9 kg på 9 uker. Off season slanketråd.
|
Re: 9 kg på 9 uker. Off season slanketråd.
[Re: Snorre 1967]
24/10/2012 13:56
|
Rene
Besatt
|
Besatt
Mange som starter med trening, spesielt styrketrening, merker at de ila de første ukene/månedene blir utrolig mye sterkere, og kan legge på vekter alle veier. Dette er kroppen som blir vant med å bruke hele musklene, der den tidligere har begrenset seg selv. Ikke særlig mye ekstra muskelmasse, men en får utnyttet potensialet som ligger der mye mer så en føler seg mye sterkere. Da tror man gjerne samtidig at hoy, de ekstra kiloene jeg har fått er jo fordi jeg har blitt så mye sterkere, dvs jeg har bygget muskler!
|
|
|
[Re: psychlogard]
24/10/2012 14:50
|
hnastrup
Ivrig
|
Ivrig
De ekstra kiloene man får av styrketrening (maksstyrke) er nesten bare fett som et resultat av at man spiser mer. Man blir ekstremt sulten i startfasen av et styrkeprogram fordi kroppen ønsker å ha overskudd.
Det skal godt gjøres for en utholdenhetsutøver å bygge noe særlig mer enn 1 kg muskelmasse over en vinter med maksstyrke to ganger i uka.
Når det gjelder vekta mi, som er relevant for tråden, er den nå litt i underkant av 68kg. Vil sannsynligvis gå ned litt når jeg trapper ned styrketreninga i januar og kjører på med treningsvolum. Målet er å være under 65kg til sesongstart og like over 63kg i formperiodene.
|
|
|
[Re: jvbakker]
24/10/2012 15:08
|
særp
Ringrev
|
Ringrev
Vi får piffe hverandre opp underveis, ser jo at det er mange av oss som er i nøyaktig samme situasjon. Jeg satser på at både en god vinter med gode intervaltrening og trening av kropp. Generelt skal gjøre susen sammens med hyppige å små måltider. Det som hadde vært hyggelig og motiverende er om vi legger ut lit oppdateringer på hvordan det går så holder vi liv i slankingen. Øl på helgen er faktisk min største fiende, 1 halvliter er jo 400 kalorier:( . Jeg som elsker å slappe av med en pils etter en travel uke. Er ikke 400 kcal i halvliter øl...Da må det isåfall være ett veldig spesielt øl,
Det er viljen det står på,Ikke kroppen.
|
|
|
[Re: særp]
24/10/2012 15:13
|
Rene
Besatt
|
Besatt
De gode ølene nærmer seg raskt 400 kcal/halvliter  De som er kølsvarte og en ABV på 12%...
|
|
|
[Re: Rene]
24/10/2012 16:49
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Å bygge noen få kilo med muskelmasse krever MYE trening, og er ikke noe som skjer ila en måned eller to. Enig. Jeg har ikke skrevet at det tok kun et par måneder. Mente heller ikke at jeg har bygget alle 6 kg med muskelmasse. Jeg har fått en del fett, spesielt rundt magen, men det gjør ingenting for den lille ekstra muskelmassen tåler fint mer vekt. Må også presisere at kiloene raste ned da jeg lå hjemme grunnet skade. Jeg beveget meg veldig lite og følte meg ikke sulten så jeg spiste lite. Det meste tok jeg av de første fem-seks månedene da jeg helt kuttet ut søtsaker. Da jeg begynte å bevege meg mer så var det vanskeligere å gå ned i vekt men jeg klarte å slanke noen kilo til. Da jeg ble enda mer aktiv så gikk jeg opp i vekt.
|
|
|
24/10/2012 17:38
|
Menkromsen
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Artig at så mange her har slike "små" prosjekter på gang! Prøver selv å kvitte meg med litt uønsket vekt, altså fett. Myye billigere enn å slanke sykkelen og får jo uttelling når en ikke sitter på sykkelsetet også  Er 185cm og veier nå 75kg. Har nok gått ned ca. 8-9kg siden i våres. Burde ikke bli stort tynnere, så matchvekt ligger på ca. 74kg. Selv har jeg tatt det rolig og ikke stresset med vekta. Men merker alikevel at jeg blir SULTEN når jeg ligger i kaloriunderskudd og samtidig tar meg en sykkeltur på 1-3timer alt ettersom en 4 ganger i uka ca. Så det er en imponerende hva enkelte av dere legger ut på! Men, har i perioder med lite mat og endel lett trening følt meg slapp og øm i hele kroppen. Er denne følelsen rett og slett muskler som svinner hen? Prøver å spise så mye proteiner som mulig, men med et relativt vanlig norsk kosthold så blir det så som så... Edit: Må nesten fortelle om at jeg i helgen røyk på fylla på fredag, med påfølgende tømmermenn neste dag. Veien til butikken for å skaffe smågodt og chips var ikke lang  Spiste ca. 0,7kg totalt og 2poser chips.
Dette la seg ganske tydelig på magen min som silkemykt "ferskt" fett, så da var det på'n igjen med sykling og atter sykling. Som jo i og for seg er det artigste jeg vet
Redigert av Menkromsen; 24/10/2012 17:44.
|
|
|
24/10/2012 18:45
|
Jessheim65
Fersking
|
Fersking
Henger meg på: Fra 80 til 70 kilo innen 2. januar (akkurat 10 uker). En kilo i uka bør vel gå? Tror forøvrig løping er best mtp kaloritap. Problemet er kosespisingen på kvelden.
|
|
|
24/10/2012 18:48
|
psychlogard
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Kosespising på kvelden er drepen for meg også. Etter julaften, da jeg er ferdig med nazislanking, tror jeg at å spise vanlig, men kutte ut kveldsmunchinga burde gjøre susen for å holde vekta.
|
|
|
25/10/2012 04:52
|
jvbakker
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det er ikke helt enkelt når man har en kone som er glad i gøtteri ( som damer flest) og sitte der vær kveld å se på resten av familien koser seg. Selvdisiplin er ikke min sterke side, heldigvis har jeg fått satt opp racern på rulle i andre etg. Slik at veien til trening er kort. Nå gjelder det å opprettholde de gode treningsvanene som er nå. Gikk på vekta i dag tidlig og den viste 81,8 det er en en nedgang på ca. 1 kg. Jeg hadde i sommer god effekt av å ta lavkarboshaker med mye protein som mellommåltid. Det gikk jeg ned på. Lurer på om jeg skal gjøre det igjen. Når det gjelder sykling og muskler så har i alle fall jeg fått ganske mye større lår i 2012. Jeg sykler sjeldent rolig og er en typisk sone 2-3 syklist. Lapskaussykling er jeg god på:) Teller dere kalorier? Jeg pleier å gå utifra at middagen er rundt 1000 kalorier og prøver da å fordele de resterende kaloriene på resten av måltidene.
|
|
|
25/10/2012 05:24
|
psychlogard
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg teller kalorier, og veier meg hver morgen. Det hjelper meg til å ha fokus hele tiden. Jeg har lett for å glippe litt, og etter dette har jeg på en måte glemt at jeg slanker meg, og så er jeg plutselig i tasmansk-djevel-modus foran godteriskapet. Det positive ved å telle, er at jeg i utgangspunktet kan tillate meg å spise hva jeg vil. Har jeg trent lenge en dag, så tillater jeg meg kanskje en øl og litt chips, så lenge jeg holder meg innenfor dagens kalorimål. Dette motiverer noen ganger til å trene litt ekstra også. Jeg veier meg hver dag sånn at jeg kan se over de daglige variasjonene, og heller se på de store linjene.
En typisk dag består av Frokost: havregryn og skummet melk. Lange karbohydrater og protein. Jeg føler meg mett lenge. Lunsj: knekkebrød eller brødskive med ost og/eller skinke med grønt oppå. Kanskje cottage cheese eller Skyr til. Middag: spiser ofte fisk, ellers spiser jeg det samme som familien. Prøver å spsie mye kokte grønnsaker, det er mye volum og skaper en relativ god metthetsfølelse ift kaloriinnhold. Kveldsmat: samme som lunsj.
Dette er en dag med lite trening (sykling til/ fra jobb, 9 km). Trener jeg, så,spiser jeg omtrent det jeg har forbrukt i tillegg. Da tillater jeg meg tidvis litt godis, men prøver generelt å holde meg til ting som har en god metthetsfølelse/kaloriinnholdsratio:
havregryn, knekkebrød, gulrøtter, brokkoli, blomkål og skinke er gode etter min erfaring.
Redigert av psychlogard; 25/10/2012 05:50.
|
|
|
25/10/2012 06:09
|
snikendeullteppe
Medlem
|
Medlem
Er egentlig generelt skeptisk til å gå ned så mye som 10 kg på 10 uker da det er vanskelig å unngå tap av for mye muskelmasse. Har uansett satt det som mål så her er det bare å jazze på. Veier meg kun en dag i uken og i morgen er veiedag så blir spennende å se om ukens innsats gir ønsket utbytte. Har blitt mer og mer tilhenger av periodisk faste. Er på ingen måte strikt eller superdedikert, men det funker gull for meg. Vil si at jeg slutter å spise i 8-9 tiden på kvelden spiser dagens første måltid til lunsj kl 11. Spiser da et ganske stort måltid hvor jeg fokuserer på kantinens proteinkilde og div salat, bønner, linser osv. Hvis det skal trenes etter jobb klemmer jeg nedpå en proteinbar mot slutten av arbeidsdagen og kanskje noe frukt. Middag er også et ganske stort måltid av samme art som lunsj. ellers blir det inntatt mellommåltid av varierende grad bestående av type hjemmelagde knekkebrød eller granola el.. Mitt store problem og utfordring er at jeg er over gjennomsnittet interessert i mat og ikke har verdens beste viljestyrke. "Grunnkostholdet" er typisk veldig bra, men er alt for god på å skeie ut i tide og utide. Hvis utskeiingen elimineres og treningsmengden opprettholdes skal ikke dette bli noe problem 
Det kan lett gå godt
|
|
|
25/10/2012 06:12
|
Andrehua
Besatt
|
Besatt
Skal ha samme vekt rundt juletider, men mer muskelmasse.  78 kg nå. Om jeg går opp 2 kg uten å gå opp fett er det greit og.  Herbalife24 Rebuild Strength smaker O'Boy... Gleder meg til å få biceps som synes. Haha!!
Redigert av Andrehua; 25/10/2012 06:13.
|
|
|
25/10/2012 08:04
|
psychlogard
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Dette er kanskje litt som å si "jeg vet masse om ekteskap, for jeg har vært gift mange ganger", men jeg har prøvd et par slankekurer før, og regimet jeg kjører nå har virket for meg før. Her er lit grafikk fra forrige gang. Den røde linja viser gjennomsnittsvekta fra de 7 siste dagene. Det var en grei linje å se på når den faktiske vekta varierte. 
|
|
|
[Re: paalbn]
25/10/2012 08:13
|
goatmxx
Entusiast
|
Entusiast
Skjøønner ikke hvorfor de siste 3 kg skal være så vankelig å bli kvitt. Håper denne tråden løser utfordringen... Min tanke er at det er her skikkelig disiplin kommer inn. Du begynner å nærme deg målet, og er uansett en del kg lettere enn det du var. Da er det fort gjort å tenke noe i disse banene: "jaja, det gjør vel ikke noe om jeg tar en ekstra porsjon middag. Er jo gankse lett, dessuten begynner jeg å bli dritt lei dette kjøret.." Ser også at folk spør hva man bør spise, hvor mye og ofte osv. Nå har ikke jeg noen fasit, og det er sikkert mye som kan gjøres bedre enn det jeg gjør, men kan legge ut min grunndiett. 5 brødskiver med proteinrikt pålegg (1 stor boks makrell i tomat på 2 brødskiver, egg, skinke og ost) fordelt med 2 skiver frokost, 2 skiver lunsj og 1 skive kvelds. 1 porsjon middag. 1/3 kjøtt, karbo, grønnsaker. Evt 2 porsjoner med 1/4 kjøtt, karbo og 1/2 grønnsaker. 2 glass melk (morgen og kveld) 2 frukt som mellommåltid gjerne sammen med litt digge grønnsaker. Dette blir ca 2000 kcal. Er 184 høy og veier 77 kg (74 kg on season) Spiser så ekstra i dager med trening ca 800 kcal. Har ikke mulighet til å trene så fryktelig mye, så blir 4 dager i uka om vinteren med ca totalt 8 timer. Har i tillegg en spisedag i uka slik at det er enklere å avstå fra kaker og snop i løpet av uka. Legger meg klar til slakt 
Sykkelfjas - Sjekk ut gruppa på facebook for mer fjas
|
|
|
25/10/2012 08:25
|
snikendeullteppe
Medlem
|
Medlem
Forresten, har et egetutviklet kostholdsark i excel som kan sendes hvis ønskelig. Ligger inne drøye 1200 ingredienser/matvarer. Velger disse fra dropdown liste til det aktuelle måltid og legger inn vekt. i tillegg legger en inn ønsket sammensetning av protein/fett/karbo og så regner arket ut sammensetning av disse og fordeling på måltider osv. Blir fort en tankevekker når en logger maten i noen dager. De fleste spiser vesentlig flere kalorier enn de faktisk tror
Det kan lett gå godt
|
|
|
[Re: snikendeullteppe]
25/10/2012 08:56
|
BigHomer
Entusiast
|
Entusiast
Droppe frokost tror jeg også er ganske effektivt (fungert for meg). Det blir "unødvendige" kalorier før lunsj. Det er kanskje hardt å kutte frokosten den første uken, men det blir fort en vanesak.
|
|
|
25/10/2012 09:11
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette er kanskje litt som å si "jeg vet masse om ekteskap, for jeg har vært gift mange ganger", men jeg har prøvd et par slankekurer før, og regimet jeg kjører nå har virket for meg før. Det blir litt sånn, ja. Hvorfor må du gjenta regimet?
|
|
|
[Re: BigHomer]
25/10/2012 09:23
|
olechr
More than words
|
More than words
Droppe frokost tror jeg også er ganske effektivt (fungert for meg). Det blir "unødvendige" kalorier før lunsj. Det er kanskje hardt å kutte frokosten den første uken, men det blir fort en vanesak. Da har vi helt motsatt erfaring. Når jeg skal ned i vekt spiser jeg heller litt oftere og lite hver gang. Det fungerer for min del. Samt da er det helt fint å trene mye i tillegg. Men mange veier til Rom.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: kjerts]
25/10/2012 09:42
|
psychlogard
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hvorfor må du gjenta regimet? Jeg tror jeg har mye til felles med det mange forteller her: Jeg er veldig glad i mat, og har til dels en mangel på impulskontroll når kvelden setter inn. Disse 9 ukene blir vanskelige. Jeg skal klare det, for jeg har klart det før. Den virkelige utfordringen starter etter jul, for da skal jeg holde vekta. DER ligger min utfordring. Så det kommer vel en livsstiltråd på nyåret;-) Jeg er altså god på slanking, men foreløpig dårlig på vektstabilitet.
Redigert av psychlogard; 25/10/2012 09:47. Rediger grunn: lat til siste setning
|
|
|
25/10/2012 21:03
|
TrygveH
Nytt medlem
|
Nytt medlem
178, 84kg og fremdeles altfor tung til tross for 9 ned fra all time high. Jeg har hatt et forsiktig mål om å komme under 80kg "over tid", men inspirert av tråden her så satser vi friskt og oppjusterer målet til 75kg innen nyttår.
Ett av mine problemer er mye jobbing på PC i sofaen utover sene kvelder. Lett for at kaffen blir akompagnert med noen digge kjeks osv da. Her er det skjerpings !
Ønsker oss alle lykke til, det trenger vi :-)
|
|
|
25/10/2012 21:45
|
Leontin
Fersking
|
Fersking
Jeg er altså god på slanking, men foreløpig dårlig på vektstabilitet.
Jeg er også der. Har gått ned 27 kilo til nå og er ferdig med vektnedgangen. Men det er nå den tøffe jobben begynner :-( Jeg får trøste meg med at jeg har litt erfaring fra tidligere om hva som er de største fallgruvene.
|
|
|
26/10/2012 05:32
|
snikendeullteppe
Medlem
|
Medlem
Kan melde om at vekten viste 2 kg vektnedgang ift utgangspunkt. Går rette veien, men her gjelder det å ikke slippe gassen 
Det kan lett gå godt
|
|
|
26/10/2012 06:51
|
JanM
Avhengig
|
Avhengig
Meget bra det, ullteppe! Forøvrig slutte meg til de øvrige ang vektstabilitet... Ser ut til at værforholdene i helga tillater to lange, rolige uteøkter, en på rulleski og en på sykkel m piggdekk. Treningsfri i dag, timesøkt med spinning på studio i går. Hopper på vekta mandags morran
Redigert av JanM; 26/10/2012 06:51.
Mål 2015: Enebakk Rundt, Elgrittet, Østmarkrittet, Krepserittet, Nybakkrunden, Stomperudrittet, Oslo Triatlon, Stomperudrennet, HK-marsjen og Mangenskogrennet.
|
|
|
26/10/2012 06:57
|
psychlogard
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Vektnedgangen er allerede målbar her i gården. Har gått fra 84 til 82,5 kg fra mandag til fredag i dag. Første del av slankinga synes best på vekta, da jeg kvitter meg med en del vomfyll. Så nedgangen vil ikke bli like drastisk fremover, regner jeg med.
Til helga bytter jeg ut rolig trening med CX-ritt i Tønsberg. Det må vel være det diamtralt motsatte av sone 1, men det blir gøy!
|
|
|
26/10/2012 07:57
|
snikendeullteppe
Medlem
|
Medlem
Det kjipe med vektnedgang, i hvert fall i starten, er at kroppen og muskulaturen kvitter seg med en del vann. Gjelder å ikke bli for fornøyd med egen og kanskje raske vektnedgang og slippe litt opp og tillate seg noe ekstra. Har gått på den smellen noen ganger. Min utfording er at fokus er skiftet fra trening med vekter til sykkel. Har drevet med begge deler i mange år, men hovedfokuset er som sagt endret. Dvs at jeg har mye muskulatur som tynger. Ønsker derfor hovedsaklig redusert fettprosent, men innser at noe muskulatur må vekk. Ønsket om å gå ned 10 kg er bare en ide om hvor mye jeg tror jeg må kvitte meg med for å bli den størrelsen jeg ønsker. Selve vekten driten jeg en lang f¤%& i. Men, takk for oppmuntring. Her skal det jobbes 
Det kan lett gå godt
|
|
|
26/10/2012 19:32
|
TrygveH
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Helt fantastisk start på prosjektet. Spist lite hele dagen og ganske fornøyd med hvordan det føltes. Planla en lang og fin tur ut med bikkja og begynte å kikke på regnearket med kallorier osv. Så var plutselig bordet fullt av jaffakjeks, kokosboller og annet godt og bang så ser utsiktene for dagens regnskap så ille ut at det rett og slett utsettes til en annen dag.
Nå får det bli ny rekordrunde på holkeføre for å kompensere litt.
|
|
|
29/10/2012 07:37
|
JanM
Avhengig
|
Avhengig
Noterer 1 ned etter første uke.
Akseptabelt, men slapp opp litt i helgen så skruen må strammes ytterligere. Dessuten fortsatt rom for å øke mengden på roligtreningene ytterligere.
Pluss for at forkjølelsen og barnehagebakteriene har holdt seg unna så langt i høst.
Mål 2015: Enebakk Rundt, Elgrittet, Østmarkrittet, Krepserittet, Nybakkrunden, Stomperudrittet, Oslo Triatlon, Stomperudrennet, HK-marsjen og Mangenskogrennet.
|
|
|
29/10/2012 08:07
|
psychlogard
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
1 uke unnagjort, 8 uker igjen!
Startet på 84 kg, i dag lå den på 82,5 kg. Ligger an til skjema, til tross for en glipp på en perfekt stekt lammeskank i går ettermiddag;-) Første uke regnet jeg med å gå ned litt mer enn en kilo, så det stemmer bra med planen. Planen er å ikke slappe av, men gå ned jevnt fremover. Om jeg glipper igjen, så er det bare å komme seg opp på hesten igjen. Det er tross alt bedre å ha én sprekk og 6 dager etter plannen enn en uke med momsing!
|
|
|
29/10/2012 19:16
|
=DAZHOFF=
Entusiast
|
Entusiast
1 uke unnagjort, 8 uker igjen!
Startet på 84 kg, i dag lå den på 82,5 kg. Ligger an til skjema, til tross for en glipp på en perfekt stekt lammeskank i går ettermiddag;-) Første uke regnet jeg med å gå ned litt mer enn en kilo, så det stemmer bra med planen. Planen er å ikke slappe av, men gå ned jevnt fremover. Om jeg glipper igjen, så er det bare å komme seg opp på hesten igjen. Det er tross alt bedre å ha én sprekk og 6 dager etter plannen enn en uke med momsing! Tror du greier det fint. Gikk ned 19 kg fra januar til juli i fjor (fra 95 til 76 fordelt på 179cm). Løsningen er som du skisserer: Spis litt mindre tren (forbrenn)litt mer. Sprekker man, ja da er det bare å ta ei ekstra treningsøkt. Alt handler om å bryte med gamle vaner. Har greid å holde vekta nede med jevn trening og mindre sukker. Kun 3 kg opp fra juli til i dag. Til januar har jeg som målsetning å veie inn på 72 kg. Mitt tips er: Spis proteinrikt, det gir metthetsfølelse. Lykke til.
|
|
|
29/10/2012 19:42
|
NyTramper
Fersking
|
Fersking
- 0,2 kg etter 1 uke. IKKE BRA Glapp i helga med masse snop og digg.....
Satser på å komme sterkere tilbake neste mandag /veiedag
|
|
|
|
|