi direkte fra sine nettsteder f.eks.

Re: Spørsmål vedr anskaffelse av Kindle [Re: neonstz] #1510078 24/10/2012 09:49
R
rudolfsen Offline
Entusiast
Entusiast
R
Sitat: neonstz
Jeg gikk for den billigste fordi den har fysiske bla-knapper. På touch-utgavene må du swipe/trykke på skjermen for å skifte side (svjv).

Touch-utgaven er på vei ut av sortimentet også. I tillegg så fører stort sett touch til litt dårligere lesbarhet i skjermen. Det er blitt bedre på de aller nyeste, men disse avvikles.

Re: Spørsmål vedr anskaffelse av Kindle [Re: stmarc] #1510270 24/10/2012 13:40
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
(...)

Denne. Whispernet-løsningen til amazon er veldig kjekk. Sitter til tider på bussen og leser wikipedia (dog, en advarsel: kindle er ikke myntet på grafikkfremstilling. Tekst fungerer utmerket, billedfremvisning er heller dårlig).

Hvis norske bøker er et krav, så kan det tenkes at opplevelsen med kindle blir suboptimal. Hvis du leser bøker på språk med ikke-latinsk alfabet, så er kindle også nokså mas (det er pes å søke i ordbøker der man må benytte seg av transliterasjon OG ordbøkene må være laget mtp å støtte den type input).

I lyset av 1984-fadesen og bommerten til amazon nylig, ville jeg anbefale å satse på å ha en kopi av bøkene på datamaskinen lokalt og skrelle DRM-beskyttelsen av dem, spesielt når man kjøper bøkene gjennom kindle.

Redigert av schnappi; 24/10/2012 13:42.

Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
Re: Spørsmål vedr anskaffelse av Kindle [Re: schnappi] #1510934 25/10/2012 16:18
R
Rolfkr Offline
Entusiast
Entusiast
R
Har billigste Kindle på nattbordet, ikke at DN har spurt sålangt. Men leser egentlig mest via appen på Ipad. Da kan jeg styre spotify og google litt innimellom, evt sjekke terrengsykkel.no om det har skjedd noe oppsiktsvekkende de siste 10 minuttene.

Veldig kjekt at amazon holder styr på hva jeg liker å lese, og sender meg oversikt over kommende utgivelser. Da trykker jeg bare på "pre-order" også fylles det på med uleste bøker jeg kanskje får tid til å lese en gang.

Re: Spørsmål vedr anskaffelse av Kindle [Re: stmarc] #1511014 25/10/2012 20:02
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Etter mye om og men har jeg endelig klart å få norske e-bøker på Kindle.

"kun" 3 ekstra program og en patch-pakke som måtte installeres...

At det skal være så vanskelig å finne norske e-bøker er også merkelig. Bokskya.no er jo en ting, men man må jo uansett inn på alle de ulike bokbutikkenes nettsider for å orientere seg (?)

Prisen på 99-300 pr bok kan vi ta i en annen gang :-D

Enn så lenge er bøker på engelsk det eneste som er økonomisk bærende for en spom leser mye.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Spørsmål vedr anskaffelse av Kindle [Re: stmarc] #1511024 25/10/2012 20:32
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvilken framgangsmåte og program brukte du for å få ebøkene over på Kindle? Når det gjelder tilgang til titler så skal dette gradvis bli bedre. Per i dag er det antagelig Ark.no og Ebok.no som gir deg raskest oversikt over det norske eboktilbudet.

Re: Spørsmål vedr anskaffelse av Kindle [Re: Knirkekne] #1511025 25/10/2012 20:33
R
rudolfsen Offline
Entusiast
Entusiast
R
Sitat: Knirkekne

At det skal være så vanskelig å finne norske e-bøker er også merkelig. Bokskya.no er jo en ting, men man må jo uansett inn på alle de ulike bokbutikkenes nettsider for å orientere seg (?)

Enn så lenge er bøker på engelsk det eneste som er økonomisk bærende for en spom leser mye.

Dette skal jeg svare på, men det får bli i morra. Jeg har for tiden ansvaret for e-bokdistribusjon, derunder Bokskya.

Re: Spørsmål vedr anskaffelse av Kindle [Re: stmarc] #1511026 25/10/2012 20:36
R
rudolfsen Offline
Entusiast
Entusiast
R
Æsj, tar det idag.. Finne fram pc..

Re: Spørsmål vedr anskaffelse av Kindle [Re: Knirkekne] #1511030 25/10/2012 20:41
R
rudolfsen Offline
Entusiast
Entusiast
R

Norske e-bøker selges stort sett av norske nettbokhandlere. Det er derfor du må inn på deres nettsider for å finne de.

De fleste norske e-bøker distribueres av min arbeidsgiver, Den norske Bokdatabasen AS, gjennom et distribusjonssystem og i tillegg det som kalles Bokskya.

Bokskya består av 3 ting. 1) Det er en felles bokhylle på tvers av bokhandel. Din personlige backup. Bruker du samme e-post på tvers av bokhandel så samles de automatisk for deg. 2) Det er en ID løsning på linje med Adobe ID, som en trenger for e-bøker med kopibeskyttelse. Bokskya ID erstatter Adobe ID. 3) Det er en leseapp, en webapp. Denne blir mindre og mindre brukt og vil etterhvert avvikles og erstattes av nye og bedre alternativer.

Re: Spørsmål vedr anskaffelse av Kindle [Re: runermm] #1511032 25/10/2012 20:44
R
rudolfsen Offline
Entusiast
Entusiast
R
Sitat: runermm
Hvilken framgangsmåte og program brukte du for å få ebøkene over på Kindle? Når det gjelder tilgang til titler så skal dette gradvis bli bedre. Per i dag er det antagelig Ark.no og Ebok.no som gir deg raskest oversikt over det norske eboktilbudet.

Det er ca 3400 norske e-bøker i salg nå. De aller fleste nye utgivelsene på papir kommer også som e-bøker. Tallet vil altså vokse i takt med antallet utgivelser generelt i Norge

Re: Spørsmål vedr anskaffelse av Kindle [Re: Knirkekne] #1511036 25/10/2012 20:50
R
rudolfsen Offline
Entusiast
Entusiast
R

Dette er rett og slett fordi det finnes alt for lite nordmenn i verden. Engelsk er i hele tatt mye mer økonomisk på alle vis. En bok koster ca det samme å fremstille uansett. Det er forfatterens slit som er det mest kostnadsdrivende. Selvfølgelig er det billigere å distribuere digitalt, og helt klart ved store volum. I Norge er det ikke noe særlig volum, vi er få som snakker språket og det er dyrt å skrive bøker. I tillegg så har regjeringen bestemt at det skal være mva på e-bøker, men ikke på papirbøker.. Samlet sett gjør det det vanskelig å få ned prisen. Den vil nok gå ned, noe vi allerede ser eksempler på hos Ark.no og andre som kjører kampanjer til 29kr o.l.

Re: Spørsmål vedr anskaffelse av Kindle [Re: Knirkekne] #1511038 25/10/2012 20:53
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Så gærnt er det vel ikke. Jeg kjøper ebøker fra libris.no. Har de vannmerke-DRM, kjører jeg de gjennom Calibre og så er jeg ferdig. Har de krypterings-DRM, må jeg ta dem gjennom ePUBee før jeg bruker Calibre. De fem minuttene dette tar er selvfølgelig 10 ganger så lang tid som bare kjøpe bok fra Amazon, men når du tenker på hvor lang tid det tar å lese en bok, er det overkommelig for meg.

DET er jeg enig i. Som jeg skriver lenger oppe, kostet Nesbøs siste 299 som ebok i Norge rett etter utgivelsen. I Sverige kostet den 125. HVORFOR? Hvem er de som sitter igjen med masse penger i den norske distribusjonskjeden hvor man ikke en gang trenger en oversetter.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Spørsmål vedr anskaffelse av Kindle [Re: Knirkekne] #1511039 25/10/2012 20:53
R
rudolfsen Offline
Entusiast
Entusiast
R
man må jo uansett inn på alle de ulike bokbutikkenes nettsider for å orientere seg (?)

Bokhandlerne har stort sett det samme utvalget. Noen har kampanjer man kan benytte seg av i tillegg. Velg den du liker best. Du må ikke gå inn på alle, men om du vil så kan du benytte deg av tilbudene de enkelte kjører i konkurranse med hverandre.

Bruker du samme e-post så samles jo også e-bøkene samme sted, Bokskya.

Re: Spørsmål vedr anskaffelse av Kindle [Re: rudolfsen] #1511040 25/10/2012 20:54
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: rudolfsen

Dette er rett og slett fordi det finnes alt for lite nordmenn i verden. Engelsk er i hele tatt mye mer økonomisk på alle vis. En bok koster ca det samme å fremstille uansett. Det er forfatterens slit som er det mest kostnadsdrivende. Selvfølgelig er det billigere å distribuere digitalt, og helt klart ved store volum. I Norge er det ikke noe særlig volum, vi er få som snakker språket og det er dyrt å skrive bøker. I tillegg så har regjeringen bestemt at det skal være mva på e-bøker, men ikke på papirbøker.. Samlet sett gjør det det vanskelig å få ned prisen. Den vil nok gå ned, noe vi allerede ser eksempler på hos Ark.no og andre som kjører kampanjer til 29kr o.l.

Les eksemplet mitt over og argumeter på nytt, er du snill.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Spørsmål vedr anskaffelse av Kindle [Re: GeirK] #1511042 25/10/2012 20:56
R
rudolfsen Offline
Entusiast
Entusiast
R
Sitat: GeirK

DET er jeg enig i. Som jeg skriver lenger oppe, kostet Nesbøs siste 299 som ebok i Norge rett etter utgivelsen. I Sverige kostet den 125. HVORFOR? Hvem er de som sitter igjen med masse penger i den norske distribusjonskjeden hvor man ikke en gang trenger en oversetter.

Nesbø er et spesielt tema, i og med at han er en av få som faktisk har volum i det norske markedet. Når det er sagt så høres det rart ut at forskjellen er så stor.

Re: Spørsmål vedr anskaffelse av Kindle [Re: stmarc] #1511044 25/10/2012 20:58
R
rudolfsen Offline
Entusiast
Entusiast
R
Det handler vel noe om markedstilpasning. Jeg vet ikke. Jeg og min arbeidsgiver har ingen innflytelse på prisene og en vil alltids finne enkelteksempler på store forskjeller. Jeg kan faktisk sjekke med Aschehoug om hvorfor det er slik, men det blir ikke i kveld.

Re: Spørsmål vedr anskaffelse av Kindle [Re: GeirK] #1511045 25/10/2012 21:03
R
rudolfsen Offline
Entusiast
Entusiast
R

Hvor fant du den svenske versjonen av Gjenferd? Den koster forresten 79kr hos ARK nå. http://www.ark.no/SamboWeb/enkeltSok.do;jsessionid=0B6A8212E89541D78077D75E28B1F392.node2?rom=&enkeltsok=gjenferd&innsnevre=ja&rom=AR

Re: Spørsmål vedr anskaffelse av Kindle [Re: GeirK] #1511048 25/10/2012 21:06
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

God problemstilling. Litt research: De tre største forlagene (som også eier de tre største bokhandelkjedene) gjør ca 110 MKR i årlig overskudd Gyldendal gjør 42 MKR av en omsetning på 1,7 MRD, Cappelen Damm 77 MKR av 1,0 MRD og Achehoug -7 MKR av 0,7 MRD.

Bransjen har i tillegg momsfritak, fastpriser og innkjøpsordninger m.m.

Re: Spørsmål vedr anskaffelse av Kindle [Re: stmarc] #1511051 25/10/2012 21:11
Bioroboten Offline
Medlem
Medlem
Markedstilpasning, lol. Markedet har enorm treghet, og folk har ikke oversikten som skal til for at konkurranse skal likne på modellen "fri konkurranse." Få markeder gjør noe annet enn å suge. Dessverre suger alle alternativene jeg vet om enda mer. Spesielt de som erstatter individuelle interaksjoner og valgmuligheter med hierarkisk byråkrati og flertallsavgjørelser.

Jeg må dessverre også bruke Kindle. Dessverre, fordi jeg ikke fant bøkene jeg trengte på uploading og studytemple. Jeg har derfor skaffet meg en høyoppløselig tablet, som kan vise bildene, fordi jeg er avhengig av gode bilder. Kindle programvaren later til å fungere forskjellig, avhengig av om det er til android, kindle-for-pc i wine, kindle-for-pc windows, eller (god damn) apple. Jeg trodde aldri jeg skulle kjøpe et sånt jævla hipster, proprietært møkkaprodukt fra et naziselskap som apple. Men les det jeg skrev om at markedet suger. Hvor er android tablettene med super oppløsning og stor skjerm? Xactly.

Re: Spørsmål vedr anskaffelse av Kindle [Re: stmarc] #1511053 25/10/2012 21:13
R
rudolfsen Offline
Entusiast
Entusiast
R
Det er alltid store diskusjoner om hvordan bok-kronene skal fordeles. Det temaet er alt for stort og alt for langt utenfor min jobb og kompetanseområde, så der må jeg faktisk melde meg litt ut. Jeg vil anbefale å google temaet, samt sjekke forfatterforeningen og bokhandlerforeningens nettsider.

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support